*Tammikuun Tähdet-11* heinäkuu-10

oho ompa tosiaan ylhäällä sielä syke ollu Ninnipo1 :) mut kiva että kaikki oli hyvin!

Huonot ilmat :/ ei huvita mökkeileenkään nyt lähteä, kummasti tänä kesänä ollu jo monta ukonilmaa!!! mistähän seki johtuu..
Mulla on lauantaina siskon polttarit :p ainaki on luvattu hyvvää ilmaa!
Ja nyt on meän vauvauutinen julkaistu :) kun ultrastakin saatiin hyviä uutisia!
12+4
 
Jouduin siirtämään ultran pois huomiselta, kun en saa lapsille hoitajaa. No sitten tasan viikolla 14 se on. Silloin ei pysty enää niskaturvotustakaan mittaamaan eikä mitään muutakaan katsomaan, lähinnä haluankin vaan nähdä, että lapsi on elossa ja kasvanut:)

MM 12+4
 
TammiMölli & Overjoyed Tervetuloa!!!

Spatz ja Jeccika Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!!!

NullPoints Joo, toi alhainen hb ja päänsärky oli mullekin uus juttu. Kuulin sen nyt ekaa kertaa kun kolmatta odotan. Siis toki päänsärkyyn voi muitakin syitä olla, mut itellä uskon sen just tosta johtuvan, koska aina kun mulla on ollu menkat mulla on ollut myös pääsärky, jos en oo rautaa syönyt. Tai siis söin vielä imetysaikana, mut siitähän on jo ikuisuus ja sen jälkeen oon huomannut et päivää ennen ku alkaa menkat tai sit sinä päivänä ku alkaa menkat niin hirvee päänsärky. Satunnaisesti oon napsinut rautaa menkkojen aikaan ja nyt tajuun, et silloin on päänsärkykin loistanut poissaolollaan.

neulaiselle parempia vointeja toivottelen!

Kreecher Hienoa,että eksäs ihan itse tarjosi noita vauvajuttuja. Toi kaupassa punnitseminen oli hauska juttu :) En mäkään niitä kyllä aina muista. Parasta musta on ainakin pk-seudun S-ryhmän kaupoissa kun niissä on samat koodit, banaani 13, kurkku 94 ja tomaatti 95, kai....siis banskusta oon varma, mutta kurkku ja tomaatti voi olla kyllä toistekin päin. Ihanimpia on toki kaupat, joissa on myös tuotteen kuva.

Mutzilla: Mullakin joka ilta tissit törkeen kipeet, vaikka oon ostanut jo kuppia isommat rintsikat...

(.) Eilen iski aamupäivällä taas oikein kunnon epävarmuus. Ajattelin, että vau 16 viikkoa täynnä, mut jotenkin en usko vieläkään et onko tää masukki elossa. Vaikka niitä "potkujakin" pari viikkoa oon ikään kuin tuntenut. Ja dadaa, tilasin kotidopplerin :D Sepä ehti eiliseen kuljetukseen ja tunti sitten kävin postista hakemassa. Tietysti sit jo heti aamusta oonkin tuntenut aivan selvästi potkut :headwall: Mutta siis tietysti kuuntelin jo sydänäänet ja kuuluihan ne :heart: Ja kun lopetin kuuntelun baby pisti taas oikein kunnon potkutuokion käyntiin. Ihana laite tuo kyllä on, varsinkin kun en oo kertaakaan päässyt kuunteleen neuvolaan sydänäänii. Ai niin, sain jopa aikaiseks haettuu nestemäistä rautaa, jee, josko tästä piristyis. Syytä olis kun aamulla tapahtui semmoinenkin katastrofi, et meiän kahvinkeitin hajos! Siis se vesi ei vaan tuu sieltä säiliöstä pois. mä "kuolen" jos mun mies ei oo jo tänään ostanut uutta keitintä...

BellaMarie & Heppuli 16+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja toive81:
Pikkutoive:Mä olen niin käsi etten löytänyt koko ryhmää fb:stä :ashamed: Ja mistä siis löydän sen sun sähköpostiosoitteen? Oon ihan onneton atk ihminen :/

Jeccika:Kivat ultrakuulumiset :flower: Mekin saatiin paljon kuvia mukaan, peräti 9kpl :eek: kun esikoisesta irtos vaivaset 3kpl. Kauhee kopiointi silloin, että saa mammoille jaettua :D

Spatz:Kivoja uutisia sielläkin, jee! :)

Hermot on niiiiiin pirun piukalla täällä :kieh: Tuntuu, että nousen joka helvatan aamu väärällä jalalla ja vain lasken päiviä, että PÄÄSEN töihin hetkeksi! Olen siis vielä hoitovapaalla tuon erittäin uhmakkaan neitosen 1v6kk kanssa ja mua ei ole taitu luoda kotiäidiksi sitten yhtään :'( Jos jollain on vinkkejä miten saisin hermot kestämään niin kiitos tänne ja heti! :headwall: Eilen oli pitkästä aikaan oikeasti tosi kiva päivä tytön kanssa, mutta kun nää päivät on harvassa, hyvä jos 2krt kuussa tuntuu menevän päivät hyvin :ashamed: Miten ihmeessä sitä tulee jaksamaan kun toinen syntyy??? :attn: :'( Meillä tyttö menee mammalle hoitoon, onneksi sentään tuttu paikka ja saa myös serkut sinne kaveriksi ja sovittiin ainakin alustavasti niin, että kun Sintti syntyy tyttö on kotona niin kauan kuin isä pitää vapaansa ja jatkaa sitten mammalla ainakin muutaman päivän viikossa. Tunnen tästäkin jo niin pirun huonoa omatuntoa, vaikka tiedän jaksavani paremmin kun saan välillä keskittyä vain ja ainoastaan vauvaan ja myös levätä. Ja kun mies pääsee töistä niin sitten on kaksi vanhempaa antamassa huomiota myös taaperolle. Oonko ihan ainoa näiden ajatusteni kanssa? :ashamed:

Hermot kireenä Toive81 ja Sintti 13+1
Siis oman sähköpostiosoitteesi (millä kirjaudut facee sisään) jos miulle annat vaikka yksärinä, niin saan sinut kutsuttua mukaan ryhmäämme.
Ja ryhmää ei löydykkään enään, koska se on täysin salainen :eek:

Pt ja Kille 15+3 :heart:
 
Niin julma päänsärky taas, että en jaksa tällä erää kauheasti kirjoittaa. Pahoittelen, minusta on aina kivointa nimenomaan kommentoida toisten juttuja.

Mutta tuosta käsien riittämisestä kahdelle lapselle voisin kertoa omia kokemuksia. Ei ole minusta lainkaan hullua huolehtia siitä sillä perusteella, että jollakulla on lapsia vielä enemmän. Minusta ehdottomasti suurin muutos oli muuttua yksilapsisesta kaksilapsiseksi. Ikäeroa oli aikalailla tasan 2 vuotta ja kyllä siinä tuntui välillä siltä, että kädet loppuu. Muutaman viikon epäuskon jälkeen homma alkoi kuitenkin sujua ja rutiini löytyä. Kolmannen syntymä ei muuttanut enää juuri mitään, koska oli tottunut jo liikkumaan useamman lapsen kanssa ja täytyy muistaa, että vaikka lapsia olisi kymmenen, ne vanhimmat ovat silloin jo aika isoja ja heitä ei tarvitse enää vahtia ja passata samalla lailla kuin ihan pieniä.

Nykyään ei tunnu mitenkään erikoiselta kulkea viiden kanssa (iät siis 3, 4, 5, 6 ja 7) ja tämä kuudes kullanmuru kulkee varmasti porukassa oikein hyvin.

Liputan kovasti kantoliinan puolesta, vauva saa olla sylissä ja kädet jäävät vapaaksi! Trikooliinassa onnistuuu imettäminenkin ilman, että vauvaa tarvitsee ottaa liinasta pois. Liina suojaa myös kivasti toisten katseilta ja olen ihan onnistuneesti imettänyt kerran kauppareissulla vauvan ollessa liinassa kehtosidonnassa. Tein siis ostoksia samalla, ei tarvinnut edes pysähtyä. :D

Näppärä systeemi oli minusta tuon pitkän kantoliinan ohella kantopussi, joka koostuu siis kahdesta renkulasta, jotka asetetaan ristikkäin. Huomattavasti helpompi pukea päälle ja jos osaa ommella ompelukoneella suoraa, on pussi tosi helppo tehdä. Hintaa tuli omalle viritelmälleni huikeat 13? ja työhön meni kenties 15 minuuttia. :)

http://www.vaippatalo.fi/cat/product_details.php?p=127 Tuosta linkistä pääsee kurkkaamaan sitä pussisysteemiä.

Kreecher ja Ötys 13+4
 
Toi kantopussihan näyttää melkein kietaisuristisidonnalta, enpä oo tuommoiseen törmännyt. Pitäis varmaan juu ommella tuommoinen. 2 liinaa oon aiemmin tehnyt, sellaisen neliöliinan, jolla voi kantaa selässä ja sit vesiliinan.
 
hermot menee tääki!!! aamulla kiukutteli reilu kaks vuotias tyttäreni ja nyt iltapäivällä mieheni poika joka sit juoksi mummulaan ku isä on töissä ja sieltä tuli pappa hakeen tavaroita ja lähti viemään äidille... siis pappa ei ollut kiukkunen mutta kyllä tämä reilu 9 vee poika osaa pelata tätä peliä.... menee hermo!!!! Täytyykö teidän mielestä aina ottaa poika meille joka asuu pääsääntösesti äidillään ja aina kaikille roma reissuille mukaan ??? eihän se mukana paljoa paina, mutta veetuttaa ettei oman perheen aikaa ikänä lomaillessa......... ja poru siitäki tulee kaikilta jos ei ota!!!!!.......... vähä asian vierestä tällä kertaa...

huomenna soitan neuvolaan jos hb.ta mitattais ku väsyttää ja jos nyt otettais jotain koetta tuolta alapäästä ku aikasemmin siitä hajusta puhuin, mutta ku väheni niin enhän saanu aikaseks soitettua....

memmu ja valtsu 16+1
 
Hei!

Tsemppii Maska ja toivottavasti asiat järjestyy. Aika katkera on sun ex kun tollasta järjestää kunnon noita vainoa... :( Pienessä paikassa varmasti sit on vaikeampaa yrittää elää omaa elämää. Jos sun nykyinen on ok, niin pakko on muiden jossain vaiheessa se tajuta ja hyväksyä. Harmi vaan isomummolle jos ei saa lapsenlapsiaan tavata jos pistää välit noin poikki. Mutta ei tietty väkisellä voi toisia käännyttää... |O
Raskausdementiaa ei oo [pahemmin ollut. On vissiin niin paljon läskiä et sitä riittää aivoihin asti. :LOL:
Overjoyed tervetuloa! :wave:
Paljon Onnea kaikille hienoista ultra kuulumisista. Mä kyl sanoisin at hidastahan tahtia jos mua tuupittais pihalle tosi nopeeta. Inhottavaa tollanen housut alas nyt ja moi..... :headwall:
Toive mä luotan siihen et ton pojun uhmat ois suunnilleen ohi kun vauva saapuu yksiostään. Esikoisen kans 2v eteen päin oli helpompaa. Niin ja jos voimat loppuu niin sukulaisia apuun et saat voimia kerättyä. Mut tiedän tunteen et koetellaan välistä ihan kunnolla. :whistle:
Mutzilla mä en oo ees kerennyt kunnolla laitta imetysrintsikoita pois kun kohta tarttee uudelleen. Tajusin tossa et o vaan se 6kk kun lopetin imetyksen. Onneks viimeksi ostin muutamat rintsikat jotka osoittautuivat kivoiksi päällä. Ne on oltava miellyttävät tosiaankin.
Kreecher sulla onkin oikee katras sit kotona. :heart: Hienoa et oot jaksanut ja niin on tosiaankin totta et vanhemmat osaavat katsoa itsensä perään jne. Mulla on kans toi esikoinen oikein hyvä isosisko: hakee vaippoja, laittaa pyykkiä pesukoriin jne. Eli on apua tosiaankin. Mun pitää harkita tota kantoliinaa tällä kertaa ihan tosissaan kun toi pienempi on aikamoinen ikiliikkuja ja ikäero tulee olemaan pienempi. Plus sit molemmat lapset ovat olleet kunnon tissitakiaisia, joten tää kolmonenkin varmasti on.

(.) Eilen tuli sit lappu neuvolasta et ravinnolla säänneltävä diabetes se on mulla. :headwall: Eli siis se ihan sama kuin kaikis muissakin raskauksissa. Nyt saa sit ruveta sitäkin seuraamaan. Eli nyt on kaksi seurattavaa: raudan puute ja diabetes. Eilen sit tein lammasta ruuaksi ja enemmän vihanneksia kuin yleensä ja vähemmän perunaa. Oli muuten aika lihan syoneen olo sen jälkeen. :kieh: Hyvää oli mut ei nyt ihan mun makuun....
Huomenna me lähdetään reissaamaan pariksi päivää ja anoppikin tulee mukaan. :kieh: Ei nyt ollut ihan mun idea tuo, mutta pidän nyt meluni mahassa. :x

Kuulemisiin

NP ja Pluto Kolmonen POKS 15+0
 
Kiitos teille tsempeistä :hug: Onneksi tässä on tosiaan vielä pitkä aika ennen kuin vauva syntyy ja kuka tietää mikä tilanne on silloin :) Mua helpottaa jo ajatus siitä, että isä jää aluksi kotiin auttamaan ja sitten esikoinen saa jatkaa hoidossa ainakin muutaman päivän viikossa. Enköhän mä tule pärjäämään ihan hyvin kun tosiaan koitan muistaa olla itselleni armollinen enkä pyrkiä täydellisyyteen, kuten sanoitte, ensin lasten hyvinvointi, kotityöt sitten jos jää aikaa/energiaa/halua :D

NP:No voi köhnä :( Onneksi kuitenkin tuttu juttu niin osaat jo rutiinilla hoitaa syömiset sun muut :hug: Kuitenkin olisi varmasti kiva jos ei olisi nyt tarvinnut moiseen ryhtyä!!!

pikkutoive:Ahaa, nyt selkis kiitos :D Laitan jossain kohtaan postia kun rohkaistun :)

Jo paremmalla tuulella... :) Toive81 ja Sintti 13+1
 
Hei!
Kantoliinan hankinta ollut itselläkin mielessä, mutta vähän arvelluttaa sellaisen hankinta kun on huono selkä, tosin siinähän se sitten treenantuisi. Kiitos linkistä kreecer, jospa sitä innostuisi itse ompelemaan :)

Raskausajandementiasta ollut oireita, miehen mielestä on ihan höpöhöpö juttu. Ajatus välillä harhailee ja ajatuksenjuoksu ajoittain kovin hidasta , no kiva jos en poikkea normaalista miehen mielestä :LOL: Piupulalle kiitos "faktainfosta", liittyen raskausajandementiaan.

(.) Raskaudesta ollaan kerrottu jo monille, mutta ei ole vielä mikään facebookuutinen. Vointi on ollut ihan hyvä koko raskausajan, väsymystä ja suurta ruokahalua. Nyt lomalla yllätys,yllätys väsymys hellittänyt. Töissä ollessa ollut vaikeaa iltapäivisin pitää silmiä auki |O . No saa nähdä kuinka käy kun maanantaina on paluu töihin 2 viikon loman jälkeen. Mielihaluja on ollut ajoittain salmiakkiin ja hedelmäsalaattiin. Joku kirjoittikin että on ajoittain epätodellinen olo ja pohtii onko vauvalla masussa kaikki hyvin, itsellä samoja ajatuksia usein. Vielä en ole tuntenut potkuja, pientä "kiristystä" ja "kuplintaa" ajoittain. Innolla odotan toista neuvolakäyntiä ensi tiistaina, jolloin toivottavasti kuullaan vauvan sydänäänet ensimmäistä kertaa :heart:

Mukavaa loppuviikkoa teille kaikille :flower:

Overjoyed & Plätty 15+2
 
oho :eek: höh! mie en kestäis.. mun oli pakko saada tietää kuuluuko ne ennen ultraa.. nii otin se ylimääräsen neuvola ajan kymppiviikolle.. oli niin ihana tunne ku sielä kuuli että kaikki hyvin :)
mutta kyllähän sen tietty jo tuossa vaiheessa tietää että jotain sielä on :) Joko on vatta kasvanu?
 
Poksumassa vain, rv 14 :heart:

Ja Jeccika: Ei mullakaan ole sydänääniä kuunneltu vielä neuvolassa ja sain tosiaan seuraavan neuvolan vasta raskausviikolle 20.. eka neuvola oli siis rv9 .
Näin meillä, vantaalla kun ei odota ensimmäistään.. mä siis kuulen ekat sydänäänet neuvolassa 6viikon päästä..... :/
 
joo minusta kans!! Siis ootteko yrittäny soittaa neuvolaan ja varata aikaa pelkästään äänten kuunteluun? :eek: niin mie ite tein että varasin sen ekan neuvolan jälkeen jo toisen ajan parin viikon päähän että pääsi ääniä kuunteleen! Ja terkka ite ehotti sitä!
12+4
 
Meilläkin sanoivat, että kiirehän täällä aina on, mutta ei niin kiire, etteikö jossain välissä pääsisi ääniä kuuntelemaan. :) Ja neuvolakäyntejäkin tulee tuhkatiheään, yhtään yli kuukauden väliä ei tule. Soittakaa ihmeessä ja kysykää, eihän se kysyminen mitään maksa. :D
 
Maska :hug: Yritä kestää :hug:

Kantoliinasta Mulla on pitkä liina, ja eilen viimeeksi oli esikoinen (9kk) siinä, kun käytiin vähän mustikoita ja vadelmia keräämässä. On aivan huippu juttu. Ei tunnu vauvan paino missään ja muutenkin niin ihana siinä kantaa. Ja olen aika sata varma, et tää masu majailija tulee viettämään hyvin paljon aikaa liinassa..

Tänään ajattelin mennä mustikoita keräämään vähän enenmmänkin, ihan pakko saada mustikkapiirakkaa :p

Ai niin, neuvola ajoista, eli meillä on ihan tasaisesti kuukauden välein, vaikka mullakin nyt toinen tulossa.

Missah ja Jalle 13+2
 
meillä kanssa on max kuukausi neulokäyntien väli ja jos menee siitä viikon yli, on välissä ollut kysin reissu, eli ilman mitään tarkistusta ei meillä mene yli 4 viikkoa, kuopiosta en tiiä, mut täällä pienellä paikkakunnalla menee näin mukavasti :whistle:

mä vasta nyt tajusin eilen illalla et vauva on jo kämmenelle sopiva pikkuinen, vaikka tuo kohtu ei niin noussut ylös vielä kunnolla olekaan, itku meinasi tirahtaa silmään, pari potkua olin tuntevinani eilen illalla, mulla kun se istukka on etuseinässä, niin ei niitä sit kunnolla vielä tunne

Mutzilla ja tirriäinen 16+1 :heart: :heart:
 
Neuvola-ajoista vielä: Joo, saahan täälläkin soittaa jos on oikeesti kovin huolissaan, voi vaikka mennä suoraan äippäpolille. Itseasiassa sinne voi jopa päästä helpommin. Siellä labraankin pääsee suunilleen 2 minuutin odottelun jälkeen, täällä jos aamusta meet niin voi 2 tuntii joutua odottamaan. Sen takia ne kaikki veriseulat ym. otetaan synnärin labrassa, kun kaikki (siis hoitohenkilökunta ) täällä tietää että ku puolet labroista on lopetettu, niin jonot on pitkät ja tuloksetkin saadaan nopeemmin Ainakin Helsingissä ja Vantaalla molemmissa sama tilanne. Mulla on nyt eka kerta ku neuvola on edes auki heinäkuun. Täällähän säästetään aina joten yleensä vaan jotkut paikat päivystää heinäkuun. Ja soittoaika on klo 12-13, jolloin et sit välttämättä saa kiinni ketään.
 
Yritän nyt muistella mihin kaikkeen piti kommentoida... Sorry en muista nickejä enkä jaksa availla montaa sivua ja selailla. :ashamed:

Joku kyseli pienellä ikäerolla syntyvistä lapsista ja tuplarattaista.
Meillä tulee ikäeroksi 1,5v mutta tuplia en koe tarvitsevani. Asutaan täällä maalla ja oikeastaan tehdään vain vaunulenkkejä vauvan kanssa. Olen ajatellut että kun ollaan kaikki liikenteessä niin esikoinen saa istua rattaissa- meillä siis yhdistelmät- ja vauva olla aluksi Manducan suojissa. Esikoinenkin pienempänä tykkäsi paljon enemmän olla Manducassa kun siinä on lähellä. Niin ja tietty vauva pääsee sitten ilmojen salliessa ulos nukkuun vaunuissa.

Kantoliinoista Meillä ei varsinaisia kantoliinoja edes ehditty testata mutta Manducaa voin suositella lämpimästi!! Meille tosi tärkeä. Tyttö on vieläkin siinä selässä metsälenkeillä. Ja pienempänä varsinkin tykkäsi olla masua vasten :heart: Tulee kyllä ihanasti ne pikkuvauva ajat nyt mieleen :heart: Syy miksi aikoinamme päädyimme Manducaan oli se, että mies koki sen olevan helpompi käyttää kuin liinat erilaisine sidontoineen... :LOL: Onhan se kuitenkin "reppu".

Sydänäänistä ja neuvolassa käynnistä Onpa kyllä hurjan pitkät välit neuvolakäynneissä! Meillä on näin alussa n. 1kk välein sitten kiihtyy 2 vkon välein ja lopussa taitaa olla 1 vkon välein. Tuntuu kyllä että saa yhtenään siellä ravata. :LOL:
Kannattaa kyllä soittaa välissä että haluaa tulla kuunteleen sydänäänet! Mä oon tässä raskaudessa käynyt kerran kun jotenkin vain oli niin epäuskoinen olo. Tosi mukavia olivat eikä yhtään tullut sellainen olo etten olisi ollut tervetullut.

Hankinnoista olitte myös jutelleet. Meillä ei varmaan osteta mitään. Esikoiselta kaikki tallessa. Tai no pitää varmaan ostaa muutamia ihan uusia vaatteita mutta muuten ei laiteta mitään. Niitä vaatteita varmaan myös saadaan lahjaksi. Ainakin esikoiselle tuotiin ihan hurja määrä bodeja ym. vaatteita.

(.) Massu ei vieläkään oo kasvanut silleen että vois ajatella siellä elämää olevan mutta liikkeet tuntuu!!!! Helpotus!! :heart: Nyt pari viikkoa on tuntunut silleen hennosti ja eilen illalla tuntui jo aika kova potku josta todellakaan ei voinut enää olla epävarma. Ihanaa!! :D

Ärsyttää muuten kun neuvolakortissa on 2 eri laskettua aikaa ja kahdet raskausviikot! :kieh: Ensin on se viimeisistä menkoista laskettu jonka mukaan nyt mennään 17+0 ja sitten np-ultran mukaan nyt ois 16+1. Ilmeisesti viimeksi ei huomannut että mun laskettua aikaa on muutettu ultrassa ja merkkas väärin korttiin?
Nyt sitten itsekin ihan pihalla että missä mennään. No pääasia että liikkeet nyt tuntuu niin saa olla huoleton sen suhteen.

Karkki ja masuasukki 16+1 (kait!) on muuten ihan poikaolo :heart:
oon nyt jotenkin niin innostunut tästä raskaudesta kun liikkeet on alkaneet tuntua eikä tarvitse enää murhetia onko siellä ketään :D :D
 
Tulin pikaisesti vain poksumaan :)

Eilen illalla sai taas oksentaa mahan tyhjäksi.. :/ ei tainnut tykätä raskausvitskuista taaskaan.. :p Mutta palailen illasta uudestaan. Ja väsymystä on vaan kokoajan enemmän..

piupula ja leevi 16+0 *POks* jokos niitä viikkoja on jo noin paljon :eek:
 
Heippa taas!

Neuvolakäynneistä: meilläkin on vähintään kuukauden välein aika ja kuten joku sanoikin, niin käynnit tihenevät loppua kohden, loppuaikana käydään viikon välein.

Eilen tunsin ensimmäistä kertaa pikkuisen liikkeet! :heart: Jotain on tuntunut jo aiemminkin, mutta nyt ne oli ihan varmat pikku potkut =)

iitu 14+0 POKS! :heart:
 

Yhteistyössä