*Tammikuun Tähdet-11* kesäkuu-10

Huii, varasin ultran! 14.7. on aika. Menee siksi niin pitkälle, että mieskin ehtii mukaan: on Kanadassa just viikot 10-12. No, ei kuulemma ole kätilön mukaan niin päivän päälle, kun en sitä seerumikoetta ota.

Mulla on eka neuvola 23.6., jolloin on viikkoja 9+1 ja terkka sanoi jo aikaa varatessa, ettei silloin vielä kuulu sydänäänet. Viimeksi neuvolassa oli kyllä ultralaite, jolla kurkattiin, että masussa on joku. Saa nähdä, ultraako nyt. Toivottavasti!

Piupula, joo, toi nitrofur on tosiaan ainakin mulle tehnyt kamalan kuvotusolon ihan ilman raskauttakin. Mulla on onneksi ainakin toistaiseksi oireet pysyneet poissa ilman lääkitystäkin. AIkanaan teini-iän virtsatietulehduskierre katkesi ekaan raskauteen, eikä tulehduksia kuulunut ennenkuin kaksi vuotta kuopuksen syntymän jälkeen, jolloin kierre alkoi uudestaan. Inhottava vaiva. :/

Tervetuloa mukaan riidankylväjä! Eihän nicki ole enne, eihän...? ;)

pikkutoive, mua pelotti tokaa odottaessa. Esikon syntymä oli niin raju, että siitä jäi vähän huterat fiilikset. Kakkosen ja kolmosen syntymä olikin sitten niin helppo kumpikin, ettei niillä saa millään "pelkokerroinpisteitä" mammojen kahvipöytäkeskusteluissa. Kummassakin synnytyksessä ehkä viimeisen puolen tunnin supistukset olivat oikeasti kipeitä ja löysin hyvän ponnistusasennon, jossa vauva tuli ulos helposti ja nopeasti, eikä näinollen ponnistuskipuakaan tarvinnut kestää kuin minuutteja. Sen pöljyyden tein, että jäin märehtimään sitä pelkoani yksin ja menetin kyllä yöuniani sen vuoksi. Eli jos sen pelkopolin kokee hyödylliseksi, kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi. :)

Pahoinvointi ajoittuu minullakin aamuun, mikä on ihan uutta. Aiemmissa on ollut iltapainotteista, ainakin muistaakseni. Ja tämä on ollut ainoa raskaus, jossa on oksentamaan joutunut. Kolmoselta kuvotti kyllä tosissaan ja muutaman kerran tein äkkilähtöjä luokasta, kun tuntui siltä, että ykä tulee, mutta ei sitten kuitenkaan. Edelleen jaksan ihmetellä, miten erilaisia raskaudet voivat keskenään olla! Autoiluun en ole sen sijaan pahoinvoinnin huomannut liittyvän.

Nettiin pitäisi oikeasti perustaa positiivisten synnytystarinoiden saitti, missä voisi käydä lukemassa niitä stooreja, missä kaikki menee hyvin! Suurin osa synnytyksistä kai kuitenkin on sellaisia?

Memmu, muakin hirvittää mennä vaa'alle. Olen pupeltanut ihan koko ajan jotain, ettei ykäolo pääse yllättämään ja se ei voi olla näkymättä painossa... :ashamed:

Ihana, ihana ultrakuva Karhuntassulla! Sehän on jo ihan vauvan näköinenkin! Onnittelut iloisista kuulumisista! :)

Piupula, mulla on kans ihan hullu jännitys kaikista neuvola-/ultra-/labrajutuista, jos ne vain liittyvät vauvaan jotenkin. Ihan on taas sellainen ensikertalaisfiilis, vaikka vauva on jo neljäs. Ei tähän kai totu koskaan! :D

Kreecher ja Ötys 7+6
 
Neuvolalääkärissä käyty. Olipas ruuhkaa... oli kutsuntatarkastukseen menijät, lastenneuvolaan menijät, ehkäisylääkärille menijöitä, ja tietty äitiysneuvolan asiakkaat. Mun aika oli 9:40 ja lääkäriin pääsin 10:15. :headwall: No tuli ainakin nähtyä pari tuttua, että kai voi lopettaa sitten salailun.

Sisätutkimuksessa kaikki ok ja ultrassa näkyi asukas + syke. :heart: :heart:
Huomenna sitten nt-ultra, eli saa paremman näkymän pikkuasukista.

Kreecher kannatan tommosta posittivisten synnytystarinoiden sivustoa. Voisin kyllä lisätä sinne omanikin, sillä siitä ei jäänyt mitään traumoja.

emeliina ja nipsu 11+0 *poks*
 
Noniin, nyt käyty labrassa ja töihin porhallettu :) Siellä oli joku uus sijainen, joka oli vielä vähän pihalla kaikesta, kun kaikissa sairaaloissa on eri käytännöt. Joudun siis huomenna menemään uudestaan, koska pissasin väärään kuppiin :kieh: noh, näitä sattuu :D Turhaa jännitin :LOL: kolme purkkia se täti otti verta ja se oli siinä.. Ei kyllä pysty ymmärtää näitä kaikkia jännityksiä :LOL:

Kreecher taisinpa kirjottaa sun nicin viimeksi väärin :headwall: mulla oli toi nitrofur-c käytössä ekoilla kerroilla, kun tulehduksen sain ja se lakkas toimimasta mulla, ei mulla sillon tullut mitään sivuoireita... Täytyy nyt seuraavalla viikolla kysyä, olisko jotain toista lääkettä mitä syödä.. ? Oon siis kärsinyt tästä kierteestä nyt jo 5vuotta, joista 3vuotta mulla on ollut lääkkeet kokoajan saatavilla. Isosiskolla stoppas kans synnytykseen kierre, eikä kärsinyt yhtään raskausaikana... Ei mene tasan nallekarkit aina :D sormet ristissä toivon, että synnytykseen stoppaisi munkin kierre.. Sanojan lainaten: tää on niin syvältä tämä tauti :kieh:

piupula ja leevi 9+5
 
Niin tosiaan joku kirjoitti nuista ultrista että mitä kautta tehään .. mullekkaan ei ole ikinä
tehty alakautta yhtään ultraa.. että kannattee varmaan paikanpäällä kysellä mikä on käytäntö ellei täälä ole jotaki joka on samalta suunnalta :)
Tasan rv 7
 
huomenna np-ultra :heart: :heart: toivottavasti kaikki olis hyvin =)

tervetuloa uusille =)

meillä tää pienellä paikkakunnalla aina ultrattu vatsan päältä ja viimeks neuvolas ainaki neuvoivat omat tapansa eli 1-2 h pissaamatta... porissa kerran ultrattu viikolla 5 ku epäilty km ja sisäkautta ultrattiin.....

täälä olot rupee oleen ihan hyvät, mutta vaakalle en edes uskaltaudu ja toivon jotenki ettei huomenna punnittais olleskaan....

aattelin muuten huomenna kysyä et voisinko ultrausta videokuvata kännykällä niin saisin miehelle lähettää sen :D :heart: onko ihan hölmö idea? ja saakohan niin edes tehdä? mulla vissiinki huomenna oikein mukava nais lääkäri =)

memmu ja valtsu 12+1 :heart:
 
Neuvolassa käyty. Empä sit kysyny voiko kuunnella jo sykettä, ni ei ottanut puheeksi. Kauheesti taas kaikkee piti täytellä. :D Hassua ku joillakin jo neuvolalääkäriä enne niska ultraa ja mulle sanos et neuvola on sitte rv 20 jälkee!!!! Eiks mulla oo ollenkaa neuvolalääkäriä. Esikoisesta se oli rv 17. En tajunnu siitäkää mitää sanoa. Ihan tyhmää!! No lähete tulee sitte kotii siitä niska ultrasta ja mennää siihe veriseulantaan kanssa.

memmu Vähä olis kivaa jos saisnoin tehdä. :)

icefairy&Linnun Lyy 9+4
 
icefairy Mulle ainakin sanottiin, että neuvolalääkäri käyntejä tulee kolme... ekan kerran käyn ennen np-ultraa ja seuraava tais olla siinä puolessa välissä raskautta ja viiemeisellä kolmanneksella viimeinen, jos en nyt väärin muista niin olisko ollut sitten viimeisenä synnytystapa-arviointi :) eka lääkäri siis 23.6 ja viikkoja sillon kasassa tasan 11 :)

onpa kyllä paljon eroja eri paikkakunilla käytännöissä...!?!? Jännä juttu...

piupula ja leevi 9+5

*muoks* en sitten tiedä, että meneekö nui lääkärikäynnitkin eritavalla, jos on aikasemmin synnyttänyt.. :) Itse ensikertalaisena ihmettelen kaikkia uusia tuulia, mitä tämä raskaus tuo tullessaan :heart:
 
Olipas taas tullut tekstiä viikonlopun aikana!
Nyt en kyllä muista mitä kaikkea pitikään kommentoida.

Keskiviikkona olisi np-ultra. Neuvolalääkäri viikkoa myöhemmin, juuri ennen juhannusta.
Sitten toinen lääkärikäynti on synnytystapa-arviointi. Muuten käydään neuvolatädin juttusilla kerran kuussa näin alussa ja loppua kohden sitten kahden viikon välein ja oliko se viikolta 35 lähtien käydään joka viikko.

M1n1 ja pikkukakkonen 10+6
 
Noista leguriajoista senverran, että mulla todennäköisesti tiedossa taas useampi sairaalanlääkäri/ultrakäynti...kaikesta vanhasta päätellen tulen käymään erikoisäitiyspolilla noin 1x/kk ja aina ultrataan ja tehdään sisätutkimus...johtuen minun lääkityksestäni ja mahd. tulevasta raskausajan sokeritaudista :p (tavallaan vähän etuoikeutetussa asemassa, mutta taas toisaalta se ei ole kiva ravata siellä alvariinsa)

Pt ja Kille 10+0 :heart:
 
täällä on käyty yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja maksettu siitä itsemme kipeiksi. Mutta syke löytyi ja näkyi ruskuaispussit yms. Mä olin aika yllättynyt kun se näkyy kuvissa niin selvästi, liekö sen takia että ultrasi alakautta? Mutta siellä se nyt on :heart: :heart:

lekurikäynneistä Mullakin on neuvolalääkäri jo ensi viikolla, vaikka np ultra on vasta 12.7. Tosin ilmeisesti tähän vaikuttaa myös neuvolalääkärin lomat, näin mä vähän ymmärsin. Mutta meilläkin on se kolme lääkärikäyntiä, ja mulla myös eka raskaus.

väsymys ja unohtelu Tää alkaa olla ihan hirveetä. Voisin nukahtaa aina kun istahdan vähänkin alas. Viime viikolla unohdin työpaikan avaimet mun takin taskuun vaikka piti jättää ne töihin, tänään autokoulusta soittivat kun olin tulossa lääkäristä. Mulla olisi ollut ajotunti... Olen siis nyt 28v ikäisenä autokoulussa, pakko saada kortti ja auto kun ei voi mitään harrastaa koirankaan kanssa ilman niitä. Noh, olen myös jotenkin ylibuukannut itseni seuraavaksi kahdeksi viikoksi, ja oikeasti mä haluasin vaan nukkua. :ashamed:

neulainen ja klöntti 7+5 (ultran mukaan 7+3, mutta ei ne sitä varmaan vaihda)
 
onnea neulainen sykkeestä :heart:

Se väsymys on todella voimia vievää, mutta useimmiten se helpottaa muutaman viikon kuluessa. Itsellä olo on jo aika oireeton, joten jos ei dopplerai ois niin olisin tänään jo varannut ajan ultraan. Mut kuului reipas syke niin jos sitä viikon vielä kestäisi. Väsy tulee edelleen kello 21 illalla, yöllä ei voi nukkua mahallaan ja aamusta hieman huonoa oloa, mut muuten oireet lievittyneet.

vappupommi 10+5
 
sain tänään varattua np ultraan ajan. 28.6 olis eka ultra ja sit verikoe. pitäs vaan sada lapset johonkin hoitoon siks aikaa kun miehellä jo loma sillon alkanu niin eivät ole hoidossa sillon. no ehkä ne saa johonkin kaverille tungettua siks aikaa.

huomenna meidän kuopus täyttää 3v :heart: mihin se aika oikeen menee?? hällä sitten huomenna neuvola ja ajattelin kysyä jos samalla uudelleen kuuntelee sydänääniä kun se on eri tuo lasten neuvolan täti.

mulla on jotenkin niin tukala olo tän mahan kanssa :ashamed: tänään mietin et vielä piiitkä aika ja aina vain maha kasvaa ja kasvaa ja kasvaa!! sellaisa inhottavia repäsy kipuja ja välillä koko vatsan nahka tai joku ihan arkana ..se on kiva nyt jo alkaa tämä valitus :LOL:

tässäpäs kuvaa mun masusta. mua jotenkin ällöttää mun vartalokin nykyään kun persus ja jalatkin niin levinny ja painoa tullu 2.5kg lisää mutta tuntuu että tullu paaaaljon enemmän..mä en ala:( yks päivä koitin mun vanhoja housuja just ja just sain ne revittyä reisien kohdalta päälle.




miisuliisa ja tippa 10+2
 
Onpas sulla miisuliisa jo aikamoinen vatsa! :) Itse olen juuri tänään miettinyt, että onko mun maha tuolta ihan alhaalta vähän kovettunut ja koholla. Kait se voi pikkuhiljaa alkaa olemaan. Minkäslaiset vatsat tai vatsatuntemukset muilla on? Muuten mun mahassa on rasvaa jonkin verran, joten sitä kovettumista odotellaan.. :)

Marde ja Milli 10+2
 
mun vatsa tuntemukset on
henkisesti ällöttää koko mun olemus ja fyysisesti sellasta ihme kasvukipua. en osaa selittää sitä mutta ihan kun repeis kudokset tms..ei mitään jatkuvaa eikä mitään menkkamaista vaan siis ihan lihakset( hah mitkä lihakset) ja sit nahka kipee.
 
riidankylväjä Tervetuloa mukaan!

Karhuntassu Ihana ultrakuva! Upeeta, että kaikki hyvin!

neuvolalääkäri: Meillä niitä on vain kaksi, ellei th jostain syystä lähetä alkuraskaudesta lääkärille. Eli lekurikäynnit on n. 26 rv ja n 36 rv. Että tämmöistä. Ite siis kyllä kävin yksityisellä alku-ultrassa ja samalla siinä naistentautien erikoislekru tutki, joten mulla noita käyntejä tulee siksi kolme.

neulainen Onnittelut ultranäkymistä ja sykkeestä :heart:

asuminen Asutaan rivaripäädyssä ja neliöitä reilu sata, että kyllä tänne vielä yksi pieni hyvin mahtuu.

(.) Vihdoin viimein tänään tuli ultralaput! Ens ti 22.6. on nt-ultra ja sit 20.8. rakenneultra. Nyt on taas päiviä mitä odotella :)

BellaMarie 10+5
 
mahatuntemukset Mulla tulee kans sellasia menkkajomotuksia ja nyt on alkanut tulemaan sellasia hmm.. kasvukipuja/repäsykipuja, ihan niinkuin misuliisa kuvaili, ihan kun joku venyttäisi tosta häpyluusta eteenpäin lihasta yms. kestää hetken aikaa ja menee ohi. :) Pärjäisin ilmankin :D odotan vaan, kuinka paljon sattuu sitten, kun kasvupyrähdyn mahalle tulee :whistle:

neulanen Onnea ultrakuulumisista ja sykkeestä :heart: On se ihana ja rauhottava tunne, kun näkee, että mahassa on elämää :heart:

(.) voi :x tätä oloa.... Onneksi pitäis muutaman viikon sisällä helpottaa. Ei oikein mitään voi tehdä/ jaksa tehdä ja kaikki asiat vaan seisoo, kun ei voi muuta kun maata sohvalla, yrittää jotain syödä ja vaihtaa kyljeltä toiselle.. Töissä päivät menee olotilojen vaihdellessa, välillä hyväolo, sitten taas huono-olo ja sitten välillä laatta lentää... Anteeksi valitus, nautin raskaudesta ja olen onnellinen, kun vihdoin tulin raskaaksi, mutta tämä viä kyllä voimia tuskasen paljon...

piupula ja leevi 9+5

*muoks* misuliisa Ihana tuo sinun vatsasi :heart:
 
on niin ns helpottunu olo kun ei tarvi salailla enään. Ollaan kerrottu läheisille ihmisille.
Mun vanhemmat, miehen vanhemmat ym teitää nyt :heart: Ovat olleet oikein iloisia ja onnitelleet. Ja ovat vähän aavistelleetki että kohta varmaan kuuluu uutisia :D

Keiju ja Tirppa (rv 8+5)
 
Moikka taas kaikille, ihania ultrakuulumisia monella :heart:

Riidankylväjä, -tervetuloa :wave:

Ultrauksista mulle tehtiin ensimmäinen ultra alakautta, jälkimmäiset vasta vatsan päältä ultraten..

Asuminen meillä 100 neliöinen rivari, mahtuis vaikka parikin muksua vielä joukkoomme :wave: Ollaan puhuttu muutenkin että tulevaisuudessa olis mukava jos sais kolmen koplan kasaan.. on vaan mennyt yrittäessä sen verran aikaa et olen 30 kun tämä syntyy ja vaikka heti aloitettais yritys kolmannen kanssa, voipi olla että menee jokunen aika ennen kun tärppää jos edes tärppää... mut turha murehtia niin pitkälle, pääasia et yks murunen on jo maailmassa ja toinen tulossa :heart:

Synnytyskokemuksista mulla on kokemusta vain yhdestä synnytyksestä eikä se ainakaan jättänyt mulle mitään pelkoja. Sattuuhan se, tottakai mut se on nopeesti ohi ja se kipu loppuu välittömästi kun lapsi on ulkona ja sen jopa unohtaa kun lapsen saa syliinsä.
Uskallan vannoa ainakin omasta puolestani tämän väitteen pitävän paikkansa =)

Pahoinvointi on ainakin toistaiseksi väistynyt ja nyt on kaikinpuolin hyvä olla =)

Turvotuksia ei ole sen kummemmin paitsi rinnat on turpeat ja arat..

Avokado 8+2 :heart:
 
Ihania uutisia kaikilla! :heart: Ultrakuvia ja masukuvia ja sykkeitä, upeaa! Uusille: :wave:

Meillä mennään edelleen jatkuvalla oksentelulla, yhdistettynä menkkakipuiluun ja turvotukseen alavatsassa. Pakkaan muuttolaatikoita, käyn töissä 8h päivässä ja ajatukset surraa. :) Vaikea uskoa, mutta ajatus äitiydestä tuottaa nautintoa kaiken tämän härdellin keskelläkin, tuntuu siltä että on tehnyt oikean valinnan.

Vielä kaksi viikkoa edes ensimmäiseen neuvolaan, vielä pidempään ekaan ultraan! Odottavan aika on pitkä.. :ashamed:

Spatz ja tiituska 7+1
 
Riidankylväjä Tervetuloa!

Asuminen Meillä on kaksikerroksinen omakotitalo, 250 neliöö. Viime raskauden aikana kirosin rappusia kun alhaalla on pyykinpesukone yms, niin sai harvasen kerta ravata rappusia ylös ja alas... :)

Ihanaa kun alkaa tulemaan ultrakuulumisia. Itselläni np-ultra on huomenna. Nyt jo vähän jännittää.. Toivottavasti kaikki olisi hyvin.

Onko kukaan miettinyt ottavansa vauvavakuutusta? Senhän voi ottaa muistaakseni rv 12 lähtien aina 3kk ennen vauvan syntymää. Esikoiselle otettiin tuo vauvavakuutus ja ajateltiin ottaa myös nytkin.

M1n1 ja pikkukakkonen 11+0 :heart:
 

Yhteistyössä