*Tammikuun Tähdet-11* toukokuu-10 (Päivitykset yksityisviestillä)

:hug: keskenmenon kokeneille.

Tervetuloa uusille :flower:

Voimia pahoinvoinnista kärsiville! Minua ihmetyttää, kun mulla ei ole vielä pahoinvointi alkanut..Kun odotin esikois-tyttöä niin ällötysolo alkoi aika varhaisessa vaihessa ja kesti lähes 20 viikolle asti. Jospa se olis nyt poika mahassa, kun ei ole vielä oksettanut yhtään...
Väsymys on kuitenkin sitäkin suurempaa, haluttais kyllä aina olla nukkumassa..

Minäkin olen lukenut jostain, että inkivääriä ei suositella raskaana oleville.

Me ei olla vielä mietitty nimiä eikä kummeja. Esikoiselle me kesksittiin nimi heti raskauden alussa ja lopulta me laitettiinkin hänelle se "tekonimi" :)

Mullekin tämä raskaus oli vähän "yllätys", sillä ajattelin että tuskin sitä niin nopeaa raskautuu. Ehdin jo hakea ja saada esikoiselle (8kk) päiväkotipaikan 11.8 alkaen ja ajattelin mennä vähäksi aikaa töihin mutta saa nyt nähdä miten tehdään. Mulla ei ole siis vielä työpaikkaa täällä ja tuntuu, että tuskin kukaan haluaa ottaa "pallomahaa" töihin muutamaksi kuukaudeksi :/ Mulla loppuu äitiysloma nyt kesäkuun lopulla..

Mulla on kans Memmu86 hermot tosi tiukilla..liekö jotain raskaushormonihäiriöitä, kun tiuskin välillä mitä sattuu :X

Viikon päästä olis neuvola ja sitten toivon mukaan pian se np-ultra, että sais selville nuo raskausviikot..

Elmi ja Minni 8+0
 
Täällä tiputtiin päivälle 11.1.11, eivät voi kuulemma laittaa sitä oviksen mukaan kun kone kuulemma herjaa ja 5 päivää pitäis heittää että muuttavat sitten :kieh: et kolme päivää takaisin päin ja viikkoja nyt on siis 6+6 :kieh: noh pääasia että ultrassa oli kaikki hyvin ja yksi pallero ja sykkivä sydän sieltä löytyi :heart:

Mutzilla ja tirriäinen 6+6 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Täällä tiputtiin päivälle 11.1.11, eivät voi kuulemma laittaa sitä oviksen mukaan kun kone kuulemma herjaa ja 5 päivää pitäis heittää että muuttavat sitten :kieh: et kolme päivää takaisin päin ja viikkoja nyt on siis 6+6 :kieh: noh pääasia että ultrassa oli kaikki hyvin ja yksi pallero ja sykkivä sydän sieltä löytyi :heart:

Mutzilla ja tirriäinen 6+6 :heart: :heart:

Meillä on sama laskettu :)


Onnittelut pallerosta ja sykkivästä pienestä sydämestä

:flower:
 
Mutzilla, kivaa lukea iloisia uutisia! :) En kyllä ymmärtänyt tuosta koneen herjaamisesta mitään... eli miksi tuota sun laskettuaikaa muutettiin, mut ei kait tarttekaan. :) Olenhan vielä tälläinen "tyhmä" ekakertalainen...

Marde ja Milli 7+1
 
Pahoitteluni keskenmenon kokeneille, paljon jaksamisia! :hug:

Hyvä, että joku oli tietoisempi tuon inkiväärin suhteen. Jännä juttu, miten lyhyessä ajassa nuo ruokavaliosuosituksetkin muuttuvat. Nuorin on kuitenkin himpun alle kolmevuotias, joten ei siitä odotuksesta NIIN kauaa ole... :D

Pakko kyllä myöntää, etten ole koskaan jaksanut vauhkota muuten noiden vältettävien ruokien suhteen. Tupakka ja alkoholi ovat jääneet aina kokonaan pois, mutta muuten on tullut oikeastaan syötyä mitä vain. Vakuumipakatut graavikalat vähän epäilyttävät kyllä, saattaapi jäädä kokeilematta.

Miehen kanssa kiukutellaan edelleen. Riita tulee ihan kaikesta, taitaa olla molemmilla pinna kireällä tämän yhtäkkisen elämänmuutoksen kanssa. Aika tähän toki auttaa ja tässä kohtaa olen hemmetin tyytyväinen siitä, että meillä on vielä toistaiseksi omat asunnot. Saa sitten kiukutella rauhassa seinille. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marde79:
Mutzilla, kivaa lukea iloisia uutisia! :) En kyllä ymmärtänyt tuosta koneen herjaamisesta mitään... eli miksi tuota sun laskettuaikaa muutettiin, mut ei kait tarttekaan. :) Olenhan vielä tälläinen "tyhmä" ekakertalainen...

Marde ja Milli 7+1
siis neuvolan tietokone herjaa kun se laskee automaattisesti sitten raskausviikot ja päivät 28 kierron mukaan :kieh: ei sit oteta huomioon ollenkaan lyhempi eikä pitempi kiertolaisia :kieh: niin se siskollakin on, lyhyt kierto mut 28 mukaan mennään :kieh:

kun oviksen (tikutin sen) mukaan kierto ois ollu 25 ja viikot täsmäskin päivälleen sitä eli 7+2 viikkoja mut kun ei voida laittaa niin ei :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marde79:
Mutzilla, mielenkiintoista. :) En tuota tiennytkään. Koneitahan pitää aina uskoa, joo...
Tuota olen itsekin täällä sanonut, että mulla viikot on "liikaa" kunnes ultrassa tarkentuu. Koska neuvolassa ei koskaan oteta huomioon mitään muuta kuin menkkojen alusta laskettuna ja 28pv kierron mukaan. Siksihän mullakin virallisesti viikot on nyt 9+2, vaikka oikeesti on jotain 6+ tai 7+. Mut pääseepähän 2 kertaa nt ultraan, jos käy samoin kuin nuorimmaisesta. Kun menin menkkojen mukaan ultraan, olikin vasta 9+ ja tulosta ei saatu. Sitten pääsin 2 viikon päästä uudelleen ja tulos saatiin. Ei siis haittaa aluksi elellä vähän etuajassa :D
 
hyvä tiettää että siinä os se 5 päivän sääntö, et sit vasta muutetaan... viime raskaudessa sikiö oli 4 päivää pienempi niin ei muutettu..

karhuntassu samaa toivon mikäni että pääsis kaks kertaa np- ultraan. neuvolan mukaan 9 tai 9+1 ja oikeesti varmaan maksimissa vk 8
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemiini86:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Täällä tiputtiin päivälle 11.1.11, eivät voi kuulemma laittaa sitä oviksen mukaan kun kone kuulemma herjaa ja 5 päivää pitäis heittää että muuttavat sitten :kieh: et kolme päivää takaisin päin ja viikkoja nyt on siis 6+6 :kieh: noh pääasia että ultrassa oli kaikki hyvin ja yksi pallero ja sykkivä sydän sieltä löytyi :heart:

Mutzilla ja tirriäinen 6+6 :heart: :heart:

Meillä on sama laskettu :)


Onnittelut pallerosta ja sykkivästä pienestä sydämestä

:flower:

Jaahas jaahas...muillakin samoja laskettuja aikoja...mites kun mää olisin laskenut että ois ollut jo 7+0?? Noh kaip ne neukkulassa tietää...
:| :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkutoive:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemiini86:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Täällä tiputtiin päivälle 11.1.11, eivät voi kuulemma laittaa sitä oviksen mukaan kun kone kuulemma herjaa ja 5 päivää pitäis heittää että muuttavat sitten :kieh: et kolme päivää takaisin päin ja viikkoja nyt on siis 6+6 :kieh: noh pääasia että ultrassa oli kaikki hyvin ja yksi pallero ja sykkivä sydän sieltä löytyi :heart:

Mutzilla ja tirriäinen 6+6 :heart: :heart:

Meillä on sama laskettu :)


Onnittelut pallerosta ja sykkivästä pienestä sydämestä

:flower:

Jaahas jaahas...muillakin samoja laskettuja aikoja...mites kun mää olisin laskenut että ois ollut jo 7+0?? Noh kaip ne neukkulassa tietää...
:| :|
tekayn laskurikin antaa tuon et on 6+6 :wave:
 
Minun laskujen mukaan mulla olis 7+0 kun kierto on vähän normia pitempi, mutta neuvolassa varmaan sitten heittääkin toi 7+2 jos kerta lasketaan aina 28pv mukaan. Eli laskettu aikakin on kait 8.1 eikä 10pv. Mutta katsotaan mitä ensi viikon neuvola tuo tullessaan. Ultra torstaina, jänskää :D
Aikamoista ällötystä on tullut vaikka okseta ei kuitenkaan. Olo on huono kokoajan, hajut on ihan hirveitä ja niinkun moni muukin on sanonut niin tekis mieli vaan olla kotona! Eipä täällä sen kummempia.
Lilly+masukki 7+0
 
joo la määräytyy ekaksi neuvolan koneen mukaan ja JOS ultrassa heittää lähes viikolla niin sitten se muutetaan. Muuten se pysyy samana(oli sitten kierto mikä hyvänsä)


ON: eka neuvola on ens viikon pe ja ultra sitten näillä näkymin 11.6 :heart:
Mulla on aamu ja iltapahoinvointia...saas nähä alkaako tästä se kuukausien oksentelu, niin ku esikoisesta ja kakkosesta. En nyt muista mut niistä se alko joskus 7-8viikolla.

Pikkuneidin 2v neuvola 17.6 (täyttää siis 16.6 2v)
Aika menee niin nopeaa, tuntu että vastahan tuo tyttö oli vauva :`)
Esikoinenki täyttää elokuussa jo neljä.
Vielä ei olla heillekkään kerrottu vauvasta. kerrotaan vasta ultran jälkeen :))

Nimet ja kummit: ei vielä mitään hajua :)

Keiju ja Tirppa Rv 5+5
 
Suora lainaus eräältä sivulta...miten kaikki voisi olla tosi päin PEETÄKIN tai ainakin tuntua siltä erään odottavan äidin kertomaa

täällä makaan lempi kalsareissani sängyllä ja piereskelen. Tukka rasvoittuu pahaksi noin kahdesti päivässä, iho on kuin kiiltävän omenan pinta ja henki haisee hormooneille.

Seksiä en ole miehelleni antanut kolmeen kuukauteen kuin kerran, kädestä en pysty pitämään, halaamaan tai pussaamisesta puhumattakaan.

Kaikki tekee pahaa, ahdistaa, oksettaa, olo on epätoivoinen. Ensimmäiset arvet ovat rintoihin jo revenneet, rasvasta huolimatta. Töissä saan raivareita, ja berliinin munkkia pitäisi saada keskellä yötä.

Ei tämä ole helpottunut ensimmäisestä odotuksesta, tää on ihan hullujen hommaa. Rakastan lastani, vihaan itseäni. Avioero voi tulla, mutta sittenpähän tulee. Olen tehtäväni tällä pallolla tehnyt. Olen ollut vastenmielinen ällöttävä itseni.


Kyllä minua ainakin laittoi toi ihan mietityttämään..... :| Että voi noinkin huonosti joku voida raskausaikana.. :eek: :eek:
 
onnea muzillalle iloisista ultra kuulumisista :heart:
ja :hug: keskenmenon kokeneille!


mulla ainakin se tekayn kalenteri muuttaa sen lasketun ajan kun viime menkat on ollu 29.3 ja kierto 33 päivää siihen tulee la 8.1 ja punasella lukee la muutettu
 
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliisa:
onnea muzillalle iloisista ultra kuulumisista :heart:
ja :hug: keskenmenon kokeneille!


mulla ainakin se tekayn kalenteri muuttaa sen lasketun ajan kun viime menkat on ollu 29.3 ja kierto 33 päivää siihen tulee la 8.1 ja punasella lukee la muutettu
Neuvolassa niillä on eri ohjelma :) Jota ei ilmeisesti voi kummemmin muokkailla
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelinäKeiju10:
Alkuperäinen kirjoittaja miisuliisa:
onnea muzillalle iloisista ultra kuulumisista :heart:
ja :hug: keskenmenon kokeneille!


mulla ainakin se tekayn kalenteri muuttaa sen lasketun ajan kun viime menkat on ollu 29.3 ja kierto 33 päivää siihen tulee la 8.1 ja punasella lukee la muutettu
Neuvolassa niillä on eri ohjelma :) Jota ei ilmeisesti voi kummemmin muokkailla
Joo ei neuvolassa ole noita ns viihdekäyttöön tarkoitettuja laskureita, mullakin sitten vaan lähetteeseen kirjattiin että voi heittää la kun pitkä kierto.

Toisaaltahan ne päivät on ihan yhden tekeviä, kun ei se mikään parasta ennen-päivämäärä ole ja vauva voi tulla +/- 2 viikkoa. Ainakin loppuvaiheessa itse ruukaan ne päivät jo unohtamaan, neuvolakortista sit lasken jos joku kysyy tarkkaan :D
 
Omps taas tullu tekstiä. Luin kaikki, mutta enää nyt muista mitää, paitsi tän mutzillan laittaman, eli mä itse olen laskenut oviksesta, kierto 24, la olis 13.1 Mut tiedän sen et neuvolassa ne on laittanu mulle la 17.1. :D Ku meen niskaultraan sanon et siellä et oon ainaki 4 päivää pidemmällä. :D Ja veikkaan et näyttäis mulle la jopa 11.1 ku viimeksikin oli 2 päivää isompi mitä ovis näytti. Et mulla ei toiottavasti ainakaan pidemmälle la muutu,tai tiedä vaikka oliski tosi pieni tapaus tuolla. :)

Oo, lasange uunissa. <3 Vesi kielellä ootan että ihan kohta pääsee syömään.
Tissit edelleen toosi kipeenä ja repäsy kipuja tulee alvariinsa.

icefairy&Linnun Lyy 6+4
 
Tulin poksumaan...
No huh ku oli tekstiä tullut! Ootte ollu ahkeria :D

Tervetulotoivotus uusille :flower: ja pahoittelut menetyksen kokeneille :hug:

nimistä ja kummeista meillä on nimet ollu puolivalmiina jo heti lähtöjään viidelle pojalle... :LOL: ja kyllä muutama tyttölempparikin joukosta löytyy. Mut varsinaisesti nimi valitaan vasta sitten kun nähdään minkä näköinen ja oloinen nyytti sieltä tulee. Kummeista meillä ei ole haisuakaan. Tai siis mun sisko, mut sit tarttis viel toisenki. Taitaa jäädä ristiäiset pitämättä, ku ei tuu ketään mieleen... No mietitään oikeesti nekin vasta sit synnytyksen jälkeen.

Just yks päivä kattelin poikien vauvakuvia ja mietin miten erilaisia voi synnytykset olla. Toinen oli ku suoraa worst case scenario... ja toinen sellainen et kävelin omin jaloin salista ja olin jo ovella sitä mieltä et pian tullaan uudelleen. Toivottavasti sinne saliin saakka päästään tammikuussa. Ihan normi raskausolo kyllä että ei mitään syytä epäillä, mutta eipä se mitään takaa... :ashamed:

Vajaa kaks viikkoa töitä ja sit kymmenen viikon loma. Nyt mä muistan miksi mä jaksan kuunnella teinien kiukuttelua päivästä toiseen B) Ei vaiskaan suurin osa on kyllä tosi mukavia ja nautin työstäni - just nyt vaan ei jaksais. Pinna palaa tosi herkästi töissäkin :ashamed:

Huomenna neuvolaan... papereita täyttelemään :p Meillä on juniorin 2 -v. nla samalla. Ei olekaan ku kaks kuukautta sitte täyttäny! Oli pikkusen pitkät jonot vissiin maaliskuun lopussa ku sain ajan vasta toukokuun loppuun, mutta tämähän nyt passas sitten ihan mainiosti :D

Nyt sohva ja käsityö kutsuu... Vaippakankaita tuossa jo hippuilin, mutta päätin tilata vasta ekan ultran jälkeen :D ja jostain syystä kattelin vaan söpöjä vaaleanpunaisia kankaita... Varmaan kiva jos tulee kolmas poika! Täytynee tyyty perus oransseihin ja limevihreisiin.

mussu ja myy 8+0
 
Nolot raskausoireet, joista kukaan ei myönnä kärsivänsä


Jokainen on kuullut, kuinka raskaus voi aiheuttaa aamupahoinvointia, selittämätöntä onnentunnetta, mahan kasvamista, uupumista ja rintojen herkistymistä. Naiset ajattelevat olevansa valmiita kaikkeen, mutta ovat väärässä. WebMD listasi kuusi noloa, mutta ah, niin yleistä raskausoiretta.

1. Ilmavaivat

Ilmavaivoja esiintyy lähes jokaisella odottavalla äidillä. Ilmavaivat johtuvat keltarauhashormonista, jota välittyy kehoon normaalia enemmän raskausaikana. Hormoni hidastaa vatsan toimintaa, jolloin kaasua kertyy vatsaan yhä enemmän. Kaikkein eniten ilmavaivoja esiintyy raskauden ensimmäisellä kolmanneksella, kertoo synnytyslääkäri Laura Riley.

Vaivasta voi pyrkiä eroon kiinnittämällä huomiota ruokavalioon. Herneet, parsakaali ja hiilihappopitoiset juomat on parasta jättää jääkaappiin. Ruokaa kannattaa syödä pieninä annoksina, mutta säännöllisin väliajoin. Ilmavaivalääkkeistä on harvoin apua, eikä raskausaikana muutenkaan ole hyväksi ottaa tarpeettomia lääkkeitä.


2. Pahoinvointi

Yleisestä luulosta huolimatta aamupahoinvointi ei kuulu jokaiseen raskauteen. Sen sijaan kaikki muu pahoinvointi kyllä kuuluu, synnytysten ja gynekologian apulaisprofessori Kathryn Macaulay vahvistaa odottavien äitien pelot.

Pahoinvointia voi koettaa hillitä ottamalla raskausvitamiinit eri aikaan kuin normaalisti. Macaulay kehottaakin nielemään pillerit illalla ja aina ruoan kanssa. Lisäksi merisairautta vähentävästä rannekkeesta voi olla apua. Myös sitruunalla maustetun kovan karkin tai jääpalan imeskely voi vähentää pahoinvointia.


3. Pidätyskyvyttömyys

Ikävä kyllä se ei ole vain huhu, se on totta. Raskaus ja pidätyskyvyttömyys kulkevat käsi kädessä. Macauly selittää ongelman johtuvan siitä, että kasvava kohtu painaa virtsarakkoa, jolloin sen on vaikea pidätellä edes pientä nestemäärää.

Moni tuleva äiti koettaa ratkaista ongelman vähentämällä nesteiden nauttimista päivällä. Tästä on oikeastaan enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä sitten iltaisin pitää juoda enemmän ja rampata yöllä vessassa. Pahimmillaan hädän yllättäessä ei ehdi edes sängystä ylös.

Macaulay suosittelee Kegelin harjoituksia - lihaksia kiinteyttäviä liikkeitä, jotka kehittävät virtsanpidätystä. Lisäksi voi turvautua terveys- tai virtsankarkailusiteisiin.


4. Turvonnut haaroväli

Raskausaikana emätin ja ulkosynnyttimet alkavat oireilla. Ne vuotavat, haisevat, kutiavat ja jopa turpoavat. Macaulay kertoo, että jälleen kerran raskaushormonit ja lapsen kasvu ovat syyllisiä. Onneksi asialle voi tehdä jotain. Pikkuhousujen käyttäminen ja ahkera vaihtaminen pitävät intiimialueen puhtaana ja kuivana, mikä vähentää kaikkia näitä ongelmia.

Intiimideodoranttia ja muita hajustettuja tuotteita ei sen sijaan kannata käyttää, sillä ne aiheuttavat monien naisten alapäähän entistä pahempaa kutinaa ja polttelua. Kamalat hajut taas eivät välttämättä edes haise muiden nenään, sillä raskaushormonit lisäävät hajuaistia.

Jos turvonnut häpy muuttuu punertavaksi tai siniseksi, kyseessä voivat olla suonikohjut. Tällöin pitää välttää liikuntaa ja muistaa mainita asiasta lääkärille.


5. Hatara muisti

Monella äidillä on raskausajaltaan muistoja, jolloin he ovat kokeneet nolanneensa itsensä täydellisesti. Vuosikausia vieressä istuneen työkaverin nimi on unohtunut, eikä kaupasta muista tuoda mitään, mitä alun perin lähti hakemaan. Odottava äiti todellakin kärsii huonomuistisuudesta, joka usein alkaa toisella kolmanneksella.

Vastoin yleisiä luuloja raskaushormoneilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Macaulay kertoo, että yleensä muistamattomuus johtuu äideistä, jotka yrittävät tehdä kaikkia asioita yhtä aikaa. Parhaiten ongelmasta selviääkin myöntämällä itselleen, että aina ei vain voi muistaa kaikkea.


6. Aggressiivisuus

Mielialan vaihtelut kuuluvat moniin raskauksiin. Aggressiivisuus on yksi yleisimmistä uusista tunteista, jotka valtaavat raskaana olevan naisen. Taas syypäitä ovat raskaushormonit. Aggressiivisuuden lisäksi hormonit voivat aiheuttaa myös itkuisuutta ja suoranaista vihaa.

Kaikkien näiden tunteiden pitäisi olla ohimeneviä. Jos näin ei ole, jotakin muuta saattaa olla meneillään. Jatkuvasta pahantuulisuudesta ja itkuisuudesta kannattaa kertoa lääkärille.

Tässäpä näitä...Miulla ainakin tuota ilmavaivoja vaivana...ja se on tosi kiusallista ja inhottavaa....Mites muilla?

Pt ja Kille 6+6 (mennään ny noilla viikoilla)
 
Tervehdys.
Laskurin mukaan 14.1.2010 syntyisi lapsi. TYKSissä. Täytän tänä vuonna 30 vuotta ja aina ajatellut että tässä kolmikymppisenä alan tehdä lapsia. Niin siinä sitten kävi, että tulin heti ensi yrittämällä raskaaksi. Hieman yllättävä tilanne, olin ajatellut että siinä nyt muutama kuukausi vierähtäisi. Vähän on ollut totuttelua.
 
Täältä ilmoittautuu uusi tammimasu, joka ei oikein tiedä miten täällä kirjotellaan mutta eiköhän tämän opi :)

Laskettu aika siis 15.1.2011 :)

Viikot ois tänään 6+2 :heart: Neuvola olis 3.6, ultrasta ei vielä tietoakaan mutta menee luultavasti heinäkuun puolelle.

Ennestään meillä on poika, syntyny 020608 rv 41+2, 2990g/48cm kesto 5h :heart:
 

Yhteistyössä