Tammikuun tarrasukat 2019

Mulla on nälkä koko ajan ja vessas on saanu juosta. Tosin mä oon vielä toistaiseksi yhdessä ruokavalio remontissa mukana, tarkoituksena kun oli kiinteytyä ennen seuraavaa raskautta. Jos viiva vahvistuu, niin täytyy ottaa se puheeksi, että miten muuttaa ruokavaliota.

Nyt ei oo tarkoitus kertoa ainakaan aivan heti kenellekään. Äitienpäivää mäki mietin isovanhemmille ajankohdaksi eka, mutta turhan aikasin, kun kaikki voi mennä pieleen.

Varhaisultraa oon miettinyt, mutta meillä on täällä neuvolassa ultra laite ja ne on aina tarkistaneet siinä rv8-9 tienoilla, että on oikeassa paikassa. Joten siinä mielessä se on turha.

Mua varjostaa tässä raskaudessa yksi pelko mitä ei muissa ole ollut, joten en tiedä miten rennosti osaan tämän raskauden ottaa. Meillä on kaksi lasta ennestään ja esikoinen on erityislapsi, hän sairastaa harvinaista geenivirhettä, joka kulkee suvussa ja on 50% mahdollisuus, että seuraavalla olisi sama geenivirhe. Tämä ei näy mitenkään raskauden aikana, vasta kun lapsi on syntynyt, niin hänestä voidaan ottaa verikoe, jos on viitteitä siihen, että hänellä voisi olla tämä geenivirhe. Se on niin harvinainen ettei sitä tiedetä vielä tuossa muodossa muita kuin meidän esikoinen ja hänen isänsä, ei edes maailmalla ole täysin vastaavaa. Kehitys voi mennä normaalisti, mutta se voi myös pahimmillaan johtaa kehitysvammaan. Meidän esikoisella se näkyy kehitysviiveenä, vaikeahoitoisena epilepsiana ja monena muuna neurologisena sairautena.
 
Nelliida / 8.1 / HUS / 28 / 2.


Heii vaan, ehkä sitä pikkuhiljaa uskaltautuu tännekin puolelle tuolta ”toiveena vauva 2019”-ketjusta :love: Menkat kolmisen päivää myöhässä ja testin plussa vahvistunut.
Oireina semmonen outo tunne kokoajan alavatsalla, vähänku menkka”kipu” mutta paljon lievempi, sen lisäks pissalla täytyy ravata kokoajan, jatkuva nälkä olis ja tisseihinkin sattuu. Mutta kyllä näiden kanssa elää :D

Meillä on ennestään 2012 syntynyt tyttö ja tarkotuksella lykättiin yrittämisen alotusta pitkälle vähän millon minkäkin syyn vuoksi, lopulta viime kesän lopussa ajateltiin, että nyt on hyvä sauma ruveta yrittämään toista lasta:) ( tärppäs nyt sitten kymmenennestä yrityskierrosta)
 
@Eppis27
Aijon kyllä ehdottomasti käydä ar-ultrassa. Kävin esikoisestakin ja se rauhoitti tosi paljon mieltä. Nykyään ainaki Helsingissä on se PerheArte jossa kätilöt tekee edullisemmin ultrauksia :)

Muistan että kun soitin heti plussan jälkeen neuvolaan, niin olivat tyytyväisiä kun kuitenkin sielläkin on ruuhkaa. Mutta nyt en osaa sanoa, kun on toinen kyseessä että onko se eka käynti myöhemmin? Noh varmaan viikon nyt ainaki vielä kattelen ja sitten vois soitella
 
@Eppis27
Aijon kyllä ehdottomasti käydä ar-ultrassa. Kävin esikoisestakin ja se rauhoitti tosi paljon mieltä. Nykyään ainaki Helsingissä on se PerheArte jossa kätilöt tekee edullisemmin ultrauksia :)

Muistan että kun soitin heti plussan jälkeen neuvolaan, niin olivat tyytyväisiä kun kuitenkin sielläkin on ruuhkaa. Mutta nyt en osaa sanoa, kun on toinen kyseessä että onko se eka käynti myöhemmin? Noh varmaan viikon nyt ainaki vielä kattelen ja sitten vois soitella
Oonkin kuullut PerheArtesta kehuja (myös hinnoista), meillä päin hinnat pyörii 150€ tienoilla ja Helsinkiin on kyllä vähän matkaa :unsure: vai pitäisköhän tehdä joku visiitti Helsinkiin, jolloin vois samalla käydä kurkkaamassa :)
 
Meillä on ar-ultra 15.5. lapsettomuuspolilla, tänään ei vielä niiden laitteilla näkynyt kun paksumpi limakalvo. Niiden paremmat ultrat on siellä punktiohuoneessa ja lekureilla tavalliset. Se maksaa vaan poliklinikkamaksun, jonka saa takaisin työpaikan sairaskassasta.

Oireina jäätävä väsymys. Koko ajan. Hoitaja sanoikin, että kuulostaa hyvältä ja siihen ei sitten edes nukkuminen auta :)
 
@Eppis27
Aijon kyllä ehdottomasti käydä ar-ultrassa. Kävin esikoisestakin ja se rauhoitti tosi paljon mieltä. Nykyään ainaki Helsingissä on se PerheArte jossa kätilöt tekee edullisemmin ultrauksia :)

Muistan että kun soitin heti plussan jälkeen neuvolaan, niin olivat tyytyväisiä kun kuitenkin sielläkin on ruuhkaa. Mutta nyt en osaa sanoa, kun on toinen kyseessä että onko se eka käynti myöhemmin? Noh varmaan viikon nyt ainaki vielä kattelen ja sitten vois soitella

Eka käynti on ihan samoilla viikoilla kuin ensimmäisenkin kohdalla. Ainoa muutos ainakin täällä oli, että käyntejä oli vähemmän, jos raskaus sujui hyvin, jos olisi ollut jotain huolta niin sitten enempi käyntejä ja myös yksi lääkäri käynti oli vähemmän kuin esikoisen odotuksen aikana.
 
Kettuperhe / la 1.1.2019 / tays / 41 / 2.
Innih / 2.1 / Tyks / 24 / 2.
Abby87 / 3.1. / HUS / 31v / 1.
DiiDii / 3.1. / Kys / 26 / 2.
Helmiila / 3.1 / HUS/ 36 / 3.
Kertsi / 4.1 / KPSHP / 32 / 3.
Nelliida / 8.1 / HUS / 28 / 2.
Eppis27 / 11.1. / 27 / 1.

Tervetuloa kaikki uudet ja onnea plussista:love:

Minä hätähousuna tein jo digin, mikä näytti edelleen sen 2-3 vaikka odottelen sitä viikkojen nousua... Varmaan pakko käydä ostamassa vielä se yksi ja tehdä ylihuomenna.:(

Pahoinvoinnissa on pieni helpotus, kunhan vaan muistaa syödä, mutta liitoskipuja on kyllä jo reilusti viikkoihin nähden. Rintojen arkuus tuli pari päivää sitten ja väsymys on aivan hirveä! Viime yönä posotin unta 10 tuntia :sleep:

@knyte mun sisko paini aikoinaan saman asian kanssa ja sai kaksi lasta erityislapsensa jälkeen. Kummallakaan ei ole samaa kuin ensimmäisellä yritä vaan levollisin mielin olla:)
 
@Eppis27 onks Lahti yhtään lähempänä :) ? Huomasin tossa sivuja selatessa, että sielläkin nähtävästi on. Mutta jos ei, niin Helsinkihän on oikein kiva ”alkukesän” matkakohde :LOL:


Mä en oikein ees huomaa mitään väsymystä, kun teen kolmivuorotyötä ja tuntuu että elän jatkuvasti semmosessa pienessä univajeessa. Se ero ehkä on, että nyt oon nukkunu vähän huonommin ja katkonaisesti ne ajat mitä vois nukkua. Johtuu tosin ehkä jatkuvasta pissahädästä(n):D
 
Onko muilla paino käyttäytynyt vielä mitenkään? Muistan edellisistä raskauksista, että alussa tuli heti parin kilon turvotus. Nyt paino on laskenut sen kilon verran. Koko ajan mahoton jano ja kun juo, niin sitten saa ravata vessassa vähän väliä.
 
@Nelliida Lahti olis lähempänä, mut sinne ei viitsis ajella pelkän ultran takia (melkein sit voisi jo maksaa sen ultran täällä :LOL:) mut tosiaan jos Helsinkiin tuloa olis muuten niin sehän sopis.

@DiiDii millä viikoilla oot menossa? Vahvalle näyttää ainakin viivat, mä en oo kokeillut tota digiä niin en tiedä millon siihen kuuluis vaihtua viikot. Mutta tee uusi tosiaan muutaman päivän päästä!

@Kertsi mulla ei oo painolle vielä tapahtunut mitään, mut iltaisin maha on tosi pinkeä ja turvonnut.

Alla pc-testit dpo 11 ja tänään dpo 16. Ehkä enää ei tarvitsis testata, mut miten tähän jää näin koukkuun :ROFLMAO:

IMG_20180428_190937__01__01.jpg
IMG_20180503_144918__01.jpg
 
Paljon onnea uusille plussaajille ja tervetuloa joukkoon :love:

@DiiDii , mä meinasin sun innoittamana tehdä digin myös, mutta sitten päätinkin tehdä sen ylihuomenna. Noihin testeihin, ei digiinkään saisi liikaa luottaa, kun virtsasta tehtävät testit ei oo täysin luotettavia suhteessa raskauden kestoon. Mutta miten se järki itellä ainakin unohtuu näissä jutuissa?!:ROFLMAO:

@knyte , Ihanaa, että ootte uskaltautunut kuitenkin vielä uuteen/uusiin raskauksiin:love: Ei varmasti ole helppo asia. Itsellä on kaksi erityissisarusta <3 ja monesti miettinyt mitä erityislapsi omalla kohdalla tarkoittaisi.. kenenkään valintoihin ei ole tarkoitus ottaa kantaa, mutta omalta kohdalta tiedän, että jos raskausaikana todettaisiin sikiöllä mikä tahansa sairaus, niin keskeytys ei ole edes vaihtoehto. Mutta tosiaan toivon sydämestäni, että teillä kaikki menee hyvin ja että saisit myös nautittua uudesta elämästä:love:

@Kertsi , mulla painossa ei vielä mitään muutoksia, mutta esikoisesta tuli rv 8 mennessä 5kg! Nuoremmasta tuli tasaisesti koko matkan. Mutta mulla kans turpoaa toi ylävatsa iltaa kohden aikalailla:LOL:

@Eppis27 , hienosti on viivat vahvistuneet(y)

Mulla tänään 5+0 ja ainoat selvät oireet ovat kohonnut syke ja hirveä väsymys. Juuri heräsin kellon soittoon päikkäreiltä, kun kohta pitää hakea lapset hoidosta. Olin tämän päivän laryngiitin vuoksi kotona. Heti iski myös joku virus, kun puolustuskyky laskee.
 
Hei,

En ole plussannut vielä, mutta jonkinlaisia oireiluja mulla on. Mustelmia ilmeni jalkoihin, joka voisi johtua lisääntyneestä verenmäärästä, vatsan turvotusta useampi päivä putkeen ollut ja pientä kipuilua. Rinnat tuntuvat myös täyteläisemmiltä, mutta eivät vielä arista. Leukosyytit olivat 8,4, kun viitearvo on 8,2. Odotan vain, että pääsen tekemään testin ensi kuun alkupuolella :))

Ja vilunväreitä sekä hikoilua myös poiketen normaalista olotilasta :3
Millon me saadaan jännätä sun testiä?
 
  • Tykkää
Reactions: Nelliida
Olen miettinyt ja tahon ehottomasti mukaan, mikäli semmoinen pistetään pystyyn. Sen pitää kyllä ehottomasti olla salainen! Eikä mikään iso vaan max. 60-80hlö ja ei taustailijoita sinne.
Itekkii tahon tämmöseen. Oon myös esikoisen ryhmässä ja se on ollut kyllä mukava tuki ja turva. Itse myös koen sinne kirjoittelun mukavammaksi, kun siellä ollaan omana itsenään(eikä nimimerkin takana) sekä ryhmä on salainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Kertsi
Mä myös ehdottomasti fb-ryhmään tulossa :) En ole ollut poikien raskauksissa sellaisessa (en tiennyt sellaisista:LOL:) mut marraskuussa ehdin liittyä, kunnes tuli kkm. Ja ehdottomasti niin, ettei sitä löydä haulla(y) Mun mielestä joku max 50 ois hyvä määrä, jos kaikki ois aktiivisia:)
 
  • Tykkää
Reactions: Kertsi
@Helmiila kuulun myös vauva 2019 ryhmään, jota kautta sinne löysin :) Jäseniä nyt tammivauvoissa 19
Onko sielä keskusteltu ryhmän sisällöstä, tavoiteväkimäärästä tai muista pääperiaatteista?

Jotenkin tuntuis luontevalta lähteä tällä porukalla perustamaan omaa ryhmää, koska täälä varmasti vähemmän porukkaa verrattuna vauva 2019 -ryhmään ja sieltä tammikuisiin pyrkiviin.

Niin ja millaiselta se ylläpito tuntuu, et pysyy järjestys ja periaatteet.
 

Yhteistyössä