Tammikuun toivot 09

D-vitamiinista se aloitetaan kahden viikon iässä. Tippojen antaminen aloitetaan pikkuhiljaa eli ensin 1 tippa/pv seuraavana 2tippaa jne että päästään sinne 5 tippaa/pv. Ja jos tuntuu että vitamiinista tulee vatsavaivoja niin kannattaa kokeilla jotain toista vitamiinivalmistetta. Niin ja kun ei tiedä aiheuttaako vitamiinit vatsavaivoja kannattaa antaa tipat aamulla ettei yö mene hulinaksi jos sattuu aiheuttamaan vatsanväänteitä :D

Meidän tytsykkä nukkuu 2-4h kerrallaan, yöllä herää kaksi kertaa syömään. Yllättävän pitkiä seurustelujaksojakin neidillä on.. toisinaan saattaa olla 2-3 tuntia hereillä katsellen kovasti ympärilleen :D onneksi nämä seurustelutuokiot ajoittuu päivään tai aamuun eikä yöhön :whistle: Maitoa tulee edelleen reilusti sillä joka päivä saa lypsää ja pakastaa n. 0,5l rintamaitoa. Onpahan varastossa maitoa :whistle: Täällä selaillaan almanakkaa ja yritetään päättä tytsykän nimeä.. miten voikin olla vaikea keksiä neidille nimi |O sitä luulee löytäneensä hyvän nimen ja hetken sitä "maisteltua" huomaa ettei se sovi tytölle ollenkaan :kieh: saa nähdä kuinka kiire tulee tuon nimen kanssa jos tämä jahkailu jatkuu.. Mitenkäs muilla.. Joko on nimi valmiina vauvalle?

Nyt saunaan, kun tytsykkäkin nukkuu...

MaMa ja tytsykkä 11vrk:tta
 
Heips, meillä ollut samaa rytmiä kuin muillakin, mutta tänään on neiti ollut vähän väliä tissillä ja viime yön nukkui ekaa kertaa 3h putkeen ja tissille ja sit taas 3 h putkeen. Ah, miten hyvät unet saatiin =)

Ei mulla niin paljoa tule maitoa (kun en viitsi hirveästi pumppailla) että saisin desin sinne minigrip-pussiin.. lähinnä jotain 60 ml taitaa olla aika normi mitä olen laittanut. Kaikki tipat talteen -mentaliteetilla olen liikkeellä niin pikkuerätkin pakastan. Eilen punnittiin keittiön digitaalisella vaa'alla ja se näyttäs siltä että oltais jo syntymäpainossa tai jopa ylikin - jalat vähän roikkui "yli" niin voi olla että näytti hiukan liian vähäiselle... mutta siis paino noussut, ja tämä imetys ilmeisesti on ok kans. Mä luin kans jostain että jos tuntus ettei maitoa tulis tarpeeksi niin sitten vaan tissimaratoneja päälle, mutta ilmeisesti tuo määrä mitä nyt tulee riittää.

Vaippoja - meilä on liberon ja pampersin ykkösiä käytössä, kakkos-koko on järkyn iso tommoselle tiitiäiselle kuin meidän Mimmi on. En vieläkään oikein tiedä kummat on paremmat, toisaalta liberot imasee hyvin sisäänsä kaiken mutta pampers on taas ohuempi ja tuntuis tuolle pienelle "taipuisammalta". No, täytyy testailla =)
Varmaan olis helpointa jos ei tarviis paitaa yöllä ollenkaan mutta miten te hoidatte sitten jos tissit vuotaa - siis lakanat ym on sotkussa? Helpointa olis kyllä jos vaan tarkenis ilman paitoja ym niin ei tarviis Mimminkään odotella että maitobaari aukeaa, vaan pääsis tissille heti.. nyt kun pitää mankeloida vaatteet pois, kumit paikalleen ja tyttö asentoon niin siinä menee aina pieni hetki :LOL: Onneksi on tuo imetystyyny, se on kyllä ihan taivaanlahja =)

Sisälämpötilasta meille terveydenhoitaja sanoi, että normaali missä ihmiset on eli parikymmentä astetta - vähän päälle (meillä on esim. aina 22 astetta) on oikein hyvä. Terkka sanoi että joissakin paikoissa vauvat melkein paistetaan kun pidetään korkeita lämpötiloja. Meillä siis ihan normi lämmöt ja Mimmi nukkuu silti löysässä peittokapalossa pelkkä body päällä öisin, on sen verran lämminverinen tapaus. Isäänsä tullut siinäkin... ;)

Meidän Mimmi oli muuten jo laitoksella tosi kova tarkkailemaan ja piti silmiä auki kun oli hereillä, siitä lääkärikin mainitsi että harvinaisen tarkkaavainen niin pieneksi.. on se jännä miten vauvan silmiä vois vaan tuijotella tunnista toiseen... olen ihan hurahtanut meidän pikkuiseen, niinkuin on mieskin. Nauratti kun mies tohkeissaan selitti pomolleen puhelimessa viikolla että meillä on projekti nyt saada syntymäpaino kohilleen, ja juu syö hyvin ja on kakkaa tulee reilusti ja pissivaippoja vaihdetaan kans, ja juu, emäntä imettää ja homma sujuu... siinä on mun juro jöllikkä joka on yllättäny kyllä täysin olemalla mitä mainioin isukki - jo nyt :heart: :heart:

Tänään olis kylpyilta, ajateltiin kylvettää Mimmiä keskiviikkoisin ja sitten la tai su, eli pari kertaa viikossa. Miten pitkään olette olleet ekan kerran ulkona kun olette lähteneet vauvan kanssa ulos? sen 10 min? entäs sitten seuraavat päivät - eli miten nopsaan voi vauvan kanssa ulkoilla esim. tunnin verran? Me varmaan keskiviikkona lähdetään rullailemaan tuohon pihalle, kun ilmeisesti ei ole kovaa pakkastakaan.

Kohta pitää hiukan herätellä tyttöä kun olis taas ruoka-aika, ja sitä ennen kävästään kylvyssä, ellei ole ihan kiljuva nälkä Mimmillä sitten. Kunpa tiistaina päästäisiin tästä kellottamis-syöttämisestä ja syötäisiin tytön tahtiin :whistle:

runttis ja Mimmi 11vrk
 
Mama74: Kiitos d-vitamiini vastauksesta! Meillä on jo nimi kutakuinkin valmiina, tai oli jo oikeastaan odotusaikana ja tyttö on aika nimensä näköinenkin.. Tuleehan sitä välillä mietittyä, että jospa joku toinen nimi kävis kuitenkin, mutta luulen, että jälkeen päin rupeis harmittamaan, jos laittaskin jonkun toisen nimen.

Olivia: Laitoksella tyttö oli muutaman kerran yöllä lastenhoitohuoneessa ja jo eka yönä oli siellä tutti suuhun tyrkätty.. alkuun en sitä itse antanut, mutta nyt oon viime aikoina välillä yöllä laittanut suuhun, jos ei muu auta. Tarvii aina nukahtaakseen jotain suuhun. :) Ainut vaan, että noi tutit mitä meillä on, tuntuu niin hirveän isolta suuhun, vaikka on 0 kk alkaen. :/

runttipulla: mä käytän niitä carriwellin pehmoliivejä yöllä ja sit liivinsuojia sekä jotain toppia siinä päällä. Vitsit, mun tissit kanssa huutais välillä noita rintakumeja, ja mulla onkin ne, mutta en jotenkin osaa niitä laittaa paikoilleen.

Äh, ahistaa jo ens yö valmiiks, alkaa olla kivasti tuota univelkaa, kun tuli sitä sektiota jännättyä niin pitkään ja sen jälkeen taas ei ole pahemmin tullut nukuttua.. :|
 
Sisille onnittelut vaavista :heart:

Meillä tuo neiti on jo useampana iltana mennyt selvästikin yöunille 23.00 ja herää 3 kertaa syömään,jota kuinkin 3 tunnin välein.
Siinä ehtii mukavasti itsekin torkkumaan :D
Muihin ininöihin,jos niitä on,laitan tutin tulpaksi :LOL:
Ja täydestä menee.

Pidin tänään Jutan 10 v.synttärit ja vauveli kiersi monta tuntia sylistä syliin.
Tuolla tahdilla siitä tulee melkoinen sylikissa mutta eihän tuollaista tuhisijaa voi vastustaa :attn:
Että jos ei ole vieraiden sylissä,niin sitten ainakin äiti suukottelee ja halailee jatkuvalla syötöllä.

Järkytyin ihan aamulla,kun kokeilin kokoa 36 olevia farkkuja ja jalkaan meni!!
Ja vielä nappikin kiinni :LOL:
Ed. kerroista en ole näin nopeasti palautunut vaikka ruoka kyllä maistuu edelleenkin :p

Suku tietää,että kevään aikana ruvetaan yrittämään uutta vauvelia,jos vain luoja suo :saint: :D
Anoppi naureskelikin,että "kyllähän tuohon mahaan pitää taas täytettä saada,kun miniä näyttää ihan tikulta"
Että näin...
Anopin sana on laki,hih ;)
 
Sunnuntai-iltaa!

Meille siis syntyi pikkuinen neiti maanantaina 19. päivä kello 20.18. Neidin painoarviot raskausajalta (4kg) ja vielä maanantai-päivän ultrassa (3,6kg) ennen synnytystä meni ihan harakoille, koska pikkuinen painoi "vain" 3165g. Pituutta löytyy 49cm ja py 35,2.

Synnytys lopulta käynnistettiin, koska ultrauksen yhteydessä selvisi, että lapsivettä on hälyyttävän vähän. "Lyhyt kertomus": Eli kello 16 sain cytotecin, kello 17 alkoi supitukset. Seitsemältä sisätutkimus, jossa tuloksena 3cm auki ja lupa siirtyä saliin (jotta saisin tujumpaa kivunlievitystä, kun lämpötyyny ja kuuma suihku ei enää tepsineet). Sitä ennen sain kuitenkin synnytysosastolla 19.30 iki-ihanan vesiperäruiskeen. Seuraava puolituntinen kuluikin tasaisesti pöntöllä ja sen jälkeen kamoja kerätessä huoneesta. Hiukka ennen kahdeksaa kivut oli valtaisat ja mies saapui sopivasti tukemaan mua kävelyssä saliin osastolta. Kivusta johtuen oksentelin matkan saliin. Kahdeksalta salissa, jossa laitettiin sydänkäyrä. Sen jälkeen kätilö meni vetämään hanskoja käteen tehdäkseen sisätutkimuksen, mutta kaikkien yllätykseski rupesikin ponnistuttamaan aivan jumalattomasti. Kätilö juoksi paikalle ja totesi että täällähän on pää jo matkalla. Kahden ponnistuksen voimalla tyttö syntyi maailmaan 20.18... Sen jälkeen olo oli hieman että mitä??? Ei oikein pää ehtinyt mukaan touhuun. Mutta kuitenkin synnytys oli positiivinen kokemus, luomuna niin kuin toivoin (tosin en uskonut, että pidemmässä synnytyksessä olisi onnistunut), ainoa miinus oli, että kalvot ei tahtoneet irrota. En tiedä oliko asialla merkitystä, että neiti syntyi kalvojen kanssa ja ne puhkaistiin vasta kun pää oli ulkona tai tulossa ulos. Tässä nimittäin pari päivää on tullut mukavia kalvon riekaleita ja ruokalusikan kokoisia hyytymiä ulos...

Jahas, tästä tulee taas romaani :whistle: ..

Lyhyesti kommenttia imetyksestä: Eli se on lähtenyt mukavasti käyntiin. Maitoa tulee yli tarpeen, mut ongelmana neidin pieni suu ja minun supersizetissit. Imuote on oikea, mutta silti tekee kipeää |O . Nyt pitäis vaan tehdä päätös luovutuksen suhteen.. Olo on vain laiska...

On muuten aivan ihanaa, että on vauva talossa. Ja vauvan tuoksua :heart: :D .

Amino ja aivan nimensä näköinen Ava 6pv
 
Noniin...nyt olen lukenut läpi teidän tekstinne. Aika kauan siihen meni, kun vain pienen pätkän ehtii kerrallaan lukemaan, mutta nyt se "urakka" on tehty :D

Imetyksestä oli paljon juttua. Meillä imetys ei kertakaikkiaan onnistu. Maitoa ensinnäkin tulee todella vähän (30-60ml kerralla) ja vauva on ns. laiska imemään, eli saa raivarit heti, jos ei maitoa tule välittömästi.

Maito mulla nousi vasta kotona, eli sairaalassa mentiin pullolla koko ajan. Tässäkin varmasti osasyy siihen, ettei vauva jaksa rintaa imeä (pullosta kun tulee pirusti helpommin), mutta en nyt uskalla ruveta tissien kanssa pelleilemään, sillä meille on annettu "tarkat ohjeet" syöttöä koskien niiden penteleen bilirubiiniarvojen vuoksi. Yritin kyllä eilen imettää - tuloksetta.

Öisin en lypsää, mutta päivisin pyrin antamaan omaa maitoani mahdollisimman paljon. Kertaakaan en ole vielä niin paljoa saanut rinnoista maitoa tulemaan, että koko syöttö menisi pelkällä äidin maidolla, mutta yritys hyvä 10. Jokainen tippa äidin maitoa on aina kotiinpäin. Ja kun se ruma päivä tulee vastaan, ettei maitopa enää tule, niin sitten ei tule. Mutta toivon kovasti, ettei tuo päivä tule ihan heti vastaan.

Rytmiä meillä ei vielä oikein ole, mutta yöt menee (ainakin toistaiseksi ovat menneet) yhdellä syötöllä. Illalla neiti syö noin klo 22-23 aikaan, seuraavan kerran 02-03 ja sitten seuraavaksi aamulla 06-07 aikaan. Meillä siis minä herätän likan 4 tunnin välein syömään sairaalan ohjeiden mukaisesti, jotta saadaan paino nousuun ja bilirubiiniarvot laskuun. Syötön jälkeen yöllä on neiti nukahtanut aina heti. Päivisin herättelen häntä 3-4 tunnin välein, mutta aika hyvin herää itsekin noihi syöttöväleihin.

Vaippaa ei meillä vaihdeta yöllä, mikäli vaipassa ei ole kakkaa. Toistaiseksi siellä kyllä on sitä ihan joka syötöllä ollut...neiti kun yleensä tyhjentää suolensa siinä syötön puolessa välissä :D

Kapalossa en ole nyt kotosalla neitiä nukuttanut, mutta sairaalassa nukutin. Kotonakin mahdollisesti sitä tulemme käyttämään, mikäli "tarvetta" esiintyy ja tuolloin materiaalina on ihan vain lakanakangas. Sillä pärjää ihan hyvin :)

Liivinsuojuksia vaihdan noin 3-4 tunnin välein, eli aina silloin, kun lypsään maitoa. Yöllä en vaihda, kun en lypsää. Meillä käytössä pääsääntöisesti kestoliivinsuojukset, jotka itse väsäsin, kun nuo kertyakäyttöiset on niin kovat rintaa vasten ja kiinni jäädessään niiden irrotus tekee kipeää.

Vauvan vierellä nukkumisesta sen verran, että nukun siinä kuin tukki...kirjaimellisesti. Eli en taida yön aikana liikahtaa millimetriäkään. Selkä siinä vähän kipeytyy, mutta muutoin siis nukun hyvin. En ole kertaakaan ininään herännyt, tai sitten likka ei inise?!?

Sitteriä on jo testattu muutaman minuutin ajan ja tutti on ollut käytössä jo muutaman vuorokauden iästä kokeilumielellä, kotiutumisen jälkeen jo ihan kunnolla.

Meillä vietetään nimiäiset varmaankin maaliskuun alussa. Ei olla tarkemmin vielä juteltu miehen kanssa asiasta. Itselläni on tähän liittyen kysymys...minne ja milloin ilmoitetaan lapsen nimi jonnekin, jotta saadaan kelakortti yms? Ei sitten niin mitään muistikuvaa asiasta, vaikka esikkokin on nimensä joskus siis saanut.

Mies on meillä ihan kympillä mukana vauvan hoidossa. Eilen olin vajaan tunnin koirien kanssa lenkillä ja toisen tunnin illemmalla kaupassa. Eikä tullut soittoa perään :) Oikeastaan enemmän kyllä ihmettyttäisi jos perään soittelisi, sillä ollaan sovittu jo raskaushaaveaikana, että vauva on sitten täysin yhteinen juttu ja ainoa asia mitä isä ei tee on rintaruokinta...mutta sitä ei tee kyllä meidän perheessä valitettavasti äitikään, joten ei ole mitään, mihin mies ei kykenisi.

Tuolla miehellä ei ole tapana seistä sormi suussa, joten todella luonnollisesti on tuo vauvan hoito mieheltäkin sujunut. Meille kummellakin tosiaan on ihan selvää, että mä saan edelleen mennä menojani ja harrastaa kunhan itse taas vain jaksan...mies hoitaa tuolloin lapset :heart:

Painosta oli ollut myös puhetta...oma painoni on nyt 1,5 kiloa vähemmän, kuin mitä se oli ennen raskautta ja tuntuu siltä, että vielä tämä tästä tippuu, sillä kaikki turvotus ei ole vielä mm. sormista poistunut ja yöllä ramppaan vielä vessassa. Vatsa on vetäytynyt nyt parissa viimepäivässä entiselleen, mikä tuntuu ihan uskomattomalta!! Mullahan oli ylipainoa 11 kiloa kun raskauduin ja siitä olisi sitten atrkoitus päästä eroon kunhan kerkeän, joten tuo painon putoaminen ei haittaa kyllä pätkääkään :D

Meidän kissalla on porttikieltä vauvan sänkyyn, sittereihin, rattaisiin aj trvakaukaloon ihan jo niiden pirun karvojen vuoksi. Muutoin saa olla vauvan lähellä...joskaan, eipä tuo ole vauvasta kiinnostunut. Koirilla on oikeastaan ihan samat säännöt, joskaan eipä ne yritä kyllä sänkyyn tai rattaisiin...tuo pikkupiski välillä sitteriin vilkuilee, mutta ajan sen aina pois.

Meillä kestoillaan jo...käytössä pääsääntöisesti harsot ja kuorivaippa...nyt ekaa kertaa päällä äippäpakkauksen flanellette ja kuoret. Fuzziakin jo kokeiltiin, mutta oli liian iso.


Sef ja pikkuprinsessa 1 vko :heart:
 
Sef meille ainakin tuli kotiin lappu (olikohan maistraatista..) johon laitetaan lapsen nimi ja muut tarvittavat tiedot ja se me annetaan sitten kastavalle papille, joka toimittaa sen eteenpäin. Teillä kun on nimiäiset niin varmaankin postitatte sen sitten sinne maistraattiin :D ( En ole niin tarkkaan tutkaillut sitä paperia :whistle: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa74:
Sef meille ainakin tuli kotiin lappu (olikohan maistraatista..) johon laitetaan lapsen nimi ja muut tarvittavat tiedot ja se me annetaan sitten kastavalle papille, joka toimittaa sen eteenpäin. Teillä kun on nimiäiset niin varmaankin postitatte sen sitten sinne maistraattiin :D ( En ole niin tarkkaan tutkaillut sitä paperia :whistle: )
Ok, kiitos tiedosta :)

 
Onpas täällä ollut vilkasta sitten viime käyntini =)

Meidän pikkuneiti sai sitten flunssan, ja lähdemme lääkäriin käymään. Tosi ikävän kuuloista tuo niiskutus ja köhiminen. Isot siskot ovat yskässä sekä kuumeessa ja toinen korvatulehduksessa, meillä miehen kanssa on flunssaa myös. Kamala tautiaika :(

Janttu & neito 4 viikkoa
 
Onnea aminohapolle :heart: :heart: :flower:
Nopeasti sinäkin urakasta selvisit :D
Omat synnytykset on olleet nopeita ja se on toki tuntunut suppareiden voimakkuudessa mutta silti olen sitä mieltä,että sitten toipuukin nopeammin =)

Toiv. meille ei tule tuota flunssa-aaltoa...
Isommat muksut on olleet ihmeen terveitä!*koputtaa puuta*
Juha oli vko:nlopun töissä ja siellä oli just tuo kuumetauti myllännyt.
Pidetään peukut pystyssä,ettei mikään pöpö lähtenyt Juhan matkaan :attn:

Neiti koisii vielä meidän sängyssä.
Aamu alkoikin sillä,että Juha nosti vauvan mun viereen imemään ja samaan aikaan olin puhelimessa auttamassa Juttaa etsimään koulukirjaansa isänsä luona.
Melkoista etä-äitiyttä :LOL:
Kun aikanaan muutin pois lasten luota,exä jäi onneksi lasten kanssa asumaan vanhaan kotiin,niin on vielä huoneet hyvässä muistissa,koska useamman kerran tässä on joutunut puhelimitse etsimään tyttöjen kanssa niiden koulukirjoja :|
Jutta etenkin on sellainen häärääjä,että useampi unohdusmerkintä reissarissa olis,ellei äiti tulis apuun lankoja pitkin :LOL:

Mutta nyt täytyy mennä hiukan ehostautumaan,niin päästään asioille :wave:

:heart: Netta-tyttö 13 vrk :heart:
 
Kiva mun teksti hävis yhtä väärää nappia painamalla bittiavaruuteen :headwall:

No otan lyhyesti uusiks.

Aminohappo Meidän tyttö syntyi samana päivänä puoli tuntia myöhemmin ja meilläkin meni painoarviot hieman yläkanttiin, pe ultrassa 3900g ja tulos oli 3375g ja 49cm. Kyllä sitä sit ihmeteltiinkin et miten voi olla toinen noin pieni kun viikkojakin oli jo 42+1 :) Missäs sairaalassa muuten olitte?
Mäkin yritin luomuna noin 14h mutta sit loppu voimat kun ei mitään ruvennu tapahtumaan ja otin epiduraalin ja oksitosiinit, ihan hyvä ratkaisu siinä tilanteessa.

Meille tuli tänään kotiin kanssa semmonen lappu millä ilmoitetaan lapsen nimi ja äidinkieli. Tietääkö joku voiko siihen laittaa kaks äidinkieltä kun mies aikoo puhua sille espanjaa ja mä suomea? Vai onko se vaan äidin kieli???? Samoin mua mietityttää tuo kansalaisuus, kun pitää antaa kirjallinen selvitys jos sille haluaa muunkin kuin suomen kansalaisuuden, no sitä pitää kai kysyä miehen maan konsulaatista.

Nimi
meillä jo on :) On oikeestaan peräisin jo meidän seurusteluajoilta et sit joskus jos me saadaan tyttö.... :)

Mun epparihaava on alkanu kiristää ikävästi, siinä on neljä tikkiä ja nyt ei oikeen voi istua kun toisella kankulla... no buranaa vaan kehiin niin eiköhän se siitä....

Nyt lopetan ettei tääkin huku jonnekin.

BabyP ja Abigail jo 1vk :)
 
BabyP: Joo, siihen lappuun voi laittaa molemmat äidinkielet. Ja kansalaisuuden voi lisätä väestörekisterijärjestelmään sitten kun se on saatu, meillä ainakin kesti sen paperirumban kanssa esikoisen aikaan, nyt varmaan taas... Meillä oli nimi valmiina nii, että ilmoitettiin se samlla kaikille kun ilmoitettiin vauvan syntymästä. Mutta kyllä sitä ihan loppumetreille mietittiin :)

Sisi ja Sylvi (huomenna jo viikkoinen!)
 
Meilläkin poika sairastui flunssaan. Eka mietin, että johtuuko siitä kun käytiin viikonloppuna mummolassa 200 kilometrin päässä. Sitten kuitenkin ajattelin, että turha mun on itseäni syytellä, ois se flunssa voinut kotonakin tulla, täälläkin on käynyt niin paljon vieraita poikaa katsomassa. On se vaan kurjan kuuloista kun pikkuisella on nenä tukossa ja se sitten tuhisee niin. Nyt ei sitten päästä ulkoilemaankaan.

Enköhän mä osaa laittaa niitä kestovaippoja hyvin, vai mistä johtunee että kun niitä kerran kokeilin, niin se vaippa vuoti sivusta. Pitänee niitä kuitenkin vielä uudelleenkin kokeilla, kun nuista kertakäyttövaipoista tuntuu tulevan aivan kamalasti roskaa.

Pitää rueta kastekutsuja laittamaan, unohdin kylläkin ostaa postimerkkejä, kun kävin kaupungilla.
 
Lara83
Nopsaan ilmoitan että vihdoin rv 41+3 meidän "Eemeli" syntyi nopean synnytyksen päätteeksi. Koko homma kesti ekasta supistuksesta syntymään vain 5h20 min josta sairaalassa oltiin 2h. Meille sattui sama kätilö kuin esikoisellakin, eli taas jäi aivan ihanan postiivinen fiilis koko hommasta. :) Eli taas saa vain kiitellä NKL:n henkilökuntaa :)

Imetys takkuaa, vauva sai lisämaitoa kun oli sokeritestauksia laitoksella (ison koon takia, 4660g ja 52cm), eikä oikein saa tissistä kunnon imuotetta. Ajattelin mennä yksityiselle imetysohjaukseen, jospa tämä imetys sujuisi helpommin kun esikoisen kanssa (rintakumilla pari kk, ja sitten lopetin. "Täysimetin" kuitenkin 5kk pumppaamalla ja kokonaisimetys kesti 8,5kk), nyt en kyllä jaksa tohon pumppaukseen ryhtyä noin kokopäiväisesti.

Nyt luen teidän jutut, ja sitten meen syömään kaikkia herkkuja joita mies tuolla laittaa :)

Lara83 ja Eemeli 2pv
 
Onnittelut taas kaikille vauvautuneille!

Terveisiä neuvolasta. Pojalla on kohta ikää 1kk ja kasvanut on hienosti =) Painoa on jo 5240g (4020g) ja pituutta 56cm (50cm). Kaikki 50-56cm vaatteetkin on jo aikalailla pieniä ja mulla on niitä iso pahvilaatikollinen :LOL:

Täysimetyksellä mennään. Hassua kyllä, en saa rintapumpulla pumpattua juuri mitään. Kahta pumppua olen kokeillut. Maitoa tulee niin että suihkuaa vaan, mutta pumpulla saan irti 20-30g. Että aina tuo pumpattu määrä ei kerro totuutta.

Mua ahdistaa kauheasti, kun oon tottunut ihan nakuna nukkumaan, ja nyt on pakko pitää liivejä, muuten nukkuisin kaikki yöt lätäkössä :D

Pojan kanssa menee mukavasti. Pitkiä päiväunia nukkuu edelleen, öisin sitten syödään 1-3 tunnin välein.

Terveinä ollaan oltu onneksi. Koirien kanssa sitten onkin ollut huonompi tuuri. 10-vuotias rakas Panuni jouduttiin lopettamaan viikko sitten ärhäkän luusyövän takia :'( Äidilläni asusteleva Panun tytär taasen liukastui eilen ja katkaisi ristisiteensä. Hoito on vaativaa ja kestää pitkään :|

Itse olen taas päässyt ratsaille :D Voi sitä ilon määrää kun pääsi taas hevosen selkään! Käytiinkin pitkällä lenkillä, mies työnsi vaunuja perässä.

Episiotomiahaava oli järkyttävän kipeä parisen viikkoa. Siskoni sanoi sekä epparin että repeämisen kokeneena, että luonnollinen repeäminen paranee paljon nopeammin, eikä ole läheskään niin tuskaisa kuin leikattu. No, onneksi se alkaa nyt olemaan jo kunnossa.

Meillä on ristiäiset 21.2. Täytyisi alkaa miettimään kutsukortteja ym. Pidämme ne täällä kotona pitopöydän merkeissä
:)

Sain tuttavalta kestovaippoja kassillisen, mutta en ole edes kokeillut :ashamed: Poika kun saattaa kakkia 6-7 kertaa päivässä, niin johan siinä saisi pyykkikone laulaa :LOL: Eih, koen että tässä on muutenkin tarpeeksi tekemistä ilman ylimääräistäkin touhua, kun on noita nelijalkaisiakin kertynyt.

Mutta nyt ruuan laittoon ja miestä odottelemaan.
 
Onnea Lara83, todella vauhdikasta toimintaa :heart: :heart: !!

Meillä oli tänään tytön toinen (2vk ja 4pv) neuvola ja tyttö on kasvanut reippaasti (täysimetys):

3360 -> 3790g
50cm -> 54cm
pipo 34->36,5cm

Kannattelee päätään sujuvasti, sekä seuraa valoja ja ääntä. :heart: On mamman muskelit perinyt tyttö. Tuo jäntevyys johtuu varmasti 4-5 tuntia kestävistä rintaraivareista iltaisin jossa potkitaa, sätkitkään ja huudetaan :D . Onneksi on mammalla pitkä pinna ettei haittaa, koska ei ole jokapäiväistä ja tapahtuu vaan nukkumisimetyksessä.
 
Heips, miten olette liikkuneet jo vauvojen kanssa kaupoilla ym? Me ei olla käyty vielä missään ja ajattelin josko lähtis käymään jumbossa.. vaunuilemaan opetellaan kun se 3 kg tulee täyteen eli ihan pian, mutta kaupoissa voisi alkaa käymään kyllä. Miten rytmitätte? Imetys ja puhdas vaippa ja vauva turvakaukaloon vai? Siihenhän on sitten hyvä torkahtaa kaiketi...vai oletteko ottaneet kesken unien ja pistäneet kaukaloon ja menoksi? Meidän pitäis ne matkarattaatkin käväistä jotta vois sit kaukalon laittaa niihin...
Rintareppuahan ei kai vielä suositella, mistä iästä alkaen se oli että siinä voisi kanniskella? Olen funtsinu sitä kantoliinaa vielä mutten ole saanut aikaiseksi hakea siskolta..ja tuliskohan sitä käytettyä nyt näin talvella kun takin alle ei kuitenkaan liinoineen ja vauvoineen mahdu...? Osallahan teistä taisi olla kokemuksia siitä, miten sen käyttö talvella onnistuu vai onko se sit vain sisäkäytössä?
Jees, eilen punnittiin keittiön vaa'alla meidän Mimmi ja paino oli nyt sen syntymäpainon verran. Huomenna on neuvola niin saa viralliset lukemat sit. Onneksi paino on noussut, sairaalasta lähdön jälkeen siis reilut parisataa grammaa =)

 
kommentoin meidän elämää lyhyesti, nyt ei kerkiä lukea kaikkia teidän kertomuksia. Miten ihmeessä te kerkiätte kirjoittelemaan ja lukemaan kaiken... Itse aika tuntuu katoavan totaalisesti jonnekin mustaan aukkoon. Nyt neiti nukkuu, isi meni suihkuun ja mä päivystän anoppia kun tulossa kylään.

Arki on yhtä sumua, neiti on aivan ihana, valloittava persoona. vienyt niin äidin, isän kuin sukujen sydämet. mun siskot varsinkin ihan myytyjä. Vauvakuumetta tartuttelen ympärilleni=)

Nukkuminen ja muu rytmit hukassa. tai jotain rytmiä on, mutta kai tämä on opettelua puolin jos toisin. Isästä on onneksi todella suuri tuki ja apu. ja sitten minä vielä itken hormooni itkuja, että älä jätä mua...

Pelot on vain astunut kuvaan, että mitä jos ei saa tarpeeksi ruokaa, mitä jos neidille tapahtuu jotain. Välillä tulee ihan itku, kunmietin, että miten paljon rakastan tuota ihmettä. Mua seurataan neuvolassa inhottavan tarkasti, kun mulla on masennus. Kysellään, olenko väsynyt. Menetin sektiossa 1200ml verta, hemppa viimeks 92, ja uus vauva, kai sitä hemmetti saa olla väsyneen näköinen...grr..

Imetys sujuu hyvin, vaikka välillä mieitn tosiaan riittääkö maito, välillä imee vain 10min ja sitten ei tissi maistu, mutta kai se riittää, kun maitoa ainakin tulee pumpatteassa runsaasti.

nyt ei taas ajatus kulje, mutta keskviikkoa odotetaan, kun päästään ekan kerran ulkolenkille.

Yritän joku päivä ottaa kiinni kirjoitukset ja kommentoida.

Emmy ja neiti 12pv
 
Kiitos Runttipulla kun kommentoit tuosta sisäilman huoneenlämmöstä. Meillä on varmaan 21-23 astetta keskimäärin. Itse oon vaan jotenkin viluloinen nyt synnytyksen jälkeen. Suihkuun kun menee ni tuntuu et tissit jäätyy. Sitte lämmintä vettä ja pahkuroitten hierontaa.
Meillä oli tänään punnitus neuvolassa. Oli tullut melkein 200 grammaa painoa syntymäpainosta eli ihan hienosti. Oma terkkari tuli käytävällä vastaan ja onnitteli vaavista. Naureskeli että nyt on sitte uudet v.pun kuteet (meillä v.pun fleece ja sen päällä v.pun-ruskea toppapuku) kun esikoinen oli poika. Sanoin et ei meidän pitäny hankkia mitään vaaleanpunaista, mut nyt niitä sit onkin kumma kyllä.... Meillä tosin suurin osa vaatteista on kovasti monen värisiä kun kotona käytetään esikoisen vanhoja ja kirpparilta ostettuja. On meillä kyllä jotain mun ostamiakin v.punasia. Hassua kun kaikki onnittelukortit, joita ollaan saatu, on niin vaaleenpunaisissa kuorissa, vaatteet (joita tullut lahjaksi) on kovasti vaaleenpunasta ja vielä setelitkin (joita oli yhdessä kuoressa), oli v.punasia (siis viiskymppiset). Mies totesikin, että olis voinu olla vihreitä (eikös ne oo satasia ) :D

Meillä vauvan kanssa sujunut hyvin. Esikoinen 1v 8 kk on se joka työllistää. Tänään kun mies kylvetti vauvan niin esikoinen sai raivarin kun isi laittoi vauvan hänen ammeeseensa. On pojalla vielä iso urakka edessä opetella jakamaan tavaroitaan. Se on elämää se ja yritetään tehdä se mahdollisimman hellästi.
Jonna ja PapuTirppana 1 vk
 
nimeä meillä ei oo vieläkään päätetty. oon kyl ukolle ehdotellu nimiä, mut ei sille kelpaa mikään :kieh: tänään ajattelin kaivaa kalenterin esille ja sieltä alleviivata nimiä ja ukolle ilmotan, et alleviivatuista valitsee jonku jos ei ite ehdota mitää nimee.

runttipulla kaupoille menemisestä. mä en oo vielä käyny kaupoilla pojan kans, mutta ku nuo isommat herrat oli vauvoja niin syötin ja sit heti lähdettiin liikkeelle, jos kaupungille menin niin vauva vaunuihin ja jos ruokakauppaan niin vauva kaukaloon.

emmy kyseli kuinka aika riittää esim kirjotteleen tänne. mä yleensä tuun koneelle istuun ku isommat pojat on päikkäreillä ja jos vauva nukkuu sillon ja näin illalla sama juttu, sit ku pojat on nukkumas niin koneelle tuun.

täälä yöt menee vielä yhellä syötöllä. yleensä vauva menee n klo 23 yöunille ja yöllä herää noin 5n mais ja aamulla 9-10 mais. sopii mulle ihan hyvin. yks ilta tosin nukahti vasta puoli1, mutta heräs aamulla 7ltä, mut toisaalta mielummin syötän siinä 5n mais niin saa mennä vielä nukkuun muutamaks tunniks, mut just ku 7ltä söi niin menin takas nukkuun vähä ennen 8, mut isommat heräs 9ltä, niin oli heti väsyneempi ku oli ottanu ne tunnin jatko tirsat.

meijän pojun pylly on ihan punanen. oon kokeillu talkit ja sinkkisalvat ja bebanthenit, mut ei tunnu auttavan. en tiiä mistä johtuis. joka vaipan jälkeen pesen pyllyn(kakkaa on muutenki joka vaipas) ja kuivaan hyvin ym, mut ei auta mikää. mietin vaan että johtuukohan vaipoista(liberoa käytetään) vai mistä johtuu. pitää käydä ostamas muun merkkisiä vaippoja jos auttais vähä, ens viikolla on neuvola lääkäri, vois siltä kysyy, et olisko jotain muuta parempaa rasvaa tai jotain mikä vois tehota paremmin. vaivaa vaan kauheesti.

jahas, poju heräs. täytyypi alkaa syöttään.

nii ja onnittelut vauvaantuneille
 
Heips, meillä nimi oli jo mietittynä etukäteen ja mieskin alkaa nyt olemaan sitä mieltä että asia on päätetty. Kaksi nimeä tulee, mä aiemmin ajattelin että kolme olis kiva mutta nyt tuntuu että kaksi käy hyvin.

Jep, huomenna tai ylihuomenna lähdetään kyllä käymään koko porukka jumbossa, pitää munkin päästä jo tuulettumaan... ja nimiäiskorttitarpeet pitäis hankkia ja kaikkee muutakin niihin liittyvää pitää vielä hoidella. Servetit, kukat, kynttilät, kummitodistukset ja runot ja sit vielä joku teemaan sopiva biisi... eli hommaa on vielä :) Pidetään maaliskuun alussa nimiäiset ja saman kuun lopussa on sit häät.. eli pukkaa vähän juhlan tynkää ;) No, meidän häät on niin pienimuotoiset etten niihin hirveästi järkkää mitään, kunhan jonkun kivan puvun löydän ja varaan sit kampaajan tekemään jonkin sorttimentin kampauksen.

Emmy, mulla on kannettava tässä makkarin vieressä ja langaton netti kotona niin kone kulkee joka paikkaan. Tytsy kun nukkuu niin kerkee kirjottelemaan ja välillä olen kirjotellu kun Mimmi on tässä syönytkin, työhuoneen koneella kerkeisin käymään harvemmin, mutta kannettavaa voi roudailla paikasta toiseen niin siks ehtii. Tosin tänään jäi pyykit silittämättä kun tuli netissä surffittua vähän turhan paljon...

Hei, miten teillä on napa putsaantunut kun tynkä on lähtenyt irti? Musta tuntuu että kun vanupuikolla putsaa niin tarttuu veristä töhnää aikalailla ja välillä se on "kuivahtanut" umpeen... ei kyllä haise millekään eli kai kuuluu asiaan että vielä vähän erittää verta ym? Tynkä irtos viime viikon torstaina joten on ollu jo näyttää muutoin siistille napukalle =)

Nyt Mimmi inahtelee, pitänee alkaa tankata yötä varten.

 
Moikka!

Ja anteeksi, että tuppaudun seuraanne tuolta helmikuisista, mutta meillä ei ole vielä omaa pinoa, eikä ilm. olla hetkeen perustamassakaan. Oma poika mussukkani on nyt vajaan viikon vanha, ja paljon jo kysymyksiä ja asioita pyörii mielessä eikä tuo odotuspuoli tunnu enää oikealta niille...

Eli seurustelusta. Tuntuu, että vauva nukkuu käytännössä koko ajan. Kait se tässä vaiheessa on vielä normaalia, mutta itse kaipaisin kovasti yhteisiä höpöttelytuokioita. Kun saan imetettyä, vauva useimmiten nukahtaa uudelleen ja varsinkin jos on sylissä. Sitten jos lasken johonkin, yleensä kyllä herää. Kuinka monta tuntia teidän muiden n. viikon vanhat on olleet hereillä? Tästä vissiin on keskusteltukin jo, mutta en löytänyt pikaluvulla.

Vaippojen falskaaminen: Meillä on liberot vuotaneet kaikilla kolmella lapsella! Poitsulle laitoin yhden kokeeksi tuosta näytepakkauksesta ja eiköhän heti tullut märkä läntti sänkyyn. :snotty: Pampersit ei oikeastaan koskaan ole falskanneet, joten suosittelen merkin vaihtoa.

Runttipulla: Heh, minäkin tässä jo mietin, koska vois Jumboon lähteä. =) Imetyspaitoja tarvitsisin, kun ahdistaa olla maha paljaana koko ajan. Mutta nyt kun katsoin säätiedotusta, niin meillä se ulkoilun hetki ei varmaan koita ihan pian. Viikonvaihteeseen on luvattu kovaa pakkasta ja poitsu on pienikokoinen, oli vain 2625 syntyessään. Että enpä tiedä, päästäänkö liikenteeseen vielä ensi viikollakaan.

Kössi & poika helmikuun pinosta :heart:
 
Heippa ja onnittelut taas kaikille vauvautuneille :heart: :flower:

KössiKenguru tervetuloa kirjoittelemaan ja onnea pikkuisesta! :heart:
Meillä poitsu ekat pari viikkoa vaan söi ja nukkui, ei ois mitään muuta tehnytkään kun nukkunut ja syömäänkin joutui välillä herättelemään kun poika olisi nukkunut 6 tunnin pätkiä...Parin viikon jälkeen alkoi olemaan vähitellen enemmän hereillä ja nyt 6 viikkoisena on jo pitkiäkin aikoja hereillä.

cruella kannattaa varmaan kokeilla jotain toista vaippamerkkiä ja ilmakylpyjä. Mä tyhmänä menin ostamaan halpoja Rainbow-vaippoja ja reilun viikon verran niitä käytettyäni pojalle alkoi tulemaan ihan sellaisia mätäpaiseita ja taipeet punotti kamalasti...Ne vaipat ei ilmeisesti kauheesti hengittäneet :/ Vaihdettiin vaipat Pamperseihin ja niitä patteja sitten penslasin metyleenisiniliuoksella pari päivää ja nyt alkaa iho näyttää hyvältä. Enpä enää mene Rainbow-vaippoja kokeilemaan...

Navasta Meidänkin pojalla noin viikon verran tulla hiukan veristä eritettä napatyngän irtoamisen jälkeen ja putsailin sitä aamuisin. Neuvolassakin silloin sanottiin, että se on normaalia kunhan se ei haise pahalle, muistaa vaan tosiaan putsailla sitä.

Kaupoille menemisestä Me käytiin ensimmäisen kerran kauppakeskuksessa kun poika oli 1,5 viikkoa, tosin ei ollut mikään pitkä reissu vaan piti vielä viime hetken joululahjahankintoja tehdä kun tuli silloin sairaalassa makoiltua ja mies ei niitä lahjoja osannut ostaa...Silloin oli onneksi plussakelit. Autolla mentiin ja vaunut oli mukana niin poika nukkui rauhassa koko kierroksen ajan. Mä olen myös tehnyt niin että olen syöttänyt ja vaihtanut vaipan juuri ennen lähtöä, niin ei ainakaan poika ala heti kauppaan päästyä itkemään nälkää :)

Nimestä Meillä on nimi päätetty ja ilmoitettukin jo väestörekisteriin kun meillä ei niitä ristiäisiä ole. Päätettiin pitää tuo Emre-nimi, kun sitä koko raskausajan käytettiin ja siihen molemmat miehen kanssa oltiin totuttu. Kahden nimen sijaan pojalle tuli kolme nimeä kun ei osattu päättää.. :D Viikkoa ennen synnytystä ehdotin miehelle nimeä, jonka haluaisin jos joskus vielä toisen pojan saan. Mies tykkäsi siitä niin kovasti että halusi sen välttämättä Emren toiseksi nimeksi, ja mä en taas siitä kolmannesta nimestäkään halunnut luopua, niin pojalla on nyt sitten kolme nimeä.

Imetyksestä Mä osaimetin noin kuukauden ajan ja nyt annan pelkästään Nania. Mulla maidontulo oli heikonpuoleista ja alusta asti annettiin joka toisella syötöllä lisämaitoa. En tiedä johtuiko toi heikko maidontulo osaksi siitä, että pojalla oli alusta asti väärä imuote (saatuaan keskolassa ensimmäiset päivät pullosta) ja maitoa ei sen takia alkanut tulemaan kunnolla... :/ Muutaman päivän iässä maito nousi ja sitä tuntui olevan, mutta poika sai raivokohtauksia rinnalla kun maito ei tullut kuin pullosta, ja ensin naama punaisena huudettuaan jaksoi vain hetken syödä ja nukahti kesken. Syöttöpunnitusten mukaan ei saanut kuin 20-40ml syötyä kun määrien olisi pitänyt siinä vaiheessa olla jo 60-70ml...Sairaalassa ei apua tuohon imuotteen korjaamiseen saanut vaikka useampaan kertaan apua pyysinkin, heidän apu oli sitä että vauva työnnettiin niskasta tissiin kiinni ja poistuttiin paikalta. Kotona imetys alkoi vähitellen sujumaan hiukan paremmin, mutta poika tuntui silti jäävän aina nälkäiseksi, eli ilmeisesti maitoa ei tullut tarpeeksi tai sitten poika ei vaan osannut imeä :/ Pumppailla yritin, että olisi saanut edes pullosta sitä omaa maitoa annettua, mutta loppujen lopuksi en enää pumpullakaan saanut kuin hädin tuskin 20ml tulemaan...Harmittaa vähän, että imetys loppui noin lyhyeen, mutta pääasiahan se tietysti on, että lapsi kasvaa.

Palautumisesta ja kiloista :) Palautuminen oli nopeampaa mitä olin kuvitellut. Kävin viime perjantaina neuvolassa vaa'alla ensimmäisen kerran synnytyksen jälkeen ja 2kg oli 15 raskauskilosta jäljellä. Ja oikeastaan olen nyt oikein tyytyväinen ja välttämättä noita kahta kiloa ei tarvikaan tiputtaa, olin aika luuviulu ennen raskautta :D Mieskin sanoi kolme viikkoa synnytyksen jälkeen että älä vaan liikaa laihdu :D

Tulipas taas tälläinen romaani :whistle:

Fistik ja Emre 6vko+4pv
 
kiitos Fistik kommenteista =) Ilmeisesti ihan oikein olen ajatellutkin noiden lähtöjen kanssa, on vaan välillä hiukka epävarma että miten sitä mennään ja mitä kannattaa tehdä..

Vaipoista - mä käytän vaihdellen pampersia ja liberoa, mutta voi olla että kallistun pamperseihin kuitenkin. En sit tiedä mimmosia ne olis ne nature-jutut, joita saa s-kaupoista... Olisko hengittäviä kun maatuvattekin hiukan paremmin kuin nuo perinteiset. Vaippaihottuma on varmaan inha vaiva, näin talviaikaan kun ei voi vauvat rellotella nakusillaankaan mielin määrin.

Nyt pitää pikapikaa käydä suihkussa ja sit Mimmillä olis jo ruoka-aika. =)
Ja tänään onkin neuvola, mies tulee parin tunnin päästä niin lähdetään yhdessä kun mä en vielä saa kantaa vauvaa painavampaa...ens viikolla sitten alan varmaan jo kanniskelemaan kaukalossa vauvaakin itse =)

Ja onnea vauvautuneille :heart: Ja Kössikenguru, tänne vaan juttelemaan meidän kanssa ;)
 
Navasta Meidän pojalla napatynkä irtosi viime viikon maanantaona ja edelleen saa putsailla kun on verinen, muuten kyllä siistin näköinen napa.

Täälläkin käytetään pamppersseja. Niistä pitää olla se pienin koko eli 2-5kg. Eka ostin niitä onko ne nyt 3-6kg, mutta ne on liian isoja vaikka paino täsmääkin, vuotaa ohi. Minäkin olen miettinyt niitä nature vaippoja, mutta ei ole tullut ostettua, kun löysin tuon sopivan kokoisen pamppersin.

Kiloista Minä palauduin hyvin nopeasti siihen painoon, jossa olin ennen raskaaksi tuloa, mutta silti vanhat housut ei sovi kiinni. Onko muille käynyt näin? Onhan tuo maha vielä tuommoinen, ei niin kiinteä. Milloin sen kohdun piti olla palautunut alkuperäiseen kokoonsa? Että vieläköhän se on suurempi ja aiheuttaa tämän housuongelman. Ois kiva pitää jo farkkujakin.

memmu ja poika 3vko
 

Yhteistyössä