**Tammikuun Tuhisijat 2013**¨~ELOKUU~

Huomenta,

mulla on ollut jotenkin nyt ihan ihmeen hiljainen vaihe koko vauva-asiassa. Enää raskautta ei tule ajateltua jatkuvasti niinkuin alussa. Olo on niin normaali ilman pahoinvointeja ja väsymystä. Pikkuinen kyllä muistuttaa itsestään liikkumalla välillä hurjankin paljon ja kovimmat liikkeet tuntuu jo vatsankin päältä. Oon vaan ihastellut, miten ihmeelliseltä liikkeet voikaan tuntua :) Täällä oon kyllä yrittänyt lueskella muiden viestit aina läpi, mutta itsellä ei ole ollut mitään uutta sanottavaa.

Pinsuli Minulla on ainakin tullut vatsasta jotenkin herkkä. Vatsan päällä jos on vähänkin painoa, tulee sellainen pistävä kipu ja samoin jos kuntoilee liian vauhdilla, saattaa tulla vatsan sivulle pistävää kipua. Oon välillä kyllä huolestunut, mistä se johtuu kun ilmenee rasituksen yhteydessä :/

Parin viikon päästä rakenneultraan ja halutaan tietää sukupuoli, jos vain näkyy silloin. Helpompi miettiä nimiä jo etukäteen ja muutenkin se varmaan tekee vauvasta todellisemman itselle. En tiiä onko minussa joku vika, mutta en osaa vielä ajatella vauvaa konkreettisesti kun en tiedä sukupuolta, ulkonäköä tms.

Luniee 18+1
 
Minäkin taas täällä kaksplussan puolella :) Lukenut olen oikeastaan kaiken, mutta en vain ole jaksanut raapustella mitään.

Kohta ensimmäisillä on jo rakenneultra, itselläkin tämän kuun lopussa. Jänniä aikoja taas :) Me meinataan kysyä sukupuoli rak.ultrassa ja neuvolassa vielä terkka sanoi, että kyllä ne länskässä sen kertoo, jos vauva on yhteistyökykyinen ja se on nähtävissä :)

kathii & vekara 18+3
 
Aniitille onnittelut poikalupauksesta ja onneksi geenivirhe löytyi vain lievänä. Toivotaan, ettei aiheuta suurempia ongelmia =)

Pinsuli Mie en ainakaan ihan heti ole täältä lähdössä mihinkään :wave: Alkaa varmaan Facebook-ryhmä olemaan jo aika hitsautunut yhteen.

kathii Meilläkin rakenneultra vasta 29.8., joten tovi on vielä odotettava :)

Täällä kerrottiin esimiehelle tänään. Kyllä jännitti! Itku tuli heti, kun sain sanottua, että meille tulee vauva :D Esimies totesi, että eihän tuo nyt yllätyksenä tullut tän ikäseltä naiselta :D Osas vähän odottaakin, että missä vaiheessa uutisia tulee :) Mutta positiivinen yllätys ja oli sain onnitteluhalitkin.

Hyvä mieli jäi.

*muoks* Ja minun esimieheni on siis mies =)

Nyt olenkin sitten ihan puhki poikki. Jotenkin henkinen stressi varmaan nyt helpotti, kun sai kerrottua ja sain hyvän vastaanoton asian suhteen?

Hennu & Möhkö 17+5 (nää viikot vaan vierähtää)
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin käyn kyllä täällä lukemassa, vaikka facebookissa olen. Mutta nyt eletään jo aika lailla kai sitä keskiraskauden 'tylsää' vaihetta, kun ei juuri tapahdu mitään mullistavaa, muuta kuin maha kasvaa :) Ja edelleenkin facebookkiin mahtuu, ei siellä ainakin minun tietääkseni ole syntynyt mitään kuppikuntia tms, kaikki sekaan vain! :)
 
Täällä kanssa vain laiskottaa kirjoittamisen suhteen.. :ashamed:

Tuntuu myös, että on jonkinsortin tuulitunneli tuolla korvien välissä, kun mikään lukemani ei tunnu jäävän päähän. :) Kuulun myös niihin, jotka lukevat palstaa monta kertaa päivässä, joten ei edes kehtaa olla kokoaikaa kommentoimassa joka asiaan, mutta taas kun odottaa kirjoitusboostia, niin sitten ei enää muistakkaan, et mihin pitikään ottaa kantaa.. :LOL:
Mutta hei, tervetuloa uusille ainaskin ja tsemppiä niille, jotka joutuu idiootti työnantajien ja anoppien kanssa tulemaan toimeen! :)

Täällä meinaa olla supistelut riesana, jos yhtään yritän mitään raskaampaa tehdä ja väsymyskin meinaa vielä vaivata. Hemoglobiinit oli kyllä ok, kun tänään neuvolassa kävin. No "onneks" näin työttömänä pystyy välillä yleensä hieman levähtämäänkin, mutta ärsyttävää silti, kun ei pysty kaikkeen mihin normisti. Ja tässä vanhassa omakotitalossa sitä pikkuremppaa riittäisi tehtäväksi koko ajan.

Liikkeistä tuo lapsonen viuhtoo menemään ihan uskomattoman paljon, melkein ikiliikkuja näin päiväs- ja alkuilta-aikaan. Paitti, jos otan lepoa iltapäivästä, niin hääkin sit ottaa..
Hetkittäin minustakin tuntuu melkein epämiellyttävältä, ihan kuin lapamato viuhtois menemään. No ihanaa se kyllä useimmiten on. :)

"MY" ja RistoAnneli 16+4, 5 kuukausi menossa!! =)
 
En ole facebookissa. Vaikka sieltä löydynkin niin tää on jotenkin se oikea foorumi mulle purkautua näin samassa tilanteessa oleville. Tykkään! :)

Voihan mälsä. Muilla on jo kohta rakenneultra, meillä vasta 14.9. Tätä se on kun on loppukuusta laskettu aika :heart: Muilla on jo liikkeetkin niin selviä. Minulla ei oikeastaan mitään. Kauheat "menkkakivut" vain vaivaavat, nyt kolmatta päivää. Pittäiskhän näistä jo soittaa ja kysyä? Meinaan kun pitää lääkettä ottaa melko usein. Sillä kyllä onneksi pysyy päänsärky pois, mutta seisominen töissä ottaa selälle ja sit ollaan kotona kuin lahna kun ei muuhun pysty.

Pinsuli, minun on myös pitänyt opetella töissä uudenlainen tyyli kassalla. Tyypillisesti kun ojennan asiakkaan ostokset kassissa, niin nojaan hieman eteenpäin siihen kassapöytään. Nyt sitä ei voi tehdä, kun se paine tuntuu kipuna. Mahallaan nukkumista ei muuten muu haittais, mutta mahassa se paine tuntuu kipuna. Aijoo, paitti et nyt on myös rinnat alkaneet oleen kipeät jos painetta vähänkään. Kannattee minun mielestä siellä neuvolassa mainita ainakin?

Jaa, mitähän muuta....poikaa tässä odottelen uimareissulta. Siskonsa mukaan olivat menneet kaverin kanssa uimaan! Hrr! Juu paistaa meillä aurinko, mutta ei tuolla mikään hirmu lämmin ole tuo ilma. Viime yönä oli tosiaan kylmintä pitkään aikaan (yön alin 1,3), ja minusta ainakin nyt päivälläkin on kylmä tuuli.

Vilipi 16+0 (jes! vaihtuuhan ne viikot mullakin :D)
 
Moikkelis!

Täälä ei niin mitään erikoista, sen takia ei ole tullut kirjoiteltua, vaikka en siis edes fb.ryhmässä ole. :)

Rakenneultra ois 5.9., sitä nyt kovasti odotellaan... ja halutaan tietää kumpi sieltä olis tulossa. Sama olo, että sit osaa oikeasti ruveta ajattelemaan vauvaa jotenkin "oikeampana" kun tietää vähän millainen tyyppi on tulossa. :) Nimiäkin on kiva alkaa sitten miettiä.

Isovanhemmista, vauvalla tulee olemaan 3 isovanhempaa koska minulla on isä jo edesmennyt. Äidilläni on kyllä miesystävä eli jonkinlainen puolipappa sitten varmaan hänestä tulee... :) Isoisovanhempia ei ole vauvalla enää elossa, mikä on harmi. :(

Edelleenkään en ole liikkeitä tuntenut ja se ärsyttää. Haluaisiko joku kuvailla miltä liikkeet tuntuvat?

Mullakin tuntuu nykyään vähän ilkeältä jos alavatsaa painaa esim. töissä, kun olen siis myyjänä, niin kassapöytää vasten. Mahallaan ei viitsi myöskään oikein makoilla enää ym. :)

Lissu&pöpö 16+3
 
Täällä kanssa se ettei pysty enää mahalteen makaamaan eikä farkkujakaan pysty pitää ilman et olis nappi ja vetskari auki. Lisäksi selällään maatessa välillä tulee mahaan semmonen tunne kun olisi jättikokoinen kupla joka olis puhkeemaisillaan ja tunne hävii vasta kun vaihdan asentoa. Että en hirveesti uskalla olla selällään enään.


Lisäksi on tullut uusi vaiva lisää....Nimittäin oikeanpuolen lonkan "sijoiltaan meno".
Seistessä jos nojaan vasemmalle puolelle lepuuttaakseni oikeaa puolta menee lonkka johonkin ihme asentoon ja alkaa sattuu niin jumalattomasti eikä meinaa saada sitä jalkaa sitten sellaseen asentoon että sais painoa laskettua siihen saati sitten liikutettua.

Viikojakin huomenna kasassa 18 ja miehen kanssa mietittiin että 5kk laskettuun aikaan, tosi nopeesti menny se 4kk jo :O
 
Hiljaiseloa tullut vietettyä täälläkin päässä :ashamed: Samoja syitäkin kuin muilla, vähän tasapaksua odotusta elellään ja on hieman väsymystäkin. Työt alkoi reilu viikko sitten ja se vie oman osansa. Oman talon suunnittelukin on vienyt aikaa ja energiaa, viime viikolla lähti arkkitehdillä ekat luonnokset tekeytyväksi.

Isovanhempia tulevalla vauvalla tulee olemaan 4 ja isoisovanhempia 4. Isoisovanhemmatkin ovat vielä suht vetreitä ja mm. jaksavat vielä lapsenlapsenlapsiaankin hoitaa, 70-vuoden päälle ovat vanhimmat.
Minun ja miehen vanhemmat ovat pikkuisen yli 50v. Eli työelämässä vielä hyvinkin ja paljon jaksavat touhuilla lastenlasten kanssa.

Maha rajoittaa elämää
Sen verran että päiväkotityö tuo tietysti haasteita jo tässäkin vaiheessa. Alle 2v lapsien pukeminen sylissä on joskus ikävän tuntuista, vaippojen vaihdot (liukuhihna -meiningillä 7-8 vaipallista!), kumartelut, lasten sylissä pitäminen jne. Toki pitää isompienkin kanssa jo vähän varoa jos pelaillaan jotain liikunnallista tmv.

Kotona ei vaikuta vielä edes mahallaan nukkumiseen. Muistaakseen aika pitkään noista muistakin olen nukkunut mahallaan.

Lissu123 Muakin vähän epäilyttää tunnenko liikkeitä vai en. Ja kulutan liikkeiden etsiskelyyn aika paljon aikaa lähinnä iltaisin. 2 suht varmaa kertaa olen tuntenut ja ne molemmat kerrat oli samalta kohdalta. Nyt voi olla istukka edessä, joka vaikuttaa, edellisiltä tunsin liikkeet 15+ (nyt 16+2), päiväkirjaan kirjoitin että vko16+ tunsin jo päivittäin pientä koputtelua. Onneksi on ensi viikolla neuvola, kuunnellaan sydänäänet ja saan selvyyden onko toinen edes hengissä enää :whistle:

Liikkeet tuntuu mun mielestä kuin joku koputtelisi pienellä vasaralla tai sitten sellaiselta pieneltä muljaukselta. Suolistossa liikkuva ilma on selkeesti erilaista. Alussa liikeet voi tuntua myös kuin kala hipaisisi pyrstöllään tai kupla puhkeaisi.

Aniit Onnea poikalupauksesta :) Ja että geenivirhe on lievänä, niin kuin ilmaisit asian. (joo, siis kuulosti omaankin korvaan aluksi hassulta, mutta kiva kun selitit tarkemmin) :)

Vilipi pohdit tuota isoa ikäeroa mikä nyt tulee lapsillesi. Meillä lapset on tammikuussa 11,5v ja reilu 5v. Kahdella ensimmäisellä on siis juurikin 6 vuotta ikäeroa ja se tuntui silloin että hui kauheaa (juu, aina ei voi elämässä päättä näitä asioita). Nyt on ihana seurata noita neitejä miten läheisiä ovat, toki varsinaisia leikkikavereita he eivät ole. Mutta joskus isosisko höösää pienemmän perään niin etten saa edes ruokaa laittaa heille. Olisiko enemmän isosiskon huolehtivainen luonne syy tähän ilmiöön ;)

Nytkin tulee isohko ikäero ja näillä mennään :) Nyt ei samalla tavalla "huoleta" kuin edellisellä kerralla. En myöskään samalla tavalla haikaile elämää jossa olisi pienellä ikäerolla lapset. Tämän vain kuului mennä näin ja hyvä niin, tässä on paljon hyviä puolia, ehkä jopa enemmänkin :D

Ranskis Onnea uuteen kotiin :) Olikos niin että rakensitte ihan? Hyvä että tuli tuo tulehdus selville neuvolassa. Itteä mietityttää kans oisko jotain tulehdusta kun viiltävää kipua on toisinaan ja valkkari välillä keltaista :x ei hajuja, mutta.. kysyn silti neuvolassa.

Kairania en ole vielä onnitellut yllärivauvasta :) Aikamoinen uutinen varmasti ja menee hetki kun tottuu ajatukseen ja miettii mitä kaikkea on tehnyt alkuraskauden ajan. Onneksi kaikki on tainnut olla kuitenkin päällisin puolin ainakin hyvin! Verikokeesta saat sitten jotain tuloksia, saako niistä samat tulokset kuin jos normaalisti olisi tehty mt-ultraa varten veriseula?

Eiköhän tässä taas ollut ihan tarpeeksi :)
Hyviä vointeja kaikille!

Adora ja Marakatti 16+2 rakenneultra vasta 12.9, toka nvloa ens to.
 
Adora äitiysrahojen tulot katsotaan kaksivuotta siitä taaksepäin, jolloin äitiysvapaa alkaa. Eli meidäntapauksessa kun äippälomat alkaa tänävuonna, niin verotus on 2010. Sillä, koska etuutta haet, ei ole merkitystä.
Tarviiko noista puolen vuojen palkoista olla todistukset? Vai näkeekö ne tulot jostain? Entä tietääkö joku mitä meinaa ku terveydenhoitaja sanoi, että seuraava kerta on se "Kelakäynti", joten täytyy varata 45 min. Haetaanko silloin äitiyspakkausta yms? Vai mitä?


paum & vampula 16+5
 
paum Seuraavalla kerralla käynti on rv 22 jolloin saat raskaustodistuksen kelaa varten ja ehkä katsotte hakemusta läpi. Pakkaus ja rahat haketaan kuitenkin Kelasta.
Puolen vuoden palkosita saat todistuksen palkanlaskijalta, siihen on oma lomakkeensa (oliko y17), palkan laskija kyllä tietää mikä se on. Meillä Kelan hakemus täytyy toimittaa palkkikseen samalla raskaustodistuksen kanssa, he sitten lähettävät sen kelaan tarvittavien tietojen kanssa :)

Osasinko selittää ymmärrettävästi? Kysy vaan uudestaan jos en :)
 
Santtu81, luulen ymmärtäneeeni. :) Kiitos!

Isovanhempia tulee olemaan tällä pikkuisella 4, molempien meidän vanhemmat noin 50 vuotiaita. MIehen vanhemmat eronneet, joten kolme eri mummulaa ja ukkilaa tulee olemaan. Kolme isomummoa myös ainakin vielä elossa, toivottavasti vielä tammikuussakin, sillä kaikki suht hyvässä kunnossa vielä. :)

Hennu: "Sanoi vielä, että mielipiteitä voi ihmisillä olla siitä, voiko papaa ottaa raskaana ollessa vai ei, mutta kyllä se vain otetaan kunnasta riippumatta. Eihän siitä varsinaista vaaraa ole, mutta voiko raskaus jotenkin muuttaa niitä tuloksia?"
-> En tiedä miten raskaus tuloksia muuttaa, mutta kun sen näytteen labraan lähettää, niin siihen kirjoitetaan että "potilas raskaana, ja raskaus viikot yms". Joten se osataan sitten ottaa huomioon. Vaaraa siitä ei ole, mutta jos on ennenaikasia supistuksia esimerkiksi ja kohdunsuu niiden myötä kypsynyt, niin papa ei kannata ottaa, sillä sehän vain provosoi niitä supistuksia ja ennenaikaisen synnytyksen vaara kasvaa.

Mites joko muut ovat alkaneet miettiä vauvan vakuutuksia? Pyydettiin jo tarjouss vakuutusyhtiöltä ja ajateltiin otta tuo jo raskausaikana.

Mun iän voisi päivittää, nyt 24v. :)

paum & vampula 16+5, edelleen. :D
 
Isovanhemmista
Meidän lapsilla on kolme isovanhempaa (50+v) ja yksi isovanhempipuoli. Isoisovanhempia on kaksi (70+v). Kaikki ovat mukana lasten elämässä ja tykkäävät viettää aikaa heidän kanssaan. Hoitopaikkakin on aina tarjolla ollut kun on tarvittu, monesti ilman tarvettakin ovat yökylässä käyneet :) Kovin pientä ei kyllä yökylään olla laittamassa ja vain minun äitini tai siskoni voi alle vuosikasta hoitoon ottaa. Muihin emme tarpeeksi mienen kanssa luota (kummit ovat sitten asia erikseen.. Pitäisi varmaan niiäkin alkaa kohta kyselemään.)

Vakuutus varataan tälle raskausaikana. Toivottavasti saadaan. Pitäisikin se hakemus vakuutusyhtiöön viedä. Kaikille kolmelle aiemmallekin on raskausaikana vakuutus otettu. Mulla itselläänkin on vauvasta asti sairaskuluvakuutus ollut, ja on edelleen, joten en voisi kuvitellakaan ettei lapsillamme olisi. Meillä kaikki vakuutukset Tapiolassa ja Tosi tyytyväisiä oltu :)

Liikkeet alkaa tuntumaan päivittän. Varsinkin kun hieman rauhoittuu :)

S ja P/N 16+6
 
Tänään ois viikkoja 15+5 eikä liikkeistä tietoa. Tosin en niitä vielä odotakaan tässä vaiheessa. Ekassa raskaudessa liikkeitä tuntu ekan kerran 19+ ja toisessa raskaudessa 17+ ensimmäisen kerran ja varsinaisesti alkoi tuntumaan vasta rv 20 jälkeen, silloinkin harvakseltaan. Nyt kun on istukka tuolla takaseinämässä niin ei varmaan niin paljon liikkeitä vaimenna.

Äitiysraha-asiaa: Osaisko joku viisas neuvoa noissa Kelan äitiysraha/vanhempainraha-asioissa? Kun kerran vanhempainrahakausi alkaa jo tämän vuoden puolella, niin verotus olis 2010 josta tuet lasketaan. Mutta kun loppuvuodestahan verotustiedot 2011 on jo valmistunut, niin eikös sitä tukea voi laskea siitä vuoden 2011 verotiedoista? Itse kun en ole kerennyt olemaan kuopuksen jälkeen töissä, kun on vasta vauva, ja mun 2011 tulot on reilusti paremmat kuin 2010. Siksi harmittaa, jos nyt Kelan pitää ottaa huomioon nuo 2010 vuoden tulot vanhempainrahaa hakiessa :(
Edelliset äitiys/vanhempainrahat hain tulojen mukaan (puoli vuotta ennen ä-loman alkamista), onkohan mahdollista saada uusi vanhempainrahakausi edellisten mukaan, kun kuopus on alle 3v? Tietääkö joku?
 
papasta tulin taas kommentoimaan sen verran, et multa otetaan nyt seuraavalla lääkärikäynnillä papa-koe : / kävin tänään päivystykses verenvuodon takia (ei löytyny syytä) ja sano et ois nyt jo ottanu mut ei siel huonees ollu välineitä...

tT ja Nipsu-N 18+2
 
Täällä on pieni pää sekaisin. Ei riitä, että töistä ei ole tietoakaan, miten jatkuu. Niin nyt sitten ilmoitin polttareita järjestävälle kaasolle (ei siis kuitenkaan minun häät), että en välttis pääse mukaan, töijuttujen takia. Jos sille viikonlopulle tuleekin töitä, jos se työsoppari sitten jatkuukin. No enpä osannut arvata, että siitä tulee iso polemiikki. Minun pitää kuitenkin maksaa sama raha kuin jos osallistuisin ja tuli vähän sellainen olo noita facebookryhmän kirjoituksia lukiessa, että miehän oon ihan täys paskiainen kun en tulekaan. Ja minä kun vasta jossittelin! Ja tottakait olisin pyytänyt sen viikonlopun vapaaksi, mutta nyt jotenkin tuntuu, että haluanko sittenkään. Morsian on ihana ihminen ja hänen takiaan haluaisinkin, mutta en koskaan olisi arvannut, että polttarit on näin paljon tunteita herättäviä tapahtumia. (En siis ole koskaan ollut mukana, omissani vain).

Ällövaroitus, ei kannate lukea, jos on herkkävatsainen:
Tunteita herättävistä tapahtumista puheenollen, itkin eilen vessassa ensimmäistä kertaa, että nyt tää tulee kesken. Syötiin tyttöjen kanssa rasiallinen viinirypäleitä ja tuplasuklaa puoliksi, ja samantien kun huuhdoin sitä vedellä alas, sain juosta vessaan. Molemmista päistä tuli niin, että tuntui. Kovasti muistutti sitä tunnetta kun synnytyksen käynnistyessä ja ollessa avautumisvaiheessa, tulee tarve tyhjentää suoli ja silloinkin olen joutunut istumaan pää lavuaarissa ja maha kippurassa pöntöllä. :$ Ja siitä lähtien olen kärsinyt kovista selkäkivuista ja ajoittain mahaa kouristaa melko pahasti. Pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan, että saako tulla kuuntelemaan sydänäänet, jos ne vähän rauhoittais. Kun päivystykseen en tänään päässyt. :/

Anteeksi valitusvirsi, johonkin piti saada purkaa ajatuksia. Näin untakin, että olin töissä uusilla kengillä ja kaaduin koko ajan rähmälleni niillä. Kaatuminen unessa ei kait tiedä kovin hyvää. Paitsi uudet kengät taas tietää. Ottaa näistäkin nyt selvää?
:rolleyes:

Vilipi 16+2
 
Ja niistä ruokahimoista, nyt on tullut oikeen hyvin paistetun lihan ja perunamuusin himo! :p Sellainen oikea pottuvoi, voi että tekis mieli! Käristys ja puolukka siihen kylkeen...oivoi. Eihän noista uusista potuista mihinkään ole :D
 
Vilipi Jos et polttareihin osallistu, niin mitään et maksa. Mä en päässyt osallistumaan yhtiin polttareihin korkean summan takia (lähemmäs 200e ja olin hoitovapaalla) ja kieltäydyin osaani maksamasta, senhän takia en päässyt osallistumaankaan. Ymmärsivät kyllä ja muuttivat sitten suunnitelmaa. Kuulin tästä muutoksesta vasta polttareiden jälkeen. Muutoksen myötä olisin päässyt osallistumaan kun summa oli tippunut n. 50euroon... No morsian ymmärsi hyvin mua eikä ihmetellyt miksi en ollut. Me pidettiin omat polttarit kahdestaan :)
 
Mulla on huomenna lääkärinneuvola ja siellä aattelin kysästä et näkeekö niistä verikokeista mitään riskilukua tms.

liikeet täällä vähentyny tai siis en huomaa niitä niin paljoa. sillon tällön tulee muljahduksia muttei vielä mitenkään säännöllisesti.

äp-rahasta Mä lasketin 2009 puolen vuoden perusteella äp-rahan kun vuonna 2007 opiskelin ja muuten se ois ollu minimi. muistaakseni tuloeron piti olla väh.20% että suostuuvat laskemaan sen puolen vuoden mukaan. Hyvä tuuri kävin sillon kun oli tulot suurimmillaan. nyt kolmosesta sain sitten saman rahan kun edellinen ei ollu täyttäny kolmea ja nyt sitten tulee taas sama kun kolmas ei oo täyttäny kolmea.:D tajuskohan tuosta kukaan mitään? Mulla pysyy tulot melko samana kun nyt palkka pienenpi, tietenkin siitä lähtee tuo kotihoidontuki pois.

mulla pahoinvointi vaan jatkuu. Kanaa ei voi syödä pelkkä haju kuvottaa niin paljon, jauhelihaa voi syödä jos joku muu sen valmistaa.
Lisäksi ihan hirvee stressi työasioista ja muutenkin väsymys painaa päälle.:/

Eilen alko supistelemaan kun kävin kirppareita kiertää. piti ottaa muutama panadoli ja olla pitkälleen että olo helpotti.:( Toivottavasti ei ala tavaksi nuo supparit. aiemmissa raskauksissa ei oo ollu.

Nyt pitäs koittaa herätä, kohta tulee ensimmäinen hoitolainen ja oma keskimmäinen valvotti yön. silimät ristissä siis uuteen päivään.

Kairan ja ylläri 17+jottain..:D ei pysy laskuissa..
 
Vilipi Toivottavasti pääset kuuntelemaan sydänääniä! Aika rajulta kuulosti tuo sinun vessareissu : / :(

paumille synttärionnittelut ! :flower: :) Ja kiitos papa-kommentoinnista =)

Polttareista Mun mielestä ihan älytöntä suuttua, JOS ei meinaa osallistua. Siis, että pystyy jo etukäteen vähän informoimaan, että osallistuminen ei välttämättä onnistu työasioiden takia. Tuntuu, että noi polttarikuviot alkaa muutenkin menemään älyttömiksi nykyään... Aina vain isompaa, mahtavampaa ja kalliimpaa...

Vakuutus taitaa täälläkin olla harkinnassa ja otettais se jo raskausaikana. Meillä kaikki pankki- ja vakuutusasiat on keskitetty OP-Pohjolaan.

Liikkeet ei täällä ole mitenkään säännöllisiä. On päiviä, jolloin muljahduksii tuntuu enemmän ja välillä on hiljaisempaa. Ja tosiaan ihan alkuun ne liikkeet tuntui ihan pienen pieneltä värinältä eri puolilla kohtua silloin tällöin.

Lauantaina oltiin yhdissä 50v-bileissä ja siellä oli ihan bändikin soittamassa. Kyllä välillä tuntui, että tuolla alakerran yksiössä liikuttiin musiikin tahdissa :D

Mulla tänään neuvola ja huomenna se papa. Rakenneultraan on enää vaan 2,5 viikkoa ! :)

Hennu & Möhkö 18+1
 
Viimeksi muokattu:
Kairan mullakin on ollut taas supisteluita. Esim lauantaina oltiin muutama tunti juhlissa jossa vaan istuin ja silti kun kotiin päästiin olin aikalailla kipee. Hiukan alkaa jo mietityttää kolmen viikon päästä alkavat työt. Mun työt kun on tosi fyysisiä. Mut haluisin mahd pitkään olla töissä et sais isompaa äippärahaa, muuten sitä ollaanki sit minimillä.

polttareista en kyl ymmärrä miten ihmeessä näistä on tullu niin kauhee show. Pitäs olla kokoajan vaan hienompaa ja hienompaa. Ite ilmotin kavereille naimisiin mennessä et mitään kallista ette sitten polttareiks keksi.

Meillä on keskiviikkona kokoperheen lääkärineuvola. Mielenkiintosta nähdä mitä siellä tehdään kun nimenomaan piti esikkokin olla mukana. :)

Mulla on paljon sellasia ruokia joita en voi syödä. Tekee niin pahaa. Muutenkin pahoinvointia on edelleen toisinaan. Esikoisesta sekin oli loppunu jo aikaa sitten. Ei se kyl pidä sit ees sukupuoleen nähden paikkansa. :D

Aniit 15+5
 
Vilipi toivottavasti pääset kuuntelemaan sydänääniä. Jos yhtään helpottaa, niin mulla tapaa se kun vatsa on sekasin tai on ripuli, aiheuttaa sellaisia menkkakivun tuntuisia kivistyksiä vatsassa. Toivottavasti sullakin olisi pelkästään viaton vatsatauti ja asukilla kaikki hyvin.

Polttareista mäkin olen kerran jättänyt väliin melkein 200 euron polttarit kun olin opiskelija ja opintotuella ei sellasiin venytty. Mä en ymmärrä miksi pitää järkätä sellaisia kun vähällä rahalla voi tehdä paljon kivaa. Yhdessäolostahan siinä on kyse, ei siitä mitä erikoista tai hienoa keksitään tehtäväksi. Lisäksi musta usein tuntuu siltä, että päivään ympätään ihan liikaa ohjelmaa (josta tulee kallista, vaikka mikään itsessään ei olis arvokasta) ja huomioon ei oteta, että isomman ryhmän pelkkä liikuttelu vie enemmän aikaa kun yhden tai kahden ja sitten koko päivä on sellaista kiirehtimistä tukka putkella paikasta toiseen.

Oletteko te muut miettineet nimiä vauvalle? Meillä on tiedossa, että tyttöä odotetaan ja ollaan viikonloppuna selattu kaikenlaisia listoja, mutta yhtäkkiä mikään ei miellytä, vaikka poikia odottaessa on tuntunut, että tytön nimen löytäisi paljon helpommin. Aikaisemmin mietityt tytönnimet on nyt poissa laskuista kun ne on tulleet joko lähisukuun tai muuten ei enää tunnu hyviltä. Me ei aiota päättää nimeä ennen kuin vauva on ulkona, mutta olisi kiva olla jotain vaihtoehtoja mietittynä valmiiksi, jos niin pitkälle päästään.

Mulla on rakenneultra tasan viikon kuluttua. Johtuen esikoisella olevasta pienestä poikkeavuudesta sen tekee erikoislääkäri ja tiedän, että heillä on siellä yksikössä 4D. Harmittaa kun mies ei pääse mukaan ja samalla on ruvennut kauhu hiipimään kun olen miettinyt, että mitäs jos kaikki ei olekaan hyvin vaan jotain isompaa löytyy... Olen viimeisen viikon aikana tuntenut liikkeitäkin jotenkin heikommin ja harvemmin kuin silloin kun ne rupesivat aluksi tuntumaan. Olen yrittänyt keksiä sille selitystä ja viimeisin on se, että kohdun etuseinässä oleva istukka olisi nyt yhtäkkiä jotenkin kasvanut paksuutta tai liikkunut siten, että vaientaa liikkeet. Onko jollain kokemusta tuollaisesta?

Aniit onnittelut hyviksi luokiteltavista biopsiatuloksista! :flower:

Filuuri 19+
 
Mitä mieltä olette medium-pihvin syömisestä, onko se sikiölle vaarallista? Tähän saakka oon luullut, että naudanlihaa on ok syödä huonommin kypsennettynä, mutta ilmeisesti siinäkin voi joku pöpö olla. Pitääkö jättää pihvit tauolle vai onko tämäkin niitä 0,01 prosentin mahdollisuuksia sairastua? Mielipiteitä kaipaillaan :)
 
dijana Mun käsittääkseni saat tuossa tilanteessa automaattisesti saman rahan kun olet saanut edellisestä lapsesta kun on kerran alle 3v. Sulla on oikeus saada raha myös 2010 tulojen perusteella tai nyt tämän edellisen puolenvuoden perusteella jos tulot on 20% suuremmat.

filuuri itsellä on mielessä pitkä lista tyttöjen nimiä. Poikien nimiä on keksittynä puhdas nolla. Molempia pitää miettiä koska en halua selvittää sukupuolta etukäteen. Ja mikä pahinta mulla on itsellä ihan poikaolo, eli niitä poikien nimiä ois pakko jostain kaivaa. Tuntuu että tytölle on helppo keksiä. Ei olla kuitenkaan miehen kanssa mitenkään erityisesti puhuttu nimistä, meillä on molemmilla ennen raskautta ollut mielestä jotain nimiä, mutta ne ei tunnu enää sopivilta kun ovat nyt parissa vuodessa muuttuneet ns. muotinimiksi.

luniee itse oon aina ennen raskauttakin tilannut lihan kypsänä, joissain ruoissa tuntuu vaan että liha tulee automaattisesti vähän mediumina, eikä tarjoilija edes tällöin kysy miten lihan haluaa. Olen aina hyvällä ruokahalulla syönyt ravintolassa kaikkea, mutta en koskaan tilaa erikseen pihviä mediumina. En välttämättä näin raskaana ollessa ehdointahdoin söisi raakaa lihaa. En pidä homejuustosta (tai monista juustoista ylitpäätään) ja rakaa kalaa sisältäviä annoksia olen välttänyt näin raskaana ollessa. Tämä mun näkemyshän ei ole mitään faktatietoa vaan ihan oman fiiliksen pohjalta, jokainen syö ihan oman makunsa mukaan.

Onko muita uskonnottomia täällä. Meillä vähän jo mietitty että miten vauvaa juhlitaan syntymän jälkeen. Päätettiin jo että ei haluta kummeja, eikä kutsuta juhlia nimiäisiksi, kun ei haluta järjestää mitään ristiäisten korvikejuhlia. Todennäköisesti pidetään jokin pieni syntymäjuhla ihan normi synttärityyliin, ilman mitään erityista ohjelmaa. Itse haluaisin nimenkin pitää alusta asti ihan julkisena tietona, enkä salailla sitä juhliin asti. Miten muut on ajatellut järjestää juhlat, vai järjestättekö ollenkaan.

Ps. terveisiä sohvan pohjalta, iski sitten jokin tauti ja töistäkin joutui lähteä sairastamaan kesken päivän
 

Yhteistyössä