**Tammikuun tuhisijat 2013** joulukuussa

Onnea nöpö80 ja LeenaT (vielä tätäkin kautta ;) ) !! :flower:

Myös minä päivitän sen verran, että meille(kin) syntyi poika 18.12.2012, rv 36+6, pituutta 52 cm (imukupin takia) ja painoa 3050 g. :heart:

Synnytys oli nopea, raju ja luomuna oli vedettävä, kun en kerennyt saamaan mitään. Panadolin ja jonkun toisen pillerin. Supistukset (menkkakivut alaselällä ja -vatsassa) alko maanantaina noin klo 17 ja tiistain puolella klo 0.20 poika oli maailmassa.

12.12. (36+0) oli neuvolalääkäri, jolloin olin sormelle auki, paikat pehmenneet ja kaulaa jäljellä 1,5 cm. Lääkäri veikkasi vahvasti, että laskettuun aikaan asti ei mennä, mutta voi mennä hyvin ylikin. Mutta kehotti valmistautumaan synnytykseen.

Synnytystä ennakoi pari viikkoa kestäneet alaselkäkivut (varsinkin öisin. Taisivat olla supistuksia), paino alkoi nousemaan (kolmessa viikossa 3 kg turvotuksen takia), ensimmäiset maitotipat 5 päivää ennen synnytystä ja limatulpan osia silloin ma-aamuna (17.12.).

Eilen päästiin sairaalasta kotiin ja poika on hyvin rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Ei paljon itke :) Tuoreet vanhemmat ovat onnellisia.

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen ja Oikein Hyvää Joulua !! :xmas:

Hennu & Möhkö 4 pv
 
Viimeksi muokattu:
Isot onnittelut Elviida, LeenaT, nöpö ja Hennu86 vauvoista! :flower:

Epätodellista, että nyt niitä tammikuun vauvoja alkaa tipahdella kun itsellä on kaikki niin vaiheessa ja tuntuu niin kuin aikaa olisi vielä vaikka kuinka paljon. Vaan niinpä se kai on pian aika meillä kaikilla saada omat kääröt syliin. :xmas:

Piipulle jaksamista sairaalaan, ikävä aika kun joulukin just tulee. :(

(.) mulla oli eilen joku kamala surku-kiukku päivä. Kaikki harmitti ja sitten kun neuvolasta vielä soitettiin, että mun ens viikon aika on peruttu ja seuraava on parin viikon kuluttua, niin tuli sellainen olo, että kaikki menee pieleen. Mä en ole mikään intohimoinen neuvolassa kävijä, mutta jotenkin tässä lopussa se on tuonut edes jotain sellaista henkistä turvaa, että joku voisi huomata ehkä, jos jokin on menossa pieleen. Mulla oli viimeksi aika neuvolan mukaan (jossa mun la ilmeisesti 5.1.) rv 36+6 ja seuraava on sitten 40+2. Ei uudelleensynnyttäjää siellä siis turhan usein vaivata käymään. Tuli sellainen olo muutenkin, että olen siellä vaan vaivaksi ja voisin yhtä hyvin odotella suoraan vaan aikaa yliaikaiskontrolliin sairaalaan. Viimeksi mun verenpaine oli nauvolassa 149/99 ja hoitajan mielestä se oli ihan ok, voin käydä sitä mittailemassa jossain itsemittauspisteessä, jos se alkaa huolestuttaa.

No, onneksi tänään parempi päivä ja olen nyt saanut haalittua luullakseni kaikki varusteet vauvalle kasaan. Kaukalo vaan pitäisi hakea vielä, mutta se ei ole niin kaukana etteikö sitä saisi vaikka vauvan synnyttyä.

Filuuri 37+
 
Mä tulin tänne vain pikaisesti omaa napaa päivittämään ja kyselemään vähän ehkä tyhmiäkin :) :ashamed:

Mulla kun viimeksi synnytys jouduttiin käynnistämään vesien menon myötä niin en oikein tiedä sellaisista "lempeistä" suppareista oikein mitään. Synnytys alkoi todella rajuilla ja kipeillä supistuksilla heti viimeksi. Huomasin vaan tänään että oli hieman verta tullut vessassa käynnin yhteydessä ja nyt koko illan ollut sellaista menkkakipua alaselässä ja alavatsalla. Tosin vielä hyvinkin siedettävää, mutta kipukynnys mulla kyllä on aika korkea. Onko teillä muilla tällainen ollut jo merkki synnytyksen alkamisesta vai oiskohan vaan vielä että paikat vaan valmistautuu koitokseen?

Tässä pähkäilen itsekseni.. jotenkin kaikki on unohtunut edellisestä synnytyksestä. Ei enää yhtään muista oikein mitään. Varmaan ihan hyväkin, ei tätä muuten tekisi toista kertaa :D

Kazzie 37+0
 
Hennu86 onnea pojusta!! :) :flower:

Piipu, tsemppiä sinne sairaalaan, ei varmasti oo kivaa viettää joulua siellä... :/ :hug:

Täällä ei oo ollut mitenkään erityisen järisyttävän mielenkiintoinen päivä. Siivoilin koko aamun ja ilmeisesti sen ansiosta oon kärsinyt koko päivän niistä häpyluukivuista. En vieläkään voi uskoa että se olis normaalia, kun se kipu on niin kamala! Tähän mennessä en oo varmaan samanlaista kovaa kipua ikinä edes kokenut. Ilmeisesti mulla on sielläpäin jokin hermo, johon vauvan pää painaa. Näin veikkaisin, koska kipu säteilee ja on aivan järkyttävä! Ajatuskin jo itkettää.

Muistatteko muuten kun puhuin siitä patista mikä mulla on tuolla vatsan sivussa? Se on ilmeisesti kasvanut, tai noussut enemmän pinnalle koska se tuntuu muutenkin kuin kyljellään. On myös yleensä paljon helpommin löydettävissä. Oon enemmän ja enemmän sitä mieltä että kyseessä saattais olla tyrä. Onko kellään kokemusta? Patti on "pitkulainen" ja hyvin muljahteleva, pehmeä. Siihen sattuu vain jos sitä painaa. Lääkäri sanoi, että katsellaan sitä sitten synnytyksen jälkeen.

Lisäksi mun kurkku on tuntunut kauheen turvonneelta tänään. Varsinkin makoillessa on tosi hankala saada happea, ja tuntuu ku joku tukkis koko kurkun. Mitähän ihmettä se on olevinaan? Mitenkään flunssaiselta ei tunnu, eikä kurkku ole arka tai kipeä... Oon ihan stressissä et mikä mulla oikeen on...

Kivuliaat supistukset lakanneet täällä kokonaan. Harkkoja tulee aina välillä, öisinkään ei mikään vaivaa. Eilenkin neuvolassa vastasin kysymykseen "Miten voit?" sanoilla "Häiritsevän hyvin" :D En siis täysin pidä siitä ettei mitään synnytykseen viittaavaa tunnu...

Pinsuli ja pikkunen 38+1 <3 (vielä vartin verran ;D)
 
kazzie, vieläkö olet yhdessä osassa?:D Mulla alun supistukset synnytyksen käynnistyttyä oli hyvin kesyjä, juurikin menkkamaista kipua vatsassa mutta silti niistä huomasi selvästi, että eivät ole harkkareita. Niissä kipu voimistui "huippua kohti" aika nopeasti ja sitten laantui. Vaisto sanoi, että nyt on oikeita synnytyssupistuksia. Ja ajan kans kipu tietty voimistui. Mutta koska mullakin on korkea kipukynnys niin ei ne supparit tuntunu kovin pahoilta. Aluksi olivat puol min, myöhemmin min kestäviä ja alkoivat pian tulla säännöllisesti 5-10min välein.
Niin joo ja mulla tuli pari "väärää hälytystä" siinä vk sisällä ennen synnytystä. Samankaltaista mutta vielä kesympää kipuilua ja supparit loppui parissa tunnissa. Kolmas kerta toden sanoi.;)

Pinsuli mulla on ollu nivustyrä pikkulikkana. En muista oliko se kipeä, ei varmaan. Mutta se oli juuri sellainen muljuava patti, joka meni "länään" kun sitä painoi ja pullahti sitten takaisin. Painaessa taisi olla ainakin arka. Onneksi taitavat olla aika harmittomia, jos osaa hakeutua hoitoon (yleensä vissiin leikataan ja varmaan ihan jopa päiväkirurgisenakin (?)). Tsemppiä!:)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Pisang kyllä nää sitten varmaan ihan oikeita suppareita on. Yhdessä kasassa vielä olen. Illalla ne laantui, yön nukuin siedettävästi ja nyt niitä on tullut uudelleen mutta ne on todella lieviä. Todennäköistä siis on, että tätä jatkuu pidempäänkin. Yöllä aina kun käänsi kylkeä niin ihan järkyttävät poltot alavatsassa, mutta ne sitten aina loppui.. voi kun alkais kunnolla pian eikä tarvis viikkoja kärvistellä enää.

Kazzie 37+0
 
ONNEA HENNU!!!! Ihanaa!! :flower:
Ja paljon onnea myös teille muille jotka ootte jo saanu oman nuppusen syliin :heart: Alkaa ihan itkettää tässä, onnesta! Kohta ehkä mäki saan omani. Tosin voi se hetki siel viel olla :D

HYVÄÄ JOULUA! :xmas:

J-love ja Sintti *POKS*POKS* RV 35 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Täysiaikaisuus saavutette eli poks 37
Mutta kyllä näistä vaivoista huolimatta saisi kaveri viihtyä tuolla yksiössään vielä tän reilun viikon, että vuosi vaihtuisi. Mutta jos on tullakseen aiemmin niin ilolla kyllä otetaan vastaan.

Verensokeri oli eilen illalla koholla ihan selvästi, että kai se on nyt totuttauduttava siihen ajatukseen että mulla on oikeasti raskausdiabetes. Mutta jos sais sen nyt tolla ruokavaliolla pysymään suht aisoissa, ettei tulis tarvetta sen takia käynnistykseen/sektioon tai tarttis insuliinia. Mutta ottaisin ilolla vastaan vinkkejä siitä ruokavaliosta. Kun ite sain neuvolasta ohjeet muutamilla pienilla paperi lappusilla.

Persikka-78 37+0
 
Onko joku muuten välttämättä halukas tekemään päivittäjän hommia ens kuun vai jatkanko minä? :D Jatkan ihan mielellään, kun tuskin netissä käytini vähenee niin järkyttävästi vauvan synnyttyä. Tää on kivaa touhua! Mutta jos joku tahtoo myös, niin luovutan kyllä vastuun :)

Supistaa. Kunhan ei nyt tulisi jouluvauvaa... ;) Enpä tosin usko kyllä, supistukset kun on niin epäsäännöllisiä ja kivuttomia. Vaan epämukavia.
 
Oikein ihanaa joulua kaikille!

Minä täällä odotan, että lapset joskus väsyisi, mutta ei nuo näytä vähääkään siltä. Meille toi pukki PS3:n ja repullisen pelejä siihen, niin ei varmaan toivoakaan, että tyypit nukkuisi ensi yönä. Toivon todella, että isänsä on täydessä terässä, minua alkoi painostamaan ihan mieletön kun saunassa kävin. Kai ne on nuo parin yön tonttuilut verottaneet ;) Rauhallinen joulu muuten ollut tähän asti, ei mitään ressiä mistään. Haudalla käytiin toissapäivänä (matkaa 50km ja satuttiin oleen siellä päin), ruuat oli pottujen kuorimista vaille valmiit, lämmitys vain. Ja kone onneksi pesee astiat :D

Mutta oho! Miten sattuikin, että palohälyttimen patterit alkoi juuri tänään loppua. Niitä siis vaihtamaan. Ihanaa loppuiltaa itse kullekin!

Vilipi ja Tyyne 35+3
 
Paljon Onnea kaikille, jotka sen ihanimman joululahjan saivat!!! :heart: Hurjan paljon vauvoja jo maailmassa... :)

Ja Hyvää Joulun jatkoa kaikille!!! :xmas:

Omaa napaa pikaisesti. Menkkakivut on vallannu kaikki lepohetket... Kunnon supistusta niihin ei liity, oikeastaan en huomaan pientäkään supistelua tai korkeintaan ihan alhaalla pientä kovettumista. Liikkeessä kivut loppuvat. Saas nähdä, mitä meinaavat. Lääkärineuvolassa viimeviikolla oli paikat visusti ummessa ja kaveri raivotarjonnassa, mutta ihan ylhäällä. Nytkään ei kyllä tunnu, että yrittäsi tietään alaspäin raivata. Harmittaa, ettei enää lääkärikäyntejä ole, niin en saa tietää osaako/yrittääkö oma kroppa mitenkään valmistautua synnytykseen. Nyt vaan yritän nauttia näistä kivuista ja uskotella ittelleni, että ehkä ne sais vauvan itsekseen syntymään. :)

Meand 35+6

Ps! Kukas se oli, kun jo toisen lapsensa samalle vuodelle sait?? Ihan mielenkiinnosta utelen, että ootteko aatelleet laittaa lapsoset samana vuonna kouluun(, jos ei muuta suositella)? Kamalan ajankohtaista näin tässä vaiheessa kysellä... :D Aika harvinainen taitaa tilanteenne olla. :)
 
Ihanaista joulupäivää kaikille ja onnea nyyttinsä jo saaneille! =)

Heräsin eilen tajuamaan kuinka loppumetreillä sitä itsekin alkaa olla ja pientä paniikinpoikasta tuli kun vauvatavaroita kyllä on kasassa, mutta kaikki pesemättä ja esim. patjanpäällinen ompelematta, jne..yhtään ei ole vielä kiire synnyttämään ja enemmänkin haikeutta tulee kun ajattelee että kohta tämä raskausaika on ohi. Vaan äkkiä se siitä sitten muuttuu sekin, onhan se nähty ennenkin kun on alkaneet jatkuvat supistelut tms. Edelleen vaan niin vaivaton ja hyvä olo, ajoittaista heikotusta lukuunottamatta. Ja yötkin tulee nukuttua enintään yhdellä heräämisellä niin ei niissäkään ole valittamista.

Neuvolassa pari päivää sitten kaikki kohdillaan, oma painolaskenut 200g/viikko ja sf-mitta menee nyt keskikäyrällä, vauva laskeutunut mutta ei vielä täysin kiinnittynyt. Lääkäri on loppuviikosta.

Sokereiden kanssa on ollutaika tiukkaa nyt juhla-aikaan, mutta yritän pitää ruokavaliosta kiinni kuitenkin. Nopeesti vaan esim. eilen heitti pari mandariinia ja 1 dl riisipuuroa (eri aikaan) tunnin arvot melkein 10:een eli tarkkana saa tosiaan olla :/
Persikalle voin laittaa rd-ohjeita myöhemmin toiselta koneelta kun ehdin.

Riskilä 35+0 (poks! :) )
 
Persikka-78 Tässä rd-ruokavalio-ohjeita (suht samalla kaavalla menee kuin diabeetikon ruokavalio yleensäkin, mutta raskausdiabeteksessa sokerit nousevat herkemmin aamuisin):

http://www.diabetes.fi/files/104/Diabeetikon_ruokavaliosuositus.pdf

Tässä yksi esimerkki kuvina: Ruokavalioesimerkki :: Terveyskirjasto

Periaate on kuitenkin se että puoli kiloa kasviksia jaettuna eri ateroille, n. 6 palaa leipää/päivä eri aterioilla ja että eri aterioiden hiilihydraattimäärät eivät saa nousta yli tiettyjen rajojen (aamiainen 20-30 g, välipala 10-20 g, lounas 40-60 g, välipala 20 g, päivällinen 50-60 g, iltapala 20-40 g). Tasainen ruokarytmi, ei liian pitkiä välejä niin ei tule ahmittua kerralla liikaa, kokojyvätuotteita, joilla alhainen glykemiaindeksi, vähärasvaisia ja vähäsuolaisia ruokia. Ja herkkuja kerran viikossa 20 g:n hiilihydraattimäärän verran (tarkoittaa yhtä 50 g:n suklaapatukkaa).

Eri ruoka-aineiden hiilarimäärät löytyvät näppärästi täältä:

Raaka-aineluokat - Fineli

Toivottavasti näistä on apua :)
 
kuulumisia piiiiiitkästä aikaa...

ollu hiukan hiljasta, äiti<3 kuoli kk sitten ja mennyt tässä kuukausi sumussa, tenavien takia jaksanut, ei oo jaksanut miettiä raskautta ollenkaan, siinähän se mukana kulkee kokoajan. joulu järjetettiin pienesti, lasten takia. nyt nousi totuus vasten kasvoja...ensvk sunnuntaina LA, joo tiedän, ei ne kaikki synny sillon ku LA on, mutta jotenkin sellanen olo, et muutkin menny yli, ni tääkin menee.. no, joka tapauksessa, mä en oo mitään ajatellut uutta tulokasta varten, en sänkyä,en vaatteita, en mitään.. jos totta puhutaan, en ees tiiä mihin teen niille tilaa... :O no, ohan mulla tässä vielä aikaa pähkäillä.

ä060811 38+3
 
ä060811 Erittäin kurjaa tuollainen. Otan osaa suruusi :hug: Varmasti kuolema ie ajatukset pois pikkuisesta, mutta toivottavasti on tukea ympärillä. Näin joulun alla taitaa muutenki olla aika herkkää, itselläniki tullut omat lapsuudenpainajaiset mieleen.
Kyllä se kaikki siitä järjestyy jossain välissä, ajan kanssa. Pitää vaan jaksaa uskoa ja toivoa. Ja pitää uskaltaa pyytää apua. Se on asia minkä itse olen joutunut oppimaan tässä oman raskauteni aikana. Ei ole häpeä pyytää apua =)
(kylläpäs oli syvällistä..)

Voimia! J-Love & Sintti 35+3
 

Yhteistyössä