**Tammikuun tuhisijat 2013** joulukuussa

Minullakin on jo yksi loppuvuoden poika =) tai no poika on syntynyt ihan vuoden viimenen päivä ja on nyt ekalla.
Meni kouluun ajallaan ja on pärjännyt tähän asti tosi hyvin =) . Sanoisin että kyllä sen sitten tietää kun sen koulun aika on että onko lapsi kypsä sinne =) .

Ajattelin jo viime yönä että nytkö ... mutta ei =D !
 
Kyllä kannatti taas luottaa vaistoonsa ja viedä poika lääkäriin. Tuomiohan oli: tadaa, oireeton korvatulehdus, molemmissa korvissa. Ja oireeton siis siksi, kun ainut mistä tuon tulehduksen osasin päätellä oli laskea "poika on ollut flunssassa + nyt valvottaa öisin ilman syytä". Ei kuumetta, ei mitään. Korviaan poika on kyllä jonkin verran räpeltänyt, mutta ei siitäkään voi aina päätellä mitään.
Jotenka nyt siis ab-kuuri nassuun, toivottavasti lähtee sillä, ettei tarvi ottaa toista heti perään niinkuin viimeksi.

Tänään on oikein herkuttelupäivä. Tein lihapullia ja kermakastiketta -> nam!! Ja jälkkäriksi vadelmarahkaa ja keitinpäs vielä kinuskiakin yhen satsin.:D (me ei herkuteltu jouluna, joten nyt saadaan luvan kans naatiskella.;)) Sit vielä ruoan päälle saunaan, ni avot! Tämmöstä rentoutumista sitä tarttee nyt kun vielä voi tämmöistä tehdä...:)
 
Totta HeiHäMä, paljonhan tuo koulukypsyys on lapsesta kiinni eikä liity varsinaiseen ikään tai syntymäaikaan. Meillä vaan ei pojan koulun aloitus ollut mitenkään helppo päätös, vaikka testit näyttivät että poika on taidollisesti valmis, kypsä ja sosiaalisesti pärjäävä. Käytöksestä vaan paistoi, että koulu ei kiinnostanut pätkääkään, leikkiminen oli kivempaa ja vielä kun poika oli (ja on edelleen) pienikokoinen niin pieneltä tuntui muiden eskareiden joukossa vaikkei mitään varsinaista syytä koululykkäykselle ollutkaan. "Pieni" kun ei riittänyt syyksi ;) Eskariin ei voinut jäädä toiseksi vuodeksi, starttiluokka ei ollut hänelle taidollisesti sopiva paikka ja isossa normiluokassa taas olisi herkästi saattanut lähteä opinpolku aivan vikaraiteille. Ratkaisu löytyi sitten luokkatasoihin sitomattomasta alkuopetuksesta (luokalla, jossa oli 2 tyttöä ja 8 loppuvuodesta syntynyttä poikaa ;), mikä olikin oiva tie hänelle koulun alkuun ja nyt 3. luokalla hänellä koulu sujuu mainiosti ihan normiluokalla. Mutta kyllä monesti on käynyt mielessä (erityisesti tuon pienen koon takia), että helpompaa olisi ollut jos olisi syntynyt kaksi päivää myöhemmin eli seuraavan vuoden puolella. Ihan kuin siihen nyt jotenkin voisi vaikuttaa tai sillä nyt olisi sinällään mitään suurta merkitystä. Lapsi on lahja ja jokainen erilainen ihana oma pakettinsa :heart:

Onpa muuten liukasta tuolla ulkona, saa kyllä olla tosi tarkkana ettei liukastu :O
 
Näinpä.
Meillä poijan isosisko on vuotta vanhempi tai oikeastaan melkein kahta vuotta vanhempi,
mutta ovat siis peräkkäisillä luokilla koulussa ja tämä innosti poikaa koulua alottamaan. Eskari
on meilläpäin koulun yhteydessä ja sai sen vuoden sitten rauhassa tutustua ja lämmitellä ekaa luokkaa varten.
Muistan niin elävästi kun poika oli 2 viikon vanha ja eräs tuttava rouva tuli jo sanomaan
että et voi poikaa sitten saman vuosisten kanssa laittaa samalle luokalle, ettei tule pärjäämään.
Kaikkeahan ne ihmiset laukoo, mutta ei kaikesta kannata välittää :) .
Ja sitten on näitä ihmisiä jotka voivottelevat että "voi kurjaa kun on lapsraukka syntynyt
viimenen päivä", joulukuun lopulla syntymistä pidetään
muutenkin ihan ihmeellisessä arvossaan, ja yleensä tuo arvo on aika negatiivine
. No itselleni on kuitenkin tärkeintä että minulla on aivan ihana oma poika. Nyt on ollut näitä
ihmisiä jotka sanoo että "Koita nyt sitten tätä lasta pidellä ens vuoden puolelle ettei taas
synny loppuvuodelle lasta", hohhoijaa... itse kyllä toivon että kaikki menee hyvin vain loppuun
asti :) riippumatta siitä syntyykö lapsi 2012 vai 2013 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli ja riskilä
Niin ihanaa tää tietotekniikka! Aamulla kirjoittelin pitkät pätkät ja kone päätti sitten itse, että nyt pitää käynnistyä uudelleen, että ohjelmat päivittyy samalla. Jes!....

Viime yönä heräsin suppareihin! Ja kun aloin puolen tunnin päästä miettimään innoissani, että josko tässä sittenkin jotain tapahtuisi, niin sepä vaihtuikin sitten hammaskipuun. Voi miksi mun legot vaan mätänee tuonne suuhun?!? Oi miksi? Innostuin ilmeisen liikaa, kun piti pyöriä tunti sängyssä, että tuli uudestaan uni. Jotenkin ei vain haluttanut herätä ihan vielä viiden aikaan :)

Meilläkin on vuodenvaihteessa molemmat tytöt syntyneet, eikä kouluvuoden aloittamisesta ole koskaan keskusteltu sen kummemmin. Esikoinen on toki syntynyt melko alkukuusta joulukuussa ja kuopus tammikuun kolmas, eikä kummankaan kohdalla ole ollut mitään puhetta aikaistamisesta tai myöhäistämisestä. Tuntuuhan se tuo ensi vuonna eskariin menevä jo aika isolta eskarilaiseksi, monet jo kysyvätkin, että eikö se muka vielä ole. Mutta olkoot minun kanssa vielä kotona kun kerran saa :)

Mistähän muusta täällä oli puhuttu...ei nyt muistu mieleen....

Ai niin! Sain ensimmäisen kommentin siitä, että maha on kyllä selvästi laskeutunut! Hiphei! :D Joulun aikaan kun näki etelästä tulleita sukulaisia useampana päivänä, niin ennen joulua vielä päivittelivät mahan kokoa, joulupäivänä jo sitten mainittiin, että ei se kyllä ole enää niin kokoinen kuin viime viikolla. Vaikka eipä se mitään merkkaa ilmeisestikään synnytyksen kannalta.

Vilipi ja Tyyne 36+1
 
Poikamme syntyi 19.12. kl 9.52 , painoa 4740 pituutta 53. Sektiossa verenpaineet laskivat joitakin kertoja siinä määrin että joutuivat antamaan monenlaisia lääkkeitä, tuntui pariin otteeseen siltä että taju lähtee, kamala kokemus, kertakaikkisen kamala. Muutoin sektio sujui hyvin, tosin maha on nyt napaan asti arve peitossa ja alun helvetillisten kipujen jälkeen nyt vain satunnaisia vihlaisuja onneksi enää tuntee,,,

Vauva joutui heti salista keskolaan koska hengitteli huonosti ja sokerit olivat matalalla, joten en nähnyt koko pikkumiestä kahteen vuorokauteen. Itse olin koko päivän tipassa ja katetrissa eikä puhettakaan että olisi sängystä ylös päässyt.

Toisena päivänä sitten ilalla kärräsivät katsomaan vasta vauvaa , joka oli monenlaisissa letkuissa ja kasvoja peittivät nasaali ja nenämahaletku ,,,,,,olo oli kyllä kertakaikkisen kammottava,,,,,

Imetystä ei voinut edes harkita, ei saanut omaa vauvaa edes syliin ottaa,,,,
Vasta neljäntenä päivänä vauvamme pääsi pois nasaalista ja sain pitää poikaani sylissä, imetys kiellettiin.

Poikamme oli yhteensä 5 päivää keskolassa ja pääsi sitten viereeni, imetys aloiteltiin pikkuhiljaa, mutta jouduttiin lopettamaan kun poika alkoi kellastumaan ja bilirubiiniarvot nousemaan, kerrottiin että on paras antaa vain korviketta että arvot laskevat,,,,,,,,,no poika oli sitten 4 päivää edes taas sinivalohoidossa mutta aina kun valohoito loptettiin arvot nousivat,,,,,

Eilen illalla viimein pääsimme kotiin , sektio oli kamala, se ette päässyt kokemaan synnnytystä oli kamalaa, se ettei päässyt olemaan pikkumiehen vieressä alusta asti tuntui kohtuuttoman kamalalta ja kun minulta vietiin vielä imettäminenkin, josta olen aina nauttinut koin etten ole yhtään mitään ,,,,,,,,onneksi minulla on takana 3 normaali synnytystä ja normaali lapsivuodeaikaa niin tiedän että psytyn ja minulla on hyviä kokemuksia, nyt minulla on vain pettymystä,, surua,,,ja katkeruutta. ...Miksen edes saanut imettää pikkumiestäni ,,,,,,

Nyt kotona rintapumpulla ja tiheillä syöttöyrityksillä käynnistän maidontuloa, ihailen pientä sinnikästä miehenalkuani, joka kaikesta huolimatta selvisi ja on aivan tädelinen ihana terve pikkuprinssini,,,


Ooasis ja pikkuprinssi 10 pv
 
Voih, kurjaa Ooasis,ettei asiat sujuneet paremmin...:( Mutta ONNITTELUT prinssistä!!:heart:
Vaikea kuvitellakaan mitä tunteita nuo kokemukset herättää...:( Aika hurjalta kuulostaa. Pikaista toipumista sinne edelleen!! Ja ihanaa vauva-arkea tuhisevan nyytin kanssa!!:hug: Ja supertsempit imetyksen aloitteluun, toivotaan että onnistuu!!=) Ihailtavaa, että jaksat yrittää!=) Tuntuu, että nykyään niin moni olis tuossa tilanteessa valmis lyömään hanskat tiskiin samantien "kasvaahan-se-vauva-korvikkeellakin"-periaatteella.
 
Viimeksi muokattu:
Ooasis, Onnea pienokaisesta ja ihana, että olette vihdoin päässeet kotiin. Kurja tuo sinun tilanne, tuntuu varmasti kauhealta kun ei pääse edes koskettamaan poikaa. Kaikista hurjimmalta kuulostaa tuo ettei saa imettää ollenkaan, vaikka siinä sivussa aloitella vaikka saisikin korviketta. Täällä olen myötäelänyt sinun keisarinleikkausta, koska itsellekin se on iso pelko ja peikko. Hurjalta kuulostaa sekin, huih.

( . )sen verran piti vielä tuohon aikaisempaan lisätä, että maha toimii monta kertaa päivässä...aina kun supistaa, pitää lähteä vessaan isolle asialle. Kumpihan tuli ensin, mahavaivat vai supistukset. Kun voihan tuo mahan toimintakin vain aiheuttaa noita supistuksia, minulla tosin aiheuttaa myös supistukset suolen tyhjenemistä. Eikä tosiaan auta asiaa, että pitää syödä rautatabletteja isoina annoksina, kun nestemäisestä raudasta ei enää ollut apua. Ja tätäkö se sitten on vielä sen nelisen viikkoa... :)

Vilipi ja Tyyne 36+1
 
Ooasis, paljon jaksamista sinne, ja onnea pikkuisesta prinssistä! :heart: :flower: Kuulosti tosiaan kamalalta toi sun sektiokokemus, etkä niin pitkään aikaan saanut pientä edes nähdä... Onneksi nyt on kuitenkin kaikki hyvin, ja kyllä se imetyskin siitä lähtee! Nyt voit ajatella, että kauhea kokemus on takana päin, ja pikkuinen on nyt vieressä :)

Vilipi Meikäläiselläkin toiminut maha monta päivää joka päivä nyt tässä vähän aikaa. On muuten hyvin harvinaista, oonhan valitellut mun ummetuksesta täällä moneenkin otteeseen. Tänään aamulla istuin vaikka kuinka pitkään vessassa, ja maha oli oikein löysällä... (Hih, anteeksi jos joku ei tällaista halua lukea :D) Liekö sitten synnytystä ennakoisi. Tai sitten alkavaa mahatautia :LOL: (toivottavasti ei.)

Pisangia mun piti kiittää tuosta istukan kalkkeutumis -infosta, heti tuli parempi olo! Itsekin nyt uskon siihen, että istukka on hommansa kohta hoitanut, ja koska vauvan ei enää tarvitse paljoa kasvaa, niin siitä ei haittaakaan pitäis olla.

Pinsuli ja pikkunen 39+1 <3
 
Onnea pikkuprinssistä Ooasis, kurjasta alusta huolimatta! Rankalta kokemukselta kuullosti, mutta hienoa että olette kuitenkin nyt vauvan kanssa molemmat kunnossa. Voimia ja tsemppiä imetyksen käynnistämiseen!

Vilipin ja pinsulin tavoin täällä kanssa vatsa toimii nyt laskeutumisen jälkeen n kertaa päivässä. Ei tosiaan ole ummetuksesta tietoakaan ja supistukset tuota tosiaan tuntuvat lisäävän.

(.) Ihan järjetön heikotus iskenyt, tuntuu ettei mitään jaksa ja kaupassakäynti on ihan liian iso urakka tällä hetkellä. Kotona taidan tassutella tästä lähtien..tänään on kanssa ensimmäistä kertaa supistellut enemmänkin. Ei näillä siis mitään synnytetä, mutta nyt selvästi erilaisia menkkamaisia selkäpuolella tuntuvia ja tulevat levossakin.

Riskilä 35+4
 
Pinsuli Hyvä, jos infosta oli hyötyä.=) Sulla on kyllä niin hyvät viikot jo, että vauveli saakin syntyä milloin vain. Ja eiköhän se synnytys sitten käynnistykin, kun istukka alkaa rappeutua tarpeeksi.:p

Ai joo, oli joskus aiemmin puhetta siitä, että ko veden juontiki saa vauvan riehumaan. Ni muistin nyt kysyä siitä neuvolassa. Th sanoi, että johtuu just siitä, että kun suolisto on vauvan takana niin kaikki mitä syö ja juo, vie vauvalta tilaa ja neste etenkin menee nopeasti suolistoon asti, ja suolen äänet ja vellominen saa sitten vauvaan eloa.:D Hihhii...

Täällä kans maha toimii ihan moitteetta, paremminkin. Tosin joskus vauva painaa suolta niin, että vaikkei maha ole kovalla niin saa puskea tosissaan, että saa mitään pihalle. Toisinaan taas on toisinpäin, että vauva painaa ja työntää samalla tavaraa ulospäin, että hyvä kun vessaan ehtii.:D

( . ) Tänään on tullu aikas tiukkoja supistuksia, jotka laskisin jo muuksi kuin harkkareiksi, kun ne voimistuu ja puristaa tosi kovaa ennen kuin hiipuvat. Mutta näillä viikoilla tais alkaa vastaavat esikoistakin odottaessa...:)

Pisang ja Nuppu 36+3
 
Täällä ollaan vielä kasassa ...hmm millonkohan viimeks kirjottelinkaan tänne kun en yhtään muista :D

Torstaina olin neuvolassa ja verenpaine oli koholla :< Normaalisti on n.114/50-60 ja nyt oli 132/84 , lisäks kun on tullut nähtyä ¨tähtiä¨ , niin terkka epäili alkavaa raskausmyrkytystä (pissa oli puhdas) . Sain mittarin kotiin ja jos nousee alapaineet yli 90 tai tulee muuten huono olo niin pitää äippäpolille lähteä . Eilen oli paineet vissiin just samat ku neuvolassa .

Ikävää ettei ooasiksen synnytys sujunut hyvin :( Hyvä että poika voi nyt hyvin .

Mullakin supistelut pistää mahan toimimaan vähän liiankin hyvin:LOL: Iltasin jomottelee alaselästä ja joka ilta elättelen toiveita että päästäis lähtemään synnärille yön aikana . Aijon pojan pitää masussa vuoden vaihteen yli , vaikka kovasti häntä jo ootankin .

Mun pikkuvelikin on loppuvuodesta syntynyt&samalla luokalla on muiden samana vuonna syntyneiden kanssa . Hyvin pärjää (nyt 4lk.) On vaan luokkansa lyhimpiä ja se välillä häntä harmittaa .

tintti.&poju 38+4
 
Ooasis onnittelut pojasta! Harmi että teidän alkutaival on ollut ikävien tapahtumien siivittämä :( Hatun noston arvoinen asia että jaksat panostaa vielä imetykseen! :)

Supistuksia
Mulla ainakin on aika kireähköjä ja ihan makuullaan, seisoessa jne. Ei katso aikaa eikä paikkaa. Kyllä ne on sellaisia jo että täytyy laittaa silmät kiinni ja keskittyä hengittämiseen. Tunnin ajan saattaa tulla useampi peräkkäin ja siihen ne jää. Enkä kyllä ajatellut synnyttää ennen tammikuun loppua :) Mutta kyllä nää harkkasupistukset muuttaa selkeesti muotoaan näin loppua kohden.

Lapsosten kanssa on kierretty kahtena päivänä monta tuntia aleja. Kovin laihoin tuloksin :D Paremmat alet odottanee tammikuussa. Esiteinille löytyi tänään onneksi kauan kaivatut uudet ulkoiluvaatteet. Käytiin Kotipitsassa vielä tyttöjen kanssa herkuttelemassa ja ostettiin illaksi irttiksiä :popcorn: Herkuttelu ilmeisesti hieman jäänyt päälle ;) Uuden vuoden jälkeen sitten paluu arkeen (toivottavasti).

Pinsuli, noin olen minäkin käsittänyt istukan kalkkeutumisesta, niin kuin Pisangkin kirjoitteli. Ei pitäisi olla mitään hätää tuossa vaiheessa raskautta :)

Auttaisipa mullakin supistelut suolta toimimaan! :D Turkanen ummetus vaivaa ja edellisestä vessareissusta aikaa 5 päivää! Vettä juon ihan solkenaan ja hedelmillä/marjoilla yrittänyt avittaa, muuta en oo vielä kokeillut, mutta huomenna on pakko ruveta jotain napsimaan! En oo uskaltanut rautaakaan napsia ummetuksen takia enää viikkoon, vaikka hb on 100 pintaa : /

Hirveesti on kyllä ruvennut väsyttämään. Tai olo on sellainen että ei huvita kauheesti mennä minnekkään, haluaa vaan käpertyä kotona peiton alle ja odottaa että vauva syntyy :) Unen puutteesta ei johdu, koska nukun yöt läpeensä9-10 tuntia. Kai tämä on vain normaalia loppuraskauden voimattomuutta, valmistumista tulevaan :)

Adora ja Marakatti- poikanen rv 36+2
 
Ooasis, onnea pikku prinssistä! Onneksi olette nyt kotona :heart:

Tuo ettei saa imettää on kova kolaus kyllä, itse en ole saanut imettää ja mahdollisuudet siihen että tätä lastakaan saisin on aika pienet. Sääli. Ja kun koittaa imettää niin sairaala-ajat venyy omalla kohdalla sen takia. Ja ihmisten kommentit tästäkin on aika hurjia ja todellakin tosi kurjia, netistä saa kyllä lukea ilkeimmät kommentit tähän. Itse sitä oman kokemuksen kautta osaa ajatella kyllä, että pulloäidillä voi olla erittäin hyväkin syy pulloäitiyteen eikä vain se laiskuus.

Mutta toivottavasti sinulla lähtee nyt maidontulo uuteen nousuun ja poika vielä tissille suostuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ooasis jaksamisia sullu todella kurjien kokemuksien johdosta. Mutta onneksi sulla on nyt pieni terve poika kotona. Onnittelut!

Riskilä kiitos noista rd ohjeista. Olen yrittänyt noudattaa, mutta välillä on lipsunut. Mutta onneks verensokerit ovat pysyneet kohtalaisen maltillisina.

(.) tuntuu että tosi monet täällä kirjoittelee että vauva on laskeutunut. Mutta mulla ei vielä tietoakaan, tuntuu että tämän oman masuvauvan pylly olis mun keuhkoissa. Mutta kaippa tuo tajuaa kuitenkin ajoissa laskeutua kun on noita viikkoja nyt 37+5.

persikka-78 37+5
 
Poikamme syntyi eilen aamulla 29.12.2012 klo 7.05 rv 36+6 mitoin 3996g 53cm py 35cm

Synnytys käynnistettiin pyynnöstäni. Torstaina otettiin lapsivesipunktio jossa keuhkot kypsät joten perjantaina päästiin käynnistykseen. Pojan koosta ei ollut tietoa, edellisen viikon painoarvio oli 2800g. Oman psyykkisen vointini takia synnytys käynnistettiin.

Nyt vauvan tuoksusita elämää meillä vihdoinkin, isosisaruksetkin ovat aivan innoissaan kun kauan odotettu vauva tuli :heart:

S ja P 1vrk
 
  • Tykkää
Reactions: riskilä
ooasis onnea vauvasta! Ikävää, että kokemus oli noin huono, mutta hyvä, että on parempia alla. :flower:

Santulle suuren suuret onnittelut myös! Pitkä odotus päättyi onnellisesti. :flower: :heart: En voi varmasti edes kuvitella odotuksen raskautta. Ihanaa, että pääsit käynnistykseen ja kaikki on mennyt noin sutjakkaan kuulloisesti. Vauvakin on hyvän kokoinen. Onnellista vauvan tuoksuista arkea teille! :hug:

(.) mulla on alkanut supistaa aika napakasti silloin tällöin. Aiemmista raskauksista ei ole tuttu ilmiö, niissä ekat supparit tuli kun synnytys käynnisty. Mitään kipua niihin ei liity, mutta vatsa on välillä todella kireänä. Ihan hauskaa kun pääsee tällaisestakin osalliseksi, mä olen aina mielenkiinnolla lukenut toisten supistuksista. :) Kateellisena luen niistä joilla supistukset auttaa vatsan toimintaan, mulla kun ei siihen tunnu auttavan juuri mikään. Olen vaan siirtynyt isompaan annokseen apteekin ummetuspulverissa ja se onneksi toimii jotenkin siedettävästi. Liikuntaa voisi varmaan lisätä, mutta kun tuolla on niin tautisen liukasta, niin ei juuri kävelyt houkuttele. Tänään pyöriteltiin vesisateessa lasten kanssa lumipalloja tunnin verran, saa riittää päivän ulkoiluksi.

Filuuri 39+
 
Viimeksi muokattu:
Ooasis, paljon onnea!!! Todella kurjalta kuulostaa kokemuksesi, mutta toivottavasti jatkossa kaikki sujuu paremmin. :) Ja toivottavasti imetyskin lähtee vielä hienosti käyntiin.

Santulle myös isot onnittelut pojasta!! Olipas kaveri jo ehtinyt kunnolla kokoa keräämään. :D Hienoa, että pääsit käynnistykseen, varmasti ollut kohdallasi suuri helpotus. :)

Imetyksestä
ja omista kokemuksista voisin kanssa hiukan kirjoitella. Itse toivon kovasti, että imetys onnistuisi tälläkin kertaa yhtä hienosti, kuin viimeksi. Yritän kuitenkin olla ottamatta liikaa paineita asiasta ja jos ei homma toimi, niin sitten meille tulee pullovauva. Mä ihmettelen sitä, miksi pulloäitejä pidetää laiskoina... Omalla kohdallani (kun imetys sujui alusta asti hyvin) voisin ennemminkin sanoa, että mulle se imetys oli sitä laiskuutta, enkä olisi millään jaksanut siihen pullorumbaan lähteä. Ajatuskin siitä, että olisin 2-8 kertaa yössä käynyt sitä pulloa lämmittämässä ja se tiskimäärä, mikä niistä olisi tullut (ei tiskikonetta) sai mut ihan kauhistumaan. :D Omassa tuttavapiirissäni suurin osa lapsista on, ainakin osittain, pullovauvoja. Kaikilla on asiaan omat syynsä ja löytyypä porukasta jopa yksi, jonka syy oli se, ettei vaan halunnut imettää, ei kokenut asiaa luontevaksi ja omakseen. Mun mielestä jokaisella kuuluu olla oikeus valita, miten asian hoitaa, eikä siitä saa ketään syyllistää. Itse esikoisen aikana koin jotenkin ahdistavina kaikki imetyskyselyt ja paasaamiset siitä, kuinka tärkeää se on. Ja noita kun tuli ihan VIERAILTA ihmisiltä. Välillä teki mieli kaupan kassalla sanoa tuntemattomalle mummolle, että kuule "eipä saa meidän Minna tissiä, kun ei maitoa vaan tule" ja katsoa, miten olisi asiaan reagoinut. Voin vain kuvitella, miltä tollaset utelut tuntuu ihmisestä, joka ei syystä tai toisesta oo saanut imetystä sujumaan, vaikka on kovin halunnut. :( Omalla kohdallani pelkään sitä, että mulla on liian ruusunen kuva imetyksen helppoudesta ja nyt joudunkin karvaasti pettymään. Itselläni kun ei alun kipujen jälkeen koskaan mitään ongelmia asian kanssa ollut. Ja alunkin kivut taisi olla tosi pienet verrattuna moniin muihin. Esikko oli aina hyvin nopea syömään ja ruokapaikaksi/-asennoksi kelpasi mikä vaan, rintaraivareita ei tainnut olla koskaan, maidon tulo tasaantui nopeasti (vain alkuun sai "nukkua lätäkössä") ja lopettamisestakaan ei tullut mitään ongelmia ym. Eli saa nähdä, miten käy nyt.

Vatsan toiminta, ei oo vauveli laskeutunut, joten en osaa sanoa, oisko vaikutusta. Välillä toimii hyvin ja sitten taas ei ollenkaan. Nyt oli viikon ummetus ja sain tosi kipeän pukaman palkinnoksi. :( Nyt sitten yritän hoidella sen pois, ennen kuin synnytyksestä saa kavereita itselleen. Eka kertalaisille tulikin mieleen vinkata, että kannattaa hakea pukamavoidetta varuille kotiin. Mulle ei kukaan laitoksella mitään pukamista sanonut ja ihmettelin pitkään, että mikä sattuu. Onneksi maha toimi mulla kun unelma synnytyksen jälkeen, joten kipua ei tullut ulostaessa vaan ihan muuten ollessa ja eläessä. Pitkään luulin, että on vaan alapää muuten hellänä, ennen kuin osasin kivun paikallistaa. :D Mulla kun ei pukamia koskaan aiemmin oo ollut...

Muutenkin vauvan asennosta. Eilen tuli pelko, että onkos tää nyt sitten heittänyt ittensä ympäri. Laskeutunut kun ei oo sitten yhtään, mutta koko ajan on viihtyny hienosti pää alaspäin. Eilen oli kamalaa möyrimistä ja sitten kun alkoi hikkaamaan, niin eipäs tuntunutkaan hikka enää tuolla alhaalla, vaan hikkailikin kylkiluissa. :O Tähän asti on hikka selkeästi tuntunut eniten juurikin siellä, missä on vauvan pää. Esikko oli kamalan villi ja pyöri ympyrää kuin hyrrä vielä näillä viikoilla, joten kaipa tälläkin on tilaa liikkua. Hiukan vaan alko ihmetyttämään, ku tää on niin kauniisti pysyny paikoillaa. Nyt oon sitten yrittäny tunnustella, missä asennossa on, mutta en osaa yhtään sanoa.

Vointi muuten normaali, mutta kamala oksetusolo ilmaantunut. Olin jo varma, että olen sairastunut mahatautiin, mutta nyt kolmatta päivää oksettaa, eikä mitään tuu. Kaipa tää sitten kuuluu vaan raskauteen ja vauva painaa väärään paikkaan tai jotain...

Meand 36+5 Onkos se sitten huomenna täysiaikaisuus käsillä??? Mutta jee, enään 5-6 viikkoa ja on nyytti sylissä!! :) Toisaalta nyt alkaa iskeä viime hetkien pakokauhu ja melkeenpä rukoilen, että sais vielä hiukan kauemmin asiaan "valmistautua". :D
 
Onnea Santtu pienestä nyytistä! :) :flower:

Mulla on takana hyvin kivulias yö ja ilta. Noi häpyluun/alavatsan kivut on aivan kamalia! Ne eivät lakanneet yön aikana, mut sain kuitenkin nukuttua. Lisäksi joka kerta herätessäni supisteli. Kun nyt jaksais tän päivän pysyä tuolla mahassa, niin menis ens vuoden puolelle... ;) Yhdessä vaiheessa yöllä huomasin myös että mun selässä tuntui outo painon tunne. Ei sellanen, että ois pitänyt puskea ja työntää, mut lantio ja selkä tuntui painavan ihan uskomattoman paljon. Outoa :O

Ootteko te kaikki vieläkin aivan joulufiiliksissä ja menoissa kun täällä on niin kamalan hiljaista??

Pinsuli ja pikkunen 39+3 <3
 
Mitä filuurille kuuluu? Joko on vauva sylissä?=) Kuulosti lupaavalta!!!!

Ja Pinsulillakin on synnytyksenmerkkejä ilmassa, toivottavasti pääsisit pian tosi toimiin ja sit kivut helpottais, kun sais pikkuisen syliin.:)

Täällä oli kans ensimmäistä kertaa oikein kunnolla kipeitä supistuksia. En saanu nukuttua, reippaasti toista tuntia makoilin sängyssä. Sellasia selkeesti synnytyssupistusmaisia olivat, voimistuivat huippua kohti ennen kuin laantuivat. Ja tosi tiukkoja olivat. Alkuun väliä ei ollu varmasti kahta minuuttia, sitten välit piteni mutta kivut koveni. Onneksi sain nukahdettua kuitenkin. En osaa sanoa kauanko noita supisteluja jatkui, kun kerta nukuin, mutta kun aamuyöstä heräsin poikaa hyssyttelemään niin tuli pari samanlaista supistusta vielä.
Nyt aamustakin on supistellu jo (vasta kyllä herättiin), äsken olin huomaavinani vähän taas jonkin sortin kipuakin. Toivottavasti tämä ei nyt tänään ala syntyä sentään, sais odotella ens vuoden puolelle.:D Istun vaikka jalat ristissä päälläni seisten, jos on pakko.:D Mutta sen jälkeen saa kyllä tulla koska vain...!!
Tämä vain vahvistaa taas mun tuntemuksia siitä, ettei tämä tyttö majaile pesäpallossaan laskettuun aikaan asti.

Pisang ja Nuppu 36+5
 
Ooasikselle suuret onnittelut pojasta, vaikka alku on ollut kaikkea muuta kuin toivottava. :hug: Onneksi tiedän molempien vointi nyt tilanteeseen nähden hyvä.

Santulle suuret onnittelut pojasta :flower: Hyvä, että sait käynnistyksen ja viimein kaiken jälkeen teidän perhe pääsee nauttimaan vauva-arjesta. :heart:

Filuurilla onkin jännät paikat! Tsemppiä sinne! :)

(.)
Meidän vauva pistää kyllä myös pelin jännäksi. Eilen illalla yhdentoista jälkeen supistukset muuttui. Nyt ne ovat jo sellaisia, joista tiedän, että ovat ihan oikeita suppareita. Ne kuitenkin tulevat ihan kuinka sattuu, ilman mitään säännöllisyyttä. Yöllä en ole juurikaan nukkunut, aamulla torkahdin hetkeksi sohvalle, kun tilanne on nyt aamulla ollut taas vähän rauhallisempi.Nyt sitten kysymys kuuluukin, että kauanko tätä "epämääräistä" oloa kestää ja koska alkaa se kunnon rytinällä tulo. Voihan siihen mennäkin vielä useampi päivä, mutta en millään enää uskoisi, että tästä enää viikkoa ainakaan mentäisiin. Eli tämä vauva haluaa laittaa kaikki todenteolla jännittämään, syntyykö hän tänä vai ensi vuonna. ;) Jännäillään. :)

Lynette ja viides muru 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Santulle hurjasti onnea pikkuprinssistä! Hienoa, että ottivat sinut vakavasti ja pääsit käynnistykseen. Onnea koko perheelle! <3

Filuurille tsemppiä! Ai kuinka jännää ;)

Kuullostaa Pinsuli, että sulla on kyllä kohta synnytys lähellä ;)

Ja täällä kyllä roikutaan Pinsuli, ei vaan ole kauheasti uutta kerrottavaa ;) Yö meni hyvin (no enintään vauva möyri mahassa taas pitkästä aikaa kunnolla ja potkii kylkiluita hurjalla voimalla). Parin päivän ja edellisen yön supistelut on helpottaneet. Seesteinen, mutta ah niin vetämätön olo..mitäköhän sitä keksisi noiden lomakoululaisten kanssa ettei heillä mene koko päivä ruudun ääressä?! Vaan kun tuolla ulkonakin on täysin ankeeta ja aivan pääkallokeli niin ettei ovesta edes uskalla lähteä. Eli se siitä ulkoilusta. Josko sitten leipomista..

rd-hoitajalla kävin ja sain loppuviikoksi ajan äippäpolille sokereiden takia. Ja sitä ennen taas kirjataan ylös joka suupala, joka menee. Mitä lie taas syön liikaa tai väärään aikaan..

riskilä ja vaabuska 35+6
 

Yhteistyössä