**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Ai teilläkin vilipi mies "keräilee" lippiksiä, niin täälläkin. Rasittavaa!! Loppupeleissä se ei sit kuitenkaan käytä kuin paria, hmph. No, ehkä se on vähän sama kuin naisille kengät tms.:D
Niin ja onnittelut "saavutuksesta"!:D On niin totta, että siitä tulee superhyvä olo kun saa hoidettua alta pois kuleksimasta jonkun isomman urakan, joka on odottanut ja odottanut...!

Tosiaan, tulkaahan kanssasisaret tännekin kirjoittelemaan, täähän alkaa kohta mennä yksinpuheluksi vallan.: /

( . ) Mun masu tuntuu valahtaneen entistä alemmaksi sitten eilisen. Eilen illalla tuntuikin siltä kuin joku jo koittais työntyä pihalle alakerrasta.:D Ei sattunut mitenkään, mutta tuli vähän samanlainen tunne kuin synnyttäessä kun aletaan olla muutama sentti auki ja sen tuntee kun vauva poraa tietään synnytyskanavaa kohti.:p

Nyt mä haluan Aino maitosuklaajätskiä ja köllähtää rennoksi sohvalle.:)

Pisang ja Nuppu 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Hei, miä tulin vaan ilmoittelemaan, että täällä ollaan, vaikkakin vain aktiivisena taustailijana, face-ryhmään en liittynyt vaikka sitä kanavaa muutoin käytänkin.

Saikulla ollaan kolmatta viikkoa, supistusten ja pehmenneen kohdunkaulan takia. Seuraavaksi töihin sitten vasta vuoden päästä. Onneksi pomo ei tuosta saikusta pahastunut, ennemminkin pitkin syksyä muistutteli jäämään ajoissa sairaslomalle työn fyysisyyden ja väkivallan uhkan takia. Mulla vaihtui terkkari, ja voi itku minkä lykkäs. Kyseenalaisti ja arvosteli kaikki mun päätökset ja tekemiset sekä kohtua runnoi niin että vaavaparan sykkeetkin nousi korkeimmalle mitä aiemmin. Loppukäynnistä kun se vielä paasasi ja paasasi niin meinas mulla taju lähteä, puheet puuroutui ja näkökenttä hämärtyi. Onneksi pian olo korjaantui. Saas nähdä, että onko seuraavankin käyntikerran jälkeen yhtä lyöty olo.


Ensi viikolla kirjoittelen enempi kun avaan tieskarin, nyt en enää jaksa. Saattaa olla sikamaisen paljon kirjoitusvirheitä tekstissä, kirjoitan puhelimella jonka pari viikkoa sitten pudotin kaakelilattialle ja näyttö meni monille säröille. Yritän tössä säröjen väleistä tiirailla kirjoittamisiani ;) Uuden lasin vaihto maksaa 230€, ehkä sitä löytyisi parempiakin sijoituskohteita.

Terkuin heidikaroliina ja ihana, aktiivinen Aatu <3 32+0 POKSUTI POKS!
 
Mä käyn täällä kans useita kertoja päivässä, mutta ei viitsi kokoajan olla itse äänessä :D Eikä mulla oikeen koskaan mitään järkevää kertomista olekaan.

Iski flunssa tännekin :/ Oon köhinyt koko päivän ja aamulla kurkku oli kipeä. En oo ollut ku kerran kipee tän raskauden aikana enkä ota tällasia hirveen hyvin. Pelkään kuitenkin sitä listeriaa niin paljon, ja flunssan oireethan on sen oireet raskaana. Mutta yritän aatella, että nyt on nimenomaa flunssakausi, mikä on ihan täysin totta :)

Tää ummetus rupee kans harmittaa lisää ja lisää :/ En jaksa kunnolla edes yrittää pusertaa, ja sitten miettii miten sen vauvan jaksaa puskea ulos kun ei saa jaksa edes normaalia vessakäyntiä suorittaa loppuun... Huhhuh. Olis kiva jos ei olis näin paljon vaivoja. Yritän olla kuitenkin valittamasta liikaa :D

Pinsuli ja pikkunen 33+1 <3
 
Täällä ollaan myöskin! :wave: Tää "joulunalusaika" vaan menee niin pirullisen vauhdikkaasti, kun on sen satamiljoonaa asiaa tehtävänä ja sit kun on vielä maha pystyssä ja tarvii vauvan saapumiseenkin varautua. Apua! ;) Ja tuo touhutaapero vielä sekottamassa ajatuksia.

Itekki siel naamakirjan puolella kirjottelin, mutta poistuin sitten kun en ehtiny sielläkään olla tarpeeks aktiivinen ja nyt aattelin keskittää nää viimeset odotusajat tuohon esikoiseen kun on vielä ainokainenkin hetken aikaa. On se vaan kasvanu yhtäkkiä isoks ja reippaaks, vaikka on vasta vähä reilu 1v. :heart:

Mun vitutusmasennusärtymyskin meni sitten ohi yhtä nopeaan kun tuliki. Muutama päivä tuli pyöriskeltyä ja voivoteltua ja sit heräsin taas normi-itsenäni. Kai se vaan on nää hormonit ku laittaa nupin(kin) ihan sekaisin.

turvottaako jo kovasti? Mä oon ihmetelly ku toistaiseks ei pahastikaan turvota. Sormuksetkin taas suunnilleen putoaa sormesta... :O Esikoista odottaessa jouduin jo joskus rv 25 tienoilla jättään sormukset hyllylle. Tosin sillon oli kyllä kesä ja helteissä meikäläinen turpoaa aavistuksen jo ihan normitilassakin. Eilen kävin shoppailemassa ja sen seisoskelun ja kävelyn seurauksena kintut kyllä turpos järkyttävästi, mutta nyt aamulla ei oo taas turvotuksesta tietoakaan. Maha vaan pullottaa. :D

Hmm. Jotakin piti vielä kysellä, mutta ku ei muista niin ei muista. :) Mukavaa sunnuntaita mammat! :heart:

Pipituuna & kakkone 30+1 :heart:
Jee minäki jo näin pitkällä! :)
 
Huomenna alkaa rv 31, aika menee kyllä tosi nopeasti, en muista milloin viikot olisivat menneet näin huimaa vauhtia! :)

Täälläpäin ollut raskausmyrkytys + raskaushepatoosiepäilyt, kumpaakaan ei kuitenkaan ollut. Vauvan painoarvio viikolla 29+5 oli 1500g.

Harjoitussupistukset mitä ollut noin viikolta 20 ovat jatkuneet, yksi yö olivat ihan kivuliaitakin, pääsin synnytyssairaalaan missä kaikki tutkittiin (supistukset näkyivät myös käyrillä mitä silloin otettiin 30 min.) ja kaikki kuulemma ok, mutta jos vielä tulee kivuliaita supistuksia pitää soittaa.

Kohdunsuun mitta oli kuitenkin lyhentynyt 1 cm + yhden kuukauden aikana, mittaa oli kuitenkin vielä hyvin jäljellä (3,7 cm). Jospa tässä sitten pääsisi vähän piemmällekin supistuksista huolimatta... Onneksi tosiaan jo viikko 31 koittaa :)

Vauva on ollut raivotarjonnassa aina viikosta 23+5 jokaisessa ultrassa, mutta kuulemma ei vielä toissapäivänäkään rv 30 +4 laskeutunut ja kiinnittynyt. :) Tunteekohan sen laskeutumisen ja kiinnittymisen hyvin sitten kun se tapahtuu?

Nukkuminen alkaa olla vaikeata, kyljellä maatessa vauva potkii että 'anna lisää tilaa' :) Eilen keksin laittaa yhden tyynyn selän taakse yöksi (niin ei kaadu selälleen nukkumaan) ja toisen haaraväliin ja kolmannen kainaloon, tuli melko hyvä nukkuma-asento-valli (ei selällään, ei ihan kyljelläkään), täytyy kokeilla samaa ensi yö. Yöniistäminen on muuten vähentynyt huomattavasti mikä on hyvä (vaikka sitä tulee silti välillä valvottua öisin 2-3 h putkeen ennen kun nukahtaa uudestaan).

Lisäys: vauvalla on välillä hikka. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tammikuunpoika Sen vauvan laskeutumisen taitaa useimmat huomata. Yleensä silloin masukin "laskeutuu" samalla alemmas ja sen seurauksena saattaa olla helpompi hengittää ja muutenkin on helpompi, kevyempi olo. Ja vauva painaa entistä enemmän rakkoa, sitten sitä vasta juostaankin pissalla... Mie ainakin huomasin samantien, kun tyttö laskeutui alemmas. Ja tosiaan masu näyttäis muuttaneen malliaan hieman, "roikkuu" alempana (tästä monet, etenkin iäkkäämmät ihmiset, huomauttelee, että "jaa, sun maha on laskeutunu":D). Ei sitä voinu olla huomaamatta -ainakaan kun osasi odottaa, että sellainen asia tapahtuu. Tiedä sitten osaako sitä laittaa merkille, jos ei ole tietoinen että sellainen ruukaa tapahtua.:p
Sitä en osaa sanoa huomaako sen kiinnittymisen. Kaikillahan vauva ei välttämättä kiinnity kyllä lainkaan ennen synnytystä. Sen nyt ehkä huomaa, kun vauvan pää alkaa olla "portilla" eli niin alhaalla kuin voi olla. Tuntuu vähän siltä kuin kävelis appelsiini jalkojen välissä, tuntuu painetta ja kävely muuttuu entistä vaappuvammaksi. Mutta voihan se vaavin pää edelleen siellä kääntyä eli ei oo kiinnittyny vaikka onkin laskeutunut alas.

Mä kokeilin eilen ekaa kertaa kyykytellä (lantion avaamiseksi). Kun siinä löysi hyvän ja tukevan asennon niin oli oikeastaan TOSI mukava olla siinä. :) Ihan niinkuin sekin tuntuu tässä vaiheessa miellyttävältä kun istuu lattialla jalkaterät vastakkain. Kummasti tuo kyykkyasento samalla venytti välilihaa, tuntui sellainen kiristys. Mutta hei, sehän on hyvä vaan. Hoituu kaks kärpästä yhellä iskulla kun säännöllisesti kyykkyilee; saa lantiota auki ja välilihaa venyteltyä, jotta kestäis synnytyksessäkin paremmin repeämättä. =)
Ainut hankala puoli siinä kyykkyasennossa oli se, että kun tämä masupallo on jo niin iso, että alkoi ottaa reisiin kiinni. Sai levittää reisiä ihan kunnolla, että pystyi kyykkimään, ettei maha ottanu kiinni.:whistle:

Tuosta nukkumisesta, niin huomaa tosiaan kyllä, että aletaan olla pitkällä. Sängyssä kääntyminen on niin perin työlästä. Miten sen pystykin unohtamaan raskauksien välissä miten hankalaa se voi olla...!! Välillä purnaan ukolle, että täytyis olla nosturi, joka kääntäis mut toiselle kyljelle.:LOL: Ja ylipäätänsä se sängystä ylösnouseminenkin on sellaista verkkaista touhua, ei voi ajatellakaan, että sitä vaan pinkaisis pystyyn. Jos ei muuta niin sitten sumenee silmissä vähintään.

heidikaroliinalle tsemppiä sit siihen seuraavaan neuvolaan!! Toivottavasti on eri ääni kellossa silloin, että ois ollu vaikka huono päivä vaan sillä th:lla. Tosi epäkivaa käytöstä.:(
Mun toinen th (kaks eri th:aa, jotka vaihtelee riippuen siitä minä päivänä käynti on. Niistä kun toinen hoitaa tiettyinä päivinä "sivukylien" käynnit.) on kans sellanen nuiva. Kattoo just kaikki perusjutut, mutta sille ei ees huvita jutella sen enempiä mitään, kun tuntuu, ettei sitä kiinnosta eikä se edes osaa / tiedä asioista niin paljoa. Ja muutenkaan sen kanssa ei synkkaa YHTÄÄN. Viime raskaudessa multa irtos limatulpasta iso pala jo joskus rv 35-36. Soitin tietty neuvolaan, että mitäs nyt, täytyykö tulla näytille kun näin aikaisin lähtee irtoamaan. Tää th kysy vähän ivallisesti, että "mikä limatulppa?". MIKÄ LIMATULPPA, siis kyllähän th:n pitäis tietää!!!:stick: No sit selitin asian, ja se tuumas siellä, että "niinno, siitä on niin kahta koulukuntaa, että onko mitään limatulppaa olemassakaan. Että ei siitä tarvi huolestua, et sä vielä huomenna synnytä." TOU!!!!:mad: Sattumalta siinä sitten googlettelin ihmisten kokemuksia keskustelupalstoilta ja kyllä vain useampi nainen kertoi, että kun limatulppa oli irronnut noilla viikoilla niin synnytys käynnistyi hyvin pian siitä etuajassa. Sitten kysyin siltä th:lta, että no saanko sitten mennä vielä uimahalliin vai onko siinä joku tulehusriski. Se meni ihan hiljaiseksi ja ähisti sitten, että "no, kunhan et lillu kauaa siellä vedessä". TÄH???? Mikähän ohje toi oli?? Joko sinne veteen VOI mennä tai sitten EI VOI mennä. Ei sillä ole mitään rajoitusta kauanko siellä voi olla. Koska jos sinne veteen menen niin todennäköisesti pöpö pääsee kohtuun hyvin pian jos on päästäkseen. Kyllä meni loppukin luotto siitä hoitajasta... En sit menny loppuraskausaikana enää uimahalliin, maalaisjärjellä päättelin, että parempi niin, niin ei tule otettua riskejä.
Mutta kyllä kirosin, että jos lapsi syntyykin etuajassa sen limatulpan irrottua niin tasan soitan sille akalle neuvolaan ja sanon, että "ai että ei limatulppaa ole ja ei se mihinkään vaikuta!". Perhanas...!!!! Onneksi poika pysytteli masussa jopa hieman lasketun ajan yli. Mutta ei th saa vähätellä tuollaista asiaa TODELLAKAAN!!!! Sitä paitsi keskiviikkona kun olin synnytysvalmennuksessa niin siellä NIMENOMAAN puhuttiin limatulpasta ja mitä sen irtoamisesta voi seurata. Niih! En tykkää siitä th:sta YHTÄÄN...:mad:

Pinsulille kanski tsempit ummetuksen kans taisteluun!: / Harmillinen vaiva... Mulla on toisinaan ollu samaa, silloin pukamat ilmoittaa olemassaolostaan vessakäynnillä. Muutoin ne ei onneksi vaivaa mitenkään.
Niin ja pikaista paranemista:wave:

Mä taidan mennä tuonne kyykkimään nyt. Poitsu vetää myöhäisiä päikkäreitä. Meillä kun oli vieraita, joten päiväunille meno venähti. Nyt ois vielä hetki aikaa rauhoittua ja relata. =)
Aijai kun muuten supistaa taas..... Tai no ei aijai siinä mielessä, että kipeää tekis, mutta puristaa niin tosi kovasti, että tuntuu tosi epämiellyttävältä.: /

Pisang ja Nuppu 30+4
 
Heipsan!
Itsekin käyn päivittäin palstalla lukemassa kuulumisia, mutta laiskempi olen sitten kirjoittamaan :D
No tässä nyt sitten kuulumisia...
Saikulle jouduin jäämään. Verenpaineet kohosi 160/99, p. 113.. Kamala päänsärky ja näin näköhäiriöitä, sahalaitakuvioita. No äitipolille näytille, lääkitsivät verenpainelääkkeellä ja kipulääkkeellä, ja paineet laskivat. Olin käyrillä kolmesti, poika voi mainiosti, käyrät olivat kätilön mukaan kuin oppikirjoista...:D Olisivat vielä jättäneet yöksi osastolle, mutta en halunnut jäädä, kun vointi oli jo hyvä. Ja pissa oli puhdas, ja verinäytteet ok, näillä sulkivat raskausmyrkytyksen pois. Mutta selvisipä korkean sf-mitan syykin, poika on aika isokokoinen... Painoarvio oli 2.1kg rv 30+4..... Lääkäri ultrasi : "joo ei tää mikään pieni ole" :D no siinä sitten pusketaan ulos poikaa.. Ja tosissaa sokerirasituksetkin olleet ok.. Taitaa poika tulla vanhempiinsa...:D
Mutta nyt sitten saikutetaan äippälomaan asti.. ihan kiva, kun saa ottaa rennosti, ja valmistella kotia poikaa varten..:)

Kovasti poika liikkuu, maha ihan muljuaa puolelta toiselle kun kääntelee kylkeä :D

Tytsy & poju rv 31+5 <3
 
Tuli mieleen kommata Tytsy ettei kannata turhaan ainakaan pelätä isomman vauvan ulos ponnistamista. Usein isompi vauva tulee periaatteessa helpommin kuin pieni, koska isompi tulee enemmän ns. "omalla painollaan", kun taas pienen vaavin kanssa saa puskea kovemmin kun ei ole "painovoiman avustusta" niin paljoa(osasinkohan selittää ymmärrettävästi...:p). Niin siis sekin tietty vaikuttaa, että kuinka tilava lantio on, mutta jos on kaponen niin onhan pienemmänkin vauvan ulos puskeminen sitten työläämpää. Tosin paikat joutuu toki venymään enemmän, jos vauvalla on esim. iso pää, mutta sitten vaan etukäteen venyttelemään paikkoja.;)

Jäi multa äsken venyttelyt ja kyykyt ihan sikseen sen siliän tien kun poika heräs. Tai no ei ees kunnolla heränny, vaan nukahti sitten 45 minuutiksi mun syliin, kun hain sen sängystä.:p Josko nyt onnistuis...;)
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei ihanaiset naiset! En jaksa hirveesti rustaa kun päätä ja jalkoja vähä jomottaaa. Mutta sen verran että lunssa vissiin iski. Toissa yönä heräsin hirveään kurkkukipuun ja nyt tänään illalla nous lämpö :( Huomenna ois päivällä neuvola jonka jälkeen pitää juosta töihin. Saa nähä jaksaako :|

Mutta, jotain hyvääki tässä päivässä on. Sain uuden lipaston vauvanvaatteille ja syöttötuolin kaverilta. OIkein hienon ja toimivan! Kaverin molemmilla muksuilla ollu käytössä ja vieläkin loistokunnossa :)

Ja vielä yks juttu.. Tänään POKS rv 30!!:heart: Jee! Mäki oon jo näin pitkällä! Raskausviikko 30! Jumankauta! :cool: Tää on totta! Kohta se H-hetki saapuu! Ja neljä viikkoa enää töitä! Voi jummi! :popcorn:

Illanjatkoja naiset ihanaiset :heart:

J-Love ja Sintti 30+0! :heart:
 
Jospa koitan mäkin jotain raapustaa... Nyt on iskenyt joku kunnon vitutusmasennuskausi päälle ja mikään ei oikeen huvita. :( En tiedä, johtuuko siitä, että olo on yhtäkkiä menny aika heikoksi. Väsyttää pirusti ja supistelut estää kaikki pidemmät kävelymatkat ja muun rehkimisen. Ja kun olis miljoona asiaa, mitä haluisin/pitäis saada tehtyä ennen joulua ja kun nyt en saa sitten mitään aikaseksi. Mulla oli viimeksikin paljon supisteluja puolivälistä asti, mutta nyt ne iskee jotenkin vielä kovemmin päälle. Ei oo kipeitä (sellasia oikeita synnytyssupistuksia), mutta vie kyvyn liikkua kokonaan. Tänäänkin kaupassa teki oikeen tuskaa, että pääsin lopulta kassoille asti. Kaks kertaa oli pakko jäädä istumaan (iso marketti, missä onneks penkit) ja loppu ajan nojailin sitten ostoskärryihin. Viime viikolla alkon myyjä (isäinpäivä konjakin ostossa olin :D ) anto aika järkyttyneen ilmeen, kun ilmoitin, että kyllä mä vielä sen 3kk varmaan tästä mahasta nautin. Taisin näyttää aika kärsivältä. :D Mitään noi supistukset tuskin saa aikaseksi. Ainakin viikko sitten oli vielä paikat ihan kiinni, kun tarkistettiin omituisen verenvuodon takia. Vuodolle ei löytynyt onneksi mitään syytä ja loppui sitten melkeenpä heti alettuaan. Eipä kai auta muu, kun yrittää jaksella. Hiukan vaan pelottaa, että mitäs jos tää menee vielä pahemmaks. Me kun jäädään esikon kanssa kaksin melkeen koko loppuraskaudeksi, kun mies lähtee pidemmälle työmatkalle. Nyt jo olo sellanen, ettei millään pysy toisen perässä ja jatkuvasti tulee sitten vaan huudettua pienelle. Tää kun tekee heti kaikki kielletyt asiat, jos ei äiti jaksa tarpeeksi leikkiä (lue: juosta perässä, hypyttää, vääntyä eri asentoihin, että pääsee ryömimään alitse...). Meidän lapsonen kun ei todellakaan oo sitä rauhallisinta sorttia ikinä ollut... Ei siis riitä kirjan lukemiset tai palikoiden kokoamiset, koko ajan pitää olla liikkeessä ja remuamassa. :D Huoh, sitä saa, mitä tilaa... :)

Heidikaroliinalle tsempit neuvolaan. Vaihda ihmeessä tätiä, (jos vaan mahdollista) ellei ala homma toimia. Itse esikon kanssa sinnittelin turhan kauan terkalla, jonka kanssa kemiat ei kohdannu. Aattelin, etten kehtaa pyytää toista, kun ei ollut mitään "virallista" syytä. No tilanne lopulta äity niin pahaksi, että nykyään ootan neuvolakäyntejä ihan kauhulla. Terkka on onneksi vaihtunut, mutta edelleen on pelko persiissä, että milloinkas olen "taas tehnyt jotain väärin".

Vauvan isosta koosta, komppaan pisangia, ei kannata huolestua! :) Itte oon yli nelikilosen ulos pusertanu ja tuli lopulta paljon nätimmin, kuin moni tietämäni kolmikiloinen. Pari pientä nirhaumaa, joita ei voi edes repeämiksi kutsua. :)

Turvotusta on ilmestynyt jalkoihin jo ajat sitten, mutta muualla ei huomaa. Veikkaan, että helpottaisi, jos jaksaisin välillä muistaa nostaa jalat ylös. Sormukset pyörii vielä ihan entiseen malliinsa. Mulla kihlasormus tosin niin iso, että uskon sen mahtuvan ihan loppuun asti. :) Vihkistä joudun varmaan luopumaan jossain vaiheessa.

Myt pakko mennä nukkumaan.

Meand 30+5
 
Lippiksettuntuu olevan "riesa" yhdellä sun toisella.. niin täälläkin :|

Tästä taitaa tulla vähän omanapainen vuodatus, mutta menköön..
eilen aamulla heräsin siihen, kun molempia ranteita särki vallan mahottomasti.. ei oikein tiennyt että uskaltaako edes kahvikuppia nostaa.. Oikeassa kädessä kipu/jomotus oli vielä astetta ikävämpi.. ilta kohden alkoi sitten sormien turvotuskin..
Viime yönä herätessäni huomasin, että särky oli siirtyny myös oikeaan nilkkaan :|
Sitten luin jostain että rannekanavanoireyhtymä voi syntyä raskausaikana ilman mitään muuta syytä... oireet täsmäisi...
Onko kenelläkään kokemusta moisesta oireesta??

Eilen koin myös tuskallisen automatkan hakiessani esikoista isänsä luota..
Murmeli pisti sellasen pyörityksen vatsassa, että melkein piti ajaa auto tien sivuun ja odottaa tilanteen laantumista.. Mutta samaa pyörimistä on nyt jatkunut koko yön ja vielä tämän aamua..
toivottavasti tämä ei nyt sitten ennakoi sitä ennenaikaista syntymistä...isäntäkin on suurinpiirtein kännykkä kädessä, valmiudessa soittamaan mammalle ambulanssia..
Jotenkin niin hassua kun esikoisesta ei ole lainkaan näin vilkkaita liikkumis muistikuvia...

Tähän loppuun vielä *POKS POKS*

Elovena77+ murmeli 33+0
 
Eiks siihen rannekanavaoireyhtymään oo hoidoksi jotkut rannetuet? Muistan ko jossain ryhmässä tästä keskuteltiin kun esikoista odotin. On tosiaan vissiin aika tavallinen riesa loppuraskaudessa kaiken muun käsien puutumisen lisäki...: /
Elovenalle kummiski tsemppiä ja pärjäämistä käsien kanssa!!!!

Turvotusta on jonkun verran täälläkin. Koitan kieltää itteäni ajattelemasta, että mulla sellaista olis, kun sitä on loppupeleissä aika vähän. Mutta sitten kun esim. otan sukat pois niin pakko se on myöntää itelle, että kyllä vaan kivat painaumat jää iholle, vaikkei kovin puristavat sukat olekaan. Sormuksia en oo uskaltanu pitää vasemmassanimettömässä enää viikkoihin, kun viimeksi kävi niin, että turvotus hiipi hieman yllättäen enkä meinannu saada enää MILLÄÄN niitä sormuksia pois.:O Säikähdin jo ihan tosissaan, et mitä jos nää leikataan leikkureilla sairaalassa veks (jotkut sairaalat on tosi tarkkoja siitä saako ees synnytyksessä olla koruja, saatika sitten jos joutuu leikkuriin. Oon kuullu kokemuksia siitä, että sormukset on leikattu pois kun eivät ole muuten lähteneet, klups...). Puoliks paniikissa sit onneksi keksin keinoin, jolla ne vihdoin irtos, mutta oli se hirveetä...HUH!

Oi, nyt jos oon ripeä niin ehdin juoda aamukahvit ennen kuin esikoinen herää.....

Pisang ja Nuppu alias neiti ahkera aerobicaaja:D 30+5
 
Mie en ainakaan täältä oo katoamassa mihinkään... :D

Jopas teillä on sattunut tympeitä neuvolatätejä. : / Mun täti on ihan ok, tosin aika hätäistä tyyppiä (ootko voinut hyvin? -arvojen mittaukset - kiitos hei!) ja jatkuvasti lomalla. Koskaan ei tiiä kuka siellä on vastassa kun menee. Mutta ei onneksi oo kenenkään kans tullut mitään suurempia kärhämöitä.

Mulla myös jalkoja särkee. Nyt parina päivänä oon huomannut, etten voi seistä tosiaankaan kovin pitkään kun alkaa jalkapohjia kolottaa kipeästi. En oo kyllä huomannut, että olisivat mitenkään turvonneet, mutta voihan se silti olla sitäkin, en vaan itse sitä oikein huomaa. Muualla ei oo turvotusta, sormuksetkin luistelee ihan normaalisti edelleen. Alkaa kyllä väsyttää jo ajatuskin joululahjaostoksista, voi minun jalkaparat. :whistle: Ehkä pitää tehdä useampi pieni reissu ja suunnitella hyvin etukäteen.

Äippäpakkaus haettu! :heart: Olihan siinä kaikkea pientä söpöä. Kyllä varmaan tulee meillä käyttöön ihan samalla tavalla kuin muutkin vaatteet. Erityisen ihana oli se makuupussi! :) Mulla tuli vähän sellainen fiilis, että ehkä enemmän oli poikamaisia vaatteita. Vaan sehän meille sopii hyvin. :) Ja värit oli ihan kivat, oranssia ja turkoosia. Ei muuta kuin niitä pesemään, vaikka narulla roikkuukin jo taas body poikineen. Pitääkö muuten ne toppakamppeetkin pestä?

Eipäs vissiin tällä kertaa muuta. Ihan mainio on olo täällä. :)

Nöhveli & pikkumöykky 30+4
 
Mä en ainakaan pessy esikoisen ÄP:n toppavaatteita. Toppiksiahan ei kannata kauheasti pestäkään, kun eikös niiden lämmönpitävyys / mahdollinen kosteussuojaominaisuus kärsi...? Kai noissa pienten vauvojenkin haalareissa on joku kosteussuojaominaisuus siinä pinnassa, ettei sadepisarat heti imeydy kankaan läpi, vaikkei pikkuiset vielä varsinaisesti sellaisia vedenpitäviä vaatteita tarvikaan?=)
 
Mulla on joku vetelyyskausi menossa. Olen käynyt täällä useamman kerran viimesen viikon aikana, mutta tekstiä ei vaan synny. Sama maileihin vastaamisessa ja oman blogin suhteen. Näppis ei rapise. kiva silti lukea muiden kuulumisia. :)

ON: mä olin pari viikkoa sitten samalla viikolla neuvolassa, neuvolalääkärillä ja sokerirasituksessa. Kaikki hyvin ja toivottavasti jatkuu samaa rataa. Sf-mitta meni josssain alakäyrän ja keskikäyrän välissä ja neuvolalääkäri sanoi, että pieneltä vaikuttaa. Edellinen lapsi oli syntyessään 4,4kg. Se synnytys meni nopeasti ja mallikkaasti, vaikka olikin todella kivulias. Tuo on mulle ok koko, mutta en haluaisi välttämättä, että vauvasta tulisi kovin paljoa isompi ja niin pyysin neuvolassa lähetteen kokoarvioon joulukuulle. Kävin sitten vielä yksityiselläkin lääkärissä kun halusin vähän kokeneemman (asiantuntijan) näkemyksen raskaudesta ja siitä, että kaikki on ok, koska aikomuksena on olla pidempään reissussa ja palata takaisin vasta joulukuun puolessa välissä. Yksityislääkäri, ihana kiltti iäkkäämpi setä sai myös sf-mitasta pienen, mutta sanoi käsikopelolla ja myöhemmin vielä ultrattuaan, että vauva ei ole mikään pieni, arvioi painoksi lasketun ajan tietämille n. 4kg. Saa nähdä sitten, pääasia oli kuitenkin kuulla, että kaikki on hyvin ja reissulle ei ole estettä. Meidän reissusta tulee kaikkineen varsin pitkä ja mua ottaa jo valmiiksi hieman päähän kun appivanhemmat haluaa, että "poiketaan" myös heidän luonaan. Ihan kiva muuten joo ja varmasti tärkeää lapsille ja heille, mutta kun se tekee meille sellaisen 350 km mutkan matkaan, niin en tiedä kuinka kiva musta on rv 36 istua se aika autossa ekstraa. :headwall:

Sokerirasituksessa arvot oli todella hyvät. Kun vertasin arvoja edellisessä raskaudessa tehtyyn rasitukseen, niin tällä kertaa ne oli huomattavasti paremmat. Edellis kerrallakaan ei siis mitään ollut, mutta silloin 1h arvo oli kuitenkin 9. jotain kun se tällä kertaa oli 6. jotain ja ne oli korkeimmat arvot. Pitää muistaa kysyä seuraavalla kerralla kun jonkun lääkärin tapaa, että mistä moinen vaihtelu johtuu, onko siihen joku syy vai pelkkää sattumaa.

Pinsulille ummetussympatiat toiselta kärsivältä. :wave: Inhottavaa kun maailman luonnollisimmasta asiasta tulee kauhea pakko ja kärsimys. Mulla on ollut sama juttu jo kahdessa aiemmassa raskaudessa ja viimeksi se oli niin paha, että mätin moninkertasia annoksia (lääkärin ohjeistuksella) apteekin vatsaa pehmittäviä lääkkeitä (tai miksi niitä kutsuisi, käsikaupassa kuitenkin) huonolla menestyksellä. Ja sama p**ka/ttomuus jatkui vielä 5 vkoa synnytyksen jälkeenkin. :stick: Luonnollisesti olen kokeillut kaiken runsaasta nesteestä, luumuvalmisteista, ruokavaliosta ja liikunnasta niihin apteekin valmisteisiin. Parhaaksi olen omalla kohdalla havainnut Pegorion nimisen pulverin. Ei maistu myöskään niin kuvottavalta kun ne muut. Muistaakseni pakkausselosteen mukaan sen pitäisi auttaa kolmessa päivässä, mutta mulla siihen on mennyt vielä muutama pidempään. Sitten on kyllä ollut ihan jees. Niitäkään kun ei vaan voi koko ajan mättää, niin yritän aina välillä pitää vähän taukoa, mutta nyt ollaan taas tauon jälkeen sellasessa tilanteessa, että ei viitsi enää mitään edes syödä kun tuntuu, että halkeaa. :headwall:

Vatsan / vauvan laskeutumisesta mun kokemus on, että ulkonäkö pettää. Viimeksi mun vatsa tuntui yhtäkkiä putoavan todella alas ja ajattelin, että nyt se on sitten laskeutunut ja mun äiti ja koko lähinaapurusto kommentoi samaa, mutta ei. Neuvolassa ja myöhemmin lääkärillä sain kuulla, että ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt. Kiinnittynytkään ei sitten ennen kuin synnytyksen käynnistyttyä. Siitä huolimatta vauva oli ulkona 3h ensimmäisen supistuksen jälkeen, että ei kai se siihen synnytyksen kestoon ainakaan vaikuttanut.

Nukkuminen on mullakin tullut nyt siihen vaiheeseen, että huonompia öitä on alkanut viime viikolla ilmestyä. Onneksi ei vielä ainakaan ihan joka yö tarvitse pyöriä hereillä. Nukun jommalla kummalla kyljellä ja toisinaan herään myös selälläni. kumartumisesta ja sohvalta ylös pääsystä on myös tullut vaikeaa. Ja kaikki tuntuu tapahtuneen tosi yhtäkkiä. Kumartelu (lasten kengät jalkaan, vaatteet päälle jne.) on ollut tosin jo jonkun aikaa epämukanaa, mutta nyt siitä on tullut tosi hankalaa.Vielä viime viikon alussa vein lapset kävellen (5km) hoitoon, mutta nyt päätin luovuttaa ja ruveta suosiolla autoilemaan. Tänään ratin taakse istuessa tuntuikin kun olisi pitänyt vauvaa jalkojen päällä sylissä, niin alhaalla ja painavana vatsa siinä tuntui. Pitää vaan yrittää muistaa muuten käydä liikkumassa tai mun ruoansulatus tekee stopin lopullisesti. Mä olen käynyt 2-3 krt/vko uimassa lyhyitä matkoja (1,5-2 km), mutta nyt se ei enää tunnu niin kivalta kun olen alkanut arastelemaan muita radalla uijia, että ne eivät vahingossa potkaise vatsaa tms. Mulla on vielä 4 krt kortissa jäljellä, mutta kun ne on uitu, niin saa se harrastus jäädä odottamaan kevättä.

Turvotusta on mullakin ruvennut ilmestymään, niin kuin täällä kai aika monella muullakin. Sukista jää kauheat painaumat ja sormuksen otin jo varmuudeksi pois. Mulla myös puutuu ranteet ja kädet öisin useasti ja jalat kramppailee niin, että toisinaan vielä aamullakin särkee. Magnesium kai voisi auttaa jalkoihin ja ranteisiin varmaan ne tuet kun huomaan sen puutumisen tulevan juuri silloin kun ranteet on olleet kummallisessa asennossa.

Hmmm, taitaa kuullostaa kauhealta valitusvirreltä tämä, mutta se ei ollut tarkoitus. Pieniä vaivoja siis on, mutta yleisesti sanoisin voivani tosi hyvin tukevasti raskaana olevaksi pienten lasten äidiksi =) ja tällä menolla, jos ei ihmeitä tule, ei ole ongelmaa odotella sinne 42+ viikolle saakka. Mä veikkaan vauvan syntyvän joskus 16.-20.1. välisenä aikana ja mun laskettu aika on siis 7.1. ja ultran mukaan 3.-5.1.:popcorn: Vanhemmat lapsetkin on syntyneet 41+ viikoilla joten en usko, että tämä niistä olennaisesti poikkeaa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Niin kauan kuin vauvalla on kaikki hyvin masunahan sisäpuolella, niin saa rauhassa köllötellä siellä, joku päivä tai viikko sinne tai tänne ei merkitse mitään, jos vaan tosiaan vauvalla kaikki on ja pysyy hyvin eikä itsellekään ilmesty mitään henkeä tai terveyttä uhkaavaa tilaa.

Pakkauksen toppavaatteista mäkään en ole niitä pessyt. Kun ei se puku tule suoraan iholle ja ajattelen, että ylimääräinen pesu ei tosiaan välttämättä ole hyväksi sen ominaisuuksille. Huomasitteko muuten Kelan tiedotteen pyyhkeen pesemisestä? Että se voi laskea väriä ja vaihtavat, jos tarve.

Filuuri 33+
 
Kiitos pisang! Yritän parantua kovasti, ja olo onkin onneks tänään jo paljon parempi :) !

Filuuri Ei kyllä kuulosta yhtään kivalta toi sun ummetuskärsimys :( Mulla sentään toi runsas vesi auttaa aika paljon, mutta kun ei sitäkään viittis hirveetä määriä vetää kun sitten pitää rampata pissallakin kokoajan... Mutta siihen olen yleensä turvautunut. Toivottavasti ei mee mulla noin pahaksi, tai sulla uudestaan niin pahaksi!

Mä kyllä pesin äippäpakkauksen toppavaatteet. En aatellu sitä sen kummemmin, ku että saa sen epämiellyttävän tehdashajun pois niistä :)

Meand puhui noista kaikista vaivoista, joiden takia ei pysty tekemään mitään. Mulla on ihan sama tilanne! Hirvee sotku kämpässä, mutta mitään ei jaksa tehdä kun joko selkään sattuu tai rupee supistaan. Yleensä molempia. Kaikki pienetkin kotiaskareet tuottaa ihan järjetöntä päänvaivaa, ja sen takia täälläki ollaan huonolla tuulella. Oon aina kiukkunen kun on sotkua. Yleensä voin tehdä asialle jotain mutta nyt vaan ei pysty, kun on niin kamalan tuskaista! En ymmärrä, antakaa te paremmin jaksavat joitain vinkkejä miten pystytte selkäkipujen ja supistusten keskellä tekemään kaikki tarvittavat kotityöt ja vauvavalmistelut?

Sitä mun piti kysyä, missä vaiheessa ootte laittaneet turvakaukalon autoon? Me asutaan sadan kilometrin päässä sairaalasta, enkä todellakaan viitsisi laittaa miestä hakemaan turvakaukaloa kun itse puserran synnärrillä ;) Laittaisiko sen sitten samaan aikaan, ku muutkin hommat on valmiina vauvaa varten? Tilaahan se tietty vie siellä autossa, mutta eipä meillä yleensä ole koko auto täynnä tavaraa tai ihmisiä. Vai laitatteko turvakaukalon samalla kun lähdette synnyttämään?

Täälläkin särkee jalkoja. Sääret ja pohkeet on ihan kivikovat aina koulupäivän jälkeen. Veikkaan, että se on siitä portaiden ramppaamisesta. Kaks koulupäivää enää, enköhän selviä ;)

Pinsuli ja pikkunen 33+3 <3
 
Tuo turvakaukalon kiinnittäminen riippuu varmaan aika paljon siitä, että onko siinä telakka. Meillä ei oo, joten napataan kuuppa mukaan samalla kun lähdetään synnyttämään (meillä on siis se toive, ettei tarvi jäädä sairaalaan lainkaan, vaan päästäis samana päivänä pois). Muutoin isi tois sen mukanaan, kun hakis meiät synnäriltä niinkuin esikoisen kohdalla tehtiin. Eihän sitä jalustatonta kuuppaa suotta kannata sinne autoon asentaa tilaa viemään, kun se on aika simppeli vöillä kiinnittää ja vauva on kätevä kantaa siinä kaukalossa sairaalasta autoon.=)
Tai jos meillä ois isofix-kaukalo niin isi sais kiinnittää sen aloilleen sitten kun mie olisin vauvan kanssa sairaalassa, jos siis sinne oltaisiin jäämässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
No niin, nyt "avaudutaan" taas :) Kiitoksia terkkaritsempeistä, avaan tässä aihetta vielä vähän enempi. Painoa oli tullut IHAN liikaa hänen mielestä (525 g/viikko) Rautalisää pitäisi ottaa, vaikka Hb 126, se on pyörinyt koko ajan 120-130 välillä. No, nyt on Obsidanit hommattu.

Terkkari kyseli, että mitä mieltä olen synnytyksestä? Kerroin, että olen ihan positiivisella mielellä, enkä halua sitä hirveesti miettiä ja luoda itselleni painajaismaisia mielikuvia tai lietsoa paniikkia. Sanoin että odotan synnytystä, mutta en pelkää sitä vaan haluan mennä rauhallisin ja turvallisin mielin sinne. Olen aikalailla päästänyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos muiden äitien karmeimmat synnytystarinat, joissa he ovat kertoneet olleensa synnytyksen jälkeen lähes vuoden vaipoissa virtsa- ja ulosteinkontinenssin takia. Kerroin myös terkkarille, että en aio mennä Kättärille tutustumiskäynnille, koska koen sen turhaksi, enkä myöskään ole tehnyt synnytyssuunnitelmaa. Tähän terkkaritäti kommentoi, että
"ihan kuin haluaisit blokata koko synnytyksen pois ja leikkiä niinkuin sitä ei tulisikaan". WTF? Siihen väliin oli pakko heittää oma "koulutuskortti", sillä vaikka sairaanhoitajana tällä hetkellä olen, niin olen myös terveydenhoitajan koulutuksen saanut (ja siinä koulutusohjelmassa päässyt seuraamaan useita (ongelmallisiakin) synnytyksiä eri synnytyssaleissa sekä ollut lapsivuodeosastolla töissä) joten ihan varmasti tiedän mitä on odotettavissa. Yleensä tulen tosi helposti lähes kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen, mutta tämä... No se siitä. Hmph.

Ootteeko ottaneet influenssarokotetta ja onko lapsen isät sen ottaneet? Siitäkin sain valistusta ja ihmetteleviä katseita kun niistä kieltäydyin. Muutoinkin aikuisiällä olen välttänyt joukkorokotuksia, monesti olen kuullut ja nähnyt sivuvaikutusten olevan lähes yhtä tuskallisia kuin itse taudinkin. Ja kun ei se suoja kuitenkaan ole ihan 100 % varma...

Eilen kävin Prisamssa ostamassa rintapumpun ja itkuhälyttimen, kun halvalla sai :D Oli jotkuu asiakasomistajapäivät ja alea tuli 15 %. Muutoinkin alkaa olla kaikki kamat hommattu, muutamia pikkujuttuja puuttuu, kuten pulloharjaa, tuttipulloja, niistäjää yms. Vaatetta on kertynyt aivan liikaa, mutta myydään sitten niitä eteenpäin kun pieneksi jäävät. Ainoastaan yhdet sukat, töppöset ja tumput olen uutena ostanut, muut on tullut sitten käytettynä ostettua huuto.net:in kautta tai saatu kavereilta.

Ja vielä yleisesti voinnista. Ei mulla tässä mitään valittamista ole, mieli on hyvä ja odottava, ehkä jo malttamatonkin. Toisaalta haikea, sillä joskus ajattelen, että nää on nyt viimeiset viikot puolisoni kanssa kahdestaan. Niistä nautin nyt täysillä ja kyhnään koko ajan kainalossa. Onneksi se raukkaparka pääsee edes päivisin töihin mua karkuun ;) Päivät on vähän tylsiä, kovasti olen yrittänyt pitää siitä kiinni, että joka päivä on oltava jotain sosiaalista kanssakäymistä kavereiden kanssa ja ulos on lähdettävä.
Turvotuksia on vähän täälläkin, aamuisin sormukset menee sormiin, mutta puoliltapäivin ne jo tuntuu kiristävän. Myös häntäluuta ja alaselkää muutoinkin välillä jomottaa, siihen hoidoksi olen ottanut jumppapallon päällä istumisen aina kun telkkaria katselen.

Ei mulla muuta, voikaa paksusti!

Heidikaroliina ja Aatu 32+2

P. S. Tänään kaupan kassatäti kyseli, että milloin mulla on laskettu aika? Oli ensimmäinen vieras ihminen, joka sitä kysyy tai yleensäkkään kommentoi pyöristynyttä etuvartaloa.
 
Mooi!

Täälläkin jalkoja ja alaselkää jomottaa. On se kumma ku päikkäreide jälkeen on vielä väsyneempi kuin ennen :D.

Ihanaa äskö sain sukulaiselta pinniksen, rintarepun, turvakaukalon, parit lakanat, tumput, bodyn ja sitterin :heart:. Viime viikolla hain hoitopöydän+tason. Huuto.netistä ostin. Nyt näyttääkin koti siltä et odotellaan pikkusta.

Ensimmäiset glögit nautittu. Eilen laitoin ulkovalotkin.

Normaalisti oon tosi siisti. Nyt ei oo oikeesti vaan jaksanu siivota ja imuroida 2 viikkoon :/.

En oo ajatellu ottaa influenssarokotetta. Ei oo kyllä lääkäri eikä th puhunu asiasta.

Nyt on nimikin päätetty varmasti :):heart:

Voimia mammat!

Summergirl92 ja 32
 
Hyvää huomenta masun kasvattaja toverini!
En ole piiiitkään aikaan käyny kertomassa oman navan kuulumisia, mutta olen joka päivä lukenutteidän kuulumisia :) omaan napaan kuuluu hyvää,sikäli jotta pelkään vain että vauvastani tulee isokokoinen.. :/ edellisessä raskaudessa minulla oli raskausajan diabetes,no nyt sitä ei ole mutta masu on kasvanu koko ajan yläkäyrän yläpuolella,ja neuvolasta laitto jo lähetteen ylimääräseen ultraankin mutta se tuli bumerangina takasin,eivät kuulema ota viel näin "varhases" vaihees,ehkä sitten rv 38! wtf...tässä nyt sit pelko persiissä,koko ajan mietin kun vähänkin herkuttelen et voivoivoi....:/ mut noo,ei se masun koko tai sf mitta aina kerro sen vauvan kokoa..mut silti....yks tuttu kätilö ehotti et menisin pelkopoliklinikan kautta juttelee ni ehkä se laittas ne ymmärtää et on pelko oikeesti isosta vauvasta,ja sitä kautta pääsis siihen ultraan...torstaina taas neuvola niin pitää jutella neukkarin tätin kanssa taas jotta miten tekis...

mut semmosta ihan täysin aiheesta poiketen kyselisin että onko teillä jollain eränkävijä miestä? mietin miehelleni joululahjaksi puukkoa ja pitäs löytää hyvä puukko...onko ehotuksia minkälaista ja mistä kannattaa ostaa/tilata? varmaan semmonen perus retkeilijäpuukko sopisi hyvin kun ei tuota isompaa riistaa kuitenka metsästä..jonkun verran olen noista lukenu,marttiini ois kai hyvä merkki?

mutta joo,influenssarokotetta en ottanu enkä ota,enkä oo koskaan ottanu itelle enkä esikoiselle...mielestäni turhaa....

swaw ja vilperi 33+4
 
swaw85 Täällä retkeillään ja eräillään :) Partioaitassa on hyvät puukkovalikoimat, kaikennäköisiä kaiverruspuukoista isompiin lekoihin.

Nimi on täälläkin päätetty, helposti päästiin yhteisymmärrykseen asiasta. Minä laitoin omia suosikkinimiä paperille, joita puoliso katsellessaan totesi näiden kahden nimen olevan kivat ja sopivan hyvin yhteen. Asia siis sillä selvä.

Taas yksi pitkä päivä kulutettavana, taidan lähteä "isolle kirkolle" katselemaan... jotain? En vielä itsekkään tiedä mitä. No, ihmisiä ainenkin.

Heidikaroliina ja Aatu
 
Heippa!

Influenssarokotuksen aion ottaa perjantain neuvolakäynnillä. Edellisessä raskaudessa sairastin influenssan ihan loppumetereillä eikä ollut kivaa. Pahimpia tauteja mitä olen koskaan sairastanut ja tuo perussairauteni (astma) vielä takaa yleensä sen, että menee keuhkoihin saman tien. Työssäni tapaan paljon ihmisiä ja nuo vanhemmat lapset myös sen säännönmukaisesti tuovat jossain vaiheessa koulusta kotiin ja meillähän sitten sairastetaan viikkotolkulla kun jokainen vuorollaan sen saa (ei puhettakaan että kaikki olisivat samaan aikaan sairaina..*huokaus*). Viime vuonna kun olin ottanut rokotuksen, niin oli kyllä kiva kun sain influenssan itse vain ihan lievänä lämpöilynä ja jaksoin hoitaa potilaita kolme viikkoa putkeen. Toivon myös että rokotus suojaisi vauvaa edes vähäsen.

Äippäpakkauksen toppahaalarin aion pestä. Yksi pesu tuskin sitä lämmönsietoa pahemmin tuhoaa. En tykkää noista tehdaskäsittelyistä ja aina pelkään jotain allergisia reaktioita, eräs ystäväni kun sai pahan allergisen reaktion tehdaskäsitellystä toppatakista.

Turvakaukalon saa isukki napata sitten mukaan kun tulee hakemaan meitä sairaalasta, lyhyt on matka eli ei tartte etukäteen miettiä.

Ja iloista on se, että sain sukulaiselta turvakaukalon että sellainen jopa on valmiina :) Muuten kun tavaroiden hankinta on vielä pahasti kesken. Mutta ehkä sitten tilailen puuttuvia netistä jos kunto ei riitä shoppailuun.

Vointi on mitä on. Toisaalta oikeastaan aika hyvä, mutta esim. eilen tuntui että teki mitä vaan (vaikka istui vaan) niin heti alkoi supistella. Makuultaan vaan rauhoittuu ja muuten maha koko ajan kovana. Mutta tätähän tämä varmaan taas loppuviikot onkin sitten, supistelee enempi tai vähempi. En kyllä usko että nuo kohdunsuulla mitään tekevät, kunhan kohtu harjoittelee. Yleensä vasta joskus viikon 33 jälkeen on jotain alkanut kohdunsuulla tapahtua eli ihmettelisin jos tämä ei noudattaisi samaa kaavaa. Alaselkä jumittaa ja väsyy ajoittain, ei kuitenkaan mitään erityisen pahaa. Liikkua yritän kyllä joka päivä koiran ja sauvojen kanssa, jottei ihan jämähtäisi. Jalkasärkyihin mulla auttaa noi tukisukat tosi hyvin.

Mieliala taas on jotenkin alamaissa. Ahdistusta ilmassa, enkä oikein syytä tiedä. Väsymys vaivaa eikä jaksaisi kaikkea (vaikkapa prepata lapsia koulun kokeisiin), huono äiti fiilis. Tekemättömät työt vaivaavat, eikä oikein meinaa voimat ja kunto riittää siihen mitä mieli haluaisi tehdä. Ja sellaista kiireentuntuista paniikkia että NYT pitää tehdä kaikki kun kunto vaan tästä menee alamäkeä loppua kohti. Sen lisäksi pelkään jo nyt sitä lapsen syntymän jälkeistä sosiaalista tyhjiötä kun kaikki kaverit on päivät töissä, lapset koulussa ja meikäläinen kököttää kotona vauvan kanssa ja seinät kaatuu niskaan. Ja siis aika, josta pitäisi nauttia ihan täysillä. Kuullostaapa hölmöltä, kun sen tähän näin kirjoittaa, mutta jotain näillä linjoilla kait sitten.

riskilä 30+0!! :)
 
Huomenta masut!

( . ) Neuvolassa käyty tälle aamulle ja kaikki ok. Ainakin terveydenhoitajan mielestä. Itsestäni yli 600g/vko painonnousu hieman häiritsi. Th kuitenkin sanoi, että kohtuullista, ja kun minulla selkeästi oli jo hänen mielestä turvotustakin, niin ei pitänyt pahana. Kokonaispainonnousu siis 5kg. (kolminumeroista lukua lähennellään, niin siksi panikoin jo itse... :ashamed:)

Ja samalla käytin poikaa 9v. näytillä. Hän on ollut kuumeessa ja kurkkukivussa perjantaista asti. Saatiin nielunäytelähete, korvissa ei periaatteessa mitään näkynyt, mutta huomenna soittelen aikaa lääkärille, mikäli siinäkään ei mitään erikoista ole. Imusolmukkeet on turvonneet, ja täällä päin on paljon angiinaa liikeellä. Hyvä aasinsilta aiheeseen influenssarokotus, jota en aio ottaa, vaikka periaatteessa jo astman takia pitäisi. Mutta eipä th ole siitä edes kysynyt, eikä siis ole tarvinut kieltäytyä.

Turvakaukalon
mies tuo sitten sairaalaan kun tulee hakemaan minua ja vauvaa kotiin. Näin ollaan tehty kaikkien kohdalla.

Pisang, kyllä! Meillä keräillään lippiksiä. Onneksi mies pitää töissäkin lippistä niin kauan kuin vaan pystyy, niin saan heitellä niitä joskus roskiinkin. Eihän niitä hikirantuja voi pestä pois, eihän :whistle:

Tsemppiä selkävaivojen kanssa kamppaileville!
Itseäni häiritsee nukkumisongelmat, heräilen melko usein yöllä väärästä asennosta, josta palautumiseen menee hetki ennen kuin levottomat jalat ja lantion kivut helpottavat. Nukahtaminen sinänsä on jo melko vaikeaa, mutta onneksi viikossa on yleensä kaksi tai kolme yötä kun nukun sitten sen 6-7h kuin tukki. Se vähän tasoittaa väsymystä, päiväunia en oikein osaa nukkua. Ne on ne tekemättömät kotityöt kun niitä häiritsee :D

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille! Meilläkin on vihdoin pari pilvetöntä päivää ollut täällä pohjoisessa, ja kuopuskin pääsi tänään päiväkodin kanssa joulupukkia tapaamaan. Olihan tyttö innoissaan! :) Viimeisiä hoitopäiviä viedään, tän kuun loppuun on hänellä vielä hoitoa, ja sitten jäämmä kotia kahdestaan. Odottelin vielä tän kuukauden, josko ois tullut vielä pari työvuoroa tälle kuulle, mutta ei ole kuulunut mitään töistä viime tai tässä kuussa, niin ei sitten. Mutta aikansa kutakin :)

Vilipi ja "Tyyne" 30+4
 
Heippa :)

Kovin useasti tääl en käy, mutta tulin taas päivittelemään kuulumisia ja lukemaan teidän :) Meillä menee ihan kivasti, nyt Nupu kääntyny pää alaspäin ja jonki verran on liitoskipuja. Neuvolassa kun kävin oli valkuaiset hieman koholla niinku myös verenpaineet, toivotaan nyt kovasti ettei olis alkavaa raskausmyrkytystä. Nyt seuraillaan tilannetta. Stressiä aiheuttaa kovasti lapsen isä joka ei itekkää tiedä haluaako olla vaiko eikö. Äippäpakkaus on haettu, vaatteet pesty ja viikattu :D Olin kyllä tosi pettynyt kun ei tullu ku yks sideharso o_O Vaatteita kyl rupee olee sen verran et on pakko lähtee kaappi ostoksille. Tavarat on jo kaikki hankittu tai tulossa. Kun on niin ihana hössöttäjä oma äiti joka haluaa ostaa puuttuvat :) Lapsen isäkin pitkän vääntämisen jälkeen osti vaunut ja vielä jotain pientä tarpeellista aikoo hankkia. Kovasti jo odotan että sais pikkusen syliin <3 Palaillaan taas ja hyviä vointeja kaikille! :)

Ninna ja Nupu 30+6 <3
 

Yhteistyössä