**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Tulinpahan vaan POKSumaan näin yötä myöten. 29+0! Nukkumisesta ei tule kerta kaikkiaan mitään. Kurkkua kutittaa niin vietävästi eikä tähän yskimiseen tunnu auttavan oikein mikään. Argh.

Pisang ja Nuppu 29+0 (viimeinen kakkosella alkava viikko tässä raskaudessa:) ja nyt viimeistään alkoi viimeinen kolmanneskin, jippii!!)
 
rasavillille ja pikkupojille tsemppauksia, toivottavasti saavat hetken vielä masussa kölliä! :)

Täällä ei mitään muuta jännää kuin yöllä kamala suonenveto pohkeessa. |O Eikä sekään kyllä mitenkään jännää ollut herätä kun kramppasi koko jalka...

Tulispa pian jo huopatossukelit, mie en jaksa enää sitoa yhtiäkään kengännauhoja!!

Nöhveli & pikkumöykky 28+6
 
Ja nyt olen taas oma itseni, kertikset kehiin ja mitähän noille kestoille tekis...:headwall: Tää on nyt varmaan sitä kuuluisaa hormonimyrskyä? Noh, annan kestoillekin mahdollisuuden. Nuo ovat noita newbornkokoja, että pitää melko heti ottaa käyttöön, niin katsotaan miten meitin käy :)

Jestas, että väsytti oikein kunnolla illalla. Jäi katsomatta puolet Avan erilaiset äidit ohjelmastakin. Kertakaikkiaan vain sammahin mainoskatkolla. Vein miehelle eilen auton työpaikalle ja kävelin sieltä kotiin. Viimeksi olen ollut lenkillä viime lumilla, eli huhti- toukokuussa. Huh! Eikä ollut mikään helppo homma eilen, kun unohdin jarrut kotiin, niin piti koko ajan varoa ja selkähän siitä kipeytyi. Mutta selvisin ja nyt tuntuu taas hyvältä! =) Pitää varmaan jostain kaivella potkurit taas esille, että päästään päivisinkin tuon viisveen kanssa ulkoilemaan.

Vilipi ja "Tyyne" 28+5
 
Äitiyspäivärahasta: Minäkin vein paperisen version 9.10. ja Kelan sivuilla näkyy, että hakemus on saapunut 15.10. Ei vielä ole tehty minkäänlaista päätöstä asiasta eikä siellä kyllä näkynyt, että oisko mitään lisäselvityksiäkään tarvinut. Itselläni on sellainen tilanne, että virkailija sanoi, että viime vuoden verotus vahvistetaan kelalle vasta joulukuun puolivälissä, ja äitiyslomani alkaa vasta pari kolme päivää sen jälkeen, joten hän ei osannut sanoa, minkä mukaan äitiyspäivärahani lasketaan. Tokihan toimitin sinne sellaisen kasan papereitakin, että ei pitäisi jäädä epäselväksi, että haluan tulojen mukaan sen laskettavan :)
 
Onpa tänään oikein hehkeä raskaana oleva olo, oikein nautittava. Näitä lisää! :)

rasavillille tsemppejä kovasti ja hyvää vointia! Toivottavasti pojat saavat vielä vähän aikaa kasvaa masussa!

Ystäväni vastasyntynyttä kävin katsomassa eilen, kyllä oli pieni ja söpö ja jotenkin taas konkretisoitui mitä tässä rantapallossa raahaa mukanaan ;)

sf-mitta kyllä jotain kertoo, muttei ihan yksiselitteisesti kun ihmisten välillä on eroja ja vauvat eri asennoissa. Minulla sf-mitta oli tosiaan se 26-27 cm (lääkäri sanoi että laitetaan nyt 26 cm tähän..) viikko sitten ja edellisellä kerralla sf-mitta oli 22 cm noilla viikoilla. Eli hiukkasen eroa ja vaikka kuinka sitä toitotetaan että ei se ole tarkka mittari eikä kerro juuri mitään, niin kun itsellä on noinkin iso jo nyt niin kyllä se oikeasti pikkasen kaihertaa takaraivossa. Minua kyllä oikeasti pelottaa ison vauvan synnyttäminen, noissa pienissäkin kun on ollut ihan täystyö ;)

Kestovaippoja olen saanut kaverilta, ne toisin näyttivät olevan korkkaamattomia eli hyvä kun joku tuonkin kertoi että niitä pitää pestä noinkin monta kertaa! Pari kertaa olisin kyllä pessyt, mutta että 5-10! :eek: Kestoilua ajattelin yrittää ainakin osittain, mutta yhtään en ole tutustunut näihin malleihin vielä että miten toimivat ja puuttuuko jotain.

Muutenkin tämä varustelu on aivan alkutekijöissään. Vaunut ollaan hankittu, mutta yhtä bodya ja noita vaippoja lukuunottamatta kaikki muu vielä uupuukin. Tiedän hyvin tuon tunteen ensimmäisestä raskaudesta, kun tuntui ettei mitään varusteita uskalla ostaa etukäteen (tyyliin älä nuolaise ennen kuin tipahtaa), nyt on enemmänkin kyse siitä että en vaan ole ehtinyt/jaksanut vielä hankkia mitään. Äitiyspakkauksessa kuitenkin on aika paljon kaikkea, jotain yksittäistä vaatetta löytyy vanhastaan ja jotenkin on sellainen olo että _hyvin vähällä_ sitä kuitekin pärjää.

Mukavaa päivää kaikille!

Aurinkoisena riskilä 28+1
 
Lämpimät onnittelut Possumunkille pienen pojan johdosta..! <3 Täällä vierähti kans kyyneleet silmiin, hurjaa ajatella, että eka pieni tammikuinen on nähnyt jo päivänvalon. <3

Näin viime yönä unen, jossa meidänkin pieni syntyi, eikä meillä ollut juurikaan mitään valmiina, mm. hoitoalusta puuttui joten kakat tuli sitten vaippaa vaihdettaessa matolle. :D No jospa hän malttaisi vielä viihtyä tuolla masussa. Ainakin eilisen neuvolalääkärin perusteella kaikki oli ok. SF-mitta otettiin vasta nyt ekaa kertaa, ja se meni normaalin ylärajoilla (28 cm). Seuraillaan siis tilannetta. Verenpaineet, hemoglobiinit ja jopa sokerirasitusarvot hyvät. Sisätutkimuksen jälkeen oli tullut tippa verta housuihin, en huolestunut, koska tiesin sen johtuvan siitä. Oli se lääkäri jotenkin onneton, tosi kovakourainen, ja sydänäänien löytämiseenkin meni häneltä ikuisuus. Joutu kyselemään minulta, että mistä kohtaa aikaisemmin on kuulunut. Voisin jopa väittää että itse olisin löytänyt ne 10 kertaa nopeammin.. :headwall:

Kelan hakemukset laitoin menemään netissä aika pian raskaustodistuksen saamisen jälkeen. Päätös tuli suht nopeesti, tais mennä n. 2 vko käsittelyyn. Äitiysavustuksen sain tilille noin 2 vko sitten.

Itsekin olen aikasemmin harkinnut vakavasti tuota kestoilua. Nyt tällä hetkellä kyllä tuntuu, että en jaksa perehtyä, menee liian monimutkaiseksi ja kerttikset olis järkevämpi vaihtoehto. Useissa kaupungeissahan on kestovaippalainaamoita, joista saa lainata kokeiluun nimellistä korvausta vastaan erilaisia kestovaippoja. Tuolla tavoin vois kokeilla ennen isoja sijoituksia, onko se kestoilu meidän juttu.

Isänpäivä lähestyy! Miten teidän perheissä vietetään isänpäivää? Entäs esikoisen odottajat? Muistatteko tulevia isiä mitenkään?

Mukavaa marraskuuta kaikille odottajille. :) Siellä onkin ihana talvinen maisema, kun ikkunasta katsoo.

Tossu rv 28+1
 
Santtu, kyllä se sanottiin. Mutta hän jäi sitten siihen ääneen ajattelemaan, kun olin toimittanut tosiaan viime vuodelta sen verotustodistuksen ja palkkakuitteja tältä vuodelta ja vaikka ja mitä lappusta. Ja miehän tietennii kuuntelin kaikki tarkasti ja lähdin sieltä yhtenä isona kysymysmerkkinä! :LOL: Mutta tosiaan, paperisessa hakemuksessa menee näköjään aika kauan. Ois ollut nopeampaa, jos ois netti sen verran toiminut, että ois saanut sieltä kautta haettua.

Anoppi se taas aloitti sen tavaroiden haalimisen...Huoh. Onneksi olen jo näin neljättä kertaa tietoinen tästä asiasta ja osaan jo sanoa suoraan, että ei tarvita kaikkea ja ehtii niitä myöhemminkin hankkia jos mahdollisesti tarvitaan. Hänhän ei esimerkiksi ole hyväksynyt meidän vaunuvalintaa, ne kun ovat sellaiset ikävanhat kotimaiset isoilla renkailla ja vakosamettikankaalla. Mutta yritän jossain säästää, ostan sitten rattaat kun niiden aika tulee. Oli hän kuitenkin käynyt peiton ostamassa koppaa varten. Ja melekiistä saman kokoinen kuin pakkauksen peitto! :headwall: (pakkaus otettiin juuri sitä varten, ettei noita tarvi ostaa). Tavaran määrä se vaan lisääntyy, ennestäänkin jo pienessä kämpässä. Olen varmaan ennenkin kysynyt, mutta saako muut harmaita hiuksia anoppinsa takia?
 
Nyt on kyllä vierähtänyt tovi jos toinenkin siinä etten ole kerennyt kirjottamaan, lueskelin kyllä nyt muiden juttuja kun aikaa on.

Saimme kun saimmekin rakennusluvan ja aika menee niitä hommia miettien ja tehden valmiiksi koska talon pitäisi olla valmia 4.1.2013 ja laskettuaika 8.1.2013. Kovasti olisi hommaa ja kovasti koittaa tehdä, mutta oma kroppa on selvästi erimieltä välillä ja on pakko ottaa lepoa ja se jollain tavalla kyllä raivostuttaa : / siis oma kyvyttömyys tehdä asioita, mutta tottakai vauvaa tässä ekana mietin ja jos kovasti alkaa tehdessä supistaan niin se on sitten hetki lepoa ennen kuin jatkaa.

Sen lisäksi tässä kuussa tyttären synttärit ja ens kuussa joulu ja pojan synttärit :) ...ja aika menee lujaa eteenpäin...turhankin lujaa :)

Äitiyspakkaus tuli, olihan se aivan ihana.

Sen lisäksi on tullut ostettua vaatteita ja iso läjä kestovaippoja, olen kestoillut kahden edellisenkin lapsen kanssa ja todellakin vaippojen pitää olla monta kertaa pestyjä että toimivat mutta kun se oikea vaippa ja vaipatustyyli löytyy niin kestovaippailu sujuu siinä kuin kertistelykin. Vaunut on ennestään, sänky ostetaan sitten uuteen kotiin, kaukalo on jo. Kantoliinoja olisi jo ollutkin, trikoinen ja maya wrap kantopussi säädöillä, mutta oli ihan pakko saada vielä kudottu liina ja didymon pitkä liina tuli vielä hommattua :) ja manduca on tottakai hommattuna, tuota nuorinta kannoin ihan siihen asti siinä kun nyt raskaaksi tulin ja hän oli yli 2 vuotias.

Kaikille kovasti tsemppejä loppurutistukseen, täällä taustalla lymyilen kyllä minäkin ja käyn kun kerkeän :) . Selkäkivuista kärsiville, itse kärsinyt kanssa selkäkivuista tässä raskaudessa, nyt on siinä kunnossa selkä että kipu säteilee toiseen jalkaan ja toinen jalka ei meinaa toimia sen takia sitten niin siis apua voisi muutkin saada kaura/vehnätyynyistä, itse saan nukuttua loistavasti tuollaisen kanssa ja imetyksen alussa on loistava apu kun rintoihin sattuu niin tuollaisen kun laittaa rintojen päälle niin mieli lepää ja kipu helpottaa. Itse käytän lisäksi kaikkiin muihinkin kipuihin, pääkipuunkin ihan loistava ja omistan 1 ison kauratyynyn, 1 keskikokoisen ja 2 pientä jotka saa esim sukan sisään.

31+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin poksutaan jonon hännillä viikot 28 + 0 :)

Yskä on jatkunut nyt 5 viikkoa ja kauheita yskänkohtauksia tulee vielä öisinkin, viime yönäkin valvoin varmaan tunnin kun yskä ei vaan helpottanut. Että tämä lienee nyt se mun raskausvaiva, mitään muuta kun ei ole ollut niin tää kauhea flunssa ei päästä otteestaan :(

Ja pahoittelut siitä etten ole ollut täällä viime aikoina kauhean aktiivinen kun siirryin tuonne fb:ryhmään, siellä on tullut vietettyä enemmän aikaa. Mutta täälläkin on tarkoitus jatkaa, kesksutelut on hyviä :)

Olen henkisen deadlinen asettanut että pääsisin muuttamaan omaan kotiin joulukuussa mutta vielä ei ole löytynyt mitään. Suoraan sanottuna tuntuu hullulta maksaa pienestä huonokuntoisesta yksiöstä yli 800 euroa yksinhuoltajana kun jos mies olisi niin nämä asumiskulut olis puolet. Tää asuntotilanne pk-seudulla on aivan vääristyny, vaikka täällä puolet asukkaista on sinkkutalouksia niin pieniä asuntoja ei vaan ole eikä rakenneta. Täällä odotan maailmantalouden romahdusta että nää hinnat alkais tulemaan alas :D Muutenhan ei äippärahan jälkeen tässä jää muutamaa satasta enempää käyttörahaa ja se taas ei riitä juuri edes ruokaan. Hieman ottaa päähän tämä systeemi kuinka pirun kallista tässä maassa on elää. En hitsit haluisi asua täällä jos ei olisi pakko, vaikealta tuntuu varsinkin kun asui aivan erilaisessa kulttuurissa ennen raskautta.. No kaipa tämä ratkeaa, ei vaan pidä panikoida.

Kelan hakemuksista täällä kirjoiteltiinkin niin kävin juuri tänään siellä kun he tarvitsee työnantajalta jonkin lomakkeen mistä en tiennyt mikä se on ja mistä sen saa. No kuulemma kun sen saa hoidettua niin päätös pitäis tulla aika pian. Toivotaan :)

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen, eihän tässä ole enää montaa viikkoa äitiysloman alkuun ensimmäisillä :D

mutsi ja sen poika 28 + 0
 
POKS 29+0! :heart: Onhan se niin hienoa sanoa olevansa jo KOLMANNELLAkymmenennellä viikolla! =)

Vauveli on eilisen illan ja tämän aamun yrittänyt kovasti työntää varpaita mun navasta läpi... :whistle: Jännityksellä odotan huomista lääkärineuvolaa, että mitäs siellä sanotaan. Tuntuu että on kamalan pitkä aika jo edellisestä sellaisesta. :) Mahan ympärystä mittailin eilen, ja se oli jo huimat 99cm. :O Lähtömitta oli jotain 73cm muistaakseni...

Toivottavasti SofianSohvalle löytyisi joku kiva pieni asunto! :)

Isänpäivää me ei vielä juhlita, kun vasta ensimmäinen tulossa. Ensivuonna sitten. :) Ajattelin kuitenkin että jos vaikka kävis vähän suklaata tms. ostamassa miehelle, kun isähän se kuitenkin periaatteessa jo on tuolle meidän möyhääjälle. :heart: Omia isiä juhlitaan kuitenkin perinteiseen malliin kakun ja lahjojen kera.

Ei mee vielä hermot anopin kanssa, mutta jostain syystä kaikki haluaa ostella vauvalle bodyja. Ja niitä meillä on ihan hirveä kasa jo. Oon koittanut sanoa että se tarvii myös muuta vaatetta, esimerkiksi yöhaalareita vois ostaa, kun niitä on vielä niin vähän. Tai jotain muuta puseroa tai housua ym. Onneksi on edes jossain määrin mennyt perille, kun on tullut onneksi välillä muutakin vaatetta. Saa nähdä kuin monta bodya siellä oottaa joulupukin kontissa, kun jokainen haluaa ostaa kuitenkin vauvalle jotain joululahjaksi... :whistle: Se pienempi jääkarhu-turvakaukalopussi saadaan joululahjaksi, kun itse sitä pyysin. :)

Mulla on myös tosi vaikea hyväksyä sitä, että ei jaksa tehdä kaikkea. Tykkään kovasti touhuta ja tehdä ja tulee jotenkin tosi vaikea olo kun ei pystykään eikä jaksakaan. Onneksi tässä on oppinut pikkuhiljaa olemaan itselleen vähän armollisempi nyt, vaikka hankalaa se on edelleen ottaa sitä lepoa kun olis niin paljon tekemistä. :ashamed:

Kelan paperit on kuulemma lähteneet työpaikalta eteenpäin, ja kun on paperiversiona, niin odotellaan nyt sitten ehkä tovi. Oli kyllä huojentavaa kuulla että olivat ylipäätään laittaneet ne eteenpäin, kun totutusti saattaa hommat vähän tökkiä... :stick:
 
Ekaksi Possumunkille sylin täydeltä onnea pienestä pojasta :flower:. Toivottavasti teillä on kaikki hyvin siellä.

SofianSohvalle jaksamista asunnon etsintään, se on aina aika rankkaa puuhaa.

Rasavilli-77 voi kuinka kiva uutinen, että kaikki ok. Hienosti pojat kasvaa.

No mitäs tänne. Liitoskivut nivusissa ja häpyluussa on lisääntyneet ja töissä joutuu hieman sinnittelemään, varsinkin kun istuu takapuolellaan sen 8h melkein, niin illalla sen tuntee. Melkein liike helpottaa kipuilua ja olen yrittänyt ankkakävelystä huolimatta käydä kävelyllä koiran kanssa. Vielä neljä viikkoa ja pari päivää päälle äippälomaan, *huokaus*.

Hankinnat alkaa olla aika hyvin ainakin valittuna, nyt vaan kun sais aikaiseksi lähteä ostamaan loput jutut. Pinnasänky ja turvakaukalo on vielä kaupan hyllyllä. Onko teillä kellään kokemusta ns. sivuvaunusta, eli pinnasängystä toinen laita pois ja pinnis laitetaan aivan vanhempien sänkyyn kiinni (niin ettei ole vaaraa putoamisesta!) , eli vauva on vähän niin kuin vieressä, mutta silti omassa pedissään. Itse ajattelen, että se olis helppo ja hyvä, niin ei tarvitsisi nousta hakemaan pinniksestä, vaan vauva olis lähellä syöttöjä varten. Onko tämä mun utopistinen ajatus, että vois toimia =). Mielipiteitä?

Mimmilii rv 29+6
 
Viimeksi muokattu:
Mimmilii, minäkin katselin sitä sivuvaunusysteemiä ebayn kautta. Oisko ollut saksalainen sivusto mistä sai halvimmalla. Mutta ei ainakaan vielä tarttunut mukaan, todella hyvältä se näytti ja toimivalta. Me kun ollaan huonoja nukkumaan vauva keskellä, niin tuo saattaisi toimiakin.

SofianSohva, onnea asunnon etsintään! Ei varmasti ole helppoa, itsekin asuntoja katsastaneena. Minun järkeen ei mene esimerkiksi nykyiset uudenkarheat perheasunnot, saattaa olla 4h+k+s ja sitten neliöt on jotain 67-75 välillä! :eek: Täällä on siis noita isompia perheasuntoja vaikea löytää, ja sitten kun löytää, niin aina niihin valikoituu joku vuokraajan tuttu tai muuten vaan naamavärkki miellytti enemmän. Nyt kun on tullut vielä tarkemmaksi tuon sijainnin kanssa, kun ei haluaisi lasten koulua vaihtaa enää kovin montaa kertaa. Mutta muuttopuuhat meni meillä jäihin, ei aleta ressaamaan vielä senkin takia.

( . ) Paukkuu ja poksuu. Ylhäältä kiristää ja alhaalla roikkuu nahkat pehmikkeineen ihan ylimääräisinä. Jotenkin ihan mielettömän ylhäällä on jo tuo nassukka. Siksikin tyttöä täällä veikkailen meille :heart: Eilen taisi sitten iskeä ihan tosissaan se tosiasia, että meille on tulossa vauva! Ahdisti ja itku ei ollut kaukana, kaikki alkoi ressaamaan hetkellisesti, varsinkin ne tekemättömät työt, ja tuntui, että voiko vielä harkita! Onneksi ei mitään pahempaa, mitä kunnon yöunet ei olis korjannut. Nyt on vaan sellainen tunne, että pitäiskö laittaa nyt eka odotuspäivitys facebookkiin, siellä en ole vielä ollenkaan maininnut tästä. Niinku sellainen olo, että saanko huutaa koko maailmalle, että meille tulee vauva! :LOL: Toivottavasti noita päiviä ei tule kovin montaa, kun meni illalla totaalisesti hermot kiukuttelevaan viisveehenkin, piti ihan sulkea korvat ja poistua paikalta laskemaan kymmeneen. Hänellä se oli vain väsymyskiukkua, mulla vaan klikkasi tosi pahasti. Onneksi sain vessassa lukkojen takana hetken rauhassa miettiä, niin johan jäi turha huutaminen väliin. Ainakin tällä kertaa.

Vilipi ja "Tyyne" 28+6
 
Mie aion liittää pinniksen sivuvaunuksi sängyn kylkeen.:) Esikoista odottaessa ajattelin sen olevan turhaa. Mutta sitten jossain vaiheessa kokeilin sitä kun poika oli jo muutaman kk ikäinen ja sehän toimi hienosti!!!=) Helpotti kyllä kun ei tarvinut edes sängystä nousta, VAIKKA olin aiemmin ajatellu, että se on ihan sama nouseeko vai ei jos kerran kumminkin joutuu heräämään. Joo, se EI oo sama!:D
Mietin jo valmiiksi, että kun pikkuinen vie niin vähän tilaa siellä pinniksessä niin sinne jalkopäähän voi kätevästi "varastoida" pari vaihtovaippaa, kosteuspyyhepaketin ja tarvittaessa esim. tuttipullon. Joten ei haittaa vaikkei ole yöpöytää vieressä eikä toisaalta tarvi yöllä könytä vaipanvaihdollekaan kun sen voi suorittaa omalla sängyllä.:)
Meillä ei perhepeti luonnistu, en osaa nukkua, jos lapsi on kun vieressä yöllä.:whistle: Jotenka tuo sivuvaunu on oikein oiva ratkaisu!!=)
Vilipi Niin siis pinniksenhän saa siihen sängyn viereen kiinni kun ottaa siitä pinnalaidan pois, ei tarvi ostaa mitään kalliita värkkejä edes.:D Usemmissa malleissa kai onnistuu. Meidän pinnikseen piti se alalaita kiinnittää paikalleen jotta sänky pysyi kasassa sivuvaununa.:p
( . ) Väsyttää... Yö meni päin pehvaa. Poika valvottu kolme tuntia tuntemattomasta syystä.: / nyt se on ressukka ite niin poikki, että nukkuu vieläkin.o_O

Pisang ja Nuppu 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Pisang, meillä olikin aiemmin sellainen ikäloppu pinnis (joo, olemme kierrättäjäsukua, kaikki on ikäloppua) jossa ne laidat oli niin matalat, että kun sen laski alas, niin sieltä sai vauvan helposti viereen. Nyt saadaan uutena ostettu, oisko kolmisen vuotta vanha pinnasänky, enkä ole vielä ehtinyt perehtyä sen toimintoihin. Mutta aina se kiinnostaa, mitä uutta markkinoille on tullut, nyt tässä välissä on sen kuusi vuotta, kun edellisen kerran tsekkasin. :)

Tänään muistin sentään pinniksen lahjoittajalta kysyä, että saadaanko me patjakin vai käynkö sen ostamassa! :) Kuulemma olis verhoa ja vaikka mitä mukaan, mutta mie en oikein siitä verhosta niin tiiä. Haluaisin käydä ostamassa sellaisen mobilen mihin tulee valot, jotka hohkaa kattoon. Se oli jotenkin ihana yöllä imettäessä. Mutta sen hintahan on uutena mitä on, ja eipä sitä mene kauaa kun nautimma jo taas keskiyön auringosta ja manaamme, ettei huonetta saa pimeäksi :LOL: (no tulis edes joulu... :) )

Jalkaterässä on joku vika. Voikohan nuo liitosten löystymiset vaikuttaa niihinkin? Toissapäivänä tosiaan kävin siellä lenkillä pitkästä aikaa, ja nyt sitten oikeaa jalkaa pakottaa kun sillä astuu. Tosi tiukka kenkä jos on jalassa niin se ei satu, mutta ilman kenkää pelkkä varpaiden levittäminenkin käy kipeää.

Joku oli maininnut jalkaterien/käsien kutiamisesta? Minulla oli toisessa raskaudessa raskaushepatoosi, joka aiheutti kutinaa juurikin kämmeniin ja jalkapohjiin. Ei ollut paha, eikä koskaan mennyt kovin paljoa viitearvojen yli, mutta seurannassa piti olla ja verinäytteet käytävä antamassa melko usein. Ja kakkosella olikin sitten itselläänkin bilirubiinien kanssa ongelmia, en tiedä oisko näillä sitten jokin yhteys, en koskaan sitä huomannut kysyä. Mutta kaiketi tämä on maksaan liittyvä ongelma nimenomaan raskausaikana.

Vilipi, edelleen 28+6
 
Tänään poksuu, Jes, kolmekymppiset alkoi ;) :D

Eipä mulla muuta. Oli vaan päivittämisen arvoinen asia :D Ja pakarat/reidet huutaa taas hoosiannaa eilisen kuntokumpan ansiosta. Tulikin rehkittyä niin että sukatkin oli litimärät jumpan jälkeen. Nyt ruokaa ja kuopuksen kanssa muskariin.

Ainiin, tsemppiä Rasavilli poikasten kasvatteluun :) Hyvän kokoisia olivatkin jo.

Niin no joo, olihan eilen se lääkärineuvolakin.
Kaikki oikein mallikkaasti. Verenpaineet matalat, kuten aina. Hb samoin (100), rautatabuja en popsi kun ei ne mitään auta ja kerta olo on loistava, lääkärikin vakuutti että vauva kyllä ottaa omansa. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni - kuten epäilinkin - vaikka supisteleekin. SF jo(!) 28, ylärimaa hipoo, edelliset on mennyt alarimaa pitkin. Pelkopolille laitettiin lähete menemään, pääsee sinne sitten juttelemaan peloista synnytystä kohtaan :) Ja saa painoarvion vauvasta.

Adora ja Marakatti-poika 29+0
 
Neuvolakuulumisia lyhkäisesti 29+1:

-Verenpaine 128/74 (kotona aina matalampi)
-HB ei mitattu (vaikka mun puolesta olisi saanut mitata!)
-Pissassa sokeria + (mulla on melkein aina)
-Syke 150
-Liikkeet ++
-Sf 30
-Painoa tullut n. 600g viikko = hyvä
-Kohdunsuu pehmeä ja kiinni, 3cm

Vauvalla oli niin kovasti touhua, ettei lääkäri meinannut saada sydänäänille lukemaa kun aina karkasi alta pois ja poksui. :D Piti hoitajan sit kokeilla, mut sekin sai vaan arvioksi suurinpiirtein 150. Nauroivat että taitaa olla melkoinen epeli kun ei halua yhtään pysyä paikallaan. Juu ei... :D Samaten saivat eri lukemat tuohon sf-mittaan, joka kuitenkin mittaajasta huolimatta huiteli reilusti yli käyrien. :whistle: Lohduttivat että kyllä se siitä vielä alkaa laskeutua alemmas loppua kohti, ettei sulla ihan keuhkot mee liiskaksi... Let's see. Kohdunsuu tosiaan oli hieman pehmentynyt, mutta kuulemma ihan normaalia näillä viikoilla, pääasia että on kiinni ja pituutta hyvin jäljellä. Kaikki vaikutti olevan ihan hyvin. Että semmosta tällä kertaa. :)

Kyllä huomaa, että vissiin alkaa pikkuhiljaa painaa mun keuhkoja, kun yöllä tuntuu aika tukalalta välillä. Pitää asentoa vaihtaa useaan kertaan, kun missään ei oo oikein hyvä ja tuntuu että ei henki kulje kunnolla. Pystyn nukkumaan vain oikealla kyljellä ja hieman viistosti selällään, niitä vaihdellen vuorotellen. Vasemmalla puolella henki salpautuu. Ja astma mulla siis myös.

Olis kauheen kiva, jos joku tekis kohta jotain painolaskelmaa meidän möyhääjästä. Viimeksi arvioitiin rakenneultrassa ja sehän kasvanut aivan valtavasti sen jälkeen. Ties millainen jättiläinen sieltä oikein on tulossa. :O Saa nähdä milloin tehdään, vai punnitaanko vasta synnärillä... :whistle:

Ai niin, otatteko influenssa-rokotuksen? Kyselivät neuvolassa, mutta sanoin että en tiiä vielä. En oo kyllä koskaan ottanut aiemminkaan, vaikka astman kanssa olisin riskiryhmässä. Sikapiikin otin silloin, ja siitä tulin ihan sairaaksi kun sain hirveät ihottumat moneksi kuukaudeksi. :kieh: Siksi ei kyllä kauhesti nappais ottaa mitään "ylimääräistä." Ehkä en ota sitten. Ja vähän mietityttää kun muutenkin ollut kaikenlaista juttua noista rokotteista...

Mutta ihanaa isänpäivä-viikonloppua arvon mammat, muistakaahan rentoutua! :)
 
Viimeksi muokattu:
Nopeasti sf-mittojen kanssa pähkäileville/stressajille. Kävin siis viikko sitten lääkärineuvolassa, jossa sf-mitta oli 26-27cm ja eilen neuvolassa mitattiin 23.5 cm. Eli pompattiin kerralla yläkäyrältä alalkäyrälle. Ei tuosta voi muuta sanoa kuin, että taitaa olla kyllä tosi paljon mittaajasta kiinni ja erittäin epätarkka mittari. Mutta kyllä alakäyrällä olo on huomattavasti mukavampaa kuin yläkäyrällä olo :) nuo aikaisemmat lapset kun on myös menneet tuossa alakäyrän tuntumassa ja syntyneet 3-kiloisina.

Hemoglobiini laskee edelleen, nyt oli 106 vaikka syön tuplarautaa. No, jos saadaan yli sadassa pysymään niin hyvä :)

riskilä 28+3
 
HeiHäMä nyt oli pakko tulla sulle kommentoimaan, että ei todellakaan ole normaalia, että on kohdunkanava hävinny ja auki vaikka oot uudelleen synnyttäjä!! Soitapa synnärille! Neuvolalääkäri ei ole sit kyl osannu hommaansa!!
 
Nyt vihdoin ehdin rauhassa koneen viereen ja sain kahlattua teidän juttuja läpi. :)

Mulla siis silloin tiistaina neuvola, viikkoja silloin 31+4 ja tässä näitä kuulumisia:
-RR 118/76
-Hb 134
-pissa puhdas
-paino -162/viikko
-turvotus -
-rt
-syke +
-liikkeet ++
-sf-mitta 28

Eli kaikki muuten tosi mallikkaasti, mutta tuo paino.... :( Eli, kun se on tähänkin asti ollut olematonta, niin eipä se siitä ainakaan vielä sen paremmaksi ollut muuttunut. Ja vähän väärään suuntaan siis mennyt. Mutta tuo sf-mitta kuitenkin kasvanut tasaisesti, ollen hieman keskikäyrän alapuolella, joten minäpä itse tuosta painonlaskusta enemmän kärsin, vauva näyttää kyllä ottavan omansa. Nyt olen kuitenkin nämä viime päivät pystynyt olemaan melkolailla ajattelematta tuota painoa ja syön sen minkä jaksan ja en ajattele koko ajan että nyt pitää syödä!! Mulla on kuitenkin tosi hyvä vointi itsellä. :)

Me saatiin tuon meidän pikkuneidin huone laitettua uusiksi niin, että sitten jossain vaiheessa tämä uusi vauveli saa muuttaa hänen kanssaan samaan huoneeseen. Ja vaunutkin sain pestyä ja laitettua valmiiksi. Ihan hyvällä mallilla alkaa täälläkin valmistelut olemaan, vaikka välillä iskee paniikki, että aika loppuu kesken! Mutta sitä tuntui olevan monella muullakin. :D

Parin viikon päästä alkaisi äitiysloma ja tänään poksuukin 32+0!!! :heart:

Lynette ja viides muru 32+0
 
Oli siis kuitenkin vielä takana ja siis jäi mainitsematta että se ulkosuu oli auki vain. Yöllä sitä jää puolet tekstistä vain päähän, mutta ei siis hätää. Pelkäsin vuodelepoa jota olen saanut kahdesta keskimmäisestä lapsesta, tilanne kohdunsuulla tässä vaiheessa ollut heistä vielä enemmän edistynyt ja silti yli mennyt hekin että se nyt vaan tykkää kypsytellä itseään hitaaaaasti ja tuskaisesti ja synnytykset on olleet aika pitkiä siltikin vaikka aikasin rupeis kypsyynkin.

Ja siis pojasta olin monta viikkoa auki kolmelle sormelle ja varottelivat että sieltä se tulee, koska vain syntyy
ja ei, poika syntyi rv 41+5 että niin sekin sitten meni.

Tänään väsyttää, pitäisi silti jaksaa ommella kestovaippoihin kiinnitysnaruja ja teippejä ja sitten pakata
muutama jätesäkki. Jätesäkki jätesäkiltä ajattelen että se on pois tammikuun ajoilta, toivottavasti
lopussa kiitos seisoo vaikka nyt tuntuu aika kauhistuttavalta kaaokselta koko tämä pari kuukautta :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä suunnalla ei mitään uutta raskausrintamalla...

Neuvolassa käytiin eilen
hb:tä ei mitattu lainkaan kun oli viimeeksikin päältä 120
painoa oli tullut 3 viikossa kilon verran lisää
sykkeet laskeneet 150 --> 130
liikkuminen on aivan villiä,sykkeiden kuuntelu tuotti vaikeuksia kun tykkäsi kovasti murmeli potkutella.

viimein olen asennoitunut siihen,että tässä asunnossa ollaan vielä vauvan syntymisenkin jälkeen, joten viikonloppuna olisi tarkoitus nyt sitten tuoda vauvan tavarat konkreetisesti esille kotiin.. Jos vaikka pääsisin samalla siitä ennenaikaisen synnytyksen ahdistuksesta.. Ainakin neuvolatäti oli sitä mieltä, että mieli rauhoittuu kun voi keskittyä vain siihen odottamiseen,eikä tarvitse stressata tarvikkeista..

mutta eipä täällä muuta ihmeellistä..

Elovena77 & murmeli 31+4 (vähiin käy viikot ennen kun loppuu)
 

Yhteistyössä