**Tammikuun tuhisijat 2013** MEIDÄN KUU !!!!

FB-ryhmästä! halukkaat liittyjät voisi laittaa mulle täällä viestinä nimensä ja lyhyesti kuvailla profiilikuvaansa, mä pyydän sit kaveriksi facebookissa, että saan lisättyä ryhmään. :)

Onnea jakaantuneille! :flower:

pipituuna & kakkone 39+1 :heart:
 
Pinsuli, huomenna soitat vähintäänkin neuvolaan tai ihan lääkärin ajanvaraukseen!

Täällä kaikki ok :) Mieli ja vointi hyvä. Hyvin nukuttu yö taas. Vähän siivoiluja, kyläilijöitä ja kaakaolla/jätskillä käytiin koko perhe.

Adora ja Marakatti 39+3 Ps. Ihanaa oli viettää miehen kanssa kaksin aikaa. Vaikkei tehtykään mitään ihmeellistä. Riitti kun sai läheisyyttä aimo annoksen :heart:
 
eevin äiti Sori kun huutelen tuolta helmikuisista vähän "vieraisiin" pöytiin, mutta tuo tinelle kirjoittamasi viesti ei ole yksityinen. Eli poista se tuolta viesteistäsi, niin lakkaapi näkymästä Googlessakin jonkin ajan kuluttua.
 
Päivitän pikaisesti että tammikuunpoika syntyi rv 39+4 sektiolla 9 apgarin pisteen poikana ja painoa oli yli 4 kg ja pituutta 53 cm ja päänympärys 36,5 cm. Poika on pitänyt äitiä kiireisenä, aivan mahtava pakkaus- en olisi uskaltanut toivoa näin täydellistä lasta!!! Päivitän enemmän paremmalla ajalla, sektioarpi noin 19 cm ja oli siis kivuton suora sektiosynnytys(tapa) :) Tsemppiä loppurutistukseen tammikuun tuhisioijille keillä h-hetki edessä! :)
 
Ainakin Tintille ja tammikuunpojalle onnea nyyteistä!! :heart:

Ei minustakaan pinsuli epparihaavan pitäisi noin kipeä olla. Soitapa neuvolaan!!

(.) Eipä ole juuri uuttaa raportoitavaa. Eilen illalla muutamia kipeitä supistuksia, mutta hyvin näyttää tilanne rauhoittuneen sillä saralla. Toinen hyvin nukuttu yö takana ja olo ihan mainio. Mikäs tässä odotellessa ;) Jännä kyllä kuinka olo vaihtelee (siis ihan fyysisestikin), vielä pari päivää sitten supisteluiden keskellä olisin voinut vannoa, että tämä vauva syntyy ihan lähipäivinä. Nyt taas tuntuu, että hyvinkin voi mennä LA asti, tai vaikka ylikin. No nähtäväksi jää. Liikkeet on kyllä selvästi vähentyneet, tai siis kyllä niitä tulee kun laskemaan ryhtyy, mutta ovat pienempiä kuin aiemmin.

Vierailukakkuja aloin eilisen toimettomuudessa väkertää pakkaseen. Niiden tekoa voikin sitten jatkaa tänään jos ei muuta keksi..

Mukavaa päivää kaikille ja erityisen pitkää pinnaa yliaikaisille (ja miksei muillekin kärsimättömille)! =)

riskilä + vauva 38+6
 
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille! :) Ja kiitos synnytyskertomuksista, on ollut tosi kiva lukea niitä! Täällä odottelee yksi kärsimätön mamma vielä omaansa saapuvaksi maailmaan... Tuntuu kyllä, että tämä saattaa hyvinkin olla ensimmäinen lapsi joka ei KOSKAAN synny. LA on mulla kylläkin vasta perjantaina 25.1., mutta silti tuntuu, että oon ollut jo ikuisuuden raskaana ja tätä "loppurutistusta" on kestänyt jo ainakin toinen ikuisuus. Olo ei todellakaan ole häävi, erityisesti aamuisin ärsyttää niin pirusti kun synnytys ei taaskaan ole käynnistynyt ja kun koko kroppa on aivan turvoksissa. Silmätkin on hautautunu jonnekin tuonne turvotuksen alle enkä tunnista itseäni peilistä enää yhtään.

Anteeksi nyt tämmöinen valitusvirsi heti näin viikon alkuun mutta kun haluisin jo NIIIN kovasti päästä synnyttämään!! Eilen tuli oikein kunnon hysteerinen itkukohtaus heti aamulla, joten niitä mielialanvaihteluita on täällä kyllä juu. Eilen tuli supistuksia lupaavasti siinä pitkin päivää, mutta illalla kun oikaisin tuohon sohvalle, ei ollut enää merkkiäkään supistuksista eikä yölläkään niitä ollut. ARGH.

Tänään on neuvola, joten katsotaan josko siellä täti osaisi sanoa jotain lohduttavaa :) Kuten että aivan satavarmasti se syntyy ensi yönä :D No, nähtäväksi jää.

Mä oon kanssa leiponut kaikenlaista tarjottavaa vieraille valmiiksi pakastimeen. Vieraita en toivoisi ihan kotiutumispäivänä vielä, mutta eiköhän nuo isovanhemmat ryykää tänne sitten aika pian :) Eikä siinä mitään, kunhan eivät tosiaan mitään ihmeellistä vieraanvaraisuutta odota. Oon myös yrittänyt pitää taloa jonkinmoisessa järjestyksessä, että on vauvan sitten kiva tulla siistiin kotiin :) Eilen just tampattiin matot ja siivottiin muutenkin, joten tänään olis pikkuisella nyt tuhannen taalan paikka syntyä :D

Minkälaista vaatekertaa ootte suunnitelleet vauvalle sitten kotimatkalle? Mulla kun tää on ensimmäinen lapsi, ni ei oo oikein käsitystä siitä, kuinka paljon sellainen tarvitsee vaatteita päälleen. No, laitoin kassiin bodyn, potkuhousut, villatakin, villaisen kokohaalarin ja varuiksi vielä toppahaalarinkin, jos oikein kylmä on. Kaukalopussi meillä on tuossa turvakaukalossa ja se on aivan ihana ja tosi lämpöisen tuntuinen, joten uskoisin, että ilman sitä toppahaalariakin tarkenee, ettei tule liian kuuma. Parempi se kai on olla vähän liikaa vaatteita mukana kuin liian vähän ja eivätköhän ne kätilötkin voi siinä sittten vielä neuvoja antaa.

Meikä lähtee nyt katsomaan Tunteita ja tuoksuja ja Emmerdalen uusintoja (ah ihanaa, arkiaamut on parhaita!). Josko silittelis vaatteita hiukan siinä samalla - tai ei. :D Mä voisin kanssa olla kiinnostunut Face-ryhmästä, sinne tulis varmasti enemmän kirjoiteltuakin :) Tsemppiä kaikille vauva-arkilaisille ja sitä vielä odottaville!!

Nasdaq ja tyttönen 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: eevin äiti
Huomenta.
Nöhvelille paljon tsemppiä tulevaan koitokseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin :)

Anteeks taas naiset..täält tulee vähä negatiivista energiaa nyt. Vimme yö oli meinaan taas niin paska. Ihan perseestä suoraan sanoen! Mulla ku on luultavammin muutamana yönä tullu supistuksia, niin ajattelin eilen että tänä yönä mä koitan kirjata ylös ajat millo supparit tulee, ja tuntemukset (kivut niistä). No lopputulos oli se että heräsin ekan kerran 1:04 närästykseen, ja siis siihen kun oksennus OLI JO suussa! Tosi kivaa! Siitä sit vessakäynti, rennie nassuun ja vettä päälle ja takas sänkyy. : / ja tästä se ilo sit alko.. Ainuttakaa supistusta ei tullut (ainakaa mä en tuntenu/heränny niihin) mutta heräilin silti vähä väliä. Oli tosi levoton ja hieman pelokas olo. En tiedä miks. Tuli vaa yhes vaiheessa hetkellisesti sellanen olo et vauvalla ei ois kaikki hyvin. Nukahtelin kuiteski yhtä nopeesti ku olin herännykki. Ahdistavaa!

Tänään jos menis vähä ulos kävelee. Musiikit korville ja metdään (kun ei kukaan tänäänkään tule käymään). Sit vois tehä ruokaa ja vaik vaihtaa viel makkarin jouluverhot pois.

Tosta yksinäisyydestä sen verran viel että oon muutenki huomannu eroa. Kesällä ja alkusyksyllä ku mulla itellä oli auto viel käytössä, olin kyllä joka päivä melkein jonkun kaverin kaa jossain. Sillo niillä oli aikaa ku mäki autolla ajelin (ja kaverit aina kyydissä).. Sit ku auton laitoin seisontaan, en oo kertaakaan ollu kenenkään kaa ajelemas tai kahvilla. Sattumaa?

P.s kylkikipu on viiltävä. Tyttö työtää pyllyänsä ylöspäin ja yrittää edelleen saada lisää tilaa..ei onnistu ja mua SATTUU!! Mut rakastan vauvaa silti :heart:

J-Love ja Sintti Pirpana 39+1
 
Tunnelmat suht samanlaiset kuin Riskilällä :) Hyvin nukuttuja öitä, ei kolotuksia, ei vaivoja - on oikein mainiot olot, joten mikäs tässä odotellessa vauvaa :) Mutta minähän tein jo alussa itselleni selväksi että turha odotella vauvaa syntyväksi ennen laskettua-aikaa. Tuijottaa vaan kalenterista sitä päivää kun täyttyy rv42, niin pysyy pääkoppa viileämpänä :D Tämä on toiminut jokaisessa raskaudessa ja hyvä niin, sillä kuopuskin syntyi 10 päivää yli lasketunajan.

Toki kaikki sympatiat niille joilla fyysinen olotila rajoittaa eloa. Oli sitä itsekin hetken aikaa yöllisistä kolotuksista kärsineenä kärttyinen päivisin. Kiitollinen saa olla että vähällä on selvinnyt tässäkin raskaudessa..

Vauvalle vaatteiksi on valittuna
-Pitkähihainen body
-Puolipotkarit
-College huppari ja housut
-Villapuku
-Talvihattu, kypärämyssy, lapaset, villasukat ja varmuuden vuoksi toppatöppöset/tumput

Meillä siis myös turvakaukalopussi. Tarvittaessa ottaa mukaan vielä toppapuvun jos on -30 astetta. Muuten kyllä uskoisin pärjäävän oikein hyvin noilla edellä mainituilla :) Viltinhän voi heittää kaukalon suojaksi ja lämpimään autoonhan sitä suoraan mennään.

Siskolla on 30v juhlat viikonloppuna ja tänään sen tiimoilta käyn penkomassa äidin albumeista siskon vanhoja valokuvia, korttia varten :) Lahjakin pitäisi hakea, jotain seksilelua suunniteltiin :p Isomman rahalahjan saa yhteisesti koko juhlaporukalta uutta astiastoa varten. Mutta pitäähän sitä joku käteen annettavakin muistaminen siskolle olla :)

Pyykinpesukone taitaa olla pysähtynyt. Sitten meillä onkin pikku neidin kanssa operaatio Pehmolelut -kierrätykseen. Pesin ne viikonlopun aikana ja osasta pitäisi nyt kipeästi päästä eroon! Miten niitä aina kertyykin niin paljon? Sitten ruokaa nassuun ja viikon ruokaostoksille. Eli perusarkea :)

Adora ja Marakatti 39+4
 
Heippa!!!

Onneks olkoon kaikille vauvan saaneille!! <3

Ajattelin nyt tulla vähän kirjottamaan kun kerrankin kerkee :DD

Synnytyksestä sen verran että lapsivettä alkoi tihkumaan 12 pvä jonka kävimme tarkistamassa vielä synnärillä päästiin sit viel kotio odottelemaan seuraavaan päivään että josko ite olis lähtenyt käynnistymään kunnolla muuten 8 aikaan olis pitäny lähtee synnärille että lähtevät käynnistelemään. Noh 13 pvä 4 aikoihin aamuyöstä supistukset alko ja niitä tuli 4 min välein ja mietin että pitäis sairaalaan lähtee noh siinä sit ooteltiin 8 saakka ihan suosiolla ja synnärille ku päästiin siinä hetki oltiin käyrillä ja kätilö totes että paikat ei oo lähteny aukeemaan hyvä ku yhen sentin oli. Sit lähettiin kolmeks tuntii kiertelemään kyliä että jos kävely olis auttanu supistuksiin mutta ei! 13.15 siinä sitten puettiin sairaala vaatteet päälle ja kohti synnytys salia.

Siinä sitten laitettiin tippaa käteen ja jotain ainetta(en muista mitä) mikä edistää supistuksia ja avautumista. Siitä se helvetti sitten alkoikin :DD Oli nimittäin semmosset kivut että huhhuh!!! Kaasu autto alkuun mutta tunnin vai kahden jälkeen oli jo niin kipeetä että itkeskelin oikein ja sain sitten vihdoin ebiduraalin.(ennen sitä taisin jotain särkylääkettä nestemmäisenä saada en nyt ihan muista) Hetken olo oli ihana kipua ei missään mut sit alko taas yltymään ihan kunnolla...noh sain sitten toisen annoksen...eipä auttanut kyllä yhtään! Ja sain vielä kolmannenkin annoksen eikä sekään auttanut yhtään. Olikohan että 5cm kohasta siihen että poika synty vedettiin kaasun,huudon,itkun ja ukon käden puristamisen voimin. Ja ainoo mikä noista autto oli se että ukko oli siinä vieressä, en olis varmaan ikinä selvinny noin hyvin kokemuksesta ilman ukkoa <3 Ponnistus vaihe kesti n.45min ja kokeiltiin jos jotakin asentoa ja viimein se sitten löyty ja sain ton ihanan pörröpään ponnistettua maailmaan :) Sai kätilö kuulla kyllä aika monet kirosanat ja pienet haistattelut/komentelut :DD

Synnäriltä päästiin sitten jo 15 päivä pois pojalla kaikki oli hyvin ja mulla myös.
Maito ei ollut noussut kun kotiuduttiin niin oli poika tosi kiukkunen ja lähdettiin sitten 4 aikaan yöllä(ke-to) hakemaan 20km päästä korviketta kun en enää pystynyt kattoo kun toinen vaan parkuu kun hirmu nälkä. Noh heti seuraavana aamuna se maito sitten nous :DD Ja Paino tosiaan tippui syntymästä 347g ja nyt tänään kun käytiin painon tarkkailu käynnillä niin paino oli noussut 3400, eli syntymä paino saatu melkein takasin näin lyhkäsessä ajassa takasin :))

Poitsu nukkuu semmossia 4-5 tunnin unia iiihaan helposti! Ja syökin sit kyllä sen mukasesti kun unilta herää :DD Välillä saattaa olla kyllä tunnin väleinkin tissillä mutta harvemmin. Ja muutenkin asiat lähteny luistaa todella hyvin!

Ainoa stressi mikä nyt tuli niin vuokranantaja teki aika hurjan vuokran korotuksen(300e) ja jos ei hyväksytä sitä(mitä ei todellakaan olla tekemässä) meil on 3kk aikaa muuttaa...että kivasti kun laps just syntyny ni joutuu taas muuttamaan :((
Mutta eiköhän tämä tästä :))


Ikionnellinen äiskä ja sen ihana rakas poitsu 8 päivää vanha <333333
 
zarix onnea vielä oikein paljon! Ihanasti kirjoitettu tarina :) ihan itku tuli :')

Mua vähä just pelottaa se kipu ja että niitä kirosanoja saattaa tulla muutama..että katsotaanko mua kieroon ja tuomitsevasti yms. En tiedä uskallanko oikeesti olla niiku musta tuntuu hyvältä. Jännä nähä..

Mut toi vuokra-asia nyt hämää. Miten ihmeessä se voi NOIN paljon nostaa?! Millä perusteella?! Toi on aika hurja korotus! Mullekin teki 40€ korotus vuoden vaihteessa kyrsän ohtaan.. Ihan pyllystä :(
 
Zarix muakin hämmästyttää tuo vuokrankorotus, onko se edes laillinen jos nousee kerralla noin paljon? Yleensä korotukset on sidottu vuosittaiseen elinkustannusindeksin tarkistukseen.

Täälläkään ei mitään uutisoimisen aihetta joten itsekin kirjoittelen aika vähän. Mutta kaikilla joilla jotakin tapahtuu niin on kyllä kiva kuulla vaiheista :) Zarixille kiitos synnärikertomuksesta!

Onkohan täällä milloin viimeksi puhuttu kestovaipoista ja kantoliinoista/repuista? Itse kun asun kaupungin keskustassa niin aion yrittää pärjätä näillä kantolaitteilla ja olis kiva kuulla onko kellään muulla samoja suunnitelmia tai jo kokemuksia asiasta. Samoin kestovaipoista vinkkejä kaipaisin onko merkeissä mitä eroja? Yksi frendi kun sanoi ettei homma hänellä toiminut kun kuulemma vaipat vuoti kaiken pitkin vaatteita.. Onko täällä kellään kokemusta?
 
Hei!
Täällä näköjään aika hiljasta, onkohan kaikki loputkin jo lähtenyt nyytin hakuun.
Kävin tossa enen ruokaa lasten kans kävelyllä, vedin oikeen molempia rattikelkassa :D
Kiukulla sai kyllä vetää...
Pikkasen on nyt sitten jomotellut enempi ja pari supparia tullut, mutta ei mitään säännöllistä :headwall:
Taidan sinnillä käydä vielä pikku-lenkin, jospas se tästä vielä iloksi muuttuis.
Päiväunilla näin unta että vedet meni, mutta sen verran tajusin siinä unessakin että on vaan unta.
Hetkittäin jo luovuttanut, että olkoot masussa, kun tykkää siellä olla.

Mukava lukea teidän synnytys kertomuksia, kiitos niistä!
Ja ihana kun käytte kertomassa vauva-arjen alkutaipaleista.
40+3
 
SofianSohva
Oon suunnitellut käyttäväni suht paljon kantoreppua, Manduca on ostettuna. Kuopuksella oli trikooliina ja siinä tuli tosi kuuma, eikä se talvella/shoppaillessa palvellut mun mielestä hyvin. Siksi nyt on ostettuna Manduca. Meillä ei ole esim. matkarattaita ollenkaan, eli auton perässä kulkee sitten vain kantoreppu :) Se on näppärämpi "heittää selkään" ja lapsi siihen. Onhan meillä vaunutkin, päikkäreitä ja lenkkeilyjä varten.

Töissä viime keväänä käytin vastaavanlaista kantoreppua ja koin tosi hyväksi. Parhaillaan oli 1v2kk lapsi selässä, kaksostenrattaissa 2 lasta ja pari kävelevää. Päiväkodissa siis ja kun käytiin retkillä niin mulla oli usein tuollainen kokoonpano :)

Joko Pinsuli soitteli jonnekkin haavastaan?
 
Täällä on yks kestovaippaileva ja kantoliinailija / -reppuilija.:wave: Kestovaippojen käyttö vaatii opettelua, mutta kokeilemalla löytyy kyllä omalle vauvalle sopivat vaipat ja imut. Jos tuntuu, että vaipat falskaa usein niin kannattaa kokeilla erilaisia imuja tai eri määriä imuja sekä kenties tihentää vaihtoväliä. Mulle saa laittaa YV:iä mikäli haluaa vaik kysellä jotain kestovaipoista, oon kuites jo yhden lapsen vaipattanu yli vuoden ajan.=)
Kantoliinana meillä on Hug a bub ja se toimi pikkuvauvavaiheessa mahtavasti ainakin esikoisen kans! Tosin sitä käytettiin vain kotosalla. Ja vaaville tarpeeksi kevyt vaatetus, kun muuten tuli helposti hiki niin vauvalle kuin äidillekin. Harson ruukasin pujotella pikkuisen pään alle mun rinnan päälle, ettei pää hiostunu. Otan tuon liinan synnärille mukaan, jotta voin siellä jo kanniskella pikkuista mikäli joudun jäämään osastolle (vasten toiveitani).
Kantoreppuna on täällä myöskin Manduca, ja liputan kyllä ehdottomasti sen puolesta!! On ergonomisuudessaan ihan mahtava, ja helppo muutenkin.:)

Mie hankin jo aikoja sitten meiän poitsulle paidan, jossa lukee "ISOVELI" sekä jarrusukkaliimalla tein yksien sukkien pohjaan saman tekstin. Nämä veikka saa sitten pukea päälleen, kun sisko on syntynyt. En niitä kyllä mihkään synnärille raahaa, saa sitten kotioloissa esim. vieraiden aikana esitellä hienoja kuteitaan.;)

Aijoo, ONNITTELUT teille, jotka -onnekkaat- olette saaneet pienokaiset syliinne!:heart: :heart:

Mä olen tosi tyytyväinen, kun sain tänään innostuksen leipoa, ja leivoin kolme pellillistä puolukkapiirakkaa + mokkaruutuja, jotenka noista jouti komeesti pakkaseenkin vierasvaraksi.=) En ollu aatellu leipoa mitään, mutta kun kerta tuli noin muuten innostuttua niin tuli tehtyä kerralla enemmän.

Alkaa LA:kin kolkutella ovella... Enää huominen "vajaa-aikaisuutta" ja sitten on ennaltamäärätyt päivät täynnä. Juu ei tainnu tämä tyttö toteuttaa äitinsä visioita ja syntyä ennen LA:a...Höh! Neuvolakin ois varattuna keskiviikolle, eiköhän me sinne olla vielä menossa. En tasan usko, että tämä vauva lähtee tulemaan täältä kovin pian...
En vaan millään malttais odottaa synnytystä... Mä oikein odotan, että pääsen kokemaan ne kivut taas (hullu akka).:D Se on niin voimaannuttavaa, vaikka kipeää tekeekin. Ja palkinto on kaiken kivun arvoinen tietenkin.<3 Mä aina iltaisin poikaa nukkumaan laittaessa mietin, että onkohan nyt viimeinen kerta kun teen tätä masun kanssa. Toistaiseksi on joka kerta jouduttu pettymään. On nää viimeiset päivät niiiin vietävän pitkiä...!!

Pisang ja Nuppu 39+5 (vielä reilut kaks tuntia...)
 
Viimeksi muokattu:
Vauvalle on valittuna kotiintuloa varten kietaistava pitkähihainen body, potkarit, silkkimyssy ja paksumpi pipo, fleece-alushaalari ja 62 cm:n toppahaalari. Kaikissa noissa vaatteissa (body ja haalarit) on käännettävät hihat ja lahkeet niin en ajatellut enää töppösiä ja lapasia ottaa mukaan. Kaukaloon varmaan sitten vielä joku villapeitto päälle kun nuo meillä olevat makuupussit on niin hillittömän kokoisia ettei niitä kyllä saa kaukaloon kovin helpolla tungettua.

Kantovehkeistä mulla on hommattuna MamEco. Yhtään en tiedä miten toimii, mutta katsotaan. Toisen lapsen kanssa käytin täyspitkää kudottua Didymosta, joka oli mielestäni kuuma ja turhan pitkä meikäläisen mittaiselle pätkälle (mitoitettu lasten isän mukaan). Kovin pitkään en myöskään jaksanut kantaa, selkä ei oikein kestänyt enkä oppinut sitä koskaan sitomaan kunnolla selkäpuolelle. Manducaa olen minäkin haikaillen katsellut, mutta jos ainakin alun pärjäisi tuolla liinalla niin sitten voi katsoa tulisiko Manduca hommattua. Ja tiedä vaikka olisi taas esikoisen kaltainen vauva, joka kiljui liinassa kurkku suorana koko ajan. Mikä lie ahdistus, kanna siinä sitten..

Kestovaippoja on nyt valmiina jos jonkin sorttisia ja saas sitten nähdä miten toimivat ja kuinka paljon tulee käytettyä. Esikoisen kanssa kestoilin 3 kk ja hyvin pitivät pissat. Ongelma oli enemmänkin se, että silloiset vaippasysteemit oli tosi alkeellisia nykyisiin verrattuna ja lopputuloksena oli järkyttävän suuri paketti, joka 3 kk:n iässä alkoi mielestäni estää lapsen liikkumista. Sitten siirryinkin kertakäyttöisiin enkä koskaan palannut kestoihin vaikka myöhemmin varmaan olisivatkin toimineet taas oikein hyvin.

eevin äiti, ei tässä mihinkään olla lähdetty - ei vaan ole kovin paljon asiaa tällä hetkellä kun kaikki ennallaan ;)

(.) Yksittäisiä kipeitä supistuksia on taas tullut päivän kallistuessa iltaan. Liikkeet oli kanssa sen verran vaisuja, että ensimmäistä kertaa ihan kunnolla sain herätellä vauvaa ja vetäistä sokeriöverit (no eipä ole vaikeaa näillä sokeriarvoilla..), jotta sain pieneen liikettä. No nyt taas kyllä hyvin potkii eli huoli tältä osin poissa :)

riskilä & masukas 38+6
 
Kiitos Pisang ja riskilä kokemuksista kestoilun ja kantolaitteiden suhteen :)
Tilasin itse yhden blogin suosituksesta Ergo-merkkisen kantorepun, se vaikuttaa aika samanlaiselta kuin tuo Manduca joka näyttää olevan hirmu suosittu :) mut on sen hinnatkin käytettynäkin tosi korkeita, joten ihan mielenkiinnosta testailen nyt tuota Ergoa.

Hyvä tietää noista kestovaipoista et uudet toimii paremmin. Varmaanhantuo on kehittynyt parissa vuodessa jo paljon. Itse en aio niitä opetella sentään tekemään kun nuo käsityötaidot ei oo periytyny tälle sukupolvelle :p mut löytyyhän niitä onneksi tosi paljon myynnistä. Pitää sit nyt vain alkaa kokeilemaan eri merkkejä, olishan se mahtavaa jos sais säästettyä edes puolet vaippakuluissa kestoilemalla :)

Täällä kohta poksuu kans eikä siis myöskään merkkejäkään et ihan lähiaikoina viel synnärille mentäis. Tsemppiä kaikille muillekin odottajille!

38 + 6
 
Huomenta!

Onkohan tuossa sikeästi nukkumisessa mitään muuta ongelmaa kuin se, että toinen puoli puutuu lantiosta alaspäin? :D Kerta yöhön on taas pitänyt alkaa heräämään, mutta onneksi muuten nukun todella hyvin. Jopa päiväunet on tulleet ohjelmaan, mikäli päivän touhut antaa myöten.

Pinsuli, mitä siellä lääkärissä sanottiin siitä haavasta? Joko kävit? Mietin tuossa, että itsellänikin meni kotona vasta jonkun ajan kuluttua alapää kipeäksi esikoisen synnytyksen jälkeen. Oli tehty eppari ja tikkejä kolmessa kerroksessa. En pystynyt harjoittelemaan yhtäkkiä ollenkaan istualleen imettämistä, aina piti kenottaa tai istua uimarenkaan päällä, ruokapöydässäkin. Th tarkasti epparin neuvolassa, ja sanoi, että se on tosi siisti. Mutta tarkempi tutkiskelu paljasti, että häntäluu oli murtunut synnytyksessä ja se turvotuksen laskiessa sitten alkoi haittaamaan. Siitä kyllä selvisi ihan särkylääkkeillä, toivottavasti sinäkin selviäisit vähillä.

Yksinäistä on toisinaan täälläkin. Mutta muu perhe pitää onneksi pinnalla, pakko suorittaa tiettyjä toimia päivittäin. Koululaiset on kyllä ihania nyt kun he tulevat suoraan koulusta kotiin nykyisin, ihan vaan tarkistaakseen, että onko äiti lähtenyt synnyttämään vai ei :D Mutta oman ikäiset on joko niin uraputkessa tai sitten vasta pariutuneet, että tällaiset navan kasvattajat ei kuulu päiväkahviseuraksi. Ja jotenkin mun lähimmät vissiin ajattelee, että "no teillehän tulee jo neljäs, menee vanhasta muistista..." kun juuri nyt sitä apua ja auttamista varmasti tarvittaisiin, kun mukaan on tullut kaikenlaiset harrastukset ja toiminta eikä aika meinaa riittää kaikille tasapuolisesti.

Ei näköjään mene "linjassa" nämä synnytykset: kuopus on syntynyt rv 39+3 ja ajattelin, että kyllä tämä ennen sitä syntyy. No ei syntynyt! Mielenkiinnolla tässä nyt seurailen, että viihtyykö hän yksiössään yhtä kauan kuin esikoinen, raskausviikoille 41+3 :D

Vilipi ja Tyyne 39+4
 
Aattelin raapustaa aikani kuluks synnytyskertomuksen teille :) Poika on tällä hetkellä VTO:lla tipassa alhaisten sokeriarvojen takia :< Eilen jo oltiin pari tuntia ilman tippaa , mutta aamusta piti laittaa takaisin...Jos hän vaikka huomenna pääsis äidin viereen osastolle<3Mulla on koko ajan niin kova ikävä,vaikka 3h välein käyn hoitamassa .

Perjantaina mulla oli siis yliaikaisuus kontrolli jossa piti alkaa käynnistelemään . Laittoivat mut kuitenkin kotiin ja uuden ajan tiistaiksi , koska synnärillä oli niin täyttä ettei sinne mahtunut . Koko päivän käynnin jälkeen supisteli epäsäännöllisesti , ei kipeästi , mutta erilailla kun ennen . Illalla käytiin kävelyllä ja saunomassa -> supistukset kipenivät ja niitä alkoi tulemaan suht säännöllisesti . Yöllä supistukset herättivät.

Lauantaina Klo:4:00 oltiin synnärillä ja päästiin saliin . Kanava hävinnyt ja 2cm auki . Sain jonkun nimisen piikin käsivarteen . Siitä tuli huono-olo , sain kuitenkin nukuttua. Supistelu tyssäsi . Klo:15:00 mut siirrettiin osastolle ,kun edistystä ei tapahtunut .

Klo:22:00 Supistuksia tuli jälleen alle 10min välein. Ne sattuivat ja meinasin unohtaa hengittämisen niiden aikana . Käyrälle .Jälleen piikki käsivarteen ja nukkumaan . Nukkumisesta ei tullut oikein mitään ja klo:02:30 oon pyytänyt jo lisää lääkettä. Sain toisen piikin ,minkä avulla sain nukuttua aamu kuuteen asti . Taas otettiin käyrää ja kätilö tutki kohdunsuun tilanteen . 4cm auki ! Siitä hetken päästä pääsin synnytyssaliin takaisin .

Sunnuntaina 8:00 ilokaasua naamaan , en uskaltanut ottaa mitään muuta ,kun pelkäsin että synnytys tyssää jälleen siihen . Supistukset sattu , ja makoilin vain sängyllä kun tuntu että kohta pettää jalat alta . Puolen päivän aikaan pyysin saada jotain lievitystä . Kätilö tutki ja olin yhä edelleen vain 4cm auki ,hän pyysi lääkärin katsomaan tilannetta että mitä tehdään , kun olin kuitenkin niin kipeä . Lääkäri totesi että olen 6cm auki ja tilasi anestesialääkärin laittamaan epiduraalin ja puhkaisi kalvot.
Epiduraali laitettiin muistaakseni klo:14:00 aikoihin . Olin ihan taivaassa kun supistusten pahin'kärki' katosi . Jossain vaiheessa sain vielä pudendaali? puudutuksen , silloin olin muistaakseni 8cm auki .

klo:15:00 Sain luvan myötäillä supistusten aikana . Missään vaiheessa mulle ei tullut tunnetta että olis ollut kauhea kakkahätä tai vesimeloni olis tulossa perseestä . Sitten kätilö antoikin jo luvan ponnistaa ja mua hiukan nauratti , mutta ponnistin sitten aina supistuksen tullessa pari kertaa . Vauva alkoi tulemaan hienosti , eikä musta edelleenkään tuntunut miltään .Kätilö leikkasi välilihan , eikä vieläkään ollut tunnetta että vauva olis ihan kohta syntymässä. Siinä vaiheessa kun vauvan pää syntyi kiljaisin kerran . Sitten poika olikin jo maailmassa ja sain hänet rinnalle.<3

Poika sai pisteitä 9-9 . Mitat olivat siis 54cm , 3560g ja py 35 . Poika oli pari ensimmäistä tuntia tosi virkeä ja nautti kylvetyksestä yli kaiken .

Osastolla lääkärin tarkastuksessa sokrut oli alle 2 ja hän sai lisämaitoa ja pääsi tunniksi mun viereeni jonka jälkeen uuteen mittaukseen klo:21 . Lääkäri kehotti mua nukkumaan sen aikaa ja tuo pojan sitten takaisin . Heräsin kahdelta yöllä ja ihmettelin missä mun vauvani oikein on ja lähdin 'etsimään' häntä . Yö hoitajat kertoivat että poika oli viety vtolle ja olevat siellä tipassa . Pääsin katsomaan poikaa hetkeksi . Aamu 10 jälkeen pääsin uudestaan pojan luokse . 3h välein kävin hoitelemassa poikaa ja sanottiin että poika pääsis tiistaina mun luokse osastolle takaisin. Ja tosiaan nyt poika on uudestaan letkussa , jos vaikka huomenna saisin hänet tänne omaan huoneeseeni <3
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Ainiin joo...ja tosiaan e jäi mainitsematt tuost synnytys kertomuksest että 12-13 välisenä yönä olin nukkunut 2 tuntia ja kahden tunnin unilla vedettiin sit tosiaan toi synnytys läpi. Alko olemaan ponnistus vaiheessa voimat niin loppu että meinasin tosiaan nukahtaa siihen pöydälle, kätilö joutu huhuilemaan että pysyin hereillä kivuista huolimatta. Ja sit loppujen lopuks 20.45 kätilö sano että sulla on 15min aikaa ponnistaa poika ulos :D Noh tein sit työtä käskettyä väsymyksestä ja kivuista huolimatta :D

J-Love eipä ne muakaan kieroon kattonu vaikka huusin ja kiroilin sielä minkä kerkesin :D Ja tosiaan kun tää kätilö koitti jotain ihmeen läppä pitää pois eestä että pääsis poika tulemaan ni huusin "jumalauta ne sormet pois toi sattuu aivan jumalattomasti!! Ota ne sormet helvettiin että pystyn perkele ponnistamaan" :'D Ja tosiaan kätilö samalla käski ponnistamaan :D Mut heti kun otti pois ni kappas kun helpottu ponnistus :D Jälkeen päin kun sitten käytiin tän kyseisen kätilön kanssa synnytystä läpi niin hävetti kyllä niin perkeleesti kun tuli kiroiltua ja kämenneltua sitä :D

Vuokra hommasta sen verran että tosiaan yksityisellä ollaan vuokralla ja yleensä olikohan 15% vai 30% max vuokrakorotus mut meil ei vuokrasopparissa lue sitä jotain indeksiin sitoutuvaa korotus määrää tai jotain niin "saa" sit vuokranantaja korottaa mitä haluaa...Mut tekee tän ihan kiusallaan kun tossa oli semmosia hommia välissä että se oli jättänyt vastikkeita maksamalla pitemmältä ajalta ja niistä sitten sanottiin kun oli oikeuden kautta menneet ne että on se kumma vaikka me vuokraa maksetaan sille ni ei niitä saa hoidettua...onneks jos huonosti käy niin päästään miehen äidin yläkertaan asumaan siks aikaa että kämppä löytyy jos ei nyt 3kk sisään löydy. Kun pitäis kumminkin olla suht halpa etä on varaa asua. Toisaalta ollaan mietitty että jos hommais asumisoikeus asunnon niin siinä laittais itellekkin sit vähän "säästöön" rahaa kun asunnosta muuttaa pois niin saa sen 10% asunnon hinnan korkoineen takasin.

Noh mut saas nyt nähdä mitä joutuu tekemään :) Eiköhän tämä tästä. Itelläni ei nyt niin suurta stressiä ole ton asunnon kanssa(mikä on kyllä tosi kumma homma) mulle riittää kun toi minimies voi hyvin <3
 
Kiitos Tintti synnäristä! Toivottavasti sokeriarvot tasaantuvat ja saat nopeasti pojan luoksesi!! :heart:

Sofiansohva Kestovaipat on nykyään tosi helpon oloisia ja hyviä, edellinen kestoilukokemukseni on n. 13 vuoden takaa, jolloin ensin käärittiin harso imuvaipaksi, sitten päälle sellainen joustava kietaisuvaippa ja sen päälle vielä paksut villahousut. Eli aikamoinen paketti siitä tuli, mutta eipä vuotanut :D Ja nyrkkisääntöhän noissa uusissa vaipoissa on että vasta n. 10 pesukerran jälkeen alkavat toimia kunnolla eli käytetyt toimivat paremmin kuin uudet.

Yön tunnelmat lähinnä rautakangella-alaselkään-supistuksia. Harvoin on tuntunut noin selvästi että oikeasti lantio jotenkin avautui supistusten aikana. No niitä riitti kolmelle tunnille (23.30-2.30), viimeinen 50 min 10 min välein säännöllisiä, mutta sitten ilmeisesti loppuivat kun nukahdin. Ja tänään on ihan kamala tärisevä, oksettava ja heikottava olo, lantio ihan hellänä ja tuntuu, että synnytys käynnistyy ihan koska vaan (no niin varmaan..:LOL:). Heti aamutuimaan vielä piti roudata kuopus tulehtuneen korvan kanssa lääkäriin (sitäkin täällä itkettiin yöllä eli tooooosi pirteetä ollaan..). Nyt vielä pitäisi hakea lääkkeet kun kahdessa apteekissa, jossa käytiin ei ollut ko. antibioottia ja kolmanteen sitten jo tajusin soittaa ja siellä nyt sitten odottelevat kun meikämamma kerää energiaa. Kestänköhän mä auton ratissa sinne asti..

riskilä poks 39+0!!
 

Yhteistyössä