**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

ääk en ees muista millon oon viimeks kirjottanu. jotenki aina jääny vaikka käynki teijän jutut päivittäin lukemassa. mulla oli torstaina toinen neuvola, siellä katottiin ne normijutut verenpaine, hb, paino... joka oli muuten laskenut 4 kiloa ensimmäisestä neuvolasta. Nyt mennään siis hieman alle sen painosena mitä ennen raskautta. sain toisen extraneuvolan parin viikon päähän kun valittelin huonoa henkistä jaksamista, ja kyllä tässä on nyt paljon ahistellutkin.. ei jaksa kauheesti mitään ylimäärästä tehä kun pää on ku haminan kaupunki. neuvolapsykologille myös anto numeron mutta tiiä sitten onko siitäkään hyötyä. vauvan sykkeet oli 160 kun kuunneltiin.

pikkumini & vaavi 16+2
 
yritin lukea muutaman päivän kuulumiset mut en oikein sisäistäny mitään.. oon niin v...n väsyny et tekis mieli vaan maata ja itkeä :(
keskiviikkona on neuvola, haen kyl saikkua, en mää jaksa vuorotyötä pelkästään yhellä vapaalla välissä... nytki alkais taas viiden päivän aamuvuoroputki :'( hohhoijaa

tT ja Nipsu-N 16+1
 
Heipähei!

Joo,mullakin tulee kyllä joka päivä täällä luettua tekstejä,mutta kirjoottaa ite ei vaan jaksas. Kohta on takana seittemän päivän työputki huuh. Tuntuu jo vähä jaloissa ku seisomatyötä. Huono omatunto ku salilla ei oo ehtiny ku sen 1-2 krt treenaa. Stressaa kauheesti muuttoasiat. En oikein tiedä pystynkö muuttamaan ihanaan kaksioon 59 neliöö Matinkylään. Kauppakeskukseen 800m ja lähikauppaan muutama sata. Remontoitu on koko keittiö,lattia ja vessan lattia + lasitettu parveke.

Tänään ostin kirppikseltävauvan vaatteita 6kpl 7e. Ihan uuden näköisiä kaikki. Ensimmäiset ostokseni siis.

Neuvola on keskiviikkona :).
 
joo tää työtahti!! siis viime viikolla olin töissä ma-la, sunnuntai vapaa. nyt tällä viikolla ma-ens ti (päivät 23-31.7 siis), vain TORSTAI VÄLISSÄ OLI VAPAA. siis oikeesti. viikonloppuvuorot vielä 10 tunnin vuoro yksin. en ees muista millon viimeks on ollu koko viikonloppu vapaa, onneks ens vklp sentään on ja sitä seuraava on jopa pe-su tai ma. luojalle kiitos ja aijon NUKKUA ja viettää laatuaikaa poikaystävän kanssa. sekin painaa mieltä kun tuntuu ettei nykyään ees tiiä mitä toiselle kuuluu. aamulla lähen töihin ja iltapäivällä takasi tullessa oon niin väsyny että syön ja rojahdan vaan sohvalle, seuraavan kerran nousen siirtyessäni sänkyyn nukkumaan. hyvä ku jaksan puhua.
 
Pienessä paniikissa yöllä kun heräsin käymään vessassa: nousin seisomaan ja tajusin että oikealle alas mun vatsaan ja selkään samaan kohti sattuu ihan julmetusti, se jalka ei meinannut kantaa lainkaan! Kävelin sitten mukavassa kyyryasennossa itkua tihrustaen vessaan, kipu oli aivan kamala.
Mitään vuotoa tai tällaista ei ollut, eikä kipua tuntunut istuessa tai makoillessa, pientä juilimista vaan. En siis lähtenyt päivystykseen, kun kipu ei kokoajan ollut sietämätön, seistessä vain.
Kipu meni kuitenkin nopeasti ohi ja sain heti nukahdettua, ja nyt aamulla oikea kylki ja alaselkä on vain hellänä, mutta vatsassa ei tunnu pahalta. Vauvakin tuntuu potkivan (jos nyt en ole ihan väärässä niiden olevan pieniä potkuja :D) niin... Onko kellään muulla tällasesta kokemusta? :eek: Kipuun tuntui jopa liittyvän vähän ilmavaivojakin, ehkä...?
 
joo mua särkee kans koko ajan vatsaan. millon kipu on viiltävää ja töissä on pakko istua alas tai kyyryssä kävellä ja millon kuukautiskipumaista ja tuntuu selässä ja reisissä asti. tän viikon alussa vaivas kans toi toispuoleinen kipu mut se on nyt hävinny, sillon tuntu ihan semmonen kova "patti" kipukohdassa. neuvolatäti sano olevan kohdun kasvukipuja kun se nyt näillä viikoilla kasvaa hurjaa vauhtia. kyllä mua silti pelottaa jatkuvasti että yhtäkkiä lorahtaa lapsivedet tai verta tai että istukka irtoaa (??). en tiiä mistä nää pelot on tullut, alkuraskaudessa en pelännyt keskenmenoa ja olin ihan rauhallisin mielin, mutta nyt pelottaa koko ajan että syntyy kun ei oo vielä mitään edellytyksiä elää kohdun ulkopuolella.. oiskohan jostain töistä tarttunu stressiä, kun keskosten keskellä työskentelen.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
ja sitä muuten mietin että irtoaako edessä oleva istukka helpommin kuin takaseinässä oleva? luulis kun jos saa jotain osumaa eteen niin se on suoraan siinä "tärähdyspaikalla", kun taas siellä takana on enemmän suojassa.. en uskalla ees painella omaa mahaa, vaikka näin saan iltaisin "juteltua" vauvan kanssa kun potkii takasin, kun pelkään että istukka irtoaa kun näytti sillon olevan enemmän edessä. oonko edes huolista sekaisin täällä :D:D
 
Apua, mulle on jostain kasvanu sellanen vauvamaha?! Esikoisesta pullahti joskus rv 20+ selkeästi vauvamahaksi, mutta tää on kyllä erehdyttävästi ihan selkeä vauvamaha. Pidä siinä salaisuutena sitte. :D

Jotain asiaakin oli, mutta se nyt jääkin taas kertomatta, kun ei just muistu mieleen mitä. Mulle on tullut joku aivomato, joka syö mun kaikki ajatukset suunnilleen kesken lauseen. :LOL:

pipituuna & kakkone 14+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Auton vaihdosta oli juteltu. Meillä on 2 autoa: pakettiauto ja henkilöauto. Molemilla siis omat autot. Tuossa henkilöautossa on aika tilava peräluukku, mutta itse aukko on suhteellisen pieni, joten vaunujen sullominen voi olla melkoinen temppu. Sen vuoksi olemme puhuneet että katsellaan jos löytyisi toisenmallinen auto, johon on sitten helpompi laittaa vaunut. Auto on kuitenkin pakollinen meidän asuinolosuhteissa.

Liikunta - mitä se on? Mulla on jäänyt liikunta kokonaan. Mä laihduttelin 12 kg tossa reilun vuoden aikan jotta lapsettomuushoidoilla olisi parempi teho. Sitten keskenmenon jälkeen into liikkua jo vähän hiipui, mutta liikuin vielä. Nyt sitten toukokuun plussan jälkeen olen ollut niin väsynyt töiden jälkeen ettei paljon liikunta ole tullut mieleen. Sitten tuli ne vuodot, joista lääkäri käski ottaa rauhallisesti. Ja nyt vaan ei saa aikaiseksi. Ehkä mä pikkuhiljaa alan tehdä jotain pientä.

Aniit, multa on mennyt jotenkin ohi. Oliko sulla sikiöseulonnan tuloksissa (veri tai turvotus) jotain hälyyttävää kun sulta otettiin näyte? Vai otetaanko teillä päin näyte 'aina'?

Mulla ei mahaa näy varsinaisesti, näyttää vaan että oon lihonut, vaikkei paino olekaan noussut kuin 1-1,5 kg. Mutta mä olenkin tämmöinen pullukka muutenkin. Makuullaa huomaa että maha on erilainen kuin pelkkä läskimakkara olisi.

Tänään poksui viikot 14+0. Tuntuu aika uskomattomalta!
 
autosta Meillä ei auto ole vaihtumassa. Tai voisi se ehkä vaihtuakin, mutta tarvetta ei välttämättä ole. Meillä tällä hetkellä Ford focus c-max ja sinne menee takapenkille kolme istuinta ja vaunutkin takakonttiin. Kesälomareissulle sitten boksi katolle ja kaikki kamat mahtuu (toivottavasti) mukaan. Juuti nyt ei ole mahdillsita autoa vaihtaa, meillä kriteerit aika tarkat. Tiedetään mitä halutaan eikä siihen varaa ole mun ollessa kotona. Ja koska nykyisenekin mahdutaan niin ei tehdä komromisseja.

Liikunta mulla on hyötyliikuntaa. Näin loman loppuessa liikunta lisääntyy kun työmatkat kuljen pyörällä ja töissä päiväkodissa tulee liikuttua aika paljon.

S ja :heart: 15+0
 
toivounelma ei mitään sellasta. Mulla vaan on suvussa kulkeva geenivirhe joka saattaa pahimmillaan aiheuttaa kehitysvamman. Siksi tarjotaan mahdollisuus näytteeseen.

Me oltiin vuorokauden minilomalla. Teki kyl hyvää päästä hetkeks pois tästä remonttikaaoksesta. :)

Aniit 13+4 kai. :)
 
Dijana Joo, onnistuin neuvolan toiveissa, eli 17 kg nousi paino (osa kyllä turvotusta ollu aina raskauksien lopussa), Vauva painoi 2910g ja syntyi viikolla 38. Vuosi myöhemmin, tekemättä mitään muuta kun imetystä ja hyötyliikuntaa painoin taas 50 kg ja tulin raskaaksi taas ja tuli taas 17 kg (vauva painoi 3420g ja syntyi viikolla 38) ja oikeestaan jo puoli vuotta myöhemmin painoin taas (tekemättä mitään) 50 kg joka nyt siis miehen syövän aikana laski stressista 45 kg:n ja 49 kg painoin kun aloin sit odottaa taas. Nyt he haluaa 18 kg, mut pari kiloa vaan tullu kun voin niin huonosti..Aikamoista heittelöintiä painossa neljän vuoden sisään...

Aniit Toivottavasti kaikki oli hyvin? Oliko supistuksia? Loppuiko ne?

Niina85 Jestas et nauroin kun luin sun jutun siitä naisesta...Ihan näin hänet edessä kauhee tavaravuori kärryissä! :LOL: Onnea pojallesi!


Napsutin Huh! Kyllä siinä varmasti ehti pelästyä! : /

Pinsuli Mulla on ollu tollasia ja ilmeisesti se ois vaan kauheaa närästystä...aina kun ei muista et se voi olla suolistossakin...Sen on kauheaa..tiiän! Voimia! Mut kannattaa ollaa neuvolaan yhteydessä jos huolestuttaa!

Sit vähän omaa vointia...no joo...nyt ne sit meni...ne lantioliitokset siis...Tänään mökillä kun olin kävelemässä rannasta ylös ja tulin sellaseen kohtaan missä vähän nousen kallioo ylös niin ehkä 1 m korkeudella niin en tuntenut yhtäkkiä enää oikeeta jalkaa kun laitoin sen maahan (ihan spagettia) ja lensin alas selkä edellä. Eli enää en voi luottaa omiin jalkoihin ja joudun huomen soittaa neuvolaan....todennäköisesti saan siis kepit loppuraskaudeks...kiva....6 kk keppejä kait sitten...no katsotaan mikä tuomio huomenna tulee! Oli kyllä vähän ajatus muutenkin soittaa huomenna koska viime torstaina alkoi tuntumaan siltä että oikee jalka ois sijoiltaan lantion kohdalla siis...mut ehkä se oli ennakkovaroitus tästä ettei liitokset enää kestä..:'( sellaista täällä...
 
Millimamma Voi ei !! : / Miten inhottavaa ! : / Toivottavast et nyt joutuis puolta vuotta kipittää keppien kanssa :( Tulehan sitten kertomaan, mitä neuvolassa sanottiin!

Napsutin Onneksi kaikki oli hyvin! Varmaan vikaa siinä dopplerin käyttäjässä, jos ei saanut ääniä kuulumaan... Vai onko sulla esim. istukka edessä?

Niina85 Täälläkin sellain kertomisen "innostus" on nyt lopahtanut... Alkuraskaudessa mulle oli tosi tärkeää, että pääsin kertomaan molempien vanhemmille ja sisaruksille sekä lähimmille ystäville. Tosin, muut saavat tietää sitten pikkuhiljaa ajan kuluessa :)

Esimiehelle kerron ens viikolla. Kattelin just hänen kalenteriaan, että taidan minäkin varata ihan ajan häneltä, että saadaan rauhassa jutella... Esimies on yks tän firman johtajista, joten hänellä pitää pikkuisen kiirettä.

pikkumini Onneksi myös henkistä vointia seurataan. Hyvä, että puhut asioista avoimesti ja toivottavasti ahdistus helpottaisi. :hug:

tyttö Tenonvarrelta En ihmettele yhtään, että tolla työtahdilla väsymys korostuu entisestää : / Kaikkeen sitä ihmisen täytyykin venyä : / Voimia sinulle :hug:

pipituuna Täälläkin on joku aivomato, mikä vie ainakin puolet lähimuistista :D

Mites, nyt on ainakin ollut lämmintä suurimmassa osassa Suomea. Ootteko enemmän kesä- vai talvi-ihmisiä? Ite tykkään kaikista vuodenajoista tietyllä tavalla, mutta kesä ja alkusyksy on mun suosikkeja. En välitä 30 asteen helteistä enkä muutenkaan ole ulkoilmaihminen, mutta onhan se kivaa, kun aurinko paistaa :) Viime syksy oli todella masentava. Pimeää ja märkää : /

ON: Täällä olo normalisoituu entisestään. Pieniä kuvotusoloja tulee toisinaan, mutta varsinainen "MUA OKSETTAA" -olo on pysyny nyt pois. Viikonlopun pärjäsin ilman päikkäreitä (tosin perjantaina nukuin töiden jälkeen 2 tuntia. Tais eka työviikko loman jälkeen ottaa voimille) ja muutenkin mentiin vähän vajailla yöunilla. Varsinkin la-su yönä valvottiin ukkosen takia... :|

Massu alkaa pikkuhiljaa näkymään. Ei enää auta vatsan vetäminen sisään :D Isäntä tunnusteli tota pötsiä eilen ja totesi, että kiinteämmältä vaikuttaa :LOL: Eli turvotusta on ilmeisesti hävinny jonkun verran.

Ulkopuoliset eivät vielä huomaa, mutta töissä olen huomannut, että varsinkin naispuoliset katselevat vähän tarkemmin... En vain saa suutani auki, että kertoisin, missä mennään :) Täytyy alkaa nyt pikkuhiljaa uutista kertomaan, että kerkeää porukka sitten sopeutumaan siihen, että oon jäämässä poies... Täällä kun on muutenkin ollut jonkun verran noita organisaatiomuutoksia, jotka ovat tapahtuneet vielä suht lyhyellä varoitusajalla, niin mun mielestä on kohtuullista kertoa ihmisille ajoissa. Viimeisetkin huomaavat sitten (ehkä) kasvavasta vatsasta, missä mennään :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille !!

Hennu & Möhkö 16+1
 
Minä olen ainakin sellainen kaikkien vuodenaikojen -ihminen :) Tykkään siis vuodenaikojen vaihteesta. Tykkään muutenkin pienistä muutoksista elämässä ja jotenkin aina piristää kun siirrytään vuodenajasta toiseen. Talvesta tykkään vähiten, koska olen aikamoinen vilukissa. Jos pitäisi yksi valita niin se olisi alkusyksy, kun luonto on niin mahtavissa väreissä. Kesässä parasta on tyynet illat ja yöt :)

Mulla vaan ei maha kasva..:/ Painokaan ei ole noussut ja jo kovasti odotan että alkais vauvamasu näkymään. Jotenkin vaan en sisäistä olevani raskaana jos en sitä peilistä näe, tarvin siis näkyviä todisteita :D Hassua vaan että olen varmaan jo puolivälissä raskautta ennen kuin sen pystyy näkemään, jotenki vaan outoa :eek: Onneksi edes sykkeet kuuluu :)

Valittelin tuossa muistaakseni väsymystä viikko pari sitten ja kävin siellä kilpirauhaskokeissa. Siellä kuitenkin kaikki normaalia, eli väsymys on nyt vain normaalia raskauden (ja varmaan työstressin) aiheuttamaa. Nyt onneksi tuntuis että pikkuhiljaa alkaa energiat palailla kun jaksoin viime viikolla käydä lenkillä ja siivotakin. :)

Kohdun kasvukipuja on myös viikon verran ollut, josko pikkuhiljaa se sitten kasvais näkyväksikin asti..

Peikko89 & Esko 15+4
 
Voi tuska tätä kuumuutta ei jaksa astma lääkettä saa vetää nyt kaksin käsin. Mä en jaksa lenkillä ravata mut mä poimin mustikoita kun ei niitä voi jättää metsään pilaantumaan...miehen mielestä meillä on jo tarpeeks mustikoita mut mä poimin tenavien kans lisää:)
Olo muuten ok mut väsyttää kovasti et välillä pitää huilata sohvalla jos tenavat malttaa katsoa jotain lasten ohjelmaa.
Rasavilli-77 Siiri ja Kaapo 17+0
 
Hennu86 Ihanaa että sulla alkaa olla parempi olo. Mä oon tavallaan sekä talvi- että kesäihminen...oon siis aivan uskomaton jouluihminen ja meillä todellakin se joulu vietetään kaikkine traditioineen. Mutta se vuodenaika on kylmä....mun iho kun ei ollenkaan kestä kylmyyttä niin voin aina niin paljon paremmin kesällä. Talvella iho halkeilee ja vuodan koko ajan verta jaloista, käsistä ja joka puolelta...kirvelee, sattuu ja oon vaan huonolla tuulella kun en voi liikkua ilman 2 pkt laastarii mukana...:'(

Peikko89 Kyllä sullakin se masu tulee, kaikilla se ei vaan tuu näkyviin ja varsinkin eka raskaus niin kohtukin kasvaa niin hitaasti. :)

rasavilli-77 Se on kyllä ihanaa kun on mustikoita koko vuodeksi, eikä ne lopu kesken!

Hyvä Aniit! Ei oo kivaa mitää ”ylimääräistä” olla...

Täällä siis kohta hakemaan kepit nyt sit ja tarkistetaan sydänäänet kun kuitenkin putosin aika korkeelta. Vaikka selälle putosin...katsotaan mitä muuta sanovat..
 
Täällä nyt sitten vihdoin ratkesi se työaikaa vai ei? -kysymys raskauden aikaisille tutkimuksille. Kysyin asiaa lomalta palanneelta työsuojeluvaltuutetulta joka varmisti asian vielä Ptytesin työmarkkinalakimieheltä. Eli tutkimukset eivät ole työaikaa, mutta niitä ei teetetä takaisin. Eli saan työpäivän aikana käydä tutkimuksissa ilman että tulee miinustunteja. HUH kun helpotti! Sinne sai kyytiä mun miinukset ja saldo jää jopa plussalle jotain kolme tuntia :) Ihanaa kun lähti tämäkin stressinaihe mäkeen!!
 
Heippa... :)

Täällä ei mitään erikoista, tuntuu että rakenneultraan on vielä ihan kauhean pitkä aika (kuukausi). Onneks kohta on neuvola niin saa kuulla sydänäänet! Onko muita joita EI jännitä rakenneultra? En jotenkin jaksaisi stressata sitä, kun se eka ultra oli niin suuri helpotus kaikilta osin. Mitä siellä edes voi selvitä, tai mikä on pahinta mitä rakenneultrassa voisi selvitä?

Ja onko muille kerrottu aina kun olette uutta neuvola-aikaa varailleet/saaneet, että mitä siellä sillä kerralla on tarkoitus katsoa tai tutkia? Itse kun tätä toista varasin, niin jälkeenpäin tajusin, että en tiedä yhtään, mitä siellä tapahtuu, pitääkö olla pissaamatta jne... :| Siis kun eivät mitään sanoneet, varasivat vaan ajan. Nyt mietin onko järkeä soittaa sinne uudestaan ja kysyä tarkemmin.

Mä oon kyllä enemmänkin talvi- tai oikeastaan JOULUihminen. Rakastan joulua yli kaiken. Tykkään kyllä kesästäkin, mutta liika kuumuus ahdistaa tosi paljon. Kevät on kuitenkin lempivuodenaika, kun silloin ei ole liian kuuma mutta on tosi valoisaa ja koko luonto herää. :)

Lissu&pöpö 14+5
 

Yhteistyössä