**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Tosi "kiva" tietää että muillakin on ollu noita vatsakipuja, ne on tosiaan aika epämukavia! Mulla on ollu nyt tuon toissaöisen jälkeen aika kovaa jomotusta tuolla oikeassa kyljessä, ja välillä nipistelee parikin tuntia tuolta oikealta alhaalta. Omistan kuitenkin kotidopplerin, koska oon semmonen hysteerikko, niin voin sitten aina tarkastaa tota sykettä kun siltä tuntuu... Mutta koska verisiä vuotoja ei ole, niin en viitsi siitä sitten stressata... Oon muutenkin niin kamalan kapea ja pienikokoinen, että varmasti kaikki poksuu ja paukkuu kaksi kertaa pahemmin :D
Poksuneille onnittelut :p Se on aina mukavaa.

Pinsuli ja pikkunen 17+3 <3
 
Heipsan vaan kaikille!

Vuodenajoista, mä kyllä tykkään kaikista vuodenajoista, jos ne vaan on semmoisia, kuin niiden kuuluukin olla.. Kesällä lämmintä, talvella lunta jne. :D

Hankinnoista , ostin tänään Cragon turvaistuimen autoon, kun tuttu on semmoista kaupitellut.. Väittäsin, että aika ahdistavaa vieläkin tuo lastentarvikkeiden shoppailu. :/ No ukko kuitenkin yritti sanoa, että ne hormoonit varmaan vaan oikuttelee, että kyllähän sitä nyt kuitenkin varmasti tarvitaan ja halvalla saa. Jotenkin vaan tuntuu, et manais huonoa onnea tai jotain.. Ei voi mitään, nyt se on kuitenkin ostettu.. (En kyllä sitä vielä kotiini huoli, jotain rajaa) ;)
Kauhulla ootan, kun nuo mummot alkaa kohta niitä vaatteita tänne roudaamaan.

Liikunnasta , harrastin ennen raskautta aktiivisesti yhtä kamppailulajia, jonka sitten raskauden myötä jouduin laittaa tauolle, ja nyt tuntuu et ei vaan jaksa.. Kaks koiraa löytyy toki ja niitten kanssa on pakko välillä raahautua lenkille, mut tällä hetkellä se on todellakin raahautumista. Liikkumisen ilo on jotenkin ihan hukassa, väsyttää vaan.

Kohtu taitaa kasvaa nyt todella vauhdilla, kun juilii todella epämiellyttävästi koko ajan.
Vattakin kasvaa, hitsi, niin se aika vaan kuluu.. Aika pullukka olo kyl edelleen.. Sitä sievää vauvamasua odotellessa..

"MY" ja RistoAnneli 15+0

Ai niin!! Liikkeitä tuntuu jo! Pikku hipasuja, ihan kuin olis perhonen vattassa ja välillä muljahtelee ympäri. :D <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Moi kaikille !
Tulin tänään mukaan tähän tammikuun tuhisijoihin ja mutkin on jo lisätty tolle etusivulle. Tänään tuli täyteen 16+0 ja masukin jo näkyy aika selkeästi. Yritän nyt kovasti lueskella muitten kirjoituksia, että pääsisin paremmin mukaan. Mutta täytyy lukea sitten kun ehtii kun on kotona 6v ja 1v9kk ikäiset neidot jotka pitävät kyllä huolta ettei ole tota omaa aikaa juurikaan.
 
Tuntuu että moni täällä kirjottaa että tuntee jo vauvan LIIKKEITÄ[B ,mutta mulla ei oo vielä ollu mitään tuntemuksia vaikka viikkoja jo kumminkin 16+0. Mutta kai mun pitää vaan rauhassa odotella kun ei mulla tuntunut vauvan liikkeet pikku kakkosta odottaessa, kun vasta lähenpänä puoltaväliä.
 
Zarix Fordissa tosiaan aika lyhyet vyöt takapenkillä, mutta telakalliset istuimet menee :) Ainakin Britaxilla ja Gracolla on turvavyökiinnitteinen telakka. Meillä Focus C-max eikä siinäkään mene reunapaikalle kaukalo (meillä Britax baby safe plus), mutta keskipaikan kolmipiste vyöhön menee (kaukaloa ei saa laittaa kaksipiste vyöllä). Mutta koska meillä saatava kaksi muutakin istuinta kiinni niin laitetaan vauva reunapaikalle isofix telakan kanssa.
Okei. no täytyypä alkaa metsästämään kyseistä merkkiä.Itse mietin etten olisi telakallista halunut kun meillä auto sen verran ahkerassa käytössä kun kaikkia kuskaillaan aikkialle että sit pitäis lähtee aina irrottaa se et mahtuu porukka kyytiin. Mutta toisaalta eipä oo oikeen vaihtoehtoja :D Mut toisaalta jos sen auton vaihtais alkuvuodesta (pienempi kulutuksisempaan) niin samalla vois kyllä katsoo senkin että riittäis vöissä pituus :DD




Niin ja omasta voinnistani sen verran että tuossa juuri kun ukko läks töihin ni tokas että "nyt se tuntuu!" kun hiplas masua ja itsekkin siinä sitten kokeilin ja kappas kyllä se tuntui aivan selkeästi :DD Tähän asti miettinyt että kauankohan menee näitten ihrojen alta tulla esille.(ei tosin nyt mitään aivan järkyttävää lihavuutta ole mutta huomaa kyllä että ruoka-aikana on oltu kotona :D)

Nyt on alkanut kyllä huolestuttamaan on se että tuossa viimeviikolla oli koko alaselän alueella menkkamaista särkyä yhtenä yönä ja toisena yönä se sitten paheni oikein kunnon poltteluksi. Sitten kolmantena yönä oli yhtä pyörimistä kun aluksi poltteli ja särki alaselkää sen jälkeen alko vasemman puolen lonkka särkee ja tunnin päästä levis koko jalkaan sellanen särky että olis tehny mieli tökkästä neula kynnen alle että olis kipu siirtynyt jonnekkin muualle. Aivan järkyttävän sietämätöntä.

Sitä sitten jatkui jonkun viikon verran välillä oli ihan päivälläkin kun autossa istui tai kaupassa käveli. Mistähän mahtoi johtua :eek:o Ikinä ei samanlaista ole ollut.

Nyt pyörähti rv16+2 käyntiin ja rakenne ultraa odotellessa edelleen :) vielä pitäis melkein kuukaus jaksaa odotella :D Noh onneks pääsee parin päivän päästä neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä ja mieskin kuulee ne ensimmäistä kertaa :))

Ja vaatteet ei tältä muksulta kyllä lopu kesken :'D Kaverielta saanu jo sen verran että luulis sen ensimmäisen 2-3 kk pärjäävän(tosin kyllä väritykseltään ruskee/harmaa/valkosia mutta mitäs tuo haittaa kun en oikein pidä ajatuksesta että tytölle pelkkää punasta ja pojalle pelkkää sinistä)
 
Viimeksi muokattu:
Lisänä vielä tuohon aikaisempaan tosiaan huomasin tuossa äsken kun tuli huvikseen vaa'lla käytyä että paino sen kun laskee vaan :OO Eikä ole oksentelua tai mitään.

Ekassa neuvolassa lähtöpaino oli 80,8 seuraavassa neuvolassa oli 79 ja nyt toi oma vaaka näytti 78,4....eikös sen painon kuuluis nousta eikä laskea :confused:
 
Mulla ei oo kans paino meinannut oikeen millään nousta. Tosin ennen raskautta mun painoni nousi puolessa vuodessa kymmenisen kiloa (tosin mun kokoisella se ei muuten haittais, mutta kaikki tuntui kerääntyvän tuohon mahaan... :D). Ekassa neuvolassa viikolla... 11 kai, mun paino oli 48,9kg. Seuraavassa viikolla 15 se oli täsmälleen sama. Tosin käsittääkseni noilla viikoilla painon ei pitäisikään nousta, että se voi jopa laskea. Mullakaan ei ole ollut oksentelua. Nyt veikkaan että painoa on jo kertynyt, tahtoisin vaan päästä vaa'alle :p

Pinsuli ja pikkunen 17+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Lisänä vielä tuohon aikaisempaan tosiaan huomasin tuossa äsken kun tuli huvikseen vaa'lla käytyä että paino sen kun laskee vaan :OO Eikä ole oksentelua tai mitään.

Ekassa neuvolassa lähtöpaino oli 80,8 seuraavassa neuvolassa oli 79 ja nyt toi oma vaaka näytti 78,4....eikös sen painon kuuluis nousta eikä laskea :confused:
Mulla myös laskenut, oksensin ekan kuukauden (sea bandseilla sain loppumaan), mutta paino lähtenyt vasta nyt noususuuntaan (nyt rvko 16+4 ja 1 kg tullut 5.5 kg laskusta takasin..) vatsa toimii paremmin kuin normaalisti, vessassa ravataan jatkuvasti ja ruokamäärät on lähes puolet siitä mitä normaalisti syön, joten ehkä siinä syy laskuun ja hitaaseen nousuun?? Hiljaa hyvä tulee.. :D nimim. kahdesta ekasta lisäkiloja tuli loppujen lopuksi yli 20 kg..


Valivalivali..
Pitää vähän taas valittaa... MUN SELKÄ on nIIIIIn kipeä.. |O|O Mies on hieronu joka ilta ja oon koittanu tehdä kaiken maailman selkäliikkeitä ja olla nostelematta.. mutta aamulla ei meinaa päästä sängystä ylös, nostoliikkeet tekee tuskaa ja töissä tulee olemaan pienten lasten kanssa juuri noita nostoliikkeitä.. |O

Lähden nyt neuvolaan, joten katsotaan aloitanko huomenna työt kesäloman jälkeen vai saanko heti saikkua.. :(
 
Viimeksi muokattu:
Lissu, meidän neuvolassa pitää joka kerta käydä pissaamassa purkkiin. Ohjeet annettiin ekalla käynnillä miten toimia. Eli odottaessa aikaansa käydään pissalla ja purkkiin merkataan oma nimi ja luukusta laitetaan toiseen huoneeseen, jossa terkka katsoo testiliuskoilla sen. Lisäksi ainakin paino ja verenpaine oteaan joka kerta.

Täällä on jotain suuntaa antavaa mitä neuvolassa 'pitäisi' tapahtua. 1 . raskausviikko
Mutta lie vaihtelee paikkakunnittain aika paljon. Mulla ainakin on toka neuvola vasta 15+ viikolla.

Rakenneultrasta on kerrottu esim: Ultra paljastaa salaisuudet - Raskaus - Vau.fi

nt-ultrassa ei vielä mitenkään voida nähdä kaikkia rakenteellisia asioita sikiöstä.

Santzuulle pahoittelut ja onnea uudesta raskaudesta. Nopeasti on tärpännyt!

Te jotka olette tunteneet jo liikkeitä 15+ viikolla. Oletteko esikoisen odottajia vai onko lapsia jo ennestään? Mä niin toivon että tuntisin liikkeitä ajoissa, mutta voihan se olla että niitä joutuu odottamaan vielä monta viikkoa.
 
Onko kellään hyviä konsteja liitos kipuihin vai mitä ne on kun lonkkia särkee?
Eilen huomasin et nyt ne alkaa et ensimmäisessä raskaudessa sitä oli mut ei toisessa mut nyt varoiteltiinkin et kun kaksosia odottaa niin nyt tulee:(

Rasavilli-77 Siiri ja Kaapo 17+1
 
Hei,

en ole varsinaisesti tähän ketjuun littynyt vaikka laskettu aika onkin 2.1. (oon niin laiska kirjoittelija...), mutta huomasin Zarixin kirjoituksen noista ala alaselkäkivuista. Mulla oli niitä tässä männä viikolla myös useampana iltana ja yönä ja sitten alkoi tulla päivälläkin vähän. Kysyin neuvolasta ja epäilivät johtuvan kohdun kasvusta joka aiheuttaa selkään huonoa verenkiertoa. Täti kehoitti tekemään selkävoimistelua (nojata käsin pöytään ja sitten vuorotellen pyöristää selkää ja laittaa notkolle). Olen sitä nyt aina välillä tehnyt ja on auttanut tosi hyvin.

Lumeton rv 17+6
 
  • Tykkää
Reactions: Zarix ja xxxo
Peikko89 Hienoa, että sait selvyyttä siihen työaikajuttuun! :)

Lissu123 kyselikin liudan kysymyksiä, joihin vastaan omalta osaltani:

Onko muita joita EI jännitä rakenneultra?

Täällä jännittää ja taitaa jännittää enemmän kuin nt-ultra... Siis enemmän vallitsee sellainen hyvä ja odottava fiilis, mutta toisaalta myös pieni pelko persiissä :) Meilläkin ultraan vielä kuukausi aikaa...

Mitä siellä edes voi selvitä, tai mikä on pahinta mitä rakenneultrassa voisi selvitä?

Harvinaista tietysti, mutta siellä voi selvitä esim. se, että sikiö ei ole kehittynyt oikein eikä ole ns. "elinkelpoinen", jolloin raskaus joudutaan keskeyttämään. Siellä voi selvitä, että pienellä voi olla vikaa munuaisissa, sydämessä, aivoissa... Nämä ovat siis harvinaisia tapauksia, mutta kyllä se nyt vähän jännittää, että onko pikkuisella kaikki hyvin... Siksi rakenneultra tehdään yleensä ennen rv 24, koska siihen mennessä raskaus voidaan Suomessa keskeyttää...

Sikiötutkimukset :: Terveyskirjasto

Ja onko muille kerrottu aina kun olette uutta neuvola-aikaa varailleet/saaneet, että mitä siellä sillä kerralla on tarkoitus katsoa tai tutkia?

Ei mulle ole kerrottu, mitä seuraavalla kerralla käydään läpi. Ohjeistettu on, että pissanäyte käydään antamassa ennen terkkarin tapaamista ja terkkari sitten siinä jossain vaiheessa tapaamisen aikana käy katsomassa, ettei virtsassa ole sokeria tai protskuja. Sen verran sain viime kerralla tietää, että ilmeisesti seuraavalla kerralla otetaan jo ensimmäinen sf-mitta, kun oon neuvolan mukaan silloin 19+1?

"MY" Ne hennot liikkeet tuntuu aika jänniltä, eikös? =) :heart: Täällä oli vähän hiljaisempi jakso, mutta eilen ja tänään tuntunut vähän väliä sitä värinää ja tuntuu nyt paljon selkeämmin :)

toivounelma Täällä odotetaan esikoista, mutta on niin yksilöllistä, missä vaiheessa alkaa kelläkin tuntumaan :)

Sikiön liikkeet - Vau.fi

Kunnollisia potkuja ym. muljauksia saa varmasti vielä odottaa =)

santzuu Pahoittelut keskenmenosta ja onnittelut uudesta plussasta :) Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin :)

Painon nousu/lasku Painohan nousee vähäsen tai laskee ensimmäisten kuukausien aikana. Viimeksi neuvolassa mun saldo oli -1,6 kg ensimmäiseen neuvolakäyntiin verrattuna, mutta terkkari ei siitä huolestunut. Kyllä sitä painoa kerkeää tulemaan :)

Painonnousu raskausaikana

Niina85 Inhottavaa varmasti tuo selkäkipu : / Toivottavasti ei pidempään jatkuisi.

Hennu & Möhkö 16+2
 
Viimeksi muokattu:
toivounelma: Meillä Jyväskylässä ei ainakaan noi neuvola käynnit uudelleen synnyttäjille mene ton ohjeen mukaan. Mulla itellä oli eka neuvola rv7 ja seuraava on vasta rv18. Ja lääkäri käyntikin on vain yhden kerran? Mua on kyllä vähän ihmetyttänyt kun ei noi näytä yhtään vastaavan mitään "ohjetta" mitä mäkin olen ite netistä katellut. Itteä kyllä vähän harmittaa kun saa odottaa vielä kaks viikkoa ennenkuin pääsee kuulemaan vauvan sydänäänet :(
 
Hei,

en ole varsinaisesti tähän ketjuun littynyt vaikka laskettu aika onkin 2.1. (oon niin laiska kirjoittelija...), mutta huomasin Zarixin kirjoituksen noista ala alaselkäkivuista. Mulla oli niitä tässä männä viikolla myös useampana iltana ja yönä ja sitten alkoi tulla päivälläkin vähän. Kysyin neuvolasta ja epäilivät johtuvan kohdun kasvusta joka aiheuttaa selkään huonoa verenkiertoa. Täti kehoitti tekemään selkävoimistelua (nojata käsin pöytään ja sitten vuorotellen pyöristää selkää ja laittaa notkolle). Olen sitä nyt aina välillä tehnyt ja on auttanut tosi hyvin.

Lumeton rv 17+6

Okei kiitos tiedosta :) Tossa kans ite mietin et kun parin päivän päästä neuvola et olisin sieltä kysellyt että mahtaako tietää kun nyt taas tänään ollu toi selkä niin hiivatin kipee että ja ei tohon meijän arvaus kesukseen viitti mennä....
Menee kysymään että mikähän mahtaa selässä olla niin vastaukseks saa joo sul on kynsinauha tulehtunut.:headwall: Ei taida olla ihan pätevimpiä henkilöitä töissä tai sitten ne ei vaan viitsi töitään tehdä kunnolla...
 
Helou!

Eilen pyörähti käyntiin 5. raskauskuukausi, iik!
Ja tänään oli neuvola. Kuulin sydänäänet ekaa kertaa kunnolla,
kotidoppleria kun en omista. Olipa se ihanaa :heart:
Nyt voi jälleen jatkaa odottelua rauhallisin mielin.
Selvisi sitten sekin, että tuntemani hipsut on tosissaan liikkeitä,
asukin sydän kun pompotti samassa kohtaa vatsaa.
Muutaman viikon olen noita liikkeitä kuulostellut,
ja päivä päivältä niitä tuntuu enenevissä määrin : )
Paino ei ollut paljon viimekerrasta noussut (onneksi),
ja hemoglobiini oli parempi, kuin viimeksi. Eli hyvät oli arvot,
mutta terkkari suositteli silti raskausvitamiinia.
Jumppaohjeita sain mukaan, ja selkäliikkeet onkin tervetulleita.
Luulen, että jos joku kohta niksahtaa, niin se on selkä.
Välillä seistessä ja kävellessä tulee pistoksia,
ettei hetkeen pysty ottamaan askelia. Ei kovin kivaa.

Mutta näillä eteenpäin,
rakenneultraa odottaen!

[kiti] 16+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hennu86
Moi! Kiva, että täälläkin on vielä elämää, vaikka moni taitaakin olla jo siirtynyt vallan Facebookin puolelle. Itse mä en Facebook-ryhmään haluaisi ainakaan vielä liittyä, vaan kommentoin täällä anonyymisti mieluummin :)

Kaikki tuntuu olevan ihan mukavasti itsellä ja vauvalla. Meillä oli eka lääkärikäynti, mutta eipä siellä mitään ihmeellistä ollut. Arvot oli siellä hyvät, paino ei ollut noussut (thank god!) ja sisätutkimuksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Mitään sydänääniä tms. ei kuunneltu, mutta kaipa se kaveri siellä vielä hengissä on. :) Liikkeitä en ole (kai?) vielä tuntenut, mutta eiköhän nekin siinä muutaman viikon kuluessa ala tuntua.

Liikunta. Onneksi muutkaan ei ole sitä hulluna harrastaneet, itsellä se on nimittäin jäänyt ihan kokonaan :( Tiedän kyllä, että pitäisi, mutta ei yksinkertaisesti ole ollut energiaa mihinkään sellaiseen. Työpäivän jälkeen en edelleenkään jaksa tehdä juuri mitään. Pahaa oloa on myös edelleen, joten liikunta on valitettavasti ollut se helpoin jättää tekemättä. Mutta tarkoitus olisi kyllä ainakin pientä venyttelyä, pilates-tyyppistä liikuntaa tms. alkaa harrastaa taas kun olo antaa myöten. Oikein pelottaa, että kuinka huonossa kunnossa nuo lihakset jo ovat...: /

Vuodenajoista olen ehdottomasti syksy-ihminen. Kesä on ihan kiva joo, mutta vihaan kuumuutta ja hellettä (matkalla se on eri asia - rantalomalla kun ei tarvi muuta tehdä kuin maata rannalla/altaalla ja siemailla drinksuja! :)) enkä pidä myöskään auringosta erityisesti. Tänä kesänä olen myös luvannut itselleni olla ottamatta aurinkoa (mikä on näillä ilmoilla ollut helppoa!) ja olla ylpeästi valkoinen :) Rusketus kun ei muhun tartu ja lisäksi se on vaarallista ja vanhentaa, joten miksi vaivautua? :D Syksy on ihanaa! Saa poimia sieniä ja sytytellä kynttilöitä ja käpertyä sohvalle lukemaan kirjaa ja käydä ulkona raikkaassa ilmassa ja nähdä ensilumen :) Ihanaa!

Huomenna mulla on sokerirasituskoe. Odotan kyllä oikein innolla - NOT. Otin kuitenkin loppupäivän vapaaksi, joten se vähän lohduttaa :) Koko kesänä ei olekaan ollut vapaapäiviä (paitsi viikonloput tietysti), joten ihan kiva saada yksi ylimääräinen vapaa :)

Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille ja pulskistukaahan naiset! :)

Nasdaq ja kaveri 14+4
 
Neuvolakäynneistä Täällä meillä käyntejä on supestettu hurjasti! Viime raskaudessa viime vuonna ehin käydä neuvolassa 5 kertaa kunnes vauva syntyi rv 36+0. Tällä kerralla on luvattu että saisin useamman käynnin. ensimmäinen käynti oli rv 7+ ja toinen on rv 17+. Seuraava varmana menee sitten sinne rv 22. Sen jälkeisistä käynneistä ei mitään hajua. Viimeksi kävin rv 26, 33 ja 36. Tällä kertaa kun poliseuranta alkaa rv 26 eikä senkään tiheydestä ole tietoa niin... Mutta neuvolassa aion käydä loppuakohti TIHEÄSTI kuten polillakin.. Toivottavasti onnistuu.

kaksi päivää töitä takana loman jäkeen ja alkaa selkä ilmoitella aika napakasti itsestään. Toistaiseksi ajattelen että tämän ja ensi viikon kestän ja kattelen sitten neuvolassa asiaa, mutta kun tänään hieman supistikin, niin täytyypä katella.. Lääkärille en kuitenkana pääse kuin vasta kahden viikon päästä, jolloin hän tulee lomalta. Muille lääkäreille en halua.

Tänään menen hakemaan kaverilta meilel sitterin :) On säilönyt sitä meille jo aika kauan ja nyt haluaa päästä siitä eroon kaapissa tilaa viemästä.

-Santtu ja P/N:heart: 15+2
 
Viimeksi muokattu:
täällä meijän paikkakunnalla noit neuvolakäyntei on jokakuukaus eka oli 9+1 toinen 12+3 ja nyt kolmas kerta on parinpäivän päästä ja mennään tosiaan 16+2.

Oon tossa huomannut kun kattonut eri sivuja niin joillain ekan neuvolan jälkeen seuraavan kerran vasta viikolla 20. Miten voi olla noin pitkiä välejä? :eek:
 
rasavilli-77: mulle lääkäri sano noista liitoskivuista et ei niihin oikein mikään muu auta ku synnytys : / et kipulääkettä naamariin vaan ja koitahan kestää :hug: ite oottelen kauhulla et millon ne taas alkaa, sit ei nukuta täänkään vertaa mitä nyt... saati et liikuta täältä mihinkään ku asutaan toisessa kerroksessa eikä oo hissiä :(

väsymys jatkuu, huomenna neuvola josko näkis on Hb laskenu ja mitä sanoo paineet et jääkö tää mamma saikulle vuorotyöstä.. tänään otettu 3 tunnin päikkärit eikä ees helpota oloa :(

tT ja Nipsu-N 16+4
 
Me asutaan rivarissa mut kahdessa kerroksessa et pakosti joutuu noita rappusia käyttämään kun alakerrassa makkari ja vessa kun ei kehtaa pottaan ruveta tekee:whistle: no pitää ottaa lääkettä vaan mut ei kiva kun nyt jo kivut alkaa ja vielä on matkaa synnytykseen
 

Yhteistyössä