Tammikuun Vauvat 2012 lokakuussa

Lauantaita kaikille mammoille!

Sartsalle voimia ja toivotaan että vauveli pysyy vielä masussa monen monta viikkoa!

Täällä yöt on alkanut olla aika kauheita.. aamuyöstä alkaa jalkojen/lonkkien puutuminen ja särky kun joutuu kyljellään nukkumaan :/ onneks saa sen alkuyön nukuttua aika sikeesti niin ei vielä ihan älyttömästi tuu univelkaa. Närästys on taas palannut tai oikeestaan silloin alkaa närästää ku syö enemmän ruokaa tms. joten pienillä annoksilla olen saanut pidettyä sitä kurissa, ainakin toistaiseksi.
Ja toinen mikä vaivaa on ummetus. Ihan älytöntä! Vettä juon kyllä päivän mittään tosi paljon..kuivattuja luumujakin olen napsinut ja luumukiisseliäkin olen tehny, mut ei tunnu auttavan :( Esikoisestakin oli samaa vaivaa, mutta ei vielä näin aikaisin.

Sairaalassaolosta ootte ainakin puhunut, niin kyllä mä tykkäsin siellä olla :) hyvät ruoat oli ja siellä sai rauhassa opetella vauvan hoitoa yms. Mielellään nytkin tämän toisen kanssa olen sairaalassa vähintään sen pari päivää :D

Onkos kellään perheessä ollut enterorokkoa? Meillä tytöllä alkoi eilen illalla kyseinen rokko ja mietin että eihän se ole raskaanaolevalle tai sikiölle vaarallinen?? Ei netissä ainakaan oo kerrottu että olisi vaarallinen.. mutta täytyy soittaa neuvolaan maanantaina ja vielä kysyä sieltä varmaksi. Eihän se välttämättä minuun tartu edes, kunhan pohdiskelin ;)

Nyt lähettävä tyttöä hoivaamaan kun makoilee kuumeessa tuossa sohvalla.

Palailen taas asiaan. Neuvolassa+neuvolalääkärissäkin tullut käytyä, mutta päivittelen niitä tietoja myöhemmin :)

Nuhmuliini80 25+4 :heart:
 
Sartsan vauvalle tosiaan tarrasukkia jalkaan että viihtyisi vielä lämpöisessä <3

Tuossa oli puhetta sairaalassa olosta, minä olen sen verta kummallinen että olen aina tykännyt olla sairaalassa, olen siellä töissäkin ollut niin johtuneeko siitä..

Ummetuksesta saatiin tänään tosiaan ensikosketus, aikaisemmin on pitemminkin ollut löysä vatsa mutta nyt kun rautaa syö niin (ällötys, ällötys) oli kyllä kamalaa punnata pöntöllä kun ihan kipeää teki. Oonkin miettinyt että onkohan se nyt alkanu niitä peräpukamia tekemään?

Jäin tosin kiinni siitä sokerirasituksesta mutta nyt kun olen kotona mittaillu on arvot ollu ihan hyvät huolimatta siitä mitä oon syöny, eli siis ainakin tähän asti kaikki hyvin :) Luinkin vauvalehdestä että jos joutuu insuliinia alkaa ottamaan raskausaikana niin se on sitten piikitettävä. Minä en piikkejä pelkää mutta en nyt ihan noin paljon niistä pidäkään :S On tosin tuossa diagnoosissa se hyvä puoli että pääsee vauvan vielä ennen syntymää ultrassa näkemään niin voi sitten taas tsekata sukupuolta niin vois ostella sopivia vaatteitakin :D Tuntuu nuo neutraalin väriset olevan niin rumia vai onko sitten kaikki nätit jo ostettu?

Maijuli ja bébè 24+6
 
Jul, ostin juuri pari viikkoa sitten 2008 vuoden Teutonia Mistralit 200€, joltain osta myy palstalta. Kunto on melkein kuin uudet! Olisiko ollut Mikko.fi tai vauva.fi.

Meillä oli Teutonian tuplat pari neljä vuotta sitten kun esikoinen ja kakkonen oli pieniä ja tykästyin totaalisesti niihin joten halusin nyttenkin Teutoniat. Joten niitä voin ainakin henk.koht lämpimästi suositella.

ON: Suppailut on rauhoittuneet normaalille tasolle ja ajattelin huomenna mennä kokeileen töihin menoa. Pääsehän sieltä pois jos olo pahenee. Nyt on vaan sitte 4-vee tyttö kipee ja ittellä kurkku kipee kans. No iskä saa hoitaa neitiä.

Neljän suoran innoittamana intouduin kans tekeen vauvanpeiton. Saisinkohan kuvan lisättyä tänne... Olipa jotain tekemistä kun oli saikulla viikon :)



Lyydia 26+1, enää 98 päivää LA:han!
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa sunnuntaita mammat!!

Täällä on niin kaunis keli, että oikein harmittaa kun joutuu tekemään viikonlopun sisällä töitä. Kohta tämä työrupeama loppuu, ihan kohta. Enää 6 viikkoa! Sitten on kuukausi löysää ja sitten alkaakin mammaloma. HUH miten tää aika viilettää :)

Tarvikelistaa oli tänne kasailtu ja vaikka sellainen vaikuttaakin kauhean kätevältä niin jotenkin siinä oli aika paljon sellaisiakin asioita, joita en ovesta antaisi kantaa sisälle vaikka ilmaiseksi tuotaisiin. Esimerkkinä nyt vaikka tuttipullonlämmitin/desinfiointivärkki. Ei meiltä ainakaan tilaa sellaiselle löydy. Kattilat ja kuuma vesi saa kelvata :)

Vaan imetysliivejä olen jo kartoittanut useammasta paikasta. Täytyy joulukuussa käydä sitten ostamassa parit, mutta ainakin Stokkalla ja Helsingin Kampinkeskuksen Bebesissä lupailivat, että näille tankkereille löytyy sellaisia kokoja, joita pystyy käyttämään.

Minä odotan jopa vähän sairaala-aikaa koska siellä se ruoka kuitenkin tuodaan nenän eteen :D Toki eihän sitä voi tietää, että miten kamala kokemus siitä muotoutuu, mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että haluan siellä olla pari päivää ja opetella asioita rauhassa vauvan kanssa.

Supistukset on loppuneet täällä vaikka niitä ei ihan kauhiasti ollutkaan. Mutta nyt ei ole niitä vähäisiäkään. Ja se on varsin mukavaa :) Sen sijaan vaavi on alkanut liikkua ihan hurjasti. Nyt saa kuulostella muljuntaa ihan joka ikinen päivä ja pitkin päivää :heart: Ja mieskin sai eilen illalla tuntea ekat liikkeet :heart:

Lonely Mä olen vieläkin käynyt treenaamassa kahvakuulalla. Teen etuheilautuksia, rack-nostoja ja yhdenjalan maastavetoja. Tuo iskias vähän ehkäisee varsinkin noita maastavetoja, mutta muuten ei oo ollut mitään ongelmia. Mitä vatsalihaksiin tulee niin mulle sanoi salilla PT, että ei kannata enää tehdä suoria vatsoja (tai taisi sanoa, ettei välttämättä enää mitään vatsoja). Se ei niinkään vahingoita lasta kuin äitiä itseään. Suorien vatsalihasten välissä on kalvo, joka löystyy raskauden aikana kun lihakset tekee tilaa kohdulle. Jos suoria vatsalihaksia treenaa tässä vaiheessa, niin se kalvo voi löystyä lisää ja vatsan palautuminen on vaikeampaa. Sportissa oli raskausajan treeniohjeita ja niiden mukaan ihan viimeisilläänkin saa vielä tehdä hooveri/lankkua, jos vaan pitää huolen, ettei lösähdä lopuksi vatsalleen lattialle :D Mutta siis ylipäätään kannattaa keskittyä selkäpuoleen, käsilihaksiin (mutta välttää pään yläpuolelle tehtäviä nostoja), jalkoihin ja vatsapuolella enintään kylkiin ja staattisiin, jos niihinkään. Samasta kalvon löystymissyystä vatsalihastreeniä ei sovi aloittaa heti synnytyksen jälkeen vaan luin jostain ohjeen, että kun vatsalihasten välissä tuntuu enää parin sentin rako, niin on turvallista aloittaa taas suorien vatsojen treenaaminen.

Vaunuhankinta Me päästään tosiaan ostamaan vaunut vasta tammikuussa, mutta ollaan nyt jo kartoitettu niitä. Pakko sanoa, että auton hankkiminenkin oli helpompaa :D Täytyy tosin tehdä tuossa marraskuussa vielä reissu vaunukauppaan ja kysellä vähän toimitusaikojen perään.

Mutta nyt tää lähtee taas salille vähän rehkimään ja sitten Hulluille päiville :) Ilta menee taas töiden parissa, mutta menköön.

Anskutin ja Syllikki 25+1
 
Ihana peitto Lyydia :heart:

Kiitos kaikille vastauksista, jotka sain kyselyihin liittyen vauvan imetykseen ja tutteiluun :) Nyt onkin ostoslista jo koossa niiden perusteella.

Perjantaina kävin kirppiksellä ja mukaan tarttui söpöjä vaatteita 9 kpl yht. 13 eur. Kyllä oli halpaa. Samoin olen löytänyt huutiksesta miltei tuliteriä vaateparsia ihan muutamilla euroilla. Mehän emme halunneet äitiyspakkausta juuri sen vuoksi, että tämän vuoden tekstiilit olivat hyvin poikamaisia ja vähän liian valjuja meidän makuun, ja nyt saa valita vauvelin vaatteet ihan yksitellen oman maun mukaan, jotta sitten varmasti ovat mieleisiä. Ja kuten arvelinkin, jopa uusia vaatteita on tarjolla todella edukkaasti. Kelan raha suuntautuu sitten vaunuihin :)

Minulla on juuri loppumassa Body Shopin kaakaovoidepuikko ja ilokseni huomasin, että Body Shopilla on lokakuun ajan kampanja, jossa liittyessä kanta-asiakkaaksi ilmaiseksi saa ekalla kerralla yhdestä tuotteesta -50%. Erittäin hyvä tarjous. Tuolloin puikolle jää hintaa n. 7.50 eur. Täytyy liittää ehkä mieskin niin saisi sitten kaksi puikkoa yhteensä ;)

The Body Shop - Kanta-asiakkuus

Minua myös riivaa ummetus. Heti jo syön päivässä n. viisi kuivattua luumua, niin tilanne on helpompi. Tosin niissähän taitaa olla rikkiä, joten en tiedä kuinka usein niitä oikein voisi syödä. Minulla on perjantaina neuvolalääkäri ja aionkin kysyä, että voisiko käyttää Vi-Sibliä, jota lääkärit usein määräävät muutenkin ummetukseen. Moni on saanut hyviä tuloksia seuraavalla "koktaililla": Kellogs All Brand-hiutaleita + Activia joguttia + 1 tl Vi-Sibliniä.

Minulla on refluksia ja siihen saattaa auttaa pää vähän koholla nukkuminen, syömisen lopettaminen 3 tuntia ennen nukkumaan menoa (itse en pidä tästä kiinni), maitotuotteiden vältäminen (toisilla ne kylläkin auttavat tilanteeseen), kurkun ja tomaatin välttäminen, kahvin välttäminen. Refluksi aiheuttaa kieleen myös esim. katetta ja pahanhajuista hengitystä. Että tällainen kiva vaiva. Oireena on kurkussa tuntuva kiristys, joka tulee kun ruokatorven pää on punainen ja kiristynyt. Oireiden taso vaihtelee päivittäin ilman sen suurempaa syytä. En tiedä auttaisivatko noiden edellä mainittujen tuotteiden välttäminen myös tavalliseen närästykseen.

Lisäsin myös magnesiumin määrää, koska kramppeja ja suonenvetoja edelleen jatkuvasti. Näyttää auttavan vähän.

Tässä kuva uusimmista tekeleistäni vauvelin puvustoon :) Junasukkien Etelä-Pohjanmaan käsi- ja taideteollisuus ry: Vauvan sukan ohje
tekoa olen miettinyt kovasti, koska niistä sanotaan yleisesti ottaen, että ovat ainoat jotka pysyvät potkuttelevan vauvan jaloissa :)




26 + 3
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen ihan varma, että kävin eilen kommentoimassa, mutta jonnekin on vaan sepustus kadonnut. :snotty: Uusi yritys!

Lyydian peitto on ihana! :heart: Todella kauniin harmoniset värit.

Ninnattaren neulekokoelma on myös ihana! :heart: Ja kiitos tuosta junasukkien linkistä, tuollaisethan voisi lisätä neulomisjonoon. :)

Julille piti kommentoida epiduraalin laiton kipua, että itse en ainakaan edes huomannut spinaalin laittoa supistuskipujen ohessa. Ainoa ongelma oli pysyä tarpeeksi köyryssä asennossa spinaalin laittoa varten, kun supistuksia tuli tiheästi.

Tuoreimmassa Vauva-lehdessä oli juttua tuosta polikliinisestä synnytyksestä. Jotenkin itselleni jäi sellainen maku siitä, ettei se ehkä ole ihan minun juttuni. Sittenhän on olemassa vielä lyhytjälkihoitoinen synnytys (LYSY), jolloin synnyttäjä kotiutuu yleensä 6-48 tunnin kuluttua synnytyksestä. Tämä voisi ehkä omalla kohdallani tulla kyseeseen, mikäli kaikki menee hyvin.

Mulla ei ole mitään sairaalakammoa ja yleensä saan mm. nukuttua sairaalassa todella hyvin. Ja onhan se luksusta, kun palvelu pelaa. =) Mulla oli viimeksi vaan niin rasittava huonetoveri, ettei omasta levosta ja rauhasta oikein tullut mitään. Hän puhui koko ajan puhelimessa ja kuulin sen saman synnytyskertomuksen ehkä 20 kertaa kahden päivän aikana.
Lisäksi, vaikka osatolla oli tunnin vierailuaika, hänellä ramppasi vieraita huoneessa ihan mihin aikaan vaan. Minä tietysti olin siinä ovea lähinnä olevassa punkassa, joten yritä siinä sitten reva levällään ottaa ilmakylpyjä, kun vieraita ihmisiä kulkee ohi vähän väliä.



NS 27+3
 
Käytetyistä vaunuista kyseli täällä Jul. Minähän ostin elokuussa käytetyt Brio combi -yhdistelmärattaat hintaan 150,-. Ne on tosi hyvin pidetyt, siistit ja hyväkuntoiset, joten mielestäni tein tuohon hintaan hyvät kaupat. Ostin ne huuto.netistä jossa on myös monen hintaisia vaunuja, osa pyytää käytetyistä aika korkeaakin. Huuto.netissä voi tehdä haun hakusanalla ja valita sitten lisäksi oman kaupungin, niin löytyy helposti juuri ne, mitkä itseä kiinnostaa ja voi sopia vaikka, että käy katsomassa vaunuja.

Itse ajattelin paljon kävelevänä ja koirien kanssa ulkoilevana, että pyöriä pitää olla neljä, niin on tukevampi mennä lumessakin eikä haittaa, vaikka koira välillä vähän kiskaisee. Lisäksi vaatimuksena oli
- heittoaisa
- säädettävä aisan pituus (pituuseroa mulla ja miehelleä 30 cm, niin pitää voida säätää)
- yhdistelmärattaat kovalla kantokopalla
- säilytetty sisällä

Mukaan tuli myös laukkua ja suojusta yms. Mulle ei ole väliä sillä minkä väriset vaunut on, vaan tosiaan toimivuus ja nuo tietyt jutut, mitkä yllä onkin. Lisäksi mietin, että merkki saa olla jokin yleisesti tuttu, joka tiedetään ihan jämäkäksi. Eilen juuri yksi tuttu ihmetteli, kuinka hyväkuntoiset ja siistit vaunut ovat, vaikka itse on ostanut kaksi vuotta sitten uutena ja näyttää kuulemma paljon kuluneimmilta.

Eli hyviä käytettyjä yhdistelmävaunuja siis kyllä saa ja hintatasossa 150 -200 e on mielestäni jo hyvät kaupat riippuen vähän rattaiden kunnosta, varustelusta ja merkistä.

Facebookissa on myös Annetaan/myydään/ostetaan/vaihdetaan-palstoja kaupunkikohtaisesti. Kannattaa katsoa, onko teidän kaupungilla sellainen. Ne ovat varsin vilkkaita ja niissä myydään myös hyviä yhdistelmärattaita vähän väliä ihan passeliin hintaan. Muutenkin olen tehnyt löytöjä kotiin että vauvalle myös tuon palstan kautta.

Mun mielestä on ihan hauska tehdä löytöjä, ei se vie edes paljon aikaa jos ohimennen tsekkaa mitä palstalle on tullut :). Hoitotason sain vasta suklaalevyllä ja sekin on älyttömän siisti - noilla palstoilla osa pyytää tavaroistaan paljon, toinen haluaa vain pois nurkista pyörimästä itselle tarpeettoman tavaran tyylin "kunhan viet pois, niin se riittää". Tuntuukin ihan hassulta, että ostaisi kaiken uutena kun uudenveroisia saa edullisesti, puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi. Suosittelen kyllä! :)

(.)Hups! Viikot vierii, kohta lokakuun puoliväli menossa. Mulla käytännössä jäljellä kaksi kuukautta töitä. Tämäkin tuntuu ihan uskomattomalta. Mutta fiilikset on ihan hyvät. Kiloja on tullut, tuntuu itsestä että liikaa, mutta toisaalta lähtöpaino oli aika matala. Että ei kai tässä auta surra, tulee mikä tulee.

Iloista viikkoa!
KP rv 25+5
 
Jul kyseli käytetyistä vaunuista, täällä myös nuorelle parille esikko tulossa, eikä rahaa ole mitään kauheasti tuhlattavaksi.. Ostimme 180€:llä Emma Alu Combit. Noita Emmojahan joka paikassa haukutaan, mutta olivat ihanan ryhdikkäät ja muhkeat yhdistelmät, kevyet työntää ja mukavilla eduilla (heittoaisa, paljon taskuja, kesäksi vaunut saa riisuttua "kevyemmiksi", ratasosaan jalkapeite yms.). Tykkäsin myös tuosta puolikovasta kantokopasta, vaikka hieman arveluuttaa kestääkö nuo kantohihnat.. Mukaan saimme myös äitiyspakkauksen makuupussin, joka sopi passelisti väreihin (joista myös tykkään tosi paljon!) ja meidän omankin äippäpaketin makuupussi sopi tosi kivasti tuohon beigeen. Mukaan tuli myös ötökkäverkko ja sadesuoja.
Eli tyytyväisiä ollaan, saa nähdä siten miten käytännössä toimivat ;)

Tänään edessä neukkalääkäri, hiukanhan aina nuo jännittää, mutta eiköhän kaikki ole hyvin :)

Tässä vielä masukuvaa tältä päivältä "huijauskuvakulmasta", näyttää kun olisi suurempikin pallo kyseessä vaikka totuus on toinen :D

jjuuli 26+5
 
Sairaala-ajasta vielä: Mun täytyy kyllä kommentoida tuota palvelu pelaa-periaatetta sen verran, että ainakin täällä on ns. itsehoito-osasto. Vaatteet ja petivaatteet+vauvan vaatteet haetaan varastosta itse ja viedään pesukärryyn. Ruoka tulee aulaan josta jokainen hakee (jos ehtii) oman annoksensa tai syö aulassa. Itse en yhtään tykkää systeemistä koska en halua jättää vauvaa yksin jonotusten tms. ajaksi ja toiseksekin meillä imetys kestää jopa 1-2 tuntia kerrallaan ja kun saa vauvan syötetyksi on ruoka jo korjattu pois :(
Joo tiedän, että olen liian herkkä, mutta en todellakaan jätä itkevää lasta lähteäkseni itse syömään.

Verensokereita mittailtu täälläkin ja kaikki arvot ok jos ei syö makeaa, mutta makeasta poksahtaa kaikki rajat heti rikki :(
Raskausaikana en ole koskaan syönyt makeaa kuin nimeksi, mutta nyt kun se on kielletty niin jopas tekee kokoajan herkkuja mieli :LOL:
Cocacolaa juon silti lasin päivässä ruuan kanssa ja sen kroppa kyllä hyvin sietää.

Huomenna sitten neuvolalääkäriin.

Bassets 25+5

ps. onko muilla kokemusta vyöhyketerapiasta raskausaikana tai muuten? Mulla olisi eka aika ens viikolla jalkasäryn takia. Koskaan ennen en ole käynyt.
 
Heissuli neidit!

On teillä isoja massuja! Oma on niin pieni teihin verrattuna :D

Sairaalassa ajasta on näimmä käyty keskustelua. Ei tuollainen 6h synnytyksen jälkeen kotiin ole minunkaan juttuni (toisin kuin Vauva-lehdessä), mutta varmasti haluan pian kotiin. Miehelle tässä juuri totesin että kyllä mieluusti olisin ainakin sen yhden päivän sairaalassa. On se koti ihanin paikka :)

Viime yö meni vähän väliä valvoessa. Kyljeltä toiselle kääntyminen tuntuu ilkeältä vatsalla ja monesti heräsin kylkien puutumiseen. No, juuri kun on nukahtamassa niin eikös vessahätä yllätä! Ja kun pääsee takaisin sänkyyn niin pikkuinen alkaa temmeltää vatsassa :D

Sannuli 25+4
 
Hyvaa alkanutta viikkoa Mammat!!!

Tiputin sitten puhelimeni vesilasiin eilen yopoydalta... Ja nyt se ei toimi yllatys yllatys... :mad: No nyt sitten koitan sita auringossa kuivatella. Tuskin siita enaa puhelinta tulee... kiukuttaa. No saanhan tekosyyn vaihtaa uudempaan ja hienompaan :D

Anskutin Kiitos kattavasta kommentista treenaamisen suhteen! Mun taytyy nolona tunnustaa et oon vaantany niita hiton vatsalihaksia edelleen... mut kun luin ton sun viestin niin siihen loppu.

Mina edelleen ihastelen noita teidan kasitoita kun ne on niin kauniita. Ite tilasin anopin naapurilta (joka siis on intohimonen kutoja) tuollaisen kudotun haalarin. Saa nahada millaisia malleja hanella on. Mutta itse en kykene tuollaisia varkkaamaan :)

(.) Ei kuulu kummempia. Kauhean aktiivinen tama tapaus on. kaytiin miehen kanssa treffeilla ja mentiin kuuntelemaan sinfonia orkesteria ja Sintti sai kauheat satkyt ja jumppas lahes koko konsertin ajan :heart: Tieda nyt sitten tykkasiko vai ei :) Supistelee silloin talloin, huomaan jos on ollut jotenkin rankka paiva niin silloin tietysti herkemmin. Esikoisella mulla ei ollut mitaan supisteluita ja nyt taman kanssa on paivittain.

Oikein hyvaa alkanutta viikkoa kaikille ja voimia niille jotka taistelee vaivojen kanssa!

Lonely ja Sintti 25+3
 
Monet täällä puhui tuosta sairaalassaolosta, että on kiva olla "täysihoidossa" mutta musta siitä on täysihoito kaukana, just tuo mitä Bassetskin sanoi, että vaatteita niin itselle, kuin vauvallekin saa metsästää pitkin käytäviä, ruoat tuodaan sinne aulaan, minne tarvii raahautua ja kun en yksin vauvaa halua jättää hetkeksikään niin se taiteilu sen vauvan kopan- ja tarjottimen kanssa on kaikkea muuta kuin kivaa.
Itse koin tuon järjestelyn tosiaan niin hankalaksi, että jätin sitten kokonaan syömättä, koska ruoka tosiaan oli niin pahaa, ettei sitä sen vuoksi pystynyt kunnolla ees nielemään ja juuri se, että vauva olis pitänyt jättää johonkin yksinään niin kiitos, mutta ei kiitos. Nyt sitten osaa varautua niin laitan kassiin järjettömän määrän karkkia :)D ) ja käsken miehen tuomaan mukanaan vaikka subin tmv. et saan jotain siellä sairaalassa syödä ja sit tietysti omat vesipullot (kivennäisvettä) mukaan.
Kotona olo on ihan luksusta tuohon verrattuna! Mullahan vielä viimeksi oli se spinaalipäänsärky joten se ruokailemaan meno oli suoraan verrattuna kidutukseen, kotona se ruoka sentään tuotiin sänkyyn ja mies jopa syötti mut :D ja siellä sai lämmintä ja HYVÄÄ ruokaa :) lisäksi kotona kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet on käden ulottuvilla ja kotona saa LEVÄTÄ, kukaan ei tuu herätteleen millon minkäkin tekosyyn varjolla eikä tarvii kuunnella kuorsausta viereisistä sängyistä jnejne.

Jul kyseli epiduraalin laitosta, ei se tosiaan satu. Mullakin suurin ongelma on ollut se, että kun supistelee ihan jatkuvasti niin pysyminen siinä asennossa, että epiduraalin voi laittaa on ollut kaikkein kauheinta. Mulla ainakin kivut on siinä vaiheessa kun sitä epiduraalia on laitettu on sitä luokkaa, että yksi pieni pistos ei tunnu missään.


An-ri valitteli, että maha alkaa oleen tiellä... sama vika! Tää on tullut nyt vasta ihan tässä parin viime viikon aikana, kyykistely on tosi hankalaa ja just johki lattialle kun menee niin nouseminen on työn ja tuskan takana. Eilen käytiin syömässä niin oli tuoli niin korkea, että kun kumartui laittaakseen ruokaa suuhun niin maha otti vastaan, huoh! ja tää vaan pahenee viikko viikolta.

(.) mulla on ihan järjetön päänsärky, se alkaa tosta ohimoilta ja menee "pään läpi" takaraivoon ja vihloo oikein kunnolla :( buranaa en enää uskalla ottaa ja panadol on sama, kun söis karkkia, paitsi ettei siitä saa sitä makuelämystä niin oon sit täysin ilman särkylääkkeitä :( raivostuttavaa!!

Huoh, mistä saisi motivaation tehdä tuo koulu loppuun? pakko se olisi pois alta saada, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta :( loppukin into lopahti, kun kävin koululla ja multa kysyttiin, että miksi olen valinnut eri suuntautumisalan, että kun olisin valinnut yhden toisen, mulla olisi jo materiaali kasassa kiitettävää varten, mutta siinä, minkä valitsin joudun tekeen nollasta kaiken ja kiitettävästä on turha ees haaveilla :( itse siis olisin ehdottomasti valinnut sen, mihin mulla siis on jo kaikki tehty, mutta koululta sanottiin, että mulla sen alan suuntautuminen on "liian suppeaa" eikä sen vuoksi sitä hyväksyttäisi ja nyt sit loppusuoralla ihmetellään, miksi valitsin sen, minkä valitsin :(

ainiin tiikerinlilja kysyi, että oliko mies mukana lääkärineuvolassa: se on muuten ihan normi neuvola, paitsi että lääkäri tekee sisätutkimuksen, eli mitään ihmeellistä siellä ei tapahdu joten sinäänsä mies ei mitään menetä siinä, ettei paikalle tule. Meillä mies ei oo ollut yhdelläkään käynnillä mukana, ei siis ultrissa eikä neuvoloissa. Ekassa kävi kaikki, tokassa ultrat, kolmannessa odotuksessa tuli rakenneultraan ja nyt ei oo sit käynyt missään ja sanoo, ettei kyllä oo mitään menettänyt, et ne on kuitenkin hänen mielestään ollut aika tyhjänpäiväisiä tilaisuuksia.

tatomira 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Onpa monessa sairaalassa huonosti jos ruoka jätetään aulaan josta se pitää huoneeseen viedä..Täällä tuodaan ruoka ns. päivähuoneen vieressä olevaan keittiöön missä on ihan pöydät ja tuolit jne. mitään muuta kun rullaa vauvan siinä kärryssä sinne, ottaa ruokaa ja alkaa syömään..Toki täälläkin ite vaihdat sänkyyn alustan yms. mut en mä koe sitä ongelmana..

Lääkärissä tai neuvoloissa ei meillä isäntä ole ollut kertaakaan mukana, enkä kyllä lääkäriin vallankaan edes ottais kun siellä ronkitaan.. :D Onhan ukko tuon römpsän nähny ennenkin, mut silti se on yksityinen juttu..

Ihania käsitöitä olette tehneet! :) :heart: Voi kun itsekkin osais..Mä opettelin tuossa joku aika sitten tekee villasukkaa, mutta tuolla toinen on kesken kirjahyllyssä, motivaatio siis loppu yhtä nopsaan kun alkoikin.. :D

Masukuviakin on ilmestynyt! Niitä on aina ihana katsellat.. :heart: Vallankin kun kaikilla on niin erilaisia..On pieniä, siroja ja sieviä, isoja, pyöreitä ja pehmeitä! :heart:

Tajusinpa tänään kiitos fb:n että mun pitää alkaa hankkii petivaatteita, eihän mulla riitä petivaatteet tekemälläkään kahdelle lapselle! :O :LOL: Miten olenkin onnistunut unohtamaan tuon..Mä olen vaan kovasti elänyt siinä uskossa et kaikki on valmiina.. :D

Sokerirasitus olis minulla edessä vasta viikon päästä keskiviikkona ja siitä vajaa viikko, on lääkärineuvola.

Äitiysrahahakemus on laitettu 3vkoa sitten, ihme ja kumma, päätöstä ei vain ole näkynyt vieläkään, edelleen kelan sivuilla lukee vain että asiakirja saapunut... : / Ihmeellistä kun yleensä täällä on melko sutjakkaasti tullut päätökset..

(.) Tänne ei mitään sen kummempaa, samoja kremppoja vaivana kun muillakin, huonosti nukutut yöt, liitoskivut, pieniä supistuksia jne jne.. :) Vallankin autoilu tuntuu olevan mulle kirosana, mut no..Pikkuvikoja.. :D

Tässä maha eiliseltä:



Oikein mukavaa viikon jatkoa kaikille! :) :flower:

Maira ja pimpula 26+0
 
tiikerinlilja kyseli onko mies ollut lääkäreissä mukana.. Täällä ei, hän kyllä olis halunnu, mut mä tarviin sellasen "oman rauhan" noihin gyne juttuihin, en halua, että mies on siinä mukana. Tuskinpa hänkään haluaisi mua esim. johonkin urologiselle käynnille? Kun itse vauvaa kuitenkaan tossa ei mitenkään näe tai koe. Muissa käynneissä on kyllä ollut mukana ja haluankin, että käy. Jos vaikka joskus ilmenisi jotain häikkää, niin en olisi ainakaan yksin. Musta olisi melkein kamalaa, jos hän ei haluaisi ultraan mukaan :D Mutta se on tietysti tapansa kullakin.

Mitäs te sanoisitte tästä mitä mulla eilen kävi....:
Mulla tuli eilen sellanen ihan järjetön kipukohtaus tisseihin ?? Se alkoi kesken kauppareissun pienenä kihelmöintinä, kuin veri olis kiertäny ihan hirveesti tisseissä/nänneissä. Sitte se muuttu pikkuhiljaa kuumotukseks ja oli lopult ihan järkyttävää kipua, ku joku olis tunkenu nokkosia mun rintsikoihin. En tajunnu ees siinä vaihees enää mitään ostoksista, kun sattu vaan ihan hulluna, halusin vaan jääpaloja paidan sisälle. Se kesti n. 10min ja sitte loppu pikkuhiljaa, siis mitä ihmettä? En googlettamalla löytäny oikeen mitään tommosesta, mitä olis voinu olla... Ku kyse ei ollu mistään pikku kuumotuksesta, joka varmaan onki ihan normaalia.

Kopsasin tuon stoorin toisesta keskustelusta, mutta olen vieläkin hämilläni, koska kyseessä oli oikeasti ihan polttava kova kipu, eikä mikään kuumotus?

ja niin, täällä kärsitään myös hirmu päänsärystä, mutta ei siinä kai mitään ku pissat on ollut aina puhtaat ja verenpaineet ok..

jjuuli 26+6
 
Helouuu kaikillee! Täällä taas kerkee piiitkästä aikaa käymään..

Me saatiin haettua lauantaina meille yhdistelmävaunut! :heart: Käytettynä ostettiin emmaljunga classicrungolla ruskeamustat 2007 vuoden. mukana oli citykoppa, ratasosa, runko, hoitolaukku, sadesuoja, lämpöpussi ja jalkapeite ja hintaa tuli 380 €. (ovh 890€) ei minkäänlaista kulumaa, ei edes renkaissa, myyjä sanoikin että niitä todella vähän käytetty, kun olivat ostaneet sitten tuplavaunut toisen lapsen synnyttyä. oon melkee joka päivä käyny hypisteleen niitä tuolla meidän varastossa. niin meidän näköiset rattaat. <3



Sitteeen. Kelaneuvolassa on käyty ja äitiyspakkausta tässä odotellaan saapuvaksi. Myöskin äitiyspäivärahasta päätetty, mutta kun mulla kävi pienoinen moka siinä hommassa.. piti hakea 6 kk tuloilla, niin hainkin sillä 2009 vuoden tuloilla.. ja se jäi erittäin pieneksi, sillä en ole ollut ees täysikäinen tuolloin ja muutenkin opiskelija.. tietääkö kukaan, voiko sitä hakea uudestaan vaikka se on päätetty jo?

Kävin myös lääkärineuvolassa, ja painoa pienellä oli 545 g. (rv 23+3) Muuten kaikki olin hyvin, paikat kiinni.

Täällä jatketaan vieläkin oksentelua.. hohhoihjaaa, jokahan tämä pian loppuu??

Niiskuneiti ja mötkö 24+2



tässä kuva sunnuntailta 24+0
 
Kiitti tatomira ja jjuuli, niin mie vähän pelkäsinkii että ronkkiivat jo ihan sisälle asti. Noh pitää yrittää selittää miehelle että tällä kertaa ei pääse mukaan. Vielä ku neuvolantäti sano että silloin ultrataan samalla..Kun toisella ois nii kova into olla mukana aina. Hyvä nii. :)

Niiiskuneidillä
ihanat sukulaku rattaat.. :heart: Meillä on melkein samanlaiset, musta-beiget vaa.. :) Saadaan siskon kahdella tyttärellä käytetyt Emmaljunganit lainaan siksi aikaa ennenku poika voi sitten istua Emmaljunganin scootereissa. :)

Tänää lähetään sitten äitiysvalmennukseen, vai mikä sen oikee nimi on. Joku ensisynnyttäjien iltamat, neljänä tiistaina..

Massujen kommentoinnista kyselisin. Joko teitä on alettu sanomaan VALTAVIKSI. Kyllä oikeesti alkaa ottamaan ihan jo päähän, että tullaan esim. töissä kommentoimaan, että hyvin on lähteny pyöristymään, on jo ihan valtava, onko varmasti vaa yks, syntyykö se tosissaan vasta tammikuussa... HUOH.

tiikerinlilja. + poika 27+4
 
Heissan!

Meilläkään ei mies oo mukana lääkärikäynneillä, eikä kyllä tavallisessa neuvolassakaa. ultraan tulee mukaan ja synnytykseen. :) mut en mä kyllä oo kovin kaivannutkaa sitä muualle mukaan. pärjään yksikseen. Mutta on se mukava ku se kuitenki aina kysyy sit jälkeen päin että mitä vaikka neuvolassa sanottii yms. että silleen kuitenki on kiinnostunu. :)


Ihanan peiton tehnyt lyydia. Tykkään ite noista väreistä. :)

Jjuuli mulla ainakin ollut vähän samantapaisia oireita aina silloin tällöin, mut ei ehkä ihan nuin voimakkaina kuin tuo sun kuvailema kipu ja kuumotus. Mutta kuitenki sillee et alkaa juuri kihelmöintinä ja sit alkaa kuumottaan. vaistomaisesti tulee sit hierottua tai laitettua käsi rinnalle kuumotuksen aikana. ite oon vaa ajatellu et se varmaa liittyy jotenki hormooneihin ja rintojen valmistautumiseen maidon tuloon. en mä muuta syytä oo keksiny.. :p

ON: Täällä hormoonit käy ylikierroksilla vähän väliä ja mieliala heittää laiasta laitaan. Iha naurattaa ne kohtaukset näin hyvänä hetkenä mut sitte ei kyllä naurata mikään ku on se toinen hetki. Itku tulee aivan yhtäkkiä iha mitättömästäki asiasta ja kaikki tuntuu olevan silloin huonosti. et huhhuijaa! Mut jospa se tästä vielä seesteytyis. :)

Anri 24+6 :heart:
 
Äippärahahakemuksen taisin laittaa (sähköisesti) 13.9. eikä ole vieläkään vastausta kuulunut. Olettaisi pian päätöksen tulevan.
Meilläkään ei mies ole ollut mukana missään äitiys- tai lääkärineuvolassa. En ole nähnyt asiaa mitenkään tarpeelliseksi kun minä siellä pääosaa esitän ;) Ja eikä mies pääsisikään töiden takia. Pääasia että synnytykseen tulee mukaan! :D Huomenna olis sitten se sokerirasitus!
 
Miehen mukanaolosta lääkärineuvolassa meillä ei ole mies ollut koskaan mukana, eikä silti tässä raskaudessa tavallisissakaan neuvoloissa.

Kelan halemuksista ei ole täälläkään kuulunut mitään.

ON: Olin tänään lääkärineuvolassa. Ja sain tosi ystävällistä palvelua kummassakin :) Vakiterkkari, jossa ei kylläkään ole mitään vikaa, oli lomalla ja sijainen oli tosi mukava. Samoin lääkäri jota en ole ennen tavannut. Puhuin jo mahdollisesta synnytyksen käynnistämis-käyntilähetteestä äitipolille kun LA alkaa olla täynnä ja lääkäri lupasi palata asiaan 35 vkolla, muttei pitänyt ajatusta mitenkään mahdottomana. Kaikki oli muutenkin OK. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Pissa OK. Paineet 118/62 (aika korkea mulle, mutta hyvä). Sf-mittaa en muista, mutta se oli laskenut edelleen. Oli nyt keskikäyrällä. Lääkäri ei kuitenkaan pitänyt laskua mitenkään hälyttävänä. Sykkeitä ei tahdottu saada sitten millään kun pieni oli niin vilkas, mutta nekin oli OK. Painoa oli nyt tullut reilu 300 g/vko ja kokonaisnousu on jo 7,5 kg :whistle:

Sokereja olen nyt seurannut ja ne on olleet paikoin jopa liian alhaiset, mutta sekään ei kuulemma haittaa jos oma olo on OK. Mulla on ollut olo OK kokoajan. Seuraava käynti sitten 1,5 vko päästä noiden sokerien takia.

Bassets 25+6
 
  • Tykkää
Reactions: inkalilla
Bassets kysyi aiemmin vyöhyketerapiasta. En ole nyt raskausaikana käynyt, mutta aiemmin kyllä useita kertoja. Se on tosi rentouttavaa ja mukavaa kaikin puolin. En oikein itse usko, että sillä mitään suoranaista korjaavaa vaikutusta on esim. sisäelimiin, mutta varmasti voi jalkakipuihin auttaa, kun verenkierto paranee ja lihakset rentoutuu. Ja minä kyllä käyn tosi mielelläni, kun se on niin kivaa =).

Miehen neuvolaan osallistumisesta oli puhetta. Meillä mies ollut yhden kerran mukana (kun neuvolasta käskettiin, mutta ihan mielellään tuli), muuten kai käyn itsekseni. Ei kai sitä miestä siellä kyllä mihinkään edes tarvi, doppler on ollut kotonakin ja tuskin ne mun verenpaineet niin kiinnostavia on :D. Muuten on kyllä ihan tarpeeksi hengessä mukana.

Ihania neuleita oli taas kuvissa (Ninnatar ja Lyydia)! Nuo Neljän suoran ja Lyydian peitot saivat minutkin lisäämään peiton tulevien käsitöiden listalle. Nyt on tullut tehtyä paljon muiden lapsille neuleita ja oman vaavin kamppeet on puolitiessä tai viimeistelyä odottamassa.
 
Miehen neuvolaan osallistumisesta sen verran että me ollaan käyty yhdessä kaikki neuvola käynnit. Sen verran paljon miestäkin kuitenkin kiinnostaa ja haluaa tulla mukaan. Ja mä kyllä aion ottaa mukaan lääkärineuvolaankin, jos siis vain haluaa tulla.

ON: Huomenna edessä sokerirasitus. Ei mukavaa paastota taas. Jouduin jo su-ma välisen yön paastoamaan verikokeen takia ja nyt pitää taas paastota. Edellinen paasto oli täyttä helvettiä kun en pystynyt edes nukkumaan vauvan melskatessa ja voi olla että tästä yöstä tulee samanlainen kun unirytmi on niin sekaisin että nukuin juuri 6 tuntia... No, eiköhän tästä selviä. Sitten pääseekin vielä kerran tämän syksyn aikaan mökille. Onneksi siellä saa rentoutua ihan rauhassa.

Mimsy & Mini 24+6
 
Ihanan tyylikkäät sukulakuvaunut :heart:

Vauvan ihotuotteista. Mitä perusrasvaa kannattaisi hankkia? Itsellä on ollut pienestä pitäen atooppinen iho, joten sellainen voipi tulla vauvelillekin ja ajattelin hommailla jo valmiiksi sopivia tuotteita. Entä miten vauvan kylpytuotteet?
 

Yhteistyössä