~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

Nunnuu78,tervetuloa!Kiva saada muita nkl:ään meneviä meitä kun ei tällä listalla kovin paljon ole.Mulla laskettu 1.1 joten saatan hyvinkin olla siellä uudenvuoden tai sitten jouluaaton kun vauvathan yleensä tulevat silloin kun on hankala päivä.Vähän nimittäin pelottaa toi juhlapäivänä synnyttäminen kun naikkarilla muutenkin aina henkilökunta pula,toivottavasti edes anestesialääkäri löytyy äkkiä.Viimeksi kun kuopus syntyi oli kaikki osastot täynnä mutta minun onneksi,sain huoneen perheosastolta eikä lisiä tarttenut maksaa koska muuta vapaata huonetta ei lötynyt.

Kiitos MLM vauvojen sakset linkistä kun nyt vain saisi aikaiseksi ne tilata.

Mulla ei ole ummetus vielä hellittänyt vaikka en rautalisää pariin viikkoon ottanut nyt sitten yritän saada levolacia alas mutta maistuu ihan siltä sokerimömmöltä mitä sokerirasituksessa annetaan,yök.Pitää varmaan sekottaa johonkin.

Meillä onneksi sovittu että ostetaan vain lapsille lahjoja ja ne on jo ostettu.Äidille kuitenkin annan joka vuosi kalenterin jossa lastenlasten kuvia se on sellanen helppo jatkuva lahja mutta hankala koska tarviin miehen apua siihen eikä sillä koskaan aikaa.

Lähettäkää pliis niitä lumituulia tänne etelään myös,oon tosissaan kyllästynyt tähän pimeyteen ja mulla kun tällä pimeydellä on huono sivuvaikutus oon paljon itkusempi ja jotenkin kaikista asioista aattelee vaan huonosti.

Puzzle,ihana kuulla että asiat pikkusella vähän paremmin.

Tää tulee ennekkoon mutta epäilen että muillakin saattaa olla ajatuksissa eli ehkäisykysymys?Minä kun vähän epäilen että muistaako pillereitä ottaa kun sitten jo kolme lasta joten onko jollain kokemuksia hormonikierukasta?Tuleeko sivuoireita,vuotohäiriöitä tai muita oireita?Hinta voiko maksaa vuoden kerrallaan vai pakko se viisi vuotta,onko laitto vaikeaa tai poisotto?Aattelin että jos olen niin hullu että tässä vielä neljännenkin lapsen tekis niin kuinka helppo se poisotto olis.Missään nimessä en halua uutta vauvaa ennenkuin seuraava vähintään 1,5v mutta mun ikä ei tästä nuorene ja kello raksuttaa joten seuraavakin olis pakko tehdä aika pienellä ikäerolla.

Mitäköhän Sartsalle kuuluu?

mima73 ja poju 34+2
 
Mima onpa sulla jo hyvin nuita viikkoja kasassa :)
Hormonikierukasta kyselit... Mulla oli joskus vuonna tikku ja kivi moinen härpäke.
Jotain huntin ja kahden välissä on hinta. Laitettiin mulle ihan terkkalääkärillä. Terkkalääkäri kun oli oikeesti joku naistentautien lääkäri. Laitto ei oikeastaan sattunut sen enempiä ku papan otto. Mulla se toimi muuten ihan hyvin, mut mun neljäs muksu oli silloin jotakuinkin puolivuotias ja imetys oli käynnissä. Tosta sit ilmeisesti aiheutu se, eettä mulla oli seuraavan puoli vuotta tuhruvuotoa tauotta. Sit yks kaunis yö heräsin siihen, että mun kohtu työnsi sitä kierukkaa pois. Aamulla soitin lääkärille, joka sen sit poisti ku oli jo puoliksi ulos tullut. Eli imetys supistaa kohtua joka sit kait tän "synnytyksen" aiheutti. Raskaaksi en tuon aikana tullut. Se on jo paljon se.
Ja kyllä se vaan kerralla on maksettava se kierukka. Apteekista se respalla ostetaan ja sit lääkäri laittaa paikoilleen. Sit se on sen viis vuotta, ellet halua ottaa aiemmin pois. Poisotto on yhtälailla kuin sisätutkimus. Ei muuta. Menkat alkaa aika nopsaan poisoton jälkeen, viikossa yleensä. Mun frendillä kaikki vuodot loppu siiihen kohtaan ku kierukka laitettiin. Minkäänlaisia sivuoireita ei ollut. Mutta hän ei tuona aikana imettänytkään. Mulle lääkäri sanoi, et se on hyvä ehkäisy imetysaikana sillä hormonivaikutus on lähinnä paikallinen. Ja sit tietty sen varmuus on hyvä, kun hormonivaikutuksen lisäksi sillä on se "vieras esine kohdussa- raskaus ei mahdollinen"- vaikutus... tosin on aina on olemassa riski, että keho toimiikin kaikkia luonnonlakeja vastaan.
Ystäväni on ton kierukan poiston jälkeen saanut normisti, luomusti ja helposti kaksi lasta. Itse kolme jos tämäkin lasketaan.

Omasta puolestani suosittelen lämpöisesti.

Niiskuneiti aika kurjan kuuloinen raskausmatka sinulla ollut. Toivottavasti jaksat kuitenkin hyvällä mielellä loppuun asti. Matka ei enää ole pitkä :hug:

Pellavansiemenistä munkin mielestä ne on kiellettyjen listalla.

Ite oon käyttäny Laxoberonia. Lääkäri ei nähnyt estettä sen käytölle, sillä sen vaikutus on paikalllinen ohutsuolen seinämällä eikä tuo imeydy verenkiertoon. Mun kohdalla on toiminu. Jos joku aikoo kokeilla, niin suosittelen lähtee liikenteesee 5-8tipalla, muuten saattaa olla toiminta turhan ärhäkkää. Mut yksilöllistä......

(.) mun sokrurasitus on ohi ja tulokset sain tänään. Ei huolta eikä hätäää, ei ole RD:tä :)

Inkalilla ja öttis 31+4
 
Ehkäisystä täällä ainakin sekä hormooni, että kuparikierukka on synnytyksen jälkeen ilmaisia, että kannattaa sitä kysellä jos se vaihtoehto kiinnostaa :)
Kierukan laitto ei tunnu juuri miltään, muuta hyvää sanottavaa mulla ei kierukasta olekaan, mulla kun se ehti olla kokonaiset 3kk kunnes tein positiivisen raskaustestin... eli jos haluaa tulla raskaaksi niin kierukka on erinomainen ehkäisyväline :p
Ja kyllä se pitää kerralla maksaa, ei sitä voi osissa maksaa, kun se sen kerran laitetaan. Sitä pidetään kerralla max. 5v mutta voi otattaa jo aiemminkin pois.

Mun ei onnekseni tarvii moisista enää koskaan huolehtia, ah, sterilisaatio!! :) ei tarvii kehoaan myrkyttää hormooneilla eikä pelleillä epäluotettavien kierukoiden ja kortsujen kanssa.

Enpäs ole tiennytkään, että pellavansiemenet ovat kiellettyjen listalla ja eihän tää oo vasta kun mun 4. raskaus :D tässäkin raskaudessa oon niitä kyllä syönyt, kun ite teen sämpylöitä niin joka kerta sinne taikinan joukkoon noita oon laittanut ja niitä kait on muutenkin leivissä aika paljon. En aio jatkossakaan tuoteselosteita lueskella tuon varalta, ehkä niihin kotitekoisiin jätän sit laittamatta. Mua tosin ei muutenkaan jaksa nuo suosituksen kovinkaan paljoa kiinnostaa, oon syönyt just sitä, mitä mieli tekee.

Huomenna olis sit vika työpäivä ennen äitiyslomaa, JEE!!! tekee kyllä ihan hyvää, oon ihan poikki!! Jotenkin on viime viikot väsyttänyt aivan hirmuisesti! Keho suorastaan huutaa päiväunia! Tulee sitten täällä käyntikin vähentymään, kun en kotona jaksa aikaani tuhlata koneella istumisella :D kutimet taitaa heilua urakalla, eilen illalla istuin sohvalla puoleenyöhön kun jumituin tekeen tytölle sitä boleroa, on kyllä tosi nopea se tehdä.

tatomira 34+3
 
Nuunuu Tervetuloa mukaan! :)

Pellavansiemenet
on tosiaan kiellettyjen listalla, itse tosin en oo niin nöpönuuka vaan syön kaikkea harkinnan mukaan pieniä määriä.. :)

Mima ehkäisyä olen miettinyt kovasti jo minäkin, justiinsa puhuttiin miehen kanssa et nää kaks saa nyt hetkeks riittää, ihan tarpeeks töitä kuitenkin kahdessakin..Pillereitä en halua eikä mies niitä mun anna syödäkkään koska mä käyn niin kärttyseks niistä et huh..Joten kierukkaan varmaan turvaudun minäkin, makso mitä makso..

Hirmuisesti jo osalla viikkoja! :O :) Niin se aika kuluu..

(.) Kävin eilen neuvolassa, tässäpä tuloksia.

Paino: pirusti
RR: 130/80 (120/78)
Hb: 119 (121)
Sf-mitta: 28 (edellinen mitattu rv24 20cm)
Sykkeet 140 ja liikkeet ++, pissa puhdas jne..

Painoa on tullut kamalia määriä, kokonaisnousu jo 15kg joista 4kg tullut viimeisen kolmen viikon aikana, sain hirveän saarnan siitä ja multa penättiin syytä sille miksi lihon..Mitä siihen vastaat kun omasta mielestäsi olet kokoajan vaan terveellisempään pyrkinyt..Nyt sit joudun tekee ruokapäiväkirjaa jossa seurataan syömisiä ja arvostellaan sit seuraavalla kerralla, en odota kovinkaan innolla... :(

Tarjontaa kokeillessa th tottakai paineli kohtun reunoja jne. ja meinas saada hepulin kun huomas et ne on tosi kipeät, ei kuulemma kuuluis olla..Ei muutakun lähete isolle kirkolle synnärille ja illaks sinne istumaan.

Käyrällä kaikki ok, kaikki verikokeet ok, vauva kasvaa kuulemma niin keskikäyrällä ettei vois enää paremmin olla, painoarvio nyt 1900g. Kohdunsuun tilanne jäi epäselväks, ilmeisesti kuitenkin on kiinni, mutta mitään merkintöjä ei lääkäri tehnyt mihinkään neuvolakorttiin joten en tiedä sen tarkemmin..Perätilaa lukuunottamatta, kaikki on siis kunnossa, onneksi, säikähdin nimittäin itsekkin kun th alkoi puhumaan jostain kohtutulehduksesta.. :O Kuten itse epäilinkin, mulla on vaan nyt niin kaikki kiinnikkeet jne. arkana ettei niihin kestä koskea ollenkaan.

Tuosta painoasiasta jäin nyt niin kamala paine päälle ettei tiiä et jättäiskö kokonaan syömättä vai söiskö ittensä ähkyyn, entisenä syömishäiriöisenä kun kaikki takaraivoon jääneet pikku vibat nousee pintaan kun pitää alkaa ihan paperille pistää syömisiään..

En tiiä, toivottavasti tästä päivästä tulis parempi kuin eilisestä..

Viikon jatkoa..

Maira ja pimpula 32+1
 
Maira höh, onpas kurjaa kun tuohon painoon puututaan! Mulla oli kakkosen odotuksessa neuvolatäti ihan täys m*lkku ja valitti mulle, et "ootko huomannut, et sulla on tässä muutaman kuukauden sisällä tuo paino noussut useamman kilon" ja siis sen odotuksen aikana mulle tuli kokonaiset 9kg kaikenkaikkiaan! Mä totesin tädille, et joo, niin on noussut, mut ootko huomannut, et mä oon RASKAANA (ja sillon siis lähtöpainokin oli täysin normaali!) eiköhän nuo kilot tuosta karise!! Eikä toi 15kg nyt kuitenkaan mikään ihan suunnaton nousu ole. Musta tuntuu, et toi painonnousu on ihan mahdoton kontrolloitava, sillä se nousee jos on noustakseen söi tai teki mitä hyvänsä.
 
Ninnatar tuttipullot kuivuvat varmasti ilman siihen erikseen tarkoitettua kuivaustelinettäkin.
Itse oon aina käyttänyt kertakäyttöisiä liivinsuojia enkä aio tälläkään kertaa muutosta siihen asiaan tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Hei mammat!

Täällä yks sokeriseurattava taas purkautuu..Mun niin sattuu sormenpäihin. Laskin just, että vajaan kuukauden sisään oon käyttänyt 100 mittausliuskaa, joka tarkoittaa että oon siis tehnyt sormiin 100 reikää. Joka siis tarkoittaa 10 reikää per sormi. Paitsi, että en oo käyttänyt juurikaan peukaloita tai pikkurillejä (ensimmäistä ei vaan oo tullu käytettyä ja jälkimäiseen sattuu ihan pimeenä se pistäminen) eli jokaisessa käytetyssä sormessa on keskimäärin 16 reikää. Onhan siinä sormessa toki ns. kaksi pintaa mistä mitata, mutta kyllä tässä silti alkaa olla sormet aika hellinä. Osaa en pysty enää käyttämään juur lainkaan, mittaamiseen tai muuhunkaan kun paine alkaa jo tuntua ikävältä pistoskohdissa. Noh, toivottavasti tää armoton mittaaminen loppuu perjantaina ku käydään äitipolilla. Jos sen jälkeen selviäis vaikka muutamalla mittauksella viikossa.

Painosta Tän aamun punnaustulos omalla vaa'alla oli 1,7 kiloa enemmän kuin ekassa neuvolassa. Alas on siis tultu noin 6 kiloa siitä, mihin enimmillään pääsin raskauden aikana. Tämäkin noin kuukaudessa. Nice...
Toisin kuin Tatomira, niin joudun kyllä nyt sanomaan, että kyllä sitä painonnousua voi hillitä jos on pakko ja haluaa. Eri asia on, että onko se kuinka tarpeellista, jos painoa muuten tulee maltillisesti.
Mutta kauhean tehokas laihdutuskeino tämä raskausdiabetes on! :)

Anoppi ja anopin äiti kyseli viikonloppuna joulusuunnitelmia ja olivat kauhuissaan kun sanoin, ettei meillä oo mitään suunnitelmia vielä. Ja perään sitten painottivat, että heille mennään sitten käymään kun vaan valitaan päivä. (Ei siis niin, että tulkaa jos tulette. Vaan niin, että Tulette.) Meinasin sanoa, että on tässä sen verran monelle kaverille tänä syksynä tullut äkkilähtö synnytykseen ja sen jälkeen kotieristys, että voipi olla ettei tulla ollenkaan. Ja ettei oteta vieraitakaan vastaan. Vaan jätin sanomatta. Mennään, jos mennään :)

Ja mielelläni menen kyläilemään jouluna niin anopin kuin hänen äitinsäkin luona. Etenkin äitini luokse tahdon mennä aattona, sillä hänen puolisonsa kuoli keväällä (melkein enemmän isä minullekin, kuin mitä oma isäni oli) ja äitillä on nyt ensimmäinen joulu yli kymmeneen vuoteen yksin, ja rutiinit menee aivan uusiksi. En millään tahtoisi jättää häntä yksin tässä tilanteessa. Saatetaan sitten vielä kaapata se tänne meille joulupäiväksi, ettei hänen tarvi olla yksin kotona jouluyötä :)

Pellavansiemenet on tottatosiaan kiellettyjen listalla ja voi että kuinka olenkaan niitä himoinnut nyt kun kuivatut luumutkin menivät kiellettyjen listalle. Vatsa olisi tosissaan kaivannut pellavalimaa toimiakseen, mutta ei niin ei. Leipätaikinassa ja leivässä ylipäätään on niin vähän pellavaa per leipä, että niitä uskaltaa kyllä laittaa kotonakin leivottuun leipään. Sen sijaan noissa puuroissa taitaa se vatsantoimintaa edistävä idea olla nimenomaan niissä pellavansiemenissä ja niistä tehtävässä limassa..En lähtis siis syömään pellavansiemeniä lusikalla nyt, niiden nauttimista kun pitäisi ihan normaalioloissakin rajoittaa jossain määrin.

Puzzle Ihanaa, että parasiitti on vielä yksiössään viihtynyt ja voi hyvin :)

Liivisuojusasiaa olen pohtinut minäkin Kokeilin jossain vaiheessa noita äippäpakkauksessa tulleita kestosuojia ja totesin, että ovat liian pienet. Nämä mun meijerit kun on niin suuret, että reunat painaa juuri huonosti ja rintoihin jää kauheat painaumat. Täytynee siis askarrella itse vähän isommat suojat. Pysyvät sitten vähän paremmin paikallaankin :)

Imetysliivejä en ole vielä ehtinyt ostaa ja nyt en edes vielä viitsi kun tämä painonputoaminen vaikuttaa luonnollisesti aika paljon tähän kropan kokoon. Alkaa esim housut jo pudota jalasta :ashamed: Saapa nähdä onko mulla mitään päällepantavaa kun pääsen laitokselta kotiin :D Mutta kai sitä täytyy tuossa joulukuussa tehdä joku retki liivikauppaan. Helsingistä löysin sopivia ja niitä ajattelin mennä ostamaan joku päivä, kun olen toimistolla käymässä (ja kun veronpalautukset on tulleet :p).

Minä en oo ehkäisyä ehtinyt vielä miettiä, mutta keväällä, kun jätin ehkäisyn pois niin päätin, etten haluais enää hormonaalista ehkäisyä käyttää. Muutuin ihan toiseksi (mukavammaksi) ihmiseksi, kun jätin pillerit pois ja en millään tahtoisi palata takaisin vanhaan. Ollaan sovittu, että pikkukakkonen voi saada alkunsa parin vuoden päästä, kun minä saan ensin paperit ulos yliopistosta ja pääsen vähän "oikean" työelämän syrjään kiinni. Näinpä siis jotain kuitenkin pitäis keksiä tuolle kahden vuoden ajalle...Kortsun kanssa läträäminen ei kiinnosta pätkääkään.

Mutta josko nyt lähtis hetkeksi vielä töiden pariin. Tänään mennään ekaan perhevalmennukseen kuulemaan parisuhteesta ja vanhemmuudesta. Tuntuu turhalta (lähinnä, koska ei olis yhtään aikaa) ja samaan aikaan ihanalta :)

Heippa mammat! Palaan kertomaan perjantaina, mitä sanoivat sairaalassa.

Anskutin ja Syllikki 31+4 (enää 3 viikkoa äippälomaan!)
 
Viimeksi muokattu:
Anskutin no toki jos mussuttaa kilokaupalla suklaata päivittäin niin sitä painoa tulee väkisinkin, mutta vaikka söisi ihan normaalisti niin se paino voi silti nousta.

Mulle tuli ihan tässä raskaudessa parin neuvolakäynnin välillä painoa 900g/vko lisää ja sitten seuraavan 4vkon aikana sitä oli tullut vain 130g/vko vaikka söin ja liikuin aivan samalla tavalla, mikään ei elämäntavoissa muuttunut!
Edellisessä raskaudessa yhdessä vaiheessa paino nousi 1200g/vko ja seuraavalla välillä paino olikin laskenut 250g/vko ja edelleen syömiset pysyivät täysin samoina.
Eli aika arpapeliä tuo painonnousu on, joskus se vaan nousee vaikka söisi mitä!
 
Mun pitää Anskutin kans olla Tatomiran kanssa samaa mieltä ja todeta että täyttä bulshittiä on sanoa että "painonnousua voi hillitä JOS HALUAA". Tuskin sitä painoa kukaan ehdoin tahdoin paljon haluaakerätä mutta jos näkisit miten askeettisesti minäkin syön niin et sanoisi noin. Sitä painoa nyt vaan tulee enkä voi sille mitään kun ei syömättäkään voi olla :headwall:
 
Anskutin, luulen että oot pistäny itseäs "väärin" jos kerta sormiin sattuu. Tarkoitan että piikki menee liian syvälle. Jos mahdollista niin kokeile säätää syvyys mahdollisimman pieneksi. Ja olen edellisten kannalla tuosta painonnoususta, vaikka söis pelkkää näkkileipää voi paino välillä nousta ja välillä laskea. Itsensä hengiltä ressaaminen ja itsensä kuihduttaminenkaan ei tervettä.
 
Jep, minäkin tuota mieltä mitä muut tuosta painonnoususta.. täälläkin katsotaan mitä syödään, mutta paino nousee silti.. kiinnostaakin vähän tietää, että millä sitä painonnousua sitten muka voi hillitä?? eipä tällä isolla massulla viitsi enää lähteä mitään maratooneja vetämään saatika syömättä koko päivää olla.. vaikka söisikin ihan terveellisesti, niin ei se estä sitä painonnousua..
 
Naiset hyvät, Älkää nyt ymmärtäkö minua väärin.

Aivan aluksi: Muksuluuri En todellakaan ole iloinen ja ylpeä näistä kuukauden aikana pudotetuista kiloista. Ja sen olen täälläkin todennut, että olen siitä huolissani. Vaan eivätpä oikein neuvolassa sanoneet muuta kuin että antaa mennä. Toki lähtöpainollakin on tässä merkitystä, vaikka en vielä valaaksi itseäni sanoisikaan. Tämä "tehokas laihdutuskuuri" -juttukin oli ehkä enemmän sarkasmia kuin mitä tekstistä kävi ilmi.

Toisekseen Ruokavalioni ennen tätä dieettiä oli suht samanlainen kuin nyt. Joo, saatoin syödä päivässä sen Tuplan (enkä aina sitäkään), mutta muuten söin normaalia ruokaa.
Noh, mikä muuttui? Jogurtti vaihtui kokonaan sokerittomaksi ja niin kaikki muukin. Sen lisäksi hedelmät ja voi meni pannaan, niin ja maito myös. Maidon tilalla menee sitten vähärasvaisia juustoja ja hapanmaitotuotteita. Muuten syön samoja asioita kuin nytkin.
Ruokamäärät putosi, lounas varsinkin on pienempi kuin ennen, ja ruokarytmistä tuli pilkuntarkka. Ja kun sanon pilkuntarkka niin todella tarkoitan pilkuntarkka. Mutta nälkä ei juurikaan pääse yllättämään.

Itsekin olin vielä viisi viikkoa sitten sitä mieltä, että eipä tätä painonnousua mikään pidättele. Vaan pakko se on silti myöntää. Enimmillään odotin, että painonnousu hidastuu rd-ruokavalion myötä. Sanon tämän nyt ihan omasta kokemuksestani tämän raskauden osalta: Painonnousuun on selkeästi mahdollista vaikuttaa. Teillä on erilaisia kokemuksia ja kunnioitan niitä. Totean vain oman kokemukseni.
Siksi olen vähän loukkaantunut raparperitaivaan bullshit-kommentista. Onko minun kokemukseni vähemmän merkittävä kuin kaikkien muiden?

Enkä edes yritä syyllistää ketään kerätyistä kiloista!!

Ja kolmannekseen Maijulille vastaan, että valitettavasti jokainen näistä sadasta reiästä on tehty kertakäyttöisellä pistimellä, jota ei paljoa säädetä. Enpä usko, että sormeen reiän tekeminen moisella on mitään rakettitiedettä. Ja kyllä. Tällä reikämäärällä joudun jo vähän vaihtamaan sitä pistopaikkaakin ja voin sanoa, että kaikki ne paikat, joissa pistos lähtökohtaisesti ei satu, on jo käytetty.

Mutta jos nyt jotakuta loukkasin verisesti, niin pahoittelen sitä.

Ja lähden leipomaan pullaa. Koska sitäkin olen syönyt silloin tällöin. Ja silti paino putoaa. Pahoittelut siitä.

Anskutin
 
Itse en lähde kokeilemaan mitään tuollaista ruokavaliota mitä kehuit käyttäneesi.. saatko tarvittavat vitamiinit? ajattelin vain, että jos jättää kaikki hedelmätkin pois, niin ei se kyllä terveelliseltä kuulosta..

Se miksi täällä niin kärkkäästi käydään tähän asiaan on se, että itse raskaana ollessani on kova paikka, jos painoani tullaan kommentoimaan. Raskaudestahan täytyy nauttia, ei kytätä puntarilla oloa ja sitä montako hiilaria laitat suuhusi ja miten se miten se kuluttaa pois. ehkä asian yleistäminen oli kumminkin tässä tilanteessa liikaa. ei kukaan tieten tahtoen sitä painoa itselleen kerää! luulisi sinun itse raskaana olevana tietävän sen, kuinka pahalta tuntuu, kun painoa tai painonnousua kommentoidaan ja jaellaan vinkkejä sekä yleistetään.
 
Mä uskallan väittää että esim. oma painonnousuni ei johdu varsinaisesti ylensyömisestä, vaan väärin syömisestä..

Esimerkki eilisestä: aamulla 08.00 2 palaa ruisleipää, kinkulla ja juustolla, kuppi teetä, kahvin kanssa mokkapala 13.00, seuraavan kerran ehdin syömään 21.00 kun meni ilta siellä synnärillä ja söin kauhallisen makaronilaatikkoa ja leffaa kattoessa vielä 2 porkkanaa.

Tänään on päästy toistaiseksi tälläiseen saldoon:
Aamulla 2 palaa ruisleipää, voilla, kinkulla, juustolla ja kurkulla, lasi itsetehtyä, sokeroimatonta mehua, 13.00 puolikas kurkku ja 17.00 1 pala ruisleipää päällisillä, makaronilaatikkoa toista kauhallista, tomaattia ja kurkkua, tuota itsetehtyä mehua..Ja illalla menee varmaan vielä pari porkkanaa.

Mä syön ilman mitään rytmiä joka vaikeuttaa varmasti tuota painonhallintaa ja tiedän sen itsekkin, mutta sokerimättöö ja pelkkää suklaata imeskelemällä en minäkään kilojani ole saanut..

En tiiä, tuntuu et tekee niin tai näin niin väärin menee aina.

Olis elo helpompaa kun ei moisia tarttis miettiä.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: misux ja {Anskutin}
anskutin, voisit koittaa saada tuollaisen itseampuvan piikin jos jatkossa joudut pistämään. Tämän ohjeen diabeetikkokaveri sai kun piikittäminen sattui. Toisaalta jotkuthan ovat herkempiä kuin toiset vaikka samalla lailla pistävät. Ja tuohon painokeskusteluun vielä, jos omia mielipiteitään on kärkäs kertomaan ja asiat tietyllä tavalla asettelee niin pitää kyllä ottaa palautekin vastaan. Jos ei kestä kuulla niin kannattaa pitää asioita omana tietonaan. Epäilen muiden tavoin saatko ilman hedelmiä kaikki tarvittavat vitamiinit? purkistahan noita saa mutta keinotekoinen on aina keinotekoinen.. Ja tuo painonlasku raskausaikana on kyllä aika huolestuttavaa, mutta teet niinkuin haluat.
 
Kommentoin nyt vielä tätä painoasiaa ja sen jälkeen siirryn muiden asioiden pariin.

Niiskuneidille En ole itse tätä ruokavaliota (ja sen kieltolistoja) laatinut ja valinnut vaan tämä on minulle annettu neuvolasta. Sanovat että sillä mennään, mitä on saatu. Näin siis meillä.

Vitamiineista Käsittääkseni kasviksista ja marjoista saa edelleen vitamiineja? Hyvin siis pärjää ilman hedelmiä vitamiinien puolesta. Parsakaali ja mustikka ovat muutenkin parempia hivenaine- ja vitamiinilähteitä kuin mikään hedelmä. Ja kyllä, otan sen Multivitan aamuisin ihan niin kuin koko raskauden ajan. Ja nyt vielä magnesiumiakin, ettei jalat kramppaile öisin.

Mairaa komppaan täysin. Itsellä oli keskiraskaudessa ruokarytmi ihan mitä sattuu, mutta nyt kun on joutunut katsomaan vähän syömistensä perään, niin se ilmeisesti sitten tuntuu.

Ja mitä tulee mielipiteen ilmaisuun, niin seison edelleen jokaisen sanani takana. Painonnousuaan pystyy hillitsemään, jos on pakko ja haluaa. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että on aivan toinen asia, että onko se tarpeellista. Enkä edelleenkään ole kehoittanut ketään laihduttamaan.

Vaan kun nyt mentiin siihen, että mielipiteensä kärkkäästi ilmaistuaan pitää pystyä ottamaan palautetta vastaan, niin annanpa kaikille mammoille tehtävän. 1) hirvittääkö oma painonnousu? Ei? Onnea! Kyllä? 2) Kirjoittappa viikon ajan ylös KAIKKI mitkä syöt ja myös kellonajat. Arvioi sen jälkeen, että onko ruokailurytmi paras mahdollinen ja syötkö riittävästi (sekin voi joskus olla ongelma, että syö liian vähän) vai voisiko ruokamääriä kenties tasata päivän ajalle toisella tavalla. Huom. En siis edes kehoita vähentämään ruokamääriä.

Mutta en myöskään tahdo pahoittaa tahattomasti kenenkään mieltä. Voin seistä sanojeni takana ja pyytää silti anteeksi niiltä, joita olen loukkannut.
 
  • Tykkää
Reactions: lilliputti3
Jospa minäkin pitkästä aikaa jaksaisin aktivoitua. :wave: Täällä on sairasteltu koko perheen voimin vähän vuorotellen :snotty:, kaikenlaista muutakin härdelliä on riittänyt ja täytyy myöntää, että moinen on käynyt vähän tämän mamman kunnon päälle :whistle:. Lisäksi kaikki joululahjakäsityöt ovat vieneet innostuksen ja kaiken ylimääräisen ajan. No, olenpahan siinä sivussa vieroittunut osittain nettiriippuvuudesta. :D

Puzzle, olenkin kytistellyt sinun kuulumisiasi tuolla toisaalla. Kiva, että kävit täälläkin kertomassa hyviä uutisia! Tsemppiä sinulle ja parasiitille vielä jatkoonkin! Sinulla ei enää ole jokatapauksessa pitkää odotusaikaa (vaikka se varmaan sairaalassa saattaa pitkältä tuntuakin), mutta toivotaan jokatapauksessa, että se on mahdollisimman pitkä. =)

Liivinsuojista: Mä olen aiemmista käyttänyt kertalaatuisia ja todennut niissä olevan aikamoisia eroja. Ainakin halvimmissa laaduissa maito kovettuu tosi ikävästi suojaan ja koko suoja saattaa tarttua muutenkin herkkään nänniin aika ikävästi kiinni. |O Riippuu toki siitäkin, millainen falskari on kyseessä. Multa tuppaa aika paljon vuotamaan, joten nyt päätin satsata ja tilasin 3 paria ÄmmäTirsokkaita eli kestoliivinsuojia. :) Kaapista löytyy kyllä yksi avattu paketillinen kertsejäkin, joten eiköhän niitäkin tule käytettyä, jos ei aina satu kestomalleja olemaan puhtaana... Ja samasta syystä aion nyt hankkia etukäteen myös maidonkerääjät, koska toinen rinta falskaa ihan reippaasti toisesta imetettäessä. Hinta noilla ei ole kovin kummoinen ja vaikka käyttöä ei tulisikaan, voihan ne pistää sitten myyden vaikka rintapumpun kylkiäisinä eteenpäin.

Tuttipullot (niinkuin myös tissikumit ja rintapumpun osat jne.) on kuivattu täälläkin ihan pyyheliinan päällä pöydällä. Ihan hyvin toiminut systeemi. En ole koskaan siis kaipaillut kuivaustelinettä enkä kyllä myöskään esim. mikrosteriloijaa, kaikki on keitelty isossa kattilassa steriileiksi. Näin toimin myös kokonaan pulloruokinnassa olleiden kaksosten kanssa ja keittiön pöydällä nököttikin aina melkoinen kokoelma pulloja kuivumassa… :whistle:

Vaippoja saa yleensä myös sairaalasta kotiin lähtiessä vaippavalmistajien lahjoittamassa kassissa, jossa on muutakin näytesälää (liivinsuojia, body, myssy, jne.). Niillä vaipoilla ainakin hetken pärjää ja näkee, onko sopivia. Kauheasti niitä pienimpiä vaippoja ei varmaan kannata hamstratakaan. Meillä ainakin edellinen kasvoi niin hurjaa tahtia, että kakkoskoko jäi aika hätäiseen pieneksi.

Ummetus on ollut riesana täälläkin. Levolacilla ja luumuilla sai ainakin kertaluontoisesti hommaan vähän vauhtia, mutta nyt varasin kaappiin jo synnytyksen jälkeistä aikaakin ajatellen Microlax-ruiskeita, jolla voi sitten tarvittaessa räjäyttää pankin. :D Viimeksi synnytyksen jälkeen vatsa heittäytyi todella hankalaksi ja muutenkin ruhjoutuneen alapään kanssa apu oli todellakin enemmän kuin tarpeen... :rolleyes:

Painonnoususta, mulla on tässä raskaudessa noussut vähän maltillisemmin kuin muissa raskauksissa, koska olen todellakin yrittänyt kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten syön. Mutta kyllä se tässäkin on välillä ottanut niitä loikkia, jolloin on tullut yli 500 grammaa viikossa ja valitettavasti se on yleensä ollut suoraan verrannollista herkkujen määrään. Ja mulla siis todellakin on tuota vararavintoakin! Mä nostan hattua joka ikiselle, joka on kyennyt painonnousun pitämään tietoisesti kurissa, mutta ihan yhtälailla kyllä ymmärrän, ettei se toimi jokaisella: painoa tulee raskaudessa toisille vaikka väkisin! Ja itse ainakin ajattelen siten, että tällaisen hormonimyrskyn vallitessa mun on pakko joskus saada vähän herkutella. :p

Ja jos vielä sanon mielipiteeni siihen, että me kaikki ollaan yksilöitä ja joku asia voi toimia yhdellä, mutta toisella ei. Jokaisella on oma mielipiteensä asiaan kuin asiaan ja niistä voidaan aina käydä asiallista keskustelua! :saint:


( . ) Mä olen ehtinyt tässä jo kertaalleen vierailemaan äippäpolilla ottamassa supistuksenestopiikkiä kankkuun, kun kahtena päivänä peräkkäin supisteli napakasti 10 minuutin välein useamman tunnin. Piikillä rauhoittuivat sitten supparitkin ja samalla selvisi, että pikkuisella on kaikki hyvin eikä paikat ole huolestuttavasti kypsyneet. Painoarvio menee nätisti aavistuksen keskitason alapuolella. Ja nythän ollaankin sitten jo sellaisilla viikoilla, ettei synnytystä enää estellä, mikäli lähtee käyntiin. Aika hermostuttava ajatus toisaalta, koska enhän mä ole ollenkaan valmis! :O


Tänään kävin neuvolassa vierailulla.

Rv33+5 (29+4)
Paino +72g/vko
(+550g/vk) Yhteensä olen painoa kerännyt nyt 5,6 kiloa
Turvotus – (-)
RR 134/85 (132/83)
Pissi edelleen puhdas
Hb 112 (128)
Sf 30 (28)
Syke + 130 (+ 140)
Liikkeet ++ (++)

Vasta jälkeenpäin tajusin, että toi hemppa on valahtanut noin alas. Lähtötaso on kuitenkin 150. Ei ihme, että on flunssista huolimattakin ollut väsymystä ja päänsärkyä. Mistään lisäraudasta ei terveydenhoitaja kuitenkaan puhunut…
Toinen ihmetyksen aihe oli tuo sf, jonka mitaksi sai kylläkin 29, vaikka kirjasi korttiin 30. Katselin vain käyriltä, että 29 mukaan sf olisi tipahtanut yläkäyriltä alemmille? Muuttiko terkka sen ihan sen takia, ettei olisi liian pieni?! No, ultran mukaanhan vauveli kuitenkin voi hyvin ja kasvaa, joten en tuosta huolestu. Muutenkin tuntuu, että vauva alkaa olla aika alhaalla asemissa, joten ehkä sekin pienentää mittaa.

Seuraava käynti mulla onkin sitten rv38+0, joka on lääkärineuvola eli 4 viikon välillä jatketaan edelleen. Siitä eteenpäin sitten viikon välein. Synnytystapa-arvioon kinuamisen päätin jättää kokonaan. Mennään sitten, mikäli tuo tohtori seuraavalla kerralla jotain aihetta siihen keksii.


Jaahas, täällä taas kuume nousee. Mä en oo koskaan ollut raskausaikana kipeä, joten kyselenpä teiltä tyhmiä: Eihän tämä keuhkoperäinen infektio vaikuta mitenkään sikiöön? Vaikka kaipa tästä täytyy muutenkin rientää kohta lääkäriin, kun ei tauti ota hellittääkseen.



Lopetan tämän romaanini nyt tähän. Hyvää yötä ja hyviä vointeja kaikille mammoille ja massukoille! :heart:


NS 33+5
 
Iltaa arvon leidit

Painon noususta ja ruokavaliosta... Anskutinia komppaan... Tän päivän muoti-ilmiö nimeltä "Olen raskaana, raskauteni ei näy muualla kuin mahassa" todistaa loistavasti sen kuinka painonnousuaan voi hillitä ja ehkäistä jos todella haluaa. Olin jotensakin lievästi sanoen tyrmistynyt, kun jossakin nettisivulla mainostettiin mammakuteita ja tämä malli oli ihan masu paljaana eikä sillä ollut missään muualla mitään merkkiä siitä, että olis raskaana. Rinnat nyt oli ehkä suuremmat mitä koko muuten antaisi olettaa tahi sitten silikonin jäljiltä, mutta peppu niin kaponen ku olla ja taitaa ja lantiolla tahi reisissä ei milliäkään eroa näihin huippumalleihin, ts. "kuivan kesän oraviin" (älkääkä nyt hyvänen aika kukaan loukkaantuko kielikuvistani). Tosin mistä mä tiedän et kuinka paljon niitä kuvia oli käsitelty... mut eniveis.
Sit just tää ruokailurytmi... ootteko kattonu näitä laihdutusohjelmia? Useinmiten kun niissä aletaan laihduttamaan, niin ensimmäisenä kiinnitetään huomiota ruokavalioon ja ruokailun rytmiin. Pienenpiä annoksia ja useasti päivässä. Lääkäri tämän minulle selitti niin, että on tutkimuksissa selvinnyt, et jos ihminen syö kaks kertaa päivässä, niin elimistö ikäänkuin toimii säästöliekillä, se ottaa ravinnosta kaiken irti ja taltioi kehoon kaiken rasvan muodossa... elää niinku ketoosin uhassa. No kun rytmitetään safkat toisin niin elimistön ei tarvitse taistellä joka energiagramman puolesta, se päästää osan läpi. Siis tää on nyt yksinkertaistettuna selitetty :)
Mä ite kuulun niihin, jotka ei nykyään kauheesti kattele mitä suuhun tunkee. Tai mitä vaaka näyttää. Tosin mun jalkaparkani kyllä iltaisin muistaa kertoa, että painoa on sen 15kg enemmän kuin ennen. Painoa mulla tuli aiemmin siihen 800g viikossa meiningillä, nyt oli sit tasoittunut siihen 400g.
Aina ei kuitenkaan näin ollut, vaan olen viidettä lasta odottaessani sairastanut syömishäiriötä... Ei sitä koskaan diagnosoitu, mutta itse olen jälkikäteen asian tunnistanut ja tunnustanut. Painoa oli ennen raskautta 65kg ja päivää ennen synnytystä 67,5kg. Vauva syntyikin 3vkoa ennen laskettua aikaa ja on edelleen todella pienikokoinen moneen ikäiseensä verrattuna. Parka pienoiseni.
Onneksi tuo on kaukaista painajaista vain.
Ja aivan, mikä on sitten terveellistä ja tarkoituksen mukaista, se onkin ihan eri asia sitten.
Ja kuinka paljon vaikuttaa yksilöllisyys näissä painonkertymisissä, sitä on paha mennä spekuloimaan.

Loppukaneettina... Toivotaan, että jokainen meistä saisi terveet ihanat pienokaisensa syliin juuri tarkoitettuna aikana, ruokavaliosta, rytmistä, painosta, raskausdiabeteksesta, ummetuksesta, lakritsista, supistuksista, pahoinvoinnista, mielipahasta, stressistä, lääkityksestä, tupakoinnista... kaikesta huolimatta!

Hyvää illan jatkoa Leidit

Inkalilla ja öttis 31+?

Ps. Vaikka meinaan kestoilla vaipoissa, niin vannon liivinsuojuksisssa Liberosuojuksien nimeen. Ne on samaa matskua ku vaipat, ei tunnu märiltä ja imee maitoa ihan sairaan paljon. Siis ne on meillä tullu paljon edellisemmaks ku muut merkit. Rainbow, ainu yms. niitä sain laittaa kaks kolme päällekkäin ja joka tsipale meni roskiin syötön jälkeen. Liberoilla pärjäsin tyyliin yhdet ja kolme syöttöä. Sit ne ei tarttunu mulla ärtyneisiin rinnanpäihin kiinni, niinku muut. Oli hyviä mulla. Hankintahinta on hieman enemmän kuin esim. rainbowssa mutta hyvin on kompensoinu hinnan tarpeessa vaihtaa ja KÄYTTÖMUKAVUUDESSA :)
 
Anskutin sokrunäytteen voi ottaa muualtakin kuin sormenpäästä. Kämmenestä tai ihan mistä vaan. vaikka jalkapohjasta. Kunhan on puhdas alue ja verta tulee :) Toivottavasti sulla loppuu se hillitön rei'ittäminen polikäynnin myötä, ja jos jatkuu niin hoppas, et saat sellatteen inhimillisemmän värkin millä tökkiä. Noi kertislansetit on ehkä yks kamalimpia asioita mitä mä tiedän!
 
Huomenta!

Tää taas hereillä jo ennen neljää.

Painosta. Ohho! Onpas tämä aihe kuumentanut tunteita. Mä toivoisin kovasti, että keskustelu pysyisi asialinjalla, Anskutin ei mielestäni ketään sormella osoittanut, puhui vain omasta painostaan. Itse uskon vakaasti siihen, että painonnousuun vaikuttaa aina mitä syö ja missä rytmissä - mulla ollut lukioiässä myös syömishäiriö - ja minähän olen syönyt vähän miten sattuu, antanut itselleni löysiä makean yms. suhteen. Niinpä tuonne takamukseen ja reisiin on "kivasti" tullut lisää eli ei puhettakaan tästä "vain masu" -ilmiöstä. Edestä taitaa löytyä, mutta stressaan asialla sitten :). Kotona mulla ei ole edes puntaria, joten aina on ylläri kun käyn neuvolassa, että minkä verran on tullut kerättyä. Peace and love :flower:

Me ollaan käyty täällä perhevalmennuksessa kun kyseessä on ensimmäinen lapsi. Ja kukaties myös ainoa kun ikääkin on kiitettävästi. Ihan mielenkiintoista tuo toisaalta oli vaikka tietysti se arki on jokaisella omanlaisensa, ihmiset ja lapset kun on jokainen omia persooniaan. Mutta ehkäpä nuo teemat on saaneet vähän pohtimaan omaa arkea ja odotuksia. Huomaan olevani aika inhorealistinen, toivottavasti saan edes jossain määrin yllättyä positiivisesti vauva-arjesta - sitä kuitenkin odotamme täälä päässä molemmat :).

Mulla tj 10 arkipäivää töitä! Aivan mahtavaa. Toisaalta myös mietityttää, miten osaan olla kotona. Eikös olekin ihan hassu ajatus. Mutta mun vapaat työstä on ollu kesälomien mittaiset vimpat 10 vuotta ja arkea se on sanellu kuitenkin vaikka en iltoja töissä vietäkään. Joulukuuta ajattelin kuitenkin viettää oleillen, kirjoja lukien ja löysäillen edelleen syömisissä. Varmaan joululeipomuksiakin tulee tehtyä ja vähän askarreltua.

Viikkoja on osalla jo niin hyvin kasassa, että taitaa joulukuussa ensimmäiset vauvat ottaa varaslähdön maailmaan. Olen käyny lukemassa joulukuun pinoa ja siellä on nyt syntynyt jo yllättävän monta vaavia näin marraskuussa.

Iloista torstaita!
Katapultti 32+2
 

Yhteistyössä