~*~ Tammikuun Vauvat 2012 syyskuussa ~*~

Onnittelut viimeisillekin ultrassa käyneille! :heart:

Minä jäin vielä tuonne listoille roikkumaan ja odottamaan ensi viikon uusintaultraa. =)


Ihanaa, kun viitsitte noita synnytyskertomuksianne kirjoitella. Noistahan sen näkee, että vaikka omaa synnytystään kuinka suunnittelisi, ei koskaan tiedä mitä tapahtuu.


Mä kävin eilen kans pissimässä putkiloihin ja kiikutin ne terveyskeskuksen labraan, kun epäilin pissatulehdusta. Onneks tekivät mun mielen huojennukseksi sen pikatestin, joka näytti negaa. Mieli huojentuikin niin paljon, että unohdin kokonaan tänään soittaa tulokset ja nyt se on jo myöhäistä. :snotty: No, maanantaina sitten.


Ihanaa viikonloppua kaikille! :wave:


NS 25+0 poks!
 
Työkiireitten takia en ole ehtinyt viikkoon käymään täällä. Nyt lueskelin ja kiva kyllä lukea toisten synnytyksistä. Ei mua oikeastaan nuo kertomukset ala pelottamaan, vaikka olisi pahojakin juttuja. Kun ei sitä kuitenkaan voi tietää, miten se omalla kohdalla menee. (Ja siis ensimmäinen tulossa.)

Joitakin kysymyksiä synnytyksistä noista kertomuksista tuli mieleen. Mitä sitten, jos voimat loppuu totaalisesti siinä vaiheessa, kun on vasta puoli päätä ulkona? Tai koko pää, mutta juuttuu hartioista. Varmaan sitten vaan tsempataan, että pakko jaksaa, mutta mua kiinnostaa, mitä siinä tehtäisiin, jos vaikka äiti pyörtyisi tai taju menisi siinä vaiheessa. Silloin ei tsempit auttaisi.

MLM onpas teillä ollut herkkutarjottavat ristiäisissä! Mä aion viiikonloppuna tehä marjapiirakkaa mascarponejuusto-vanilja-täytteellä. Toimii erittäin hyvin myös omenoiden kanssa. :)

Hassua kun täällä osalla tuntuu supistuksia ja itsellä ei ole edes mitään käsitystä, miltä ne tuntuu. Mitä niillä harkkasuppareilla tarkoitetaan? Miten ne sitten eroaa ”oikeista” supistuksista?

Ninnattaren vauvan peitto oli tosi hyvän näköinen! Te palstalaiset olette innoittaneet muakin neulomaan, kiitos siitä teille, samoin hyvistä linkeistä! Yhdet villahousut on jo valmiina ja nyt on sitten vauvanpeittokin puikoilla. Toisiin villahousuihinkin ostin jo langat ja sit joskus, kun nämä projektit valmistuu, olisi kietaisuneuleen vuoro. (Kuulostaa kyllä ihan ylimitoitetulta hankkeelta mun taitoihin nähden.)

Muita hankintoja ei oikeastaan olla edelleenkään vielä tehty. Pitäisi ehkä alkaa rustaamaan jotain hankintalistaa, että voi siitä sitten katsoa, mitä vielä puuttuu. Luulen, että yksi IKEA-reissu ainakin on tiedossa. Onko teillä suosituksia, mitä sieltä kannattaisi hankkia? Mitä teille on tarttunut sieltä mukaan?

Mietin myös sellaista, että esim. pinnasängyllä ja syöttötuolilla ei varmaan ole mikään kiire. Nehän voi hankkia joskus vauvan syntymän jälkeenkin. Mutta mitä pitäisi ehdottomasti olla hankittuna synnytykseen mennessä? Turvakaukalo varmaan on tällainen ja se me saadaan onneksi lainaksi. Mitäs muuta?

Tellu Po 23+1
 
Tellu Po,mullakaan ei ollut mitään hajua miltä supistukset tuntuu kun esikoista odotin.Sairaalassa kun oltiin tutustumiskierroksella kysyttiin kaikilta onko ollut jo supistuksia niin kaikki viittas paitsi minä.Kaikki katto mua ihmeissään mutta kätilö sanoi että kyllä noinkin voi olla.Tämä siis oli tilanne päivää ennen synnytystä jöka päätti käynnistyä 36+5.Seuraavana päivänä kun ne "oikeat "supistukset tuli niin ne todella tunnisti mulla veti aika äkkiä jalat alta ja helpointa oli kun menin kontilleen sellaseen koira-asentoon vähän peppu ylöspäin ja pää alaspäin tätä asentoa en mistään ollut "opetellut" tuli vain sellanen tunne että helpottais.Olis siinä miehellä ollut suu auki jos olis silloin herännyt ja nähnyt:LOL:Harjotussupparien tehtävänä on kypsyttää kohdunkaulaa ja mulla ne ainakin oireilee mahan kovettumisena joskus rasitustilanteissa myös alkaa alavatsaa vihlomaan.Korjatkaa mun tietämys
arjotussuppareista jos olin ihan hakoteillä ettei tuu ainakaan väärää tietoa.
 
Tatomira,onpas sulla ollut melkomoiset synnytykset.
Mulla olis edessä maanantaina sokerirasitus,yök.Torstaina sitten neuvola ja neuvolalääkäri.Hyvä juttu koska mulla tullut välillä sellasta paksua keltasta limaa: /Samanlaista tuli ennen kakkosen syntymää ja nyt vähän mietityttää ettei olisi limatulppaa,toivottavasti ei mutta kun ei ne ole ennenkään neuvolassa pystyneet kohdunkaulan tilannetta kunnolla katsomaan mutta täytyy kysyä asiasta.Verenpaine mulla ollut tosi alhainen,yläpaine vain pikkusen päälle sata ja alapaine noin 60 joten huimaa aikalailla.
 
Jospa näin perjantai-illan kunniaksi aktivoituis ja kirjoitteliskin jotain. Olen yrittänyt seurata ketjua, mutta tällä viikolla on kyllä meinannut jo tippua kärryiltä.

Anskutinille onnittelut avioon astumisesta! :flower:

Ja sitten lopuille ultrassa käyneille myös onnea hyvistä kuulumisista!

Tatomira kysyi närästyksestä ja sitähän riittää. Minä olen nyt vihdoin päässyt sen kanssa johonkin sopuun eli kun syön rajoitetulla ruokavaliolla ja riittävän pieniä annoksia, niin menee ihan ok. Kunnes kohtu alkaa painaa mahalaukkua... Nyt nautin siitä, että joskus voin syödä vähän herkkujakin ilman hirveää huonoa oloa. Jos tarvii vinkkejä siitä, mitä ei kannata syödä, niin täältä löytyy pitkä lista..

Tellu Po kyseli välttämättömistä tarvikkeista. Minusta rattaat on aika välttämätön eikä niitä varmasti jaksa siinä alkutohinassa lähteä ostamaan. Toimitusaikaakin niissä saattaa olla jonkin verran, riippuu mistä ostaa ja millaiset. Sitten rintapumppu kannattaa kyllä jonkinlainen olla. Sen voi kyllä hätätilanteessa mies hakea vaikka apteekista, mutta kannattaa valmiiksi katsoa, että minkä haluaa. Itkuisen vauvan kanssa kantoliina on hyvä, saa kädet vapautettua, että voi jotain pakollisia kotihommia tehdä samalla kun kantaa vauvaa. Muut kamppeet kai ehtii hommata myöhemminkin, äitiyspakkauksessa on aika lailla ne pikkutarvikkeet, joita tarvii. (Paitsi pumpulipuikkoja ja desifiointiainetta, joita tarvii navanpuhdistuksessa heti alkuun.) Muut varmaan täydentää listaa omien kokemusten mukaan.

(.) Tässähän alkaa olla 24 viikkoa kohta täynnä, aika pitkällä me jo kaikki ollaan. Supistuksia oli välillä vähän enemmän, nyt taas harvakseltaan. Tukisukkahousuja ja tukisukkia kävin hakemassa ja aion niitä nyt pitää säännöllisesti. Jos ne edes vähän estäisivät kohjujen leviämistä nivusista jalkoihin. Vatsa on kiva jalkapallo :D, se on oikeasti nyt muotoutunut aika eteenpäin työntyväksi ja pyöreäksi.

Ja lopuksi: kuulin, että jonkun tutkimuksen mukaan raskaana olevilla naisilla on älykapasiteetti tavallista parempi. Siis täh??! Ei ole havaintoa täällä päin :LOL:. Minä ainakin pengon vimmatusti laukkua ja kaappeja, enkä edes muista, että mitä sieltä piti etsiä, sovin töissä palavereja miten sattuu päällekkäin, puhun välillä ihan puuta heinää ja niin edelleen. Miten teillä muilla, onko olo tavallista terävämpi? :D

Mukavaa viikonloppua!

Meelia ja myllertäjä :heart:
 
Anskutin Onnea! :flower:

Ja ultrakuulumisia oli taas tullut monelta, onnea! :)

Kiva myöskin lukea muiden synnytyskertomuksia, kovin on vaihtelua niissäkin! :)

Tellu Po Eipä se vauva minusta juuri muuta tarvitse kun vaatetta päällensä ja paikan missä nukkua, mahd. tuttipulloja yms. ehtii sitten syntymänkin jälkeen hankkimaan, toki moni tykkää et se yks pullo olis hyvä varuilta olla..
Rattaiden ja vaunujen kanssa on minusta ihan turha pitää kiirettä sinällään, koska talvivauvaa ei voi viedä ulos kuitenkaan ekaan pariin viikkoon ja jos talvesta tulee samanlainen kun viime talvi oli, ei 30 asteen pakkasessa todellakaan voi lähtee vaunuttelee vähän vanhemmankaan kanssa, hengitysilmaa kun ei saa lämpösemmäks oikein tekemälläkään...

(.) Tänne ei mitään uutta, närästää niin pirusti melkein joka päivä et järki lähtee eikä renniet paljon auta.. :D Mut kai tää tästä..
Maha kasvaa ja olo on turpee, siinäpä ne kuulumiset.
Tuun jutustelee ens viikolla enemmän neuvolan jälkeen.. :)

Voikaa oikein hyvin kaikki ihanaiset!

Maira ja pimpula 23+4
 
Sartsa83
jahas.. nyt sitten saattaa tulla juttua... ekaksi:

Suuren suuret onnittelut rouviintuneille :heart:

tiikerinlilja mulla ainakin kohdunsuu mitattu aina lääkärissä ja lääkäri on mitannu sen sormellaan, kun ovat siihen koulutuksen saaneet.

MLM kiitos.. sulla se IHANA pallo on. :heart: Tuntuu että joillakin teillä on jo tooooooooosi ihania isoja mahoja, ettei mulla nyt ookaan niin iso mitä oon kuvitellu (musta tuntunu). Toivottavasti ehtiikin kasvatella. : / Vähän pelottavaa tää aika tässä. : /

Muillekin täytyy sanoa, että ihania masukuvia. :Heart:

Laitampa tähän oman poksumiseni kunniaksi omani.





Sitten uutisiin...

"Neuvola"lääkärissä:

Kohdunsuu kiinni, mutta kohdunkaula pehminnyt supisteluiden johdosta. : / Vauvalla kaikki hyvin, mutta nyt täys kielto nostaa Arttua suoraan lattialta syliin. Et sängyyn saan nostaa kun ite istun siellä ja/tai sohvalle. Lattia/sohva/sänky tästä lähin paikkoja joissa minä saan vaihtaa vaipan. Kahden viikon päästä kontrolliin samalle lääkärille, huomenna aamulla labraan pissanäyte ja jossain välissä otetaan valkovuodosta näyte. Kirjotti heti b-lausunnon jonka lähetti suoraan koneeltansa kelaan. Aluks nyt b-lausuntoja pätkissä (mun ei tartte huolehtia niitten toimittamisesta eteenpäin) ja sitten mahdollisesti ens tai sitä seuraavalla kontrollikäynnillä kirjottaa ä-loman alkuun saakka sen. Sanoi, että ehdottomasti nyt kun supistellakin on alkanu, niin ei tuu mitään ettenkö sais b-lausuntoa. Oon aiemminkin käyny ko. lääkärillä ja kans tosi tosi mukava ja asiallinen. Ihmetteli vähän tämän edellisen lääkärin kommentteja, muttei puuttunut niihin sen enempää. Ja mikäli jos olo pahenee ja semmosena aikana kun ei terveyskeskus ole auki, supistusten takia yhteys heti synnytysvastaanottoon kun vauva on vielä niin pieni.

Tämmöstä tänne. : / Ei siis ihan hirveitä tuomioita, mutta paremminkin vois mennä. Ja pappi tosiaan keskiviikon kahdenkeskisessä keskustelussa lupasi kysellä josko diakoniatyöntekijät tietäs näitä "varamummuja" joilta vois kysellä, haluaisivatko auttaa meitä. Kun kerroin ettei nyt ois oikee varaa ottaa perhetyöntekijääkään ja kun ne ei hyväksy lainanlyhennyksiä menoihin. : /

Sitten synnytyskertomuksiin.

Jokseenkin oon kade niille, jotka on synnyttänyt lapsensa "ajallaan" ja luonnollisesti käynnistymällä, kun itellä käynnistettiin 41+1 ja jätkä synty 41+3 eli ei ollu mikään helppo käynnistyskään. : / Torstaina mentiin siis käynnisteleen aamulla klo 8 ja la aamuna klo 9.33 poitsu oli maailmassa. Käytiin 41+0 tutustumassa sairaalaan kun en ollut päässyt tutustumiskäynnille, kun se oli ollut sillon täysi. Saatiin yksityiskierros siellä ja samaan hengeen vetoon totesin etten jaksa enää päivääkään, että haluisin jo synnyttään. Kätilö sitten teki nopean haastattelun siinä olojen puolesta ym. jutuista ja totesi, että jos sitten huomenna aamulla tuutte tänne, niin katotaan mikä tilanne on alakerrassa, jos lähettäs käynnisteleen. Tilannehan oli sitten seuraavana aamuna se, että kohdunsuu oli kiinni, kaula pehmyt, 2cm eli lyhentynyt hieman mutta ei tarpeeksi. Sain pillerin ja jäätiin odottelemaan... onneksi sinne, ettei passittaneen 40km:n päähän kotia kuitenkaan.

Eka yö oli tosi tuskanen ja nukuin tuskin lainkaan vaikka sainkin sitten kipupiikin takapuoleen. Aamulla kuitenkin supistukset oli tiessään ja tuntu ettei se etene mihinkään. Jostain kumman syystä silti ekana iltana jo (noin klo 11) kun olin vessassa käynyt, oli lurahtanut lapsivettä pönttöön. Tämäkin asia saatiin selville vasta perjantaina aamupäivän puolella vai peräti keskipäivän hujakoilla, kun kätilö teki varmuudeks tikulla tarkastuksen. Sitten alkoi "tulla kiire" häätää poikaa pihalle sieltä ja aivan kuin oma kroppakin tietäen mitä tuleman pitää, alko supistelut itestään uudelleen ja niitä sit alko siinä tullakin. Illalla n. 19-20 pääsin kylpyammeeseen, josta sitten reilu 20 jälkeen synnytyssaliin. Tällöin olin jotakuinkin 2cm auki ja piti sitten alkaa saamaan etenemään, jotta saatais 5cm kohdalla epiduraali joka auttaisi myös aukenemista. Noh, se menikin vasta sitten pe-la aamuyön puolelle... 4.30 laitettiin epiduraali ja sitten alettiin ootteleen. Loppuaika menikin lopulta nopeeta ja 7 aikaan olin 9cm auki, jollon kätilö kysy, onko ponnistamisen tarve ja nyökyttelin. Pääsin siltä seisomalta synnytystuoliin punkeemaan. Kätilöllä ois loppunu oma vuoro, mutta sanoi jäävänsä synnyttään meidän pojan.. (oli meille muutenkin tuttu kun tunsi mun mieheni hänen poikansa kautta vapaapalokunnan touhuista... kätilö siis itse iältään n. 35v ja hänen poikansa oli tällöin 11v). Noh... mutkia tuli heti matkaan kun tajuttiin että jätkä oli tulossa kyllä muuten oikein mutta naama ylöspäin vaikka pitäisi tulla naama alaspäin. Lääkäri tuli sitten kolmanneksi pyöräksi sinne jalkojenväliin imukupin kanssa ja sitten siellä väännettiin ja käännettiin.. siinä jossain 7 ja 8 välillä mulla hajos synnytystuoli ja mies joutu sitten kannatteleen mun jalkaani 1,5h kunnes poika oli syntynyt ja vielä sen jälkeen että saatiin operoitua mut kuntoon. Jossain vaiheessa oltiin puhuttu hätäsektiostakin kun mulla oli niin ahtaat paikat, ettei meinannu jätkä lähtee tulemaan kunnolla. Kun sitten vihdoin toinen syntyi, klo 9.33, voi sitä riemua! Oli niin tuskanen päälle 2tuntinen ponnistaa että palkinto oli sen arvoinen. Huonoa siinä oli vaan se, että kun vedet oli menny ennen pojan syntymää 36tuntia ennen, nous hänellä tulehdusarvot ja päivä hänen syntymänsä jälkeen jouduttiin siirtymään Vammalasta Taysiin. Ja jouduin pojasta eroon etten saanut olla hänen kanssaan koko aikaa kun piti levätä ja kuitenkin sitten halusin imettää ja olla hänen vierellään. Se oli kamalaa aikaa. :'( Mutta komean kokonen poika oli.. 4000g ja 52,5cm. :heart: ja tämän vuoksi hän myös selvisi hienosti kaikesta. :heart: Nyt on tommonen iso jätkänpätkä ja painaa hienoiset 13kg ja on pituudeltaan semmonen 80-82cm. :heart: Ja ikää sen 1v ja 1kk ja 3pvää päälle. :heart:

Noin. Muksaa viikonloppua teillekin. Me ollaan pojan kans kaksistaan huomiseen kun meidän isi lähti eilen aikaa sitten sovitulle humputtelureissulle Turku-Tukholma-Turku... vähän vaan jänskättää kui tässä pärjää näitten supisteluiden ja muitten kanssa kun kipuja on lähes koko ajan. : / Välillä oon tota naapuria saanu avuks, mutta en voi turvautua aina häneenkään. : /

Sartsa ja neitykkä 25+0 :heart:
 
Ollaanpas me nykyään vaivaista porukkaa.. :D
Mie kävin kaks viikkoo sitten pissanäytteessä. Sieltä löytyi virtsatietulehdus, ja kai myös se streptokokkibakteeri(siitä en ole niinkään varma, kun olin töissä ja työkaveri kertoi juuri mulle kuinka muikkuja syödään..) Joo-o.. Oli vähän huono hetki. Lääkäri määräsi antibiootit, ja eilen kävin sitten kontrollissa, ja kuulema sieltäkin on jotain löytynyt. Mutta omasta mielestä oireet on kyllä hävinneet tai vähintäänkin vähentyneet.. Maanantaina tulee sit virallinen vastaus. En tiiä mitä pitäs tehä toisin.. :|

tiikerinlilja. + poika 25+1
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä on tarkistuttaa jos epäilee tota VTI:tä... mulla kun jäi ne pienet oireet huomaamatta ja se oma ihan pikkuinen epäilyskin tuntui niin turhalta. Ja miten kävikään, VTI pääsi munuaisiin asti ja hoidosta tuli hemmetin paljon monimutkaisempaa osastolla vietettyine päivineen. En siis mitenkään halua ketään pelotella, mutta itselle tuli täytenä yllätyksenä koko tulehdus kun se lopulta huomattiin.
 
Sartsa83
Juu, kannattanee selvittää toi.. mullakin lääkärintarkastuksessa lääkäri totesi ettei ainakaan silmin havaitse sitä, vaikka mua on ulkosynnyttimissä kutissu ja kirvelly eikä siis haisekaan mitenkään ihmeelliselle, joten ei pitäis olla. Toki vien kuitenkin vielä 4.10. samalla kun meen sokerirasitukseen, pissanäytteen ja johonkin väliin otetaan valkovuotonäytekin varmistuaksemme.
 
Nostetaanpas pinoa, kun oli vallan toiselle sivulle jo pudonnut.

Tuosta rattaiden välttämättömyydestä vielä: ei toki ulkoilumielessä varmaan ole niiden kanssa kiire, kun lapsi syntyy tammikuussa. Mutta itse käytin esikoisen kanssa niitä alussa paljon sisällä nukuttamiseen, kun oli itkuinen ja huonosti nukkuva vauva. Toki lapsissa on paljon eroa, mutta ei tarvi sitten koko ajan sylissä nukuttaa ja keinua/kanniskella, jos sattuu semmoista vaativa tapaus.

Minun piti taas alkaa tehdä nimikirjan kanssa listaa nimistä, kun tuntuu niin vaikealta tuo pojan nimen löytäminen. Yksi nimi oli jo mielessä, mutta sitten aloin sitäkin epäröimään. Nyt täytyy käydä lista läpi miehen kanssa ja katsoa, että mitä sinne sen jälkeen jää :). Onko teillä muilla jo nimistä tietoa? Jotainhan sinne sairaalan esitietolomakkeisiinkin pitää laittaa.

Nythän muuten vauvan pitäisi jo kuulla ainakin korkeita ääniä, laulatteko tai soitatteko musiikkia tässä tarkoituksessa? Minä hyräilen yleensäkin tosi paljon, mutta laulaminen jää kyllä vähemmälle. Vau-kirjan raskaustieto-opuksessa kehotettiin isääkin laulamaan vatsalle, mikä tarkoittaisi meillä ainakin sitä, että vauva oppisi varsin nuotinvieristä laulua :LOL:.

Varusteita käytiin katselemassa, mutta edelleenkin on vaikea päättää, että millaiset rattaat hommattaisiin. Kai sitä jonkunlainen kompromissi pitää tehdä.

Tämmöistä tällä kertaa, hyvää vointia kaikille!

Meelia ja myllertäjä, n. 24 viikkoa
 
Miten sitä voikaan asiat unohtua. Tuo Meelian mainitsema vaunujen käyttötarkoitus oli meillä ihan ehdoton nuorimmaisen kanssa ensimmäiset 4 kuukautta. Vauva nukahti tissille tai syliin, mutta heräsi aina, kun yritti siirtää sänkyyn ja sänkyynhän ei saanut nukahtamaan millään. Meillä toimi vaunut siis vauvan sänkynä ensimmäiset neljä kuukautta, niihin nukahti aika lyhyellä heijauksella ja nukkuikin hyvin. Yöimetysten jälkeen suvaitsi sitten mennä sänkyyn jatkamaan uniaan, joten ei pinniskään ihan turha kapistus ollut. =)

Nimistä ei ole kyllä mitään käsitystä, kun ei sitä sukupuoltakaan ole selvillä. Meillä ei ole koskaan mitään esitietolomakkeita ollutkaan, joten ei ole nimiäkään mietitty. Kaksosille nimet oli jo odotusaikana valmiina, mutta nuorimmaisen nimestä päästiin yhteisymmärrykseeb ristiäisiä edeltävänä yönä. Tämän nelosenkin nimi tulee taatusti olemaan haastava, varsinkin jos on tyttö...


NS 25+2
 
Sartsa83
Meelia laulan ja kuunnellaan musiikkia joka päivä... kyllä vauva masussa selvästi jo kaikkeen reakoi ja tosi paljon myös isoveljensä ääniin kun Arttu huutaa möykkää mahan vieressä. :)
 
Heippa! Oon taas ollut laiskajaakko enkä oo saanut aikaiseksi kirjoitella tänne. Lukemassa käyn päivittäin, mutta miten se onkin niin hankalaa ottaa näppis kauniiseen käteen ja alkaa naputella?! Mulla on vielä sellainen päähänpinttymä, että haluaisin kommentoida mahdollisimman monen kirjoituksia ja sit kun on monta päivää kirjoittamatta, niin saa keskipitkän romaanin väsätä, jos meinaa huomioida kaikki :D Joten jospa mä olen nyt ketku ja omanapailen vaan!

Tiistaina kävin neuvolassa:

22+2 (19+4)

hb 128 (143)
rr 135/80 (134/84)
paino + 3 kg
sf-mitta 20 cm
syke 145
liikkeet ++

Eli paino oli tosiaan tehnyt ihan pikkuisen harppauksen alle kolmessa viikossa :whistle: Siitähän sitten padot aukeni ja sain siis aivan hervottoman itkukohtauksen. Terkkari kyllä oli tosi ihana ja lohdutti ja tsemppasi. Sen jälkeen oonkin saanut tuota herkuttelua vähän paremmin kuriin. Hemoglobiini oli myös tippunut aika paljon noin lyhyessä ajassa. Jälkeenpäin alkoi ihmetyttää se, että th:n mukaan ei lisäraudalle vielä ole tarvetta, mutta mulla on seuraava neuvola vasta 26.10. ja jos tuo hb tippuu samaan tahtiin, niin sehän voi olla alle sata sitten. Että täytyy varmaan kuitenkin aloittaa tässä välillä joku rautavalmiste. Tietäis vaan mitä lähtisi kokeilemaan…

Tässä kuvaa mun pötsistä tältä päivältä:



Hyviä vointeja kaikille! Yritän olla taas reippaampi kirjoittelija jatkossa :)

Jomi & SS 23+0 *poks*
 
Sartsa83
Hertsi Joko pyydät mut kaveriksi taikka laitat mulle täällä yksärillä sun nimesi, että voin pyytää sut kaveriksi. Siten voin liittää sut sinne ryhmään kun se on salainen ryhmä.
 
tiikerinlilja. kyseli raskausarpitilannetta, mulla on edellisistä tullut tonne alavatsalle ja reisiin jonkin verran sellasia aika haaleita, jotka häviääkin lähes kokonaan ja en oo toistaiseksi ainakaan huomannut, että olisivat lisääntyneet.

Jomi oli laittanut ihanan masukuvan :) kyllähän tuokin jo ihan selkeä vauvamasu on :)

Nyt sitten tuli lisäselvityspyyntö noista äitiyspäivärahoista, huoh! Ei niille sit kelvannut ne tulotiedot väliltä 1.3.-31.8. vaan vaativat ne tonne marraskuun lopulle saakka :headwall: on se kumma, kun ne menee noin, kun esikoisesta hain 6kk:n tulojen mukaan niin hain ne ajalta kesä-joulukuu vaikka äitiysloma alkoi maaliskuussa eikä mitään urputusta sen taholta tullut, mutta nyt sitten ei kelpaa tuo maalis-huhtikuu, AAARGH! Että mä vihaan sen puljun kanssa asioimista!!! Nyt sitten pitää ootella lokakuun palkkanauhoja ja pyytää lomat rahana siihen, että saan tuon päätöksen sitten joskus, huoh!

Tulis edes se v*tun äitiyspakkaus, vaikka mä luulen, että sekin saa mun verenpaineeni nousemaan, kun siinä on sen p*skalaitoksen logo päällä :mad: miten joku laitos oikeasti voikin olla tuollainen, että joka ikinen kerta, kun sen kanssa joutuu asioimaan alkaa v*tuttamaan?

Nyt ne pyytää myös hoitolisistä jotain h*lvetin lisäselvityksen, kun mies oli kesällä hoitovapaalla ja aateltiin hakea sitä hoitolisääkin ja siinäkin on niin typeriä kysymyksiä, et alko sekä mulla, että miehelle keittään kun niitä luettiin. Pitäis sekin tehdä ihan vain sen takia et sais ne kämäset parikymppiä, mitä he ehkä sitten suvaitsevat -ehkä- maksaa. Aateltiin nyt ottaa poikakin pois päivähoidosta töitä järjestelemällä ja tod.näköisesti saa taas kotihoidontuestakin sen puljun kanssa tapella. Ollaan siis heille toimitettu kesän ajalta palkkanauhat ja nyt ne kysyy, että onko kesän aikana tehty töitä tai oltu kesälomalla vai hoidettu lasta kotona (niin, kun kesälomalla ollessaan ei voi lasta vai hoitaa kotona?) ja missä lapsi on ollut hoidossa... huoh :( jotenkin tuntuu, et toi on nyt niiiiiiiiiiin vaikeaa, kun ennenkin on tehty niin, et ollaan käyty töissä kun toinen on kotona ja toimitettu kelalle palkkalaskelmat eikä ne oo tollasta nillitystä saanut aikaiseksi.
Vaikka taitaa niiden perimmäisen tarkoitus olla se, että ne kyselee koko ajan kaikkea lisäselvityksen lisäselvitys ihan vain siksi, että mahdollisimman moni kyllästyisi eikä edes lopulta hakisi heille kuuluvia etuuksia. Siltä tuo asiointi tuon laitoksen kanssa tuntuu. Huh, tulipas taas purkaus :D

Meelia en todellakaan laula tai juttele tai soita musiikkia mahalle, kolme lasta kun on entuudestaan, käyn töissä ja hoidan samalla huushollia ja elukoita niin jollekin mahalle jutteleminen ja laulaminen ei todellakaan ole sillä listalla. Eiköhän se vauveli kuule mun ääneni ihan muutenkin ja kun jo noille masun ulkopuolella oleville muksuille luen/laulan niin varmasti lapsi nekin kuulee :) ja kun muutenkin puhun.

tatomira 26+1
 
Heissan!

Mulla on ollu niin hektistä töissä + ylitöitä että puhti netissä roikkumiseen on ollut aika lailla pois. Mutta nyt pitäisi helpottaa edes hetkeksi.

Raskausarvista. Toistaiseksi ei yhtäkään vaikka nahkaa välillä kutittaakin, niin nytkin. Rasvannutkaan en ole kuin mitä normisti välillä laitan ihoon rasvaa muutenkin. Saa nähdä kuinka käy kun maha alkaa kunnolla venyä.

Hemoglobiinista ja lisäraudasta. Mulla oli toissakerralla hb 114 ja silloin terkkari sanoi että voi harkinnon mukaan ottaa lisärautaa. No, harkinnan mukaan se on unohtunut aika lailla. Viimeksi oma terkkari sitten oli sitä mieltä että nou hätä eikä edes ottanu hb:ta. Ensi kerralla kuulemma katsotaan - aika jännä kun tulee niin pitkä väli mutta kyllä täällä nyt on jotenkin kuitenkin jaksettu.

Musiikista. Tuleva iskä on luvannut soittaa pienelle, täytyypä muistuttaa että kaivaa kitaran esiin :). Kummankaan lauluääni kun ei ole parhaimmasta päästä.

Hankinnoista. Viikko sitten ostin ensimmäiset vaatteet lastenvaaterkirpparilta, ihania uudenveroisia vaatteita hintaan 1-2 euroa. Suosittelen kyllä niitä kurkkimaan. Ja eilen hain mukavan vaatesatsin 9 e:llä. Vaunut on hankittu jo aiemmin, ja seuraavaksi pitäisi hankkia turvakaukalo, hoitotaso (kokoontaitettava) ja amme. Tuleva mummi ostaa pinnasängyn joululahjaksi. Joitain vaatteita ja tarvikkeita on kulkeutunut lahjaksi. Mä luulen, että noilla pärjätään alkuun ja katsotaan sitten tarpeen mukaan mitä hankitaan.

Muuta. Täällä on olo edelleen tosi hyvinvoiva, mitään kremppaa ei ole ja vauva liikkuu ahkerasti. On kiva kun muistuttelee itsestään ja olemassaolostaan. Tosin nukkumaanmennessä ei haittaisi vaikka jumppaisi vähän vähemmän :D

Katapultti rv 23+6
 
Mulla on raskausarpia kahden edellisen jäljiltä niin että niitä tuskin enää tulee. Koko vatsa napaa myöten ja vähän ylikin on ihan vaaleilla arvilla. Esikoinen pahiten nahkaa venytti. Kakkosesta tuli enää pari hassua lisää, nyt tulee tuskin yhtään.

Sokerirasitustestin tulokset kysyin äsken eikä mitään häikkää. Kaikki oli ok. Eka arvo oli 4,6 (raja 5,3), toinen 6,8 (10) ja viimeinen 6,6 (8,6). Jotenkin tiesin ettei mitään ole mutta silti se vaan joka kerta jännittää, tiedä häntä miksi.

En sen enempää laulele enkä soittele massulle, laulan kyllä muuten ihan päivittäin ja gospelryhmän treeneissä tulee vauvalle oikein äänissälauluakin :D

Torstaina oliskin sit vuorossa nlalääkäri ja pikainen terkkatarkastus, saa nähdä onko hemppa noussut yhtään Obsidanin vaikutuksesta. Väsymyksestä en voi oikein mitään sanoa että väsyttääkö yhtä paljon kuin pari viikkoa sitten, tuntuu että välillä väsyttää ja välillä ei.

Kaikenlaista kremppaa alkaa taas olla tosin nämä oli tiedossa kyllä jo, liitokseen särkee toisinaan ja kävelen kuin Ahtisaari kun molemmin puolin koskee alaselkään kun kävelen, joka askeleella. Jännä että zumbata ja salsata voi eikä se satu mutta kävelemään en kohta enää pysty.

Mutta mutta, pieni nukkuu joten otan pienet tirsat itsekin!

R ja rv 25+2
 
Kiitos taas vastauksista mun kysymyksiin! :) Hassua kun just kun pääsin kysymästä noista supistuksista, niin koin itse ensimmäisen sellaisen, jännää. Ihan kivuton se oli, mutta maha meni ihan kovaksi, joten päättelin kyseessä olevan sellainen harkkasuppari.

Kiitos myös kommenteista välttämättömiin tarvikkeisiin. Olen nyt tehnyt itselle semmoista hankintalistaa teidän ja muutenkin keskustelupalstojen neuvojen perusteella. Musta on kiva, että ei tarvitse heti lähteä mitään sellaista hankkimaan, jonka hankinnassa tahdon itse olla mukana, jos vaikka olisinkin synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa. Tällaisen sain aikaan:

Asioita, joita pyrin hankkimaan ennen vauvan syntymää ja joita ei äitiyspakkauksesta saa
- Rattaat/Vaunut
- Turvakaukalo
- Hoitotaso (kylppäriin pesukoneen päälle, taitettava) (vähintäänkin sellainen pehmeä siirrettävä hoitotaso)
- Pinnasänky, patja, reunapehmuste (Ei välttämätön heti, mutta haluaisin kuitenkin jo valmiiksi. Kamalan iso vaan niin pienelle. Kannattaisiko laittaa sinne se ä-pakkauksen laatikko patjoineen alkuun? Ajattelin, että pinnasängyssä voi alkuun säilyttää kaikkea roinaa, jos vauva ei siinä vielä nukukaan.)
- Amme
- Pieni toppapuku (ä-pakkauksen taitaa olla aika iso tammikuussa syntyville)
- Aluslakana ja pussilakana (jotta on ä-pakkauksen lisäksi toiset, jotka voi vaihtaa)
- Harsoja (ä-pakkauksessa ei ehkä tarpeeksi)
- Pumpulipuikot ja desinfiointiaine navan puhdistukseen
- Yksi paketti pieniä vaippoja (näytevaippoja saa ilmeisesti synnäriltä?)
- Itselle: Liivinsuojia, rintakumi(?) ja (yö)siteitä jälkivuotoa varten, imetysliivit (vaikea ehkä ostaa etukäteen, kun ei tiedä koosta), imetystoppeja tms. mitä tahansa käteviä paitoja
- Bepanthen
- Ehkä yksi tuttipullo valmiiksi hankittuna
- Roskis / kori likaisille vaipoille

Ei niin kiireellistä, ehkä myöhemmin:
- Rintapumppu
- Kantoliina (tai ehkä sittenkin hankin jo etukäteen, kova vimma olisi tällaista käyttää)
- Sitteri
- Matkasänky
- Hoitolaukku (kunhan jokin on, ei tarvitse olla ”oikea hoitolaukku”)

Tää nyt oli tällainen vauvattoman rustaama, ei-kokemukseen-perustuva lista, saa vapaasti kommentoida. Varmasti eri perheissä on eri tarpeet.

Nimiä meillä on mietitty jonkin verran. Silloin mietittiin ahkerasti, kun raskaus oli alkuvaiheessa, nyt nimiasia on jäänyt vähän taka-alalle. Pitäisi ottaa uudestaan esille, mutta nyt haluaisin jo jotain nimikirjaa avuksi.

Raskausarvista kyseltiin. Vielä ei ole tullut, mutta tiedän etten ole mitenkään immuuni niille, joten enköhän pääse niihin vielä tutustumaan, vaikka bodyshopin kookosrasva onkin käytössä. Maha on kyllä kutissut jo pitkään ja siihen tuo rasva auttaa.

ON: Nivusiin sattuu toisinaan, tarkemmin sanottuna vasempaan puoleen ja yöllä sängyssä kääntyillessä. Myös sängystä nousu täytyy tehdä harkiten.

Aarrggh, tuskallista närästystä myös täällä. :( Pitänee lähteä hakemaan piimää ja rennietä. Tsempit kaikille, jotka jakaa tämän inhan ruokatorven polttelun mun kanssa.

Hyvää viikkoa kaikille! :)
Tellu Po 23 jotain
 

Yhteistyössä