tammikuussa syntyneen koulun aloitus 6v vai 7v?

  • Viestiketjun aloittaja "tytön äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"tytön äiti"
Eli tiedättekö omasta kokemuksesta tai oletteko kuulleet että tammikuussa syntynyt olisi aloittanut koulun/esikoulun syksyllä ollessaan vielä 6vuotias ja täyttää 7v tammikuussa?
 
Meidän tammikuun alussa syntynyt on nyt eskarissa, kouluun menee 7-vuotiaana.

Joulukuun loppupuolella syntynyt meni kouluun 6-vuotiaana, eli vuotta nuorempana mitä veljensä tulee menemään.

Nämä hyviä ratkaisuja meille, jollain toisella voi olla toisin.
 
En taida tietää ketään jonka koulun alkua olisi siirretty. Ovat siis 7-vuotiaana aloittaneet. Omalla luokallani ala-asteella oli poika joka oli syntynyt ihan joulukuun lopussa -86 ja tyttö joka oli syntynyt tammikuun alussa -87. Tää tyttö kävi jossain koulukypsyystesteissä, että voisiko aloittaa aikaisemmin, mutta "lupaa" ei annettu. Itse kertoi syyksi 6-vuotiaana että johtui siitä että laittoi kynän korvan taakse, kun se piti laittaa pöydälle :D Ilmeisesti siis keskittyminen ei ihan riittänyt vielä kouluun 6-vuotiaana.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin olen tätä miettinyt kun la 7.1.2013. Itse mieluummin haluan että aloittaa oman ikäluokkansa kanssa 7-vuotiaana, mm. koska loppuvuodesta syntyneillä diagnosoidaan tutkitusti enemmän keskittymishäiriöitä.
 
"neljän äiti"
Meillä olisi ollut kovinkin koulukypsä jo vuottaaiemmin, kävi psykologin testeissä. Mutta ainakaan mediän kunnassa ei ole mahdollista mennä eskariin 5-vuotiaana, vaan eskari olisi sit jäänyt kokonaan väliin (Kaikki eskarit on täällä kouluillan pk:ssa ei ole eskaritoimintaa lainkaan). Pidän kuitenkin tärkeänä sitä eskariakin, ikään kuinpehmeä lasku koulumaailmaan. Ja lapsuus on kuitenkin lyhyt aika, onnekas tammikuussa syntynyt saa ikäänkuin pidemmän lapsuuden :)
 
"vieras"
Ei meille olla edes vaihtoehtoa väläytetty. Vaikka tammikuussa syntynyt lapsi osasi eskariin mennessä lukea ja pikkasen kirjoittaa.
Kyllä mä mieluummin sen 7 vuotiaana koulutielle vien kuitenkin.
Kuopus pitäs laittaa kouluun 6v:nä kun on jouluna syntynyt...
 
Olen mä kuullut keskustelua siitä siirretäänkö koulun aloitusta loppuvuodesta syntyneelle, mutta että alkuvuodesta??? :D

Itse tammikuussa syntynyt ja mennyt kouluun 7 v ja näin tulee tekemään tammikuussa syntynyt tyttärenikin.
 
[QUOTE="vieras";27346208]Ei meille olla edes vaihtoehtoa väläytetty. Vaikka tammikuussa syntynyt lapsi osasi eskariin mennessä lukea ja pikkasen kirjoittaa.
Kyllä mä mieluummin sen 7 vuotiaana koulutielle vien kuitenkin.
Kuopus pitäs laittaa kouluun 6v:nä kun on jouluna syntynyt...[/QUOTE]

Eikös jo lähes kolmasosa lapsista osaa lukea nykyään kouluun mennessä? Tällä logiikalla, jos kaikki tällaiset "lapsinerot" siirrettäis kouluun vuotta aiemmin, niin jäisi lapsuus kyllä melko lyhyeksi.
 
040608
Esikoinen meni kouluun 7 vuotiaana ja on tammikuussa syntynyt. Mulla ei käynyt edes mielessä että pitäis aikaistaa kouluun menoa. Antaa lasten olla lapsia mahdollisimman pitkään, kyllä siellä koulussa ehtii käydä monta vuotta, mikä kiire sinne olisi mennä vuotta aiemmin? Aika harvassa kuitenkin taitaa ne lapset olla jotka on riittävän koulukypsiä vuotta liian aikaisin.

Mutta loppuvuodesta syntyneiden kohdalla, voi joskus olla ihan aiheellista miettiä kouluun menon viivästyttämistä vuodella, aika monta esimerkkiä tästä tiedän. On kerrattu eskaria, tai kerrattu ekaluokka, tai erityisluokalle. Ja silloinkin sitä koulua ehtii kyllä käydä vaikka meniskin myöhemmin kouluun.
 
"Elina"
...joka meni kouluun 6-vuotiaana, ns. aikaistettu koulun aloitus hänen kohdallaan siis. Hän aloitti esikoulun 5-vuotiaana. Päätökseen vaikuttivat koulupsykologin kattavat testit, neuvolalääkärin ja päiväkotihenkilökunnan suositus, psykologin, esikouluopettajan ja meidän vanhempien yhteinen palaveri. Hän on nyt toisella luokalla. Syntynyt helmikuussa.
 
"Elina"
Ja vielä siitä, että lapsuus lyhenee jos koulun aloitusta aikaistetaan - yhdellä tavalla varmaankin, mutta ei välttämättä kuitenkaan. Riippuu paljon tilanteesta. Meillä esim. pojan päivät lyhenivät päiväkotiin/esikouluun verrattuna. Teen sellaista työtä, että voin olla poikaa vastassa kun koulupäivä päättyy, mikä tarkoittaa että hän pääsee kotiin puuhaamaan omiaan klo 12-14 välillä riippuen viikonpäivästä. Läksyihin tietysti kuluu vähän aikaa iltapäivisin, mutta hänelle oppiminen ja koulutehtävien suorittaminen ovat mielekästä puuhaa.

Jos poikamme olisi joutunut koulupäivän jälkeen vielä menemään johonkin ohjattuun iltapäivätoimintaan meidän vanhempien työn takia, hän ei olisi ollut valmis siirtymään koulumaailmaan 6-vuotiaana. Mutta koska pystyimme järjestämään hänelle rauhalliset iltapäivät, koemme, että hän sai kahdesta "maailmasta" parhaat palat: hän sai mennä kouluun oppimaan ja saamaan älyllistä haastetta, ja iltapäivät olivat ja ovat edelleen leikkiä varten.

Täytyy myös aina muistaa, että pelkästään oppiminen ja "tekniset" taidot eivät ole riittäviä jos halutaan aikaistaa koulun aloitusta. Lapsella täytyy olla myös sosiaalinen valmius, ja - minun mielestäni - aikaistamisen täytyy tapahtua jo päiväkodissa, jotta lapsi saa tavallisen esikouluvuoden. Meidän poikamme on myös sosiaalisesti lahjakas, joten kouluryhmässä ja kavereiden kanssa toimiminen ei ole tuottanut minkäänlaista ongelmaa.

Olemme myös kiitollisia, että koulumme tukee häntä edelleen kehittymään omilla erikoisalueillaan. Hän on pian selviytynyt toisen luokan matematiikan oppimäärästä, ja opettajat tekevät kaikkensa, jotta hän saisi matematiikan tunneilla omien kykyjensä mukaista haastetta.

Huomasin nyt, että tämä ketju oli vuotta vanhempi kuin ensin luulin, mutta ehkä jollain pyörivät nämä aikaistamisasiat edelleen mielessä :)
 
"Niin"
Just kuuntelin kahden aikuisen keskustelua. He ovat molemmat syntyneet alkuvuodesta ja menneet 6-vuotiaana kouluun. Kumpikaan ei pitänyt sitä hyvänä. He olivat pienempiä ja lapsellisempia kuin muut, joutuivat helposti kiusatuksia. Muuten heillä meni koulussa hyvin (ovat molemmat nykyään maistereita). Kannattaa harkita asiaa tarkkaan.
 

Yhteistyössä