Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Jeannex
Jooh, saunassa oltu. Tää ei tuu ikinä, pyöriiki siihen malliin.. Ja se onki mies joka ei syö huomenna, kun joutu töihin! Sunnuntaina! Meiän vika sunnuntai kahestaan!! No, miestä harmittaa sata kertaa enemmän joten.. Toivon et se pääsis mun kanssa tiistaina sinne sairaalalle ees..:(

Olin aiemmin kirjottamassa et onko kellään kantoliinaa käytössä? Me käytiin tänään kangaskaupasta ostamassa vajaa 4m kangasta, "hukkapätkä"-korista 30€, ja se on niin leveä et siitä varmaan saa kaks. Nyt pitää opetella sitomaan erilaisia malleja, ni ei tartte ihan pientä koittaa saada nukahtamaan päivisin sänkyyn tai istuttaa sitä sitterissä. Samalla vaivalla se menee ku tää mahaki, ja toisaalta muistuu mieleen ne vuodet ku kanniskelin pikkusiskoa joka paikassa.. ilman liinaa tietty. Ja ku miettii vaikka afrikkalaisia äitejä, ei ne paljoo hyssyttele vauvojaan vaan jatkaa arjen pyörittämistä vauva sidottuna itseen:). Ja alkuun varmaan aika turvallisen tuntusta pienelle:). Kesällä sitte kätevää liikkua ulkona jne jne.. Nii, en vaan oo oikeen löytäny kunnollista nettisivua jossa ois sekä kuvat että ohjeet. Pitää ettiä vielä..

Mies bongas kirjakaupassa kapalosidontakirjan jossa lyhyellä vilasulla näin "vaipanvaihtokapalon". Näytti ihan pätevältä jos vauva sattuu olemaan huitovaa sorttia;).. Yksinkertaisuudessaan kapalokangas vauvan yläruumiin levyseks ja sitte ympäri tiiviisti. Eipä heilu lapaset tiellä!:D
 
pupuliini77
Voi, harmi, ettei jeannex vielä päässy tositoimiin! Meillä mies ihan imbesilli. Jo ajattelin, että pitäs antaa mokomalle mulkulle kenkää. Riita tuli siis sen huomisesta herätyksestä, juuh, meillä riidat alkaa tosi pienestä. Mutta se on tosi urpo kun sille päälle sattuu. Nyt tuli varta vasten sanomaan yläkertaan(oli siis jo mennyt alkertaan nukkumaan), että toivoo, että mä valvon mahdollisimman monta yötä. Mä sit vetistelin yläkerrassa ja suunnittelin eroa jo. Ihan paska ukko ja huomenna vielä lähtee laivallekin! PASKA!

No hyvää yötä nyt kuiteskin!...
 
Hoopu*
Heippa pitkästä aikaa! En ole jaksanut ja kerinnyt tänne rustailemaan muutamaan päivään, mutta välillä olen käynyt juttujanne lukemassa. Hyvin tutuilta kuulostaa kaikki yövalvomiset ja masuvaivat, niitä ilmassa täälläkin. Tosin laitettiin viikon puolivälissä meidän neitit nukkumaan omiin pinnasänkyihin (siihen asti nukkuivat siis samassa sängyssä) ja ovatkin nukkuneet siitä lähtien yöt paljon rauhallisemmin. Samassa sängyssä nukkuessaan huitoivat niin kovasti toisiaan, että herättivät aina toisensa. Ja nyt jopa tosiaan NUKKUVAT yöllä, parhaimmillaan (tosin harvakseltaan vielä) jopa 5 tunnin pätkiä yhteen menoon. Mutta kun edelleen eri rytmissä ovat, niin itse ei toki niin pitkiä yhtäjaksoisia unia saa. Ja vaikka samassa rytmissä olisivatkin, niin kummankin syöttämiseen menee kuitenkin aina tunti, jolloin itse ehtii siinä jo herätä kunnolla ja unta saa taas sitte odotella tunnin-kaksikin. Mies lähti tiistaina töihin, yövuoroon, ja sain öisin nukuttua 4-5 tuntia, yleensä kolmessa pätkässä... joten ei sitä unta hirveästi ole saanut. Nyt viikonloppuna mies on taas hoitanut vauvoja aamuneljään-viiteen, että minä oon saanut nukuttua muutaman tunnin putkeen.

Masuvaivojakin täällä on edelleen, ehkä tosin vähän helpottaneet. Vaihdettiin korvike Tuttelista Naniin ja jätettiin Cuplaton kokonaan pois. Välillä ollut päiviä, että vauvat olleet tosi rauhallisia ja tyytyväisiä, sitten taas huutavat selkä kaarella masuvaivojaan.

Ristiäiset meillä on viikon päästä sunnuntaina, samana päivänä kuin Tammipoitsun äitillä. :) Sukulaiset ja tutut onneksi leipoo kaikki tarjottavat. Itse kävin eilen tilaamassa kukat ja järjestelyt on muutenkin tehty. Löysin muuten Stockmannilta tosi suloisia servettejä, joissa on vauvantossun ja helistimen kuvat, vinkkinä niille, joita kiinnostaa. :) Niitä oli sekä vaaleanpunaisia että -sinisiä.

Mulla on raskauskilot lähteneet tosi hyvin. Kaiken kaikkiaan niitä tuli 14 kg, joista sairaalaan jäi 7 kg, kotona lähti eka viikon aikana 4 kg ja nyt on jäljellä enää 2 kg, jotka varmaan lähtee, kun jatkan vaunulenkkejä ahkerasti. Tänäänkin on aivan ihana ilma, pikkupakkanen ja AURINKO paistaa! Oikein unelmakeli ulkoiluun!

Ainut mikä ärsyttää, on tuo hiton jälkivuoto, joka vaan jatkuu ja jatkuu! Kestänyt nyt 6,5 viikkoa eikä loppua näy! Hemmetti sentään. Pari kertaa myös tullut nyt jotain yököttäviä kudospaloja vessassa käydessä, mitähän lie jämiä ovat... Milloinkahan kannattais soittaa neuvolaan, jos tuo ei ota loppuakseen...?!
 
Tammipoitsun äiti
Jeannex: TSEMPPIÄ!! Meilläkin just ennen synnytystä vauva liikkui ja potki ihan järjettömästi masussa, eli ehkä sulla samoin? Kätilö epäilikin että oli itse puhkaissut sikiökalvot monottaessaan :)
Meillä ei ole kantoliinaa käytössä, mut kantoreppu on tuolla kaapissa, milloinhan sitä saa alkaa käyttää?

Pupuliini: Voi kurja, saitteko sovittua riidan miehesi kanssa? Miehet on välillä kyllä TOODELLA urpoja, eikä välillä kyllä näytä tajuavan miten kiinni sitä äiti on vauvassa ja miten rankkaa se vauvanhoito oikein on. Sitä kun miehet vain aina hoitavat pienen hetken kerrallaan ja sitten taas ovat vapaina omiin puuhiinsa. Välillä vieläkin mies meillä kysyy että "mihin aikaan tänään syödään"; ei vieläkään ole oppinut että se riippuu niin siitä miten syötöt menee!

Nyt pian syöttöpuuhiin ja sitten vaunuttelemaan!

Hoopu; kiva kuulla sinusta! Hyvä että teillä nukutaan nyt vähän paremmin, varmasti tosiaan helpottanut kun ovat eri sängyissä.
Miksi olet jättänyt cuplatonit pois? Eikö auta? Mä tässä pähkäilen pitäiskö alkaa tuota cuplatonia antamaan säännöllisesti, kun masuvaivoja itki viime yönäkin. Mulla itselläkin maha nyt jostain syystä sekaisin ja ilmavaivoja, en tiedä mistä kun suklaatakaan en enää ole syönyt. Mut kai se sitten vauvaankin vaikuttaa.
Kiitos Hoopu siitä servettivinkistä; just eilen mietin mistä löytäisin kivoja servettejä. Joten pitää käydä Stokkalta hakemassa!! Kannattaa varmaan tuosta jälkivuodosta mainita neuvolaan, tosin kai se voi kestää kauankin, on yksilöllistä.
 
magpie
No höh Pupuliinin miestä...

Tämä valvominen kyllä kiristää meilläkin hermoja, varsinkin väsyneenä yöllä kun vauva huutaa kurkku suorana niin vihastuttaa kaikki. Sitten kun saa vähän nukuttua niin helpottaa.

Kiva että Hoopun tytöt nukkuvat jo paremmin! Mä taas olen juuri ottanut ton Cuplatonin käyttöön ja imetän pystyasennossa että vauvan mahaan menisi vähemmän ilmaa (luin vinkin jostain). Lisäksi olen ajatellut vähentää maitotuotteiden käyttöä, kokonaan niistä luopuminen on kyllä hankalaa. Katsotaan jos vauvan mahavaivat jollain näistä konsteista vähän helpottaisivat.

Juu, mekin kyllä mennään tänään lenkille kunhan vaavi nukkuu nyt ensin yhdet unet. Vaikka mulla ei ole enää paljon kiloja lähtöpainoon, niin vartalo on löysä... Olisi niiiiin kiva mahtua taas vanhoihin vaatteisiin!

Meillä on ristiäiset vasta 28. helmikuuta, en oikein tiedä miksi järjestin ne niin myöhään. Vauva on sitten jo kaksi kuukautta. Toisaalta ei meillä ole nimestäkään päätetty, joten ehkä ihan hyvä että on aikaa. Ajattelin leipoa itse ehkä jonkun kaverin avustuksella, osan teen pakkaseen aikaisemmin. Eipä ole kiire vielä. Toinen tulevista kummeista on floristi, joten kukat saan sieltä...

Hauska oli muuten kuulla Myypelistäkin, mietin jo että mihin olet kadonnut!
 
Noa
Moikka!

Täälläkin kärsitään mahanpuruista. Illalla ja alkuyöstä vääntelehti kovasti ja itkeskeli, loppuyö ja aamu meni hyvin, mutta nyt taas pari tuntia vääntelehditty. Mies läksi käymään apteekissa, kokeillaan nyt niitä Disflatyl-tippoja kun niitä moni on kehunut. Relat auttaa ehkä vähän, mutta eipä niistä taida ilmavaivoihin apua olla. Vaihdettiin nyt myös Tutteliin, katsotaan auttaisiko se. Onneksi huomenna tulee se terkka kotiin, voi siltä kysellä apuja. Onneksi ei kuitenkaan koko yö mene valvoessa, sain nukuttua jopa 6 tuntia 1-3 tunnin pätkissä.

Kiitti Myypelille pullovinkistä, pistinkin tilauksen menemään. Meillä kyllä käytössä myös Nukin anti-colic pullot, niidenhän pitäisi kans vähentää ilman menoa mahaan. Olishan se helpompaa jos voisi mennä vaan täysimetyksellä, mutta minkäs teet. Silloin voisi ainakin itse kontrolloida mitä syö ja mikä mahdollisesti aiheuttaa vatsakipuja.
 
lilja..
eilen sitten hieman tökki tää plaza, enkä päässytkään jatkamaan juttuja..


Täällä on ollut puhetta siitä, että kuinka usein vaihdetaan vaippoja yössä.. Meillä ei vaihdeta kertaakaan. Sairaalassakin sanoivat, että jos vaan mahdollista niin vaihtaa vasta aamulla. Oon yhden kerran tainnut keskellä yötä mennä vaihtamaan vaipan ja sittenhän meillä valvottiinkin seuraavat 2,5 tuntia....
Eikä peppu punoita ollenkaan. Pampersit pitää tosi hyvin kyllä kuivana..tai siis meillä ne toimii tosi hyvin.

Onko teillä itkukohtauksia? Tai siis onhan niistä ollut puhetta, mutta mitä ne itkut koskee? onko ne niinku itkuja onnesta, itkuja paniikista..tai peloista? Mulla on nyt lähteny ihan lapasesta mun itkukohtaukset. Toissa iltana itkin yli tunnin mun miehen kainalossa ja kerroin mun TOSI OUDOISTA ajatuksista. Mua alkoi yksikertaisesti pelottamaan ajatus siitä, että huomisesta lähtien olen päivät yksin vauvan kanssa kotona...Nyt ollaan oltu 2 viikkoa koko perhe yhes koos ja sit yhtäkkiä oonkin yksin. Alkoi ahdistamaan ihan kauheesti...Samassa itkukohtauksessa oli mukana kyllä häivähdys väsymystäkin. Tuntui että hajoan sillä sekunnilla. Sitten kun olin siinä aikani tihrustanu, niin lähdin pienelle happihyppelylle ulos pakkaseen. Se teki kyllä niiiiin hyvää! Sitten tulin takas kotiin ja mun mies oli keittäny mulle teetä ja tehny pari voileipää...kaupanpäälle vielä lupas hoitaa vauvaa seuraavan yön, jotta mä saan kerrankin nukkua kunnolla. Pumppasin ennen nukkumaan menoa vauvan yöruoat pulloon. Aamulla olinkin sitten ihan eri ihminen ja kotona oleminen oli aivan ihanaa!

Meillä nukutaan yöllä edelleen 3-4 tuntia, kerran on nukuttu jopa 5 tuntia putkeen. Mutta vain kerran :) . Mutta nyt tämä meidän ukkeli on alkanut pitään ihmeellistä ähinää ja örinää unissaan. Mä herään siihen joka kerta ja käyn vähänväliä kattomassa sen sänkyyn, että kaikki on hyvin. Siellä se nukkuu tyytyväisenä, mutta ne äänet on kyllä ihan uskomattomia. Välillä alkaa naurattaankin...heh...

Tuttikin on nyt pop! Hän on sen hoksannut ja imemisen tarve on melkoinen...jos ei tuttia näy, niin sillä on koko nyrkki suussa...Lähinnä hän kaipaa sitä iltasella, kun on alkamassa nukkuun. Ja sitten kun uni on tullut, niin tutti on tippunut suusta pois. Mä en vaan oikein tiedä, että onko tutti hyvä juttu vai ei???? apuva..

Ainiin...viimeyönä vauva sai ekat kunnon rintaraivarit...jestas ku se huusi!!! Mullakin alkoi jo usko loppumaan...ei jaksanut enää keskittyä imemiseen, ku oli niin karmiva nälkä. Mä siis heräsin liian myöhään häntä syöttämään. Ennen itkua jos kerkiää antaan tissin suuhun, niin kaikki menee hienosti. Oli sitten taas pakko antaa pullolla korviketta...Yöllä ajattelin, että tästä lähtien meillä syödään yöllä pullosta ja päivällä tissiä. mutta sitten seuraavalla syötöllä tissi kelpasi jo tosi hyvin ja jälleen unohdin pulloruokinnan.. :)

nyt alkaa taas kuulua sellasta ähinää, että tissi suuhun ja sassiin...

kuullaan taas!!
 
Noa
Hei pesettekö te pullot astianpesuaineella joka käytön jälkeen? Meille sairaalassa sanottiin että riittää kun vedellä huuhtaisee ja illalla keittää pullot. Mut mua on nyt jäänyt askarruttamaan että pitäisikö ne kuitenkin aina pesaista, poistaako tuo keittäminen muka kaikki liat ym?

Kyllä itkettää täälläkin välillä, ei nyt mitään kohtauksia, mutta jännittää ja väsyttää välillä vauvan kanssa olo, kun ei oikein saa itkua loppumaan. Ja ajatus yöstä aina jännittää, vaikka yöt meillä on kuitenkin mennyt suht hyvin, kun vauva nukkuu sellaisia 3-4 tunnin pätkiä, joskus 2 tuntia. Mutta välillä kyllä valvotaan lähemmäs kolme eli kyllä unen puutetta on, vaikka ei hirveesti päivällä väsytä. Ja pelottaa minuakin ajatus siitä, että mies lähtee viikon päästä töihin ja mie olen yksin tuon kanssa. Onneksi anoppi asuu lähellä ja on lupautunut aina tulemaan avuksi, jos haluan vaikka nukkua päivällä. Se helpottaa jo kumasti mieltä. Ja aika usein toivon et aika menisi nopeammin ja poika kasvaisi ja alkaisi jo ymmärtämään ja oppimaan uusia asioita, leikkimään ym. En voi sanoa että nauttisin ihan täysillä tästä pikkuvauva-ajasta. Voi olla että parin kuukauden päästä ajattelee jo haikeudella ja toivoisi ettei poika kasvaisi noin nopeesti, mutta nyt kyllä odotan jo kesääkin ja sitä aikaa kun poika on noin puolivuotias. Sen ikäiset vauvat on ihania, kun ne jo osaa leikkiä, hymyillä, syödä kiinteitä, ryömiä tai ainakin jotenkin liikuskella...

Mie olen kyllä vaihtanut vaipat yleensä kerran pari yössä, tai ainakin kurkistanut onko miten täynnä. Pissavaippoja en aina vaihda, mutta kakat kyllä. Ja Pampersit sopii meillekin parhaiten.

Eilen otettiin eka kylpy kotona, poika oli hian tyytyväinen ja katseli ihmeissään silmät suurina että mikä paikka tää tällainen on :) Vasta kun tukkaa kasteltiin, niin alkoi huuto.

Nyt lähden kahvin keittoon, äiti tulee käymään kylässä!
 
kantoliinakanava.fi
joku kyseli kantoliinoista. www.kantoliinakanava.fi

masuvaivoista: Rela-tipat on parempia kuin cuplatonit/ dystafyl, neuvoivat meitä apteekissa. Kahdessa jälkimmäisessä lääkeaineita, relat pelkkää maitohappobakteeria. Kovin usein/ nopeaa ei kannata tehdä muutoksia. Esim. parin päivän tauot ei ehdi näyttää mitään esim. vatsakipuihin vaan tarvitaan selvä tauko, esim. vko. Ruokavalioonkaan ei suositella tehtäväksi omin päin muutoksia.
 
Viona79
Moi,

Meillä menee yöt tosi hyvin. Poika nukkuu vieressä ja saa tissiä heti suuhun kun vain haluaa. Nukutaan ehkä liiankin paljon. Toinen ei oikein nuku kuin minä vieressä niin päivälläkin tulee nukuttua tosiaan paljon. Hulluahan tämä on kun yleensä ei unta saa vauvaperheissä, mutta täällähän nukutaan aivan liikaa. Miten teillä nukutaan? onko vauva omassa sängyssä vai perhepedissä?

Nyt tuli ystävä käymään, jatkan myöhemmin!
 
Viona79
Iltaa!

Hoopu: Kiitti siitä servetti vinkistä. Pitääpä vinkata jollekin joka käy kaupungilla, että hakisi.

En oo vielä käynyt kuin tänään koiran kanssa puolentunnin lenkillä (mies hoitanut yksin poikaa sen ajan). Ja hyvin meni. Siitä intoutuneena sovimme ystävän kanssa, että menemme huomenna ulos syömään. Taidetaan mennä tuohon 10minsan päässä olevaan kiinalaiseen ravintolaan, kun keskustassa menisi paljon enemmän aikaa. Hurjaa pitkästä aikaa mennä käymään jossain ihmisten ilmoilla. Oletteko te kuinka nopsaan lähteneet käymään kaupoissa ym? Toisaalta jos kaupat olis lähellä niin varmaan siellä nopsaa käviskin, mutta me asutaan 8km. keskustasta ja siellä käyntiin menisi niin pitkä aika. Ja toisekseen meinas jo eilen alkaa masentamaan ja tuntumaan, että seinät kaatuu päälle ja kaikki muuttuu harmaaksi. Samoja tunteita, kuin Noalla, että ei olis ihan kokoajan iholla tuo pikku-herra vaan sais vähän hengähtää ja odottaa jo kesää, kun kaikki puhuu, että on ihanassa iässä kesällä nämä meidän vauvat. Jospa tuo huominen tois mulle vähän helpoitusta tähän arkeen.

Meilläkin on Relatipat käytössä ja ei ole ollut vatsavaivoja pojalla, en tiiä johtuuko noista tipoista vai mistä. On me ostettu cuplatonitkin varmuiden vuoksi, kun välissä oli vatsavaivojakin.

Yöllä me ei vaihdeta vaippoja nk. laitoksella sanottiin, jos pojan iho kärsisi vaihtamattomuudesta niin silloin vaihdettais, mutta näin vielä on mennyt hyvin. Meillä on käytössä Libero-vaipat ja hyviksi on todettu.

Pupuliini: Kylläpä kuulostaa harmilliselta tuo teidän riita. Toivottavasti se mieskin tajuaa kuinka kiinni sitä on tuossa pikkuisessa.

T: Viona ja 2,5 viikkoinen Pikku-herra

PS. Muuten välissä serveri meni kiireiseksi eikä lähettänyt tekstiäni, onneksi tajusin kopsata tekstin ja ei tarvinnu kirjoittaa moneen kertaan.
 
pupuliini77
Hemmetti sentään! Hukkasin eilen yöllä kotiavaimeni, kun hain varastosta miehelle matkalaukun risteilyä varten. Ilmeisesti se avain jäi varaston oveen, kun sitä ei mistää löydy. Tosi kiva juttu, kun se on sekä-kotiavain että varaston ja yhteisen pyöräkellarinkin avain. Tosi kiva juttu! Tuli sit tää ukon risteily aika kalliiks, jos ei avainta ala löytyä. Pakko sarjoittaa uusiksi noi avaimet. Tosi kiva, että joku tietää mihin ne käy ja käy nyysimässä esim. meidän varastosta kamat. Ketuttaa ihan sikana! Sovittiin kyl riita aamulla, mutta eipä oikein parantanu fiiliksiä tää avainten häviäminen. Taas täysin turhaa rahanmenoa luvassa! HITTO!

Ja poika ei nuku ei sitten millään. Yöllä nukkui 2 noin parin tunnin pätkää ja päivällä ehkä tunnin. Mut mä en oikeasti tajua, ett miksei se väsy? SE vaan hämää nukahtavansa ja sit alkaa kitinä. Mä oon vaihdellu pissavaippojakin yöllä, onpahan jotain ajankulua, kun kukutaan. Pampers on parempi vaippa!

Nyt annan tolle jonku nuijanukutuksen kohta, pakko kai yrittää sitä perhepeti-juttua jos se auttais. Mä en vaan oikein itse haluaisi siihen mennä, kun ei tuo imetyskään ole sujunut, niin senkin takia on turhaa...
 
lilja..
Meillä poika nukkuu omassa sängyssään. Ei herää kun siirrän hänet tissiltä omaan sänkyyn. Me ollaan laitokselta asti tehty peitosta jämäkkä kapalo ja siinä se nukkuu kyllä erittäin hyvin. Niin..ja oon alusta asti laittanut pojan yksin sänkyyn vaikka olisikin hereillä...tutti suuhun ja sinne se nukahtaa ihan itsekseen.
 
Liinuzhka
Meillä poika on nukkunu koko päivän. Meillä kävi vieraita ja sain kokkailla ihan rauhassa jne. Se nukkuu parhaiten sohvatuolissa tv päällä. Eli pientä taustamelua. Viime yökin meni ihan jees, en laittanu valoja kertaakaan päälle, päätin että kun on pimeää se tajuaa nukkua jne. Sitten esikoinen herätti klo 8 ja kakkonen jatko nukkumista. Kerkesin puurot keittää + syödä ja kakkonen nukkuu vielä. Sitten alkoikin mustis esikoinen - show, kun pyysin sitä leikkimään yksin sen aikaa että saan karjalanpaistin uuniin. Niin se rupes möykkäämään ja lelujaan raahailemaan vauvan edessä että varmasti äiti suuttus ja rupeis raivoomaan että hän vois itkee ja sitten isi herää ja rupee lohduttaan ja hän on huomioiden ykköskohde ja plaa plaa. Ja mulla tosiaan olis menny 10 min ja olisin taas leikkiny esikoisen kanssa. No mä huusin sitte sille ja hormoonit pisti mut itkemään, sitten pyydeltiin anteeksi ja leikittiin ja kakkonen vetää unta palloon möykästä huolimatta. Se on oikeesti nukkunu koko päivän! Pikkasen aikaa jaksaa pitää silmiä auki. Möllöttää vaa. Ajattelin jo, että onkohan sillä kaikki okei...

Huomenna mennään Naistenklinikalle siihen vapaaehtoiskuulotestiin (kerroinko mä siitä täällä?) ja neuvolakin on sitten iltapäivällä, saa nähdä miten sen paino on lähteny liikkeelle. Isäni kävi siis tänään ja sanoi mun laihtuneen hurjasti. Ihanaa. En ees tiiä paljonko on lähteny, mutta ei ainakaan enempää ku 10 kg. Jos sitäkää. Synnytys kesti niin vähän aikaa, ettei se ainakaan kaloreija kuluttanu! :)

Joo. Lisäämpä muutaman kuvan ja sitten nukkumaan.

Jeannex, huomenna olis hyvä päivä syntyä 2.2. Sehän on se "toinen toista rakastaa"-päivä.
 
Enzian
Moikka!

Meijän pienokainen on nuhassa :( Joten kai se sai tän mun taudin...Eilisen päivän valvoi kokonaan lukuunottamatta kahta unenpätkää ja oli tosi rankkaa jotenkin. Se ei vaan millään saanut unenpäästä kiinni, varmaan johtuu siitä kun nenä menee tukkoon. Illalla kärrättiin poikaa sisällä vaunuissa josko ois siihen nukahtanut ja sitten lähdettiin jopa ajelemaan autolla kun poika siihen aina nukahtaa. Ja nukahtihan se mutta kotona tietty taas heräsi. Tissiä syö useammin, varmaan on kova jano taudin takia. Yön nukuin pojan kanssa kahdestaan vierashuoneessa että mies sai nukuttua kun sen piti lähtee tänään töihin. Yöllä poika nukkuikin ihan ok, tosi rauhattomasti ja heräili aika useasti mutta sai se nukuttuakin. Minusta oli kauheeta kuunnella nuhanenää ja pelkäsin ettei poika saa yhtäkkiä enää henkeä :(
Tänään oon laittanut suolavesiliuosta tippoina nenään ja kohotin sängyn päätyä ja ajattelin höyryhengittää vauvan kanssa pesuhuoneessa. Ja sipulia ajattelin pilkkoa ja laittaa harsoon sängynpäätyyn roikkumaan.
Nyt poika on nukkumassa, tai yrittää nukkua. Puoli tuntia nukkui putkeen rauhassa ja sitten alkoi kitinä ja rauhaton olo. Heräilee koko ajan ja sitten taas jossain vaiheessa nukahtaa. Toivon että nukkuisi iltapäivällä jonkun aikaa niin saisin sitten itsekin nukuttua.
Pupuliini: Onneksi saitte sovittua riidan miehen kanssa! Tosi harmi tuo avain-juttu :( Mutta kaikkea sitä sattuu, ei sille vaan voi mitään, mutta ymmärrän tosiaan että tuo ottaa päähän ja kovasti. Ja tosiaan kaikki sympatiat tosta pojan valvomisesta! Nyt nään ite millasta se on...

Meidän poika nukkuu yleensä omassa korisängyssä. Se on kätevä kun sitä voi myös hyssytellä siinä kun siinä on pyörät. Mutta viime yönä poika nukkui mun vieressä sängyssä, mun oli helpompi siinä antaa tuttia ja silitellä päätä ja kuunnella miten pojalla menee.

No niin, nyt lähen tästä kotihommiin kun poika vielä nukkuu!
 
emilia1980**
Moroo,

Pupuliini: Ikävää toi teidän riita mutta ymmärrän fiiilikset oikein hyvin ! ja prkule niitä avaimia....

Ihme on tapahtunut; Matilda nukkui viime yön ( ja nukkuu siis vieläkin ) hienosti: heräs vaan kaks kertaa safkaamaan ja sitten jatkettiin unia ! ne tipat kaiketi sitten auttoi. Ja olen antanut lisämaitoa nyt pullosta enkä enää hörpyttämällä joten ei varmaan niin paljon ilmaa masussa.
Tänään mennään painokontrolliin, toivottavasti paino noussut !

Mietin kantoliinan hankkimista, onko kokemusta ? en haluais sellaista sidottavaa vaan olan yli rengasliinan joka olis helppo sujauttaa päälle.
 
Myypeli
Eka päivä yksin kotona pojan kanssa. Oon ihan laiska. Täällä on kaaos ja mä vain hengaan, kun poika nukkuu ;) Sillä oli itkuhetki aamulla. Sitten se sain lisämaitopullon suuhun, joi ehkä 10ml ja simahti samantien. Joskus oikein pelottaa, kun se menee kuin nappia painamalla veteläksi ja nukahtaa ihan kesken syönnin. Kai se on normaalia?

Mulla oli Lilja ihan samanlaisia tuntoja, että en halua olla yksin. Etenkin ilta ja yö kammottaa. Mies on duunissa 24h putkeen. Itkuherkkyys tulee helpottamaan. Mä olin ihan mahdoton pari ekaa viikkoa. Rupesin itkemään ihan ilman syytä tai oudoista syistä. Esim. se, että poika nukkui pitkät päikkärit rupesi pelottamaan ja itkettämään. Onneksi meillä on se hengityshälytin. Muuten juoksisin varmaan koko ajan kurkkimassa sen hengitystä.

Kiitos servettivinkistä! Oonkin ettinyt niitä. Meillä on ristiäiset nyt la. Pitää käydä Stockalla. Ootteko muuten bonganneet kakunkoristeita jostain? Meillä on mun ristiäisistä haikarakoriste tallessa, joka laitetaan esiin, mutta haluisin myös uuden. Meillä on nostalgiset juhlat, kun käytetään samaa mekkoa, joka on ollut mun ukista lähtien meillä kaikilla ja maljakin on mun ristiäismalja.

Ihana kuulla, että en ole huono äiti, vaikka poitsu nukkuu kakkavaipoissa. Viime yönä oli pakko käydä vaihtamassa se, kun meidän peiton alla haisi niin saakutin pahalle :D Olen huomannut, että vaippaa on ihan turha vaihtaa ennen syöttöä, kun nappula kakkaa aina samalla kuin syö. Se myös pissaa AINA, kun on hoitopöydällä. Pitää olla koko ajan valppaana pyyhkeen kanssa. Viimeksi se pissasi iteään otsaan, kun äippä oli vähän hidas...

Pitäisiköhän ilmavaivojen vuoksi kokeila Nanin sijasta Tuttelia? Yleensä kai Nan on paremminsiedettyä. En millään haluaisi syöttää öisin pystyssä, kun on niin helppoa vain makoilla ja syöttää nukkumisen lomassa.

Sitäkin piti kysymäni, että uskallatteko viedä vauvoja kauppaan ym julkisille paikoille? Nyt taitaa olla pahin räkätautivaihe menossa. Me ollaan kyllä käyty, mutta yritän pitää mahdollisimman hyvät suojat rattaiden tai vaunujen edessä. Vähän silti pelottaa.

Mitä, häh, mikä vapaaehtoiskuulotesti? Meidän pojalle tehtiin se konetesti naikkarilla ollessamme. Onko joku muukin?
 
magpie
Ei ole kantoliinasta kokemusta, meillä on kantoreppu, mutta ei olla sitäkään vielä kokeiltu. Ehkä kohta voisi kun vauvan hereillä olo ajat pitenee koko ajan ja siinä jäisi kädet vapaaksi touhuta muuta. Siis jos viihtyy repussa. Meilläkin muuten vauva nukkui lähes koko ajan kolmen viikon ikään asti, mutta sen jälkeen on virkistynyt aika paljon ja nykyään vaatii jo huomiota.

Minä olen kyllä ollut monesti vauvan kanssa kaupassa ym. Neuvolassa sanoivat, että jos imettää niin vauva ei helposti saa mitään tautia. Tähän olen luottanut. Voi Enzianin poikaa, toivottavasti nuha helpottaa pian! Meidänkin vauvalla on välillä nenä tukossa ja koitan sieltä paperilla kaivella pois tavaraa, mutta huutohan siitä aina tulee...

Ihanaa, kohta tulee muutama kaveri kylään. Huomenna ajattelin vauvan kanssa mennä yhden kaverin luokse käymään, mutta en ole siitä vielä ihan varma. Tuntuu meinaan, että jos vauvan rytmi rikkoutuu niin se on sitten levottomampi yöllä... Onko kukaan muu huomannut tällaista vai onko se vaan mun mielikuvituksen tuotetta?

Me ollaan ajateltu lähteä käymään miehen kotimaassa maaliskuun puolessa välissä. Vauva tietysti tarvitsee sitten passin, mutta en voi vielä hakea sitä kun hänellä ei ole nimeä... Pitää selvittää kauan passin saamisessa menee. Aika huvittavaa käydä otatuttamassa passikuva tuosta pienestä, sillä samalla passilla kun menee sitten viisi vuotiaaksi asti.
 
Noa
Heips!

Meillä kävi tänään neuvolatäti, pojalle tullut painoa noin 50 g sairaalan lähtöpainosta eli enemmän saa antaa ruokaa! Nostetaan nyt noita korvikemääriä vähän. Eilen kokeiltiin muuten Tuttelia, ei hyvä! Vatsavaivat oli paljon pahempia, itkeskeltiin niin päivällä, illalla kuin yölläkin ja jälleen aamulla! Aika vähillä yöunilla meni siis viime yö joten tänään palataan Naniin ja relatippoja jatketaan. Jospa se siitä. Selviä ilmavaivoja toisella...

Meillä on sekä kantoliina että rintareppu mutta ei olla vielä kumpaakaan kokeiltu, kun tuo tuntuu viihtyvän vaan sylissä. Sitterissä istui kerran jopa 10 min.

Mitäs muuta, pää ihan tyhjä... ei kai mulla muuta. Nyt poika nukkuu, pitäisi itsekin yrittää levätä ,mut nyt päivällä ei tietenkään nukuta. Illalla aateltiin lähteä käymään mun vanhempien luona kylässä ja tuodaan samalla vaunut kotia, niin saadaan huomenna vaikka jo parvekkeella vaunutella :)

Ja minuakin jännittää jäädä yksin kotiin ensi viikolla. Onneksi mies on vielä koko viikon lomalla, sit 2 viikkoa töissä ja sit niillä onkin hiihtoloma koulussa, jee! Ja sit sillä on kevääksi vielä jotain 8 päivää isyyslomapäiviä jäljellä. Kerrankin olen onnellinen kun on mies luokan opettaja, yleensä olen vaan kade sen lomista ;)
 
Milo 84
Jes, viime yönä vauva nukkui jopa 2,5 h putkeen :D Hieno homma :) Ei väsytä yhtään niin paljon ku eilen ;D

Voih Pupuliinin äijää, sano sil et voit yhtä hyvin joku päivä olla pois vauvan kans ku se tulee himaan, jos se on ilkee. No joo, mä sain kans itkukohtauksen eilen, ku oon ihan sikaväsyny, ja mies koko ajan käy hiihtää ja lenkil jne ja sit se ties etten ollu nukkunu vuorokauteen ku vajaa tunnin putkia välillä, niin sen kaveri soitti että tulee meille kattomaan vauvaa ja mies vaan että tervetuloa :/ Meillä ei ole kerroksia, mihin mennä jemmaan kun toinen tulee, vaan jouduin koko illan sitte valvoa siihen päälle. Sitte ärsyttää, kun miehestä näkee että sillä on tylsää olla kotona, niin katsoo mua syyttävästi.. Ihan kun olis mun syy, ettei vauvaa saa viedä ulos ja että se itkee :(
No joo, otan kaiken aina itseeni ja syytän itseeni heti jos mies ei hymyile, mutta silti. Kaipaan jo nyt sitä halailua ja suukottelua ja ihanaa miestä, joka on hävinnyt? Ja vauva vajaa kaks viikkoa vanha. Äkkiä se muuttuu näemmä. :(

No joo, hyvää päivän jatkoa :)
 
Juanuska
Moi!

Jännä lukea juttuja kun tuntuu et vaavit nukkuu tosi vähän.
Meil taasen on ollu ongelmana se ettei vaavi herää syömään olleskaan tuntikausiin ja sit joutuu herättelee ja saattaa uinahtaa takas kun nolla syömättä.

tää on kyl tuttua isompie tyttöjen vauvaajalta varsinkin eka viikot. Mut sit on vain pullolla syötettävä ja useemmin et alkaa vaavi piristyä.
kyllä välillä ahistaa et miks vaavi ei herää mut siitä se sitten ajan kanssa muuttunut.

viime yönä kerran herättelin ja sit herääkin aika hyvin syömään kun vaippaa vaihtaa. Olen siis joka syötöl vaihtanut. sit herili itsekin ja neiti on sellanen et ei huuda vaan maiskuttaa sängyssä vain. nyt sit aamulla nukuttiin paljon ja ny päiväl hetkeks torkahtaa ja maiskuttelee vain suutaan.

Meil täl kertaa maitoa ainaskin vielä reilusti ja pakkanen alkaa täyttyä. ajattelin jos rupeis siihen luovutus rumpaan jos huolivat. oonkin tarkotuksella pumpannu kun rintoja pakottanut viel vaavin syötyä niin kestäs maidon tulo reiluna.

Luovuttaaks joku teistä maitoa sairaalaan.
 
Noa
Voi kun mullakin tulis maitoa tarpeeksi! Harmittaa tavallaan kun ei voi ruokkia lastaan omalla maidolla, mut tän päiväisen juttutuokion jälkeen terkan kaa tuli paljon parempi mieli siitä, että poika kasvaa korvikkeella. En enää stressaa niin paljoa asiasta. Poika kyllä onneksi viihtyy rinnalla ja rauhoittuu/nukahtaa siihen useesti eli mie olen nyt sellainen huvitutti hänelle :) Saapahan ainakin läheisyyttä, vaikka ei paljoa maitoa tulekaan. Ja sekin helpottaa että sain "luvan" skipata yöimetykset, tai ajattelin että imetän kerran yöllä ja sit vasta aamulla. On paljon parempi että itse jaksan paremmin ja saan enemmän unta, kuin että ensin imetän puoli tuntia ja sit vasta pullolla saa poika mahansa täyteen. Näihin heräämisiin kun menee aina vähintään liki tunti.
 
pupuliini77
Voih, Vionalla ja Juanuskalla on sit kivempi ongelma: eli vauvat nukkuu liikaa! Mäkin ottasin mieluummin ton vaihtoehdon...

Meilläkin meni viime yö jotenkin paremmin. Sain itsekin nukuttua lähes 3 h putkeen ja lisäksi vielä pari 1-2 h mittaista pätkää. Siitä riemastuneena kävinkin tänään ekan kerran vaunulenkillä. Kävelin normaalin lenkkini, joka kestää noin 1 h ja 15 min. Ja tätä ennen poika on ollut kerran partsilla 55 min nukkumassa ennen noita pakkasia. Mä aloitin ihan kylmästi pitkillä pätkillä, kun kaverikin oli aloittanut omien lastensa kanssa. Eikä tuosta nyt mitään suurempaa ongelmaa ole, jos ei aloita sillä eka 15 min, sit 30 min... jne. Ajattelin, että mun on aika itsekin päästä ulos! Ja se oli aivan ihanaa, kun oli niin huikean hieno talvipäivä aurinkoineen päivineen.

Noa, meillä taas nanni tekee pojan mahalle pahaa. Se on nyt taas ollut paljon vähemmän vatsavaivainen, kun on saanut tuttelia.

Mä muutes aion ruveta kans vähentämään/lopettamaan vaippojen vaihtamiset öisin, joskohan se auttaisi tuohon nukkumiseen?

Milo: kyllä se sun mies varmasti on ihan yhtä ihana kuin ennenkin, mutta se on varmaan mustis, kun sun huomio kiinnittyy nykyään vaaviin, eikä sen kanssa sekstailuun. Teillä on ollu niin kadehdittavan vilkas seksielämä, että se saattaa oikeasti olla sen takia vähän pinna kireellä, kun ei oo saanut vähään aikaan... itse vaan mietin, että mitäköhän se seksi oikein on, kun ei enää muista :) Mulla on jälkiy
tarkastus 18.2., jonka jälkeen aion kyllä vaikka väkisin harrastaa seksiä miehen kanssa. Muutenhan me tosiaan unohdetaan koko homma.

Ai niin Milo: kiitos kutsusta kyläilemään! Unohdin kommentoida, mutta tulen oikein mielelläni katsomaan kisuja ja teidän poitsua joku päivä. Ei nyt välttämättä vielä tällä viikolla, kun ei oikein vielä osaa lähteä täältä liikenteeseen, mutta ehkä jo vaik seuraavalla viikolla?

Myypeli: mäkin olen miettinyt tuota vauvan julkisille paikoille vientiä jonkin verran. Ja mielelläni en sitä vielä oikein uloskaan ole vienyt. Oltiin Myyrmannissa pari vkoa sitten kaupassa, kun poju oli mukana. Ni se oli turvakaukalossa, joka oli kiinnitetty travelsysteemiin ja sit kauppajonossa yksi maistissa oleva lähestulkoon puliämmä tuli hönkimään sitä kohti ja lässyttämään ties mitä ja vähän yskähtikin, niin kyllä väänsi mua mahasta ku pelkäsin, että vauva saa siltä ties mitkä influenssatja taudit.

Nyt täytynee mennä taas ja valmistautua siihen, kun mies tulee joskus klo 22 kotiin. En käynyt eilen edes suihkussa, jospa sit tänään pääsisin, kun joku vahtii vauvaa...

Reippaammalla mielellä oleva pupuliini ja hieman enemmän nukkunut poju
 
milo 84
Joooooo pupu seuraavalla viikolla ehottomasti :) Meillä on kaksin kappalein turvakaukalojakin autoon, eli voidaan vauvan kanssa myös noutaa teidätkin tai sitten hakea teidät meiän kanssa johki jumboonkin tms :)

Nii, en tiedä tosta, mikä on. Musta tuntuu ehkä sittenkin, ettei se uskalla koskea, kun valitan joka päivä kuinka alhaalta vihloo ja nännejä kolottaa ja alavatsaa kirpasee jne, niin ehkä sitä jännittää ees halata, etten kilju kipua :) (toivottavasti) Ihanaa olla kadehdittava ees jossain asiassa hehee :)

Musta oli kamalaa kun tuli se lappu missä pojan henk.tunnus ja tiedot on, niin siinä lukee tummalla ja paksulla "AVIOLIITON ULKOPUOLELLA SYNTYNYT" :O Teki mieli juosta maistraattiin siltä seisomalta :D

Me ollaan ehkä keksitty pojulle nimi.. Ehkä :) Se vaan on tosi lähellä isinsä nimeä, mutta kun olin niin kovin sitä mieltä, että isin nimi on ainoa mikä pojalle sopii kun on ihan isänsä näköinen niin pakkohan se on antaa jokin liki melkein isi kakkonen :D

Nyt miniapina heräilee, heippahei taasen :)

 

Yhteistyössä