Tammimammat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
Onkohan siitä haittaa...
Alkuperäinen kirjoittaja Pellavansiemen:
Löysin oheisen netistä liittyen pellavansiemeniin:

Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä.

Pellavansiemeniin kertyy maaperästä kadmiumia ja luontaisesti siinä muodostuu helposti haihtuvaa syaanivetyä. Koska syaanivety on siis helposti haihtuvaa, pellavarouheen kuumennus on tehokas keino sen poistamiseksi (pellavansiemenistä syaanivety ei liukene elimistöön ollenkaan). Syaanivedyn käyttäytyminen ruoansulatuskanavassa on vielä osittain epäselvää, mutta arvellaan että syaanivety muuttuu elimistössä tiosyanaatiksi, joka poistuu normaalin aineenvaihdunnan kautta. Syaanivetyä on luontaisesti pieniä määriä monissa muissakin raaka-aineissa mm. manteleissa.

Elintarvikkeiden kadmium kertyy ihmisillä munuaisiin, mutta tutkimuksissa pellavansiemenien tai -rouheen nauttiminen ei ole nostanut kadmiumpitoisuuksia lähellekään haitallista rajaa. Tässä suhteessa säännöllisen käytön, kohtuurajoissa, ei pitäisi olla haitaksi. Odottaville äideille suositukset ovat kuitenkin erilaiset, koska raskauden aikana pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia. Raskasmetallit (kuten kadmium) mm. vaikuttavat solunjakautumiseen ja hidastavat sikiön kasvua.

Lisätietoja sivulta: http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm

... että lopetin rouheen syönnin vasta nyt? 6,5 vkoa täynnä ja olen syönyt sellaset 2 ruokalusikallista päivässä puuron seassa.
 
Ihan kaikkea...
... ei kuitenkaan voi välttää ja tuleehan noita yllättäviä ruoka-aineita matkan varrella varmaan koko ajan vastaan, joten en ehkä kauheasti huolehtisisi.

Itsekin jatkoin siementen syömistä ehkä viikolle kuusi asti ja sitten ei vain tehnyt niitä mieli enää. En kauheasti panikoi sen suhteen. Toinen raskaus menossa ja suhtaudun noihin varoituksiin paljon rennommin kuin ekaa odottaessa. Nyt olen kahdeksannella viikolla.
 
Juanuska
Meillä mie oon se haluavampi osapuoli petissä ja mies vois olla pitempääkin ilman.Nyt sit kun yritettiin vauvaa niin sovittiin ettei väkisin temmellystä vaan kun siltä tuntuu.No mie tietty kuiteski rupesin jo epäilee et tärppääköhän täl meiningil ikän ja kun yks ilta sit vedin masikses herneet ja vonkuin et eihän näin lasta saa aikaan jos sillon tällön puuhastelee!!! No eipä menny aikaakaan kun testi haamuviivaa näytti ja oireetkin oli jo selvät. Eli stressi pois ni kyl se siitä.
Ja muuten muutenkin raskauden aikaan välttäkää turhaa stressiä ja paniikkia mitä saa ja ei saa syödä. Maalaisjärkeä käyttämällä ja normaalisti terveesti syömällä raskausaikakin menee hyvin.

Itselläni siis kolmas raskaus ja ekas kyl vahtasin kaikkee ja noudatin joka ohjetta.(ja niin muuten isäntäkin.Anoppi sano sille et "muista kun vaimo raskausaikana jotain kaipaa tai on mielitekoja ni ne pitää toteuttaa ." Ja niin isäntä läks kauppaan kun mie inahin et kylpä tekee miel just ny suklaata jne. No kilojahan kerty eikä ne mihkää imettäesssä lähteny.)
No nyt kun noita kiloja on jo valmiiks liikaa ni oon sopinu isännän kans et joka inahuksesta ei kauppaan juosta mut muut mieliteot saa kyl toteuttaa:))
 
Anna80
Hei taas kaikki!

Ohi meni vuoto toistaiseksi. Pari päivää ahdisti ja pelotti, mutta sitten vain päätin, että nyt loppui keskenmenosivujen lukeminen ja jatkuva pelko. Ei elämä voi 9 kk:tta pyöriä koko aikaa oman navan ympärillä kuitenkaan.

Pahoinvointikin on palannut, mutta lievempänä ja minullakin aika iltapainotteista... mikä on ihan normaalia! :)

Myypeli: Kyllä täytyy miehen yrittää ymmärtää, ettei aika isoa osaa naisista paljon seksi kiinnosta raskauden alussa! Hiljaista se on meilläkin. Jopa pussailu vähenee, kun suun aktivointi pahentaa pahoinvointia... Mutta yitän sitkeästi usein sanoa, että ei toisessa oli mitään vikaa tai rakkaus ole mihinkään mennyt. Ei miehenkään kovasti tekisi vatsataudissa mieli!Meillä ainakin auttaa, kun kumpikin ymmärtää, että haluttomuus on normaali ja tosi yleinen tilanne tässä vaiheessa, eikä kumpikaan voi asialle yhtään mitään. Neuvolasta tulevat laput oli aika hyvin kirjoitettu tuoltakin osin. Kyllä ne halut ja himot sieltä palaa.
Voihan se olla, että raskaus on niin uusi juttu miehellekin, että välillä stressaa ja pelkää suuria muutoksia ja tulevaa vastuuta. Seurauksena sitten on harkitsemattomia laukaisuja lähimmälleen. Yritä jaksaa ja jutella miehen kanssa. Pääasia on kuitenkin, ettet itse ainakaan ota huonoa omaatuntoa haluttomuudestasi!

Juanuska: Ihana murre! "hittara" on ihan mieletön sana! Mitä se tarkalleen tarkoittaa, että voin lisätä sanavarastoon?

Eka neuvola on takana, ja toisaan on totta, ettei siellä juuri muuta ole kuin keskustelua. uutta tietoakaan ei juuri tullut, mutta olihan se kiva kuulla "tätin" sanovan, että kuulostaa vuodot ja muut normaalilta..
 
Noa
Eipä meilläkään tällä hetkellä kovin aktiivista tuolla makuukammarissa ole. Koko ajan on vähän väsynyt, ja toiseksi keskenmenon pelko tuolla takaraivossa kolkuttelee. Ja tiedän, ettei seksillä saa keskenmenoa aiheutettua, mutta silti on vähän sellainen olo, että pitää ottaa rauhallisesti. Ja mulla joskus supistelee kohtu tosi kivuliaasti kun saan orgasmin, eli sekään ei tunnu kivalta. Mutta eiköhän tässä kohta halutkin palaa, kun kesä tulee ja jos tämä raskaus etenee turvallisemmille vesille. Jostain luin että toinen raskauskolmannes olisi monesti sitä himokkainta aikaa, kun veri pakkautuu tuonne alapäähän, vai miten se nyt oli... Kuitenkin. Sitä aikaa odotellessa ;)

Nyt mie alan valmistautua saunaan. Ukon rutka on vielä työhommissa, sais kohta alkaa tulla kotiapäin. Nälkäkin on hirmunen.

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua!

Noa rv 6+4
 
Maria79
Juu eipä meilläkään ole aktiviteettia makuuhuoneessa. Mä pidin sitä ihan luonnollisena kun seksi ei nyt kerta kaikkiaan maistuisi. Yhtäkkiä tulin vasta ajatelleeksi asiaa miehen kannalta, ja sehän raukka olikin sitä miettinyt vaikka kuinka paljon.. Mutta se on niin kiltti että ei sano siitä mitään. Seksi ei kyllä vois vähempää kiinnostaa just nyt. Lupailin miehelle että jos ei koko ajan ole näin oksettava olo, niin kyllä se seksi taas pian maistuu... :-/

Mulle on tullut sellainen hatara olo joka jatkuu koko päivän. Ihan kuin olisin kipeä, päätä jyskyttää, olen aivan tuhannen poikki ja huono olo riivaa jatkuvasti, välillä enemmän välillä vähemmän. Itkettää kovasti kun tämä vetää mielen aivan maahan enkä suoraan sanottuna nauti raskaus-ajatuksesta juuri nyt pätkääkään. Väsyttää vain ja parasta olisi jos saisi nukkua koko ajan... No kai tämä tästä helpottaa, mutta on kyllä tosi kurja olo tällä hetkellä. Huhhuh. No, tiistaina on ultra, toivon että siellä näkyy jotain.. On mulla kyllä sellanen olo että siellä on kaikki hyvin. Ehkä sitten jotenkin alkaa konkretisoitumaan kaikki ja toivottavasti olokin paranee.

Noa pääsee saunaan, voi kunpa itsekin pääsisi! :) Myypeli: Luin jostain raskausoppaasta että "alkuaikoina saatat kärsiä ymmärtämättömästä aviomiehestä". Näin se menee, naisen kroppa on mielettömässä muutostilassa ja miehelle asia on paljon abstraktimpi. Itse sain myös itseni kiinni kiljumasta miehelle "sä et ymmärrä miltä musta tuntuu!" - ja sillä hetkellä muistin tuon lauseen oppaasta.. :) Kyllä se teidänkin riitanne siitä, kunhan "ensijärkytys" on molemmilla tasoittunut. Tunteet on niin pinnassa näin ison asian takia.

Rentouttavan ihanaa viikonloppua kaikille!
Maria 5+6 (vasta!)
 
Juanuska
Moi Anna!! Enpä ite hoksaakaan et viännän miten sattuu,hih.
Hittara:hmm sellanen mahottoman kova halu jotakin asiaa kohtaan!

Muuten sanoin et mie meil se haluavampi osapuoli petis, no kun täl hetkel ajattelee niin eipä paljon jaksa todellekaan ajatella petipuuhia. Raskaus teettä sitä ja tätä ja ajtella masus asustaa vasta sellanen parin millin ihmisenalku. Kovat voimat näil pienil on vaikuttaa asiaan jos toiseen.
 
Ainu =+x
Mukana vielä ollaan, kipuilua alavatsassa niinkun edellisenkin kanssa (alko kanssa jo näin aikasi)... tietenkin se laittaa miettimään onko kaikki hyvin. No oli aika reipas päivä pihatöiden parissa niin täytyy varmaan rauhottaa... ainakin hetkeksi!!!
No niin se oma aika menee... täytyy mennä moi
 
tuutikki23v
a97huki:Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
Juanuska, 3. lapsi. Tytöt -04 ja -06. laskurinarvio 17.1

Onnea odotukseen!
 
Viona79
Moi!
Meillä ei ole tapahtunut mitään muutoksia makuukammari hommiin. Nyt pikkuhiljaa etomisetkin alkaa olemaan pienempiä ja tulevat harvemmin. Oletteko muuttaneet ruokailutottumuksianne? Tuli vain mieleen, kun tässä eilen pitsaa väänsin. Mulla ei ruokailu tottumukset ole muuttuneet olleskaan.. ainakaan vielä. Paitsi tottakai kielletyt jättänyt syömättä. Entä oletteko lopettanu kahvin juonnin? Minä juon ihan vain silloin tällöin, mutta en 1kupillista enempää päivässä. ..Kovasti on mulla kysymyksiä, kun ei oikein ole ketään kenen kanssa näistä jutella.. Ei olla monelle vielä kerrottu (parhaille ystäville) Oletteko te kertoneet vielä kenellekään?
 
Noa
Moikka!

En miekään oikeastaan ole ruokailutottumuksia muuttanut mitä nyt ne pakolliset kielletyt jättänyt pois. Ihan aina ei kaikki ruoka maistu, mutta pääasiassa olen syönyt aivan kuten ennenkin. Ja ehkä hieman enemmän kasviksia ja hedelmiä olen yrittänyt syödä ja muutenkin terveellisesti, tähän siis kiinnittänyt aiempaa enemmän huomiota. Mitään erityisiä himojakaan ei ainakaan vielä ole esiintynyt, mutta eihän niitä välttämättä tulekaan. Kahvin juonti on mullakin huomattavasti vähentynyt, en välttämättä edes joka päivä juo. Ennen join 2-3 kupillista päivässä.

Me ollaan vasta kerrottu yhdelle mun ystävälle. Nyt kuitenkin mennään vielä niillä riskiviikoilla, niin en usko että kerrotaan kun vasta 10-12 viikkojen tienoilla, jos sinne asti pääsen. Tiistaina on mulla se ultra, eli silloin selviää onko siellä ylipäänsä mitään. Mutta sinne juhannuksen tienoille varmaan odotetaan. Vanhemmille en halua vielä' kertoa, kun ne innostuisivat asiasta vaan niin kovasti, ja sit olisi inhottava kertoa huonot uutiset jos jotain tapahtuisi.

Noa rv 6+6
 
Viivi_78
Mekin tehtiin eilen pizzaa koko levyllinen ja tänään ajatus pizzan syömisestä tökki tosi pahasti.. pakotin itseni syömään pari palaa, kyl ne sit alasmeni, mut taisi tulla koti tekoinen pizza kiintiö vähäks ajaks täyteen.
Tää oli ekoja kertoja ku ruoka rupes ajatus tasolla tökkimään,
useammin ne erilaiset hajuton on ollu niitä vaikeimpia, mut ei mitään ylitsepääsemättömiä siltikään.

Mä olen kertonu neljälle kaverille, en vaan pysty olemaan kertomatta ku tiedän et jos jotain tapahtuu niin haluan silloinkin jutella heidän kanssaan tapahtuneesta.
Huomenna on varhaisultra, niin varmaan sen tiedon perusteella kerron muutamalle läheiselle lisää :)!

Viivi & masu-Alien 7+0
 
eemunmama
Heippa!

Liittyisin teidän joukkoon...
Eli 2. kertaa olen nyt äidiksi tulossa tammikuussa 2009!
Testasin n.viikko sitten kaksi viivaa ja neuvola-aikakin on varattu 9.6.
Minulla on jo 6kk poikavauva ja numero 2 LA olis 19.1.09
 
Liinuzhka
Moi olen 33-vuotias heinäkuussa 3v täyttävän pojan mamma ja testasin tikkuun kaksi päivää sitten kaksi viivaa. Ekasta kierrosta tärppäsi kierukan pois ottamisen jälkeen. 4 kertaa kerittiin vällyissä puuhastella ja nappasi - joten uskomattomalta tuntuu kyllä. Ei me ekaakaan tahkottu kuin 3 kk kun tärppäsi.

Laskurit näyttää la:ksi 16.1. joten sen paan tuohon listaan ennen varhaisultraa. Aion sen tilata, viimeksikin käytiin. Saatiin sieltä laskettu aika ja poika syntyi täsmälleen laskettuna päivänä!! Neuvolaa en oo vielä tilannu! ;) Taitaa tuo heinäkuu tulla pahaan saumaan, eikös ne yleensä ole silloin kiinni?

Oireita on nännien arkuus, turvotus (näyttäs olevan 5 kk eikä vkoa) ja nippailu!

a97huki:Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
Juanuska, 3. lapsi. Tytöt -04 ja -06. laskurinarvio 17.1
Liinu, 2. lapsi; Poika -05, laskuri 16.1.
 
eemunmama
a97huki:Viona79 esikoinen LA 1.-2.1.
Anna80 esikoinen LA n. 5.1.
tammiq vm.78 esikoinen LA 9.1.
Myypeli29 esikoinen LA 10.1.
a97huki 32 v. esikoinen LA 10.1
Viivi vm.78 esikoinen, LA 11.1.
Noa 27/39 v. esikoinen LA 12.1.
Hoopu 36-v. esikoinen LA 13.1.
Mari_ 25v. toinen, poika 11/06 LA 14.1.
Ainu=+x 27v. poika 11/07 la 20.1
Iitu-81, 3. lapsi, poika 05 ja tyttö 06
Niiskuli81, esikoinen, laskurin arvio 21.1.
Juanuska, 3. lapsi. Tytöt -04 ja -06. laskurinarvio 17.1
Liinu, 2. lapsi; Poika -05, laskuri 16.1.[/quote]
Eemu, 2.lapsi; poika -07, LA 19.1.

 
Anna80
Huomenta,

En ole kovin tietoisesti muuttanut ruokatottumuksia, mutta se on aniharva tuote, jota kykenee syömään. Tai on aina jokin jota teee mieli ja muut tuntuvat mahdottomilta ja seuraavalla kerralle edellisen "se jokin" on yleensä jo täysin EIEI... Yleisesti ottaen suolainen menee paremmin. Monta pakettia meetwurstia on jo mennyt ja nuudeleita kanssa. Ihan mielettömän terveellistä. Yritän aina välillä muistaa laittaa joukkoon kasviksia ja hedelmiä, jottei ihan pääse suolalla elämään. Kahvin jätin pois, eikä kyllä maistuisikaan. Vihreä tee tuntuu nyt menevän hyvin alas. (jotain terveellistä meikälläkin!)

tuli kerrottua perheille, kun tuli se "valekeskenmeno" juuri vanhempien luona kyläillessä. Tarkoitus oli kyllä pitää suu kiinni vielä, mutta nyt olen kyllä ihan tyytyväinen, että saa valittaa vanhemmille :) Ystävistäni yksi on jo arvannut ja myönsinkin. Mulle tuo salailu on kyllä hirmu vaikeaa! Yritän pitää tietäjät minimissä np-ultraan saakka, mutta aika vaikeaa tuntuu olevan. Ystäväni kanssa juuri puhuimme (tuore äiti), että hänellä salailu johti siihen, että lähinnä pakoili ystäviään kaksi kuukautta! Tuohon en mene, mieluummin vaikka kerron kaikille. Kerron sitten mahdollisesta keskenmenosta kuitenkin.

Tervetuloa ja onnea odotukseen uusille!

Anna ja Papu
 
Hoopu
Huomenet täältäkin! Menipä viikonloppu niin tiiviisti touhutessa, etten tänne ole kerennyt ollenkaan. Mutta nytpä sitten täältä töistä... :) Ja uusiakin tullut taas porukkaan, tervetuloa!

Täällä on 'makuukammarikeskustelua' ollut. :) Meillä oli plussauksen jälkeen parin viikon tauko niistä hommista, oltiin kai molemmat jotenki niin täpinöissämme tuosta plussauksesta, ettei seksi muistunut edes mieleen, heh. Nyt viikonloppuna sitten korjattiin asia. :) Jotenkin sitä vaan pelkää kuitenki, että se tuo seksi aikaansaa vuotoa vaikkei se välttämättä mitään vakavaa oliskaan, mutta silti se alkais huolestuttamaan. Mutta ilman vuotoa selvittiin...

Minäkään en ruokailutottumuksia hirveesti oo muuttanu, aika lailla samaan tapaan menen ku tähänki asti. Tietty ne 'kielletyt' on pois laskuista. Salmiakkiahan ei sais syödä ku 50g kerralla ja mulla se kyllä tekee tiukkaa, oon nimittäin ihan hulluna salmiakkiin. Tulipa viikonloppunaki mässättyä vähän liikaa kyseistä mustaa herkkua.

Me ei olla kerrottu raskaudesta kellekkään, vasta np-ultran jälkeen (2.7.) kerrotaan, 12 viikkoa sillon täynnä. Töissä aion kertoa kesäloman jälkeen eli heinäkuun lopussa.

Tänään sitte se varhaisultra klo 16, iiiiiik....

Hoopu 6+6
 
Myypeli
Alkuperäinen kirjoittaja Anna80:
Vihreä tee tuntuu nyt menevän hyvin alas. (jotain terveellistä meikälläkin!)

Kuulin juuri viikonloppuna yhdeltä raskaana olevalta ystävältäni, että vihreä teekin on kiellettyjen joukossa. Pitääköhan tämä paikkaansa?? En tosiaan tiedä, mistä se johtuu. Itse ostin luontaistuotekaupasta kofeiinitonta hedelmäteetä, sillä ymmärtämykseni mukaan yrttiteetäkään ei pitäisi juoda. Niin, ja kofeiiniton kahvi on ihan yllättävän hyvää!

Olipa mukava lukea ketjua viikonlopun paussin jälkeen, kun niin moni on rohkaissut näissä parisuhdeongelmissa! Asia taisi tosiaan olla miehelle suurempi juttu kuin osasin kuvitella. Kyllä hän eilen ilokseni jo koputteli massua ja kyseli innoissaan, onko siellä joku. Mutta oli juuri sitä ennen sanonut, että ei halua ajaa mökiltä jussin jälkeen Hesaan vain yhden seulontaultran takia... :/ Laskin, että se ultra menee meillä ilmeisesti juuri sille jusiin jälkeiselle viikolle, kun se olisi kuulemma tehtävä mieluiten rv 11+5-11+6. Toivon, että ultra tekisi miehellekin raskaudesta konkreettisemman, kun silloin pikkuinen alkaa olla jo ihan ihmisen näköinen.
 
Myypeli
Onnistuin jotenkin tunaroimaan koko äskeisen kirjoitukseni lainaukseksi... tarkoitus oli siis lainata vain tuo Anna80:n kirjoittama osa.

Niin ja onne ultraan Hoopulle! Ihanaa, kun saat varmistuksen, että kaikki on hyvin ja sydämen sykekin jo varmaan näkyy! Kerro sitten, miten meni!
 
Anna80
Teehen ei kyllä ole annettu rajoituksia. Kofeiiniahan niissäkin on, mutta erityisesti vihreässä aika vähän. (Kun miettii Kiinan väestökasvua, niin ei luulisi teen käytön olevan Ongelma ;))

Näitä "rajoituksia" tuntuu olevan yhtä paljon kuin on raskaana olevia. Varsinkin netti pursuaa kaikkea kiellettyä. itse olen ottanut sen asenteen, että jos alas menee, eikä neuvolassa ole kielletty ja on hygieenistä noin yleensä, niin siitä vaan.
 
Liinuzhka
Moi! Mua ällöttää kans kaikki ruoka ja maha ei meinaa mahtua housuihin. Tää on ihan uutta mulle, kun viime raskaudessa kaverit huomasi vasta 6. kuulla ja nyt olen kuitenkin 5 kiloa painavampi kuin silloin. Oksentanut en viime raskaudessa mutta nyt tuntuu että "vois mennäkin". Tosin reagoin aina vatsalla - minä siis olen kakkasella koko ajan... :p

Noista petihommista, että me ei viimeksi 3 kuukauteen plussaamisen jälkeen harrastettu, halusin varmistaa että möykky pysyy siellä! Ja maha-asukki isukille konkretisoitui vasta kun kuuli sydänäänet ihan raskauden loppupuolella kun otin sen neuvolaan mukaan. Ei se mua o paijannu mahasta tai helliny, kyllä ne jutut ovat vain telkkarista. Yksin sitä odotusajan on ja vituttaa ku ukko käy kaljalla (vaikka kävisikin vain silloin tällöin). Kun vauva syntyy, se on hetken siinä se ukkokin mukana. Mutta kun yösyötöt vaan jatkuvat, vauva tissillä koko ajan, niin ukkokin loitontuu. Vasta kun pikkumies oppi kävelemään niin mies astui oikeastaan vasta lapsemme elämään!

Nyt taas Papun kohdalla kaikki odotukset kohdistuu mieheen, kun meillä sitten tammikuussa on taas vauva-aika, että mies olisi silloin esikoisen kanssa aivan uudella tavalla...

Liinu
 
Hoopu
Iltaa mammat! Tämä tuleva mamma on jokseenkin sekaisin tällä hetkellä enkä ole ihan varma, näenkö vaan unta ja herään kohta. Eli takana varhaisultra, josta tuli tosi hämmentäviä ja pelottaviakin uutisia: odotan kaksosia... Eikä tuossakaan kaikki: kyseessä on monokoriaalinen diamnaalinen raskaus, mikä tarkoittaa, että sikiöillä on omat vesikalvot, yksi yhteinen suonikalvo ja yksi yhteinen istukka. Kaksosraskaus jo itsessään on riski, mutta tämä kaksosraskaustyyppi, joka mulla on, on vielä riskialttiimpi. En näitä riskejä ala tässä selostamaan kun en itsekään vielä tajua koko hommaa. Kyselin tietenkin lääkäriltä siinä sekavassa mielentilassani keskenmenon mahdollisuuksia ym., mutta hän ei osannut/halunnut sanoa mitään todennäköisyysprosentteja, sanoi vain, että hyvin suurella todennäköisyydellä tulet kuitenkin saamaan terveet kaksoset. Todella tarkka seuranta nyt tulee kuitenkin olemaan alusta lähtien eli lääkäri laittoi lähetteen yliopistosairaalaan. Ultria tehtäneen heti alusta lähtien usein.

Ette ymmärrä, kuinka epäuskoinen olo mulla on, ja sitten kuitenkin tämä vähäoireisuus, ei mene jakeluun! Molemmilla sikiöillä kuitenkin löytyi syke ja toinen on 6mm, toinen 7mm pituinen ja vastaavat viikkoja eli 6+6. Niin ja tämä kaksosraskaustyyppi tarkoittaa aina sitä, että kaksoset ovat identtiset ja keskenään samaa sukupuolta.

Huh huh, sydän hakkaa vieläkin (kolmen tunnin jälkeen), kädet tärisee, en tajua mistään mitään. Hyvä että pystyin autolla ajamaan tuon jälkeen. Tässä on sulattelemista pitkäksi aikaa ja nyt tietysti huoli vauvojen terveydestä tulee olemaan suuri.

Mutta tämä tällä erää, nyt jatkan ihmettelemistä... En tajua, että nuo ultrakuvat, joissa näkyy kaksi mollukkaa, on mun... :-o
 
sivusta kyselen
Hei Hoopu, onnittelut kaksosista! Itsekin itselleni sellaisia salaa toivon! ;) Onko teillä suvussa kaksosia tai olitko esim. hoidoissa vai ihan luomuna saitte kaksoset?
 
Hoopu
sivusta kyselijälle: Kiitos onnitteluista, vaikka nettiä tässä lukeneena olen nyt entistä enemmän huolissani, luin näet että keskenmenon mahdollisuus tällaisissa raskauksissa on 50%. Eli en ole kovin positiivisella mielellä juuri nyt. Lääkäriltä en tajunnut kysellä oikein yhtään mitään, niin järkyttynyt ja yllättynyt olin. En tajunnut kysyä edes sitä, että kuinkahan nopeasti tuonne sairaalan seurantaan nyt sitten mahdollisesti pääsen eli suuressa epätietoisuudessa ja pelossa tässä nyt elän.

Meillä ei kummankaan puolella ole suvussa kaksosia ja ihan luomuna tämä raskaus alullelaitettu eli sikälikin tämä on niin ihme juttu. Lääkärikin kysyi, että olenko ollut hoidoissa... Netistä luin tuossa just myös, että tällaisia kaksosraskauksia on vain 1% kaikista kaksosraskauksistakin eli tämä on tosi harvinainen raskaus.
 

Yhteistyössä