Tammimasut 2015 *joulukuu*

tombatar mistä tuo tyyny on? Vai ootko tehnyt itse?

kummeja ollaan pyydetty ja he ovat tehtävään lupautuneet. Tosin vasta eilen pyydettiin viimeistä. Jotenkin hankala valita, kun esikoiselle vaihtoehdot olivat ihan selvät..

supistuksista mäkään en oikein tiedä.. Esikoisesta en ehtinyt tuntea ainuttakaan kun syntyi niin aikaisin. Nyt on ollut tuntemuksia, mutta en tiedä onko harkkasuppari vai puskeeko lapsi vaan itseään mahasta läpi.
Muutaman kerran on on alkuyöstä ollut sellasta menkkakipua ja eilen varmaan ihan oikeita supistuksia kun ajoittain koko vatsa kipeenä ja sit taas hetkeksi helpotti.. pitäiskö olla huolestunut noista menkkajuilinoista, kun kuitenkin loppuneet n. 1-2h sisään?

Jos joku jaksaa niin mut vois päivittää listaan:
sarastus83, 14.1. Toinen lapsi, poika lupaus, HYS
 
Hei !

Uutena tulokkaana liittyisin ketjuun näillä viimeisillä viikoilla kun ehtii jo vain ollakkin :)

Esikoista odotellaan, la 3.1.2015

Pienenä koosteena odotusajasta joka vähän erilaisempi kuin normaaliraskauksissa kun kyseessä riskiraskaus:

Nuorempana aloittaessani e-pilereiden(8v sitten) käytön sain niistä keuhkoveritulpan. Siitä toipui kuitenki hyvin ja täysin eli ei mitään jatkokontrolleja.

Raskaus todettiin neuvolassa rv 10 (itse testillä paria vkoa aiemmin)
Epäsäännöllisten menkkojen vuoksi en osannut kertoa tarkkaan päivämäärää joten oletettiin ultralla että la olisi 19.12 joka sittemmin muuttunut.
Itselläni on lääkäreihin, hoitajiin ja sairaalaan littyvää kammoa jota ei ollenkaan helpottanut se kun tiesin, että aiemmin sairastamani hormoniperäinen veritulppa tekee automaattisesti odotuksestani riskiraskauden ja joudun käymään tarkemmin kontrolleissa. Sain kiireellisen lähetteen äitiyspolille josta soitettiinkin heti lähetteen saapumisen jälkeen saavani hakea apteekista Klexane- verenohennuspiikit päivittäiseen käyttöön ja ohjeet kuinka pistetään.
Siitä lähtien olen joutunut käymään sännöllisesti 2-4vkon välein neuvolassa ja äitiyspolilla.
Odotusaika on mennyt hyvin (rv 16-30 kärsin pahoinvoinnista ja käsien puutumisesta ja kovasta särystä) muutama vko oli täysin oireetonta aikaa kun jouduin jäämään töistä pois rajoilla olevan verenpaineen vuoksi kun töissä piti seistä ja kävellä kokoajan ilman taukoja 6-12h/työpäiviä. Nyt vasta parivkoa sitten alkanut ensimmäiset liitos kivut ilmestymään.

Sain myös kuulla, että käyttämäni klexane-annostuksen vuoksi en välttämättä saa minkäänlaisia lääkinnällisiä kivunlievityksiä synnytyksessä sekä sektionkin joutuisi tekemään nukutuksessa kun selkäydinpuudutteissa on riskit liian korkealla. Asiaa pohdittua olen vain tullut siihen päätökseen, että ainahan ne on jollain tavalla ulos tulleet joten turha stressata synnytystä vaikka tietääkin etukäteen... pohjalaisella sisulla :whistle:

Mieli on kuitenkin hyvä ja toiveissa onkin, että raskaus jatkuisi vuodenvaihteen yli. :)

Viimeisin käynti äitiyspolilla oli rv 34+6 ja painoarvioksi annettiin ultralla reilut 2,5kg,
pääsi ensimmäisen kerran käyrille jonka mukaan hyvät lukemat, seuraava käynti onkin sitten ensi viikolla neuvola ja 18.12 polilla käynti :)

rv 36+0
 
Viimeksi muokattu:
"huhheijaa!"
Piiiitkästä aikaa.....heipähei:)
Minä käyn kyllä ahkeraan lukemassa, mutta en oo saanut aikaiseksi kirjoitella. Oon jo lomaillut muutaman viikon, jäin lokakuulta pitämään lomia pois, sekä sitten aloitin varhennettuna äippäloman. Ja en ois kyllä jaksanut enää töissä ollakaan, niin pahasti liitoskivut ym. alkoivat vaivata. Tällä hetkellä tilanne on se, että käyn äitiyspolilla seurannassa korkeiden verenpaineiden vuoksi. Albetol - lääkitys on mennyt jo kuukauden päivät. Eilisessä ultrassa kaikki oli hyvin masuasukilla painoarvio n.2,4 kg, supisteluita on ollut, ja kohdunkaula oli pehmentää ja lyhentynyt reiluun senttiin. Hieman jo väläyteltiin käynnistystäkin kunhan saatais vielä parisenviikkoa lisää. Tästä tammikuisesta saattaapi hyvinkin siis tulla joulukuinen.

Vauvalle kaikki alkaa olla hommailtuna, itselle vielä imetysliivejä pitäis lähteä metsästämään.


Huhheijaa! Ja poks 34+0
 
eipä se kaikille vaikuta samalla lailla :( mun alapaineet putos 90> 80
mähän aloin sitä jo syömään ennen kun aloin odottaa, autto jopa PMS-oireisiin. ja jatkuva v**tutus katosi. en ees kuvittele lopettavani sen syöntiä. pitää vaan muistaa ottaa osastolle mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi Tombatar kiinnostaa millaisella annostuksella syöt magnesiumia? Itellä meinaa painee nousta ei haittaisi yhtään jos niitä lääkkeettömästi saisi vähän alemmas :) Taustailija täällä siis, itellä laskettu aika 24.1, kolmas lapsi tulossa.
 
Mitenköhän päin tämä meidän sankari tuolla kohdussa mahtaa olla. Alapäähän tulee kunnon iskuja, siis virtsarakon ja kohdunsuun seutuville. Se on mukavan tuntusta, kun tulee mojova tälli. Sitten toisaalta kyljetkään ei saa olla rauhassa. Välillä tuntuu koputtelua. Tänään tunsin hikan tossa mun rintalastan luona.. Viikko sitten oli raivotarjonnassa :O
 
kuulostas siltä,et on kääntyny. mut mun neukkutäti sano viimeks,et ne voi vielä pyöriä,varsinki uudelleensynnyttäjällä. koska kudokset antaa paremmin periksi,ovat siis joustavampia kun ensisynnyttäjillä...
 
Ai että tänään on ollut hankala päivä. Alaselkää jomottaa ja vauva on jo tosi alhaalla. Pitkän aikaa on jo ollut kumartelu vaikeaa, tai siis niin ainakin luulin, kunnes tää päivä koitti. Mitenköhän sitä kestää vielä vajaat pari kk, kun kaikki käytännön hommat menee niin hankalaksi... Kivasti painattaa tuonne alakertaan, ihan kuin olis pää haarojen välissä. Ja ihanien liitoskipujen lisäksi supistelee.

On kyllä tullut rehkittyä ja puuhattua kaikenlaista viime päivinä. Sekä olin yksin lasten kanssa pari viikkoa kun mies oli työmatkalla. Pitää varmaan nyt sitten vaan levätä ...

Vauvan vaatteet on nyt lajilteltu, mutta saavat vielä jokusen viikon odottaa pesua. Ja muut kamat löytyy kans jo samasta osoitteesta, mutta sänky on kasaamatta, vaunun koppa pitäis pestä jne... Mites muiden valmistelut?
 
Voihan lunssa kun rantautui nyt tänne, ei ollenkaan kiva. No ei se auta kuin sairastaa tauti pois.
Onnexi lähes kaikki lahjat on ostettu, suklaat ja muutama paketti.
Leipomista ois kyllä tiedossa, sais vaan inspiksen.
Vloppuna sain jo pikkusen jotai pestyä mm. Kaukalon päällisen, sitterin patjan ja päällisen, vaunukopan patjan ja reunat. Ompa nyt jotain ja ainaki homma alotettu.
Yöt on kyllä melko tuskasia, saatan kahelta herätä ja valvoa kuuteen.
Mahakaveri se vaan istuu, kyykkiminen on ihan tuskaa, nivukset on kipiänä ja öisin repii alamahas. No hirveen montaa viikkoa ei enää oo :)
Mukavaa viikkoa:)
 
yksi tammikuinen
Hei,
te ketkä olette pesseet vaunukopan reunoja, kaukalon päällisiä ym, onko kyseessä varastoitu/aikaisemmin käytetty tuote vai ootteko uudetkin tuotteet pesseet. Uutena ostetut (ja käytetytkin tietty) vaatteet olen kyllä pessyt, mutten ollut ajatellut että vaunun tekstiilejäkin kannattaisi/tarvitsisi pestä. Tietty onhan niissäkin kaikenlaisia suoja-aineita ym käytetty...
Yst terv taustaillija, joka harkinnut jo monta kuukautta liittyä joukkoonne ;)
 
Valentine mulla oli tosiaan ekassa raskaudessa se maksahepatoosi ja sillon kutitti ihoo kauttaaltaan ja luulinkin aluks että on joku allergia mut sit alko kutiseen kädet ja jalkapohjat ihan hirveesti ja siitä tajusin sit käydä verikokeissa ja ne oli koholla, noh sain lääkityksen noin 35viikolla ja sit piti viikon välein käydä verikokeissa :( no seuraavissa verikokeissa ne arvot huiteli jossain taivaissa ja jouduin heti käynnistykseen, ja eka synty 37viikolla :)
Jos se hepatoosi on ollu ekassa raskaudessa niin noin joka toisella se uusiutuu :(
No nyt mulla oli tosiaan lievää kutinaa käsissä ja jalkapohjissa ja sen takia kävin verikokeissa, ne arvot oli nyt normit mutta ihan niissä ylärajoilla:( eli ei oo ainakaan vielä sitä mutta musta tuntuu että se kutina on vaan pikkuhiljaa lisääntynyt eli kai sitä tarkkailen ja meen uudestaan sit jos viä pahenee ..
Aika jännä et sulla on ollu noin selvät oireet ja sit ei kummiskaan mitään :O
No Mites nyt onko nyt mitään oireita??

Tänään olin neuvolassa ja kaikki hyvin, painoo tullu noin 500g per viikko :) edelleen oli pää alaspäin mutta nyt oli selkä oikeella puolella kun pari viikkoo sit vasemmalla :D

En vieläkään oo saanu mitään aikseksi vauvan suhteen paitsi sänky tuli hommattua :D

Tanya 34+4
 
Viimeksi muokattu:
Onpa "kiva", että muilla on näitä samoja vaivoja kuin itelläkin! Eli selkäsärkyä (sekä alaselästä että lapojen välistä), liitoskipuja, kipuja/vaikeuksia kääntyä sängyssä, ihmeellisiä tuntemuksia alapäässä,... Tosin itellä ei niinkään tunnu, että siellä olisi pää. Tänään kävellessä mietin, että tuntuu samalta kuin jos olisi laittanut tamponin huonosti. On tää vaan seksikästä ja ihanaa aikaa :D Joku tuossa aiemmin kirjoitteli, että mitenkähän se vauva oikein on, kun iskuja ja painetta tulee joka suunnasta. Täällä on samat oltavat. Eilen illalla tuntui kuin vauva olisi asettunut poikittain alavatsaan. Kitisin miehelle koko illan, että tuntuu ihan siltä kuin raahaisi isoa kiveä mukana.

Itsenäisyyspäivänä alkoi mullakin supistella. Aikaisin aamulla oli menkkamaisia kipuja, jotka tosin meni aika nopeasti ohi ja sain jatkettua unia. Pitkin päivää sitten tuli melko lyhyitä ja kivuttomia supistuksia. Enemmänkin oli siis tosi epämukava kuin kivulias olo.

Hankinnat on nyt kaikki tehty. Tänään kävin ostamassa imetysliivit, jotka olivat viimeinen ostoslistalla ollut juttu. Vaunujen tekstiilit pitäisi vielä pestä. Meidän vaunut hankittiin käytettynä ja suojausyrityksistä huolimatta meidän kissat olivat päässeet ryömimään koppaan nokosille... Valkoiset tekstiilit ovatkin nyt kuorutettu mustalla karvalla :D

Olin ihan menossa huomenna jo neuvolaan juttelemaan lääkärin kanssa, mutta muistin ajan väärin, joten joudunkin odottaa torstaihin asti. Höh, vaan enköhän kestä :p

35+0
 
Joo, välillä hikka tuntuu alapäässä ja sitten taas tossa ylhäällä. Nyt parin päivän ajan monottanut tonne alapäähän, että eiköhän se siellä istua nökötä. Esikoinen viikolla 37 kiepahti raivotarjonnasta perätilaan ja sen muuten huomas, kun meinas nahka revetä.. Pari päivää kokeili miltä elämä maittaa istuessa, mutta ei kai se ollut niin mukavaa kun pää alaspäin ollessa, pyöräytti itsensä sitten takaisin. Bussissa tänään olin ja piti pidätellä huutoa, kun iskuja sataa kohdunsuulle :LOL:

Kahden viikon päästä on äitipolilla lääkäri. Jäätävät turvotukset koivissa. Sama oli edellisessäkin. Kengät ei mahtuneet ja synnytyslääkärikin katsoi että mikä helkutti sun koipias vaivaa... Heti synnytyksen jälkeen ne palautuu normaaliksi. Niin ja ihana närästys. Ruokasoodaa olen vetänyt ja se auttaa. Ennen tuli makuuasennossa oksennusta ja poltetta, nyt tulee ihan pystyssä ollessakin.

Tanya85 sulla siis on aikaisemminkin ollut hepatoosi? Nyt vaan tarkkana, jos se alkaa taas. Mua riivasi vaan se kutina, eikä sille selitystä löytynyt. Tsemppiä!

33+5. Tuntuu että alkuraskaus matelee ja keskiraskaus menee heittämällä. Nyt taas eletään hidastettua aikaa :D
 
Joop, onpahan sitä täälläkin kaikenlaista särkyä ja kolotusta. Öisin ne säryt riivaa eniten. Nyt on ollu ihan luxusta kun oon saanu kahtena yönä peräkkäin nukuttua. Toki kolmesta neljään vessakäyntiä ja pientä käppäilyä ja veden juomista yöllä, mutta ilman tuntikausien kärvistelyä ja venyyttelyä öisin. Muutama yö sitten venyttelin puoliunissani ja heräsin siihen kun pohje kramppas. Se jäi kevyesti kramppiin ja vieläkin sitä vähän juilii.

Ennen tätä päivää nostelut tai kantamiset ei oo tuntunu pahalta, mutta tänään kauppareissun jälkeen oli aika ikäviä tuntemuksia kotimatkalla. Kotona varulta kannoin kauppakassit yksitellen autosta sisään. Ihan mielenkiinnosta punnitsin kauppaostokset ja painohan ne melki 24 kiloo... Enää ei siis kannata tehä isompia ostoksia kerralla. 15 kg koiranruoka säkki eläinkaupasta kannettuna ei tuntunu missään. Eli jossain 20 kg:ssä taitaa kipuraja mulla mennä nyt. Ja ei kai sen painavampia nostoja raskaana suositellakkaan.

Neuvolakin oli tänään ja nyt on tuo paino lähteny sitten nousemaan aika tahilla. 550 g viikko. No normaaliahan tuo vielä on, mutta näky kyllä että viimeset pariviikkoo oon pystyny syömään hyvin ja ilman pientä pakkoa. Ilmeisesti se että jäin lomille töistä on auttanu asiaa. Närästyskin on loppunu melki kokonaan, kun kumartelua ei tuu niin valtavasti. Verenpaine on alapaineen osalta myös vähän nousussa, mutta en olis siitä vielä huolissaan, kun se nyt rupee olemaan niissä lukemissa missä ennen raskautta. Mullahan tippu paineet kun raskauduin.

Kalpeakuu ja "kyösti" 33+5
 
"rosma"
Musta myös tuntuu, että yöt ovat menneet erityisen tuskallisiksi. No viime yönä nukuin sentään melkein aamukuuteen ennen kuin piti päästä vessaan, mutta toissa yönä valvoin välillä pitkään, kun lonkat on kipeät ja jalat puutuu, tulee levottomat jalat -oiretta ja kaikenlaista. Mietin jo, pitääkö nousta jaloittelemaan ja jäädä vaikka lukemaan sohvalle, mutten kuitenkaan tehnyt niin. Profiilia kun katsoo, näyttää kuin vauva olisi jo laskeutunut, mutta ei kai se nyt vielä 34+0 voi olla? Ylös potkii ja alas koputtelee, välillä ilmeisesti kääntää kylkeä vielä, koska potkuja tulee sekä oikealle että vasemmalle.
Tarvikehankintoja ja joululahjoja (ja lukemista kirjastosta...) olen hankkinut nyt, kun vielä pääsen kulkemaan suht. helposti. Joululomalla kaivetaan sänky ja loput pikkuvaatteet vintiltä, niitä pitää sitten pyykätä ja samoin 10 v varastossa olleet vaunut ansaitsevat kunnon pesun. Me päätettiin, ettei ainakaan heti osteta uusia vaunuja, sen verran kallis investointi että koetetaan ensin pärjätä näillä olemassaolevilla, jotka mahtuvatkin hissiin sitten kun koppavaiheesta siirrytään rattaisiin.
Mäkään en enää tee töitä, virallisesti loma alkaa loppuviikolla, muttei tässä enää mitään ole jäljellä, kun ahkeroin viime viikolla. Helpotus :)
 
"toive5"
Neuvolassa käyty.

Lähete sairaalaan, koska verenpaineet koholla ja vauva väärinpäin tarjonnassa - viimeksi oli oikein päin. Nyt tarkastettiin ultralla, kun tuntuma oli vaihtunut.

Millä viikolla "oikeasti" vauvan kuuluu olla oikeinpäin. Siis itselläni la 15.1. niin omasta mielestä tässä vielä vauvalla hyvin aikaa pyöriskellä????

Yskä ei meinaa nyt loppua millään rasittavaa!

Stemppiä niille, jotka painivat kipujen kanssa!
 
"toive5"
*tombatar* : Kiitos hyvästä linkistä.

Kääntämistä yritetään varmasti, jos ei käänny itsekseen ennen. Kuitenkin, kun kaikki 4 on alateitse syntyneet on sektio ajatus hieman nou nou....

Tulipahan jännitettävää vähäksi aikaa.
 
POKS 33+0
kuvaa vois laitella jos saan sellasen otettua :p

tää viikko on menny perseelleen,öisin ei saa nukuttua ku jostain syystä nenä menee tukkoon. viime yön nukuin olkkarin sohvalla.tai siis kolmisen tuntia ja sekin pätkissä. nuhaa ei kyl muuten tunnu olevan,mut oisko sitte vaan limakalvot kuivat. pitäs hakee sitä öljyä apteekista...
 

Yhteistyössä