Tammimasut 2015 *joulukuu*

se olis taas neuvolapäivä... ylimääräinen siis,ku kirjottaa lähetteen synnytystapa-arvioon.
sitte matka kaupunkiin,sais ostettua loput joululahjat. pienet on mummalla sen aikaa. päästään isännän kans kahestaan ;)
 
Tännekin pärähti ylimääräinen neuvolapäivä, kun alko lapsivedenmeno. Ensin aattelin, että onko mulla pidätyskyky kadonnu täysin, mutta kun ei pissa haissu ja sama tapahtu uudestaan, niin pitihän se uskoa. Selittäis, minkä takia toinen noista meidän kissoista on ollu ihan sekopää tänään. Kulkee vaan huoneesta toiseen ja valittaa ja haluaa olla lähellä :D
 
Oho, alkaako nyt jo ensimmäiset syntymään?

Parina yönä ollut semmosta selkä/reisikipua. Nytkin ulkoreisissä vähän jomottaa. Onko ne niitä supistuksia? :D Yleensä en mistään kivuista marise, mutta tämä muistuttaa vähän semmoista menkkakipua.
 
"huhheijaa!"
Pikapäivitystä...enkä jaksa kirjautua. Polikäynnillä sovittiin kontrolli/ käynnistysaika Tapaninpäiväksi. Proteiinia on alkanut tulemaan ja rr siis edelleen korkea, mutta vauva maussa voi hyvin, äiti ei niinkään.. Tässä jo konkaria alkoi jännittämään ja sairaalakassi piti pakata, veristä limavuotoa kun on eilisestä asti tullut. Paikat on kypsät, sanoi lääkärikin, ei juuri kanavaa ja kahdelle sormelle auki, jotta saa nähdä, tarvitaanko koko käynnistys tä.
 
"toive5"
Oho!

Alkaa ensimmäiset tammivauvat tosiaan syntymään...

Täällä päässä ei kyllä ole merkkejä synnytyksestä.

Yskä jatkuu antibioottikuurista huolimatta. Pitäisiköhän huolestua? Siis tiistai aamusta ensimmäinen antibiootti otettu - puolen välin kieppeille kuuri. Vai vieläkö pitäisi malttaa luottaa antibiootin tepsimiseen?
 
Hurjaa, että ensimmäiset vauvat alkavat jo syntymään :) Kaikille teille, joilla h-hetki lähestyy, kaikkea hyvää koitokseen :hug: Käykäähän päivittämässä kuulumisia kun ehditte, täällä pitää kuitenkin jännätä mukana :D

Neuvolakäynti takana, paikat kiinni ja kanava täysin jäljellä. En tosin odottanutkaan mitään muutoksia, vaikka tuntuu, että vauva olisi laskeutunut alaspäin. Mukavasti painaa alas ja välillä supistaa, mutta ei kipeästi. Kokoarvion perusteella olisi pieni vauva tulossa, joten ihan hyvä että pysyykin masussa vielä joitakin viikkoja kasvamassa =)

Omassa voinnissa ei kehumista, sen puolesta voisi vauva jo syntyäkin. Kahdessa viikossa turvotukset räjähtäneet käsiin ja painoa tullut nestelastista johtuen yli 1kg / vko :O Järkyttävää :ashamed: ja tuntuu voinnissa. Onneksi verenpaineet ok ja pissa puhdas. Öisin en saa nukuttua eikä päivälläkään osaa, joten hieman kierroksilla käy elimistö nyt. Yritän ajatella, että jokatapauksessa kyse on enää muutamista viikoista, eiköhän sen jaksa..

Naaba87, meilläkin kissa on aina käytöksellään oireillut vauvojen syntymää ja vauva-aikana huolehti aina kun vauva itkeskeli, pyöriskeli ympärillä ja tuli hakemaan toisesta huoneesta ja naukui itse mukana :D Viisaita otuksia =)

milliet 36+3
 
naaba harmaana
Täällä sitä vuodeosastolla ollaan. Kahdesti oon saanu käynnistävää lääkettä ja neljästi on katottu sydänkäyrä. Vieläkään ei supistele, mutta vettä menee edelleen, joten kunnon vaipat jalassa :D antibiootin sain jo kerran ja toinen annos kai laitetaan vielä. Muutoin katellaan tilannetta huomenna uusiksi.
 
"mak85"
Naaba tsemppiä, hui ku alko jännittään :)

Ollu todella väsyttävä viikko, melkeen joka pvä pitäny ottaa päikkärit, aamupäivä tullu aina puuhasteltua ja sit lounaan jälkeen ihan taju pois.
Joulusiivous pitäs tehä mutta en tiiä miten pystyn. Kyykkiminen käy niin kipeetä mahaan ja tulee huono olo. En muista onko aiemmissa raskauksissa ollu vai onko nti nyt isonpi ku aiemmat vai tekeekö nämä muutamat ikävuodet oloa aina tuskasemmaxi. Oon ollu illan niin pahalla tuilellakin kun tekemistä ois paljon mutta kun ei vaan pysty. Supistellukki koko päivän mutta ei kipeesti, vissiin pitäs enempi levähtää. Onneksi joulu on vaan kerran vuodessa... olipa vähän vali vali, mutta tänään tämmöstä

mak85
 
"mak85"
Naaba tsemppiä, hui ku alko jännittään :)

Ollu todella väsyttävä viikko, melkeen joka pvä pitäny ottaa päikkärit, aamupäivä tullu aina puuhasteltua ja sit lounaan jälkeen ihan taju pois.
Joulusiivous pitäs tehä mutta en tiiä miten pystyn. Kyykkiminen käy niin kipeetä mahaan ja tulee huono olo. En muista onko aiemmissa raskauksissa ollu vai onko nti nyt isonpi ku aiemmat vai tekeekö nämä muutamat ikävuodet oloa aina tuskasemmaxi. Oon ollu illan niin pahalla tuilellakin kun tekemistä ois paljon mutta kun ei vaan pysty. Supistellukki koko päivän mutta ei kipeesti, vissiin pitäs enempi levähtää. Onneksi joulu on vaan kerran vuodessa... olipa vähän vali vali, mutta tänään tämmöstä

mak85
 
"rosma"
Täällähän ollaan jännän äärellä! Onnea matkaan vain teille jo synnyttäville :) Täällä on viikko äitiyslomaa takana ja pari päivää olo ollut selvästi vaikeampi kuin ennen. Tavallinen kävelykin aiheuttaa supistuksia ja lonkissa vihloo, varmaan joku hermo kivasti vauvan pään ja lonkkaluun välissä tai jotain vastaavaa... Koetan silti pysyä liikkeellä, kun vielä voin; samoin kotona siivoilla ja järjestellä. Vieläkin on pinnasänky ja esikoisen vauvanvaatteet vintillä, koskahan ne saadaan esille! Joulua olen laitellut ja vähitellen lisää, mitään hysteriaa en siivouksesta tai ruoanlaitosta aio kehittää, kun käytännössä en kuitenkaan jaksa mitään supersuoritusta. Sitä paitsi mulla on mies, joka myös tekee kotitöitä <3
Seuraava neuvola maanantaina, mutta tuskin tässä mitään ihmeellistä, jollei sitten radin takia. Verensokeria edelleen kyttään ja välillä menee joku arvo vähän yli, koetan vaihtaa ruokia vähähiilarisiin etten loppusuoralla joutuisi insuliinille. Tuollainen turkkilainen jugu, marjat ja sokeriton mehukeitto on aika ihana aamupala, söisin vaikka kilon kerralla :p
rosma 35+2
 
Tsemppiä Naaba!

Facen tammiryhmässä on kyllä jo yksi vauva nähnyt päivänvalon :) niin tää aika vaan menee.
Itellä vauva on niin lähtökuopissa ku vaan voi olla,välillä tuntuu et sormi olis jo ulkona :p Seuraava nla on 30.12 ja täti eilen meinas et tuun vielä tammikuun puolellakin käymään neukussa..saas nähä kui käy :)
 
Taas on vierähtänyt kk tänne kirjoittelusta... ja vähän laiska lukeen sit kaikkea jo kirjoitettua :/

Joku ainaski kyseli hieman synnytyskertomuksia:

1. 2004 esikoinen: supistelut alkoi 05aik aamul, oksentelin ja maha oli ihan sekasin.. Supparit oli kuiteski epäsäännöllisiä joten kärvistelin kotona. 20aik sit oli lähettävä jo sairaalaan,matkaa tuolloin oli noin 60km. Kellotin matkalla suppareita ja niit tuli säännöllisesti 5min välein, ja oli oli aika tukala... Sairaalas olin kuiteski vain 4cm auki ja sitten vain odoteltiin... Kohdunkaulanpuudute+ilokaasua,joista oikeen muistettuna oli tuolloin paljonki apua. Terve tyttö syntyi yöllö 01.40: 3660g/51cm.

2. 2007: Säännöllisen epäsäännölliset tuskalliset supparit alkoi päivällä 19aik, sairalaan oli lähettävä 21aik kun oli sen verran tukala ja kipeä. Olin tuolloin 6cm auki. Tyttö syntyi 23.45 pelkällä ilokaasulla. 3660g/51cm.

3. 2009: Kipeät ja heti säännölliset supparit alkoi 14aikaan,sairaalaan 15aikaan,8cm auki ja potra poika syntyi 17.45 ilman minkäänlaista kivunlievitystä kun ei kerenny saada mitään (ilokaasua oisin vaan kaivannut). 4150g/52cm.

4. 2013: Säännölliset supparit alkoi 01.00. Sairaalaan 02.30 (matkaa n.3km),sairaalas 8cm auki. Iso pieni tyttö syntyi 04.55. kohdunkaulanpuuduttein sain,muttei se auttanu sitten yhtään, oksitosiiniä vauhdittamaan avautumista. Vuoto oli runsas ja siihen sain tippaa kans sitten. salissa vierähti n.4tuntia. tytöllä kokoa 4550g/53cm.

Missään raskauksessa ei oo kipeitä suppareita tullut kuin vasta sitten ku on lähtöpvä koittanu. ihmetellyt tuota kyllä... Katsotaan miten nyt tässä käy...

Neuvola oli eilen, ja myös ylimääränen lääkäri: rr ollut hieman koholla, ja sitä seuraan kotona,sen vuoksi ylimääräsiin nlakäyntii ei ainaskaa viel oo ollu tarvetta. painoa on tullut joo, mutta ihan ok rajoissa. Turvotusta on käsissä ja jaloissa,etenkin iltasin. Toisessa sokerirasituksessa kun kävin niin siin paastoarvo oli just siin rajalla,joten sokereita mittailen nyt kotona ja ihan hyvät on arvot olleet...
Lääkäri kattoi vaan vauvan kokoarvion joka oli 2458g.. tuntuu että tästä vois tulla pienin vauva, mutta katsoo sitten mikä lopputulos on :)

Itse olen taas kerran flunssassa, ja samoin nuorimmainen lapsi jonka kanssa kotona ollaa ja möllötellään,niistellään neniä ja yskitää vuorotellen. Itsellä myös aika kömpelö olo jo; vähän kun koittaa touhuilla jotain nii pitää pian levätäkin. Kumartelu tuntuu eniten kyllä mahan puolella. Lattialta ei taho enää päästä kovin ketterästi ylös :eek:.
Selkäsäryt on alkanut vaivailla,mutta isäntä hieroo hieman aina iltasin, kuin myös jalkojakin :) Myös kotityöt on suurimmalti osalta siirtynyt isännälle,paitsi ruoanlaitto :D
JOulusiivoilut on viel ihan vaiheessa,mieskin aatonaattoon töissä. Ruokapuoli alkaa olla kuiteski hoidossa, ja isokiitos isovanhemmille jotka ovat tekemisiä jakaneet...pääsen siis valmiisen pöytään :D,nam... lahjaostokset on tehty,siihenkin meni kolmepäivää ja ai että sitä oloa illalla kun pääsi pitkällee :D ...

Kaikki pienen vaattet on jo pesty, ja silittämistä vain oottavat viel... hankinnat on suurimmalti osalta tehty, tuplien hankinta siirretää ens vuoden puolelle kun ei taho löytyä sopivia käytettyjä :/ ...

synnytys on kääynyt jo monesti mielessä, ja varsinkin öisin. edellee eniten mietityttää se, että mistä jos joutuu lähtee sairaalaa yksin :( , ja jos jotain vaik tapahtuis siel,siis ikävää tai jotain...
Öisin käytävä veskis pari kolme kertaa. Nykyää kyllä uni tulee sit melki heti uudellee,onneksi.

Onkos teitä ruudun sillä puolella, jotka ovat jo synnyttäneet,yksin ??? millaista "aapua" sairaalasta sitten saa kun synnyttään menee??? ihan uteliaisuuttani kyselen..

Nyt tämä mamma lähtee pitkällee, ja nostaa jalat kohti kattoo :D

Muruliini82 ja masu-asukki 35+5
 
mä oon synnyttäny 2 lasta ilman miestä/tukihenkilöä. ekan (ex) piti välttämättä päästä ryyppäämään vaikka mul oli harkkareita tullu koko päivän ja aavistelin synnytyksen käynnistyvän. viimeises mies ei ehtiny mukaan koska kaikki kävi niin nopiaa.
ekas mulla oli kätilö tms koko ajan huonees mun kans kun ei kiirettä ollu ja tokas olin tarkkailuhuonees ja yksin. kukaan ei käyny kattomas. varmaan sen takia kun sanoin aikovani nukkua :confused:
 
Paljon onnea Nooralle :heart:

Täällä eilen käyty jälleen maksasta verikokeissa , ja alatit oli noussu tuplasti viime viikkoon:( sappiarvot saa vasta maanantaina.. Joten soitin synnytys päivystykseen ja käyrille jouduin ( oli muuten tosi helppo pakata se kassi hirveessä kiireessä :D ) vauvalla kaikki hyvin ja sain sen maksalääkkeen taas.. Sit ku siitä ei ollu mulle viimeksi mitään apua niin ma ne soittaa ne sappiarvot ja jos on kauheen korkeella niin käynnistystys edessä ... Jos ei kuulu mitään ni 25 päivä käyrille ja verikokeeseen ja jos käyrillä kaikki ok mut jos ei niin sit jään sinne ...
Eli lyhyesti sanottuun sanottuna kun noi lääkkeet ei auta (tietty toivon että nyt auttaisi)käynnistys viä tän vuoden puolella |O
Apuaa jännittää :) mutta onneks vauva on erikoistarkkailussa..
Ainiin ja jos kutinat pahenee tai liikkeet vähenee niin sit tietty heti sinne..
Saa nähdä vietänkö joulun perheen parissa vai synnärillä :D

Tanya 36+2
 
Viimeksi muokattu:
mä oon synnyttäny 2 lasta ilman miestä/tukihenkilöä. ekan (ex) piti välttämättä päästä ryyppäämään vaikka mul oli harkkareita tullu koko päivän ja aavistelin synnytyksen käynnistyvän. viimeises mies ei ehtiny mukaan koska kaikki kävi niin nopiaa.
ekas mulla oli kätilö tms koko ajan huonees mun kans kun ei kiirettä ollu ja tokas olin tarkkailuhuonees ja yksin. kukaan ei käyny kattomas. varmaan sen takia kun sanoin aikovani nukkua :confused:

Tuota mä tietty toivoisin että jos yksin synnärille joutuisin lähteen, niin ois ees kätilö koko ajan kaverina... mutta...minkäs teet jos on kiireinen hetki siel :( LÄhinnä just se yksin jäämisen tunne "pelottaa"; miten silloin kipujen kans jne... aina kuiteski ollut lasten isä siin vierellä ja tukena,turvana..
Täällä se lähtö kuiteski tulee taas nii nopeeta että isovanhempia ei kerkee hälyttää paikalle lstenvahdiksi, ja sit vaikka lähimpiä kavereita on jo kysynyt vahdiksi nii ku ei osaa ennakoida yhtää että milloin.... :/ on tää hankalaa :D ...

ja nii, onhan tääl jo kassi pakattu :) koskaa näin ajois tuonkaa suhtees ollu.
Kai sitä on välillä ollu tunne että tämä pieni mies tulee etuajassa...

Muruliini82 ja masu-asukki 35+6
 
Onnea noora! :)

naaballe tsemppiä :hug:

Tanya, toivotaan nyt, että kaikki menee hyvin ja saat viettää joulun kotona =) Pääasia kuitenkin, että vauvalla kaikki hyvin.

olen myös synnyttänyt kuopuksen yksin. Silloin emme saaneet lastenhoitoapua -eikä olisi kerennytkään kun kaikki tapahtui vesien menon jälkeen niin nopeasti :) Synnärille mennessä olin hetken yksin, kun kaikki kätilöt olivat varattuja. Jouduin kuitenkin kiirehtimään, kun olin varma, että jos en pääse kohta saliin niin vauva syntyy odotustilaan :D Salissa oli kätilö koko ajan, mutta sainkin melkein heti alkaa ponnistamaan saliin pääsyn jälkeen. Kaikki eteni ilman mitään kivunlievitystä, kun ei ehtinyt mitään saamaan. Vuoronvaihteessa paikalla oli kätilöopiskelija, joka auttoi ja huolehti vauvasta suihkussa käynnin ajan. Ihan hyvä fiilis jäi reissusta, vaikka olinkin ilman tukihenkilöä :heart:
 

Yhteistyössä