Tammimasut 2015 *joulukuu*

Onnittelut Naaballe!

Huoh, mua huolettaa nyt mun oikea tissi. Se on ihan tämän illan aikana muuttunut todella aristavaksi kauttaaltaan, ei tarvitse kuin kevyesti käden laittaa päälle tai kättä nostaa ylöspäin kun särkee, itseasiassa jomottaa hieman koko ajan vaikka olen ihan paikoillaankin. Vasemmassa ei ole mitään kipua tai aristusta. Onkohan mulla rintatulehdus jo ennen kuin vauva on edes syntynyt? :(

Terv. Paips rv 34+4
 
"Sarastus83"
Hyvää Joulua ja Onnittelut kaikille pienen nyttin saaneille.

Paips: mulla oli esikoisen kanssa sama. Olin naikkarilla osastolla ja yhtenä päivänä kun kahviossa vastasyntynyt itki niin mun rinnat luuli sitä oman vauvan itkuksi (joka oli siis masussa vielä). Rinnat tuli tosi kipeiksi ja koviksi, ja maitoa alkoi erittyä muutamia tippoja. Kannattaa "pehmitellä" niitä rintoja lämpimässä suihkussa. Ja ehdottomasti pidät ne lämpimässä kun ulkonakin pakkasta. Jos sulle nousee kuume niin se on merkki rintatulehduksesta.

( . ) omaa napaa..
Maanantaina neuvolassa proteiinit virtsassa 2+ vaikka verenpaineet kunnossa. Eilen synnäriltä soitettiin tarkemmat vastaukset virtsanäytteestä ja siinäkin prot plussalla. Tänään pitäs aloittaa vuorokausi virtsan keräys (yök, inhoan sitä hommaa) ja lauantaina katsotaan uudelleen tilanne. Eli myrkytystä taas pukkaa päälle.. :(

Tombatarelle kovasti tsemppiä!
Olikos sulla vauva jo kiinnittynyt tai paikat yhtään kypsyneet ennen käynnistystä? Tässä vaan mietin et mulla taitaa kans olla käynnistys kohta edessä ja paikat täysin epäkypsät ja vauvankin pää vielä heiluu..

Sarastus83
 
Ei oo kiinnittyny ja täysin epäkypsä. No oksitosiini lyhensi kanavaa 1,5 senttiin mut muuta ei oo tapahtunu. Kohta saan toisen murun cytoteciä ja oon toivonu et laittaavat ballongin. 4 vuotta sitten se käynnisti synnytyksen,toivottavasti nytki. Lääkäri kiertää johonki aikaan ja se päättää voiko laittaa
 
"Sarastus83"
Mulla ei voi käyttää mahdollisessa käynnistyksessä kovin "rajuja" menetelmiä edellisen sektion vuoksi. Eli siinä voi sit mennä aikaa myös mulla ennenkö vauva syntyy ja sit se on taas kilpajuoksua myrkytyksen kanssa :/
 
Sarastus, hui enpä ole osannut ajatella että jotkut ulkoisesti havainnoidut asiat voivat tuolla tavalla vaikuttaa. Tuli tuosta sun esimerkistä mieleen et lieköhän mun rinta on reagoinut sisaren vauvansaantiuutiseen, sai siis pienen pojan juurikin eilen jouluaattoiltana :) Lämpimillä käsillä kevyt hieronta/pyörittely on auttanut, särky ja turvotus on lähtenyt lievittymään. Onneksi, mä jo ajattelin että joudun hakemaan päivystyksestä jonkun antibioottikuurin vielä pyhien kunniaksi.
 
"Sarastus83"
Paips, Jooh.. Ne on ne hormonit :)
En mäkään tajunnu ennenkö jouduin kokemaan sen.. Oli siin sit kiva kun oli kaverin kanssa kahvilla ja hetken päästä paita ihan märkänä :)
Esikoinen synty keskosena ja oli tarkkailuosastolla. Mulle tuotiin vauvan kuva osastolle et sain katsella sitä kun se autto maidon nousemiseen..
 
Mullaki sektion mukainen protokolla.

En saa ballonkia. Lääkäri totesi,ettei pysyisi paikoillaan,turha laittaa!!! Oon siis avautunu huomaamatta kahelle sormelle :D kohta saan kolmannen ja tälle päivää viimeisen annoksen cytoteciä.
Toivottavasti alkais ne supistukset!!!!!!!!!!
 
"toive5"
tombatar: tsempit!

Jotta kaikki olisi mahdollista ja joulun voisi paremmin pilata. Kävin tänään päivystyksessä virtsatulehduksen takia. Mukavasti sitten aikaa vierähtikin sille reissulle. No, mutta toivottavasti kohta helpottaa ensimmäisellä lääkkeellä ja huomenna saa herätä ihan toisilla mielin.

"Supistuksia" saivat myös tuolla reissulla käyrällä, siis harjoitus sellaisia, mutta jatkuva pissahädän tunne ja yksiminen siihen päälle niin vähemmästäkin kroppa alkaa reagoida. Pientä rintojen vuotoa havaittu myös täällä - ei siis mitään vakavaa...
 
Naaba87 , miten pieni voi? Voimia sinne! Pikkuisella on varmasti kaikki hyvin, kunhan ottavat vaan varman päälle.

Hiton närästys. Heräsin tunti sitten siihen, kun on suu täynnä oksennusta. Huoh. Ruokasooda auttaa hetken. Kauheasti en sitä viitsisi suolan takia juoda, mutta minkäs teet : /

Täällä on viikon ajan ollut kivistystä ja painoa rinnoissa. Sellaista, että nyt olisi pumpulle, tai no itseasiassa vauvalle tarvetta :p Ja tänään sitten tuli pikkuisen jotain maidontapaista. Aikaisemmissa raskauksissa maito ei ole noussut näin aikaisin. Salaa kuvittelen, että synnytys lähestyy, kun se kohdun ulkosuukin oli "jo" sormelle auki :D

Hyvää joulua kaikille, vähän myöhässä =)
 
"mak85"
Täällä kans närästäny kyllä melkoisesti nyt kun syöny nuita jouluruokia ja suklaata. Jos nyt pitäs pikku tauon.
Oikeapuoli selästä ihan jumissa, ei voi missään asennossa olla, pakko käyä jossain hierojalla se hierotuttaan ennen vauvan syntymää tai imettäminen tulee oleen ihan tuskaa.
Mulla on molemmilla neiteillä keltasuus arvot noussu, muttu sinivalohoijolta vältytty. Nytkin oon siihen varautunu että ne nousee ja voi sen vuoksi muutama lisäpäivä tulla.
tiistaina olisi lääkärineuvola laittavat lähetteen äpolille käännösyritykseen.
Tsemppiä kaikille loppumetreille :)
35+2
 
Valentine, kiitos kysymästä, ihan hyin jaksaa. Eilen illalla bilirubiiniarvot oli laskenu ja pääsi yöksi pois valomatolta. Aamulla oli kuitenkin taas noussut, joten lääkäri määräsi illaksi kontrolliverikokeen. Eli sellaisissa 12t sykleissä täällä eletään. Vauvan paino oli tippunut valohoidssa, joten ihan jo sen takia toivon, ettei enää tarvis sitä. Vauvaa on niin vaikea saada syömään hoidon aikana - onkin tankannut viimeiset 15t sen mukaisesti!
 
Naaballe onnittelut pienokaisesta :heart: Hieman laittoi jännittämään puolestasi, meillä kun oli sama la ;) Hienoa, että pikkuinen jaksaa hyvin, voimia teille molemmille!

Tombatarelle kovasti tsemppiä :hug:

Täällä jaksellaan ihan kohtuullisen hyvin. Närästys on todellakin ollut ihan kamalaa, mutta sain siihen viime viikolla lääkityksen, joka on nyt auttanut. Renniellä en pärjännyt :( Pyhien aikana käytiin käyrillä vauvan huonon liikkumisen vuoksi. Liikelaskennassakaan en saanut tarpeeksi liikkeitä makeasta huolimatta. Käyrän aikanakaan liikkeitä ei paljoa tullut, mutta kaikki vaikuttaisi olevan kuitenkin hyvin ja sopiva sykevaihtelu kertoi virkeästä vauvasta, joten siihen on nyt luotettava :) Kätilön mukaan usein ennen synnytystä vauva viettää rauhallisempia päiviä, joten huolissaan ei tarvitse olla. Onko teillä kokemusta? tse en aikaisempien kohdalla muista liikkeiden kovasti vähentyneen loppuvaiheessa.. Harjoitussupistuksia tuli runsaasti seurannan aikana, melko napakoita mutta lyhyitä vielä. Eiköhän se tästä vähitellen etene =)

Ihanaa joulunaikaa kaikille ja tsemppiä koitoksiin niille, jotka siellä jo ovat!

milliet 37+4 :heart:
 
Täällä tänään kans aamulla ihmettelin niin hiljaista masua. Sain aamupalan jälkeen vähän liikkeitä tuntumaan mut aina niin super vilkas maha sai kyllä huolestumaam,mut itsekin nyt luotan tohon,että lähtö lähellä,niin siksi on rauhassa. henkisesti alan olemaan jo melko riekaleina tähän odotukseen. Toisaalta lähtisin vaikka heti synnärille ja toisaalta voisin skipata koko synnytyksen ja hakea vauvan kotiin vaikka smartpostista ja saada silti oman kropan takaisin! Pelottaa,ahdistaa,jännittää! Kyllä silti ajattelin kokeilla kotikonsteja käynnistykseen,ettei tarvis ukon lähteä maanantaina töihin vaan sais jatkaa isyysloman joululoman päälle.

Amelier ja masu 39+1.

Mitähän tombatarin tilanne sanoo?
Naaballe tsemppiä,huoli vauvasta on varmasti kova mut pian kaikki on varmasti jo paremmin ja pääsette kotiin. :)
 
Mietin kans et mikähän on Tombatarin tilanne?

Toinen juttu, niin yksityisviestit on vissiin jotenkin jumissa tai jotain...? Mulle on tullu yksityisviesti 20.12 ja vaikka mitä teen, niin aina kun aukasen kaksplussan niin tää ilmottaa sitä samaa viestiä saapuneeksi.

Ja Muruliini82 saitko mun vastausta?
 
Tombatar, mä niiiiiiin symppaan sua! Tuo odottaminen on tosi raskasta ja ärsyttävää. Ite olin aivan loppu ja valmis lähtee kotiin. Saatko käydä suhkussakaan? Mulla se pahalta haiseminen oli yks hirvein juttu - varsinkin kun ei sinne suihkuun päässy leikkauksen jälkeenkään pariin päivään. Eikä hormonit hikoiluttanu yhtään... :D

Hiljaiselosta mahassa: ite en tuota huomannu, mutta työkaverille oli sanottu kans, että liikkumattomuus johtunee lähenevästä synnytyksestä ja niin siinä hänen kohdallaan kävikin.

Täällä elätellään toiveita kotiutumisesta. Bilirubiiniarvot oli laskeu yöllä otetussa verikokeessa eikä toista valohoitokierrosta siis aloitettu. Parin tunnin sisään varmaan tulee seuraava tulos. Toivotaan parasta!
 
Tombatarelle tsemppiä ja jaksamista!!

Onko täällä sellaisia, joilla aikaisemmassa raskaudessa on ollut nenä tosi tukkoinen? Mulla on ollut jo pitkään ja hermo menee ihan täysillä. Nasolinia on ollut pakko käyttää, ei voi mitään. (Lääkärin lupa on) Haluaisin nyt kysyä niiltä, jotka ovat samasta vaivasta kärsineet, niin onko tilanne helpottanut synnytyksen jälkeen, vai onko vielä imetyskin ollut samaa hapetonta helvettiä?
 
Ei renniet yms käsikauppatavarat auta. Tai no magnesiamaito. Mutta sitäkään ei pullo kaupalla voi litkiä. : /

Viime yönä jotenkin kouristi ylävatsaan 10sek pätkissä 15min ajan. Mietin onkohan ne niitä supistuksia? :D hetken jo mietin, että soitan synnärille mutta se loppui.
 
"huhheijaa!"
Täältä sairaalan aamupalalta pikaista päivitystä, mutta sitäkin rakkaampaa<3 Tapaninpäivänä meille syntyi ihana pieni poika 3180g ja 48 cm. Suunnitellusti tulin kontrolliin silloin aamulla, tarkoitus oli alkaa käynnistelemän pikkuhiljaa. Vauvan käyrä oli sen verran vaisua, ja rr mulla huippukorkea, että samantien puhkastiin kalvot. Supistuksia ooteltiin päivän aikana, illalla sitten alkoi tapahtua. Kolmisen tuntia käynnistymisestä syntyi ihana poika.
 

Yhteistyössä