Tammimasut 2015 MEIDÄN KUU

Onnittelut jo tulleista vauveleista :heart:
Täällä maksa Arvot ok edelleen ja nyt oottelen jos ehtis vielä käynnistyyn ennen keskiviikkoo jolloin mahdollinen käynnistys radin takia :/
Kokoarvio pe oli 3.7kg kovasti se tuolla touhuaa ja olin jo kahelle sormelle auki ja vauva siirtyny tohon eteen.. Supistuksia jonkun verran kipeitä ja ei kipeitä:D
Tanya 38+3
 
Onnittelut Ibis ja vaavimasu!! :flower:

vaavimasu, sinullakin oli sama la kuin täällä :whistle: Täällä tosin odotus vielä jatkuu melko vankan oloisesti *huokaus* Ei juurikaan merkkejä lähdöstä ole. Supistaa välillä, mutta ei kipeästi ja muutenkin tuntuu, että saatetaan mennä vaikka yliajalle tämän kolmosen kohdalla :whistle: No, muutama viikko kuitenkin enintään jäljellä..

tombatar, ihanaa että pääsitte kotiin!

Kuinka teillä jo synnyttäneillä on lähtenyt arki vauvan kanssa käyntiin? Olisi ihana lukea kuulumisia, jos vain jaksatte käydä niitä kertomassa :)

milliet 38+6 :heart:
 
"huhheijaa!"
Onnea kaikille vauvan syliin saaneille<3 Täällä arki vauvan kanssa menee kyllä ihan pienen ehdoilla. Viime yönä poika tankkasi parin tunnin välein maitoa ja nukkui sitten pitkän pätkän neljästä puol ysiin. Valvoskelee pari tunnin jaksoa päivässä, muutoin nukkuu n 2-3 h pätkiä, syö ja nukkuu taas. Paino oli 4 päivässä noussut 180g, jännällä ootan ens viikon terkkarin kotikäyntiä, joko ollaan yli syntymäpainon. Syöminen vielä vähän opettelua, tai aloittaminen lähinnä. Melkoset hepakat saa, jos maito ei just ala herumaan, vaan joutuu pari kertaa imasemaan :D Meillä koululaisilla alkaa koulu huomenna ja se tuo taas erilaista rytmiä päivään. Äipänkin pitää laittaa herätyskello soimaan, nyt ei enää nukutakaan aamuisin pitkään. Itse oon ollu aika väsynyt, kun sairaalassa en juuri nukkunut ja ekat yöt kotona meni jännätessä pojan syömään heräämisiä. Meillähän vauvan bilirubiini kohos kptiutumisvaiheessa, mutta kontrollissa oli jo hieman laskenut. Silti sairaalassa käskivät seuraamaan, että jaksaa syödä tiheästi. Tämmöstä meillä . Tsemppiä loppumetreille kaikille vielä yhdes koossa oleville. Terkuin Huhheijaa ja poika 9 vrk
 
"Toive5"
Onnittelut Ibis ja vaavimasu!!

2.1. Kontrolliaika aamusta. Normaalit käyrät, verenpaine seuranta sekä kokoarvio, kun oli viimeksi kasvanut vain vähän. Nyt mitattiin vauvan kooksi 3 kg. Saas nähdä minkäkokoinen sitten on, kun syntyy. Siroksi taas mainitsi kätilö päälipuolisella kopelolle.

Samalla selvesi, että vauva oli taas kääntynyt. Nyt merkattiin poikittaistarjonnaksi. Kääntöä yritettiin uudelleen kahden lääkärin voimin. Nyt jäikin sitten enempi - toivottavasti pysyyy näin komentti ilmaan. Kontrolliaika 16.1. asennon tarkistamiseksi.

Varmuuden vuoksi sitten vielä magneettikuvaan, halusivat varmistaa, että mahtuu myös noin päin tulemaan, jos jostain syystä lähtisi ennen LA:ta. Meidän vauvoista ei siis yksikään ole syntynyt ennen LA:ta ja tämä ainokainen innokas nyt olemaan väärinpäin.

Nyt on alkanut kunnolla vauvatavaroiden esille otto. Omellutkin liivinsuojia. Vielä jos ehtis parit imetyspaidat ennen vauvan tuloa.

Täältä myötätunto tsempit kaikille yli LA:n menneille!
 
Minäkin liityn vauvautuneiden joukkoon. :)
Poika syntyi eilen klo 17.45, painoi 3650g ja 51 cm pitkä. Edellisenä iltana paineltiin akupisteitä ja yöllä heräsin ensin kolmen aikaan, että selkä ja reidet tulessa. Viiden-kuuden aikaan alkoi tulla harvoin supistuksia,seitsemältä ei voinut enää maata. Lähdettiin hissuksiim ajeleen tunnin matka sairaalan ja päästiin saliin ja mun asenneongelman vuoksi varmaan kaikki vähä tyssäsi. En olis halunnut alkaa synnyttään mut niin ne supparit sitten vei ja tens oli ihana! Ja mies. ? sitten ammeessa pari tuntia ja kuivalla maalla tunti tensin,ilokaasun,miehen ja ponnistusvaiheeseen pistetyn pudentaalin voimin, 3min ponnistusvaihe ja poika terveenä maailmassa, äiti ihan pökkyrässä siinä vaiheessa kaiken nopeudesta. Oli kipeämpi kuin edellinen synnytys, hirveästi vaikutti oma mielentila ku en saanut tsempattua itseä vaan tympäs koko synnyttäminen. Mut loppu hyvin, kaikki hyvin, palkinto on mitä parhain. Ja ihana mun pikku pallimies papparainen,kolmas ihana poika, ei yhtään enää haittaa vaikken tyttöä saanutkaan. Mut kyllä meidän muksut on nyt tässä. ?

Jaksut kaikille vielä nyyttiä odottaville!!
 
"rosma"
Onnea uusista vauvoista! Mulla oli tänään synnytystapa-arvio ja todettiin, että 3,2 kg eli ihan viikkoja vastaava tyyppi on tulossa. Pää on pieni, kuten muillakin meidän perheessä, helpottavaa kuulla kuitenkin jo ennakkoon ;) Pikkurosman sykkeet olivat kuitenkin luokkaa 180 koko ultran ajan, ja sain lähetteen ä-polille tarkempaan seurantaan. Siellä tuli muutama kipakka supistuskin, mutta nyt ovat hyytyneet. Vauvan sykekin rauhoittui, ilmeisesti syynä oli äidin juoma espressokupillinen :D sillä mitään outoa ei sydämestä tms. löytynyt sairaalankaan lääkärin ultratessa.
Hetken jo toivoin, että tämä olisi menoa, mutta ei - kotona vielä ja ehkä pitkäänkin. Kohdunsuu oli 3 cm auki ja kanava pehmeä ja 1,5 cm mittaa, eli jotain on kuitenkin tapahtunut niiden sukkapuikkotuntemusten ansiosta. 37+6 tänään täällä
 
Hmm, tuntuu että aika monelle tehdään synnytystapa-arvio ja kokoarvio ultralla. Tehdäänkö jossain muualla noita em. arvioita ihan rutiinisti vai vain jos on jokin syy edellisiin synnytyksiin tai radi-diagnoosiin tms. liittyen? Vai oletteko käyneet yksityisellä? Mietin ku omassa neuvolassa lääkäri arvioi loppukolmanneksen rutiinikäynnillä ihan vaan nopealla käsikopelolla muksun "normaalikokoiseksi", eikä synnytystapa-arvioinneista tai edes synnytystavoista ole ollut minkäänlaista puhetta missään kohti?
 
Mulle ei oo tehty minkäänlaista kokoarviota. Yks ainoa lääkäri käynti on ollu ja se oli joskus rv 27. Lääkäri ei ollu edes ihan varma sikiön asennosta ja minkäänlaista kokoarviota ei todellakaan antanut.

Neuvolan täti on jossain vaiheessa todennut että tuskin tästä mikään jättikokoinen tulee ja siinä on sitten ollut kaikki mitä koosta on puhuttu. Sf-mitta mulla on tällähetkellä keskikäyrällä, mutta se ei kai oo mikään kovin luotettava sikiön koon mittari.
 
arki lähteny ihan hyvin sujumaan. bilirubiinien kans vielä joutuu hyppämään labrassa,mut ainaki kasvojen ja silmien keltaisuus on haalenemaan päin.
poitsu syö parin tunnin välein,vähä pakkosyötänkin just bilien takia. isoin tankkaus sattuu aamuyön tunneille : / lypsän ja saa tissiäki välillä. pulloruokinnalla pysyn kärryillä miten paljon syö ja saan tuputettua sen tarvittavan määrän.
pienihän se vielä on...
 
Pitkästä aikaa täällä... Täällä mennään 38+5 ja kovasti jo odotellaan että käynnistyispä ajoissa ettei menis yli mutta ei kovin mitää merkkejä oo kyllä ollut. Eilen meni vatsa kyllä aivan totaalisen sekaisin yhtäkkiä vaikkein mitää ihmeellistä syöny ja heti tuli fiilis et nonii nytkö alkaa tapahtua mutta ei tänää taas oo ollu mitää sen kummempaa :D

Minulle kans sano neuvolan täti että ei sitä painoarvioo tehä nykyää jossei oo mitää "ongelmia" raskaudessa muuten niinkun ei myöskään synnytystapa-arvioo.. kuulemma niin hyvät valmiudet sairaalassa sitten ettei tarvi. Olishan se kiva kyllä vähän tietää millainen jötkäle siellä on. Muutenkin minusta ehkä tuntuu hieman että näin ensi synnyttäjänä aika vähä saanut kaikkea infoa jne. Nyt neuvolakäyntejä on ollut joka vko mutta ihan vasta parin viim kerran ajan..

Muuten meille on annettu kanssa poikalupaus, joten sen voi tuonne lisäillä :)

Tsemppiä kaikille jo jakautuneille ja isosti tsemppiä ja malttia meille kaikille vielä odottaville ;)
 
"toive5"
Onnea Amelierille!

Mulla ainekin tehty kokoarvio verenpaineiden takia - arviotu nyky standardien mukaan siroksi. Mutta ei suurta poikkeamaa, vaikka verenpaineet usein pienemmäksi vauvan "jättää". Toiseksi nyt mitattu tuon perätarjonnan takia.

Huomenna lääkäriin - räkätauti jatkuu. Muuten olo äärimmäisen hyvä ????????????????
 
Toi neuvolakäyntien määräkin on ilmeisesti paikkakuntakohtasta. Mulla ollu muistaakseen nyt kaksi viimeistä käyntiä kahden viikon välillä ja seuraavakin on sitten kahden viikon päästä. Eli 35+5 ja sit 37+5 ja seuraava olis 39+5. Mutta pääseehän siellä käymään tässä välilläkin jos siihen kokee tarvetta. Ilmeisesti sit ton jälkeen on kerran viikkoon käynnit.

Verenpainetta seurailen kotona, kun se on pikkuhiljaa alkanut nousemaan (palautumaan aikaan ennen raskautta).

Tänään mun kaveri joka on valokuvaaja otti musta mahakuvia. Näytin niissä kuvissa jotenkin tosi ryytyneeltä ja turvonneelta, vaikka mulla ei juuri turvotuksia oo. Mutta kai sitä tässä vaiheessa vaan sitten jo näyttää "raskaana olevalta" (rv 37+ 6).

Neuvolan täti arveli että vauva voi syntyä piankin. Pää kuulemma on niin syvällä ja kiinnittynyt. Kyllähän se siltä tuntuukin, mutta muuten musta ei tunnu yhtään siltä että tässä hetkeen olis tapahtumassa mitään. Joitakin yksittäisiä kipeitä supistuksia on tullu, tai oletan tunteen olevan supistus... Mutta tosiaan ne on ollu yksittäisiä ja välillä parikin päivää menee ilman kummempia tuntemuksia.
 
Onnea kaikille nyytin saaneille!

Meillä kotona alkanut menemään ihan kivasti. Mua otti päähän sairaalassa kun koko ajan tiputettiin lisämaitoa. Mulla ei juurikaan tullut mitään vielä sairaalassa, mutta mentaliteetti oli etten oikein saanut edes yrittää imetystä kun tuotiin jo korviketta pullolla.
Nyt kotona maito noussut hyvin ja sitä tulee jo yli tarpeiden. Ekana kotipäivänä jouduin antaa alle 100ml korviketta mutta sen jälkeen menty ihan omilla. Vauva nukkuu päivät ja tankkaa yöt. Viime yönä viiden aikaan kävin sanoos miehelle et hänen hyssittelyvuoro kun en ollu nukkunut yhtään :) syötin ja mies röyhtäytti ja siinähän se vakavia oli sit nukahtanu ja nukku pitkälle aamuun :)

Tässä vähän ristiäissuunnitelmia tehty ja kohta neuvolaan :)
 
Milliet: tsemppiä :)

Hauska kun osa on jo saanut nyytin syliin aikaa sitten ja suunnittelee ristiäisiä, itellä vielä 3 viikkoa h-hetkeen :) vaikka näillä viikoillahan ei tiiä millon neiti päättää tulla, kokoajan pitää vähän kuulostella kroppaa.
Pientä jomottelua ollu se:)

lässä ja jaloissa ja maha vähän sekasin, mutta en usko että synnytys ois lähellä.
Huomenna synnärille kääntöhommiin tai eihän sitä vielä tiiä käännetäänkö vai mitä tehään. Tämäkin neiti päätti istua koko raskauden, ei oo varmaan alussakaan käyny oikein päin heh :)
Olo on kyllä tosi pulska, niin työlästä siivota tai tehä mitään fyysistä, oon niin lyhyt että tällä hetkellä pelkkää mahaa :-D mutta siivottu on ja lumihommat kuitenki tehty, ei pysty vaan olemaan sen verran levoton oon js nythän sitä voi tehä kun on viikkoja hyvin kasassa

rv 37+0
 
Mak85 täälläkin maha vähän sekaisin ja jotain menkkakivun tapaista, mutta ihan varmaan mitään ei tapahdu ennen la:ta, jos sittenkään, niin mun tuuria. Olen vielä todella kärsimätön luonne, joten tämä odottelu on "todella mukavaa". Limatulppa/a ehkä irtosi sunnuntaina, mutten ole siitäkään varma, saattoi olla vaan klönttistä valkovuotoa. Ja eihän senkään irtoaminen mitään tarkoita, plääh. Huomaa kyllä, että koko ajan toivoo, että jos nyt kun muillakin, mutta sitten vaan ei tapahdu MITÄÄN. No onneksi on sentään loma, nyt vaan keksittävä joka päivälle esikoisen kanssa kivaa tekemistä, ehkä nämä päivät sitten kuluu...Maanantaina olis kyllä luennot, jonne ajattelin mennä, että ois toki hyvä siihen asti pysyä yhdessä koossa.

Muistan esikoisen sairaala-ajasta myös pakko syöttämisen. Meillä tosin oli syynä keltaisuus, mutta tuntui silti ihan järjettömältä syöttää pullosta, kun selvästi tuli mahaan liikaan, sillä oksenteli sitten lopuksi aina maitoa ulos. Nyt toivon, ettei tarttis heti pullosta antaa.

rv 37+4
 
"toive5"
Milliet: Tsempit sairaalaan!

Mulla nyt lähete valmiina mahdollista poskionteloiden punkteerausta varten… ja oon niin lähössä - NOT! Katotaan, josko huomenna mies sitten heittäisi tuonne päivystämään.
 
Laskettu päivä häämöttää jo ihan nurkan takana, synnytyksen lähestymisestä ei vaan näy merkkejä. Kävin alkuviikosta äitiyspolilla kontrollissa (perätila), kokoarvioksi antoivat 3300 g. Ensi viikolla taas uusiksi, jos ei edelleenkään ole tapahtunut mitään niin kuulemma keskustellaan mahdollisesta käynnistämisestä, jottei vauva pääse kasvamaan liian isoksi. Vielä näyttäisi olevan ihan hyvät mahikset synnyttää alateitse, toivotaan nyt että tajuaisi itsekseen tulla sieltä ulos. :D Olo alkaa olla jokseenkin tukala, vaikkei tämä maha nyt mikään jättimäinen olekaan.

Yönseutu 39+5
 

Yhteistyössä