Tammimasut 2015 MEIDÄN KUU

"milliet"
Onnittelut vauvan saaneille!!

Miri81, sai pitää. Itselläni oli imetysliivit synnytyksessä koska halusin ne pitää. Kätilö kysyi alkuvaiheessa, että otetaanko pois, mutta en antanut ja ne saivat olla :) Vauvan synnyttyä ne sitten toki otettiin pois, jotta vauva pääsi heti iholle rinnan päälle ja siitä sitten ensi imuille :)
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
"Muruliini82"
Pikane viestitys tännekin.. 16.1. rv:lla 39+5 syntyi poika, 3810g/52cm. synnytys oli tosi nopea,ja luomusti mentiin. toipumine on ollu nopeaa ja kaikki menny tosi hyvin. tänää kutsuu oma koti ja isommat rakkaat lapset<3 kirjottelen synnytyskertomusta paremmal ajal!
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Uuups, täällä sitten meni lapsivesi tunti sitten. Loikoiltiin miehen kanssa rauhassa sohvalla sylikkäin leffaa katsellen, sitten vain humahti sohva ja vaatteet märäksi... Kun joku puhui siitä 3S:n kotikonsteista ja siitä yhdestä tieteellisesti todistetusta tavasta niin täällä vissiin ainakin piti paikkansa...

Mitään kunnon supistuksia eikä edes liitoskipuja ole koko raskauden aikana ollut, kohdunkaulan tilanne tsekattu viimeksi 3 viikkoa sitten jolloin oli täysin epäkypsä. Nyt odotellaan synnärin ohjeiden mukaan vajaa vuorokausi supistuksia kotona, mittaillaan lämpöä ja seurataan vauvan liikkeitä. Nyt tässä kirjoitellessa alkaakin pientä supistelua tuntua.. Huhhuh näin se vaan nopsaan lähti tämäkin asia etenemään..! Tuntuu et kädet tärisee vieläkin, hyvän adrenaliiniryöpyn sain kun tajusin että lapsivettähän se...
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Viikon verran laskettuun aikaan ja täällä jyllää vatsatauti. Itse olen siltä toistaiseksi vielä välttynyt... Ehkä olisin ennemmin sen flunssakin voinut ottaa...

Onnea kaikille vauvan saaneille! Ja lopuille kanssaodottajille onnea matkaan!
 
Onnea vauvan saaneille :)

Vlopun aikana tuli käveltyä/potkuroitua n.10km siinä toivossa että jotain tapahtus. Jotain pientä on tapahtunut vlopun aikana, ristiselkä on kipeä samoin alakerta, mutta tiiä sitten.

Viimeyönä sai taas hyvin nukuttua, onnexi edes joskus. Hieman meinaa alkaa stressaan tuo nukkuminen kun tällä menolla on jo makiat univelat ennenkä vauvakaan on syntyny.

Jos tänään ois siivouspäivä :)
Papsille tsemppiä ja samoin muille ison mahan kans vielä taisteleville :)
 
Täällä odotellaan kotona, supistuksista ei ole vielä tietoakaan. Eilen illalla/yöllä muutama pienehkö supistus tosiaan tuli mutta yöllä eikä tänään ole tullut ainoatakaan. Kaupassakin käytiin oireitta ja vaivoitta miehen kanssa ostamassa hieman evästä ja muutamia lehtiä sairaalaan. Vähän vain päänsärkyinen olo on ja suussa tuntuu jotenkin outo maku... Tässä pitää vielä vauvalle peti viritellä makkariin, sairaalakassia pakattiin jo viime yönä suurinpiirtein valmiiksi. Lapsivesien meno melkein 2 viikkoa ennen laskettua aikaa tuli kyllä niin totaalisena yllätyksenä, oltiin miehen kanssa varauduttu siihen että yli menee heittämällä kun mitään pienimpiäkään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ei ole ollut.

Aika ristiriitaista tietoa on siitä milloin pitäisi lähteä sairaalaan lapsiveden menemisen jälkeen, synnäriltä sanoivat että jos ei mitään ihmeellistä tule niin 24 tunnin päästä sairaalaan, HUS:n nettisivut sanovat että 12 tunnin päästä, ja kun aamulla soitin neuvolaan kysyäkseni mitä tämän päivän neuvola-ajalle tehdään niin siellä sanoivat että 6 tunnin sisällä lapsiveden menosta sairaalaan. Tuon synnärin ohjeen mukaan se nyt on kuitenkin vissiin mentävä..

Terv. Paips rv 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kans alko valumaan lapsivettä tänä aamuna viideltä kun lähdin vessaan. Oottelin puoltoistatuntia että eteneekö asia mitenkään ja sinä aikana tuli ehkä kolme vaivasta supistusta. Soitin sit synnytysvastaanottoon, et minkälaisella aikataululla toimitaan. Käskivät 12 tunnin päästä tulla ellei sit supistelujen takia tarvetta tulla aiemmin.

Mulla oli neuvolakin tänään ja kävin siellä ja kaupassa tossa päivällä. Eipä tässä ihmeitä. Limatulppaa selvästi irtoilee kun veriviirusta limaa tulee pyyhkiessä. Lapsivettä ei oo tullu lisää. Välillä menkkamaisia tuntemuksia. Kai tässä kohta pitäs lähtee tsekattavaks, kun se 12 tuntia aamun lorahduksesta on alkaa täyttyä. Yhtään ei kyllä tunnu et lähiaikoina synnyttäisin. Tosin en kyllä saanu uutta neuvola-aikaakaan enää... Täti arveli et parin päivän sisään tulee. Rv 39+5 olis tänään.
 
Onnea uusille vauvautuneille! Ja isot peukut kaikille lapsiveden "lorottelijoille" :D

Täällä neuvolasta tuli jobinpostia kun verenpaineet on olleet liian pitkään liian korkeella. Lähete äippäpolille ja huomen pitäis snne soitella. Käynnistyksestä alko puhumaan ja vasta jos pelottaakin!! Ikinä en oo kuullu yhtään onnellista ja hyvin mennyttä käynnistyskertomusta lähipiiristä... Täytyy toivoa et tytsy innostuis nyt tulemaan ihan ominneuvoin sielt pikapikaa ulos! Nesteet on onneks hallinnassa kun painoo oli tippunu melkeen kilo parin viikon takasesta :D

Miri ja Tyttö 39+3
 
Täällähän on jo melkein kaikki jakautuneet tai ainakin tositoimissa! :) Täällä huomenna 40+0 eikä kauheasti mitään uusia uutisia. Viikko sitten oli viimeksi neuvola ja siellä hoitaja arveli, että ihan kohta tulee, ettei seuraavaa aikaa varmaan tarvita... no se seuraava on huomenna ja varmasti ilmestyn paikalle. Supistuksia olen koettanut hankkia nännejä hieromalla (kätilötutun kuulemma oikeasti tehokas vinkki) mutta en sitten tiedä, miten pitkään niitä pitäisi hinkata että tapahtuisi enemmän kuin pari hassua supistusta! Vauva on niin alhaalla, että tuntuu välillä kuin istuisi greipin päällä. Ja minua jo kyllästyttää tämä raihnainen olo ja tylsistynyt mieli... ei pysty paljon kuin kotitöihin, keskittymiskyky kärpäsen tasolla. Lukenut olen kyllä kuukaudessa enemmän kuin sitä ennen vuoden aikana yhteensä... monta hienoa kirjaa, koetan ajatella positiivisesti :) ja tänään tuli kaverilta lainaksi Mad Menin eka tuotantokausi, johon upotan itseni seuraavaksi.
Voi kun silti pääsisi jo synnyttämään...
 
Kotia pääsin odottelemaan. Lapsivettä ei enää löytyny, joten jostain "korkealta" mahdollisesti lorahtanut. Tai sitten jostain syystä valkovuotoa tullut limatulppaan sekoittuneena (vaaleanpunainen väri). Tätä en oikein usko. Lorahdus oli kuitenkin sen verrran suuri, että olisko sitä valkovuotoo niin paljon kuitenkaan riittänyt...

Mutta kaikki siis hyvin. Sain kokoarvionkin nyt sitten joka oli 3500 g. Ja oikeassa sinällään olin että en nyt ihan vielä tässä ole synnyttämässä. Ja onneksi ei käynnistyksellekkään ollut tarvetta, kun kuitenkin ensisijaisesti toivoisi, että synnytys käynnistyisi itsestään.
 
Täällä 40+6 vkot ja odotellaan odotellaan... Mitään ei ole juurikaan muutosta. Huomenna neuvola ja kuulemma viim ma pääsee käymään TAYSilla tsekattavana. Jotenkin toivoisin että sen lähetteen sais jo perjantaille mut vissiin aina menee se muutama pv? ja kun vloppu tossa välissä. Alkaa vaan niin ahdistaa ku ei pääse kävelee jne ja sitten kun kertaaka ei ole tuota kokoa katsottu/arvioitu niin olis kiva kyllä jo tietää. Alkaakoha ne vasta 42 vkon jälkee käynnistelee jos ei muuten nyt mitää tässä tapahdu ja kaikki on suht ok:Sti? |O
 
Saavuin tänään käynnistykseen. Kalvot puhkaistiin, mutta vauvan nuppi on niin alhaalla, että tukkii reiän, joten vesi ei pääse kunnolla holahtamaan ulos. Eli ei supistuksia tai muutakaan. Kerran holahti lapsivettä ja se oli vihertävää :O kuulemma normaalia.. seuraillaan tilannetta ja huomenna aamulla tippa käyttöön, jos ei ala supistelemaan. Kyllä kyrsii..
 
Tänne syntyi tänään iltapäivällä, rv38+4, tyttövauva 3356 g ja 53 cm. Pitkä ja isojalkainen kuten vanhempansakin :D

Synnytys oli rankka, kun vedet menivät 2 vrk aikaisemmin, kohdunkaulan tilanne täysin epäkypsä, ja synnytys jouduttiin käynnistämään cytotec-nauhalla kun supistuksista ei ollut tietoakaan. Nauha alkoi toimimaan 8 tunnin päästä ja supistukset muuttuivat sen jälkeen varsin nopeasti kipeiksi ja tiheiksi. Intensiivistä supistelusta huolimatta kohdunsuu alkoi aueta vasta 8 tunnin kuluttua, ja 14 tuntia supistelun alkamisesta olin vain 5 cm auki. Siinä vaiheessa kipeitä supistuksia oli tullut 2-3 min välein jo useita tunteja, olin ollut nukkumatta 25 tuntia, koko kroppa tärisi ihan hallitsemattomasti eikä ilokaasulla, oxanestillä tai aquarakkuloilla ollut enää mitään vaikutusta. Pyysin epiduraalin eikä mun piikkikammosta ollut siinä vaiheessa tietoakaan, ihan sama kunhan kipu loppuu. Epiduraalin jälkeen nukuin ja lepäsin vielä 5 tuntia paikkojen avautumista odottaessa, ponnistusvaiheeseen saakka, mikä sujui helposti ja ongelmitta vajaassa 20 minuutissa.

Koska vesien menosta synnytykseen kului 3 vrk, vauvan vointia seurataan infektion varalta tarkempaan vaikka lapsiveden väri pysyi normaalina koko ajan samoin mun crp. Kaikki hyvin loppu hyvin, tässä makoilen vauva kainalossa :)
 
Onnea taas uusille vauvautuneille ja voimia ainakin Valentine89:lle (ja muillekin jotka tositoimissa). Täällä tosi kadena odotan, että edes JOTAIN tapahtuisi, muttei mitään ja nyt siis 39+4. Huomenna ihan normineuvola...

Alkaa niin tämä odottaminen ottamaan pannuun. Kaiken huipuksi on ollut pakko tehdä muutamia tunteja töitä joka päivä tämän viikon ajan (kuuluu tähän tutkijan elämään), joten stressiä puskenut päälle. Toisaalta tietysti hyvä, että on jotain järjellistä tekemistä. Joskin on todella vaikea keskittyä, kun koko ajan vain odottaa (voi kun pääsis irti tästä odotus-moodista). Pumpissakin olen päässyt käymään, mutta kävelyt on mun osalta kävelty, tuntuu tosi pahalta, joten ei vaan pysty enää (vaikka se varmaan parhaiten edistäisi "synnytyksen alkamista"). Öisin ei saa nukuttua, kun koko ajan on kuuma ja masussa myllerretään (miksei se tajua myllertää itseään ulos?!?!?!). No joo, vali vali, oikeasti odotan vaan tosi kovasti, että pääsisin jo tapaamaan uutta perheenjäsentämme:).
 
Onnea vauvautuneille!

Mä olisin niin valmis jo synnyttämään, mutta lapset vieläkin mahataudissa, joten parempi pysyä vauvan vielä mahassa. On kyllä niin paljon tullut siivottua viimeisen viikon aikana ettei mitään rajaa. Kerää siinä sitten voimia synnytystä varten, muutaman tunnin yöunien kanssa.,,
 
Täälä kans siivottu ja lenkkeilty ihan hirviästi mutta ei tuota tulosta, no ensviikola viimeistään syntyy kun leikataan :)

tuntuu et nämä viimiset pariviikkoa on ollu melko raskaita kun koko ajan seuraa omia tuntemuksia joko syntyy , entä nyt jne.. oon ollu ihan poikki. Yöt edelleen tosi katkonaisia tulee valvottua parituntia ja nyt on pitäny nukkua päikkäreitäki. Vlopun pyhitän ihan vaan lepäämiseen ja koitan kerätä akut täyteen. Meinannu jo stressi tulla että hirveesti univelkaa kertyny vaikka vielä ei oo vauva ees syntyny. Mut jos tuo vloppu helpottas univelkataakkaa.

tsemppiä meille viimeisille odottajille ja onnea jälleen vauvoista :)

39+1
 
"rosma"
Täällä 40+2, vihdoin supistelee mutta kysymys on, supisteleeko vieläkään tarpeeksi! Iltapäivällä olin hetken jo ihan varma, että NYT, mutta vähän on meno rauhoittunut. Saa nähdä, mitä tulee nukkumisesta. Joten kuten olen tähän asti saanut unta kasaan ja päivällä sitten lisää, jos yöstä on jäänyt puuttumaan. Joo, myös täällä aivan epänormaalit siivoamisen määrät! Ja kaupungilla ramppaan kaikista pikkuasioista, jotka vain keksin. Harmi kun meillä ei oo saunaa...
 
Täällä torstai alkoi rusehtavalla limalla, mutta sitä tuli koko ajan vain ihan niukasti. Neuvolantäti neuvoi petipuuhiin miehen kanssa ja mikäs sen romanttisempaa;). No nukkumaan mennessä tuntui, että saattoi olla jo supisteluakin, muttei mitään kunnollista. Nyt puol viiden aikaan yöllä vessassa käydessäni jäi paperiin jo kunnolla limaa, jossa verta. Pönttöön lorahti myös iso määrä nestettä, ei pissaa, mutta saattoi lapsivesien sijaan olla vaikka valkkariakin. Missään tapauksessa vedet eivät vielä ainakaan menneet kunnolla. Nyt sitten supistelee jo ihan taatusti, prkl, miksei kukaan muistuttanut, että tämä sattuu niin maan pirusti...Toivottavasti tämä nyt kuitenkin lähtee tästä eikä lopu ilman että jotain kunnollista tapahtuu....Sattuuu!!!!
 

Yhteistyössä