Tammivauvat 2010

Kirjoittelitte lasten pituusennusteesta. Milloin sellainen tehdään ja miten? Siis normaalilla neuvola käynnillä? Siis kun ei mulle ole mitään ikinä sanottu, ja vanhin lapsi täyttää jo kuitenkin 7v tänä vuonna.. Taitaa siis vaihdella tuo. Pitääkin seuraavalla kerralla itse kysellä.
Olishan se kiva joku arvio olla, vaikkei se tietenkään mitään takaa :D

Täällä pikkuinen on vaan ruvennut valvomaan pidempään. Eilen valvoi yli kahteentoista. Olen välillä aika poikki. Varsinkin kun en muutenkaan ole yhtään ilta/ yö ihminen :ashamed:

Iloista päivää kaikille! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Mitä te muut olette tarjonneet?

KiaralA ja Nappi 3vkoa 1vrk :heart:
Meillä tarjottiin voileipäkakkua(kinkku&kala), karjalanpiirakoita+munavoita, täytekakkua, kuivakakkua, pullakranssi ja lusikkaleipiä :) Tein itse voileipäkakut ja täytekakun, muut tuli isovanhemmilta. Mutta oli noissakin väkästäminen, kun edellisenä päivänä tein siivooamisen ja vauvan hoitamisen ohessa... Koristelin ristiäispäivän aamuna ne vielä. Ja karjalanpiirakat paistoin edellisenä päivänä, ristiäisiin sitten vaan lämmitettiin niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Kirjoittelitte lasten pituusennusteesta. Milloin sellainen tehdään ja miten? Siis normaalilla neuvola käynnillä? Siis kun ei mulle ole mitään ikinä sanottu, ja vanhin lapsi täyttää jo kuitenkin 7v tänä vuonna..
Meillä on joka lapselle laskettu pituusennuste 2-vuotiaana. Jotenkin se lasketaan sen hetkisestä pituudesta verrattuna vanhempien pituuteen. Mutta en kyllä yhtään muista kellekään kolmelle annettua ennustetta...
 
Pituusennusteista sen verran, että ne tosiaan on ennusteita. Meidän 11-v meni pienenä käyrien alareunoilla ja pituusennuste oli sen mukainen (muistaakseni pituus reilu 150 senttiä!) 8-vuotiaana sitten alkoikin kasvamaan pituutta ja tuli painoakin enemmän. Käytiin luuston ikäkartoituksissa ja hormoonikokeissa. Kaikki ok, tyttö vaan alkoi kasvamaan vasta tässä iässä.

Vanhan kansan mukaan pituusennusteen voi laskea pituus 2 vuotiaana x 2. Neuvolassa katsotaan vanhempien pituudet myös ja piirretään käyrää...
 
Hipkukka =)

Meidän pikkuiset ovat saaneet tänään nimet. Neiti huusi lähes koko toimituksen ajan ja poika oli ihan rauhallinen. Onneksi ne juhlat on nyt vietetty..... :D

Univaje on aika jännä juttu. Ei minua juurikaan päivisin väsytä, mutta muisti pätkii ja välillä ei kaikki ole kotona. :LOL:

:heart:
 
:wave: Meillä on aloitettu soseet.

Poika on niin nälkäinen koko ajan ja syö 2h välein sen 1,5dl vähintään, huutaa illat ja syötön alut niin alettiin antamaan marjasosetta. Näyttäis toistaiseksi tehoavan.
Tytölle on annettu maistiaisia, ei niin paljoa haluakkaan.

Niin, ollaan siis 2,5kk eli väärin tehdään tässäkin taas kuten aiempienkin lasten kohdalla :D
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Käyn lukemassa kuulumisia joka päivä mut ikinä ei jaksa eikä kerkee kirjotella mitään.. Meillä kaikki menee täällä tosi hienosti! Pojalla taas tiheän imemisen kausi, viimeeks oli 3vk vanhana.. Yöt menee 4-7h yö unilla putkeen.. Illalla tankataan ja rajusti! Pari kertaa joutunut antamaan korviketta kun tissit illalla niin tyhjät.. :)

Huomenna neuvola.. Saas nähdä onks 5 kiloo jo menny rikki :D sellanen pullukka toi mein poika :D


Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa-06:
Lääkäri kirjotti mulle Cerazette-reseptin, eikä olis antanut niitä ilmasia 3kk:n pillereitä ollenkaan jos en olis kysynyt :kieh:
Mitä? Saaks jostain jotain pillereitä ilmasiks vai mitä tarkoitit?! =)

Nyt nopeesti ilta tankkauksen välissä suihkuun :wave:

Jaksamista kaikille..ja maidon tuoksuista yötä :heart:


iiris ja poika 6vk
 
Pikaisesti tulin kertoilemaan neuvola kuulumiset. Lapsi parat saivat kumpainenkin kaksi rokotepiikkiä :'( Kyllä on lohduton itku ja syyttävä mökötysilme pienillä. Ikää laposilla on 5kk (~1kk3vko). Poika 4815g ja 55,8cm. Tyttö 3950g ja 52,9cm (tarkkaa, tarkkaa tuo mittaaminen :LOL: )
Hyvin ovat kasvaneet käyriensä mukaisesti :D

Nyt pitää mennä lämmittelemään soseita. Meillä maistellaan tänään ensimmäistä kertaa lihasosetta :p
 
iiris ainakin mä olen saanut sekä esikoisen jälkeen että tämänkin jälkeen ne minipillerit 3kk:si, ja käytäntö on. Asutaan eri kunnassa nyt kuin edellisellä kerralla.

Tänne ei ihmeempiä. Pää tuntuu olevan laho, kuin unessa olis. Esikoinenkin alkaa toipua hurjasta 2 päivän kuumeestaan,meno on jälleen sitä luokkaa :D Huomenna pakko lähteä kylille kun en jaksa enää keksiä tuolle tekemistä... Ja ristiäisiin on lähettävä metsästää tarvikkeita. Nii paitsi että johan me illalla lähetään kun mennää parturiin, ja äippä saa rakennekynnet...kuinkahan vauvanhoito- hanskat kädessä?!

Santtu ja kasvava vauva huomenna 7vk
 
prinsessa-06: Hyvin niillä kynsilläkin voi vauvaa hoitaa. Itsellä ei juuri nyt ole rakennekynsiä, mutta kahteen otteeseen ollut pidemmänkin aikaan (geelikynnet) ja voisin väittää, että ovat paljon kätevämmät kuin omat kynnet (jos et nyt mitään hurjan pitkiä ja teräviä aio ottaa) :D Ainakin omani olivat erittäin kestävät ja tylpät, joten en saanut niillä mitään vahinkoa aikaan itselleni enkä muille :) Itsellänikin tekisi mieli mennä ottamaan kevääksi kauniit kynnet :)

iiris- Mä sain kans ilmaseksi 3kk pakkauksen:) Muista kysyä lääkäriltä, jos et muuten saa!

Me oltiin tänään ottamassa rota-rokote sekä pneumokokki. Hienosti meni eikä ainakaan vielä vauva oireile mitekään :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Me oltiin tänään ottamassa rota-rokote sekä pneumokokki. Hienosti meni eikä ainakaan vielä vauva oireile mitekään :)
Öööö... siis oletko sä ostanut tuon pneumakokkirokotteen..? Myydäänkö niitä 'jo'? Vai osallistuitteko siihen tutkimukseen, missä ehkä saa tuon rokotteen?

Meillä pojalla meni tuosta rota-rokotteesta maha aivan sekaisin ja kipeytyi kovin :( pari päivää kesti ja sitten helpotti
=)
 
Moikka!
Täällä oli viikko sitten neuvola ja poika oli silloin 7 vkoa:
6335g ja 63 cm...
Nyt syö öisin 2 h välein ja on alkanut kuolaamaan ja tunkee kokoajan sormia suuhun. Mietin vaan että voiko olla hampaita (eihän niitä vielä pitäisi tulla)tuloillaan vai mikä juttu tää nyt on! Neuvolassa lääkäri kyllä kyseli että josko olis laskettuaika ollu väärin kun on 1 kk pidemmällä jo kehityksessä kuin normaalisti!? Mut ei se L.A oo voinu olla väärin.. kun np ultrassa täsmäs niin tarkasti.

Niin, mulla ollu menkat ja nyt on toi ovis, vaikka täys imetyksellä tässä tosiaan mennään (eilen omalla gynellä jälkitarkastus ja ultras samalla..)

tällaisia uutisii..

tammikuun4 ja meloja.. :heart:
 
tammikuun4 mietin ihan samaa, että onko meidän pojalle jo tulossa hampaita. Työntää koko nyrkkiä suuhun ja sitä "kaluaa".. samalla tavalla olen nähnyt muiden vauvojen tekevän kun tosiaan hampaita tulossa. Mutta viime viikolla katsoi kyllä neuvolassa, että ei näy vielä ainakaan hampaita. Ikää myös se reilu 7 viikkoa.

Minäkin sain 3 kk ilmaiseksi minipillereitä, lupaili vielä toisenkin 3 kk:n satsin myöhemmin maksutta :D

Ehdin jo rustaamaan enemmän juttua tuonne kerhon puolelle =)
 
tammikuun4 ja Lumi onhan se mahdollista, että hampaita on tulossa! Meidän pojalle sellainen putkahtanut suuhun 1,5 kk:n iässä. Harvinaistahan se on, mutta ihan mahdollista.

Nyt meillä on jo pari kertaa koitettu naskalia testata tissiin :kieh:
 
Heipsistä!

Pikakuulumisia täältä, kun kaveri tulossa kylään!

Yöt parantuneet, että syö 2 kertaa nyt yön aikana ja sitten siinä 4-5 aikaan alkaa ilmavaivaähinät. Niitä vaivoja tosiaan on jonkun verran ja aiheuttaa tollasta vaikertelua ja ähinää ja puhinaa. Muutoin on ihanan rauhallinen ja helppo vauva kyllä. Seurustellaan kovasti jo ja hymyjä tulee. Leikkimatolla viihtyy hetkiä, varsinkin jos veli on vieressä viihdyttämässä. Me ulkoillaan tosi paljon ja poika nukkuukin hyvin vaunuissa, mutta myös sisällä uni maittaa.

Eipä tässä varmaan muuta tällä erää, ajatus katkes kun kaveri soittaa skypellä :D

-c- &poju 8 vk
 
Täällä on pino hiljentynyt. Taitaa vauvat vaatia aikansa jokaiselta. En itsekään ole paljon ehtinyt kirjoitella mutta jos nyt useammin kun alkaa tuo päivärytmi löytymään.

Kauheeta kun te puhuitte jo hampaista. Mä toivon ainakin, että meillä ei vielä hetkeen niitä tulisi. Se kun saattaa sitten lopettaa imetyksen jos alkaa nännejä puremaan.

Ketäs meitä olikaan Tampereen suedulta täällä? Kun en enää muista. Olisiko porukka halukas tapaamiseen jossain?

Meillä nyt sitten lopettettiin toistaiseksi d- vitamiinin antaminen. Nyt on illat ollut rauhallisia ja itkut jäänyt pois. Vitamiini kun tuntui "käyvän" vatsassa kun sitten meni maitoa. Masu oli kuin ilmapallo ja itku se mukainen. Koitan seuraavan kerran sitten kun harjoitellaan kiinteiden syöntiä.

Sitten lopuksi vielä pieni myynti ilmoitus. Mulla olisi kahdet mustat imetysliivit kaupan jos jotakuta kiinnostaa. Koko olis 90C ja ovat uusia. Yv:nä voi kysellä lisää.


 
Meillä kans tyttö tunkee nyrkkejä suuhun ja kuolaa mutta minusta se ainakin meidän kohdalla liittyy ihan puhtaasti tähän ikävaiheeseen ja "käsien löytämiseen". Neiti on siis löytänyt kätensä ja haluaa tutkia niitä koko ajan ja vauvathan tutkii kaiken laittamalla sen suuhun. En epäile, etteikö se jonkun vauvan kohdalla voi todella tarkoittaa hampaiden tuloa mutta meidän lapsilla ne on puhjennut vasta lähempän 9-11 kuukauden iässä joten en usko, että tällekään niitä vielä olis tulossa.
 
Vauva-10: Täällä olisi yksi Tamperelainen ja mieluusti mukana tapaamisessa. Tosin mulla on tuo 2 vuotias mukana, ja kun autoa ei ole päivisin käytössä niin on vähän järkkäämistä kulkemisen kanssa mutta eiköhän sen saa järjestymään. Pitäskö tuolla kerhon puolella suunnitella?

-c-
 
Meidän vauvat kävi tänään neuvolassa. Pojalle oli tullut painoa liki kilo kolmessa viikossa. :heart: Nyt painoa on 4300kg ja pituutta 55cm. Neidin mitat on 3920kg ja 54cm ja ikää heillä on 9vk. Ei otettu vielä sitä rotavirus rokotetta. Eikös se sellainen ollut mitä tarjotiin. Aloitan muutenkin rokotteet, ehkä vähän myöhemmin, kuin 3kk ikäisenä.
Aloitettiin vellin antaminen pari päivää sitten. Sen jälkeen on nukuttu yksi pidempi pätkä. n.22-03. Varsinkin neiti tykkää kovasti. Soseita aloitellaan 3kk ikäisenä. Enie Ei taideta mekään mennä ihan suositusten mukaan. :D

:heart: :heart:
 

Yhteistyössä