***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Täällä rv 31+6

raudanpuutosta, liika lyöntisyyttä sydämessä, rytmihäiriöitä, närästystä ja unettomuutta.

Tästä raskaudesta on seesteisyys kaukana!
Kaikista pahiten koettelee unettomuus ja liian kova syke, taaperon kanssa kun ois kuitenkin jaksettava...

Onneksi joulu tulee ja mieli väkisinkin paranee :heart:
kaippa sitä pitäis yrittää sitä unta, eilen valvoin kolmeen asti ja aamulla seiskalta herätys eikä mitään mahdollisuutta päikkäreihin...

Jaksuja ja hyviä vointeja mammoille ja masuvauvoille :heart:

Tinii+masuvauva MELKEIN rv 32+0
 
Minävaa Joo siis mää pohdiskelin kans tota että miten on mahdollista ku mie päivittäin popsin hedelmii ja salaattia ja mahollisimman terveellisesti yrittäny syyä enkä koskaa oo ollu näin skarppina syömisen suhteen nii eiku vaa paino nousee liikaa, nousis ees kohtuuvella. tai sit minnuun vaan tarttuu noi kilot niin hyvin. Saa olla kateellinen niille joile painoo nousee vaa muutama kilo koko raskaudes ja ite saa sit hiki päässä karistella kiloja pois synnytyksen jälkee. saa vaunuja lykkii etiäppäi kyllä iha hurjana sitte.

Neuvola täti ei kyllä painon suhteen puuttunu asiaan ku kysy vaa että oonko syöny suolasta paljon ja kehotti välttämään suolaisia ruokia kuten sipsejä ym ja sit sellasii makkaroita ja juustoja missä paljon suolaa, ja minä ku luulin että se makeesta ois johtunu.

Sf mitta oli mulla viimeks 31+0 30,5cm ja nyt 33+0 31cm
ei paljon ole nyt kasvanu.

Kiva ku nyt on vähän pakkasta jo jospa se jouluks sen lumen satais.
pitänee tänää käydä kapungissa vähä ihmistenki ilmoilla ku en oo pitkää aikaa käyny taas.

Tein muuten eilen luumurahkaa siis pelkkä rahka ja luumu marmeldia ja ripaus vanilja sokerii, nii tulipa hyvä eikä liene kaloripitoinenkaa ku ei oo kermaa
 
Valvottu yö taas yö aika huolella. Eli supisteluitahan siitä sai kun apteekissa kävi.
Täytyy nyt koittaa loppu viikko vaan maata eikä laittaa tikkua ristiin, että pääsis sitten ensi viikolle asti. Sitten ei enää ole niin hätää.

Kaneli87 Marmelaadeissa ja hilloissa on tautisesti sokeria joten niistä äkkiä tulee kaloreita. Tietty riippuu paljonko sitä olet laittanut.
Itse syön rahkaa paljaltaan tai sitten vaikkapa ananasta siihen sekoitettuna tai mansikkaa tms.

Paino Siis mulla kans tuli painoa alussa ihan hirveällä kyydillä vaikka en syönyt juuri mitään ja tankkaukset oli vaan sitä nestemäistä.
Nyt kun saarnojen jälkeen olen koittanut syödä säännöllisesti edes leivän nurkasta vähän jotain niin ei ole paino noussut niin kovaa tahtia.
Mutta on sitä tässä raskaudessa jo tullutkin 15kg joten ei ole tarpeen lisää tulla, tosin paino on noussut nyt samaa tahtia mitä vauvojen painoa on kertynyt, eli siinä mielessä ei mitään huolta pitäis olla. Onhan siellä toki pelkästään jo vauvoista tällä hetkellä se 6kg, mutta ei se 9kg taida istukoihin ja muihin huveta joten muutakin painoa lienee tullut.
No, en nyt kanna siitä huolta, pudotellaan ne kilot sitten pois kun vauvat on syntyneet.

Enie + Nörtti ja Hissu 36+3
 
Kärsiikö joku pahoinvoinnista? Mä totesin tänä aamuna et mikä menee alas..voi hyvinkin tulla ylös. Kauheen etova olo :x Vuotoa ei eilisen iltapäivän jälkeen ole ollut.

Muuten on ollu ihan hyvä olo. Supistellukkaan ei ole eilisen imuroinnin jälkeen. Miehen sisko tulee tänään kyläilee meille,josko sais vähän apua lasten kanssa.

mulish ja hippula 31+5
 
Täällä poksuu myös :heart: 35 :heart:

Täällä kans pitäisi järjestää tytön 3-vuotis synttäreitä jotka aion pitää 12.12.
Tyttö on syntynyt kyllä 17.12, mutta mielestäni menee liian lähelle joulua jos sillon pitää.

Pitäisi tämän päivän aikana leipoa vähän piparia ja jotain muita pikkuleipiä lasten kans.
Mutta nyt täytyy mennä keittelemään ruokaa.

lokakuu10 ja saukko 35
 
kaneli87 itte teen kanssa aika usein erilaisia rahkoja ilman kermaa. Nyt oon tehnyt noihin vauvasoseisiin niin ja syönyt banaanin kanssa.

paino Mulla taas on käynyt jotenkin päinvastoin. Ei nouse,kun sen mitä vauvasta ja muista lisukkeista tulee. Ehkä pari kiloa tullut muuta. Normaalisti nousee tosi herkästi jos en käy lenkkeilee/salilla ahkerasti..ja vahtaa mitä syön. Nyt kun en oo ottanut mitään stressiä syönnistä niin ei nouse.

 
JES!!!! lääkäri kävi ja sanoi että pääsen kotiin jos oloni on sellainen että hyvältä tuntuu ym. :D JES!!! Tää tyttö oottaa nyt kyytiä sairaalalta kotiin. Lääkäri vaan käski otttaa hyvin hyvin rauhallisesti nää seuraavat viikot. HB oli noussu 90 :D Nyt on vaan otettava todella rauhallisesti. Voitte vaan kuvitella kuinka ikävä mulla on mun tyttöä jonka vihdoin tänään nään kun äitini tuo hänet. :heart: :heart: :heart:


KiaralA :heart: :heart: Vaavi rv 32(joka masussa viel toivottavasti jaksaisi olla muutamia viikkoja)
 
Kaneli 87 Suolaisista tulee kyllä nestettä paljon, et kannattaa pitää niitä vähän silmällä. Kyllähän mullakin on päiviä kun tulee mätettyä herkkuja, mut en mä niitä nyt kilotolkulla syö. Nooh.. peli on jo menetetty, syön nyt kun "vielä voin". Kun vauva pullahtaa niin saa rääkätä itseään lenkillä ja jumpissa. :LOL:

Painonvartijoiden rahkan ohje:
1prk rahkaa, 0,5dl rasvatonta maitoa ja makeutusainetta maun mukaan. Siihen sit marjoja tai hedelmiä joukkoon vaan! :D
On muuten hyvää jos rahkasta tykkää. Makeutusaineen tilalle voi laittaa sokeria, jos ei halua raskauden takia sitä käyttää. Huomio vaan sit ettei laita desitolkulla sokeria, ellet halua lisäkaloreita. :)

KiaralA Kiva jos pääset kotiin, vaikka mikäs noita suloisia rääpäleitä on katsoessa. :D Eilen "lääräsin" kaverin 3kk vauvaa, oli se vaan niin ihana. =)

(.) Tänään piti siivota, mutta heräsin niin kiukkuisena, että ajattelin jättää myöhemmälle. Voi että miten kiukuttaa kun kaikki tavarat tippuu käsistä ja joutuu kyykkimään niitä tän mahan kanssa! Ja sit kun kyykit niin alkkarit valuu ja housut valuu ja AAAAAAARRRGGGH!!!! :$ Esikoinen oli vielä jättänyt vaikka mitä tavaroita lattialle. Sillekin kiukuttelin aamulla ilman syytä ja sekin harmitti sit. :headwall: Luulis että olis aamu alkanut hyvin kun en herännyt vessaan kertaakaan (en ainakaan muista, ellen ole unissani kävellyt)! Heh.. Nyt sitten huudatan musiikkia niin että kuuluu.

Vauvasta on tullut tosi hiljainen.. välillä saa sellaisen lyhyen potkurumban ja taas rauhoittuu. Eikä supistele vieläkään juuri ollenkaan. Kaveri sanoi, että tyyntä myrskyn edellä, mut ei kyl mun tuurilla. Parempihan se olis vasta sit joulun, synttäreiden ja uuden vuoden jälkeen ihan ajallaan.

T.Känkkäränkkä ja hissukka 35+2
 
Enie nii aattelin kyllä että siinä on varmasti sokereita kaameesti mutta pitää vaihtaa johonkin muuhun se nii vois sit sitä syödä jos oikee tuntuu että makeeta tekee mieli.
Niinku tuossa
MILLIS antoi tosi hyvän vinkin että vauvan soseita lisätä siihen vois toimii kokeilen heti tänään. Kiitti vinkistä !! :heart:

minävaa joo tolla kyseisellä rahka ohjeella tein sitä niin maistu kyllä hyvälle mutta en laittanu muuta sokerii ku sen vanilja sokerin ja mitä nyt sit siinä marmeladissa oli(vissii ihan liikaa)

No nyt laskelmien mukaan painoo ois tullu 13kg kuta kuinki. ehtiihän tuo viel nousta :whistle:

Nyt on nukuttuva vähän jos tää vauva antaa nukkua kun on taas ollu nii vilkkaalla päällä koko aamun ja potkii edellee kylkiluiden tasolle.

Millä viikoilla nää vauvat yleensä rupee sit kiinnittyy lähtö asemiinsa?? ja tuntuuko liikkeet sit alempana sen jälkeen eli huomaako sen sit jotenki kun vauvan pää on siellä lantiossa kiinni
 
Rahkan ystävät: Kannattaa laittaa rahkan joukkoon vaahdotettua Creme Vanillaa, tulee tosi hyvää, eiikä tarvitse enää yhtään lisätä sitten sokeria. Creme Vanillassa on kuitenki vaan 15% rasvaa, eli puolet vähemmän kuin oikeassa kermassa :p

Mun ehdoton suosikki on vauvan mangososeesta tehty versio, toki luumuinenkin on hyvää, ja tosiaan sekin vauvan soseesta, ni ei ole niin sokerista, kuin marmeladista tehty.
J.t
 
kaneli87, mie olen ymmärtänyt sen niin että uudelleensynnyttäjällä vauvan laskeutuminen ja kiinnittyminen voi tapahtua vasta synnytyksessä, tai sitten hyvin lähellä sitä. Ensisynnyttäjällä voi vauva kiinnittyä jo viikkoja etukäteen. Itsellä viimeksi ainakin viikolla 36 ultrassa huomattiin että oli jo kiinnittynyt ja pään aukileetkin ihan kasassa vaik syntyi vasta 5 viikkoa myöhemmin. Silloin lääkäri kyseli et onko aiempia synnytyksiä koska jos olis ollut, niin sit kuulemma olis jo synnytys alkamas. Mut olin siis ensisynnyttäjä silloin. Viimeksi ainakin itse huomasin että siinä vaiheessa kun oli kiinnittynyt niin se pää todella painoi siellä alhaalla tosi paljon enemmän kuin aiemmin. Ja jos päätä koitin tunnustella itse niin sitä en enää tuntenut koska oli niin alhaalla, aiemmin tunsin pään siinä ihan alavatsalla, niin kuin tunnen tälläkin kertaa.

Täällä vaihteeksi valvottu yö... poika heräili koko alkuyön ja haettiin sitten lopulta viereen kun ei jaksettu enää käydä tuttia työntämässä suuhun ja jatkoi unia meidän vieressä mut kolmen maissa mies herätti et poika onkin ihan tulikuuma... ei mitään nuhaa, yskää, ei pilkkuja tms. mut kuumetta yli 39, kunnolla ei saatu mitattua, mut ainakin 39 asti ehti nousta mittari. Annettiin panadolia eikä laskenut ni annoin sitten pronaxenia ja nyt olis 38,2. Mut kuinka usein oikeesti voi olla kipeenä.... tää on jo niin mones kerta tänä syksynä. Mut olisko tää nyt sit kuiteskin jotain rokkoa eikä flunssa tulossa kuitenkaan tällä kertaa. Pojan posket on tosi punaiset, mut ne saattaa olla tietysti ihan kuumeestakin. Soitin terveysneuvontapuhelimeen ja siellä ehdotettiin enterorokkoa tai parvorokkoa. Kuulemma tässä vaiheessa ei parvo enää olis vaarallinen sikiölle. Nyt sit odotellaan jos jotain ihottumaa ilmaantuu, muttei kuulemma tarvii lääkäriin lähteä. Nyt poika nukahti ni jos kävis vaik itekin kokeilee jos sais unen uudestaa...

Naps 33+3
 
Kaneli87 Marmeladista ja hillosta tulee Painonvartijoiden pisteissä 1 rkl /0,5 pistettä ja sokerista 1 tl /0,5 p. Tuosta vanillapurkista tulee 2,5dl /12,5 p. ja normikermasta (muistaakseni) 2dl /20p.
Ihan viitearvoksi, että mulla oli päivässä 20 pistettä kun painoin 74kg, eli ei tuo nyt niin kauheasti ole. Hyvin käy pullasta kun laittaa hilloa paahtiksen päälle. :)
Mulla on näille viikoille tullut se reilu 23 kg painoa, joten eipä tuo 13kg vielä mikään hengenhätä ole. Mulla jäi sairaalaan viimeksi se 10kg (olin siellä 5pv)..

(.) Kauhee urakka, pyyhin lattiat ja imuroin joka nurkan.. vielä kun jaksais kosteella vetästä ja pyyhkästä pölyt. *huoh*

Minävaa ja pampula 35+2
 

Yhteistyössä