***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Tulin kattelemaan joskos olisi ollu Enieltä uutisia. Muttei vielä :)

Täällä taas on koko päivä ravattu kaupissa.. kun ei vaan oo muutakaan tekemistä :/

Seinät lähinnä kaatuu niskaan.

Pippur1 ja masumuru 38+1
 
Heissan kaikille.Ajattelin josko mahtuisi mukaan vielä loppumetreille tänne teidän kanssanne "ähisemään" ja valittamaan :LOL: .
Tänään 35+1 neuvolalääkäri ja kuulumisia sieltä seuraavia:
Kohdunsuu auki n.1,5-2cm,pehmeä ja kaulaa jäljellä n.2,5cm
Sf 37cm,että yläkäyrien yläpuolella mennään ja reilusti.Vauvanpää ei vielä kiinnittynyt mutta ihan tuolla alhaalla on että ei toivon mukaan enää menis kauaa kun kiinnittyis lähtöasemiin.
Ja pääsis tositoimiin,mulla siis ihan järjettömän tuskanen olo kun saa kylkiluut ja kyljet kyytiä vauvan potkuista ja ei ole mikään hiljanen hissukka masussa.Olen tässä nyt viimeiset kolme yötä valvonut vauvan liikkumisen takia kun tekee niin kipeetä ettei oo mitään rajaa ja tuntuu että väkisin punkee kyljistä ja alapäästä läpi.Onneksi ens tiistaina neuvola että saan vaadittua painoarvioon ultraan lähetteen.oli lääkärikin sitä mieltä ettei ihan pieni kaveri masussa asustele,muttei sitten ottanut asiaan enenpää kantaa.

Olen jo tässä muutamia öitä lukenut teijän juttujanne kun saanut valvoa ja ajattelin liittyä seuraanne.Liitoskipuja ja vaikka mitä vihlomisia on saanut kokea.kyllä tämä raskaus on niin omaa maatansa kuin edelliset(nyt uusi mies siis minulla) ja edellisestä synnytyksestä yli 7 vuotta aikaa.kuitenkin sitä muistaa edelliset raskaudet hyvin.
Eli omaa taustaa: kuudetta siis odottelen ja la olis 14.1.2010.Itse olen 35v.entuudestaan 4tyttöä ja yksi poika ja nyt olisi poika tulossa.

Tulihan sekavasti sepustettua mutta koittakaa otta tolkkua,alkaa univaje vaikuttaa |O .

Velmuliina ja Juniori 35+2(lauantain puolella kun ollaan jo)
 
:hug: Kaikille sitä tarvitseville!

(.) Ärsyttää aivan suunnattomasti kun ensin pitää 6 viikkoa varpaisillaan ja hädissään, mutta sitten kun saisi tulla... Niin mitään ei tapahdu.. No ollaanhan tässä taas hereillä (kuten joka yö) ja supistelee, mutta ei näillä vielä synnytetä... :kieh:

Elayne ja Mervi 37+2 (La: sta tullut niin monta arvioita, et nyt mennään keskiarviolla eli 1.1.2010)
 
huomenia!
Juu, vahva epäily että enie on pikkuset saanut jo maailmaan :heart:
kuulumisia kovasti odotellen.. Ja kohtahan täällä alkaa jo varmaan muillakin tulemaan vauva uutisia.. :heart:

s-a-j rv 38:lla mennään :wave:
 
Huomenta :wave:
:hug: kaikille tarvitsijoille :heart:
Näyttää olevan supisteluja, vihlomisia ym vaivaa melkein kaikilla liikkeellä. No kohta kaikilla helpottaa kun vauva on sylissä
:heart: :heart:
Ja tervetuloa uusille :flower:
Mammaroi: asustellaan aika lähekkäin =)
Lapsigalluppi:mullehan tämä on jo kolmas ja ehkä riitäis mulle mutta miehelle tää on eka joten luulen hänen haluavan lisää..saa ny nähä sitte

Kyllä vaan alkaa olla jännät paikat yhellä jos toisella..ei mene kauaa kun vauvauutiset on päivittäisiä =)

Oma (.) Tänään poksahtaa 35+0!!!

Vitsi vieköön kyllä vain on ihana päästä tästä mahasta..olo on niinkö rantautuneella valaalla :/ supistelee, välillä oikeen kipeestikki ja polte alapäässä on joskus erittäin tuskanen |O
Toisaalta taas jännittää synnytys..käyhän se niiiiin kipeää..no lopputulos on kuiten niin ihana :heart:

Viikonloppuja kaikille =)

Katjuska ja maha 35+0
 
Jokohan kohta niitä uutisia Enieltä tulis =)

Kiitos kaikille myötätunnosta,joku kyselikin miten lääkäreiltä voi tuollainen jäädä huomaamatta...samaa ihmettelen minäkin..kaiken huipuksi minun piti päästä seuraavana päivänä oman sairaalan korvapolille tutkimuksiin,ni ne käännytti mut pois vaik oli lähete ja käski soittaa seuraavana päivänä...sit ku soitin ni ne sano et pisti lähetteen takas sinne ekaan sairaalaan ku siel on synnytyslääkäri myös kenen kans voi keskustella...prkl...pääsen vast ens ke tutkimuksiin...

Piiuli82: Kiitos,voitko kertoa vähä lisää...mulla on korvan takaa alue ihan hellä ja lisäksi tää päänsärky ei helpota vaikka otan lääkkeitä...olikos siul samaa?

Aika on kyl menny tosi nopeesti,vaikka nyt kyl tuntuu et se matelee...kohta täälläkin saadaan melekein päivittäin lukea vauvauutisia...ihanaa =)
 
36+0 POKS Ajatella, että 37 raskausviikko alkaa.... Viikon päästä täälläkin jo poksutaan täysaikaisuutta. Pelkäsin niin älyttömästi, että vauvat syntyy paljon etuajassa ja nyt ollaan tässä.
Käynnistys ajankohtaa oon miettinyt. Eilen polilla hoitajalta kyselin ja todennäkösesti rv 37-38 käynnistetään. Sehän osuukin kivasti tuohon jouluviikkoon.
Keskiviikkona on taas viisaampi. :D
 
Peikonpähkinä onneksi olkoon opiskelupaikasta! Voin uskoa, että tulee mahtava neuvolantäti sinusta kun on kätilön tausta pohjalla =)

Ja tervetuloa kaikille uusille! :wave:

Omaan napaan ei ihmeitä. Lilliputti hikottelee nyt aika usein ja pitää aina alkuillasta jumppatuokioitaan. Olen nyt yrittänyt hokea itselleni, että enää muutama viikko (reilu kolme!!) laskettuun aikaan ja olen saanut pientä paniikin poikasta nostatettua :LOL: Tänään ajattelin vielä katsoa neuvolasta keväällä saadun dvd:n (odotuksesta, synnytyksestä ja vauvan hoidosta) kun en siitä enää mitään muista.. Jos saisi vähän enemmän ajatuksia nyt siihen vauvan syntymään.

Tietääkö kukaan, kuinka pitkiä matkoja vauvan kanssa voi tehdä alkukuukausien aikana? Jostain muistan kuulleeni, ettei suositella kovin pitkiä aikoja kaukalossa olemiseen. Meidät on nimittäin kutsuttu 4 tunnin ajomatkan päähän tammikuun lopussa/helmikuun alussa, jolloin vauva olisi siis n. kuukauden vanha. Voi olla että tulisimme vielä samana päivänä takana, jolloin tulisi 8 tuntia autossa olemista; se varmaan ainakin on liikaa? Mites tuo 4 tuntia? Voihan se kyllä olla, ettei siinä vaiheessa itsekään jaksa minnekään lähteä, mutta kunhan nyt mietin :D

Pakko vielä vähän hehkuttaa, että mies on ollut nyt ihana viime aikoina :heart: Alkuraskaudessa kun tuntui, ettei oikein ole mukana tässä odotuksessa niin nyt ainakin on =) Aivan ihana kuunnella, kun mies puhuu tulevasta ja vauvan hoitoon liittyvistä asioista :heart: Ja saan hemmottelua hieronnan merkeissä joka päivä jne. Voi olla karu paluu arkeen synnytyksen jälkeen, kun hemmottelu loppuu varmaan siihen :LOL:

Lumi ja Lilliputti 36+5
 
pinkgreen Niin ei teidä jos Liinulla kiire syntyy tulevan mummon synttäripäivänä. =) annettiinko sulle vauvan painoarviota?

velmuliina Tervetuloa joukkoon. :)

lumiItte oon kanssa miettinyt tuota matkustelua juttua, koska haluttaisiin viedä pikkuinen mun vanhuksille näytille jonne on 4-5 tunnin ajomatka. Mietinkin, että jos pysähtyy hiukan useammin ja ottaa vauvan kaukalosta pois...mut pitää kyselä neuvolasta mielipidettä sitten asiaan.

millis ja liinu 36+5
 
Millis: Ei annettu:( Lääkäri totesi jo alussa kandille, et hän ei tee koskaan painoarviota kun ne kuulemma heittää aina niin paljon. Ja oisin ite tosi paljon toivonu jotain arviota! :( Sen verran sain tietoa ongittua, että normaalikokoinen, mutta siro vauva ois tulossa. Täällä kans jännätään jos Tilleri syntyykin tulevan mummon synttäripäivänä (28.12) :D
 
Huomenta :wave:

Joo kyllä taitaa Eniellä olla kiire vauvoinensa. Kumminkin niitä on tuplasti enemmän :D

Täällä suht hyvin nukuttu yö takana vaikka jokaseen asennonvaihdokseen herääkin :)

Tervetuloa uudet!

pippur1 ja masumuru 38+2
 
Salusiini
POKS 37+0 Mihin tää aika on kadonnu? Mä keväällä lohduttelin itteäni et ei tässä ole mikään kiire, tämähän syntyy sitte vasta kun on pimeetä, pakkasta ja lumi maassa. Kävin tuossa koiran kanssa lenkillä ja siellähän sitä oli... pimeeetä jne :eek:

Kauheesti olis vielä tekemistä ja laitettavaa, ja sitte tulee vielä toi joulu tohon väliin sotkemaan. Kauhee ressi :p No pyykkikone saa huutaa ainakin jouluun asti joka päivä, ja ukko pitää potkia tekemään siivous- ja järjestelyhommia.

Sitte vaan jännäämään kuin tässä käy. Minen ole tuohon synnytykseen/vauvan tuloon ole osannut varautua juuri mitenkään. Täällä ei järjestetty mitään perhevalmennuksia tms. Sairaalan power point- "valmennuksesta" käteen jäi lähinnä kasa puhelinnnumeroita, niin että "soitellaan - ei saa tulla liian aikaisin"

Kauheeta valitusta tuli - sorry. Nyt vähän suklaata koneeseen niin kohta on taas olo iloinen.
 
pinkgreen Ei mullakaan olisi mitään ultraa tai kokojuttua ollut jos en olisi sattunut olee edellisinä päivänä naikkarilla. Mulla sattui olla jalkojen takia lääkäri siellä. Se vaan sitten sanoi, että hänpä tekee sulle ne samalla niin ei tartte neuvolalääkärille mennä. Meillä on tulevan mummon synttärit 30.12. =) Eli silloin Tilleri syntyisi aiemmin. Hih. Jänskää. Jääkö sun mies isyyslomalle? Meinaatteko ottaa perhehuoneen jos saatte? Meillä miehellä tarkoitus olla 3 vkoa kotona ja sitten ollaan ottamassa perhehuone jos vaan tilaa. Kätilö kyllä sanoi, että ei oo koskaan kukaan jäänyt ilman. Tekevät sitten jotain muutoksia huoneissa, että halukkaat saa. :)

Illalla työpaikan pikkujoulut. Kaippa sitä voisi mennä ainakin syömään sinne herkkuja. :)
 
Sairaalakassi pakattu! :D Tosin aika pieneksi jäi tavaramäärä, kun päätin että mies tuo sitten Lilliputin vaatteet myöhemmin mukanaan sekä lisäksi minulle kotiutumisvaatteet, jos en sitten niillä samoilla lähde millä olen mennytkin sinne. Lähinnä siis kassissa on vain ne hygieniatarvikkeet (harja, hiuslenksuja, shampoo ja hoitoaine, suihkusaippua, hammasharja ja -tahna), yhdet imetysliivit, alushousut, liivinsuojia, muutama side, kamera ja sen laturi, iPod, kännykän laturi (tämä se unohtuu ellen nyt jo pidä sitä laukussa!). Meikkejä suunnittelin vähän ottavani mukaan, ainakin pinsetit on pakollinen väline minulle ;) mutta näitäkään ei voi vielä pakata. Ja jos sitten kävisi miestä varten riskikkolehden ostamassa ja pari suklaapatukkaa niin eiköhän ne ole sitten siinä. Saa nyt sitten nähdä miten sitä muistaa synnyttämään lähtiessä ottaa sen neuvolakortin, kännykän, huulirasvan ym. puuttuvat tavarat mukaan..
 
Poitsu vielä hetken unilla niin ehtii kirjoitella =)

Lapsig Eli tämä on nyt toinen ja sitten syksyllä mietitään aletaanko yrittämään kolmosta vai jätetäänkö kahteen =)
Tosin se on varma, etten enää kesällä alkuraskautta ole (jos se siis on meistä kiinni ;) ). Voihan olla, ettei pahoinvointia tulekkaan.. mutta en luota siihen :D Esikostakin oksensin, mutta oli helpompaa kun oli syksy jo eikä kesäinen helle..

Hienoa Hipkukka kun olet saanut lapset syömään rinnalle :heart: Ja kovan homman olet kyllä jaksanut tuon pumppauksen kanssa tehdä, mutta tulos on varmasti palkitseva =)

Täällä kävin eilen lääkärissä. Vauvalla näytti olevan kaikki kunnossa. Hulinaa siellä tosin oli, neljä tuntia oli lääkärin ajat myöhässä. Painoarvio oli nyt 2,8kg. Syntymäpainoksi arvelivat 3,3-3,8kg. Mutta senhän näkee sitten =)

Samalla kirjattiin toive polikliinisestä synnytyksestä ylös. Ja sitten katsotaan tottakai tilanteen mukaan jne.. ja sitten myös pitää varmistaa, että neuvolantäti pääsee heti käymään kotona. Miehen kanssa puhuttiin, että jos pakkasta on reilusti ei lähdetä lasta siirtelemään. Sitten olen sen ajan siellä minkä nyt vaatii.
Toivottavasti vaan saa olla vaikka yksinään siellä huoneessa :xmas:

Hemppa on nyt ollu 80-90 välillä ja täällä sitä on epätoivoisesti yritetty nostella. Saas nähdä kuin käy.

Lonkkakivut on edelleen taivaalliset. Yöllä ei tule kääntymisestä ilman tuskaa yhtään mitään. Mutta minkäs teet, nojoo vähän voi valittaa B)

Kävin ostamassa vero modasta itelleni takin, onneks löyty alennuksesta ettei näille muutamille viikoille tarvinnu ostaa mitään hirveän hintaista.
Mikään kun ei enää mennyt kiinni. Olo on kun valaalla.

Synnytys on alkanut nyt taas pyörimään vähän mielessä. Toivon, että tääkin tosiaan menis ilman kivunlievitystä kun esikkokin sujui niin (oli niin vauhdikas, etten ehtiny saada mitään). Ja sitten jos sitä jakkaraa kokeilis, jos ehtii :kieh: Mutta juu, mitään suurempia toiveita sen suhteen ei ole, tilanteen mukaanhan se on mentävä.

Joululahja ostoksille pitäis ens viikolla ryysätä. Kun taas fiksuna jätin viime tinkaan :snotty:


Mutta nyt esikoista herättelemään ja sitten lenkille vyörymään :)

Millinka ja masu
 
Täällä taas takaiskua koettu :headwall:

yöllä kolmen jälkeen heräsin kauheeseen kutinaan joka vaan jatkui ja jatkui. Soittelin sitten kättärille ja käskivät tulla heti aamusta kun pääsen.
Koko yön valvoneena painelin päivystykseen klo 7 ja ottivat heti Hepatoosi epäilyn takia maksakokeet ja laittoivat sitten käyrille. Käyriä ottivat yli tunnin ja laittoivat minut syömään pahaa sairaalaleipää ja juomaan omenamehua josta tuli karsea närästys tietysti, mutta vauva piti saada virkoamaan.

Tulokset tuli ja sappihapot reilusti koholla, raja-arvo 6 ja mulla reilusti yli 20.
Pääsin sitten vielä lääkäriin jossa ultrattiin ja kaikki pienellä onneksi hyvin. Painoarvio oli 2,3kg ja tytöksi ennusteli :heart:

nyt sitten kovat lääkkeet synnytykseen asti ja synnytys käynnistetään varmaan viimeistään 38+0.
Pelottaa tietysti kovasti pienen puolesta kun kohtukuolema on pahin skenaario tässä sairaudessa. Liikkeitä pitää jatkuvasti tarkkailla ja tuun käymään varmaan koko loppuajan kättärillä käyrillä pari krt/vko, jos tilanne pahenee niin ottavat osastolle samantien.

Mullahan tuli tää hepatoosi esikoista odottaessakin ja se uusii muistaakseni noin puolella äideistä. Silloin tosin oli viikkoja jo 37+1 ja tyttö oli jo kovassa ahdingossa ja synnytys käynnistettiin saman tien.

Mutta onneks pääsin kotiin :heart:

nyt on pää aivan sekaisin Ataraxista joka on kolmiolääke. Kutinakin jo helpotti lääkkeillä mut alkaa taas palata iltaa kohden.

Oli muuten ihanaa maata hiljaisessa sairaalahuoneessa ja kuulla yläkerrasta vastasyntyneen itkua, pian meillä kaikilla on se edessä!!!!

Nyt lepäämään, pysykää mammat kunnossa :flower:

Tinii+masukki rv 33+2
 

Yhteistyössä