***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

enie PALJON ONNEA KAKSOSISTA!!! ovatpa olleet isoja kaksosik :D
ja onneks kaikki hyvin.

mulla poksui tänään 35viikkoo
ja neuvolassa kävin. painoo 850g/víikko ny tullu noin 15kg yhteensä ehkä...
rt, rr 129/75 aluksi 140/80
pissa ok, ja sydän äänet + ja liikkeet +
ens viikolla uus käynti.

(.) tänä aamuna oli n.4 kipeää alavatsan polttelua ja selkäjomotusta ja vatsan kovenemista eli neuvolassa viel tarkistin ja supistuksia oli.. ja sit ku kävelin nii tuntu että jotain tuolta alhaalta repeää :x mutta neuvolassa sanottii että voihan se sieltä jo tullakki jos on tuloillaan Painoarvio oli n.3kg että isoo lasta tulossa.

Anni77 Onnee pojasta

KiaralA onnea valmistumisesta

UUSIlle tervetuloo :wave:

onpa tässä nyt sit mukava olla ja kuunnella "polttoja" vähän välii
 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja sannis:
Paljon onnea enie!! :heart:

Täällä oli siis tänään lääkäri ja meidän vauva on perätilassa,vauva istuu tuolla masussa!! Pää on ihan mun rintojen alapauolella,ja sen takia mua närästää koko ajan. :) Nyt seuraavaksi on synnytystapa arvio ja katsotaan mitä sitten tapahtuu. Mä olen ihan pihalla kun joonas syntyi normaalisti alakautta pää edellä.

Toisaalta mua pelottaa että mitä nyt sitten tapahtuu :/ lääkäri sanoi että vauva on pieni kokoinen ja sen takia myös vauva pääsee muljaamaan mahassa ihan miten vaan. Ja kun mulla on iso sf-mitta,niin sen takia se on iso kun vauva on perätilassa.

Muuten neuvolassa kaikki kunnossa. Verenpaineet 124/83
sf-mitta on 35
pissa puhdas
sydänäänet ++
paino 91.2

Nyt taidan mennä etsimään tietoa perätilavauvasta..Onko täällä muuten muita joiden masuasukki on perätilassa? Onko teillä ollut synnytystapa arvio,mitä siellä tehdään yms..?

Sannis ja patu rv 36+6
Meillä ollaan perätilassa ja sectioon ollaan juuri tuon takia menossa. Synnytystapa-arviossa katsottiin mahdollisuutta synnyttää alakautta, mikä ei mulla mahdollista eteenpäin kaartuvan häntäluun takia. Ultrasi vauvan koon, teki sisätutkimuksen missä tutkaili tota lantiota ja häntäluuta ja kokeili myös sieltä toisesta aukosta :kieh: Olisi laittanut lantion mangneettikuvaan mutta tuo häntäluu pelkästään jo este alakautta tulemiselle joten suoraan leikkauspäätös siis tehtiin. Mullahan esikoinen tuli 20h synnytyksen jälkeen kiirellisellä sektiolla joten alakautta en ole ennen synnyttänyt.... 4.1.2010 olisi suunniteltu sektio.
 
Onnea Enie ja Anni! :flower:

Onnea myös KiaralA valmistumisen johdosta :flower: ja halaukset niille jotka niitä tarvitsevat.

Minä heräsin toissa aamuna ihmeelliseen tunteeseen. Tuntui tuolla alapäässä siltä niinkuin olis jumpannu ihan tosissaan edelllisenä iltana (vaikken ollut). No ajattelin sen menevän ohi, mutta eilen taas sama juttu. No aloin sitten pohdiskelemaan, että mistähän se johtuu. Kaksosia odottaessa ei nimittäin tällaisia vaivoja ollut. No totesin, että täytyy olla nyt niitä kuuluisia LIITOSKIPUJA! :kieh: Viime yö meniskin sitten ihan persiilleen sillä nää pahenee vaan. Enää ei ole pelkkä häpyluuosasto kipeenä vaan myös lonkat! Ai juma että voi sattua. :/ Illalla pitää ottaa taas särkkäriä että sais edes jotenkin nukuttua, sillä kyljen kääntäminen on ihan tuskaa.

Muuta meille ei kuulukaan. Maanantaina lähden Vammalaan synnytyssuunnitteluun ä-polille (Enie voit vaihtaa nyt synnärin mulle kokonaan Vammalaksi). Saatan jopa saada tuon isukin mukaan sinne kun meinas että olis kiva päästä mukaan kun ei ole koko raskausaikana neuvolassakaan käynyt. Ultrissa on ollu mukana. Tietääpähän sitten minne ajella kun lähtö tulee. Keskiviikkona sitten Pohjanmaalle joulun viettoon ja sieltä tullaan sitten vasta maanantaina. Uuden vuoden yli saa tämä tyttö odottaa kyllä syntymistä, mut sitten saa tulla kun haluaa. Mielellään viikonloppuna päiväsaikaan, ettei tarvi hoitajaa muksuille yöaikaan hommata. :whistle: Tää tarkottaa muuten ihan varmasti sitten sitä, että just maanantaina alkaa supistelemaan tai vedet menee klo 2 yöllä tms....

Mun pitää lähtee hakemaan muksut hoidosta (enää 4 hoitopäivää heillä jäljellä... :'( ) ja hakee paketti ärrältä. Tilasin joululahjaksi miehelle kirjan ja illalla parin kaverin kanssa syömään italialaista ruokaa (olen ihan Italia-fani!) :p

Peikonpähkinä ja Pampula :heart: 34+3
 
Eniellä mennyki synnytys nopsaan =)

Onko kukaan muuten itse leikannu napanuoraa? Meillä mies ei kykene leikkaa..herkkis :D Yhteisen ensimmäisen nuoran leikkas kätilö jo toisen halusin itse, vähän kätilö oli ihmeissään ku hihkasin että minä leikkaan :D Ei ollu moista tullu kuulema vastaan.
 
Enielle ja perheelle paljon onnea pikkuisista :heart: :flower: Mukavan kuuloinen synnytys :D

Jotain muutakin mun piti kommentoida,mut en enää muista mitä :ashamed:

No kaipa se on alettava siivoamaan:kieh:

Piiuli ja toukka 33+6
 
Enie ja Anni-77 onnea kovasti!!! :flower: :flower: Eniellä vieläpä nopea synnytys! Eikä varmaan ihmekään, jos et ole jaksanut siellä koneella olla.. ymmärretään kyllä :D

KiaralA onnea valmistumisesta! :flower:

Pinguli ja Saj tsemppiä!

Viime yönä Lilliputti painoi päätään aika alas ja alapää oli aika kipeä, etenkin kun piti kääntää kylkeä. Yöllä ensimmäistä kertaa mietin, että josko se nyt jo syntyisi kun vähän tuli sellainen tunne ja hädissäni jo mietin että MINÄ EN OLE VIELÄ VALMIS! :LOL: Noh, eihän siinä sitten mitään tapahtunutkaan mutta hauska huomata tuo oma reaktio (oikeasti kaikki on jo valmiina vauvaa varten, mutta ilmeisesti tuo henkinen puoli on vielä kesken ;) )

Lumi ja Lilliputti 37+2
 
Onnea Enie ja Anni77! sekä KiaralA! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Täällä päivän tilastotiedettä: ENIE kun jaksat ja ehdit niin laitatko minun iäksi 25v--
synttäreiden kunniaksi vika neuvolalääkäri.

Rv 36+0
RR ensin 140/82 ja sitten 138/80 (olin koheltanut siinä kun esikoinen oli mukana ja juostiin suoraan autolta terkalle...)
pissa puhdas
RT
sykkeet 130-145
paino -kilo taas. Eli nyt yht. 4,8kg.
kohdunsuu samassa tilassa kuin osastolla eli 2cm kaulaa ja puolipehmeä.
SF 30 (+0cm)

joten siitä mun viimeviikkosesta verenvuodosta johtuen lääkäri oli hieman säikky tuon sf-mitan taittamisen takia, jonka vuoksi laitto mulle äpolille lähetteen Naikkarille ultraan ettei vaan kasvamattomuus vaan johdu siitä etteikö vaavi kasvaisi kunnolla. Ite en ole kovin huolissani koska esikoisellakin mitta suorastaan laski loppuaikana ja ihan normaalisti kasvoi-- mut olen kyllä iloinen että pääsen vielä ultraan, saapahan sitte ainaki mielenrauhan, ja mitä muuta sitä joulunalusviikolla ennemmin tekisi kuin katselisi syntymätöntä vauvaansa :)

Mimonmami ja Itikka POKS 36+0 (ja pippur1in tapaan mieltyneenä, numerot menee nopeemmin näin! TJ 28)
 
Onnea Enielle sylin täydeltä! :heart:

(.) Kävin tänään neuvolassa ja pissa oli yhdellä plussalla, oon ollut nyt ihan huolissani :( Pitää kuulemma yrittää juoda vettä enemmän. Ja painoakin oli tullut taas lisää r1,5kg viime viikosta, oon kohta ihan norsu:(
 
Pitäsköhän hankkia sellainen TJ-kalenteri... varmaan vielä löytyis kaupoista joulukalentereita, joita vois alkaa avaamaan sieltä loppupäästä! :LOL:
Vois jännätä minne asti pääsee, vai pitääkö aloittaa toinen kalenteri jos menee yliajalle...

Huomenna neuvolalääkäri...

Tica & Veeruli 36+2 (tj 26)
 
Miksihän mulla on mahassa tollenen kipeä "piste"?? Jos joutuu vähänkin vatsalihaksia käyttämään siihen koskee... niinku joku puristelis sisältäpäin. Välillä seisoessakin nipistää. Ja se on myös kosketusarka... Nyt pari päivää ollu tollanen. Enkä oo tökänny mahaani mihinkään...
 
MAHTAVIA UUTISIA! IHANAA!! ONNEA SIIS ENIELLE ihanista vaaveleista ja ihanaa että kaikki oli kunnossa :heart: :heart: :heart: :heart:

ON: Äippäpoli kuulumisia... viime viikolla meillähän oli painoarvio 3,6kg.. mutta...
Painoarvioks lääkäri sai VAAN 3,3kg eikä yhtään sen yli, viime viikolla kuulemma tehty virhearvio. Nojoo, tää lääkäri mittaili ja paineli mun mahaa ja sano et ei voi mitenkään olla yli ton. Okei. Ehkä on ehkä ei. Sen näkee sitte.
SEURAAVA AIKA 5.1!!! joka tarkoittaa, EIVÄT KÄYNNISTÄ!!! (viime viikolla lääkäri puhu käynnistyksestä, niin että tänään oltaisiin varattu siihen aika)
Odotetaan kunnes tämä tulee itse.
Kohdunsuu on sisältä ja ulkoota auki, mut ei sanonu paljon. Onneks supistuksia on tullu nyt siitä asti ku lääkäri vähän ronkki. Kävin viel jumbossaki ostoksilla ja supistuksia tuli sielki niin et piti aina välil vähän irvistää.
Verenpaineetki oli 166/116, pissas proteiinii ja turvotuksenki lääkäri huomas, mut vissiin osasto liian täys ja siks kotiutettiin. Päivystykseen pitää mennä heti jos muutosta tapahtuu olossa tai jos vauva ei liiku.
Että silleen täällä :S Supistuksia onneks tulee edelleen.. josko tää pian lähtis syntyy :)

Pinguli+ Napero 36+4
 
Enie onnittelut koko perheelle :flower: Mie vähän uumoilinkin, ettet sie sairaalassa ehdi kirjoittelemaan, vaikka kone olisikin mukana. Kyllä siinä lapsia ihastellessa vain oma aikansa menee. Voin vain kuvitella miten kiireisenä sie siellä hetkittäin oletkin :D Miekin saanu sitä jo kokea jossain määrin. Meillä kun nuo lapsoset ovat oppineet saamaan ruuan samaan aikaan, niin ei auta jäädä toiselle lepertelemään vaipanvaihdon jälkeen. Ei uskois minkälainen ääni lähtee kiukkuisesta alle kaksi kiloisesta neidistä :eek:
Uteliaisuuttani utelen, oletko jo kokeillut imettää yhtä aikaa?
 
Hipkukka kokeilin itsekseni sairaalassa molempia yhtä aikaa mutta siellä oli vaan normi imetystyyny niin ei se oikein sujunut.

Muutenkin nämä vaan nukkuu rinnalla niin pullo on se ykkös ruokinta väline ja rintaa annan sitten lisäksi. Pakko tosin välillä imetyttää mahd paljon kun muuten rinnat ihan keilapalloina.

Nämä on myös samassa syöttö rytmissä, mutta nyt on pakko ollut tehdä se vuoro ero että pystyn hoitelemaan molemmat. Lepertely tosiaan sitten vasta syönnin jälken aina.
Toisinaan pakko toinen sitten herättää syömään, ettei menis rytmi sekaisin.

Isä G: Meillä mies tosiaan jää ens viikolla joululta isyyslomalle ja sitte perään sen monikoiden 60pv joten menee töihin vasta maaliskuun lopulla. Mukava kun on 3kk apuna kotona.

Huomenna tuleekin neuvolasta kätilö jo kotikäynnille. Soitti jo eilen just heti kohta kun oltiin kotiin päästy =)
 
Enie Sellaisia neuvoja minä olenkin saanut osastolla hoitajilta, sekä keskosryhmän pikkujoulussa jo kotiutuneilta kaksosperheiltä, että kannattaa pitää armeijakuri ja liukuhihna meininki. Kun toisen syöttää syöttää toisenkin ja kun vaipat vaihtaa toiselle niin parasta vaihtaa samantien toisellekin, oli tarvetta tai ei. Ei tarvitse sitten miettiä ja yrittää muistaa, että kumpikos se tuli hoidettua viimeksi ja milloin....
 
Äitiyspolilta terveisiä

Siellä sitten arvottiin vauvojen painoa, kun mittojen ottaminen oli niin vaikeaa.
Luultavasti A oli 2200g, viime perjantain arvio oli 2100g.
B oli 2640g, perjantain arvio 2500g.

Arvonta jatkui, että käynnistetäänkö? A vauva on sen verran kitukasvuinen, että voisi olla hyvä käynnistää. Toisen lääkärin mielipide kysyttiin ja hän oli sitä mieltä, että antaa mennä vaan eteenpäin. Ensi viikolla sydänkäyrään ja seuraavalla lääkäriin jolloin sovitaan koska käynnistetään.

Proteiinit mulla on ollut plussalla ja siitä lääkäri sanoi, että sitä tulee seurailla synnytyksen jälkeen. Todennäköisesti on tulossa joku munuaissairaus. :eek:

Pissanäyttessä oli taas proteiinit ++ ja ketoaineet ++++. Sain mennä sitten verinäytteille ja huomenna soitellaan tuloksista. Mistä nuo ketoaineet sitten kertoo? Yritin hoitajalta kysellä, mutta en juuri saanut mitään vastausta. Mahtaako nuo munuaiset sitten todella poksahtaa......

Nyt kerään hetken voimia ja yritän lyllertää joulujuhliin. A:n pää oli kiinnittynyt lähtökuoppiin ja sen kyllä huomaa.
 

Yhteistyössä