***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

väpälle jaksuja, toivottavasti tullut hyviä uutisia :hug:

graavikala, aura ym.. kyllä mä oon syöny ja aijon syödä joulunakin. suomessa listerian riski on niin pieni etten ole kyllä pelännyt. samoin maksamakkaraa olen vedellyt.. toki kaikkee kohtuudella, mut kuitenkin. Asia olis eri jos olisin ulkomailla matkalla, mut tääl kotosuomes syön kyl kaikkee (paitsi parmankinkkua) :D

Neuvolas kaik oli ok, painonnousu aivan hirvittävä, neukkatäti pisti 3 plussalle, tähän mennessä ollu yhtä ja kahta..

huomen si polille, pitäkeehän peukkuja että vaavi on kasvanut :)

s-a-j 38+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-:
Juustot ym. jouluherkut: Mä ainankin meinaan syödä ihan mitä tahdon, surutta. (nyt mut varmaan potkitaan pellolle tästä pinosta.. :ashamed: )
Lennetään sitten yhdessä, sillä mä kanssa syön sitä, mitä eteen tulee ja mieli tekee - luotan suomalaisen ruoan puhtauteen, ulkomailla ja ulkomaisten ruokien kohdalla olisin tietty tarkempi, mutta kyllähän täällä, jos listeriaa jossain ruoassa esiintyisi, olisi se julkisessa tiedossa hyvin äkkiä ja niin kauan, kun moisia varoituksia ei anneta, en ole miettinyt, mitä suuhuni pistän. Listeriaa en halua olin sitten raskaan tai en. Olen myös syönyt maksaa sun muuta "kiellettyä", tietty kohtuudella ja melko harvoin, mutta jos on pöydässä ollut ja suussa hyvälle maistunut, niin olen antanut mennä. Osa syy tähän on alun pahoinvointi, lääkäri silloin sanoi, että pääasia on, että syö, ei se, mitä syö.
 
Haha :LOL:

Ei muuta kun graavia naamaan jouluna! Mä en viitti alkaa googlaamaan edes mitään vaaroja. Aina kun googlaan jotain raskauteen liittyvää, oon varma että mulla on kaikki vaivat ja ongelmat ja kaikki on huonosti. Oon just se tyyppi kenelle ei pidä antaa mitään lääkärikirjoja käsiin!
 
Lily of the valley Aurajuustoa saa syödä ihan varmasti, sanoivat neuvolassa. :)

Kaveri on tutkaillut (itsekin raskaana), että Suomi kuuluu niihin harvoihin maihin jotka vieläkin "kieltää" maksan syömisen raskauden aikana..
 
Prinsessa-06 Että pitikin sattua!! :( Kokemusta on...ja meille meinasi taas pellit ruttaantua viime viikolla, sehän tästä ois vielä puuttunu. Onneksi mies sai heitettyä viimetingassa auton poikittain tämän eteen ajaneen citymaasturin viereen. Meni kyllä lähelle, en ois varmaan mahtunu ovestakaan ulos. Sitten vielä perässätulevakin joutu tekemään paniikkijarrutuksia... Ei ois ollu taaskaan oma syy, mutta tympeä homma silti. Viimeksi kolaroidessa sain työnantajalta todistuksen, että tarvitsen töissä autoa, joten saatiin vastapuolen vakuutuksen laskuun vuokra-auto kun oma oli korjaamolla... tosin viikonloput olisi pitänyt maksaa itse. Lisäksi yrittivät mulle luovuttaa merkkikorjaamolta törkeen huonosti korjatun auton. Eli se meni uudelleen vielä korjattavaksi ja maalattavaksi! Kannattaa muuten tarkastuttaa maksavalla vakutusyhtiöllä työn jälki, huomasivat meilläkin sellaista, mitä ei ois ikinä huomannut itse.

(.) On ollut kyllä huono päivä, kiukuttaa minkä kerkee!!! Kaikki mahollinen, mutta jospa aamulla ois taas hyvä mieli....
Tyhjensin juuri jäälyhdyt vedestä, yritin saada niistä sinisiä elintarvikevärin avulla. Lyhdyt on ihan hitusen sinisiä, mutta mulla on kädet kuin SMURFILLA!! Ja mies veti viiruja sillä sinisellä mun naamaan, mitenhän saan ne pois.. huomenna ois neuvolaankin meno. Toivottavasti ei enää sinisellä sotamaalauksella! :D
 
Enie mä en tunnusta stressaavani koskaan mistään, mutta oma käytös on kyllä ollut sitä luokkaa että stressiä on. Joulufiiliksiä ei ole tippaakaan,ihan puoliväkisin ja lapsen vuoksi oon yrittänyt kotia laitella. Miehen innostuskin 0, mutta hän on ollutkin ylitöissä paljon. Samalla yritän vauvalle valmistella kotia, mutta totesin olevani tosi huono organisoimaan kun vielä tuo esikoinen pyörii jaloissa :ashamed: Mutta, joulu tulee aina, se on hyvä.

Tica Olihan tuo kurjaa, mutta ei pilaa joulua. Mies sai just meidän auton pysähtymään ennen Volvon perää,huh. Niin aattelinkin että joku saa tarkastaa sitten korjausjäljen, koska oikomista tulee. Korjaus menee ens vuodelle niin se on sitten taksilla mentävä synnärille ellei sektiota tule. Mies kävelee töihin,eivät taida antaa vara-autoa kun matkaa alle 1km :whistle: Korjaustakaan ei viitsi viivyttää kun takaluukkua ei voi nyt avata, niin ja valo on "laiton" kirkas. Eipä ole häävi se päiväraha jonka auto on poissa, 9,8e/pv.

Synnytys pelottaa ihan hulluna. Viikko vielä ja pääsee sairaalaan arvioitavaksi. Näin kyllä unen jossa katsoin kamerasta kuvia, kun mies oli nukutettuna KEISARINLEIKKAUKSEN jäljiltä, sielä oli myös vauva jonka sukupuoli oli piilotettu mustalla paikalla

:LOL: Lähetänkin ukon sinne päksiin...

santtu ja iita 35+5
 
Minä kanssa liityn tähän kerhoon kuka aikoo syödä homejuustot ja graavit jouluna! Oon koko raskauden aikana ollu ilman graavia ja se on mulle ihan järjetöntä herkkua ja nyt jouluna sitä on pakko saada kun se kuuluu vaan niin jouluun :D

Tänään neuvolassa sanottiin nyt ehdoton ei millekkään rasitukselle..???? ihme juttu.. mitäköhän se nyt täsä viel auttaa..?? Verenpaineiden takia vissiin pitäis levätä.. ja paskat.. oon täsä jo maannu monta kuukautta koton ni ei jaksa.
Sappihapot oli verikokeissa hieman koholla ja siis huomenna uusiksi TAAS verikokeille :/
 
Väpälle suuren suuret voimahalit :hug: ja toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin ja pienimies jaksaa kohta paremmin :hug: .hävettää kun täällä omia vaivojaan kitisee kun toisilla on paljon suuremmat murheet ja huolet :( .

Kävin äpolilla ultrassa ja painoarvio oli pikkuisella 2847g eli ei siis mikää jättiläinen tulossa vaikka nuo kohdunkasvukäyrät huitelee omiaan.ja unettomuuteen sain passituksen joulun jälkeen osastolle muutamaksi yöksi jotta siellä sitten voivat turvallisesti lääkitä minut "tainnoksiin" ja saavat seurattua turvallisesti vauvaa samalla.
ja nyt sit tänään neuvolaan(tiistaina).turvotus katos kun oon ravannu vesiripulilla nyt 3 päivää.ei mukavaa mutta helpotti hiukka jalkojen särkyyn.ja samalla painoa hävis nelisen kiloa mikä oli siis pelkkää nestettä.

Naps jos saan udella niin mistä päin espoota olet,itsekkin espoosta siis.jos et halua näin julkisesti paljastaa niin laita yv:nä jos haluat.

mutta nyt jos koittais mennä hetkeksi nukkumaan jos vaikka sais ees tunnin taas nukuttua.alkaa pinna olla hiukka kireenä valvomisen takia,mutta kosta helpottaa |O .toivon ainakin.

Velmuliina ja juniori 36+5
 
täällä myös valvotaan, napilla sellainen myllääminen masussa et puhkeen kohta. Ja närästää |O Mistä mahtaa johtua että masussa "napsuu" aina välillä kuuluu napsuminen ja pauke. Tänään neuvola klo. 10.00.
ps: aion minäkin syödä jouluna ihan mitä vaan ;) MYÖS JUUSTOJA :LOL:
 
Jännä juttu toi unettomuus..aiemmin oon kyl voinu nukkuu vaik välil nousisinki, mut ny kävin vaa veskis ja isännän saatoin portaille( :LOL: ) ko töihin lähti, ni eipä sitä enää unille toina mennä.
Muksut kyl vetää sikeitä, joten kannattais ehkä miunki, mut mut..

Tänää kaupunkiin..

Pörri ja Pätkä 34+5
 
Joo pellolle tämäkin joutaa vaikkei graavia tai Auraa syökään. Tosin kaikki muut juustot taitaa mennä ja on mennytkin pitkin raskautta. Saatan jopa viinilasillisen ruuan kanssa ottaa jouluna. Joo viekää vaan ladon taa ja hakatkaa. :ashamed: Edellisessä raskaudessa join jopa lehemänmaitua suoraan tankista kannettuna ja ihan terveet lapset syntyi. Tosin muistakaa se oma maalaisjärki mikä pätee asiassa kuin asiassa. Olen toitottanut tuota jo kätilöurallani ja aion toitottaa sitä myös terkkaurallani tulevaisuudessa. Tuosta alkoholistakin on aika jännä juttu kun meillä annettiin silloin kolme opaslehtistä alkuraskaudessa neuvolassa ja jokaisessa oli eri ohjeistus. Yhdessä oli totaalikieltäytyminen jo raskautta suunniteltaessa, toisessa oli alkuraskauden jälkeen totaalikieltäytyminen tms ja kolmannessa ei ollut haittaa jos ottaa 1-2 alkoholiannosta viikossa. :/ Eli maalaisjärki ja jokainen tekee kuten tahtoo.

(.) Kävin eilen Vammalassa äitipolilla mikä oli ihan turha reissu. Katsottiin ultralla vauva ja siellähän tuo oli. Painoarvion heitti mikä meni lääkärillä kyllä ihan päin pyllyä. Veikkasi että nyt on 3.2kg... :eek: Just joo. Jos maha on niinkin pieni mikä mulla on niin hyvä jos tulee 3,5 kg syntyessään. Ei siis pidä paikkansa mun mielestä. Muuta siellä ei tehty. Sanottiin vaan että lähteä ajoissa synnyttämään. Ai jaa??? Matkaan menee reipas ½ tuntia kuitenkin ja edellinen synnytys kesti 3 tuntia joten saattaa olla että lähetään ajoissa. :whistle:

Neuvolaan olin yhteydessä ja otetaan kuitenkin viimeinen lääkärineuvolakäyntikin tammikuun alkuun että tiedetään kohdunsuun tilannekin kun sitä ei eilen kerta katsottu.

No nyt aamupalalle, lahjat pakettiin ja viimeisille ostoksille. Sitten huomenna kotikotiin joulunviettoon! Lapsillakin tänään vihoviimeinen hoitopäivä. Saa nähdä saako he ikinä täältä omalta kylältä päiväkotipaikkaa... Pitää varmaan tammikuussa vedota sitten siihen opiskelupaikkaan jos sillä saisi nopeutettua prosessia.

Peikonpähkinä ja Pampula 35+2
 
huomenta!

Kyllä minäkin aion jouluna syödä graavilohta (itse tehtyä) ja juustoja. On meitä sit monta jo siellä pellolla :LOL: Jotenki tuntuu että ihan kaikkea pitäis varoa, onhan raskaana olevat ennenkin syöneet vaikka ja mitä eikä mitään ole tullut.

(.) viime viikolla tehtiin synnytystapa- ja painoarvio vauvelista. Alateitse mahtuu syntymään ( onneksi ). Syntymäpainoksi arvioitiin 3,5kg ja sen hetkinen paino oli n.3kg. Painoarvio tehty siis käsikopelolla mahan päältä. Olen kuullut että nuo painoarviot on joillakin heittäneet jopa 1kg:lla :eek: Tosin minulla on kyllä masu tosi pieni.. sf-mitta viime viikolla lääkärin mittaamana 30cm ja eilen terkkari mittasi ja oli 28cm eli masu laskeutunut.

Jäi lääkärin sanomiset pyörimään mieleen: " ei tässä kyllä enää kauaa mene kun paikat on jo niin pehmeänä ja kohdunsuu sormelle auki." Toivon kuitenkin että menisi tammikuun puolella pikkuisen syntymä.

Tänään viimeiset jouluvalmistelut sekä ruokaostokset ja mun puolesta voi joulu jo tulla :)

TSemppiä kaikille meille :hug:

imppuli ja vilho 37+2 :heart:

 
Onpa sivuja taas kertynyt!
:flower: kaikille vauvan saaneille!!ja :hug: tarvitseville

Tänään Poriin ultraan jossa vauvan painoarvio..toivottavasti tämän kerran tulisi alle 4kg.. sf-mitat olleet aina keskikäyrää ja muutenkaan mikään viitannut isoon vauvaan ja silti..
Unta riittää noin kahteen 3-4tunnin pätkään..huoh..nyt kun vihdoin saisi nukkua koululaisten jäädessä lomalle ja kuopuskin innostunut nukkumaan yli klo7:än.

Aika vähän on ennen tammikuuta vielä toistaiseksi syntynyt vauvoja kun viimeksi olin elo-07 ketjussa niin taisi melkein puolet saada jo heinäkuun puolella =) No nämä ymmärtävät pysyä joulun yli yksiöissään ;)
-alice in w 37+2
 
Juu kyllä minäkin uskon, että se listerian riski on Suomessa pieni, etenkin maitotuotteista, mutta jos sitten vauva saisi aivokalvontulehduksen, ihan mistä tahansa syystä, niin itseänsähän siitä tietenkin syyttäisi sitten jos olis niitä "kiellettyjä" elintarvikkeita vetänyt.

Kaloista sen verran, että mun mielestä vähän aikaa sitten oli lehdessä juttua, että ainakin S-marketeissa (muistaakseni) kalatiskinkin lohi oli ihan samaa vakuumipakattua kuin hyllyissä, vaikka olikin avattu pois pakkauksista. Joten sen takia en uskalla syödä itsekään graavattua, jos ei lohi ole suurin piirtein itse vedestä nostettu. Edit: ei kun se olikin niin, että tiskistä ostettu graavilohi on samaa kuin vakuumipakattu graavilohi.

Mutta muut syököön ihan mitä haluavat, itseni vaan tunnen ja tiedän, että en voisi siitä syömisestä kuitenkaan nauttia, vaan takaraivossa olisi huoli joka tapauksessa, niin turhahan sitä siinä vaiheessa on edes syödä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Juu kyllä minäkin uskon, että se listerian riski on Suomessa pieni, etenkin maitotuotteista, mutta jos sitten vauva saisi aivokalvontulehduksen, ihan mistä tahansa syystä, niin itseänsähän siitä tietenkin syyttäisi sitten jos olis niitä "kiellettyjä" elintarvikkeita vetänyt.

Kaloista sen verran, että mun mielestä vähän aikaa sitten oli lehdessä juttua, että ainakin S-marketeissa (muistaakseni) kalatiskinkin lohi oli ihan samaa vakuumipakattua kuin hyllyissä, vaikka olikin avattu pois pakkauksista. Joten sen takia en uskalla syödä itsekään graavattua, jos ei lohi ole suurin piirtein itse vedestä nostettu. Edit: ei kun se olikin niin, että tiskistä ostettu graavilohi on samaa kuin vakuumipakattu graavilohi.

Mutta muut syököön ihan mitä haluavat, itseni vaan tunnen ja tiedän, että en voisi siitä syömisestä kuitenkaan nauttia, vaan takaraivossa olisi huoli joka tapauksessa, niin turhahan sitä siinä vaiheessa on edes syödä...

Noista kaloista sen verran että itse olen ollut muutama vuosi sitten kalatiskillä töissä ja valitettavasti siel tiskillä myydään "tuoretta" kalaa vaikka puretaan just vakuumeista sinne tiskiin (ainakin silloin ku itse olin töissä). Ja en ollut s-ryhmällä silloin töissä. Muutenki kannattaa olla tarkkana et kala on tuoretta jos on yhtää harmaata tai väri haalistunut ei kannata ostaa!! (Meillä pomo silloin vaati et kaikki pitää myydä, ei hävikkiä ja laittoi tosi huonon näköisiä kaloja tiskiin. )

Itse en osta tiskiltä ku tiedän millaista siel myydään ( tai ainakin näin miten yhdessä paikassa tehtiin). Appiukko onneks on kalastaja niin häneltä saadaan tuoretta kalaa. :)
 
Täällä on vielä yks pellolle joutaja,tosin oon tainnu olla siellä alusta asti jo,koska kun neuvolassa sanoivat et auraa saa syödä niin mähän oon syöny :p graavia en oo koskaa ees maistanu eikä kyl ees tee mieli maistaa,ties mistä herkusta paitsi jään :whistle: mutta kotikaljaa meinaan jouluna juoda :D

Eilen neuvolassa käyty,eipä siellä sen kummempia kaikki oli ok,paitsi et mulla hemppa vasemmasta kädestä 88 ja oikeesta 110 :LOL: mulla on toispuoleinen veri :D oli terkkaki kyl hiukka ihmeissää,ku viimeks oli 94 ja 109 eri käsistä mitattuna :whistle: ihan hyvä heitto.

Illalla sit käytiin ruokaostoksilla ja matkalla jo alkoi supistelee ja supisteliki sit koko illan,meiltä ku tulee tonne suurempiin marketteihin matkaa n.40km suuntaansa,ni ihana matka istuu,mut sama se tulee kyl synnärillekin :/

Lääkäri mulla onkin vasta rv38 ja sekin Koksissa,oli terkka sitä mieltä et aika myöhään on aika,mut eipä sille nyt mitään voi ku ei meil oo kuulemma tääl omakaan lääkäri paikalla koko tammikuun aikana :whistle: eli vaikken ois Koksiin lähetettä saanutkaa ni 33viikol oisin jo joutunu lääkäril käymään,pitäkää nyt vaan peukkuja ettei tää mikskää jätiks kasva ku mä haluun kuiteski synnyttää alateitse ;) kovin isoa ku ne tuskin sieltä antaa tulla,ku edellisen kanssa oli jo ongelmia :/ Jospa tuonne tammikuulle kasassa pysyis ni sais tulla kyl jo ihan omineen vaikka jo ennen lekuria ;)

Tulipas taas omanapaista :ashamed:

Mutta jos nyt en ennen joulua jouda kirjoitteleen,lukemassa kyllä käyn ni toivottelempa kaikille hyvää ja rauhallista joulua :xmas:

Väpälle ja PikkuMiehelle onnea tälle päivälle :heart:

piiuli ja toukka 34+5
 

Yhteistyössä