***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Tica
Oliko pakko kertoo "kauhukokemus" sektiosta, ny mie sitä vast pelkäänki :/ Tosin, suurin osa noist leikkauksist varmaan menee iha bueno.

NirppaII
Toi voi olla kyl nii totta, ett sektio pelottaa, koska sitä ei oo kokenu. Mullaki kolme alatiesynnytystä takana ja sektio pelottaa nii pirusti jos siihe joutuu!!
Kylhä siitä varmaan selvii, mut en tiä..ne kivut..toiset sanoo, ett sektio helpompi ja kivuttomampi ja toiset onki sit toista mieltä. Ihmisestähä se riippuu, mut argh!!Mie kyl iha paniikissa!!
Mitenhä sit tosiaan jos synnytys käynnistyy enne sektioaikaa? Hätäsektioonko sitä sit joutuu ja toivottavasti kans sit kerkee!!
Mullaki pääs pyörii vaik mitä kysymyksii, mut tiistaina o meijän näytönpaikka!!Sektioon vaiko ei.
Ja mite pitkään se arpi sit o kipiä? Mullaki tääl kolme mukeloo(yks taapero), joten kantelua tulee väkisinki vaikka isäntä jääki kotio heti hoitamaan isompia, ko oon synnyttäny, mut eihä se voi olla ko korkeintaan 3 viikkoo isyyslomal..
Karseeta tää epätietosuus!
Miuta ei haittaa ollenkaa siun kirjottelut perätilast, mielelläni niitä luen, ko itellä samat aatteet.

Mites sit toi heräämös olo..ko jos siel joutuu useita tunteja olemaan, ni antaako ne vauvalle korviketta jos kaiffaril kova nälkä? Mie ko en nii noitten korvikkeitten kannal oo, joten en haluis ollenkaa pulloo heti olla tuputtamas..oottaako ne miuta heräämöst antamaan kaverille evästä?
Entäs toi katetrihomma, koskeeko laitto/pois otto? Tunteeko ko siihe tulee pissaa?
Kysymyksiä, kysymyksiä..
Mites nuo kiinnikkeet? Mitä ne merkkaa jos tulee väärään paikkaa?

Pitäisköhä miun jo kirjata näit kysymyksii A4:lle? Sais sit kaikkiin vastauksen tiistaina :)

iiris-
Juu-u..vastaha myö tosiaan oltiin pissalla ja plussalla. Kyl o aika menny sit nopeeta. Koht o kaikil tuhisijat ja sit onki jo kesä!!

kaneli87
3ässää o siivous, sauna, seksi. Voi kokeilla myös silitystä, serkulla tää käynnisti synnytyksen. Siinä ko tekee sellast heijjaavaa liikettä.

pinkgreen
Mie kuuntelin kans tota samaa biisiä yks pvä ajellessani autol ja tuli samat fiilikset ko sulla, iha ko Pätkä ois masusta aatellu just noi, hauskaa!

Pauliina75
Kiitos tosta heijausvinkistä tyynyn päällä synnytyksen käynnistämisessä..sitä aletaanki harrastamaan tääl tammikuun puolest välist jos ei enne sitä oo Pätkä päättäny ulostautuu :D

Huhheijakkaa..tulipa taas purkauduttua :LOL:
Tää epätietosuus o karmeeta!!! :/

Pörri ja Pätkä 35+3
 
Huomenta! :wave:

( . ) Joulusta selvitty yhdessä osassa, mutta NYT SAIS JO TULLA!!!!! Kohta olisi lähtö äitipolille kasvukontrolliin, vauva on kasvanut vähän turhan hitaasti.Viimeksi painoarvio 2300g (rv 37+) Eilen sitten olin pyörtyä kesken silitys urakan ja mittailin paineita: 179/99 ja sitä rataa....
Saas nähdä mitä lääkäri sanoo, pahimmassa (lue: parhaimmassa, siltä se alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, peesi pippurille1... :ashamed: :whistle: |O ) tapauksessa alkavat käynnistellä... Mutta, mutta ilmoittelen sitten. Jos ei kuulu, niin nyytin hakureissuksi muuttui! :D :heart:

elayne ja Mervi 39+
 
Huomenia

Väpä onnea kakasta!

Ja jaksamisia kaikille kärvistelijöille..kyllä tää loppuaika ei ole herkkua!!

( . ) Eilen illalla oli jo semmonen olo että mitä että? Poltteli alaselkää ja alamahaa, supisteli suht säännöllisesti ja oli paha olo. Mietin että tuliko lähtö, no nyt huonosti nukutun yön jälkeen ei enää mitään tuntemuksia. Tämä vauva kiusaa kyllä äitiä tosissaan ennenkö ees on syntyny..oisko sitte tyttö :whistle:

Nyt olen sitte alkanu kuorsaamaan ihan tosissaan! Mies töni hereille moneen otteeseen yöllä kunnes lopulta luovutti ja meni sohvalle. Herään itekki siihen kun kurkku on täynnä räkää ja henki ei kunnolla kulje. Onko kellään vinkkejä tähän? En ole ikänä ennen kuorsannu ja tää on kyllä melko v.mäistä..
Onko muuten kukaan käyttäny raskausaikana mitään nenäsuihkeita muutako nuita keittosuolatippoja jotka ei auta mihinkään?

Juu jos lähtis puuron keittoon ja sitte jos alekaupoille suuntais. Lapset sai joulurahaa joten heti pitää päästä ne tuhlaamaan
=)

Katjuska 37+2
 
Tarkotusha oli, etten minnekää tänää lähtis, mut joskos sitä.. :whistle:

Olo on vallan mainio ja sain nukuttuuki tosi hyvi.Yhellä pissakäynnillä selvis ja seki vast aamupväl.
Huomine jo jännittää..

Pörri ja Pätkä 35+4
 


Mitenhä sit tosiaan jos synnytys käynnistyy enne sektioaikaa?
Ja mite pitkään se arpi sit o kipiä?

Mites sit toi heräämös olo..ko jos siel joutuu useita tunteja olemaan, ni antaako ne vauvalle korviketta jos kaiffaril kova nälkä? Mie ko en nii noitten korvikkeitten kannal oo, joten en haluis ollenkaa pulloo heti olla tuputtamas..oottaako ne miuta heräämöst antamaan kaverille evästä?
Entäs toi katetrihomma, koskeeko laitto/pois otto? Tunteeko ko siihe tulee pissaa?
Kysymyksiä, kysymyksiä..
Mites nuo kiinnikkeet? Mitä ne merkkaa jos tulee väärään paikkaa?

Pitäisköhä miun jo kirjata näit kysymyksii A4:lle? Sais sit kaikkiin vastauksen tiistaina :)




Pörri ja Pätkä 35+3
Mä ymmärrän suä Pörri hyvin kuinka pelottaa ja päässä liikkuu kaikkia kysymyksiä. Itse tosiaan kun en ole alatiesynnytystä kokenut niin samoin pelkään hulluna jos joudun siihen, kivut mua pelottaa eniten.
Kyllä sektiohaavakin on aluksi kipeä, mutta kuten sanottua paraneminen on yksilöllistä. Ite söin ma-pe kipulääkkeitä, jotka osastolla säännöllisesti mulle tuotiin. Eka lääkitys oli Ketorin-kipupiikki, jonka pistokohta kirveli ikävästi ja sitä en enää huoli.
Jos miehesi on 3 viikkoa kotona niin siinä ajassa haava normaalisti on jo ok. Rauhallisia liikkeitä ja nostoja voi tehdä, ja oman voinnin mukaan.

Meillä oli ohjeena että jos synnytys käynnistyy ennen aikojaan ja pt, niin ambulanssilla sairaalaan. Mutta ohjeet kertovat sulle varmaankin kun menet huiomenna:)
Ja heräämöstä en tiedä kuin nukutuksen jälkeen eli olin siksi monta tuntia,en tiedä jos äiti on hereillä itse niin joutuuko noin kauan olemaan.
Meillä annetaan osastolla 2vrk ikään asti äidinmaitoa,ei korviketta, ja kyllä meidän neitiä oli jo lääkemitalla hörpytetty ennen tuloani,ei siis pulloa.
Katetri ei oo kiva, mutta pakkohan se on laittaa kun paikat tunnottomat, kerran se tuntuu kun laitetaan,ja pois otto on nopea. En muista tunteneeni kun pissasin siihen, mutta sen tunsin kun pussi oli täysi, kerran vain oli täpötäysi kyllä hoitajat tyhjensi sitä hyvin.

Tuo paperille kirjaaminen ei oikeasti ole huono idea, kannattaa tehdä niin jos haluat koska sielä sairaalassa ei muista kysyä kaikkea, ja eivät hekään kaikkeen kerro vastauksia automaattisesti.

Itselläni siis tänään tuo reissu, ja edelliskerrasta viisaampana osaan olla tiukempi/ kyselevämpi.

Älä stressaa liikaa, kaikki menee hyvin :hug:
 
Ja isot :hug: kaikille vauvautuneille! Ei tässä montaa viikkoa ole kellään jäljellä :)
Väpä08 sinulle onnittelut vielä vaipan sisällöstä.

Jännittää päivän arviokäynti. Jaetaan sitten täällä tuntemukset, muutamalla muullakin suunnittelukäynti edessä. Olishan se jännää taas tietää etukäteen koska vauva syntyy, mutta sit ei olis jännitys samanlaista, kai... Ja kysyn kyllä sukupuoltakin vielä, jos sitten innostuis aleihin lähtemään:D

Nyt aamupalalle! Eihän täs muuten ehdi mitään... Jaksamisia vielä kaikille!

santtu ja iita 36+5

 
katjuska-80 HIENOA että täällä on alkanut kuorsaamaan muutkin!! :LOL: oon kyll aikasemminkin kuorsaillu jos oon ollu tosi väsyny mutta nyt mies väittää et joka yö on aikamoista meteliä!! :LOL:

täällä moni jo haaveilee synnytyksestä,,onko kukaan kuullu sitä sanontaa et täydenkuun aikaan menis lapsivesiä?? ite olen kuullu tällasen sanonnan ja kappas vaan,, torstaina 31.12 ois sit TÄYSIKUU ( http://kalender-365.de/kuukalenteri.php ) joten kuinkahan moni meistä sit olis sillon vauvan teko hommissa!! :D
 
Väpä onnittelut vielä täältäkin joululahjasta :D

Täällä meni viime yö niiiiin huonosti että.... Onko kukaan muu alkanut hikoilemaan todella paljon nukkuessaan?? Minulla tätä on ollut jo pari viikkoa, kamalaa herätä siihen että on oikeasti ihan märkä selästä ja niskasta ja kaulasta ja ja... Sama juttu jos olen päiväunia nukkunut, ihan kamala hikoilu. Viime yönä sitten tuon lisäksi heräilyä n. tunnin välein, alapääkivut ja mahakivut :headwall: Mahakivut siis vain aina kylkeä kääntäessä, ei siis mitään supisteluita kuitenkaan.

Ja tänään poksutaan! Hui, kohta tämä raskaus on ohi :eek: :D :whistle: En kyllä malta enää odottaa :p Synnytystäkään en osaa jännittää, lähinnä odotan vain että tämä raskaana oleminen päättyy =) Ja että saa vihdoin sen pienen syliin :heart:

Lumi ja Lilliputti 39+0
 
Täällä ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut..Koko yön nukuin todella hyvin ja aamulla taas nukuttiin 8 asti. Eilen harrasteltiin yhtä ässää illalla ja se ei kyllä aiheuttanut mitään.. Ei supistellut, ei sitten millään!! :kieh:

Täytyy siis illalla siivoilla jos se auttaisi..Olen joonaksen kanssa kotona kun mikko on töissä. Joonas menee hoitoon vasta 4.1. :)

Nyt laittamaan ruokaa tuolle pikku miehelle.

Sannis ja patu rv 38+4
 
katjuska-80 Mulla on nenä koko ajan kans tukossa. Eilen viimeks vein Vicksiä nenän alle et sai nukuttua ja oon kans alkanut kuorsaamaan. Onneks ei oo ukkoa, se tulis varmaan hulluks. :p

Lumi- Minä oon hikoillut ihan karmeesti koko raskauden ajan. Vaukirjan raskausoppaassa luki et se yöhikoilu johtuu siitä, että elimistö viilentää itseään. Mut joo on kyl kiva herätä kun on hiukset ja sänky märkänä. Iuu... :snotty:

(.) Tääl olis tänään synttärit! :D Kyl se on vaan maailman paras tunne, kun pieni ääni laulaa paljon onnea vaan, äiti. :heart: Viime yö meni kyl pyöriessä, heräsin joskus 1.30 siihen kun oli nenä tukossa ja kävin vessassa. Sit huomasin et närästää ja otin tabun, no sit en saanu unta. Just kun olin nukahtamaisillaan ni mahaan alkoi sattumaan niin kovasti, että huutaa olis tehny mieli. Vessassa istuin sit puoli tuntia kun maha oli niin sekaisin kun olla ja voi. :( Sitä taidetaan sanoa, että suoli tyhjenee ennen synnytystä. No tänään olis otollinen päivä äidille lahjaksi.. Tänään pääsen katsoon Arthur ja Maltazard ja syömään Haraldiin kunnon viikinkilounaan, NJAMS! :D

Onnea myös mulishille ja s-a-j:n mukelolle. :flower:

Viitsisitkö Enie muuttaa tuonne etusivulle (kun ehdit, jaksat, viitsit) iäksi 27v ja vauvan kutsumanimeksi vaavi. Kiitos.

Minävaa ja vaavi 38+6

p.s Tässä vähän päivitettyä omakuvaa :LOL:

 
Pörri Tais nyt mennä sekaisin jonkun kanssa tms... Mulla ei ole takana sektiota. :| Muuten vaan vähän "heikko happi" synnytyksen jälkeen.
Jos joutuu heräämössä olemaan niin vauva kyllä saa evästä sillä aikaa. Meillä tais saada luovutettua äidinmaitoa silloin ekana päivänä pullosta kun en päässyt itse imettämään. Katetrin poisotto ei sattunu ollenkaan ja ei aavistustakaan milloin pissi tulee... :D En edes aluksi tiennyt minulla olevan sellaista... ihmettelin vaan mistä tiedän mennä vessaan, kun alaruumis on kokonaan puudutettu. :LOL: Totesivat, että ei hätää, sulla on katetri...

katjuska-80 mulle antoivat neuvolasta viime raskaudesta luvan käyttää nasolinia, kun oli hirvee räkätauti... kysyppäs sieltä

Lumi- Täälläkin hikoillaan yöllä! Herään kesken unen ja huomaan että sellanen kylmä hiki on iskenyt päälle. Unien ei tarvitse olla edes mitenkään pelottavia.

(.) Viime yönä heräsin kovaan supistukseen ja siitä sitten reilu tunti menikin supistellessa noin 5-8 min välein... mutta edelleen kasassa ollaan! Tänään on olu sitten epäsäännöllisiä supistuksia aamulla.
Meidän esikoiselle näyttäis nyt tulleen vesirokko!! :( Pitikin sattua tähän väliin... toivottavasti olen nyt kuitenkin itse sen sairastanut... Ei ole täyttä varmuutta asiasta, koska jos olen sen sairastanut se oli hyvin lievä tapaus.

Tica & Veeruli 38+0 POKS!!
 
Taisin juuri kehua, ettei ole vaivoja eikä oireita lähestyvästä synnytyksestä. No, omaan nilkkaan meni sekin |O Takana on varsinainen liskojen yö: en nukkunut ennen aamu kuutta kuin alle 30min pätkissä, mahaa juilii (yöllä vähän säännöllisemminkin jopa) ja olo on surkea. Paksua keltaista-ruskeaa limaa tullut reilusti eilisestä asti :x ja jalat on kuin pallot ja maha roikkuu polvissa! Olo on kutakuinkin surkea :(

Käydään illalla kaupassa ja ostetaan samalla miehelle vähän jotain säilyviä eväitä, jos tulee lähtö sittenkin ennen uutta vuotta - yöllä olin varma, että lähtö tänään tulee, mutta nyt en ole enää niin varma, olo on kipeä, mutta ei mitenkään säännöllisesti/kipeästi/voimakkaasti supistele. Jos tää loppuaika on tällaista, ymmärrän hyvin niitä, jotka tekee kaikki poppakonstit vauvan ulos saattamiseksi :'(

Sektiosta olitte puhuneet, mutta kyllä sitä on kipeä alasynnytyksenkin jälkeen, mulla tehtiin eppari ja se kursittiin vähän löysästi kasaan ja sit viel tulehtus, joten kahteen viikkoon ei tullut mieleenkään istua - seisoin tai makasin, muten istunut. Vaan ihmeeksi sitä unohtaa moiset kivut ja tuskat ja kun sen tietää, että ne vähän niin kuin kuuluu asiaan. Mulle sanottiin silloin sairaalassa, että parhaiten paranee, kun syö riittävästi ja säännökkisesti kipulääkkeita, kun haavoissa ei ole kipua, ei tule niin paljon asentovirheitä ja haava saa parantua oikein. Eli ottakaa vastaan, mitä tarjotaan! Ja siis kipulääkkeitä saa syödä, vaikka imettää, parempi on nopeampi paraneminen, kuin se että maitoon erittyy lääkeaineita. Mä söin silloin burana 600mg:tä ja ihan sairaalasta tuli määräys niihin.


Ja onnea minävaan :flower:
 
minävaan onnittelut!! =) Hiukka repesin nauruun tuosta kuvasta.. :LOL:

pinkgreen =)

Kissat aalkoi sitten riehuu ja tuollaiselta Pentikin porolta katkes jalka. Voi perse. :kieh: Toivottavasti sen saa korjattuu...

Jospa sit postiin..niin ja hommaa uutta verokorttia. Tänään saa tilattua netin kautta. Saa sitten seuraavan palkan vähän pienemmällä prosentilla. =)
 
Onnea Minävaan :flower: :flower:

Täälläkin tuota sektiota pelätään ihan kunnolla.... Vaikka se ei oo edes vielä varma, myöntyykö synnytyslääkäri tuon kirurgin pyyntöön. Alakauttakin vauva varmasti mahtuis tulemaan, että sen puoleen ei ole hätää...esikoinen kuitenkin oli liki 4-kiloinen ja vielä lyhyt, eli ympärysmittaa oli pojalla kivasti :whistle: Mutta tosiaan paljon samoja kysymyksiä, kuin muillakin sektioon joutuvilla: Kuinka kipeä arpi on, kauanko kestää parantua, miten pärjää esikoisen kanssa kotona, kun mies isyyslomalla vain 2 viikkoa jne.... No hätätilanteessa sitten mun äiti varmasti tulee tänne auttamaan.... Viikon päästä olen varmasti paljon viisaampi.

Eiliset supparit jatku säännöllisen epäsäännölisinä koko yön, mutta nyt ei mtn. Masu en edelleen aika ylhäällä ja Pampuliinin peppu tuntuu edelleen tuossa kylkikaaressa. Eli tuskin kovin iso kiire kaverilla on syntymään. Pitäsi vaan aina muistaa, että noi supparit kuuluu asiaan, että tuolla alakerrassa jotain tapahtuisi. Esikoinen käynnistettiin rv 38+1 ja täysin epäkypsästä tilanteesta, eli kohdunkaulaa reilusti jälellä ja kohdunsuu kiinteä ja kiinni- eipä ollut suppareitakaan yhtä ainutta ennen varsinaisia synnytyssupistuksia.

Tänään poksuu...

J.t ja Pampu-kulta rv 36 *POKS* :heart:
 
Väpä HIENOA =) Ihana juttu, että tulee niitä positiivisiakin uutisia :heart:

zaara Oletko joulun vietossa, vai vauvojen teossa ? :wave:

ON: Eilen oltiin porukoiden luona kylässä, vauvojen eka kyläily reissu :heart: Se vaan ei ollut niin kiva, kun meidän hienot nallepuh ja hello kitty vaatteet olikin sitten niin pienet jo että päällä soi kuin viulu :eek:
Siis ihan oikeasti, laitokselta tullessa ne oli ok, ja nyt ne ei enää mahdu kunnolla päälle enää.
Onneksi äitini lupasi ostaa uudet, josko nyt tilais isommat sitten, nuo on 56cm, kun luulin että syntyvät pieninä.

Mutten kaikki samaa rataa menee, tänään tulee neuvolan täti käymään iltapäivällä taas.

Enie + Nörtti ja Hissu
 
Pauliina75 Kiitoksia tiedosta! Harmittaa kovasti, että joutunee heittää ne kaikki vaatteet pois, varsinkin kun ei ole juurikaan tarvinnut itse vaatteita hommata kun niitä oli niin paljo. Nyt melkeimpä jäi vaan äitiyspakkauksen vaatteet - ja alennusmyynteihin ei nyt viittisi vielä lähtee ettei synnytys vaan alkais :). Tavoitteena on vaan maata X-asennossa sängyssä.

Meikäläisestä ei kuitenkaan tunnu että ipana olis vielä tulossa, mutta pieni stressi vissiin vaivaa kun muut ovat ennustelleet ettei se pysy sisäs vuoden loppuun. On se jännää, koska mitään synnytykseen viittaavia oireita ei ole ollut - tai sitten mulla on todellakin kova kipukynnys :)

37+6
 

Yhteistyössä