***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Hipkukka - hienosti ovat sinua ja lapsia hoitaneet Tyksissä! Luottavaisin mielin uskaltaudun itsekin samaan sairaalaan synnyttämään.
Mutta on sinulla ollut aika rankkaa aikaa tuossa ennen kuin lapset syntyi ja vielä sen jälkeenkin. Miten pitkään meni että pystyit nousemaan sängystä jaloillesi synnytyksen jälkeen? Voimia koko joukolle!

Piti sellainen juttu kertoa että minun vartalonmuodosta on ennustettu tulevan lapsen sukupuolta. Tapa oli kyllä melko erikoinen, eli työkaveri tuumi, että mun takapuoli on neliön muotoinen ja siksi tulokas olisi tyttö. No, oikeassa on sukupuolen suhteen, mutta tuli tunne että pitää alkaa peitellä takamusta vähän tarkemmin :LOL:
Miten muut, onko vastaavia hauskoja kokemuksia?
Lili 27+1
 
neuvola kuulumisia..

painoa tullut nyt yhteensä 5,5kg
sf-mitta 24
RR 119/90
U-prot +
B-Hb 120
vauvalla sykkeet 138-150

Keskiviikkona taas uusi neuvola reissu ja tällä kertaa lääkärille.

Koko viime yön supisteli kipeästi ja ei oikeen saanut nukutuksi :( nyt on ihan hirveä olo; oksettaa, päätä särkee.. jospa se tästä pikku unien jälkeen helpottais..

Mieli on jollakin tapaa hieman maassa en kyllä tiedä syytä, voiskohan laittaa hormonien syyksi??

imppuli ja vilho 27+1
 
enie ja pinkgeen
Kiitos tuesta..
Kyllä täs pitää nvlaan soittaa ja kysellä tukiliiviä tai jotai helpotusta, ei täst tuu mitää ko o noita taaperoita joita pitäis jaksaa hoidellakkii..1v, 4v ja 5v.
Mut sehä tässä nyt mättää kans, ko meiltä levis toi miun auto, joten minnekää en pääse täältä metän keskeltä enne ens viikon maanantaita, jolloin auto menee laittoon. Tosin jos tonnien remppa kysymykses, ni voip olla etten moneen kk:n liiku missään, eli en piäse hakemaan ja kokeilemaan sitä tukiliiviä, argh!!
Kylläpä taas meneeki vaikeeks!
 
Hipkukka Kyyneleet tuli täälläkin silmiin kun luin kertomustasi. :hug: Olet sinä kyllä melkoinen sankariäiti, kun jaksat tuossa tilanteessa huomioida esikoisesikin niin ihanasti, ja vielä pumpata pienokaisille äidinmaitoa. :flower: Oikein paljon voimia sinne!

pippur1 Tuuthan kertomaan sitten kuulumiset...
 
Jammy Minkä kokoinen se pitäisi olla? Etolassa ainakin leikkaavat vaahtomuovia sopiviksi paloiksi, ja senhän voi sitten verhoilla itse. Tai jos pienempi kuin normi pinniksen patja (60x120) niin voihan sitä ostaa tavallisen, ja sitten pienentää sitä itse.
 
Pörri: Mä en saanut neuvolasta enkä terveyskeskuksesta tukivyötä/liiviä. Mutta se on kaupunki/kunta kohtaista. Tein sitten itse semmosen:) Muuten, myös käynti hierojalla voi auttaa iskiakseen. Hierojathan voivat hieroa raskaana olevia joko istuen tai kylkimakuulta. Se voi laukaista pinteessä olevan iskiashermon tehokkaasti:) Kannattaa toki aina varmistaa hierojalta hierooko (=osaako hän hieroa) raskaana olevia ja miten hän sen tekee, mutta ainakin aikoinaan omassa hierojakoulutuksessani meillä käytiin tuo raskaana olevien hieronta perusteellisesti läpi:)

Pinkgreen ja tilleri 28+0 POKS!

...ja tänään ekaan valmennukseen, iiks:)
 
Hipkukka: täälläkin vetisteltiin eli kyyneleet tulivat luettuani tarinasi! Hormonit jylläävät! :'( Toivon koko sydämestäni suojelusenkeleitä lastesi elämään!

Pippur1: oletko soittanut jo päivystykseen? En uskaltanut sanoa ääneen raskausmyrkytysepäilyä, koska olen toisaalta liiankin ylitarkka seuraamaan oireita... TOIVOTTAVASTI ei olisi ongelmia! tuo verenpaine ei kuulosta hyvältä. Tarkoitus ei ole olla tunkeileva tai liian utelias, mutta kirjoittelethan meille, että miten voit? Toivotaan, että kaikki on ok.

Miilis: ONNEA!

Hormonit: onko muillakin tosiaankin kyyneleet herkässä? Itse en valitettavasti ole kovinkaan herkkä "normaalisti". Lauantai aamuna tuli yhtäkkiä kyyneleet tulvana, kun tajusin, että näen miestäni ja poikiemme isää vasta ensi viikon maanantaina. No huh huh. Olemme olleet yhdessä yli 13 v. ja tosiaan olemme kuin paita ja peppu, mutta molemmilla on aina ollut myös omia juttuja. Ihmettelin hieman tätä reaktiota, mutta niin ihmettelee mieskin, kun kuulee. En viitsi kertoa puhelimessa, jotta ei suotta huolestu. :D

Sokerirasitus: paastoarvo oli ennen rasituksen aloitusta 4,8 mmol/L, tunti litkun juomisen jälkeen 6,6 mmol/L (Yli 10 mmol/ L olisi syytä huoleen) ja kaksi tuntia liemen juomisesta oli ollut 5,6 mmol/L (Yli 8 mmol/L olisi syytä huoleen.) Nämä tiedot soitti äsken neuvolan ihana täti! Olen tyytyväinen, korjaan megaonnellinen noista arvoista. Suvussamme on kakkostyyppiä joitakin ja lisäksi ykköstyyppiläinen löytyy perheestäin, esikoisemme on "1-tyyppi" monipistoshoidolla. Raskausaikana tosin ei ole ollut kenelläkään ongelmia, voisiko sekin olla perinnöllistä?

Hb on nyt 119 ja rautaa olisi nyt alettava syömään, että ei ala arvot romahtamaan.

Raudasta: kuinka moni syö jo rautatabuja? Mitä merkkejä teillä on käytössä? Mulle on lääkäri suositellut yhtä merkkiä, en muista mitä... Lukee neuvolakortissa. Mulla on noiden lääkeaineiden ja kaikenlaisten tablettien kanssa TOSI tarkkaa, koska olen saanut anafylaksiota vaikka mistä tabuista. :ashamed:

Vauva myllää todella ahkerasti, mutta nukkuukin tosi paljon. Sanoisin temperamentista ja masuelämästä, että meillä se ennusti tulevaa. Esikoinen oli rauhallinen, pelkäsin, että onko kaikki ok jne. Poika on sen mukainen nykyäänkin, ainakin yleensä. :D Mutta siis temperamentiltaan hitaasti lämpenevä, tarkkailija, rauhallinen tuumailija. Kuopus piti sellaiset sembalot ja nahkani alla että HUH HUH. On ollut kyllä sellainen sittemminkin. Lämpenee nopeasti kaikille, hymyilevä - ja tulinen suuttuessaan!! Todella! Ovat siis todellakin eri maasta. Olen sanonut, että onneksi olen saanut kaksi erilaista lasta, koska esikoisen kasvattaminen on ollut helppoa ja olisin tosi ihana neuvomaan muita. Kuopus on opettanut minulle elämää. Innolla odotamme, että mitä tämä yllätyskolmosemme tuo tullessaan. Minulla on tunne, että hän on siltä ja väliltä.

Tänään tulee poikien serkut + siskoni yökyläilemään! En tiedä milloin ehdin koneelle. Olen saikulla tämän viikon. Ensi tiistaina vasta töihin. Supistelut ovatkin vähentyneet. Ihanaa.

Kaikkea hyvää, pidetään "työpareistamme" hyvä huoli. Syödään terveellisesti, ulkoillaan ja levätään! :D

Oskari ja vauva 25+4
 
Mä ostin kolmoselle patjan prismasta, olikohan 60x120.

Heikosta olosta, onko normaalia että välillä tuntuu et taju lähtee? Ei jaksa olla pystyssä Paha olo ei ole. Silmissä näkyy sellasia ärsyttäviä valopisteitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Mä ostin kolmoselle patjan prismasta, olikohan 60x120.

Heikosta olosta, onko normaalia että välillä tuntuu et taju lähtee? Ei jaksa olla pystyssä Paha olo ei ole. Silmissä näkyy sellasia ärsyttäviä valopisteitä.
Mulle tulee tosi heikko oli, jos ruoka-ajat heittävät. Meillä on diebeetikko perheessä ja minullakin tätä "heikkoutta" muulloinkin kuin raskausaikoina, siksi syömme todella, todella säännöllisesti. Se auttaa. Siis jos ruokailuni heittää esim. tunnilla niin en pysyssä meinaa pysyä. Niin paljon heikottaa. Syömme 2-3 tunnin välein. (Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.) Lisäksi jos syön "mitä sattuu" tunnen sen olossani.

Nyt pitsaa leipomaan poikien kanssa, serkut ovat tulossa iltapäivällä, kivaa! Itse tehty pitsahan on terveellistä, eiks niin?
:D
 
enhän minä ole vielä soitellut yhtään mihinkään. :ashamed: Neuvolaan ajattelin soittaa mutta soittoaika on vasta 12-13.. Olen niin arka valittamaan mihinkään asioista ja nyt kun oli nuo ihanat lääkäri kokemukset tuossa niin päätin soittaa vasta sille mun ihanalle neuvolatädille.
Verenpaineet oli hetki sitten 122/94.

pippur1 ja masumuru 29+4
 
pippur1 Olet kyllä varmaan Suomen rauhallisin odottaja, itse en varmasti olisi pystynyt olemaan soittamatta. No onneksi se soittoaika alkaa kohta, ja sitten kyllä soitat!

mulish Millaiset verenpaineet sulla on olleet, mulla ainakin tahtoo tulla noita tähtiä, jos paineet alhaalla ja etenkin, jos nousee nopeasti. Pyörtymistä ne tähdet monesti enteilee, eli ei kai se ihan "normaalia" ole. Mulle neuvolantäti erikseen sanoikin, että pitää olla varovainen aina noustessa, kun nuo paineet on mulla aina aika alhaiset.
 
Mulla ollu paineet 120-130/60-80 koko ajan, eli ei ainakaan alhaisuudesta tuo olo johdu. Niskaan tulee sellanen kylmä tunne ja alkaa nkyä tähtiä ja tosi heikko olo. Odottelen tässä että soittoaika neuvolaan alkaa jos pääsis käymään vaikka siellä.
 
En kyllä rauhallista ole nähnykkään.. mutta kun osaan vähätellä omia oireita.. :/

Mulla on noita stixi tikkuja ollu kotona ja aikasemmin ei ole muutoksia pissassa ollut. Nyt äsken oli valkuaiset sitten yhellä plussalla.. Että kai tässä onkin syytä kohta ruvetakkin soittelemaan.
 
Jammy Kangaskaupoista voi löytyä tarpeeksi paksua vaahtomuovia ja toinen paikka mistä työkaveri haki "mummotettavilleen" sängyn patjoja oli Jysk.

Oskari Olematon:
Meillä on suvussa äidin puolella diabetestä, mutta kenelläkään muulla kuin minulla ei ole ollut raskauden aikaista diabetestä kuin minulla. Niin ja minä taidankin olla ainoa naispuolinen meidän suvusta jolla on nykyään ihan ei raskaanakin diabetes.
Toisaalta, minulla ei raskaana heittää vaan aamuarvot niin toiveissa olis josko ne sais kuriin hiilareita kyttäämällä sitten synnytyksen jälkeen ja ei tarviiskaan enää lääkkeitä siihen syödä.

Raudasta: Syön sitä koko ajan muutenkin, ei raskaana rauta-arvot pysyy minulla kohdillaan syömällä retaferiä. Nyt raskaana läpi on menty retafer, obsidan ja ferronol, jotka ei ole nostaneet rauta-arvoja. Tilasin netistä nyt sitten taas uuden merkkistä nestemäistä rautalääkettä ja sitä odotellessa olen napsinut retaferiä kuitenkin.

mulish Olisko sokerit tai hemppa matalalla?

pippur1 Nyt saat kohta satinkutia! Toivottavasti ei ole kyse raskausmyrkytyksestä, mutta vahvasti on viitteitä siihen.
Ja nyt sitten jos et soita sinne neuvolaan niin me tammivauvalaiset tullaan ja viedään sinut väkisin lääkärin puheille.


Hipkukka Niinhän ne pikkuiset varmaan joutuu olemaan aika pitkään vielä siellä hoidossa.
Mutta tietysti hyvä juttu, että saavat hyvää hoitoa ja toisaalta nyt sitten teidän poika saa tavallaan totutella vähän toisella tavalla siihen, että teillä on vauvoja.
Kätilön kanssa kun oli viimeks puhetta, että pitäis koittaa päästä sinne viikoille 32 niin oltais suht hyvillä vesillä jo, mutta silti siinäkin tapauksessa menis kuulemma kuukausi tehohoidossa yleensä.
Mitenkä muuten, onko teillä minkälainen matka sairaalaan?
Itse olen miettinyt kun meiltä on tosiaan KYS:n matkaa se 130km yhteen suuntaan, että miten sitten jos pikkuiset syntyvät etuajassa liiaksi ja joutuvat teholla olemaan pitkään, niin siellä sitten oikein kulkee? Tai no, omalla autolla tietty, mutta haluaisihan sitä olla siellä joka päivä mutta se taitais olla täysin mahdotonta ajatellakkaan, kun taasen täälläin päässä on lapset ja koti hoidettavana.


 
Zuh
Elossa ollaan, mua ei vain kiehdo tämä koneella istuminen yhtään sairaslomalla. Muistuttaa aivan liikaa työntekoa, eikä suorassa istuminen tee hyvää..

Synnytyksistä oli ollut puhetta - itsellänikin on ajatuksena mennä mahdollisimman luomuna, voi tosin tämäkin nainen tulla häntä koipien välissä takaisin kaikkine epiduraaleineen :D Jonkinlaista masokismia ilmassa kun haluan oikeasti tietää miten kovaa se voi sattua..

Saikulle tekemistä - viime viikon saldo on yksi istualtaan tehty kylpyhuoneen allastaso, 2 villasukkaa miehelle sekä tuhottomasti rästissä olleita tv-sarjoja. Hyvin meni, toinen viikko alkaa jo rutiinilla!

Hipkukalle onnittelut pienokaisista, kirjaimellisesti. Melkoisen ajan joutuvat olemaan hoidossa, mutta ilmeisesti ainakin vielä kaikki vaikuttaa tosi hyvältä, tulivathan he maailmaan aivan liian aikaisin.

Pippur1 ja vauvan liikkeet - minulle liikkeet vähenivät aivan selkeästi kun jäin saikulle. Ensimmäiset saikkupäivät meni puolipelossa kun potkuja ei tullutkaan normaaliin tahtiin.. Äidin olotila, hormonit ja stressi vaikuttavat ainakin oppaiden mukaan vauvaan ja meillä ainakin toteutui selvästi. Tosin Naatti potkii öisin jo niin paljon että valvottaa, herää aina pissareissulla ja sitten kuulostellaankin potkuja toisinaan pitkäänkin.

Millikselle onnittelut avioitumisen johdosta!

Jammy - patjoja tosiaan saa tuolta Etolasta sekä hyvin varustetuista kaupoista. Etolassa voivat tosin olla edullisempia?

Voi että on ärsyttävää kun putkimiehet tekee töitä meillä.. Koko ajan joku vieras ukko hiippailee nurkissa, vaikka tosi mukavia miehiä ovatkin. Mutta ei voi olla kotonaan normaalisti ja sekös sapettaa.. Toivotaan siis että on jo vihdoin viimeinen päivä tätä remppaosiota..

~Zuh & Naatti 24+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
[Mitenkä muuten, onko teillä minkälainen matka sairaalaan?
Itse olen miettinyt kun meiltä on tosiaan KYS:n matkaa se 130km yhteen suuntaan, että miten sitten jos pikkuiset syntyvät etuajassa liiaksi ja joutuvat teholla olemaan pitkään, niin siellä sitten oikein kulkee? Tai no, omalla autolla tietty, mutta haluaisihan sitä olla siellä joka päivä mutta se taitais olla täysin mahdotonta ajatellakkaan, kun taasen täälläin päässä on lapset ja koti hoidettavana.
Ajallisesti meiltä ajaa 1h15min sairaalalle. Joten kyllä sitä matkaa on... Noista matkoista saa kuitenkin KELA-korvauksen ja sairaalan lähellä on mahdollisuus yöpyä. Sellaisessa huoneistossa, joka on varattu juuri pienten lasten vanhemmille, kun lapsi on sairaalassa.
Esikoiselle on nyt haettu hoitopaikka ja koska tilanne on tämä, on kunnalla velvollisuus tarjota se kahdessa viikossa. Vielä ei tarkoitus ollut laittaa poikaa hoitoon, mutta ei voi mitään... Muutenkin kunnalta pitäisi saada apua ja tukea tässä tilanteessa. Eiköhän tämä tästä kun vähitellen saadaan jonkinlaista arkea aikaiseksi...

Kannattaa muuten hiukan vilkaista aina välillä miun profiilin kautta mitä olen muihin ketjuihin kirjoitellut. On kuitenkin kolme ketjua, jossa aiheesta kirjoittelen tämä, lokataaperot ja monikko-odottajat :D Ettei tarvi kauheasti toistaa itseäni ja toisaalta muualla saatan kirjoittaa jotain mitä en toiseen ketjuun laitakaan.
Hipkukka ja pienokaiset 10vrk
 
No nyt sain vihdoin jonkun sieltä neuvolasta kiinni.. Oma neukkutäti onkin sitten lomalla. Noh, tunnin päästä täytyy olla neuvolassa ja kattovat siellä vielä tilannetta ja ilmeisesti sitten lähettävät tyksiin. Tuntuu taas kun olo pahenisi vaan :/ Onneksi nyt sitten asiat etenevät. Liikkeitä ei ole tänään tuntunut yhtään, mutta doplerilla sydänäänet on kumminkin hyvät.

Katsotaan kuinka käy.

Pippur1 ja masumuru 29+4
 

Yhteistyössä