***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Meillä on nyt molemmilla lapsilla sikatautia.. Tai ainakin vahva epäily, koska puolikoulua pois. Ja opettajat oli vahvasti sitä mieltä et on kyseistä tautia. Osalla ollut ripulointia ja oksentelua kuumeen ja yskän lisäksi. Meillä alkoi yhtäkkisellä korkealla kuumeella molemmilla (39 astetta). Mut eihän sata varma voi olla et on sikaa, kun ei testejä tehdä.
Nähtäväksi jää, sairastutaanko me vanhemmat. MÄhän en sitä rokotetta ottanut, vaik oisin ottanutkin niin ei se olis ehtinyt vaikuttaa kun alkuviikosta olisin sen vasta saanut (kaks viikkoa menee et saa suojan).

 
Voi samperi, pakko vissiin sittenkin hankkia ne tuplarattaat. :kieh: Toi lumen tulo sai nyt sit aikaan sen, että tota neitiä on täysin mahdotonta saada kävelemään, ainakaan yhtään oikeaan suuntaan! Voi arrrrrgh, onko tuon ikäiset aina tuollaisia, hyvin jaksaisi kävellä, mutta ei, jää koko ajan istumaan johonkin penkkaan, tai sitten pitää kantaa.

Vauvan tuloon asti vissiin sit pakko ottaa noi isopyöräiset käyttöön, mutta sitten pitää keksiä jotain muuta. Ei vaan huvittais tuplia hankkia joksikin 3 kuukaudeksi, oon kuitenkin ihan varma, et keväällä kulkeminen sujuis hyvin seisomalaudankin kanssa.

Enie Noi sokerittomat karkithan käy vissiin lääkkeeksi joka vaivaan. :LOL:
 
Minusta tuntuu, että minullakin tuli viimeksi synnytyksen takia/jälkeen peräpukama, tosin ei ulkoinen sellainen, mutta kuitenkin ihan selvästi siellä oli jotain ylimääräistä. Kyllä se jotenkin oireili, mutta en oikein muista miten. Kai se sitten jossain vaiheessa parantui, koska ei oo ollut mitään vaivaa pitkään aikaan.

Mutta tällä kertaa meinaan kyllä todellakin panostaa heti siihen säännölliseen suolentoimintaan synnytyksen jälkeen tai ehkä jo ennaltaehkäisevästi. Mitä pidemmälle tai harvemmaksi se menee, sen pelottavampaa ja kamalampaa se on. :$ Tosin jossain vaiheessa mulle tuli joku ihme imetysripuli, aina kun olin tytölle antamassa rintaa yöllä, niin oli yhtäkkiä pakko vaan heittää lapsi miehelle ja juosta itse vessaan. :D
 
Iltaa.. :)

Bangelika tervetuloa porukkaan! :D

Mulla tuli ekan kerran p.pukamia esikoisen synnytyksen jälkeen, jotka lähti parissa vuodessa ja tilalle tuli haavaumia. Siinä oli vitsit kans vähissä, mutta onneks nyt ei oo ollut pitkiin aikoihin.

Lily of the valley Meidän sankari oli aina kans vähän sellainen pimppueetu, että jos se päätti ettei tule niin ei tullut. Jonkun aikaa tepsi se kun sanoin aina et jää sit siihen ja menin niin pitkälle kunnes se tuli perässä tai hyvä kikka on jäädä nurkan taakse norkoilemaan (toimii vieläkin). Kyllä niille nopsaan ikävä tulee ja oppii sen, että kun sanot nyt mennään niin se kans tarkoittaa sitä. En lähtis sen takia uusia rattaita hommaamaan. :)

Pojan eskarissa on kuulemma nyt kans possuflunssaa. Mulla olis se rokotus tosiaan maanantaina, et taitaa jäädä ottamatta kun ei se ehdi suojaamaan sit kuitenkaan.

Näin tänään ystäväni 3,5 viikkoisen vauvan, voi miten oli ihana tytteli. :)

Minävaa ja vaaveli 31+3
 
Enie Hyvä jos näin on ettei tarvii uutta rokotetta ottaa... :whistle:

Kohdunkaulasta
Miten teillä on jo nii lyhyet kohdun kaulat (tai joillain oli)????
Mulla viikkoja 29 sanoi lääkäri että on viel 4.5cm ja kiinni ja kiinteä..
Tarkoittaako tää pitkää synnytystä??
 
kaneli87 Tuskin se pitkää synnytystä tarkoittaa. Sulla vaan ei vielä ole ollut kypsyttäviä suppareita niin paljon että olisivat saaneet jotain aikaan.
Minulla lyheni 4vk:n aikana kohdun kaula 2cm mutta on silti vielä 3cm luokkaa kun oli yli 5cm lähtöjään. Ja kohdun suu puolipehmeä.
Tyttöjä odottaessa on aika pitkälle minulla ollut se 3cm ennen kuin sitten löytyy merkintä että 1,5cm.
 
Heipat!
Sen verran pitkä aika on viime visiitistä, etten ees meinannut muistaa omaa salasanaani.. huups...

Mä sain eilen tuo possurokotteen, mistä ootte puhuneet. Käsi ei oo juuri ollut kipeenä, eikä oikein muitakaan oireita. Hassua, kun en ees tuntenut koko rokotetta, yleensähän se kuitenkin vähän kirpasee, kun vaikuttava aine menee, nyt en tuntenut ees sitä. Illalla oli käsi vähän kipee ja koiraa ei tehnyt mieli taluttaa sillä kädellä, mut that´s it.

Sen sijaan ihan julmettu päänsärky vaivaa :/ . Mulla on ollut pari viikkoa verenpaineet vähän koholla, n.138/80 kun ovat normaalisti olleet n.115/70. Jalkoihin on tullut turvotusta, muualle ei. Väsyttää ihan kamalasti, en ees pysy hereillä, ja sen takia oon ollut kotona "lepäilemässä" viimeset pari viikkoa.
Eilen aamulla neuvolassa oli sit vielä protskut +/-. Siellä ei ollut lääkäriä paikalla, ja kun iltapäivällä pääsin arvauskeskuksen lääkäriin ja kysyin, milloin noista protskuista ja paineista pitäis huolestua, tämä vastaa että "en tiedä". "Katson netistä. --- No ei täältä kyllä mitään löydy... kysy vaikka neuvolasta". Että sellainen LÄÄKÄRI tällä kertaa... tuli muuten tosi luottavainen olo... ite nyt oon googlannut netissä, ja kyllähän nää raskausmyrkytyksen oireilta kuullostais... näköhäiriöt on ainoot, mitä ei vielä oo. Voikohan tuo päänsärky olla sivuoire sikapiikistä??? kun sitä ei ollut ennen piikkiä, ja mulla kuitenkin kolmas lapsi jo tulossa, eikä oo suvussakaan raskausmyrkytyksiä??

Kohdunkaulasta kirjoititte, mulla se on n.2,5-3cm olin raskaana tai en. Sit vasta lyhenee, kun synnytys on oikeesti jo käynnissä, eli sairaalassa vasta. Tai ainakin 2 edellisessä synnytyksessä. En usko, et kohdunkaulan pituus vaikuttaa millään lailla synnytyksen kestoon. Ensisynnyttäjiltä häviää ensi kaula kokonaan, ja sitten vasta alkaa kohdunsuu avautua, uudelleen synnyttäjillä taas molemmat samaan aikaan, ja siksi(kin) synnytykset menee usein nopeemmin kuin ekalla kertaa.

Mut taidan jatkaa tän päivän ohjelmaa, eli sohvalla makoilua. Jos vaikka panadolit veis tän päänsäryn pois...

Hemuli the ruikuttaja rv 30+4 (jos nyt oikein muistan)
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Cattie siis tussit?sellaset meilt kyl löytyy,täytyy varmaa kokeilla johkuu vanhaa liinaa ensin et onnistuuko,mä ku aattelin et se kuivuu käsii niin nopeesti ettei niit saa siit painettua,mut pitääki kokeilla.Kiitos =)
Minä luulisin, että se tussi kyllä jämähtää ihan ekana käsiin! Saattaapi olla, että on kädet ja jalat ihan värissä muutaman päivän. Ei ehkä terveellistäkään lapselle...ohuen ihon läpi imeytyy helposti kaikki kemikaalit.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli80:
Voikohan tuo päänsärky olla sivuoire sikapiikistä??? kun sitä ei ollut ennen piikkiä, ja mulla kuitenkin kolmas lapsi jo tulossa, eikä oo suvussakaan raskausmyrkytyksiä??
Muistaakseni siellä sivuoirelistalla oli myös tuo päänsärky! Minullakin oli päänsärkyä 2 päivää rokotuksen jälkeen. Ensimmäisenä tuli mieleen, että johtuuko raskaudesta/verenpaineista/tms. mutta ilmeisimmin kuitenkin tosta rokotteesta.


 
Piiuli Juu siis ei tusseja vaan nää värit mitä on isoissa purnukoissa, niistä sit kippailtiin pieniin astioihin ja tehtiin mieleiset sävyt ja levitettiin käsiin ja jäljet liinaan ja piirustusta ja heti pesulle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minävaa:
Lily of the valley Meidän sankari oli aina kans vähän sellainen pimppueetu, että jos se päätti ettei tule niin ei tullut. Jonkun aikaa tepsi se kun sanoin aina et jää sit siihen ja menin niin pitkälle kunnes se tuli perässä tai hyvä kikka on jäädä nurkan taakse norkoilemaan (toimii vieläkin). Kyllä niille nopsaan ikävä tulee ja oppii sen, että kun sanot nyt mennään niin se kans tarkoittaa sitä. En lähtis sen takia uusia rattaita hommaamaan. :)
Mä oon kokeillut tota että lähden kauemmas ja sanon hei hei, mutta ei se tule siltikään. :/ Välillä heiluttaa iloisesti ja lähtee päinvastaiseen suuntaan. :LOL:

En tiedä missä sä asut, mutta täällä Helsingissä en kyllä yksinkertaisesti voi mennä pois näköpiiristä. Koko ajan kuitenkin liikkuu ihmisiä, pyöriä, koiria, jopa autoja kävelytiellä, en mä voi jättää 2-vuotiasta ulkona niin, etten näe sitä, edes hetkeksi. No täytyy miettiä, mitä tässä tekee. Toisaalta meillä on myös aika pitkä matka neuvolaankin, että en tiedä onko edes realistista odottaa, että pääsisimme sinne ilman tuplarattaita. Enkä mä missään tapauksessa uusia ostaisi, saahan noita käytettynä edullisesti sellaisia jotka muutaman kuukauden kelpaa.
 
Hemuli80 Mulla särki kans päätä pari päivää rokotuksen jälkeen. Toivotaan että menee sullakin pian ohi :) Samoten mulla oli verenpaine korkeella parilla viime neuvolakäynnillä, mutta kun tällä viikolla mittailin pari kertaa itsepalvelulaitteella sairaalassa näytti taas ihan hyvältä. Pitää seurailla tilannetta :)
 
:heart: POKS 29+0 enää viikko niin alkaa mullakin kolmosella.. =)

PS. Käännyin ja kävinkin ottamassa sen rokotteen tänään.. saas nähdä oliko mitään hyötyä kun tauti jyllää jo epidemiana. Nyt on kyllä tosi kipeä käsi ja illan supistellut melkoisesti. Liekkö rokotuksella osuutta?? Kuulin että jos ollut supisteluja tms niin lääkärit ovat kieltäneet rokotteen oton ja mullakin noita suppareita on paljon, mut jospa nyt menis ohi. Myös poika sai rokotteen, onneksi hällä ei niin kipeä käsi eikä muitakaan oireita, ainakaan vielä.

Talvivauva ja vaavi 29+0
 
Mukavaa perjantaita mammat!

Muistista: Tyhmennytty on täälläkin :wave: Joksin oon muutenkin hajamielinen, mutta selvästi pahentunut on.....

Neuvolakäynneistä....pitääkin oikein tarkistaa kortista, kun niitä on niiiiin paljon: 11 kertaa olen käynyt, joista terkkarilla 4krt, lääkärillä 4krt ja sitte äitipolilla 3 krt. Ja näiden lisäksi sitte kerran naistentautien polilla. Mutta lääkäreitä näin paljon tuon mun vatsakivun takia... Vielä ainakin yksi lääkärineuvola edessä ja lisäks äitipolilla sitte kokoarvio/synnytystapa-arvio. Ja terkkarillakin vielä jokusen kerran. Meillä pääsee täällä kyllä tosi usein. En käynyt esikoisestakaan näin usein...

Kohdunkaulasta: rv 24 oli ultralla kaulaa jäljellä mahtavat 5cm, nyt viimeksi käsituntumalla rv 27+2 oli 3 cm. Kiinteä on ja kiinni.

Esikoinen syntyi: Käynnistettynä korkean vedenmenon ja korkean verenpaineen takia rv 38+3

Navasta: Se on hiinä ja hiinä....ei nyt ihan vielä pullahtanut ulos, mutta jos esim. nauran tai yskäisen, niin pullahtaa ja palautuu sitte vielä tuonne kuoppaansa. Päivien kysymys varmaan :D

Mä nauroin täällä tuon Elaynen lääräikokemukselle...tai lähinnä tavalle, jolla asiasta kertoi =) Sinänsä kyllä ikävää, jos on kovakourainen lääkäri. Mulla esikoista odottaessa oli aivan järkyn raju lääkäri ja mua siitä varoitettiinkin. Kohtuakin kun kokeili, niin runttasi aina niin voimalla, että varmasti tunsi selkärangankin...aina olin ainakin pari päivää kipeenä sen jälkeen :|

Hipkukka: :heart: :heart: Voiko molemmat vauvan hyvin?

Nyt soffalle köllimään miehen viereen... piti mokoman olla iltavuorossa ja päästä vasta puolilta öin, mutta olikin kotona ja puol kuudelta :heart:

J.t ja Pampu-potkuttelija 28+4
 
Kohdunkaulasta Mulla se on lähtöjäänkin "vain" 3 cm... eli äkkiä varmaan sitten lyheneekin, kun lähtee lyhenemään.

Napa Ikävä kyllä pullahtanut ulos... ja esikoisesta se on tosi mielenkiintonen kapistus.

(.) Mulla on menossa "vauva onnelliseksi"-projekti... mies osti Paradise konvehtirasian ja muutamassa tunnissa on melkein eka kerros syöty... :whistle: Kohta taitaa olla einiinonnellinenäiti kun konvehdit alkaa vääntämään mahassa... pitäs vissiin syödä jotain oikeaakin ruokaa.
 
Minä en näköjään pääse tuonne viimeiselle sivulle :eek:

Kaipa tää kirjoitus sitten sinne kuitenkin päätyy.

Eilen illalla oli taas kovia supisteluita poltteluineen. Nyt on alapääkin ihan tunnoton ja kipeä.
Supparit rauhoittuneet "normaaleiksi".


Enie + Nörtti ja Hissu 32+5
 
Mä en nyt pääse ollenkaan tuonne viimeiselle sivulle ?? :|

Mä nyt tilasin myös tuolta ulkomailta ne imetysliivit. olen nyt lueskellut netissä juttuja liiveistä ja nuo saivat kovasti kehuja. Muistaakseni joku muukin oli tilannut?
hintaa jäi euroissa 29.20. ainakin netin valuuttalaskureiden mukaan. ja toivottavasti ne sit tulevat ilman toimituskuluja niinkuin luvattiin. :)

mä tuun paremmalla aikaa kommaan teitin juttuja jos vaikka pääsis tuonne vipa sivullekkin sit. omaan napaan sen verran että lääkäri määräsi lepoa ja kaikki ylimääräiset hommat pois. uintikieltokin tuli. (nainti ei :p vielä.... ) paikat olivat sen verran edistyneet. :( viikon päästä kontrolliin taas.

Samraiini ja O 28+3
 

Yhteistyössä