***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Väpälle onnittelut pienokaisesta! :flower:

Mulla on takana kaksi suht "luomusynnytystä". Ilokaasu on ollut molemmissa avautumisvaiheessa, esikoisesta laitettiin myös kohdunkaulanpuudute, mut vasta sitten, kun alkoivat tikkaamaan... silloin sain odotteluhuoneessa myös jotain pistoksia, mistä eka auttoi hetken, toinen ei ollenkaan, laittoi vain oksentamaan ja sen jälkeen kun pääsi synnytyssaliin ja sai ilokaasun, mikä vei KAIKKI kivut, tuli autuus. Esikoista tehtiin pitkän kaavan mukaan, 26,5t, mistä ponnistusvaihe jotain 1t10min, kun omat voimat oli jo ihan loppu enkä tiennyt, mitä tehdä. Kupista jo puhuttiin, kunnes jostain vihdoin keksin, miten vauva työnnetään ulos ja kun pää oli ulkona, kätilöt veti koko vauvan.
Kakkosen synnytys kesti sit vain 3,5t, mistä ponnistusvaihe (täysin ilman kivunlievitystä...) 11min. Heti synnytyksen jälkeen olisin ollut jo valmis lähtee kotiin, oli niin helppo synnytys! Siitä olin ihmeissäni, et jouduin ponnistaa viel senkii jälkeen, kun pää oli ulkona, jotenki oletein, et tottakai kätilö nytkii vetää vauvan sieltä sit pois.

Kakkosen synnytys oli kaikin puolin helppo ja ponnistusvaihetta lukuunottamatta vielä kivuton. Esikoisesta nuo avautumiskivut oli ihan karseita, kun alkuun sinnnittelin ihan liian kauan kotona... (jotain 14t) mikä sit varmasti pitkitti synnytystä, kun en tosiaankaan ollut rentona... sairaalassa sit olo helpotti, ja kakkosesta lähdettiinki sairaalaan heti kun supparit alkoi (vedet oli menneet tunti aiemmin) ja siellä pääsin samantien synnytyssaliin ja ilokaasu vei kivut.

Tuleva synnytys jännittää, neuvolasta oisivat kirjoittaneet lähetteen pelkopolille, mut en tiiä, meniskö sinne, mitä se auttaa. Niinpä te, jotka ootte käyneet pelkopolilla, kertoisitteko kokemuksistanne, oliko siitä oikeasti jotain hyötyä? Luulen, et kun tässä viel muutama viikko kuluu, niin mieli muuttuu niin, ettei tuo synnytys enää jännitä, sitä alkaa vaan odottaa entistä enemmän, et pääsis mahasta eroon! Nii joo, ja sekin jännittää, kun täällä ei saa ilokaasua enää, se on ollut mulle niin täydellinen kivunlievitys... ´

Hemuli 33+3 (ja 3. viimeinen työpäivä :D )
 
31+0 POOOKKSS =)

Joku kyseli sairasloman saannista: minä sain sen neuvolalääkäriltä. Neuvolatäti varasi sinne ajan, kun tuli puhetta vaivoista. Kuka tahansa lääkäri sen varmasti voi kirjoittaa, mut riippuu aika paljon noiden terveyskeskuslääkäreiden ammattitaidosta, mitä ne mistäkin tajuaa. Mun on vaikea luottaa siellä niihin yleislääkäreihin - on aika monta huonoa kokemusta...
 
Moikka!

s-a-j hui, onneksi kaikki tuntuis olevan nyt hyvin =)

Esikoinen saadaan synnytysreissua varten hoitoon joko isovanhemmille tai mun siskolle. Meil on niinkin hyvin et kaikki 3 hoitopaikkaa on 5km säteeltä kotoa ja miehen vanhemmat on molemmat eläkkeellä (alle 60v kuitenkin) joten heille saa viikollakin vaikka keskellä yötä. Sillai on kyllä tosi kiva et hoitopaikkoja löytyy, nyt vaan toivotaan et saadaan spontaanisti lähtee synnytysreissulle ja saisin alakautta synnyttää enkä suunnitellulla sektiolla...

Tosi kiva kuulla Hipkukka teidän pienokaisten kuulumisia! Ihanaa että voivat niin hyvin kaikesta huolimatta

Enien puolesta täällä jännätään et pääseekö vielä kotiin...

(.) Kiuttomia supistuksia satelee päivittäin mutta niin kai se kuuluukin. Kaneliko se mietiskeli miltä supistukset tuntuu...?? No mulla nää kivuttomat tuntuu sillai et maha kovenee ja tuntuu "painetta" koko vatsan alueella, rintalastaan tulee jännä tunne ettei saa kunnolla henkeä, siis ihan ku jotain painavaa ois keuhkojen päällä..siihen auttaa kun hengittelee normaalia syvempään samalla otsan kohdalla on jännä tunne, sellanen tykyttävä paine...Tosi helppo selittää :LOL: Mut kivuliaista suppareista ei olekaan sit mitään hajua :whistle:

Kohdunkaulan (?) alueella tuntuu välillä nipistelevää kipua ja välillä se kaamee tunne et kohta vauvan käsi kurkistaa haaruksista :eek:
Mut nää on näitä tuntemuksia mitkä jatkuu loppuun asti, eiköhän tässä mennä taas rv 42 asti :kieh:

Pörri tuli mieleen kun sun yläkerran rymsteeraus juttua lueskelin et yksinkö siellä lasten sänkyjä raahailit huoneesta toiseen?? :eek: Jessus, ei onnistuis enää minulta...

Kohta lähen esikoisen kanssa käymään tk:ssa...Parin päivän aikana on noussu kummallisia näppyjä pitkin kehoa joita luulin eka hikinäpyiksi. Eilen oltiin esim perhekerhossakin...Tänä aamuna näppyjä olikin jo n15kpl ja osa näyttää vesikelloilta et nyt luulenkin et toi on VESIROKKOA :/ ei kyl raavi niitä eikä ole kuumetta...Kauheeta jos se nyt on rokkoa ja miä vein sen sinne kerhoonkin! Kohta on koko kylän kakarat vesirokossa....

Väpälle ja vauvalle vielä kerran voimia :hug:

Miminen ja Mytty 32+1 ja pikullinen isoveli...
 
Hemuli80 Suosittelen ehdottomasti käyntiä pelkopolilla. Ei siinä mitään voi hävitäkkään... muutakuin polikliniikkamaksun. :D Minä ainakin olen nyt hyvillä mielin menossa synnyttämään kun sain käydä kätilön kanssa keskustelemassa edellisestä ja tulevasta synnytyksestä. Minua kans mietitytti se, että meneekö pelot ohi synnytyksen lähestyessä, mutta toisaalta pelkäsin sitä millainen paniikki iskee sitten synnytyksen koittaessa jos pelot eivät hellitäkkään. Olen kyllä tosi tyytyväinen käyntiin ja ihme kyllä puhuminen sellaiselle, jonka koen ymmärtävän minua, auttoi. Lisäksi papereihini päällimäiseksi laitettiin lappu, jossa lukee "synnytyspelkoinen", lapussa on sitten kerrottu synnytystäni hoitamaan tulevalle kätilölle pelkojeni taustoista ja mitä toivon otettavan huomioon seuraavassa synnytyksessä. Myös toivotut kivunlievitykset. Ja jos jokin asia alkaa vielä kummittelemaan takaraivossa, saan soittaa kätilölle tai mennä käymään uudelleen.

(.) Huh, onneksi näyttää eilinen "kosteahko" :LOL: vuoto olleen erityisen lirua valkovuotoa, koska sitä ei ole tullut sen koommin. Supistellu on kyllä ihan kiitettävästi eilisen päivän ja nytkin vihloo vietävästi ja vetää vatsan kovaksi tämä hetken koneella istuminen

Tica & Veeruli 33+3
 
Nyt oli ensimmäinen huono yö! Nukahdin vasta joskus kahden jälkeen, alapäätä vihloi säännöllisesti kun Kirppu painoi päätään sinne. Ajattelin, että nytkö se sieltä jo etsii ulospääsyä...Mulla on mies yövuorossa tämän viikon niin oon vielä yksin kotona illat ja yöt, on jotenkin turvaton olo. Vaikka miehen työpaikka onkin tuossa aikasta lähellä eikä mee ku vajaa 10 min sillä kotiin sieltä.

Miminen: Puhuit noista supistuksista ja että tuntuvat sulla rintalastassakin. Aivan sama täällä!! Ihmettelin sitä alkuun, että mistä ihmeestä johtuu mutta äkkäsin sitten että supistuksiahan ne. Usein on niin, että mahassa ei tunnu mitään, mutta sitten kurkkua alkaa kuristamaan ihan ykskaks.

Synnytystä täällä mietitään yhä enemmän, nyt ehkä vähän jo pelonsekaisin tuntein...en olis vielä valmis siihen!!

mamma ja Kirppu 35+1
 
Zuh
Huh, tän siitä saa kun ei selviä koneelle, 12 sivun luk-urakka takana!

Väpälle suurimmat onnittelut vauvan johdosta, toivottavasti ylämäki jatkuu vielä pitkään ja saat vauvan pian kotiin!

Mulish: Meillä oli vuokra-asunnossa hometta. Molemmat oireiltiin, miehelle tuli lähinnä kevyttä flunssaoiretta, itselläni flunssaoireiden lisäksi tuli lämpöä. Todella paha oravanpyörä kun töissä olo parani, mutta et voinut siellä olla kun viikkojen ajan oli 37,5 lämpöä, eli olin ihan puhki. Ja kun kotona "lepäsi" niin tuli kipeämmäksi. Itse jouduttiin tuo homekohta sitten paikantamaan ullakon kautta (vanha puutalo) ja muutettiin pois kun ainoa kylpyhuone olisi mennyt remonttiin joskus päivänä X. Ongelmaa tilanteessa teki se, ettei tuota homealtistusta voi tutkia kuin tosi laajoilla testeillä, eli ensin pitäisi selvittää mille homeelle on altistunut (ja noita homelajeja on tuhottomasti kuulemma) ja sitten testata onko itse altistunut juuri tuolle homeelle. Perushomealtistuksen voi testata aika helposti, mutta se ei kerro muuta kuin että oletko jossakin elämäsi vaiheessa altistunut ja se on koettu jo lapsuusaikana. Toisessa työpaikassa oli sama juttu, ikävästi rajoittaa työssä käyntiäkin kun ei saa olla homeita..

Dolly: Joko on eteinen valmis? Meilläkin remontti jatkuu, muut silittää jo vauvan vaatteita niin minä yritän saada ikkunat listoitettua. Tai siis toimin työnjohtajana ja kerron istuiltani miehelle mitä pitää tehdä...

Vauvan tarjonnasta: Meillä Naatti on AINA tutkimuksisa raivotarjonnassa, mutta pyörii kyllä vielä melkoisesti kotona ollessa. Osaa ilmeisesti esittää unelmavauvaa jo nyt, sitten mammalle näytetään todellinen luonne :D Vielä "mahdutaan" olemaan poikittain vatsassa ja voi sitä tuskan määrää kun oikein sitten venytellään ja mamma halkeaa kahtia!

Nukkuminen: Unirytmit ja nukkumiset ihan sekaisin.. Toissayönä nukahdin vailla kaksi ja viime yönä meinasin herätä jo neljän aikaan kokonaan. Vessassa käyn vaihtelevasti 4-10 kertaa yössä + kaikki muut heräilyt aina kun kääntää kylkeä tai joku paikka puutuu. Ihmeen pirteä silti olen?!?

Supistelijoille: Mulle äippäpolin kätilö sanoi että kun on supisteluherkkä kohtu niin sitä ei saisi ollenkaan hieroa tai muuten kosketella, pitäisi antaa olla mahdollisimman rauhassa. Itse olen aina hieromalla laannutellut Naatin pönkäämistä, nyt sitten pitää vaan purra hammasta, hieronta voi itsessään jo aiheuttaa supistuksia.

Neuvolalääkäri määräsi taas 2 viikkoa sairaslomaa, en ymmärrä mikseivät voineet jo kirjoittaa loppuun asti. Kielimuuri tosin vieläkin oli vähän esteenä, sanoin kyllä etten mitenkään voi kuvitellakaan istuvani työtuolilla asiakastilanteissa työpäivää, mutta ei tieto uppoa niin ei. Noh, tän saikun jälkeen enää 2 viikkoa äippäloman alkuun!

~Zuh & Naatti 30+6
 
Moikkelis koikkelis :D

Hyvin nukuttu yö takana vanhempien sohvalla, jäi vähän saunareissu pitkäksi. Pitäisiköhän käydä hakemassa se sohva kotiin ja nukkua siinä. :LOL:

jenninho Mulla nyt noussut paino kanssa sen 23 kg ja edellisestä 32 kg. Mä en ymmärrä miten se vaan nousee. Painonvartijoissa ym. käynyt pitkään (kun laihdutin edelliset pois!, joten tiedän etten syö NIIN paljon että pitäis yli 1kg nousta viikossa. Mutta kai mulla on vaan sellainen kroppa, kyl se sit lähteekin tosin nopsaan.. Mut siis joo, tekis mieli laittaa kuvaa näistä mun raskausarvista. Kyllä on tämän tyttelin nahkapuku revinnyt siihen malliin, että ei tiedä mistä alkaa ja mihin loppuu. Mutta paikat ei revennyt synnytyksessä, esikoinen tosiaan sen 3250kg. Ei se sitä sano, tottakai jos lihoo nopsaan niin ei se nahkakaan kestä. :) Mut on tää aika magee liekkikuviointi. :heart:

(.) Täällä kanssa supistelee joka päivä ja enemmän vain kipeämmin ja kipeämmin. Massu selvästi laskeutunut ja häpyluu huutaa hallelujaa. Mutta minähän en luovuta, lyllerrän ihan niin kuin "ennenkin". Ystävä kävi syyskuisen vauvelinsa kanssa ja minähän olin ihan myytyä kamaa siinä vaiheessa. Voi että miten makiasti hymyili mulle! :heart: Ja yritti pungertaa sitteristä vaan istumaan, kauhee ähinä ja puhina mutta ajatelkaas miten pieni ja onnistui! Heh.. onkohan joku vähän herkkis. :LOL:

Saikuista Minähän olen ollut heinäkuusta saakka saikkarilla selän ja häntäluun takia. :ashamed: Mulla on hyvä puoli se, että tk:n omalääkäri ja neuvolalääkäri on sama ja kahdessa osassa sen saikun sain. Eka lokakuun puoleen väliin ja sit äitiysloman alkuun saakka. Ja lähdin ihan omalääkärin puolelta sitä saikkua hakemaan.. Ja mulla on se hyvä puoli, että mun lääkäri on ihan älyn pätevä, hauska ja ja vaikka mitä. :)

Ai niin uusin mieliteko on lihapullia ja sinappia! Siis mitä ihmettä?? :LOL:

Zuh ja Mulish Mä sain töistä homeastman ja multa otettiin (yleisimmistä rakennushomeista) ihan joku altistus verikoe ja sieltä selvis mitä oli ollut. Sädesientä minun tapauksessa. :/

Minävaa ja pötkäle 34+2
 
Vähän omaa (.)

Olo on kamala. Heräsin puoli neljältä vessaan ja ripuloisin pari tuntia. Nyt ei panadoli auta päänsärkyyn eli särkee aivan julmetusti. Muutenkin on pahaolo, väsyttää ja oon ihan loppu.

Ei auta, kun lähteä lapsia kuskaamaan. Toivottavasti huomenna olis parempi päivä. :(
 
Mulla kans supistukset tuntuvat palana kurkussa ja henkeä alkaa ahdistaa... Meinaakohan tää muksu syntyä vähän väärää reittiä...

Juttelin neuvolassa tästä mun syöksysynnytyspelosta ja lastenhoidon järkkäämisestä, niin täti antoi perhetyöntekijän kännynumeron ja sanoi, että jos 7-17 välillä tulee lähtö, niin ei muuta kuin ambulanssi tilata ja sitten soittaa tää perhetyöntekijä lastenvahdiks. Menee kuulemma muiden tapausten ohi hätätilanteessa. Helpotti kummasti =) Lupasi laittaa sairaalaan myös tietoa tuosta nopeasta synnytyksestä, jos vaikka sit käynnisteltäisiin synnytys lasketun ajan tietämissä.

Nyt jatkaan siivousta, kun kerran siivouskärpänen kerrankin puraisi :LOL:

Ai niin, neuvolassa kaikki ok. Sf-mitta huitelee yläkäyrällä (31), painoa oli tullut 100gr/3 vko, paineet 129/69 (no, vähän mulle korkeet, mut ko kolme muksua oli mukana, ni se selvittänee asian :kieh: ) sykkeet vaihteli 130-155 välillä

Tammiska :heart: pikkumuru 31+0 *poks*
 
Sain tänään postissa jo ajan sinne Naikkarille, se on 8.12. 36+5.

Nyt alkoi mietityttää, olenko ihan väärässä kun halusin lähetteen sinne. :ashamed: Siis kun lapsi syntyi 41+0 ja painoi 2910 g ja oli 49 cm pitkä, niin olihan hän pienipainoinen kokoisekseen? Laihalta hän näytti. Ja kyllä he myös sanoivat minulle synnärillä, että istukka oli kalkkeutunut, mutta sitä ei ole kirjattu mihinkään. Nyt on sellainen olo, että kun menen sinne, niin ne varmaan sanoo mulle, että mitäs hitsiä tänne tulit, eihän esikoisessasi ollut mitään erikoista, ja tuhlaat meidän kallista aikaa. :ashamed:
 
Täällä alkoi rv 34 :heart: Nyt sitten ei enää estellä jos vauva päättää syntyä :) Tietenkin vauva mun mielestä saisi pysyä mahassa loppuun asti,että ehtii kehittyä tarpeeksi.

Tänään ei ole supistellut ollenkaan mikä on hyvä juttu! patu on liikkunut tänään enemmän kuin eilen. Ja on ihana tuntea patun liikkeet :)

Sannis ja patu rv 34
 
Onnitukset Väpälle vaavista :heart: Toivottavasti kaikki menee hyvin ja vaaveli kasvaa ja kehittyy niin kun kuuluukin! :hug:

Zuh Eteinen on yhtä (toivottavasti) maalikerrosta ja listoja vaille valmis!! Kyllä mä olen ylpeä itestäni, sillä levyjen seiniin laittoa lukuunottamatta olen kaikki äheltänyt ite :p Mies kun on päivät töissä, ei siitä ole ollut tässä oikeen apua ja mä kun haluun kaiken valmiiks heti nyt :D Eilen haettiin (ja mies kokosi) meille uus vaatekaappi makkariin ja makkarin vanha kaappi menee sitten taasen eteiseen, vielä kun viikonloppuna sais kaapit ja tavarat paikoilleen ni sit täällä rupeis oleen aika lailla valmista!! Ja voitte olla ihan varmoja, ettei tämä nainen tee vähään aikaan yhtään remonttia, sen verta ahistaa tää kaaos :p

Kokeneemmat voisi kertoa miltä ne liitoskivut tuntuu??
Mä heräsin viime yönä ihan ihmeelliseen kipuun, joka tuntui vasemmalla puolella alavatsaa, vähän ylempänä vasempaa nivusta.. Ei pystynyt ollenkaan nukkumaan vasemmalla kyljellä, kun sattui niin kovasti, yritin siinä sitten pyöriä ja etsiä kivutonta asentoa ja jossain vaiheessa olinkin nukahtanut, eikä aamulla enää sattunut. Mä olen jotenkin ihan pihalla näistä kivuista ja supistuksista :ashamed:

-Dolly04 30+3
 
Väpä08 Hirmuisesti onnea koko perheelle pienokaisen johdosta.
Hipkukka Ihana kuulla, että pienokaiset voi hyvin ja ovat päässeet kaapeista pois.

Mä en muista mitä kaikkea te olette täällä kirjoitellut kun luin niin minta sivua kerrallaan. Lasten viemisestä hoitoon oli ainakin puhetta. Meillä kun on ensimmäinen tulossa niin ei ole tuota ongelmaa. Miehen lapsi jos sattuu silloin olemaan täällä niin sitten on ongelma mutta olen parilta kaverilta kysynyt jos saa mennä sinne siksi aikaa kunnes äiti tulee hakemaan.

Täällä saa hyviä tietoja niin kyselen taas. Kun nyt ei raskausaikanasuositella syömään graavilohta, maksalaatikkoa ja maksamakkaraa niin saako niitä syödä sitten vaikka imettää? Vai ovatko silloinkin vielä kiellettyjä tai rajoitettuja?

Sairaalakassin ajattelin huomenna pakata valmiiksi kun eihän sitä tiedä milloin se lähtö tulee. Muuten kaikki onkin jo vauvaa varten valmiina.

Omaa napaa. Täällä on taas liitoskivut lisääntyneet ja sekös vaikuttaa mielialaan. JA ehkä sekin, että on jo monta kuukautta ollut kotona. Olen taas viime aikoina ollut jotenkin itkuherkempi. Muukalainen on kovin liikkuvainen ollut taas muutaman päivän, olen siitä onnellinen. Vatsa on alkanut kutista ihan mahdottomasti mutta taitaa johtua venymisestä, raskausarpia on tullut alavatsalle ihan mahdottomasti. Yöt menee osin valvoessa ja osin nukkuessa, onneks on mahdollisuus päivällä nukkua.

Vauva-10 ja Muukalainen 31+4


 
:wave: Kotona jälleen :wave:

Onneksi eivät vieläkään halunneet sinne minua, tosin en kyllä tyrkyttänytkään :LOL:

Kaikki ok, paitsi hemppa on laskenut edelleen ja oli nyt 100, ei sitten auta näköjään mikään sen kanssa.

Hissun paino oli 2700g
Nörtin paino oli 2860g
Joten Nörtti on hiukka himmannut tahtiaan nyt.

Kohdunsuu auki 1cm

10.12. eli kahden viikon päästä uusi käynti taas, ja silloin näillä näkymin käynnistetään joten kautta ei enää masukit sitten kyytiä ota enää :D
Silloin on viikkoja 37+3.
Johan tuo tullessa alkoi supistella autossa niin, että vitsailin jo, että kohta on käännyttävä takaisin ja mentävä synnyttämään :LOL:


 
Väpä08 oikein paljon onnea! Ja pikkuprinssille jaksamisia :heart: On kyllä melko jännää kun näitä vauvoja alkaa nyt putkahdella..sitä mietti että kohta se on itelläki nyytti sylissä :heart: Kävin tänään kaupungilla pyörähtään ja ihan hirvee turvotus iski..jalat on ihan muusina ja alapäätä kivistää..supistuksia tuli aika monta päivän mittaan. Ei vissiin kestä enää yhtään liikkua missään :( Mitenköhän jouluostosten kanssa käy? Täytyy vissiin tilata netistä..
Vauva ei nyt liiku enää niin paljon, varmaanki alkaa olla tilanpuute. Täytyy lähtiä sohvalle kölliin :wave:
Katjuska-80 ja masukas 32+5
 
MIMINEN
Yksinhä mie roudailen tiäl noit huonekaluja :ashamed: Onneks jatkettavat sängyt menee kahteen osaan, ni on sit helppo kanniskella(taukojen kera :D ) ja sit pinniksen ja tytön sängyn työntelin pitki lattioit menemään :whistle:
Masu o kyl julmetun iso, mut miehä en luovuta viel!!Pistän paikat uuteen uskoon harvase pvä :LOL:

Tiäl alakaa olla turvotusta
Nilkkoja ei erota, puupökkelöt o tullu tilalle. Sormuksist joutunee luopumaan :(

Huomenna miun ohjelma o saikkukassin laitto..miun ja vauvan kamat ja sit vois vaa öhöttää(malttaakoha sitä, epäilen!)

Pörri ja Pätkä 31+0
 
Enie Loistavaa että pääsit kotiin vielä. Hui kun jännää, että 2 viikon kuluttua olis jo käynnistys. :D

Mäkin siirsin sen mun Naikkarikäynnin 10. päivään, ja tajusin, että sinä samana päivänä mun raskaus on täysiaikainen (37+0). Toivottavasti sentään mä pääsen sieltä vielä kotiin. :LOL:
 
Iltaa

Onko kellään muulla sellainen olo, kuin olis viimeisilleen puhallettu ilmapallo, joka puhkee hetkellä millä hyvänsä?
Siis kertakaikkiaan, musta tuntuu etten pysty enää liikkumaan missään kun kylkiin oikein sattuu kun maha venyttää niitä. Selkä on tosi kipee ja maha on ihan kova joka puolelta. On nimittäin sellainen olo, että mä en jaksa vielä 5 viikkoa. Mä yritän kävellä normaalisti ja vaikka tuntuu että jalat liikkuu niin ihan kuin polkisin paikallani. Vähän väliä supistelee kovempaakin jo ja sit kun vauva liikkuu niin tuntuu ihan kipeältä kaikki muljahtelut. :(

Minävaa ja tirppana 34+2
 

Yhteistyössä