***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Meille syntyi poika 19.1 poitsu, 4155g ja 52,5cm :heart:

Synnytys oli helppo ja kestokin oli alle kolme tuntia. Ilman kivunlievityksiä mentiin taas. Kätilö sanoi, että ota nämä kaksi paratabsia ja ilokaasua päälle. Jos en olis tykänny kätilöstä kovasti, olisin ottanu ton jo v*ttuiluna :D Mutta juu, niillä mentiin. Synnytin jakkaralla, esikostakin olisin sen toivonut mutten ehtinyt saamaan sitä kun sekin synnytys meni niin vauhdilla ja yllättäen. Nyt jakkara oli siinä valmiina joten sen käyttö oli helppoa. Tykkäsin kovasti ja veikkaan, että ponnistusvaihe oli 6 min juuri tuon jakkaran takia. Asento oli niin hyvä ja luonteva.

Kaksi päivää oltiin sairaalassa ja sitten kotiin.

Millinka ja poitsu :heart:
 
Onnea taas uusista vauvoista!! :heart:

Ei supistuksia, ei mitään. Nukuinkin niin hyvin, että heräsin ekan kerran vessaan 6.30! Tätä ihmettä ei ole tosiaan tapahtunut kuukausiin! :eek:

pikkuakka 39+6, ens yönä lähtö synnärille KIITOS!
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille =)

ristiäiset Minäkin jo eilen varailin pappia ja tiloja. Saatiin maaliskuun ekalle viikonlopulle. Pidetään ne silloin lauantaina. Tyttö kastetaan kirkossa ja kahvitus on sitten siinä salissa. Meille on tulossa senverran enempi väkeä ettei kaikki muualle mahtuisi.

Tarjottavat en oo niitä vielä pahemmin pohtinut. Ainut etten halua voileipäkakkua ollenkaan. Jotain muuta suolaista piirakkaa sitten. Äippä on luvannut duunailla kutsukortit.

millis ja liinu 1vko
 
Tutin annoin pojalle jo laitoksella. Hyvin rauhoittaa vaipanvaihdossa tai muuten jos on kitinää. Hankalaa vaan sitten kun ei tahdo antaa pois nukahtaessaan. Sitten kun jätät suuhun ja annat nukkua niin heti herää huutoon kun tutti tippuu. Tietty =)

Rintakumeista ja imetyksestä vielä : Mulla tuntuu nyt olevan aika säätämistä tuon rintakumin kanssa. Imetys ei onnistu ilman ja poika kerkee hermostua ihan tosissaan ennen kuin saan kumin paikoilleen ja vähän maitoa sinne sisään. Tosi stressaavaa sekä mulle että hänelle. Harmittaa, koska imetys lähti tosi hyvin käyntiin. Nyt kuitenkin tuntuu, että maito on tisseistä vähentynyt. Vielä toissa päivänä pumppailin tosta vaan 120 ml ja tänään sain pumpattua vain 50. Poika parahtaa välillä kesken tissin syönnin itkuun, luulen ettei maitoa sitten tule niin paljon kuin ottaisi. Päätinkin nyt, että jätän yöimetyksen kokonaan pois, koska etenkin hämärässä tuon rintakumin kanssa pelaaminen on aivan mahdotonta sähellystä. Pumppailen yömaidot (mikäli saan tarvittavat kasaan) ja annan sitten korvikkeena loput. Mieluummin lämmittelen pulloja yöllä kuin hermostutan itseäni ja vauvaa.

Hikoilusta
joku kirjoitti. Täällä tuntuu myös olevan uusi teini-ikä alkanut, sen verran hikoiluttaa =) Aineenvaihdunnastahan se tietty johtuu, mutta ärsyttää kun jalat ja varpaatkin on ihan kylmän nihkeät hiestä koko ajan.

Onko muilla ilmennyt jo masuvaivoja? Hain tänään gefilus-tippoja vauvalle, katsotaan miten toimivat! Luulen, että osaltaan ilmavaivat on johtuneet tuosta rintakumista ja imetyksestä, kun toinen hermostuksissaan haukkoo sitten ilmaa imiessään.

Pirun pakkaset, tää tahtois jo vaunulenkille!!!!

mamma ja Kirppu 10 vrk
 
myy-88 miust tuntuu kans, ett Pätkä o päättäny pysyy masus viel KAUAN! :/

Mie niin jo kovasti haluisin jakautumaan, mut viimestään sit 2.pvä meilläki toivottavasti nyytti sylis.
Enää en kyl suostu kyykys kyyköttää, olin viimeks sen verta kipiä, ko yritin epätoivosesti käynnistää iteksein synnytystä, ett enää en suostu kyyköttelemään.
Kyl tän kaiffarin o joskus ulostauduttava! :LOL:

Saunat, siivoukset, seksi, vastasyntyneiden sylittelyt, rauhottumiset, akupisteiden painannat, rintojen hiplaukset ym. mahottomatki tääl kokeiltu ja juu-u..ei kipeitä suppareita! :/
Kaikkeni oon tehnä, kyl kait tää tästä joskus viel.. :D

Pörri ja Pätkä 39+2
 
Pörri onneksi siihen 2.2 ei ole enään niin hirveän pitkä aika..Mutta toivottavasti pääsisit jakautumaan ennen sitä..
Tiistaina käytiin neuvolassa ja pyysin terveydenhoitajaa tekemään sisätutkimuksen, että tiedän onko menkkamaisesta kipuilusta ollut apua..No paikat ihan pehmeät, kanavaa 2 cm jäljellä ja kohdunsuu kokonaan sormelle auki..Ja sanoi, että hyvin paljon mahdollista että tulee ennen laskettua aikaa, mut jotenkaan en siihen usko! Kumminkin menee sen 2 viikkoa yli :(
Täälläkin siivottu, saunottu ja peittoa heilutettu, mutta ilman kipeitä supisteluita! No vauva on viimeistään kolmen viikon päästä sylissä :heart:
 
ompa hiljasta

meillä jouduttiin turvautumaan tuttiin toissa päivänä ja "hävettää" antaa tuttia,,en tiiä et mix...tyttö söi ja sen jälkeen kitskus ja luputti vaan käsiään,,eikä ollut nälkä ku annoin tissiä ni pari imua sit sylkäs pois ja eikun kädet suuhun,,sit kokeiltiin tuttia ja muutama lutkutus ja sit tulikin uni. oisko sit tää merkki siitä et ois se ylisuuri imemisen tarve?

tää on niin arpapeliä ku ensimmäinen muksu!! :/
 
Onnea uusille vauvautuneille :flower:

Tutti Tyrkkäsin jo laitokselta tullessa suuhun...,tyttö ei huolinut. Poika on osannut imeä tutia alusta asti eikä ole niin väliä minkälainen tuti on.
Tyttö taasen ei vieläkään oikein "osaa" imeä tutia, mutta äitini osti heille Ainun hierovat tutit niin siihen tyttö tykästyi ja huolii välillä jopa sen imettäväksi:)
Muutoin "tuti" on minun tissi, ja siitä kovasti edelleen koitetaan päästä eroon, mutta minä aina sitten lipsun :ashamed:
Tuteja on meillä tällä hetkellä 5 eri mallista.

Nimi Kutsutaan tekonimillä kastajaisiin asti ainakin. Saattaahan ne jäädä lempinimiksi vahvasti elämään työnimet, mutta mitäs se haittaa.

ON: Mies jäi eilen ekan kerran vauvojen kans kotiin itsekseen, kun minä kävin kaupassa. Pelkäsin että mikähän meininkin mahtaa olla, kun meillä on ollut hakalia päiviä tässä taas alla. No, eihän heillä ollut mitään hätää...,vauvat nukkui kuin enkelit aivan kuten silloin kun vanhempani ovat olleet heitä likkaamassa :whistle:
Ja kun tulin kotiin, niin sen aikaa kun maltoin olla hiljaa niin, etteivät kuulleet uneen minun ääntä niin nukkuivat, mutta sitten alkoi huuto :kieh:
Eli äidille näköjään ollaan surkeina jo tuossa iässä sitten.

Meille saatiinkin yllättäen jo ens viikolle 6vk:n lääkäri neuvola ja samalla on minun jälkitarkistus. Täällä ei nimittäin ollut mitään tietoa lääkäristä vielä tiistaina, kun niitä ei yksin kertaisesti ole. Onneksi neuvolassa pitävät huolen, että äidit ja vauvat hoidetaan ajallaan tarkistukseen.

Ai niin, meillä vauvat saa rauhalliseksi päivällä nukkumista varten soittamalla Megadethiä tai Testamenttia vaikka muuten olis mikä huuto ja taistelu nukkumista vastaan. Ja heti kun musa loppuu on laitettava uutta tai heräävät B)

Enie + Nörtti ja Hissu
 
Heippa hävyttömän pitkästä aikaa :ashamed:
Meillehän sitten syntyi tyttö 13.1. klo 9.52. Mitat pikkuisella olivat 3170g/48cm ja pipo 35cm :heart: Sektio meni tälläkertaa ihan käsikirjoituksen mukaan, osastolta leikkuriin, heräämöön ja osastolle 3h. Kokemus oli mulle ja miehelle hieno, ja itselle kyllä tippa tuli silmään kun kuulin tytön ensiparkaisun. Sairaalassa oltiin ke-la. Tyttö on kiltti eikä mielestämme itke turhia. Kotona alkoi öisin syömään jopa alle 2h välein, vaikka meni enemmän kuin sairaalassa. Mutta on nyt antanut äidin nukkua jopa kolmekin tuntia putkeen =)

Imetys toivoin kovasti voivani nyt imettää, ja aloitinkin pumppamiset jo sairaalassa että tissit aktivoitus :LOL: No paremmin tämä nyt sujuu kun esikoisella, mutta ei maito riitä mitenkään. Pumppaamalla saa just ehkä 50ml, mutta neiti saattaa juoda 70ml kerralla. Hänellä tahtoo myös tulla raivarit tissillä kun ei tarpeeksi nopeesti ala tulemaan, ja pullosta hän juo hirveellä vauhdilla, niin että hyvä kun henkeä välissä vetää- ja hikka on joka syönnin päälle taattu.

Ullis82 hieman samanlaista siis meilläkin tossa imetyksessä, en jaksa/viitsi joka yö ainakaan kauaa imettää, koska lisämaitoa tarvitsee siltikin, ja parina yönä meillä on tytön kanssa mennyt 1,5h tissillä ja pullolla+vaipanvaihdossa. Ei sellasta kauan jaksa ja toinen siinä itkee sitten.
Hikoilua havaitsin kanssa sairaalassa, mutten enää kotona kun täällä on niin pirun kylmä että tuun hulluksi :|

Isosiskokin otti todella hyvin pikkuisen tulon, pelättiin liikaa. Ikävä oli isosiskolla äitiä eikä enää perjantaina (15.pv) tahtonut hoitoon. Huomenna aion kyllä viedä, kun ei enää kotona riitä tekemistä eikä ole lapsiseuraa. Pirun pakkaset kun ei olla päästy uloskaan ja autokin saatiin vasta torstaina. Ollaan kykitty sisällä, kadehdittu isomman neidin loputonta energiaa ja kuunneltu alakerran piikkausta :(

[/b]Ristiäiset[/b] aiheuttaa päänvaivaa. Varasin jo 13.3. muttei äitipuoli pääse joten ovat 6.3. Paikka on vielä auki kun oma seurakuntakeskuksemme on tylsä, ruma, kolkko. Tossa olis lähellä kerhotilat joita saa vuokrata 33e, mutta sinne mahtuu vain 20 henkeä ja se tietäisi suppeaa vieraslistaa, miehen perheestä+me tulisi jo 11. Ei ole kiva jos joku taas loukkaantuu kun ei kutsuta...kuten viimeksi.

ONNEA KAIKILLE UUSILLE ÄIDEILLE! JA JAKSAMISTA VIELÄ ODOTTAJILLE :hug:

santtu ja prinsessa 11pv
 
Ehtisköhän nyt hiukan kirjotella :)
Eli täällähän lähettiin käynnistykseen pe 15.1 kun silloin torstaina oli kokoarvio 3760g eikä lääkäri halunnu ottaa riskiä et kasvaa yhtä suureksi ku toi meidän keskimmäinen ja nuo arviotkin kun voi tosissaan heittää,mut siis pe aamuna takas synnärille ja sen verran oli epäkypsä tuo alakerran tilanne et pillereille jouduttiin ja yläkertaan osastolle päivää kuluttamaan,onneks oli mies mukana ja naapurinakin rouva joka tuli käynnisteltäväksi samaan aikaan,siinä sit pillereitä napsittiin ja viiden aikaan sanoin miehelle ettei täst tänään mitään tuu et senku lähet hakeen lapset kotiin ni ehit laittaa ne ajois nukkumaan,mä sit soittelen jos alkaa tapahtumaan :)
Varttia yli kymmenen kävi yökkö kyselemäs vointia,eikä mulla silloin vielä ollut ku pieniä supistuksia tai tuntui kyllä mut ei niillä synnytetä ja tulikin niin epäsäännöllisesti ja vain vasemmal kyljel maatessa :D Yökkö lähti huoneesta ja mä käänsin kylkeä,et nyt käyn nukkumaa ni saan ainaki levättyä et josko vaikka sit aamul pääsis synnyttämään,mut ku kyljen sain käännettyä alkoi samantien supistaa ihan tajuttomasti ja alkuun oli minuutin tauko sentään välissä,mut sitäkään kestäny ku ehkä sen puoltuntia,jonka jälkeen ne supistukset tuli ihan peräkkäin,kerran tai kaks ehti vetää rennosti ilmaa välissä :kieh:
Puolen tunnin jälkeen kävin vessassa ja samal pyytämäs särkylääkettä ku olin viel ihan varma et supistuksetkin laantuu ja hoitaja sanoi et hän tuo kohta ku oli just lääkäri tullu jonkun potilaan luo,must tuntui et se tulo kesti ikuisuuden ja sängyn pääty tankokin on varmaan mutkalle kääntynyt ku mä sitä siellä tuskissani puristelin ja kirosin yhtä aikaa :D Hoitaja tuli ja teki sisätutkimuksen,olin 4cm auki kello silloin 23.25,kyseli sit vaan et haluunko puudutuksia johon vastasin et joo,sit se sanoi et voit alkaa soittelee miestä synnytyssaliin et hän lähtee valmistelee lähtöä,mie soitin miehelle ja sit taas ootettiin et hoitaja hakee mut ja siinä kohtaa ei oo kellosta enää tietoa ,mut ei tainnu olla paljoa vajaa kakstoista kello kun saliin asti pääsin,kätilö siinä kyseli et mitä puudutusta halusin,totesin vaan et ihan sama kuhan jotain saan ja nopeesti ja taas ne jätti mut yksin,ilokaasun sentään jätti mun iloks joka sentään hiukan helpotti,jos ei muuten ni en ainakaa enää tajunnu mitää :D
Kätilö tuli ja teki sisätutkimuksen ja totes et hänel on hyviä ja huonoja uutisia,huonot ensin;et ehi puudutusta saamaan ja hyvät uutiset et tää syntyy just nyt :D kylhän mua oli jo ponnistuttanutkin,mut ku olin ihan ilokaasu pöhnäs ni en tajunnu ees kelloa soittaa :ashamed: kello 0.08 oli meidän neiti maailmassa ja samaan aikaan kun neiti tuli maailmaan avasi tuore isukki salin oven todetakseen et hänestä tuli kolmatta kertaa isä :D ponnistusvaihe kesti 3min,istukassa meni 7min ja koko synnytyksen kesto 1h50min,ois varmaan tullu nopeemminkin,mut ku ei niiltä kivuilta pahemmin puhumaan pystynyt,mut heti ku neiti oli maailmassa tuntui olo todella kirkkaalta eikä niin pöhnäiseltä ku puudutteiden jälkeen ja sanoinki heti et oli kyl paras synnytys mitä mä oon kokenut :D
Mittaa neidillä oli siis syntyessään 3850g ja 51cm,eli 90g heitti painoarvio :) samaa vikaa tällä tuoreimmallakin neidillä kun meidän esikoisella ja ei pysty maitoa rinnalta imemään,joten minä lypsän ja sit pullosta juodaan,rankkaahan tää vähän on mut on se sen arvoista :heart: olo on ku lypsylehmällä maitoa virtaa solkenaan ja paino putoo :D nyt jo alle lähtöpainon vaikka niitä kiloja kymmenen tulikin raskaus aikana.

Tulipahan sekavaa selostusta,mut jospa sen joku jaksaa lukea ja vielä jotain ymmärtääkin :D mulla kun aivot toimii sormia nopeemmin :LOL:

Ullisin mä siel laitoksella näinkin,en vaan ihan heti hoksannu,mietin vaan et miten tuokin näyttää niin tutulta :D

Niiz kin siellä ollut yhtä aikaa,mut ei kyl mitää käsitystä mille mahdat näyttää vaikka siellä varmaan tais kaikki kaks poikaa ollakin sillä hetkellä ja toisen äidin kans juttelin :ashamed: oli vaan niin tyttövoittoista vaikka eipä meitä niin montaa äitiä siellä ollutkaan,mut laitahan vähän vinkkiä itestäs miltä näytät ni ehkä mä osaan yhdistää :D minä siis se joka pullon kanssa siellä heilui ja koitti saada vauvan syömään :D

Piiuli ja Emmi-neiti(isosisko antoi nimen)8vrk
 
40+0, POKS vaan täältäkin!

Imetyksestä tuli vaan mieleeni, että se pumpattava määrähän ei välttämättä kerro totuutta maidon tulosta. Vauva heruttaa paremmin ja suurempia määriä.. Toisethan ei saa pumpulla irti mitään ja silti pystyvät imettämään vauvansa. :)

Eilen illalla tuli itselle tunne, että maito nousi rintoihin! :eek: Nyt tissit on täyteläisemmät ja nestettä tulee jos lypsää. Erikoista etten sanois.
 
Poks 39+0!!!

oltiin viime yö äitipoikaleirillä pojan kanssa ja vetäsimpä sitten suoraan vatsalleni maahan :whistle: Oli hiukan liukasta... Yllättävän nopeesti olin pystyssä. itse en kerenny edes säikähtää (toisin kun muut läsnäolijat) :kieh: Jännitytstä täytyy olla :D
Noh, ei käyny mitenkään, nuppu kyllä liikkui ihan normaalisti sen jälkeen.
 

Yhteistyössä