Tapakasvatus..

mie
siis poikani eskari kaveri oli meillä kylässä ja olipas tapaus.Ei pöytätapoja, piereskeli, röyhtäili, esitteli suussa purtua ruokaa suu auki jne.Sitten puri leluja, hyppi ja pomppi sohvilla (meil on aika pieni asunto niin ei oikein mahdu mellastamaan) mikään leikki ei kiinnostanut, mikään peli ei kiinnostanut..Ja mikä kielenkäyttö, kiroili enemmän sen parin tunnin aikana kuin minä olen eläissäni..huh-huh...Ehdotin jo että menisivät pihalle leikkimään kun ei meinannu seinät riittää niin hän sanoi v.... sinä minua määrää siis 6-vuotias haistattelee päin näköä...
enpähän enää aattele että meän kundi on riiviö..
SIIS PITÄÄHÄN IHMISENALULLE JOTKIN KÄYTÖSTAVAT OPETTAA!!!
Vai olenko minä ihan muinaisjäänne kun olen opettanut pojilleni esim. pöytätapoja?
Vai eikö jotkut tosiaan välitä miten muksut menee ja tulee ja mitä ne tekee..
Siis miten teillä on käytöstapojen laita?
 
no johan
No, johan oli käytöstä. Jotkut vanhemmat ei todellakaan välitä tai etes huomaa miten lapsensa käyttäytyy. Totta kai käytöstavat tulee opettaa kotona, vanhemmat vastuussa tässäkin asiassa.
 
En ole näin pienen kaverin kohdalla huomannut omassa lähipiirissäni tällaista käytöstä, mutta vähän isompien kohdalla kyllä. Että aikuisille haistatellaan ihan avoimesti ja jotkut aikuiset vielä naurahtelevat ja hymähtelevät sille...(tyyliin: aikasta veikeätä.... ) siis tarkoitan, etteivät ota niin tosissaan ja karsi tätä pois.
Itse olen opettanut pojalleni, joka myös on eskari-ikäinen, ja vilkas liikkeissään, että vanhempia ihmisiä kunnioitetaaan, naapureille sanotaan päivää tai hei, ruokapyödässä istutaan nätisti jne.....ja että esim. kiroilu on todella rumaa.
Ei se ole ihme, jos nykyään koulussakin on ihan anarkiameininki, eivätkä opettajat saa mitään otetta koululaisiin, jos meno 6- vuotiaana on jo tälläistä.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että käytöstavoilla on todellakin jotain väliä!!! Ja että kotoa se hyvä käytös lähtee.
 
Meitä on moneen junaan. Olisin kyllä samassa tilanteessa ollut myös "muinaisjäänne" ja kiristellyt hampaitani :) . Toivoisin, että jos oma lapseni käyttäytyisi "huonosti" vieraillessaan, minulle sanottaisiin siitä. Itse en suvaitse mitään riehumista saati sitten kamalaa kielenkäyttöä omassa kodissani ja sen toteaisin kyllä lapseni kaverillekin.
 
Onpa tosiaan tapakasvatus joltain unohtunut!!Tiedän perheitä,joissa vanhemmat kiroilevat ja "huutavat" lapsilleen..Sen sitten arvaa,että lapset matkivat aikuisia..eivätkä välttämättä tiedosta,että kiroilu ei ole kaunis tapa!Meillä ei kotona kiroilla tytön kuullen ja tapakasvatusta saa sekä kotona että päiväkodissa.Muistan,kun oli pväkodin lapselta oppinut 4 v:nä sanomaan "senkin p.aska"..Asia käsiteltiin ja myöhemmin,kun hermostui suusta tuli "senkin piski" :LOL: Viime vkolla lauloi jotain laulua,jossa sanana pahka ja vahingossa lauloi p.aska..Oli hätää kärsimä ssä ja totesi,että nyt joulupukki ei tuo lahjoja.. =)
 
Oli ihan pakko kirjoittaa, kun itse olen päiväkodissa töissä ja tuotahan se on nykyään. Aina vaan pienemmät lapset tulevat villeimmiksi.

Tuntuu siltä ettei vanhemmilla riitä mielenkiintoa ja energiaa puuttua jälkikasvun riehumiseen. Hoitopäivät venyvät aina vain pitemmiksi ja kotona vietetään aikaa pelien ja telkkarin kanssa.
Jotkut vanhemmat ovat keskusteluissa sanoneet suoraan, että ura ja työ on tärkeintä, tai ettei jaksa "enää tässä iässä" puuttua mihinkään.

Samaan aikaan lapsiryhmiä kasvatetaan mammuteiksi säästösyistä. Isossa porukassa hälinä ja melske kertautuvat ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Meidän hoitajien on välillä todella vaikeata yrittää ylläpitää rauhallista ja mukavaa ilmapiiriä.
Itseäni turhauttaa, kun ei voi olla sellainen hoitaja kun haluaisi. Ja usein tämän kaiken keskellä ne kiltit mussukat jäävät varjoon, kun energia ja aika hupenee ryhmän hallintaan.

Tälläistä tämä päiväkotielämä on pahimmillaan. Nyt raskaana ollessa tämä tuntuu vieläkin raskaammalta.
Kunpa vain joku pomo ymmärtäisi ryhmäkoon merkityksen lapsen kasvun ja kehityksen kannalta. Pienemmässä ryhmässä meillä olisi erilailla aikaa paneutua ongelmakäyttäytymisen syihin ja yrittää korjata niitä. Vaikka kotoahan kaikki tietenkin lähtee...
 
Oliskohan näitä vanhempia, jotka ylpeilee, kun heillä on "temperamenttinen" ja omapäinen ja sanavalmis lapsi. Hiljaiset ja kiltit lapset kun ovat monien vanhempiein mielestä ihan jätettä, heillä ei ole arvoa, kun nykyään pitää olla röyhkeä ja käyttää kyynärpäitä.

toisaalta ymmärrän, että joillakin vanhemmilla voi olla halu kasvattaa lapsistaan pärjääviä, kun aikuisetkin ovat nykyään todella itsekkäitä ja röyhkeitä.
 
Minulla on ehkä joidenkin mielestä tiukka kasvatus.Ei saa haistatella/hyppiä aikuisen silmille,kylässä ollaan siivosti ja ihmismäisesti.Jne.Niin ja jos on aihetta korjata niin välittömästi puutun asiaan.
No ainakin tähään asti olen saanut kehuja vanhemmilta,joten kasvatus on oainakin tuottanut tulosta :D Edelleenkin jatkan samaan malliin kasvattamista,kaikkien lapsieni kohdalla.
Kyllä oli muuten hurjan kuullosta tekstiä aplla?! :whistle: Kuinka tollaisia lapsia voi ollakkin :/
 
Txt
Ihan ensimmäiseksi tulee mieleen, että lapsi saa olla vilkas ja vauhdikas, muttei sentään tyhmä...... Jotain on pahasti pielessä jos ei edes kylässä osaa yhtään käyttäytyä. omassa tuttavapiirissäni on sovittu ett ätalossa talon tavalla, eli naapurinkin lapsia saa komentaa ja käytttäydytään isäntäperheen sääntöjen mukaan. Tosin sinun tapauksessa ei ilmeiseti ole mitään väliä, mitkä on teidän säännöt jos lapsi ei niitä kuitenkaan noudata.
Sinuna en ottais lasta uudelleen kyläilemään! Toivottavasti saat oman lapsesi ymmärtämään miks kaveri ei tule uudestaan teille.....
 

Yhteistyössä