Taperon syömään opettelu? Missä vaiheessa? Miten?

Heippa!

Mulla on 1v2kk ikäinen neitokainen ja nyt askarruttaa toi syömään itse opettelu..
Olen jonkinaikaa tarjonnut hänelle lusikkaa ruokailun yhteydessä käteen, mutta ihan niinkö hän ei edes tajuais mikä se on...
pyörittelee sitä käsissään, syö sitä ja ihmettelee! Vahingossakaan se ei osu lautaselle tai edes sinne päin..
(samat lusikat olleet käytös ihan pienestä pitäen, joten pitäisi olla hänellekin tuttu kapistus)
Pelkästään jo se lusikasta pito ote on sellanen hutera/hatara et ei sillä tyylillä opi kyllä syömään ikinä...

Olisko kellään antaa vinkkejä? eikai toista nyt pakottaa voi, jollai yhtää ole kiinnostunut. Joskus kuullut sanottavan, että lapsi oppii sitten kun itse sen haluaa, pitäneekö paikkaansa?

Sitä vaan tahtois iteki päästä jo vähän helpommalla.. =)
Neiti syö kyllä hyvin sormiruokaa, leipää, hedelmiä oikestaan mitä vaan ja isoista viipaleista osaa itse haukata, onhan hänelle jo 9 hammas tulossa ;)

Auttaisiko kenties jonkun erilainen lusikka, vaiko mitä mä teen?

Kiitos kaikille vaivautuneille =)

ja ihana kesää teille !!
 
Laita lusikka tarjolle ja anna syödä sormin.

Meillä tyttö alkoi ite syömään annoksensa sormin jo alle vuosikkaana. Lusikan annoin aina kun osoitti siihen kiinnostusta. Alle vuosikkaana alko yrittää lusikalla syöntiä ja vuoden vanhana sitte alko sujuvasti pisteleen ruokaa poskeen lusikalla ja melko pian myös haarukalla.

Tuo on totta että kannattaa seurata lapsen kiinnostusta asioihin ja antaa harjoitella silloin kun kiinnostusta riittää. Monesti näkee että jos lapsi esim. 8kk iässä haluaa lusikan, sitä ei anneta kun tulee sotkua, niin sitten kun lapsi on 1,5v ja äidin mielestä ois aika alkaa syömään itse ni toista ei kiinnosta enää ollenkaan.

Ja tämä ei siis ole ap:lle kritiikkiä tai mitään, vaan ihan yleinen huomio :)
 
Harjotelkaa yhdessä... Laita lusikka lapsen käteen (siihen kumpaa vaikuttaa käyttävän mieluummin tai siihen kummalla tarttuu, kun asetat lusikan hänen eteen / ojennat keskeltä) ja sit ota lasta kädestä kiinni. Lapsi pitää ite lusikkaa, mut sä ohjaat kättä... Viet lautaselle ottamaan ruokaa ja siitä ohjaat suuhun. Kyllä se liike siitä tutuks tulee. Sorminkin voit antaa syödä, jos kerran silleen sujuu. Meillä alkuun haarukka oli paremmin hallinnassa, joten sitäkin kannattaa kokeilla lusikan tilalle sellasien ruokien osalta, joihin se välineeks sopii. :)
 
Ottaa aikansa ennenkuin harjaantuu. Meillä lusikka on ollut tarjolla alusta alkaen koska muuten työnsi kätensä koko ajan ruokaan, ei siis ottaakseen vaan muuten vaan. Annoin siis joskus 5 kk iässsä lusikan ja joskus 10 kk iässä alkoi taidot riittää syömiseen. Vieläkään (1v. 7 kk) ei syö koko ruokaa itse, keskittymiskyky ja paikoillaan istuminen ei suju niin kauaa mutta siis osaa jos haluaa. Pointtina on siis se että sitten kun lapsi haluaa, oppii nopeasti ja jos ikää on jo yli 1 v. alkaa olla korkea aika harjoitella. Lapsen tahtiin. Meillä syödään myös haarukalla ja veitsellä leikkaamistakin opetellaan.
 
Kiitos kaikille nopeista vastauksista =)

Meidän neiti syö sormin, siis leipää, hedelmiä jne jne.. Mutta tarjoan niitä aina ruokailun päätteeksi taikka sitten ihan välipalana.
Itse ei suostu syömään sormin lautasella olevaa ruokaa esim makaronilaatikkoo joka olis tosi näppärä syödäkin, olen sormilla syömistä siis kokeillut... Jotenkin neitiä ällöttää se touhu--kädet menee likaiseksi. sama kun pihalla, hän ei suostu konttaamaan/liikkumaan ilman hansikkaita ja ihan huoleti saa olla-pihalta ei taatusti suuhun mitään pistä ;) En tiedä mistä tämä "hienohelmaisuus" oikein tässä kohtaa poikii, kun ei hän muuten ole sellainen, heh!

Muutoinkin sormiruoat esim leipä ja omena saa olla ihan reilun kokoisia viipaleita. tykkää ite niitä nakertaa!

Jo 8kk ikäisestä mä oon tarjonnut tuota lusikkaa kaveriksi ja välillä ohjastanutkin että mitä sillä kuuluu tehdä, mut yleensä se ohjeistus päättyy siihen että tyttö alkaa reuhoa, etten saa pitää lusikasta kiinni joten ohjeistuksesta ei tule mitään.. kun hänen "minä ite" tyylillä tekee kaikkea muuta kun yrittää lusikkaa edes lautaselle päin.
Suurinmman osan kavereista lapset jotka jo vanhempia ovat alkaneet syödä 1v tienoilla. Tällä hetkellä kaveripiirissäni on 4 muuta lähes samanikäistä ja heistä kyllä kukaan ei vielä syö lusikalla.. yksi napostelee kaiken kyllä sormin =)

Joten en minä aatellu tästä asiasta vielä mitään paniikka ottaa, eihän toi edes kävele vielä =)
Lapsen tahtisesti ja yrittää opettaa vaan aina kun mahdollista :heart:

Jos joillakin vielä kokemuksia jaettavana, niin mieluusti kuulen lisää ja otan kaikki vinkit vastaan =)

KIITOS !!
 
Meillä kanssa tytöllä oli jo heti kun syöttötuolissa istui lusikka kädessä n. 6 kk. Ensinhän sillä touhuttiin mitä touhuttiin ja sormin syötiin + pikkukätöset löysivät tiensä ruokaan kuin ruokaan, mutta sehän on lapsen tapa tutustua eri koostumuksiin kosketuksen kautta. Eli jos vain suinkin kärsivällisyys riittää jonkin aikaa sotkuiseen ruokapuuhasteluun niin nopeasti oppii syömään itse ja suht siististi. Nyt tyttö 2 v 7 kk ja käyttää sujuvasti lusikkaa, haarukkaa ja veitselläkin osaa leikata.

Eli kun antaa tehdä ja sotkuista viis niin nopeammin todennäköisesti oppii ja onnistuu. Eihän mitään voi heti osata kunnolla. Aikuisiällä opettelusta esimerkkinä vaikkapa autolla ajo :)
 
Mun 1v7kk halusi alle 1v lusikan ja sai sen. Tällähetkellä hän joko räiskii sillä tai ehkä yrittää saada ruokaa suuhun. Itsepäisesti pitää kiinni niin hatarasti ettei yleensä onnistu ja auttaa ei saa. Kai sekin joku päivä hoksaa jotta kannattaa ottaa kunnolla kiinni jotta alkaa sujua.
 
Joo, neidillä siis oma lusikka ollut kädessä jo varmaan 5kk, mutta en läheskään joka kerta ole sitä antanut (about parikertaa päivässä) kerran hän ei tajua/ei osaa touhuta sillä muutako että laittaa tyhjää lusikkaa suuhun jne... Eli lusikka ei meinaakkaan tavoittaa lautasta, ei siis edes yritystä sinnepäin, saatikka sit et menis lautasen kautta suuhun..
Sitä minä tässä pähkäilenkin että miten saisin sen hoksamaaan sen ruoan suuhun laittamisen muutoinkin kun sormin? Jos yritän häntä ohjeistaa että otan hänen lusikastaan kiinni ja vien lusikkaa lautasen kautta suuhun, niin siitä tulee vaan riitä kun neiti heti pelkää että otan lusikan häneltä pois joten periaatteessa hän ei anna minun näyttää mitä sillä kuuluisi tehdä...

No, niinkö teistä moni on jo sanonutkin että harjoitus tekee mestarin.
Pitäköön omaa lusikkaa ja hoksatkoon sitten kun hänelle se asia sopii !

Ei tuohonkaan pakottamaan pysty, kaikki ajallaan!!

Kerta ei vielä edes kävele, mutta päiväkuiva vaippa ollut jo muutaman kuukauden =)

Moiks !! ja KIITOS !!
 
Meillä poika nyt 1v5kk ja vasta vajaan kuukauden päivät on halunnut lusikan käteensä. Ja kuinka kävi: melkeinpä heti oli tekniikka hallussa ja siitä vaan alkoi lusikoimaan lautasta tyhjäksi. :D Nyt haluaa ruokailun aluksi lusikoida itse, mutta sitten jossain vaiheessa saattaa menettää kiinnostuksensa ja antaa syöttää.
 
Kun tyttö alkoi kiinnostumaan lusikasta, laitoimme lusikan kärkeen ruokaa, annoimme lusikan käteen ja ohjasimme lusikan suuhun. Sitten lusikka aikuiselle ja sama juttu. Eli aloitimme sillä, että viedään lusikka suuhun oikein päin.

Kun tämä oli varmaa, ohjasimme kättä ottamaan lusikkaan ruokaa lautaselta ja sai viedä lusikan itse suuhun. Seuraava vaihe oli, ettei tyttö pidellytkään lusikkaan pariin viikkoon ja piirua päälle vuosikkaana pyysi lusikkaa käteensä ja siitä saakka söi itse.

Meillä ei ole sormiruoka kelvannut koskaan, lusikalla tuo on halunnut aina syödä. Sama kantaa lusikointiin: suun ympäriltä tyttö osaa jo kaapia ruuan suuhunsa lusikalla, jos ei heti ole osunutkaan. Tytöstä sormet ja ruoka ei vaan kuulu yhteen.

Meillä tirppa oppi aikaisin syömään, kuten koko muukin hienomotoriikka tulee ajoissa. Mutta tällä tekniikalla meillä opittiin syömään.
 
Kauhee mä en oo mitenkään "alkanu" opettamaan :ashamed: Siis meillä pojalle annettiin omaa lusikkaa jossain vaiheessa mutta ei sitä kiinnostanu ollenkaan. Seuraavan kerran annettiin vasta sitten kun alko kieltäytyä syömisestä ellei saanu lusikkaa millä mä syötin häntä :D Joten meillä mentiin niin että ite kun ite osottaa mielenkiintoa niin sitte alotetaan :saint: Nyt tosi usein syödään niin että alkuun poika syö ite mutta jossain vaiheessa "vauhditan" syömistä omalla lusikalla =) Poika siis nyt 1v 4kk. Ai nii ja välillä jätkä vieläkin turhaantuu kun ei saa ruokaa lusikkaan ja alkaa vetää mm. puuroa sormin :whistle:
 
Mä annoin lusikan käteen n. 8kk iässä ja alle vuoden ikäisenä syöminen sujui jo suht siististi. Nyt 1v5kk ja syönyt jo kuukausia erittäin siististi ja ruoasta riippuen käyttää haarukkaakin. Mä en välittänyt alun sotkuista jos sotku tuli yrittämisestä.
 

Yhteistyössä