Tarjotuiko sukulaiset avuksi rakennusaikana?

tarjoutuivat :flower:

Pulla- kahvit tarjottiin ja ruoka jos olivat kauemmin.
Kyllä me yleensä tarjosimme bensarahaa tai pientä vaivanpalkkaa.
Ja kyllä talkoolaisilla käymme itsekin mieluusti talkoissa kuin tarvista on!
 
Meillä ei ole rakentaminen vielä alkanut, mutta alustavasti ollaan juteltu, että muita sukulaisia ei rasiteta kuin mun vanhempiani, jotka asuu tuossa lähellä. Heiltäkään ei edellytettä mitään, mutta ajattelimme, että ehkäpä he joskus (kun etukäteen asiasta sovitaan) voivat ottaa tytöt hoitoon siksi aikaa, että saadaan joku tärkeä homma pois jaloista.

Ei minun mielestäni voi edellyttää, että suku osallistuisi rakentamiseen! Sukulaisilla on omakin elämä eikä mielestäni ole kohtuullista olettaa, että sukulaiset pomppisivat meikäläisten pillin ja aikataulujen mukaan. Se on eri asia, jos joku vapaaehtoisesti tulee tarjoamaan apuaan. Hommia löytyy halukkaille varmasti, mutta kentään emme hommaan väkisellä värvää.

Muutenkin meillä on budjetti laskettu sen varaan, että vaikka kaikki työ pystytään teettämään vieraalla. Talo ei siis jää rakentamatta sen takia, ettei meillä ole itsellä aikaa tai rahkeita tai lapsenvahtia siihen tilanteeseen saatavilla. Kaikki sitten, mitä pystytään itse tekemään, on vaan kotiin päin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 10:08 vieras kirjoitti:
Meillä ei ole rakentaminen vielä alkanut, mutta alustavasti ollaan juteltu, että muita sukulaisia ei rasiteta kuin mun vanhempiani, jotka asuu tuossa lähellä. Heiltäkään ei edellytettä mitään, mutta ajattelimme, että ehkäpä he joskus (kun etukäteen asiasta sovitaan) voivat ottaa tytöt hoitoon siksi aikaa, että saadaan joku tärkeä homma pois jaloista.

Ei minun mielestäni voi edellyttää, että suku osallistuisi rakentamiseen! Sukulaisilla on omakin elämä eikä mielestäni ole kohtuullista olettaa, että sukulaiset pomppisivat meikäläisten pillin ja aikataulujen mukaan. Se on eri asia, jos joku vapaaehtoisesti tulee tarjoamaan apuaan. Hommia löytyy halukkaille varmasti, mutta kentään emme hommaan väkisellä värvää.

Muutenkin meillä on budjetti laskettu sen varaan, että vaikka kaikki työ pystytään teettämään vieraalla. Talo ei siis jää rakentamatta sen takia, ettei meillä ole itsellä aikaa tai rahkeita tai lapsenvahtia siihen tilanteeseen saatavilla. Kaikki sitten, mitä pystytään itse tekemään, on vaan kotiin päin.

Kivat teille....mutta kaikilla kun ei ole tuota rahaa noin paljoa käytettävissä :(
 
Omakotiasukas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 13:59 Vierailija kirjoitti:
Rakennukselle tai vaikka tarjoamalla lastenhoitoapua?Korvasitteko tästä jotenkin?
Miksi sukulaisten pitää rakentaa taloja ilmaiseksi tai olla lapsenvahtina rakennusaikana :(? Naurettava ajatus! Äiti, isä, anoppi, appi ja muu suku rakennukselle talkoisiinko? Viedäänkö lapset mummolaan asumaan rakennusprojektin ajaksi vai muuttavatko isovanhemmat lapsiperheen nurkkiin pariksi vuodeksi???

Aikuisten ihmisten pitää pärjätä itse[/u]. Ymmärrän, että sukulaisia pyydetään rakennukselle töihin, jos heille maksetaan työstä kunnon korvaus ja sosiaaliturvamaksut jne. Sukulaisten pakottamista orjatyövoimaksi palkattomaan talkootyöhön en hyväksy.

Lastenlasten hoidattaminen isovanhemmilla ja muilla sukulaisilla rakennusprojektin ajan menee myös överiksi.

Nauttiikohan lapsiperhe valmiista kodista, joka on rakennettu sukulaisten ilmaisella talkooavulla valmiiksi? Mummot, vaarit, siskot, veljet ja kumminkaimat ovat ahertaneet orjatyövoimana ensin pari vuotta rakennuksen parissa. Lapset on hoidatettu mummoloissa ja sukulaisilla. Ihmissuhteet ovat tulehtuneet.

Jos rakennamme, sukulaisia ei ilmaisavuksi pyydetä :flower:!
 
Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 19:27 Omakotiasukas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 13:59 Vierailija kirjoitti:
Rakennukselle tai vaikka tarjoamalla lastenhoitoapua?Korvasitteko tästä jotenkin?
Miksi sukulaisten pitää rakentaa taloja ilmaiseksi tai olla lapsenvahtina rakennusaikana :(? Naurettava ajatus! Äiti, isä, anoppi, appi ja muu suku rakennukselle talkoisiinko? Viedäänkö lapset mummolaan asumaan rakennusprojektin ajaksi vai muuttavatko isovanhemmat lapsiperheen nurkkiin pariksi vuodeksi???

Aikuisten ihmisten pitää pärjätä itse[/u]. Ymmärrän, että sukulaisia pyydetään rakennukselle töihin, jos heille maksetaan työstä kunnon korvaus ja sosiaaliturvamaksut jne. Sukulaisten pakottamista orjatyövoimaksi palkattomaan talkootyöhön en hyväksy.

Lastenlasten hoidattaminen isovanhemmilla ja muilla sukulaisilla rakennusprojektin ajan menee myös överiksi.

Nauttiikohan lapsiperhe valmiista kodista, joka on rakennettu sukulaisten ilmaisella talkooavulla valmiiksi? Mummot, vaarit, siskot, veljet ja kumminkaimat ovat ahertaneet orjatyövoimana ensin pari vuotta rakennuksen parissa. Lapset on hoidatettu mummoloissa ja sukulaisilla. Ihmissuhteet ovat tulehtuneet.

Jos rakennamme, sukulaisia ei ilmaisavuksi pyydetä :flower:!
No huh huh....... :eek:
Ehkä teillä niin, niin olkoon. Me ei makseta ja heti alussa sanoimme että maksamaan ei pystytä, mutta jos kiinnostaa silti, tervetuloa.
No onnex meidän suku tajuaa että vie se talo rahoja muutenkin.... :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 19:27 Omakotiasukas kirjoitti:
Miksi sukulaisten pitää rakentaa taloja ilmaiseksi tai olla lapsenvahtina rakennusaikana :(? Naurettava ajatus! Äiti, isä, anoppi, appi ja muu suku rakennukselle talkoisiinko? Viedäänkö lapset mummolaan asumaan rakennusprojektin ajaksi vai muuttavatko isovanhemmat lapsiperheen nurkkiin pariksi vuodeksi???

Aikuisten ihmisten pitää pärjätä itse[/u]. Ymmärrän, että sukulaisia pyydetään rakennukselle töihin, jos heille maksetaan työstä kunnon korvaus ja sosiaaliturvamaksut jne. Sukulaisten pakottamista orjatyövoimaksi palkattomaan talkootyöhön en hyväksy.

Lastenlasten hoidattaminen isovanhemmilla ja muilla sukulaisilla rakennusprojektin ajan menee myös överiksi.

Nauttiikohan lapsiperhe valmiista kodista, joka on rakennettu sukulaisten ilmaisella talkooavulla valmiiksi? Mummot, vaarit, siskot, veljet ja kumminkaimat ovat ahertaneet orjatyövoimana ensin pari vuotta rakennuksen parissa. Lapset on hoidatettu mummoloissa ja sukulaisilla. Ihmissuhteet ovat tulehtuneet.

Jos rakennamme, sukulaisia ei ilmaisavuksi pyydetä :flower:!
Just näin!!!

Mielestäni talon rakentamista pitäisi lykätä sen verran, että on sitten realistiset mahdollisuudet myös käyttää ulkopuolista työvoimaa sen rakentamiseen, jos tarves vaatii. En nyt tarkoita mitään avaimet käteen -systeemiä kaikille ja hyvä kun ihmiset osaa ja voi itsekin rakentaa vaan just sitä, että sukulaisten ei tarvitse alkaa kartella rakentajia sen takia, että tietävät joutuvansa pakkotöihin, jos edes naamaansa näyttävät.

Aina löytyy niitäkin sukulaisia, jotka nauttivat talkoohommista ja haluavat olla mukana myös ilman palkkaa ja mikäs sen kivempaa. Mutta kun niin usein kuulee, että mummot ja papat on siellä raksalla vaikka he itse haluaisivat olla jossain aivan muualla.

Ja tässä omantunnon kysymys kaikille sukulaisilla talonsa rakennuttaneille: Monellekkos sukulaiselle olette itse tehneet vastapalveluksen, joka vie yhtä paljon aikaa/voimavaroja kuin he ovat teille antaneet? Siis oletteko tehneet mummolle viikko kaupalla ja mottitolkulla takkapuita tai pitäneet vuorostanne enon lapsia hoidossa teillä 3 viikkoa putkeen yms yms. Veikkaan, että kovinkaan moni ei ole...
 
Meillä molempien isät hyörivät rakentamassa joka päivä, ketään ei pyydetty, itse haluavat tulla.
Minä tarjoan kahvit ja ruoat. Rahaa emme anna, mutta annoimme molempien vanhemmille kylpylälomat ja myöhemmin keksimme jotain muuta vastaavaa "palkkioksi". Olemme todella kiitollisia ja onnellisia tästä suuresta avusta jonka saamme, ilman "pappoja" talo olisi todella vaiheessa. Ja lapset ovat tietenkin aivan innoissaan kun saavat olla isovanhempien seurassa joka päivä!!!
 
Omakotiasukas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 22:14 vierailija kirjoitti:
Meillä molempien isät hyörivät rakentamassa joka päivä, ketään ei pyydetty, itse haluavat tulla.
Minä tarjoan kahvit ja ruoat. Rahaa emme anna, mutta annoimme molempien vanhemmille kylpylälomat ja myöhemmin keksimme jotain muuta vastaavaa "palkkioksi". Olemme todella kiitollisia ja onnellisia tästä suuresta avusta jonka saamme, ilman "pappoja" talo olisi todella vaiheessa. Ja lapset ovat tietenkin aivan innoissaan kun saavat olla isovanhempien seurassa joka päivä!!!
Tiesitkö, että omakotitalon hinnasta on noin puolet työtä? Eli jos uuden rakennetun omakotitalon hinta on 100 000 - 200 000 euron hujakoilla, on työn osuus tuosta sellaiset 50 000 - 100 000 euroa? Täälläpäin saa kylpylälomia halvemmallakin!

Itse en kehtaisi vaivata omia ja puolison sukulaisia rakennustöillä. Tulevatkohan isovanhemmat säälistä vai omasta halustaan rakentamaan ja lapsenlapsia hoitamaan? Veikkaanpa, että suurin syy on se, että aikuiset lapset vaivaavat isovanhempia ja sukulaisia rakennusprojekteillaan joka tapauksessa. Jos sukulaiset eivät tule talotyömaalle töihin ilmaiseksi tai eivät hoida lapsenlapsia yötä päivää, käydään heiltä pyytämässä selvää rahaa rakennusprojektiin.

Olen seurannut muutaman lapsiperheen touhuja taloprojekteissa. He käyttävät härskisti hyväkseen omia vanhempia, appivanhempia ja sisaruksia. Monen lapsiperheen talot on mummoloiden talkootyöllä ja rahoilla rakennettu. Mikäs siinä, kyllähän isovanhemmista löytyy varakastakin väkeä. Eri asia on, kuuluuko äidin ja isän maksaa asunnot aikuisille lapsilleen???

Kysymys on arvoista ja siitä, ovatko äidit ja isät itsenäistyneet omista lapsuudenkodeistaan. Minä en haluaisi asua talossa, jonka isovanhemmat ja sukulaiset ovat meille kustantaneet, toimimalla orjatyövoimana ja ilmaisina lastenvahteina!
 
ihmeellistä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 23:09 Omakotiasukas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 22:14 vierailija kirjoitti:
Meillä molempien isät hyörivät rakentamassa joka päivä, ketään ei pyydetty, itse haluavat tulla.
Minä tarjoan kahvit ja ruoat. Rahaa emme anna, mutta annoimme molempien vanhemmille kylpylälomat ja myöhemmin keksimme jotain muuta vastaavaa "palkkioksi". Olemme todella kiitollisia ja onnellisia tästä suuresta avusta jonka saamme, ilman "pappoja" talo olisi todella vaiheessa. Ja lapset ovat tietenkin aivan innoissaan kun saavat olla isovanhempien seurassa joka päivä!!!
Tiesitkö, että omakotitalon hinnasta on noin puolet työtä? Eli jos uuden rakennetun omakotitalon hinta on 100 000 - 200 000 euron hujakoilla, on työn osuus tuosta sellaiset 50 000 - 100 000 euroa? Täälläpäin saa kylpylälomia halvemmallakin!

Itse en kehtaisi vaivata omia ja puolison sukulaisia rakennustöillä. Tulevatkohan isovanhemmat säälistä vai omasta halustaan rakentamaan ja lapsenlapsia hoitamaan? Veikkaanpa, että suurin syy on se, että aikuiset lapset vaivaavat isovanhempia ja sukulaisia rakennusprojekteillaan joka tapauksessa. Jos sukulaiset eivät tule talotyömaalle töihin ilmaiseksi tai eivät hoida lapsenlapsia yötä päivää, käydään heiltä pyytämässä selvää rahaa rakennusprojektiin.

Olen seurannut muutaman lapsiperheen touhuja taloprojekteissa. He käyttävät härskisti hyväkseen omia vanhempia, appivanhempia ja sisaruksia. Monen lapsiperheen talot on mummoloiden talkootyöllä ja rahoilla rakennettu. Mikäs siinä, kyllähän isovanhemmista löytyy varakastakin väkeä. Eri asia on, kuuluuko äidin ja isän maksaa asunnot aikuisille lapsilleen???

Kysymys on arvoista ja siitä, ovatko äidit ja isät itsenäistyneet omista lapsuudenkodeistaan. Minä en haluaisi asua talossa, jonka isovanhemmat ja sukulaiset ovat meille kustantaneet, toimimalla orjatyövoimana ja ilmaisina lastenvahteina!
Mutta kuin joillakin on parempi tuuri, kun sinunlaisillasi katkerilla ja kateellisilla :whistle:

Ei mekään ketään pyydetty. Kaverit ovat sen varran kaverillisia, että tajuavat ojentaa auttavan kätensä, molempien mummot ja papat samoiten. Ja kyllä me ainakin olemme myös heitä auttamassa, useinkin! Eikä mekään oltu laskettu sukulaisten varaan rakentamista, mutta kylläsen se projektia vauhditti niin, että puoli vuotta kesti vain!

Ei luulisi olevan sinultakaan pois, vaikka toisille apua tarjotaankin.
 
teekoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 23:31 ihmeellistä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 23:09 Omakotiasukas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 22:14 vierailija kirjoitti:
Meillä molempien isät hyörivät rakentamassa joka päivä, ketään ei pyydetty, itse haluavat tulla.
Minä tarjoan kahvit ja ruoat. Rahaa emme anna, mutta annoimme molempien vanhemmille kylpylälomat ja myöhemmin keksimme jotain muuta vastaavaa "palkkioksi". Olemme todella kiitollisia ja onnellisia tästä suuresta avusta jonka saamme, ilman "pappoja" talo olisi todella vaiheessa. Ja lapset ovat tietenkin aivan innoissaan kun saavat olla isovanhempien seurassa joka päivä!!!
Tiesitkö, että omakotitalon hinnasta on noin puolet työtä? Eli jos uuden rakennetun omakotitalon hinta on 100 000 - 200 000 euron hujakoilla, on työn osuus tuosta sellaiset 50 000 - 100 000 euroa? Täälläpäin saa kylpylälomia halvemmallakin!

Itse en kehtaisi vaivata omia ja puolison sukulaisia rakennustöillä. Tulevatkohan isovanhemmat säälistä vai omasta halustaan rakentamaan ja lapsenlapsia hoitamaan? Veikkaanpa, että suurin syy on se, että aikuiset lapset vaivaavat isovanhempia ja sukulaisia rakennusprojekteillaan joka tapauksessa. Jos sukulaiset eivät tule talotyömaalle töihin ilmaiseksi tai eivät hoida lapsenlapsia yötä päivää, käydään heiltä pyytämässä selvää rahaa rakennusprojektiin.

Olen seurannut muutaman lapsiperheen touhuja taloprojekteissa. He käyttävät härskisti hyväkseen omia vanhempia, appivanhempia ja sisaruksia. Monen lapsiperheen talot on mummoloiden talkootyöllä ja rahoilla rakennettu. Mikäs siinä, kyllähän isovanhemmista löytyy varakastakin väkeä. Eri asia on, kuuluuko äidin ja isän maksaa asunnot aikuisille lapsilleen???

Kysymys on arvoista ja siitä, ovatko äidit ja isät itsenäistyneet omista lapsuudenkodeistaan. Minä en haluaisi asua talossa, jonka isovanhemmat ja sukulaiset ovat meille kustantaneet, toimimalla orjatyövoimana ja ilmaisina lastenvahteina!
Mutta kuin joillakin on parempi tuuri, kun sinunlaisillasi katkerilla ja kateellisilla :whistle:

Ei mekään ketään pyydetty. Kaverit ovat sen varran kaverillisia, että tajuavat ojentaa auttavan kätensä, molempien mummot ja papat samoiten. Ja kyllä me ainakin olemme myös heitä auttamassa, useinkin! Eikä mekään oltu laskettu sukulaisten varaan rakentamista, mutta kylläsen se projektia vauhditti niin, että puoli vuotta kesti vain!

Ei luulisi olevan sinultakaan pois, vaikka toisille apua tarjotaankin.
Kyllähän sitä kaveria autetaan silloin kun kaveri apua tarvitsee. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2006 klo 22:14 vierailija kirjoitti:
Meillä molempien isät hyörivät rakentamassa joka päivä, ketään ei pyydetty, itse haluavat tulla.
Minä tarjoan kahvit ja ruoat. Rahaa emme anna, mutta annoimme molempien vanhemmille kylpylälomat ja myöhemmin keksimme jotain muuta vastaavaa "palkkioksi". Olemme todella kiitollisia ja onnellisia tästä suuresta avusta jonka saamme, ilman "pappoja" talo olisi todella vaiheessa. Ja lapset ovat tietenkin aivan innoissaan kun saavat olla isovanhempien seurassa joka päivä!!!
Jatkan vielä tätä omaa tekstiäni sen verran että...
Molemmat ilmoittivat tulostaan jo siinä vaiheessa kun aloitimme projektia suunnittelemaan. Molemmat ovat pois työelämästä ja toinen on alan ammattilainen.
Tiedän että kylpyläloma tai vastaava ei ikinä korvaa sitä mitä he ovat hyväksemme tehneet, mutta parempaan emme juuri nyt pysty.
Meillä on aina ollut todella hyvät ja läheiset välit isovanhempiin ja uskon että näin on jatkossakin. Toivon voivani auttaa heitä sitten kun he tarvitsevat apuamme. Näin meillä on suvussa aina toimittu!!
 
Hyvä omakotiasukas!
Tuskinpa alkuperäinen tarkoittikaan että lapset olisivat koko rakentamisen ajan mummolassa tai että isovanhemmat kirjaimellisesti rakantaisivat heidän talonsa?! :headwall:
Meille ainakin tulee ihan oikeat työmiehet palkan edestä töihin, mutta joitakin hommia tehdään talkoo-porukalla ja se on ihan yleistä täälläpäin.Taidat itse olla niin hankala immeinen ettei lähipiirisi sinua avustaisikaan?! :D
Mummo myös varmasti silloin tällöin haluaa lapsemme yökylään rakentamisen aikana, kuten muulloinkin.
En minäkään hyväksy isovanhempien hyväksikäyttöä, mutta joillakin on vaan niin ihanat ja hyväkuntoiset vanhemmat että HALUAVAT omasta tahdosta auttaa..Lienee katoava luonnonvara tuommoinen hyväntekeväisyys?!
Meillä täällä maalla on vielä tapana auttaa toisiamme ja itsekkin mennään kesällä tuttujen talkoisiin..Ihan mukavaa hommaa.Työn ohessa samalla saapi rupatella,vaihtaa rakennus-kuulumisia vaikka kahvittelun merkeissä.Ja lisäänpä vielä että tuskinpa on sinulta pois jos jotkut muut talkoilla tekisikin?Vai ootko vaan niin pirun kateellinen? :headwall:
 

Yhteistyössä