Tarviiko huolestua ja milloin? Vauvan liikkumisesta

  • Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti
"huolissaan"
Neuvolassa peloteltiin viimeksi jotenkin ihan tarpeeksi. Meillä on kuun lopussa 8kk neuvola. Lapsi kulkee pyörimällä siis kierimällä ympäritaloa. Nyt oppinut pari viikkoa sitten kääntymään käsillä hinaten. Siis pyörimään paikallaan ympyrää. Samoihin aikoihin nousi sitterissa kun selkänoja hieman enemmän pystyssä niin itse istumaan. konttaa ei ja vaikee opettaa ku nauraa vaan ku yrittää asetella (sama homma oli kääntymisen kans) käänty ekan kerran tasan 4kk ikäisenä ja sit melkein 5kk iässä alkoi kääntyileen kunnolla.

neuvolassa viimeks sanottiin et ens kerralla katsotaan osaako ryömiä/kontata ja istua.. Onkohan jotain vialla kun ei osaa :(
 
No,
ihan normaalilta mun mielestä kuulostaa,käsittääkseni riittää et jotenkin liikkuu :). Meillä oppi just 8kk ryömimään ja "vasta" 11kk konttaamaan,ihan normaali on,rauhallinen.
 
"mie vaan"
Tuo on ihan normaalia kehitystä. Mikähän höyrypää teillä siellä neukussa oikein on? Jokainen oppii omaan tahtiin. Ja mein pieni oppi kääntymään vasta reilun 6kk iässä ympäri. Nyt sit kierii joka paikkaan. Jokainen kehittyy eri tahtia. Voihan se olla, et kehittyy sit puhe aiemmin kuin normisti. Voihan se olla et terkkari laittaa fysioterapeutille, mut eipä siitä haittaakaan ole. Ehkä enemmän hyötyä, kun kertoo sulle keinot miten pitäis opettaa. Ja todellakaan ei kaikkien tarvii vielä 8kk iässä kontata. Ja tein pieni on muuten ihan ajallaan lähtenyt kääntymään. :)
 
"huolissaan"
No kun neuvolan mukaan lapsi kääntyikin muka liian myöhään ja siitäkin oltiin huolestuneita. Ja mun äiti sanoi että ihan ajallaan ja jopa ajoissakin kääntyi että jotkut kääntyy vasta puolen vuoden jälkeen...

Ja meillä on lapsella jo pari sanaa mistä kyllä selvästi tietää mitä tarkoittaa. vastaa kysymykseen eikö? EI ja sanoo itkä (iskä). Neuvolan mukaan vauvalla ei voi olla sanoja ennen 1vuotta joten kai olen hullu.
 
"äitee"
Meil samansorttinen poika, 8,5kk. Käänty ekan kerran 5,5kk iässä. Ei vielä ryömi tai konttaa, jotenkin kyllä pyörii itsensä ympäri ja liikkuu. Pari kertaa ollut sekunnin konttaus asennossa. Istuu tuettuna. Ei sanottu neuvolas mitään et ois vialla. Hyväntuulinen ukko.
 
"mie vaan"
On meinkin alle 8kk vahingossa pari kertaa sanonut "äittä" ja "täti" :) Ja mun serkku alkoi kunnolla puhua jo 10kk iässä. Lähti sit tosin kunnolla liikkeelle vasta lähempänä 2v.
 
ihan
normaalia. Ryömijät ovat yleensä lähteneet tuossa vaiheessa liikkeelle, mutta ne jotka lähtevät suoraan konttaamaan/nousevat seisomaan, eivät vältämättä tuossa iässä liiku juuri millään lailla.
 
"huolissaan"
[QUOTE="mie vaan";23306972]On meinkin alle 8kk vahingossa pari kertaa sanonut "äittä" ja "täti" :) Ja mun serkku alkoi kunnolla puhua jo 10kk iässä. Lähti sit tosin kunnolla liikkeelle vasta lähempänä 2v.[/QUOTE]

:) Mä oon itse oppinu varhain puhumaan (1v puhunut kuulemma niin että ymmärretty hyvin) ja lähtenyt vasta yli 1v käveleen. Ja en oo kuulemma kontannu oikeen koskaan. Et enemmän jotenki muuten liikkunu. Ja löysin lapsen isän neuvolakortin niin ei oo osannu hänkään 6kk iässä istua en sit ottanut oikeen selvää et koska oppi istuun...
 
ihan
[QUOTE="huolissaan";23306986]:) Mä oon itse oppinu varhain puhumaan (1v puhunut kuulemma niin että ymmärretty hyvin) ja lähtenyt vasta yli 1v käveleen. Ja en oo kuulemma kontannu oikeen koskaan. Et enemmän jotenki muuten liikkunu. Ja löysin lapsen isän neuvolakortin niin ei oo osannu hänkään 6kk iässä istua en sit ottanut oikeen selvää et koska oppi istuun...[/QUOTE]

esikoinen nousi istumaan 9kk iässä. Koskaan ei sanottu mitään neuvolassa. Ei meidän 7kk kuopus istu yhtään, tuettuna syöttötuolissa. Konttausasennossa heiluu, muuten ei liiku. Minusta ihan normisti kehittynyt, hyväntuulinen poika.
 
"huolissaan"
meilläkin siis lapsi liikkuu muuten paljon. sätkii jaloilla ja kädet tosin menee sellaiseen asentoon niinku lähtis lentoon. mut se ei tunnu neuvolassa riittävän...
 
hhkl
Meillä poika konttasi 9kk iässä ja ennen sitä just kierimällä liikkui. Sanoi mammammamma aina kun minulle oli asiaa. :) älä stressaa siitä neuvollan terkan takia. Ne ei välttämättä edes ota vastaan sinua fysioterapiassa kun ei ole oikeaa kehitys myöhästymää.
 
"huolissaan"
Jospa siis kaikki olis hyvin. Rassaa vaan toi neuvola :(
Aina etsimällä etsitään vikoja. Millon on liian laiha jne... viimeks ei painosta valittanut ku oli kertynyt kuitenkin vähän enemmän ku yleensä niin sit toi liikkuminen.... huoh
 

Yhteistyössä