tarviiko ruotsinristeilyllä lapsi passin?

Aktiivista passintarkastusta ei ole, mutta jokaisen matkustajan henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan pyydettäessä. Tähän käy itse aluksella ajokortti, henkilökortti, passi tai kuvallinen kela-kortti. Maissa käy vain passi tai vuoden 1999 jälkeen poliisin myöntämä henkilökortti.

Käytännössä ei tarvitse.
 
eri
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Aktiivista passintarkastusta ei ole, mutta jokaisen matkustajan henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan pyydettäessä. Tähän käy itse aluksella ajokortti, henkilökortti, passi tai kuvallinen kela-kortti. Maissa käy vain passi tai vuoden 1999 jälkeen poliisin myöntämä henkilökortti.

Käytännössä ei tarvitse.
Tukholma ja Tallinna on eri säännöt. Tukholmaan ei tarvitse mutta Tallinnaan tarvitsee!
 
Me soitettiin Viking linelle ja kysyttiin asiaa kun oltiin lasten kanssa Tukholman risteilylle menossa, ja meille sanottiin että täytyy olla kuvallinen henkilöllisyystodistus, mutta harvoin tarkastetaan.
 
silja
Käydään laivaristeilyillä 2-3 kertaa vuodessa, eikä koskaan lapsilla ole ollut mukana mitään henkilöllisyystodistuksia. Hyvin on pärjätty tai sitten on ollut helkutinmoinen tuuri, kun papereita ei ole kyselty.
 
eri
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Me soitettiin Viking linelle ja kysyttiin asiaa kun oltiin lasten kanssa Tukholman risteilylle menossa, ja meille sanottiin että täytyy olla kuvallinen henkilöllisyystodistus, mutta harvoin tarkastetaan.
mä kun luulin, että pohjoismaissa on vapaa liikkumisoikeus. Tai millä nimellä se kulkeekaan. Passia Tkholmassa tarvii yhtä paljon kun täällä kotmiaassakin. Voihan sut periaateessa täälläkin poliisi pysäyttää keskellä katua ja pyytää henkkarit jos esim näytät joltain etsintäkuulutetulta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja eri:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Me soitettiin Viking linelle ja kysyttiin asiaa kun oltiin lasten kanssa Tukholman risteilylle menossa, ja meille sanottiin että täytyy olla kuvallinen henkilöllisyystodistus, mutta harvoin tarkastetaan.
mä kun luulin, että pohjoismaissa on vapaa liikkumisoikeus. Tai millä nimellä se kulkeekaan. Passia Tkholmassa tarvii yhtä paljon kun täällä kotmiaassakin. Voihan sut periaateessa täälläkin poliisi pysäyttää keskellä katua ja pyytää henkkarit jos esim näytät joltain etsintäkuulutetulta!
Näin ne sieltä asiakaspalvelusta sanoivat, soitti vielä jollekin toisellekin ja kysyi ja soitti sitten meille takaisin.
 
saara
Alkuperäinen kirjoittaja silja:
Käydään laivaristeilyillä 2-3 kertaa vuodessa, eikä koskaan lapsilla ole ollut mukana mitään henkilöllisyystodistuksia. Hyvin on pärjätty tai sitten on ollut helkutinmoinen tuuri, kun papereita ei ole kyselty.
Me kans usein risteilty nimenomaan Tukholmaan, eikä ikinä, milloinkaan ole mitään henkkaria lapselta tarvittu, kun ei edes aikuisilta!! Joten väittäisin myös, ettei tarvitse!
 
ei vält
Ei tarvitse olla lapsella välttämättä kuvallinen henkilöllisyystodistus. Jos lapsen nimi on vanhemman passissa (siis siinä vanhanmallisessa) niin se riittää. Nykyisiin passeihin ei saa liitettyä lapsen tietoja.
 
"Pohjoismaiden kansalaiset voivat edelleen liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on syytä tarvittaessa todistaa asianmukaisella henkilöllisyystodistuksella: tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti."
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=34670&contentlan=1&culture=fi-FI#pohjois
 
eri
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja eri:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Me soitettiin Viking linelle ja kysyttiin asiaa kun oltiin lasten kanssa Tukholman risteilylle menossa, ja meille sanottiin että täytyy olla kuvallinen henkilöllisyystodistus, mutta harvoin tarkastetaan.
mä kun luulin, että pohjoismaissa on vapaa liikkumisoikeus. Tai millä nimellä se kulkeekaan. Passia Tkholmassa tarvii yhtä paljon kun täällä kotmiaassakin. Voihan sut periaateessa täälläkin poliisi pysäyttää keskellä katua ja pyytää henkkarit jos esim näytät joltain etsintäkuulutetulta!
Näin ne sieltä asiakaspalvelusta sanoivat, soitti vielä jollekin toisellekin ja kysyi ja soitti sitten meille takaisin.
aika outoa on kyllä, että lapsi tarvitsisi mutta aikuinen ei. Itse myyn noita risteilyitä ja meille kerrottu, että Tallinnaan tarvii mutta Tukholmaan ei. Ehkäpä sit kannattaa ottaa varmuuden vuoksi! Toisaalta osassa vanhoista passeista on lapset merkitty vanhempien pasiin nimellä. Nissä ei ole lasten kuvaa ja se on virallinen dokumentti. Että en kyllä ymmärrä miksi sitten pitäisi olla kuvallinen henkkari.
 
tiutau
Alkuperäinen kirjoittaja eri:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Aktiivista passintarkastusta ei ole, mutta jokaisen matkustajan henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan pyydettäessä. Tähän käy itse aluksella ajokortti, henkilökortti, passi tai kuvallinen kela-kortti. Maissa käy vain passi tai vuoden 1999 jälkeen poliisin myöntämä henkilökortti.

Käytännössä ei tarvitse.
Tukholma ja Tallinna on eri säännöt. Tukholmaan ei tarvitse mutta Tallinnaan tarvitsee!
Höpönlöpön! Virallisesti myös Ruotsiin tarvitaan virallinen henkilötodistus ja noi edellä luetellut on juuri niitä! Käytännössä tosiaan juuri laivalla harvoin kysytään papereita muilta kuin matkan varanneelta henkilöltä.
 
huihai
No meillä ei ole koskaan aikuisillakaan ollut passiaakaan mukana! Jos pitäisi olla, niin kait ne jo tarkistettais Suomenkin päässä, eikä ykskaks yllättäin jossain pallomeressä??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no matkatoimistosta sanottiin meille että kuvallinen henkilökortti ja passihan siinä hommassa on järkevin!
Tästä tuli sitten mieleen, että jos ottaa vauvalle (vaikka 3-4kk) esim. 10 vuoden passin, niin noinko sillä todella voi 10 vuotta matkustaa? Kai sitä pitää jotenkin olla tunnistettavissa siinä kuvassa? Eikä tarvitse olla edes 10 vuoden passi, paljon lyhyemmässäkin ajassa vauva ehtii muuttua melko paljon... Ja kannattaako sitä parin vuoden passia ottaa sitten kuitenkaan? Ellei sitten vauva pääse matkustamaan monta kertaa vuodessa.

 
Mä kysyin asiaa viime jouluna viking lineltä.

Vastaus oli, että ohjeistus on, että kuvallinen henkilötodistus pitää olla.

Sanoi kuitenkin, että epävirallisesti kun hän vastaa:
"ei tarvitse, sillä heillä ei henkkareita lapsilta kysellä."
 

Yhteistyössä