Tasa-arvoako?

Mikä teidän mielipiteenne tästä asiasta?

Nainen, joka on raskaana saa synnyttää vapaasti vauvan vaikka isä vastustaisi sitä ehdottomasti. Naisella on oikeus haastaa mies isyystesteihin, maksamaan elatusmaksuja ja kantamaan vähintäänkin syyllisyyttä koko elämänsä ajan.
Nainen joka on raskaana, saa tehdä abortin vaikka isä haluaisi pitää vauvan. Isällä ei ole mitään sanottavaa siihen että myös hänen tuleva jälkeläisensä eliminoidaan.

Missä se tasa-arvo tässä asiassa?

Sama juttu sen kanssa että miehellä ei ole mitään oikeutta lapseen vaikka olisi isä jos nainen on toisaalla naimisissa. Kuten se erään kansanedustajan tapaus. Isä ei voi vaatia isyystestejä.

Minusta surullista.
 
minäpä minä
Se oikeus on "isällä" ihan kaikkeen vaikuttamiseen siinä vaiheessa, kun parinsa valitsee ja housunsa riisuu ;)
Niin kai naisellakin? Aina meuhkataan että isän pitää kantaa vastuu mutta entäs sen naisen?
Joka paikassa myös puhutaan siitä että isien ainakin pitäisi osallistua kaikkeen siinä missä naisenkin, mutta ei isien oikeudet kasva sitä mukaa yhtään?

Miksi nainen on ylijumala näissä päätöksissä?
 
  • Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Naisella on oikeus omaan vartaloon.

Vaikka nyt alkukantaiselta kuulostaakin, niin mies on tehnyt päätöksen harrastaa seksiä naisen kanssa ja on näin velvollinen hoitamaan myös sen seuraukset. Miehen on otettava aina riski siitä, että nainen voi tulla raskaaksi (vaikka käyttäisikin ehkäisyä). Jos lapsi on välttämätön paha, ei kannata harrastaa seksiä. Abortti voi aiheuttaa myös pysyvää lapsettomuutta. Miehen on myös kestettävä ne seuraukset, että äiti ei halua hänen lastaan sisällään kantaa. Kukaan ei hyödy siitä, että äiti pakotettaisiin pitämään lapsi vasten tahtoaan.

Isän pitäisi kyllä saada vaatia isyystestit jos niin haluaa.
 
Asia on monimutkainen, joten vielä tällä hetkellä biologiset syyt määräävät. Voisi ajatella että miehen tulisi suostua elatukseen eikä hänelle tulisi automaattisesti maksuvelvollisuutta jos pari asuisi erillään, mutta se heikentäisi naisen asemaa paljon.
 
"miuku"
Kyl ainakin naisen pitäisi synnyttää se lapsi isälle jos mies olisi valmis sen sitten itse kasvattamaan ja ottamaan vastuulleen. Muutenhan jokaisen naisenkin pitäisi suostua aborttiin jos mies ei lasta halua. Samasta asiasta kysymys.
Ja jos sille linjalle lähetään et naisen vartalo on naisen vartalo niin sit pitäs sen naisenkin pidättäytyy seksistä ellei ole valmis kantamaan ja synnyttämään lasta sit jos tulee raskaaks. Ihan sama asia.
Ja miten niin ketään ei hyödytä jos nainen synnyttää vasten tahtoaan? Kylhän se sitä isää ja lasta hyödyttää paljoki.
 
Nainen voi kärsiä fyysisesti sekä psyykkisesti raskaudesta sekä synnytyksestä. Synnyttäminen miehelle tai adoptiovarastoon ei ole siksi järkevää. Olen edelleen sitä mieltä, että kaikilta piuhat poikki ennen puberteettia niin lapset syntyvät hoidoilla, jos syntyvät. Kukaan ei synny vahingossa tai ilman, että on toivottu. Syntyisivät sen verran vakavaraisiin perheisiin, joilla maksukykyäkin.
 
no tuota
Nainen voi kärsiä fyysisesti sekä psyykkisesti raskaudesta sekä synnytyksestä. Synnyttäminen miehelle tai adoptiovarastoon ei ole siksi järkevää. Olen edelleen sitä mieltä, että kaikilta piuhat poikki ennen puberteettia niin lapset syntyvät hoidoilla, jos syntyvät. Kukaan ei synny vahingossa tai ilman, että on toivottu. Syntyisivät sen verran vakavaraisiin perheisiin, joilla maksukykyäkin.
Tätä sun ehdottamaa on meilläpäin pruukattu kutsua järjeksi, mutta ei liene kovin yleinen ilmiö kuitenkaan, vai...:)
 
Mikä teidän mielipiteenne tästä asiasta?

Nainen, joka on raskaana saa synnyttää vapaasti vauvan vaikka isä vastustaisi sitä ehdottomasti. Naisella on oikeus haastaa mies isyystesteihin, maksamaan elatusmaksuja ja kantamaan vähintäänkin syyllisyyttä koko elämänsä ajan.
Nainen joka on raskaana, saa tehdä abortin vaikka isä haluaisi pitää vauvan. Isällä ei ole mitään sanottavaa siihen että myös hänen tuleva jälkeläisensä eliminoidaan.

Missä se tasa-arvo tässä asiassa?

Sama juttu sen kanssa että miehellä ei ole mitään oikeutta lapseen vaikka olisi isä jos nainen on toisaalla naimisissa. Kuten se erään kansanedustajan tapaus. Isä ei voi vaatia isyystestejä.

Minusta surullista.
Näin se vaan menee. Biologia ei ole aina tasa-arvoista. Lapsen oikeudet ja etu menee kaiken edelle. Kun lapsi on jo syntynyt, on hänellä oikeus tietää, kuka hänen biologinen isänsä on ja oikeus elatukseen. Ennemmin se on isän kuin yhteiskunnan vastuulla maksaa. Äidillä on enemmän vapauksia, mutta myös enemmän vastuuta.
 
no tuota
Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh?;27583713:
Nyt en ymmärrä. Piuhat poikki ja silleen? Luitko Astron tekstiä ollenkaan?
Voi hyvänen aika :) Pahoittelen, etten tehnyt asiaani tämän selvemmäksi. Tuota varallisuuden ja vakaan parisuhteen hankkimista (ennen lapsia) on pruukattu kutsua järjeksi täällä meilläpäin, mutta nähtävästi sitä samaa (järjen käyttöä) ei ole liikkeellä kovin laajalti, koska ihmiset pitäisi kastroida ennen ainoankaan lapsen tekoa :) Eli oma vastuullinen elämä ja ajattelu on hyvin kaukaista joillekin (astrolle?) :D
 
[QUOTE="miuku";27583661]Kyl ainakin naisen pitäisi synnyttää se lapsi isälle jos mies olisi valmis sen sitten itse kasvattamaan ja ottamaan vastuulleen. Muutenhan jokaisen naisenkin pitäisi suostua aborttiin jos mies ei lasta halua. Samasta asiasta kysymys.
Ja jos sille linjalle lähetään et naisen vartalo on naisen vartalo niin sit pitäs sen naisenkin pidättäytyy seksistä ellei ole valmis kantamaan ja synnyttämään lasta sit jos tulee raskaaks. Ihan sama asia.
Ja miten niin ketään ei hyödytä jos nainen synnyttää vasten tahtoaan? Kylhän se sitä isää ja lasta hyödyttää paljoki.[/QUOTE]

Just just. Ihan ok siis pilata naisen mielenterveys, oli tilanne mikä tahansa? Nainen on velvoitettu olemaan 9 kk raskaana ja synnyttämään vain, jotta voisi antaa lapsen miehelle kasvatettavaksi? Mitä jos isä pakeneekin vastuusta jo raskausaikana tai heti sen jälkeen? Naisen vartalo, naisen päätös. Ei mies tai yhteiskunta voi omistaa naisen kroppaa vaikka nainen kuinka olisi raskaana.
 
Mulla on hyvin surullinen olo tästä asiasta, tosin ristiriitaisesti kyllä.
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen tämä asia. Kun säälittää kyllä sen ap:n mies joka lapsen haluaisi kun ovat jo 5 vuotta kuitenkin yhdessä olleet mutta naisella on täysi oikeus evätä mieheltä jo kehittymässä oleva lapsi. Mutta niinhän se menee. :( Ja tuskin muutostakaan tulee näihin asioihin, ikinä.
Hirveäähän se olisi vasten tahtoaan lasta kantaa, sehän on selvä ja toki tuo oikeus naisella on, mutta en kyllä osaa kuvitella että omalle miehelle tekisi vasten hänen tahtoaan jos kertaa raskaaksi on hankkiutunut. Vaikka kuinka olisi vahinko.
 
no tuota
Just just. Ihan ok siis pilata naisen mielenterveys, oli tilanne mikä tahansa? Nainen on velvoitettu olemaan 9 kk raskaana ja synnyttämään vain, jotta voisi antaa lapsen miehelle kasvatettavaksi? Mitä jos isä pakeneekin vastuusta jo raskausaikana tai heti sen jälkeen? Naisen vartalo, naisen päätös. Ei mies tai yhteiskunta voi omistaa naisen kroppaa vaikka nainen kuinka olisi raskaana.
Minusta nainen on velvollinen itse huolehtimaan omasta itsestään (kuten mieskin). Mutta senverran nainenkin sais kantaa vastuuta, että valikoi sen kumppanin ensin huolella :) Sama tietysti myös miehen puolelta.

Mä kovasti ihmettelen näitä "joille vaan tapahtuu" ja mitä ihmettä, se epämääräinen tuttavuus jostain kulmilta ei ollutkaan luotettava .... tutustukaa nyt hyvät ihmiset ensin kumppaneihinne!
 
"pinjuska"
Nainen voi kärsiä fyysisesti sekä psyykkisesti raskaudesta sekä synnytyksestä. Synnyttäminen miehelle tai adoptiovarastoon ei ole siksi järkevää. Olen edelleen sitä mieltä, että kaikilta piuhat poikki ennen puberteettia niin lapset syntyvät hoidoilla, jos syntyvät. Kukaan ei synny vahingossa tai ilman, että on toivottu. Syntyisivät sen verran vakavaraisiin perheisiin, joilla maksukykyäkin.
Ja missä on naisen (ja miehen) oikeus omaan kehoonsa siinä vaiheessa kun häneltä väkisin katkotaan ne piuhat? Kenelläkään ei ole oikeutta leikellä toisen kehoa ilman lääketieteellistä tarkoitusta, vastoin tämän tahtoa.

Rodunjalostusajatukset olivat oikein suosittuja tuossa 60-80 vuotta sitten. Mites siinä kävi? Oletteko tyytyväisiä tuloksiin?
 
Peyote
Nainen voi kärsiä fyysisesti sekä psyykkisesti raskaudesta sekä synnytyksestä. Synnyttäminen miehelle tai adoptiovarastoon ei ole siksi järkevää. Olen edelleen sitä mieltä, että kaikilta piuhat poikki ennen puberteettia niin lapset syntyvät hoidoilla, jos syntyvät. Kukaan ei synny vahingossa tai ilman, että on toivottu. Syntyisivät sen verran vakavaraisiin perheisiin, joilla maksukykyäkin.
Sinusta on kyllä tullut ihan törkeän ylimielinen. Viimeksi kun puhuit tuosta, että piuhat vaan poikki kaikilta, ajattelin että se on vaan joku tyhmä heitto, mutta että oikein useampaan kertaan toistat tämän "ajatuksesi"... Joku palstailija voisi saada tuollaisesta jo bannia.

Vai sieltäkö nyt tuulee, että data on steriloitu ja teidän on nyt vaikeaa saada lasta? Jos sinulla on kerran noin kovasti varaa määritellä muiden raskautumisia, niin ei sitten vissiin järki sano mitään siitä, että noin vähän tuntemisen jälkeen mennään heti naimisiin ja yritetään saada vielä lapsikin, vaikka molemmilla on lapsia jo ennestään? Kuulostaa hullulta.
 
Minusta nainen on velvollinen itse huolehtimaan omasta itsestään (kuten mieskin). Mutta senverran nainenkin sais kantaa vastuuta, että valikoi sen kumppanin ensin huolella :) Sama tietysti myös miehen puolelta.

Mä kovasti ihmettelen näitä "joille vaan tapahtuu" ja mitä ihmettä, se epämääräinen tuttavuus jostain kulmilta ei ollutkaan luotettava .... tutustukaa nyt hyvät ihmiset ensin kumppaneihinne!
No, ollaan me edes tässä asiassa samaa mieltä. ;)
 
Minusta nainen on velvollinen itse huolehtimaan omasta itsestään (kuten mieskin). Mutta senverran nainenkin sais kantaa vastuuta, että valikoi sen kumppanin ensin huolella :) Sama tietysti myös miehen puolelta.

Mä kovasti ihmettelen näitä "joille vaan tapahtuu" ja mitä ihmettä, se epämääräinen tuttavuus jostain kulmilta ei ollutkaan luotettava .... tutustukaa nyt hyvät ihmiset ensin kumppaneihinne!
Totta kai kummallakin on vastuu itsestään ja ehkäisystä. Nyt on kyse siitä, mitä tehdään, jos raskaus saa vahingossa alkunsa. Minusta lopullinen päätös on aina naisen, halusi nainen sitten abortin tai synnyttää lapsen. Siitä huolimatta, että mies olisi eri mieltä. Samoin biologisella isällä on velvollisuus tunnustaa isyytensä ja huolehtia lapsen elatuksesta. Ei ole ensisijaisesti yhteiskunnan tehtävä maksaa ihmisten omien päätösten seurauksista. Siinä olisi taas yksi syy (nuorille) miehille olla välittämättä ehkäisystä.

Omalta kohdaltani en tätä varsinaisesti ajattele. En edes harrasta irtosuhteita ja aion tehdä mahdollisille tuleville kumppaneille selväksi, etten tekisi aborttia kuin aivan ääritapauksissa. Eli jos vahinko käy (ehkäisystä toki huolehtisin), synnyttäisin lapsen.
 

Yhteistyössä