Tasapainottelu raskaana?

Hei!
Kaipaisin samassa tilanteessa olevilta/olleilta neuvoja.
Tilanteeni siis tämä; Olen pudottanut painoa n.13kg tammikuun lopusta painonvartijoiden pisteiden avulla. Yllättävän helposti on kilot lähteneet. Nyt kuitenkin sain kaksi viivaa raskaustestiin tänä aamuna, että raskaana tässä ollaan! =)
Kuinka jatkan tästä eteenpäin? Mitat tällä hetkellä 158cm ja 66,5kg. Voiko raskaana ollessa laskea pisteitä ja paljonko pisteitä pitää syödä tässä tilanteessa? Normaalipisteet mulla on nyt 18. Mielellään paino saisi tippua vielä joitakin kiloja tai sitten pysyä samassa. Lisäkiloja en enään kovin mielellään haluaisi.
Mikä olisi terveellinen ja vauvalle sekä minulle paras ratkaisu?
Jonkinlainen "tasapainoilu" varmaankin, mutta millä keinoin?
 
RöntänTönttä ja kinuskimarja KIITOS!!! :D Mä oon kanssa lisänny nyt sen n. 5 pistettä, eiköhän se riitä. Paino nyt noussut pari kiloa lisäyksen myötä, mutta eiköhän sekin tasaannu ajan mittaan. =)
Mukavaa odotusaikaa teille molemmille. Vaihdetaan joskus kuulumisia.
Niin ja kuinkas pitkällä teidän raskaudet on? Mulla vasta viides viikko tuli täyteen, joten pitkä matka vielä edessä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ipanapa-08:
RöntänTönttä ja kinuskimarja KIITOS!!! :D Mä oon kanssa lisänny nyt sen n. 5 pistettä, eiköhän se riitä. Paino nyt noussut pari kiloa lisäyksen myötä, mutta eiköhän sekin tasaannu ajan mittaan. =)
Mukavaa odotusaikaa teille molemmille. Vaihdetaan joskus kuulumisia.
Niin ja kuinkas pitkällä teidän raskaudet on? Mulla vasta viides viikko tuli täyteen, joten pitkä matka vielä edessä...
Kiitos, mukavaa odotusta sullekkin :hug: Mulla alkaa olemaan loppusuoralla raskaus, 1.8 on laskettu aika =)

Niin ja varmasti riittää 5p ihan hyvin, ja voihan niitä parilla varmasti vähentää jos paino kauheesti nousee :D
 
Kunhan pitää ne elämäntavat terveellisinä eli paljon kuituja, kasviksia ja hedelmiä ja käyttää pehmeitä rasvoja niin luulisi olevan terveellistä vauvalle ja sulle. Kannattaa kuitenkin neuvolassa vähän kysellä.
 
Hei vaan! Itsekin olen 5 vkoa raskaana. Toista lasta odottelen ja ensimmäinen on nyt vuoden. Olen just saanut ekasta raskaudesta melkein kaikki kilot pois ja pisteitä laskemalla olen laihduttanut. Tosin melko hitaasti koska vuodessa on nyt lähtenyt ylimääräiset 10 kg. Aion kuiten laskea vielä pisteitä jonkin aikaa, ettei mene syöminen överiksi. Näyttää nimittäin ruokahalu kasvavan heti kun himmeän viivan näkee..

Sanoisin, että 5 pisteen lisäys tässä vaiheessa ei ole tarpeen, kun muistaakseni raskaus ei paljon energiankulutusta lisää. Olikos se niin, että lopussa n. 1 voileivän ja omenan verran pitäis syödä enemmän eli alussa ei ollenkaan. Tärkeämpää on syödä monipuolisesti. Sellainen on myös toiminut minulla, että olen syönyt sen 18 pisteen verran ja lisäksi niin paljon kuin haluan mussuttanut hedelmiä, joista siis normaalisti tulis kans pisteitä. Ei ole paino noussut. Tietenkin välillä kiskon kunnon karkkipussin yms. mutta korkeintaan kerran viikossa.
 
Mulla menossa rv13 ja paino pysytellyt tähän asti kuta kuinkin samassa. Olen pyrkinyt minimoimaan turhat herkut pois ja tilalle hedelmiä ja kasviksia. Ja välillä pidän myös ruokapäiväkirjaa. Mulle neuvolan täti sanoi tiukasti että ei saa laihduttaa, mutta itse olen sitä mieltä että jos syön terveellisesti, välttäen turhia kaloripommeja, vauva saa varmasti kaiken tarvitsemansa energian vaikka oma paino tippuisikin tai pysyisi samassa. Itse kun en halua kovin montaa raskauskiloa kun tätä ylipainoa on muutenkin jo ennestään.

Mites muilla on mennyt raskaus ja painonhallinta?

 
Ehdin itsekkiin just tiputtaa -5kg pisteillä kun eilen sain testistä tietää että uutta tulokasta pukkaa :) Ihanaa mutta painoa en halua samoin ku ekan aikana...satkut paukku komeasti! Luin hyvä terveys-lehdestä juttua että alkuraskaudessa (eka kolmannes) riittää noem. ruokavalioon 150kcal lisäys eli 3 pointsia ja loppuraskaudessa 350kcal. Eli ei paljon mitään. Ja mulla ainaki tekee tiukkaa syödä kaikki 20p päivässä...muuten ratsastan.lenkkeilen ja pyöräilen. Nyt aion aloittaa joogan syksyllä...mutta siis mukana ollaan tasapainottelemassa. Painoa nyt 83kg ja pituutta 167cm eli ylipainoinen olen edelleen...mut jos ei tulis lisää ku n.5kg koko aikana ja ehtis turvallisesti laihduttaa ny ekan kolmanneksen aikana.
=)
 
Ajattelin nostella tätä vanhaa ketjua, jos muillakin olisi ajankohtaisena painonhallinta raskausaikana.
Mulla menossa vasta rv 7+0, mutta ylipainoa on jo omasta takaa ettei raskausaikana tarvis tulla yhtään enää. Maha on ollu ihan järkyttävän turvoksissa ja ISO! Kuvittelin jo että oon lihonu ainakin 5 kiloa jo, mutta kun tänään kävin iltapäivällä ruuan jälkeen puntarilla niin se näytti samaa kuin normisti aamupaino, eli muutama sata grammaa on tippunut. Mulla on pituutta 164cm ja painoa 82kg. Parin viikon päästä on eka neuvola ja tavoitteena olis että neukun puntari näyttäis alle 80kg. Ei kai siitä ole vauvalle haittaa jos paino tippuu, kunhan en millekkään kitudieetille rupea, vaan karsin vain kaikki herkut pois ja pikkusen lisään liikuntaa? Mulla todella suuri sukurasti diabetekselle ja koska ylipainoakin on, niin pitäisin todella ihmeenä jos mulla ei rd:tä todettais. Joillakin kun on kamala pahoinvointi, saattaa paino tippua lyhyessäkin ajassa monta kiloa ja ei siitäkään varmaan vauvalle mitään suurta haittaa ole?
Mulla ei ole oikein mitään suurempia oireita raskaudesta (siis ei pahoinvointia, ruoka maistuu hyvin... :/ ), joudun nyt tosissani panostamaan tuohon terveelliseen ruokaan. Jostain syystä entinen suklaahiiri on nyt menettänyt suklaan himonsa, mikä ei tietenkään ole pahasta, mutta suuri ihme kuitenkin! :LOL:

Jos löytyy muita raskaana olevia painon hallitsijoita niin olisi mukava tsempata ja yrittää pitää painon nousu vähänkään kurissa raskausaikana.

Haavis & Tauno ja Ansa rv 7+0 (1. IVF:n 2.PAS ja kaksi siirrettiin, maanantaina nähdään kuinka monta siellä on... :D )
 
Hei täällä kans laihduttaja :) Kerkesin laihtua 5killoo(1kk olin laihuttanu 1500kcal+allit kaverina ) ja sitte sain tietää olevani raskaana.Loput allit meni äitille ja lopetin laihuttamisen.Laskin kalorit 2000.een. Kävin ravitsemusterapeutilla ja hän sanoi,että raskaana tullee syyä 2100kcal ja painoa olisi hyvä tulla 200-300g/viikko lissää...Oisin niin halunnu laihuttaa,ku se meni niin hyvin,mutta ei maha mittään,koska en halua aiheuttaa lapsukaiselle mittään ongelmia,koska ne kilot voi aina laihuttaa lapsen synnyttyä pois.Sen jälkeen laihuin vielä 6 killoo ja sitte alko paino nousta ja aloituspaino oli 86,6killoo ja tällä hetkellä se on 84killoo(25-viikko meneillään ).Painoa on tuolla 2100 kcal tullu huikeat 800g/viikko,mutta mulla eppäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa,joten se on varmaan syynä(5.10 saa tietää kokkeen tuloksen).15.10 on seuraava ravitsemusterapeutin aika ja anelen,että josko ees pikkasen vois nipistää noista kaloreista:D Harrastin liikuntaa hieman ja nyt on ollu tarkoitus lisätä liikuntaa vähintään 3,5h/viikko ja jos vaan pystyy,niin joskus nostaa se 7h/viikko pikkuhiljaa.Kerkesin ennen raskautta tottua jo tohon 1500kcal,niin nyt on välillä tehny tosi pahhaa "syyä väkisellä"(oon jakanu kalorit:aamupala,lounas,välipala,päivällinen ja iltapala ja pyrin syömään aina joka aterian kohalla sille määrittämäni kalorimäärän,muuten en saa syötyä tota määrää :/ )...Toivottavasti saan vähentää,ku inhottaa "ähtää" ihteään aina niin ähkyyn:D
 
:x :x

Tänne on näemmä pahoinvointi iskenyt... Eilen syötiin miehen kanssa roskaruokaa, ja tilasin itselleni vain puoli annosta josta sain syötyä reilu puolet. Sen jälkeen tuli niin paha olo ja närästys että makasin sohvalla varmaan kolmeen asti yöllä oksennus kurkussa ennenkuin olo helpotti sen verran että pystyin nukahtamaan.
Tänään on myös ollut huono olo pitkin päivää ja syömiset on ollut lähinnä jogurttia ja leipää ja muutama hedelmä. Nyt illalla söin kanaviillokkia ja kalapuikkoja. Mun oli tarkoitus tehdä tänään karjalanpaistia, mutta pelkästään sen raa'an lihan näkeminen siinä paketissa sai yökkäysrefleksin pelaamaan... Mies sitten paistoi sen lihan nyt illalla pikaisesti pannulla ja laitettiin se yöksi uuniin kypsymään. Nyt koko kämppä haisee aivan karsealle ja mun tekee pahaa... :/
Kävin aamulla taas puntarilla ja paino oli muistaakseni 81,4 tai jotain. Aijon käydä päivittäin vaa'alla ja yrittää hillitä painon nousua. Jossain vaiheessa se varmaan kaikesta huolimatta lähtee nousuun, mutta jos yrittäisin pysyä alle 90 kilon.

Huomenna on se alkuraskauden ultra ja mua jännittää ihan sikana onko siellä masussa ketään! :headwall: :/ |O :ashamed: :heart:

Haavis & Tane ja Ansa 7+1
 
Hei Celestia!

Täällä on tällä hetkellä viikkoja 10+5 ja yksi sieltä masusta silloin ultrassa löytyi. Sen jälkeenkin on ultrattu jo kahdesti ja hyvin näyttäisi pikkuinen kasvavan. Neuvolassa olen myöskin käynyt ja siellä tietenkin mainittiin että kun ylipainoa jo on (ja kova sukurasite 2 tyypin diabetekseen) niin painoa ei olisi hyvä tulla ainakaan yli 10 kiloa enempää... Tällä hetkellä koti vaaka näyttää tuon saman 81,4 kg. Mun vaaka ilmeisesti näyttää enemmän kuin neuvolan vaaka, sillä neuvola aamuna punnitsin itseni yövaatteissa ja maha tyhjänä (oli tuo 81,4 kg) ja tunnin päästä neuvolassa punnittiin vaatteet päällä ja aamupalan syöneenä ja silloin pysähtyi vaaka 80,9. Mulle on joku joskus sanonutkin että teidän vaaka näyttää kolme kiloa liikaa, mutta itse olen sen mukaan aina elänyt ja aijon tulevaisuudessakin elää.

Iltaisin on vieläkin pahoinvointia ja se rajoittaa onneksi päivän kalorimäärää. Lähinnä hedelmät (kylmät mandariinit) on ainoita jotka menevät alas. Neuvolassa käydessä pyysin jo lähetettä sokerirasitukseen, mutta suositteli kuulemma odottamaan ainakin niin kauan että pahoinvointi hellittää. Ensi viikolla onkin seuraava neuvola ja sieltä sitten varmaan selviää tuo tarkempi ajankohta rasitustestille. Ensi viikolla on myöskin np -ultra ja sitä odotan malttamattomana, siellä masukki näyttää jo aivan pieneltä vauvalta eikä katkaravulta.

Eli toistaiseksi painonhallinta onnistunut ihan ok, toivottavasti jatkuu tällä painolla vielä useita viikkoja. Eikö se ollut vasta puolen välin jälkeen kun painoa rupeaa vauvasta johtuen tulemaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ipanapa-08:
Eikö kukaan laihduttaja ole tullut raskaaksi??? Tai kukaan raskaana ollut "laihduttanut"? Saisko jotain apua nyt tähän asiaan??? Lähinnä jotain tietoa kalorimääristä jne.
Ei kyl kannata alkaa kalorimääriä laskemaan.. Mun mielestä.. Kannattaa tarkkailla ruuan laatua. Että saat tarpeeksi vitamiineja ja muita kalsiumit ja niin edelleen.. Rasvan kanssa kannattaa olla tarkkana, että saa tarpeeksi hyviä rasvoja. Mikäli sulla on nyt pakko saada "laihduttaa", mitä en missään nimessä suosittele - vaikka olisi kuinka ylipainoinen. Niin ota ihmeessä yhteys neuvolaan. Tai lääkärille tai molemmille ja kysele ammatti ihmisiltä mielipiteitä. Pahintahan on, että vaikka olisi paljon ylipainoa ja ajattelee, että kyllähän siitä on varaa pudottaa niin pitää muistaa, että tärkeät ravintoaineet täytyy saada. Eikös se lause mennyt niin, että vauva ottaa kaiken tarvittavan, mutta äiti voi saada puutostiloja.. Ja miten sitten jaksaa vauvan kanssa..

Eli ei laihdutusta, mutta painon tarkkailua. Mieti mistä voit luopua.. Eli herkut pois [vaikka kaikki], mutta tarpeeksi terveellistä ruokaa tilalle. Ja liikuntaa. Kävelenkkejä tai arkiaktiivisuutta. [Mikäli lääkäri ei ole näitä kieltänyt]. En lukenut miten pitkällä raskautesi on, mutta esimerkiksi vesijumppaa tai uimista kenties. Painoa kannattaa tarkkailla, ettei se nouse enempää, kuin normaalisti raskauden edetessä.. Mutta vielä toistan itseäni - kiinnitä huomiota herkkuihin tai energia pitoisiin ruokiin ja vaihda ne vähemmän energiaa, mutta tarpeeksi ravintoaineita sisältävään ravintoon.
 
Hei!

Neuvolan vaaka näytti tän viikon torstaina grammalleen samaa kuin viimeksikin (80,9). Hyvä että paino pysyy vielä samassa! Tässä vajaa pari viikkoa menikin ympärivuorokautisen pahoinvoinnin kourissa ja ruokavalio kutistui tomaattiin, mandariiniin ja paahtoleipään tuorekurkulla... Nyt on toista päivää ihan hyvä olla, voisko tää pahoinvointi olla tässä?! Olipas ihanaa syödä eilen uunilohta ja perunoita kun ruoka maistui HYVÄLLE! Se hyvä puoli tässä oli että vatsalaukku on kutistunut ja nyt kaksi perunaa on jo liikaa kerralla.

Tuntuu kuin olisi horroksesta herännyt, kämppäkin tarvii kunnollisen siivouksen! Nyt ei ole moneen viikkoon muutakuin pikaisesti siistitty ja imuroitu pahimmat pölypallot. Toista päivää jauhaa pyykkikonekkin kun pyykkivuori pääsi kasvamaan liika suureksi. :LOL:

Nyt olen voinut aloittaa rauhalliset kävelylenkitkin, siitähän tulee tosi hyvä olo! Matka ja vauhti ei päätä huimaa, mutta täytyy aloitella rauhallisesti ja kun kunto kasvaa niin sitten vaikka vähän pidentää aina matkaa. Ruokailutkin on pysyneet nyt jokseenkin kunnossa vaikka paha olo ei enää juurikaan rajoita syömisiä. Roskaruoka ja karkit on saaneet edelleen jäädä kauppaan. Jospa tässä vähän luonto ohjailisi syömisiä, vauva tuskin tarvii suklaata kasvaakseen, se taitaa olla äidin vyötärö joka kasvaa jos sitä sulkaata liikaa syö... :LOL: Toki välillä varmasti otan kyläillessä pullanpalan, mutta yritän pysyä siinä yhdessä eikä sitäkään joka päivä.

On se kumma kun silloin ennen raskautta en saanut laihdutettua millään ja nyt kun on toinenkin kenen hyvinvointia on ajateltava niin herkuista (samoitenko silloin plussattua tupakoinnista) on ollut yllättävän helppo luopua! Pelkään edelleen tuota rd:tä ja yritän nyt jo syödä mahdollisimman terveellisesti että ei vauvalle tulisi mitään.

Np- ultra on tosiaan takanapäin, todella vilkas kaveri siellä oli! Hoitaja ei millään meinannut saada mittoja otettua ja niskaturvotustakin jouduttiin 40 minuttia yrittämään... Mitaksi saatiin 1,0 mm, eli normaali.

Haave & Helmi-Orvokki 12+1
 
Täällä elelty nyt 1800kcal jo 2 kk ja molempina tullu painoa 100g ;D Raskauden alussa painoin 86,6kg,ekalla neuvolakäynnillä n.82kg ja nyt vähän päälle 84 kg,joten hyvin on painoasiat mulla :)

"Ei kyl kannata alkaa kalorimääriä laskemaan.. Mun mielestä.. Kannattaa tarkkailla ruuan laatua."
Minun mielestäni taas kannattaa tarkkailla kumpaakin.Voi olla,että joku syö monipuolisesti ja terveellisesti ja vielä harrastaa liikuntaakin,mutta sitten syö hevosenannoksia,joka taas nostaa liikaa painoa.Kun kahtoo,että mitä pistää suuhun ja hieman laskeskellee kaloreitakin,että aisoissa pyssyy,niin painonnousu pyssyy hyvänä ja vauva+äiti voi hyvin :) Suosittelen kaikille tutustummaan raskausdiapeteksen-ruokavalioon,jotka haluaavat tasapainotella!!

Haave:Hyvä,että on menny hyvin!!
 
Hei!

Viime viikon keskiviikkona oli eka lääkärineuvola ja sillon oli paino eka kertaa nossut... :/ 1,8 kg oli tullu yhteensä kolmessa viikossa eli 600g viikko joka on kuulemma ihan ok, mutta mun tavote oli ettei paino nousis yhtään ennen puoliväliä. Mulla oli tuossa rv 11 ja 12 aivan järkyttävä pahoinvointi 24/7 jolloin ei mennyt juuri mitään ruokaa alas, mutta nyt taas on koko ajan nälkä. Ei mitään mielitekoja edelleenkään (no ehkä tomaattia ja mandariinia himoitsen edelleen) vaan ihan kunnon ruokaa syön nälkääni... Sen vuoksi varmaan tuo paino olikin noussut. Liikunta on taas jäänyt vähille, mun miljoonaan kertaan leikelty maha on kehittänyt kivoja kiinnikkeitä jotka nyt sitten venyy ja aiheuttaa mukavia kipuja. :headwall: :'(
Masu on pyöristynyt kyllä, mutta mulla itelläni ei oikein ole vielä helliä tunteita masua kohtaan (vauvaa kohtaan kyllä on) vaan mun on todella vaikea päästä tästä ylipainoisen ihmisen ajattelutavasta eroon, sillä tunnen vain huonoa omaatuntoa siitä että olen "lihonut" eli maha kasvanut, vaikka se tietenkin raskausaikana on aika väistämätöntä... Mutta jatketaan harjoituksia ja yritetään pitää painonnousu kurissa, nälkää en silti ole valmis näkemään.

Haave & Helmi-Orvokki 15+2
 
Heihoi
:/ Toivottavasti sulla Haave tuo mahan kasvu ei sitte tuota vastaisuudessa ihan järkyttäviä kipuja.Mulla ihan "normi" maha ja nyt lopussa,kun penska on ottanu kasvu "spurtteja" on välillä ollu maha ihan äly kippee,mutta lähinnä vatsalihakset!

Tännään oli neuvola ja ei ollu paino noussu<3 Nyt siis tullu 3ssa kuussa 200g painoa lissää.Saatanpa hyvinkin olla sektion jälkeen alle 80kilonen O___o Siitä oisin kyllä iloinen!! Ois jo eka saavutus "laihutuksessa" sitte saavutettu...kannattaa tehä lapsia xD Kyllähän se kaloreitten pitäminen raskausdiapeetteksen rajoissa välillä vaatii kuria,mutta ompahan sitten lapsen maailmaan tulon jälkeenkin paljon helpompaa aloitella sitä oikeeta laihuttamista ja eipähän oo raskauden takia tullu kiloja lissää puotettavaksi!

Kannattaa Haaveen ja muittenkin neuvolassa jutella tasapainottelusta!Sieltä saa varmasti hyvät neuvot,joilla paino pyssyy järkevänä,mutta vauva kasvaa normisti.Vielä parempi,jos ossaa laskea kaloreita(tai jaksaa käyttää netin kalorilaskureita,kuten kiloklubi),niin voi syyäkki "mitä vaan".Mulla onneksi nyt vakiintunu se,että syön paljon hedelmiä ja sitte normi ruokaa ja joka päivä jottain pientä hyvvää :) Välillä on tullu "repsahus" päiviä,jolloin on tullu syötyä se 1800kcal melkein pelkkiä herkkuja,mutta onneksi on nuo raskaus-kalkki-vitamiinit ja kalaöljyt antamassa kaiken tarvittavan nuina "syntisinä" päivinä xD

Celestia 34+1 ja Lumi Emilia<3
 

Yhteistyössä