Tasta syttyy viela kauhea sota

Meilla kun asustaa tuo vanhimman pojan tyttonen (1v7kk) suurimman osan ajasta; on aidillaan pari paivaa viikossa. Ongelmana on se etta nyt tyttonen kutsuu minua Mom kun tietty kopio noita mun omia lapsia. Aina korjailen etta en ole Mom, olen Famu,,, ja hetken paasta kuuluu taas 'Mooooom!'. Tyttosen aiti kun taman saa kuulla niin siita kylla syntyy kauhea sota. En oikeen tieda etta mita tassa tehda. Vaikka kuinka koitan hokea ja opettaa etta Famu, Famu niin aina se vaan on Mom kun kuulee muitten lasten niin sanovan.

Ehdotuksia?
 
vieras
Varmaan vaikeaa, noin pieni lapsi kun ei tiedä mitä eroa on eri nimityksillä. Entä jos kaikki sit kutsuis jolla "mummomaisemmalla" nimellä niin kauan et pieni lapsi erottaa sanojen eron.. vaikka ei sekään varmaan kivaa ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
ihan Ot, mutta Gloria, miksi sulta puuttuu ääkköset ja miksi lapset kutsuu sua Mom? Asustelet kenties jossain Suomen rajojen ulkopuolella?

joo, mulla ei oo vielä tiimarivihkoa :snotty:
USAssa asutaan etta siksi molempiin kysymyksiin,,, :)
oisin veikannu enkkuja, mutta kiitos jotta vastasit
 
niina
no tää nyt on samaa sarjaa kun se että mun lapsi sanoi mua "riitaksi" koska kuuli miehen lapsienkin sanovan...
eräs lapsi sanoi pph:n miestä isäksi, koska pph:n omatkin lapset sanoi
 
Itse olen sanonut, että olen tämän perheen äiti ja jos tuntee kuuluvansa perheeseen, saa sanoa äidiksi. En siis korjaa puhetta enkä mukamas kiinnitä asiaan mitään huomiota. Itse en käytä itsestäni äiti nimitystä kuin biologisille lapsilleni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Itse olen sanonut, että olen tämän perheen äiti ja jos tuntee kuuluvansa perheeseen, saa sanoa äidiksi. En siis korjaa puhetta enkä mukamas kiinnitä asiaan mitään huomiota. Itse en käytä itsestäni äiti nimitystä kuin biologisille lapsilleni.
Ei se minua haittaa,, sanokoon miksi haluaa mutta tiedan etta kun tyttosen aiti taman kuulee niin siita se vasta riemu repeaa. Ja taas tulee noottia oikeuteen.
 
vieras
Menee kans ot mutta puhuuko teilla lapset myos suomea vai onko unohtunut jossain vaiheessa? Meilla kanssa monikielinen perhe ja nyt viela lapset pienia niin puhuvat parhaiten suomea mutta mietityttaa etta unohtuuko se jossain vaiheessa, vaikka sita itse heille puhunkin.
Mutta itse tilanteesta, ei kuulosta kivalta mutta vosiko toimia kuten joku ehdotti etta kaikki kutsuisivat sinua jollain muulla nimella, jos omat lapsesi on jo isoja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Itse olen sanonut, että olen tämän perheen äiti ja jos tuntee kuuluvansa perheeseen, saa sanoa äidiksi. En siis korjaa puhetta enkä mukamas kiinnitä asiaan mitään huomiota. Itse en käytä itsestäni äiti nimitystä kuin biologisille lapsilleni.
Ei se minua haittaa,, sanokoon miksi haluaa mutta tiedan etta kun tyttosen aiti taman kuulee niin siita se vasta riemu repeaa. Ja taas tulee noottia oikeuteen.
Yritä ehtiä kertomaan äidille "ongelmasta" ennenkuin hän huomaa asian. Tokihan se harmittaa, mutta lapsi on lapsi ja käyttää sitä nimitystä mitä kuulee käytettävän. Enpä usko, että äidilläkään on asiaan mitään vinkkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Gloria mundi:
Minkä takia tämä lapsi asuu teillä noin paljon, jos tämän lapsen äiti ei oikein pidä siitä jos lapsi sattuisi pääasiallista kaitsijaansa kutsumaankin äidikseen?
En viitsi repostella tanne syntyja syvia mutta tyttosen aiti ei ole sellaisessa tilanteessa etta oikeuden mielesta tyttoselle paras paikka olisi olla aitinsa kanssa. Joten han on meilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menee kans ot mutta puhuuko teilla lapset myos suomea vai onko unohtunut jossain vaiheessa? Meilla kanssa monikielinen perhe ja nyt viela lapset pienia niin puhuvat parhaiten suomea mutta mietityttaa etta unohtuuko se jossain vaiheessa, vaikka sita itse heille puhunkin.
Mutta itse tilanteesta, ei kuulosta kivalta mutta vosiko toimia kuten joku ehdotti etta kaikki kutsuisivat sinua jollain muulla nimella, jos omat lapsesi on jo isoja?
Kaikki lapset puhuivat suomea oikein hyvin kun olivat pienia - lue: alle kouluikaisia. Mutta siina vaiheessa kun koulu alkoi, ja harrastukset, ja kaverit, suomi jai. Isa ei puhu suomea joten mina olin se ainoa ihminen joka heille suomea puhui,, oli kirjoja, videoita, satukasetteja sun muita, mutta niin se vaan jai,, yrityksista huolimatta :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Itse olen sanonut, että olen tämän perheen äiti ja jos tuntee kuuluvansa perheeseen, saa sanoa äidiksi. En siis korjaa puhetta enkä mukamas kiinnitä asiaan mitään huomiota. Itse en käytä itsestäni äiti nimitystä kuin biologisille lapsilleni.
Ei se minua haittaa,, sanokoon miksi haluaa mutta tiedan etta kun tyttosen aiti taman kuulee niin siita se vasta riemu repeaa. Ja taas tulee noottia oikeuteen.
Yritä ehtiä kertomaan äidille "ongelmasta" ennenkuin hän huomaa asian. Tokihan se harmittaa, mutta lapsi on lapsi ja käyttää sitä nimitystä mitä kuulee käytettävän. Enpä usko, että äidilläkään on asiaan mitään vinkkiä.
Pitaa varmaan koittaa jotenkin hellavaraisesti ottaa asia puheeksi. Han on vaan niin innokas heti lahettamaan noottia oikeuteen kaikesta,, :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menee kans ot mutta puhuuko teilla lapset myos suomea vai onko unohtunut jossain vaiheessa? Meilla kanssa monikielinen perhe ja nyt viela lapset pienia niin puhuvat parhaiten suomea mutta mietityttaa etta unohtuuko se jossain vaiheessa, vaikka sita itse heille puhunkin.
Mutta itse tilanteesta, ei kuulosta kivalta mutta vosiko toimia kuten joku ehdotti etta kaikki kutsuisivat sinua jollain muulla nimella, jos omat lapsesi on jo isoja?
Kaikki lapset puhuivat suomea oikein hyvin kun olivat pienia - lue: alle kouluikaisia. Mutta siina vaiheessa kun koulu alkoi, ja harrastukset, ja kaverit, suomi jai. Isa ei puhu suomea joten mina olin se ainoa ihminen joka heille suomea puhui,, oli kirjoja, videoita, satukasetteja sun muita, mutta niin se vaan jai,, yrityksista huolimatta :ashamed:
Tata minakin olen vahan pelannyt, mutta kai se on vaan yritettava, meillakin mina olen ainoa joka suomea puhuu, ja lisaksi viela englanti ja isan kieli joten voihan se jossain vaiheessa jaada, mutta yritetty kaikki puhua vain omaa kielta ja englanti tulee koulussa joten saa nahda miten tulee menemaan.
Toivottavasti teilla helpottaa tilanne pian!
 
oih
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Isa on toisella paikkakunnalla opiskelemassa.
Voi miten kurja tilanne. :( Onko teidän tarkoitus adoptoida lapsi joskus, vai miten tää on mahdollista? Ei kuulosta ihan lailliselta tilanteelta näin Suomen näkökulmasta.

Mutta sori kun eksyin of-the-topic. Tossa tilanteessa ei kyllä ole mikään ihme, että, lapsi kutsuaa sua mamiksi. Olennainen kysymys: Miksi hän kutsuu omaa äitiään? Niin kauan kuin hänkin on äiti, en pitäisi tilannetta pahana. Äitihän sinä tuossa tilanteessa oikeastaan olet.

Vielä asian vierestä. Kurjaa et suomen kieli on lapsilta jäänyt, mutta jokainen tekee omat valintansa. Jos teillä ei enää yhteyksiä sun vanhaan kotimaahan ole ni sit ymmärrettävää.
 

Yhteistyössä