Te joiden lapsella on "reikä sydämmessä"...Ois kysymys!

kahden tutun lapsella ollut, mutta en tiedä miten iso..tai muutakaan, mutta on mennyt nyt kasvaessa molemmilla umpeen. Kyllä vissiin toinen kävi kahdesti leikkukseen mutta toisella kaiketi parani itsellään.

:hug:
 
Mun pikkusiskolla oli syntyessään reikä sydämessä.. oli muistaakseni kans kuulemma aika iso.. kokoa en ole varmaan koskaan kuullu.. muistelisin, että reiälle ei tehty mitään..

Tää ei kyl auta sua yhtään.. :ashamed: mä olin 2v1kk kun sisko syntyi.. että en todellakaan muista mitään.. niin ja sisko on leikattu niin monta kertaa, että en ole ihan varma siitäkään etteikö sydäntä olis leikattu, mut väittäisin että ei ole.. :D
 
sydänlapsen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 19:42 viiviliina kirjoitti:
Minkä kokonen se aukko on ollut?? Onko sitä sanottu? Kun meille sanottiin että vauvalla on suuri aukko ja se oli n.8mm kokonen!
Heip!
tuolla erityislapset osiossaon sydänlasten vanhempien pino.. siellä saat varmasti paremmin vastauksia :) laitan linkin http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=491514

samaten keskustelua http://perheklubi.net/index.php?showtopic=64744

minun lapsellani on eri vika joten en tähän kysymykseen pysty vastaamaan, mutta toivottavasti linkeistä on apua :)
 
Meidän pojalla oli 2 aukkoa (vsd) sydämessä ja valtimotiehyt auki kun syntyi.
Aukkojen kokoa en muista mutta toinen oli aika iso.

Niin onnellisesti kuitenkin kävi, että pikku sällin sydän korjaantui itsestään n.1kk iässä, eli eka kontrolli aika kun oli, ei sydämestä löytynyt enää poikkevuuksia :heart:
 
Meidän kuopuksella on eteisvälikammioiden välissä reikä. Silloin kun se muutaman kuukauden iässä huomattiin niin se oli noin 7mm, mutta virtauksen hyvät. Viimeks sitä katottiin 2-vuotiaana, ja se oli enää 4-5mm kokoinen. Seuraavan kerran katotaan vasta 3-4-vuotiaana.
 
meidän tytöllä on vsd ja reikä n.5-6mm ja on hankalassa kohtaa, ei oo ollut ongelmia. kontrolleissa käydään 2,5v reikä oli 2-3mm seuraava kontrolli on n.4v (tyttö nyt 3,5v). luultavasti ei mene itsellään enään umpeen mut ei operoida jos ei tuu ongelmia =)
 
itse hoidan 3 v lasta jolla myös sydänvika. leikattu kolme kertaa, hyvin toipunut. varsinaisesti tämä sydänvika ei liity minun hoitooni hänen kohdallaan, mutta jotain tietoa tietysti. ei ollut varsinaisesti reikää kyllä sydämessä..joten siitä en osaa valitettavasti sanoa :/ mutta kyllä pienellä vauvalla 8 mm reikä sydämessä on iso juttu...
 
nyt harmaana
Meillä eteísten välissä 1-vuotiaana aukko 14-16 mm. Katerointi ei ehkä onnistu, mahdollisesti olemme menossa leikkaukseen, koska aukko kaksiosainen. 1v 10 kk:n iässä kontrolli, jolloin lähetetään tiedot Helsinkiin ja sieltä tulee sitten ilmoitus, koska päästään ja mitä tehdään.
 
heip. Meidän neidillä oli syntyissään vsd. Iso aukko en muista mittoja mut seinämää ei juuri ollut. Sydämen vajaa toiminta alkoi n 3 vk ikäisenä ja lapselle tehtiin avosydän leikkaus 2,5 kk ikäisenä kun ei enää lääkkeillä pysynyt vajaatoiminta kurissa eikä aukko itsestäänkään alkanut umpeutua. hyvin on toipunut. pienikokoinen neiti, hänellä on muitakin sairauksia. gastrostoomasta laitetaan ruokaa. sydämen puolesta ei ole mitään hätää enää. nyt on reipas 4 vuotias neiti :)
 
Mulla on
VSD eli siis se väliseinäreikä.
Huomattiin 1v. Kontrolleja oli aika ajoin siis ultrattiin.
15v oli viimeinen kontrolli, siellähän se reikä edelleen möllötti :D
Mutta ei siis vaikuta elämääni mitenkään, paitsi että ennen leikkaus (hammas tmv) operaatioita annetaan antibiootti lääkitys, endokardiitin ehkäisemiseksi.

Ei ole ollut ongelmia.
Toivottavasti teillekkään ei tule mitään.

 
mies-38v
Hei!
Haluisin teille kertoa oman tarinani sydänviasta.Minulla todettiin reikä sydämmessä v.1973 jolloin olin vuodenikäinen.Leikkaus tehtiin helsingissä v.1974 jolloin olin 2-vuotias. Reiän koko oli lähes 2cm ja leikkauksen yhteydessä minulle laitettiin niin sanotusti paikka sydämmeen,mutta se ei ihan täysin sulkenut vuotoa.Olen nyt lähes 39-vuotias mies ja elänyt lähes täysin normaalia elämää sydänviasta huolimatta.Minulla ei ole mitään lääkitystä käyn ainoastaan vuosittain sydänkontrollissa, jossa minulle tehdään ultra ja sydänfilmi eikä mitään muuta.Olen naimisissa ja minulla kaksi ihanaa lasta ja elämä on kuin kellä tahansa.
 
Mun yhdellä lapsella oli ensin reikä mutta sen toinen reuna meni umpeen ja sydämeen jäi ylimääräinen lokero. Siinä veri virtaa edestakaisin mutta se ei tule vaikuttamaan elämään mitenkään. Sivuääni kuuluu aina. lapsi on nyt jo melkein aikuinen eikä tuosta ole ollut muuta haittaa kuin että koulujen vaihdoissa lääkärit ei meinaa aina uskoa lapsen selitystä kun sivuääni on huomattava. Meinattu laittaa uusintatutkimuksiin jo monesti.
 
"vieras"
Mun miehellä on ollut reikä sydämessä, 16 vuotiaaks asti on käynyt jossain seurannassa, ei haittaa elämää mutta jotain antibiootti suojaa ym. pitää ottaa ennen kuin menee hammaslääkäriin ym.
 

Yhteistyössä