Te joiden lapset saavat hyppiä sohvalla

  • Viestiketjun aloittaja Niuhoko?
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hemuli";23263056]Minä en kyllä jaksa ollenkaan ymmärtää ihmisiä jotka antaa lasten hyppiä sohvilla ja sängyissä, eihän ne ole sitä varten tehtyjä, mahtaa olla kauhean näköiset... Jotenkin tulee tunne että näillä ihmisillä on muuten hälläväliä asenne kodin siisteyteen yms., eli ko. kodeissa on paha siivo, tavarat levällään, puhtaat pyykit nakattu läjään pöydän reunalle jne jne.[/QUOTE]

Meillä tosiaan pomppii sekä äiti että napero sohvalla ja sängyllä :D Mut siistiä meillä on aina.
 
Ilmeisesti jotkut ei komenna mukuloitaan kun tässä joku aika sitten joutui ite komentaa vieraan lasta kun kuritti meidän melko arvokasta mekanismisohvaa... : / Mua muutenkin nyppii ihmiset jotka tulee kylään eikä yhtään seuraa mitä muksunsa tekee, sit siellä kollataan kaapeista lähtien kaikki kun saahan kotonakin niin tehdä.. :kieh:
 
Mertre
Hemuli ei ymmärrä miksi joku antaa lapsen hyppiä sohvalla. Minäpä kerron miksi.

Liikkuminen on lapselle luontaista ja hyvin tärkeää. Nykyään on jopa ongelma, kun lapsille tuppaa kertymään painoa liikaa kun lapset eivät liiku, ja tästä asiasta varmasti kaikki ovat tietoisia.

Meillä saa juosta sisällä ja hyppiä sohvalla ja sohvatyynyillä, patjoilla ym (muttei meidän sängyllä kun en usko että jouset tykkäisi)... En ole keksinyt mitään syytä miksi ei saisi. Sohvamme on ihan ehjä. Meillä on kolme lasta. Meillä on olohuoneessa rahi, penkki, tuoleja ja sohvatyynyjä ja lapset rakentavat majoja ja pomppupaikkoja niistä.

Kylässä lapsemme eivät hypi sohvalla. Eivätkä tee muutakaan mikä on kyläpaikassa kiellettyä. He eivät myöskään juokse kaupassa tai autotielle, parkkipaikoille ym. Joissain paikoissa saa tehdä tiettyjä asioita, toisissa ei, ja se pitää opettaa jokaiselle lapselle.

Jokin aika sitten Hesarissakin oli juttua juuri siitä, kun eräässä päiväkodissa oli herätty tähän lasten liikkumisasiaan ja olikin sallittu sisällä juokseminen ja luovuttu jonottamisesta ym ja huomattu että lasten liikkuminen lisääntyi huimasti. Juuri sillä periaatteella meillä on menty. Ei liikaa varovaisuutta, liikuntaa mahdollisimman paljon mutta ei silti ihan apina saa olla, tietysti käyttäydytään kylässä ja muutenkin järjen rajoissa.
 
Mertre
Hemulin logiikalla siis: sellaisissa perheissä joissa lapset eivät saa hyppiä sohvilla, on kaikki tiptop eikä lapsilla ole lapsuutta, he eivät saa olla tiellä ja tuoda leikkejään olohuoneeseen. Ja ovat tietysi kamalan lihaviakin kun eivät koskaan missään saa liikkua.

(joo tää oli tyhmä vitsi, en ole mustavalkoinen itse)
 
Noup
[QUOTE="vieras";23263075]Kotona saa, kylässä en oleta, että saa. Lupa pitää kysyä, mutta joskus en huomaa ihan heti kaikkea mitä meidän ikiliikkuja tekee, joten saattaa ehtiä pomppaamaan sohvalle ennen kuin tajuan.

Meillä kyllä varmaan aikuisetkin hyppisivät sohvalla, jos olisi niin iso sohva, että voi. Hyppiminen on kivaa ja liikunta terveellistä.[/QUOTE]

No hei.... tuota vartenhan on ihan trampoliinit keksitty. Eli ei mitään järkeä hyppiä sohvilla ja sängyillä.
 
Noup
Hemulin logiikalla siis: sellaisissa perheissä joissa lapset eivät saa hyppiä sohvilla, on kaikki tiptop eikä lapsilla ole lapsuutta, he eivät saa olla tiellä ja tuoda leikkejään olohuoneeseen. Ja ovat tietysi kamalan lihaviakin kun eivät koskaan missään saa liikkua.

(joo tää oli tyhmä vitsi, en ole mustavalkoinen itse)
Tartun tähän... Meillä ei siis saa hyppiä (mutta sitä silti yritetään päivittäin), koska se on vaarallista. Samasta syystä meillä pyritään rajoittamaan sisällä juoksemista, koska liukkailla lattioilla kaatuessa voi sattua (ja on sattunut). Meidän lapset ovat silti hoikkia, liikunnallisia ja saavat kyllä leikkiä myös olohuoneessa. Keittössä (melko kapea työskentelytila) leikkiminen on taas kielletty turvallisuuden vuoksi (ettei äiti kaadu kuumien kattiloiden ym. kanssa). Meillä lapset leikkii ja touhuaa päivittäin ulkona, harrastaa liikuntaa (pieninkin 4 vee käy jumpassa) ja ovat muuten aktiivisia touhuajia eli ei se hyppiminen ja sisällä juokseminen nyt ketään hoikaksi tai aktiivisemmaksi tee.
 
Mertre
Tartun tähän... Meillä ei siis saa hyppiä (mutta sitä silti yritetään päivittäin), koska se on vaarallista. Samasta syystä meillä pyritään rajoittamaan sisällä juoksemista, koska liukkailla lattioilla kaatuessa voi sattua (ja on sattunut). Meidän lapset ovat silti hoikkia, liikunnallisia ja saavat kyllä leikkiä myös olohuoneessa. Keittössä (melko kapea työskentelytila) leikkiminen on taas kielletty turvallisuuden vuoksi (ettei äiti kaadu kuumien kattiloiden ym. kanssa). Meillä lapset leikkii ja touhuaa päivittäin ulkona, harrastaa liikuntaa (pieninkin 4 vee käy jumpassa) ja ovat muuten aktiivisia touhuajia eli ei se hyppiminen ja sisällä juokseminen nyt ketään hoikaksi tai aktiivisemmaksi tee.
Joo tiedän, se olikin vitsi. Tiedän että lapsi voi olla hoikka vaikkei juokse sisällä. Vaarallisuudesta oon eri mieltä. Meidän lapsille kyllä sattuu kolhuja juostessa ja joskus on kaaduttu sohvalta. Joskus on kaaduttu ulkonakin. Jos ei koskaan saa tulla kolhuja, ei oikeasti sitten kyllä voi liikkuakaan. Se on ihan fakta. Vaarasta en silti puhuisi, pieini kolhu ei ole minun mielestäni varsinainen vaara. Se että sattuu kun kaatuu, on ihan luonnollista. Teidän lapset ovat varmasti joskus kaatunet ulkona? Onko se vaarallista? Onko sisällä kaatuminen vaarallisempaa? Se auttaa kun ei oo sukkia jalassa. Tietenkään meillä ei juosta silloin keittiössä kun mulla on kuuma kattila, mutta jos teen kerran pari päivässä ruuan, en näe syytä kieltää juoksemista sen takia kokonaan.

Ja siis korostan vielä, että tuo yleistäminen oli vitsi, piikki sille hemulille yleistämisestä.
 
Huom harmaana
[QUOTE="hemuli";23263147]Meilä on kyllä ihan laadukas sohva muttei sitä silti trampoliinina käytetä![/QUOTE]

Kommentoin sitä kun kirjoitettiin että mahtaa olla sohva "hyvässä" kunnossa.
Jos sinä et anna hyppiä sohvalla, se on sinun valintasi. Minä annan.
 

Yhteistyössä