Te joilla endometrioosi??

Hei! Mulla on epäilys endosta, ja ajattelin kysyä miten pääsen asian tutkituttamaan?
Voinko soittaa vain omalle terveyskeskus lääkärille ja kertoa että haluan tutkimuksiin?

Omia endo oireita :

alavatsakivut (ovulaatiosta kuukautisiin)
Kovat kuukautiskivut ja tiputtelu 3 päivää ennen kuukautisia
lapsettomuus (2v yritetty tuloksetta)
vatsa sekaisin kuuautisten aikaan ja ulostamiskivut (voi kuulua myös endoon)
ja sisollani on myös endometrioosi. *Ymmärsin että 10 kertainen riski saada itsekkin se..

Miten teillä muilla oireilee? ja miten saatte helpotusta siihen? entä lapsettomuus? oletteko onnistuneet saamaan luomusti lasta?

Suuuur kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan :flower::saint:
 
Tämä taitaa olla mun "lempiaihe" niin vastailen omasta kokemuksesta.

Kyllä varmasti terveyskeskuslääkäri voi laittaa myös lähetettä eteenpäin. Kerrot vaan kaikki oireesi ja sanot epäileväsi endoa.
Itse menin vuoden lapsettomuuden jälkeen yksityiselle gynelle, joka näki jo ultrassa viitteitä endosta. Hän laittoi paperit eteenpäin lapsettomuustutkimuksiin, joiden seurauksena minut leikattiin tähystyksellä ja endo-epäilys sai vahvistuksen.

Nyt 4 vuotta kulunut tuosta leikkauksesta, hoitoja tehty paljon monenlaista.
Tällä hetkellä odotan vielä 2 viikkoa ja sitten toinen leikkaus, endo on palanut aika ärhäkkäänä ja kivut samat kuin sinulla. Tämän jälkeen tarkoitus tehdä hoito luovutetuilla munasoluilla kun omissa näyttää olevan vikaa.

Oireisiin voi auttaa ruokavalio, googlaa vaikka "Ruokavalio endometrioosin hoidon tukena". Itse sain myös vinkin ja nyt reilun kuukauden tulosten perusteella oireet hieman helpottaneet, tosin kuukautiskipuja eivät pois vieneet.

Tsemppiä sulle tulevaan ja muista olla vaativa ja aktiivinen jos ei muuten meinaa tapahtua!!
 
Kiitos vastauksesta johkunen!

Piti myös kysyä voiko tihaytynyt virtsaamisentarve johtua myös endosta? Ensin ajattelin että se voisi olla syömäni lääkkeen vika, ja lopetetuani lääkkeen ei vaiva lähtenytkään.
Eikai tässä muukaan auta kun soittaa lääköriin ja vaatia tutkimuksia..

Eivät vaan taida kunnallisen puolen lääkörit olla mitenkään liian innokkaita tutkimaan asiaa.. :|
 
Hei, hämmentävää kuinka tutulta kuulostaa - oireesi ovat aivan samat kuin minulla ja endometrioosini todettiin, kun lapsettomuutta oli ollut taustalla se pari vuotta.

Luulisin tosiaan että lääkäri ohjaa eteenpäin tutkimuksiin, kun kerrot lapsettomuudesta. Lapsettomuustutkimuksissa omia endometrioosiepäilyjäni ei aluksi kuunneltu, mutta jatkoin itsepäistä linjaa ja hakeuduin usein lääkäriin. Suosittelen pitämään kipupäiväkirjaa ja näyttämään sen lääkärille, sellainen löytyy valmiina endometrioosiyhdistyksen sivuilta.

Minä pääsin lopulta laparoskopiaan ja selitys kivuille löytyi. Lähitulevaisuudessa on edessä hedelmöityshoidot. Minäkin kannustan kokeilemaan erilaisten ruokien ja juomien vaikutusta oireisiin. Tuosta virtsaamisongelmasta - nekin taitavat olla mahdollisia oireita, itselläni samantyyppisiä vaivoja on ilmaantunut viime kuukausina.

Hyvää vointia kipusiskoille :)
 
kiitos hajanainen! Paljon onnea hedelmöityshoitoihin!!

Ja huomaan että on rakennekynnet otettu kun kirjotusvirheitä noin paljon :LOL:

Kamalasti pelottaa tuo tutkimuksiin meneminen :( mutta toisaalta helottavaa saada tietää sitten syy kaikkeen tähän.. ikääkin mulla vasta 21 vuotta, että nuoriahan tässä vielä ollaan!

Kiitos vinkistä, pitää käydä tutustumassa ruokavalioihin!

Paljon kiitoskia teille vastauksista! ja lisää saa toki kirjoittaa !:)
_kitty
 

Yhteistyössä