Te joilla kilpirauhasen vajaatoimintaa, kertokaa kokemuksia miten se huomattiin.

Itselläni sitä epäiltiin jo reilu vuosi sitten ja kokeet otettiin. TSH oli 3,7 eli ei ihan raja arvon yli enkä siis saanut lääkitystä.
Oireita on olut jo ainakin pari vuotta. Väsymystä, lievää masennusta, hiukset lähtee ja paino nousee vaikka kuika yrittäisin vahtia syömisiäni.
Meillä myös suvussa paljon kilppariongelmia, struuma ym.

Nyt väsymys on räjähtänyt ihan käsiin, en jaksaisi tehdä oikein mitään ja hiuksia lähtee aivan ennätys vauhtia :( Oma pirteä itseni on vain muisto..

Huomenna otetaan kokeet mutta pelkään taas että lääkitys jää saamatta ja tämä kauhea olo vain jatkuu :'(
 
minä
Mä sain lääkkeet kun oli rajalla, ja mulla on edelleen alkava vajaatoiminta ja lääkeitä syöny puolisen vuotta. Äitillä todettiin kun tuli struuma, oli kanssa todella väsynyt ja hiukset lähti päästä, ei nyt kokonaan mut paljon kuitenkin. Toivottavasti saat lääkkeet.
 
Ilona 20.v

Itseasiassa en muista asuin kotona vielä silloin, eli nyt olen sairastanut 3.vuotta ja syönyt thyroxinia, tänä vuonna pitäis lopettaa.
Omalla mummilla on ja muutenkin on kaikennäköist.
Huomattiin verikokeista
 
vieras
Mul tippu hiukset päästä, sydän tykytti, huimas, oli hengenahdistusta, palakurkussa, nielemisvaikeuksia, turvotusta, kuukasvot, kylmiäväreitä ja parissa kuukaudessa 25kg painonnousu ja mun koko vatsaan repes n. 30 pitkää leveää raskausarpea. Menin nielemisvaikeuksia ja palantunteen takia lääkäriin. Aluksi epäilivät lisämunuaisen kasvainta mut verikokeis paljastu vajaatoiminta TSH oli 14.20 ja T4-v alakantissa ja T3 selvä vajaatoiminta. Kilpirauhasen ultrassa löytyi kolme kystaa jotka painoi henkitorvea ja nielua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä sain lääkkeet kun oli rajalla, ja mulla on edelleen alkava vajaatoiminta ja lääkeitä syöny puolisen vuotta. Äitillä todettiin kun tuli struuma, oli kanssa todella väsynyt ja hiukset lähti päästä, ei nyt kokonaan mut paljon kuitenkin. Toivottavasti saat lääkkeet.

Äidilläni kanssa struuma leikattu. Omat hiukset on ohentunut melkein puolella ja tämä väymys on todella raastavaa, ei meinaa millään päästä aamulla sängystä ylös ja meinaan aina nukahtaa päivällä kun hetkeksi istahdan lepäämään kuopuksen päiväunien aikaan.
 
vieras
Mene yksityiselle lääkärille, esim. endokrinologille tai edes tavalliselle sisätautilääkärille. Terveyskeskuslääkärit eivät nyt perinteisesti tajua mitään kilpirauhasarvoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mene yksityiselle lääkärille, esim. endokrinologille tai edes tavalliselle sisätautilääkärille. Terveyskeskuslääkärit eivät nyt perinteisesti tajua mitään kilpirauhasarvoista.

Sitä olen vähän miettinytkin että menisin yksityiselle kun tuo arvo nyt selviää, arvauskeskuksen kanssa ei oikein jaksaisi taistella tästä asiasta :(

Yksi mikä kanssa mulla vajaatoimintaan viittaisi on vähäsen pitkä kierto ja 4 keskenmenoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattele, jos vajaatoiminnasta aiheutuisivatkin nuo keskenmenot. Siinä on tomppeli terveyskeskuslääkäri paljon vartijana.
Sitä on mietitty miehen kanssa monet kerrat mutta lääkäri kuittasi asian vain olan kohautuksella kun sitä kysyttiin km tutkimusten yhteydessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattele, jos vajaatoiminnasta aiheutuisivatkin nuo keskenmenot. Siinä on tomppeli terveyskeskuslääkäri paljon vartijana.
Sitä on mietitty miehen kanssa monet kerrat mutta lääkäri kuittasi asian vain olan kohautuksella kun sitä kysyttiin km tutkimusten yhteydessä.
No voi ääliö... kyllä se pitäisi ottaa vakavasti. Kyllä se vajis(lieväkin) voi keskeyyttää raskauden, kun sun kroppa "päättää" ettei ole voimia kantaa vauvaa juuri nyt.
 
ku
Mulla on ollut seka liika- etta vajaatoiminta. Liikatoiminta huomattiin kun jouduin leikkaukseen ja silloin ihmettelivat nopeaa syketta ja olihan se struumakin huomattava mutta kun siihen oli tottunut ei kiinnittanyt huomioita.
Vajaatoiminta huomattiin ku kakkosta ei alkanut kuulumaan ja otettiin verikokeet.
 

Yhteistyössä