Te joilla ollut ovulaatiossa häiriö (PCO, tms..)

Mistä sitä tietää, ettei ovuloi? Vai tiettääkö lainkaan jos ei gynellä käy selväksi?

Nouseeko lämmöt vaikka ovulaatiota ei tapahtuisi?

Varsinkin tuo viimeinen häiritsee, kun en mistään ole löytänyt vastausta. Eli te, joilla on todettu ovuloimattomuus, nousiko teillä silti lämmöt oviksen oletetun ajankohdan jälkeen?
 
Mulla ainakin niissä kierroissa, joissa en ovuloi, lämmöt pysyy alhaalla tai sitten tulee epämääräistä siksakkia koko ajan.

Lämpöjen pitää jäädä selvästi korkeamma että ovis on tapahtunut. Lämmöt ei nouse selvästi muussa tapauksessa. Oviksen jälkeen keltarauhanen pitää niitä lämpöjä yllä kuukautisiin saakka.
 
Kiiiiiitos vastauksesta, noin mä olen ennenkin kuullut. Mä kun epäilen, että oviksessa olis häikkää, mikä muuten selittäisi sen, että LH-huippu kestää monta päivää putkeen. PCO:ssahan noin käy, kun ei ole johtavaa follikkelia(vai mikä se ny oli) ja yksikään rakkuloista ei siis puhkea.
Mulla kuitenkin tulee aina selkeä lämpöjen nousu, normisti siis ennen ovisplussia +36,4-36,7c' ja sen jälkeen nousee +37c' tai yli, kuten nyt, välillä +37,4c'.

 
No nymmä löysin tämmöisen ketjun missä noista lämmöistä on eri tietoa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1066341

Siellä lentoemo kertoo että hällä lämmöt nousi ihan normisti, vaikka ovista ei tapahtunutkaan..
Tosin, hän oli kirjoittanu sen vikan kommentin kesäkuussa, ja profiilissa lukee, että helmikuussa syntyneen tytön äiti...... 9kk........ :D
 
No nyt mä löysin tällasen ketjun :) Mä en tosiaan ovuloi ja vuoto on tosi epäs. teroilla tai primoilla vuoto on saatu aikaseksi jos se ei itsestään ole alkanu. Mä oon koittanu tikuttaa, mut en oo ikinä saanu siihen mitään viivaa.. Mulla on myös monirakkulaiset munasarjat. Lämpöä en ole myöskään mittaillu. Joskus vuosia sitten oli jännä kun tunsin oviksen tai silloin kierron puol välissä oli menkkamaista kipua niin arvelin sen olevan ovis.
 
tiinuli Eikös clomeilla saada aikaiseksi itse ovulaatio ja teroilla sitten tuetaan keltarauhasen toimintaa? Näin olen ainakin minä ymmärtänyt.. Kannattaa ainakin kysyä. Ja jos sulla on todettu PCO ja ovuloimattomuus, niin kyllähän niiden pitäis sua hoitaakin asianmukaisesti, varsinkin jos on tarkoitus raskautua. =)
 
Sharona Joo noin mäkin oon ton terojen ja clomien vaikutuksen ymmärtäny, mut mullahan on se ongelma että clomit saa mulla aikaan vaan kystan munasarjoihin (tämä todettu kahdessa peräkkäisessä kierrossa)..Mulle ei oo koskaan lääkärissä sanottu suoraan et mul ois PCO, on vaan sanottu että on monirakkulaiset ms:t ja toi ovuloimattumuus on todettu. Oon muuten huomannu et välil on vaikee vaikee ymmärtää mitä lääkärit sit loppupeleis tarkottaa jollain vastauksella ku ne jotenki selittaa vastauksensa jotenki niin sekavasti ja omalla kielellään.. =( Joo siis TODELLAKIN on tarkoitus raskautua ja lääkäri varmasti tietää sen, sen takia me hoidoissa ollaan. Miten sä ehdottaisit et ne hoitais mua?
 
tiinuli osaisinpa vastata :/
Mutta kokeilitko niitä clomeja samalla annostuksella ne pari kiertoa? vai vaihdettiinko sitä toiseen? Oon siis lukenut, että jos 1tbl ei riitä, annosta nostetaan, ja jos lopulta ei sekään auta, niin aloitetaan pistoshoidot.

Mutta siis tämä kaikki on luettua, ei koettua. :hug:
 
Sartsa83
tiinuli mulla on kans monirakkulaiset munasarjat, muttei kuitenkaan virallisesti pco tyyppiset. Mulla on munasolunirtonemishäiriö eli en itsestään ovuloi kun ehkä sillon tällön jos ollenkaan. Mulle siis määrättiin 1,5kk sitten kun alotettiin hoidot ensin terot joilla saatiin menkat ja sitten alotin clomit jonka perään aloin pisteleen itteeni menopur hormoonia joilla saatii kasvatettua munanrakkuloita. Kun ne olivat tarpeeksi isot, sain pregnyl pistoksen joka sisältää istukkahormoonia että saatiin aikaiseksi ovulaatio ja ovulaation aikaan tehtiin inseminaatio eli ovulaation induktio. Huomenna tuosta on 2vko ja virallinen testipäivä on huomenna.

Ootko kysyny, jos sulle kokeiltas noita hormoonipistoksia? Käytkö yksityisellä vai kunnallisella hoidoissa? Kunnallisella puolella mulla henk. koht. on ainakin niin huippu lääkäri että hän heti ties mitä ollaan tekemässä ja sain tietoo ja neuvoo ja kyselin paljon.

Tsemppiä sinne. :hug:
 
SharonaMulla taidettiin kokeilla ne molemmat peräkkäiset kierrot samalla annostuksella, mutta kysta tuli tosiaan kolemmilla kierroilla.

Sartsa83 Mulla ei saatu enää viime kierrossa teroilla vuotoa tulemaan joten nyt sit primoilla, niillä ne tulee. Mulla IVF tehtiin omaan kiertoon(mikä saatiin aikaseks siis primoilla) ja pistokset(kasvatettiin ms:t) poistokset alotettiin siis kp4, sit vajaa vkon päästä rinnalle tuli jarrupiikit ja pari pvää sen jälk. irrotuspiikki. Mulla ei sen takia lopeteta omaa horm. toimintaa nenäsumutteelle, koska mulla on niin paljo niitä pieniä mun mr:ta, niin kun hetken odotettiin ennen ekojen piikkien laittoa ni niissä mr:ssa tapahtui jo karsintaa. Taidan olla aika huono ja sekava selittäjä :LOL:
Mä kävin eka kunnallisella, mut se eteni niin hitaasti ja en tykännyt niiden hoitajien tyylistä/suhtautumisesta muhun joten vaihdettiin nyt ainaki väliaikaiseksi yksityiselle missä hoidot ovat sit edenneet nopeemmin =) Missä käyt kunnallisella? Siis onko sulla siellä vaan 1 lääkäri joka hoitaa sua?? Mulla on kans yksityisellä oma lääkäri ja musta se on tosi hyvä että sama lääkäri hoitaa kokoajan! =) Mä en tajuu ku kunnallisella/naikkarilla(<-onhan noi sama asia?) ne hoitajat oli tosi töykeitä, ne kohteli mua ihanku oisin ollu tyhmä ja ne ehdotteli kokoajan tauon pitämistä :( Tsemppiä sinne kans :hug:
 
Sartsa83
tiinuli mä käyn taysissa hormoni- ja lapsettomuuspolilla eli ei sama asia kun naistentautienpoli.... ja mulla on nyt 4 viimestä kertaa ollu sama, jonka mä koitan et olis jatkossaki koska hän on aivan ihana naisihminen.. hälle tuli ihan tippa linssiinkin kun kiitin viimeksi inssihoidosta häntä ja vaikka on kättely kielto niin hän kätteli ja toivotti parasta onnea raskautumisen suhteen. :heart: ..en vois parempaa lääkäriä toivoa. Niin ja sano et jos kaksoset tulee, hän tulee kätilöksi synnytykseen. :) hih...

nii pompattiinko sulla suoraa ivf:ään? kun mulla on nyt ensin nää inssihoidot. Kiva että ees yksityisellä oot saanu kunnon hoitoa vaik maksaakin. :heart: :hug:
 
Sartsa83 Joo mulla mentiin suoran ivf:ään kun mähän en siis itse ovuloi ja työ yksityisen lääkäri oli sitä mieltä että tuo on varmin tapa ja kun mun tilanne on tämmöinen, alkaa tuota ikääkin olla..Mitkä ne inssihoidot nyt taas olikaan kun tuntuu että menee iha sekasin näitten kaikkien hoitonimikkeiden kaa
 
Sartsa83
tiinuli inssi = inseminaatio eli ovulaation injektio mikä lie hieno nimitys. Joka tapauksessa simpat ruikataan semmosen iiiison pipetin/neulan avulla suoraan munarakkulaan. Mulla tosin vissii oli munikset tyhjillään kun eivät hedelmöittyneet. Lääkäri kyllä varotteli siitä, mutta sanoi ettei jaksa uskoa ja että kaikki muutenkin näyttää siltä että nyt tärppää. Toisin kävi ja suunta seuraavaa inseminaatiota. Tätä inssiä kokeillaan 3 krt, jonka jälkeen sitten siirrytään ivf:ään. Näin oon ymmärtäny. Ellei sitten lääkäri päätä toisin ja/tai annoksia kovenneta ja siten kokeillaan vielä 4. kerta inssiä ellei sitä ennen natsaa. Hope so very much koska alkaa hivenen epätoivo ajoittain iskee.

Noni, hyvä että sinunki kohdallas heti ruvettii tositoimiin. :) Parhaita lääkäreitä on ne, jotka saa heti selville mikä vaivaa ja miten pitää toimia. Siks mä pidänki tosta mun lääkäristä.
 
Sartsa83 Kiitos kun jaksoit vääntää rautalangasta mulle ton inssin! =) Joo siis tohon ovulaatio injektioon me oltais menty naikkarilla seuraavaks, mut mä en siis tosiaan tykänny siitä paikasta joten vaihdettiin ainaki väliaikasesti yksityiselle, missä siis oltiin sitä mieltä että mennään varman päälle ja alotetaan IVF:llä, jotain se lääkäri puhu ettei mulle kannattais tehä tota inssiä mun taustat huomioon ottaen. Tsemppiä hirmusesti sinne seuraavaan inssiin! :hug: tiedän ton tunteen kun epätoivo meinaa iskeä :'(
 
Sartsa83
tiinuli Kiitos :heart: samoin sulle tsemppiä ivf:ään. Toivottavasti natsais heti kerrasta. Se ei ole meinaa halpaa huvia se. :/ .... kiitos, vertaistuki helpottaa paljon epätoivon aikana. :heart: ... mulla tää epätoivo ja toivo heittelee laidasta laitaan. Mutta pääosin onneksi on toivoa vielä ja vaikka kuinka. Sillon kun kierto on siinä vaiheessa että joko on raskaana tai täti tulee kylään niin sillon iskee epätoivo ...etenki kun tädit tulee vaan eikä se r-testi ookaa plussa. Mut aika nopeesti siitä pääsee vielä ylös, kun miettii että ollaan niin hoitojen alussa vielä. Ja lääkäri sano juur tänään mulle että tuo inssikin on niin tuuria kuinka se natsaa. Kun ajoitus on täydellinen ovikseen ja muihin nähden, sillon sillä on hyvät mahkut. Jostain syystä nyt tuo eka inssin ei nyt pitänytkään olla se että raskaudun.. tässä on tekeillä vielä jotain muuta. ;) Kun vaan näkis tulevaisuuteen että mitä. Ja koska mä sit oikein raskaudun. :D
 
tota noin, ymmärtääkseni inseminaatiossa pestyt siittiöt ruikitaan kyllä kohtuonteloon, ei suoraan munarakkulaan. Avitetaan hieman siittiöiden pääsyä lähemmäs, mutta luonto hoitaa varsinaisen hedelmöityksen, jos hoitaa. Lisätietoja löytyy mm. lapsettomuus.comista :)
 
Sartsa83 Meillä on siis takana 1. IVF mikä ei siis onnistunu ja nyt ootellaan mirkohedelmöityksen alkua.
Tääl ois muutes hyvä jos jokaisella ois ns. allekirjotuksena vähän omaa taustaa ni näkis suoraan et millaset taustat kenelläki on
Ne pp:t ja tää et odottaa milloin hoidot pääsee jatkumaan on mulle ainakin varmaan raskainta koko hoidoissa, kun mul on sellanen luonne että kaikki heti
:LOL: Toi tätä nimitys on aika hauska, en oo ikinä ennen kuullutkaan tollasta

Mul meinaa tulla epätoivo monestakin syystä; kun oon kuullu lähipiiristä että hoidot on tärpänneet heti ja sit kun mul on ollu aina menkkoissa ongelmia ja on nuorempana sanottu että mulle raskaaksi tuleminen voi tuottaa ongelmia ja sit vielä noi tuulimunat jne.

No mut ei auta kun toivoa että tärppäis ja kun vielä toivois että kaikki tapahtuis suht nopeesti! ;) Kaveri sano aika osuvasti että koko raskausaika on tavallaan yhtä pelkoa ja jännitystä, niin pitkään kun saa sen pienen käärön syliin :heart:
 
juu näin se inssi menee, että kohtuun suiskutetaan pestyt siittiöt. Tämä jäi meillä väliin koska täällä sitä ei tehdä ja ilmeisesti siitä ei ois ollu mitään hyötyä ja ikäkin jo painaa päälle.
Toi jossä siittiö laitetaan suoraan munasoluun on ICSI (meniköhän noi nyt oikein) eli IVF:n jälkeen seuraava vaihe. Tai jos siittiöt huonoja niin suoraan ICSI. Tuo lienee päätetään joskus punktion jälkeen kun nähdään sen hetkinen siittiöiden tilanne.
 

Yhteistyössä