Te joilla ollut riitaisa suhde äitiin nuorena, tuliko suhde koskaan paremmaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Äiti pahoillaan
  • Ensimmäinen viesti
Äiti pahoillaan
Lapseni on 18-vuotias. En osaa aina varoa sanojani, moni asia huolettaa minua. Hänkin käyttäytyy usein kuin murrosikäinen ja sanoo rumasti. Molemmat sanomme sitten ilkeyksiä. Jääköhän lapselle ikuiset traumat pahasta äidistä vai voiko hän pitää vielä minusta joskus? En osannut kunnolla selittää varmaankaan. Kommentoikaa.
 
Kyllä vaan
Olen saanut omat välit korjattua äitiini aikuisiällä. Tapahtui kun sain oman lapsen ja halusin hänen tutustuvan mummiinsa. Siihen tietenkin vaikutti se, että mummi halusi tutustua lapsen lapseensa ja oli tälle mitä ihanin mummi.
Siinä sivussa ne tuli sitten sotakirveet haudattua :)

Halu pitää olla molemmin puoleinen ja kummankin valmis muutokseen.
 
njaa
no mutta... 18-vuotias ON teini-ikäinen. Sen jälkeen siitä tulee nuori aikuinen, joka on aikas pihalla siitä, miten aikuisia ollaan. Kun muistat ja hyväksyt tämän, niin ehkei niin ärsytä.

Itselle on jäänyt hiukan kankeat välit äitiin, vaikka oman lapsen myötä olen alkanut sääliä häntä. Ei kannata hyppiä toisen tunteiden päällä tasajalkaa ehdoin tahdoin, ja anteeksi on opittava pyytämään. Minulta ei ole pyydetty, ja sellainen tekee syvän vakaumuksen, ettei minun tunteillani ole toiselle lopultakaan väliä.
 
"vieras"
Kun tulin murkkuikään, välini äidin kanssa olivat riitaisat. Olin perheen ainoa tyttö ja äiti kontrolloi menemisiäni tietysti tiukemmin kun veljieni. Nyt ymmärrän miksi, suojellahan hän vain tahtoi. Silti toivoin että hän olisi luottanut minuun edes joskus, mitä hän ei tehnyt. Aliarvioiminen jätti jäljet, enkä koskaan kuullut anteeksipyyntöä häneltä vaikka siihenkin olisi ollut aihetta. Ehkä hänet oli kasvatettu niin. Nyt välimme ovat hyvät ja lämpimät ja olen yrittänyt unohtaa menneet. Toivottavasti en tee samoja virheitä omien tyttärieni kanssa vaan osaan ottaa virheistä opiksi. Riitatilanteissa tosin huomaan usein käyttäytyväni kuten äitini ja tyttäreni on niin kovasti samanlainen luonteeltaan kuin minä.
 
"Vieras"
Riitelimme paljon minun ollessani teini-ikäinen. Emme ole paljoa tekemisissä enään. Äitini osaa vieläkin loukata ja pahasti! Tyttäreni kanssa aion toimia toisin.
 
Mulla oli äitini kanssa hyvin riitaisat välit, kun olin lukioikäinen. Välit parani kuin taikaiskusta, kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Ilmeisesti vaan kaksi itsepäistä akkaa ei sopinut enää saman katon alle vaan tarvittiin etäisyyttä. Nykyäänkin tuo änkyröinti alkaa nostaa päätään, jos ollaan pidempään esimerkiksi mökillä. Minä 34-vee ja äiti 60-vee taannutaan molemmat sinne riitaisiin teinimeininkeihin. :D Muuten ollaan oikein läheisissä väleissä, tehdään juttuja kaksin ja voin puhua äidille mistä vaan.

Muista sopia asiat vaikka halaamalla, äläkä loukkaa tarkoituksella.
 
njep
Olin pienenä kovasti äitin tyttö, ja olin aika kiinni äidissä. Teini-iässä ja aikuistuessa sitten irtaantuessa rytisi melkoisesti, otettiin yhteen, riideltiin paljon. Muutin 18-vuotiaana kotoa. Nyt olen 28-vuotias, ja välit ovat hyvät ja lämpimät äitin kanssa, olemme paljon tekemisissä, käydään yhdessä shoppailemassa ja jutellaan. Eli kyllä, 18-vuotias on vielä raakile ja voi olla kovin lapsellinen, aika usein tuo järkeä ja välitkin paranee.
 
Mulla ja äidilläni ainakin välit tasaantuivat kun muutin pois 19-vuotiaana, teini-ikä meni riidellessä ja haukkuja sateli puolin ja toisin. Pikkuhiljaa aikuistumisen myötä mielipiteet ja arvomaailma on lähentyneet toisiaan ja samalla ollaan tultu läheisemmiksi. Edelleen äiti kuitenkin osaa olla kärkäs sanomisissaan, jos joku hänen mielestään "pilaa elämänsä valinnoillaan" tms. Välit muihin sisaruksiini hänellä onkin kehnot.
 
"mama"
Kyllä se sun lapsi on vielä teini, vaikka onkin "aikuinen". Jospa ne välit paranee, kun hän muuttaa pois kotoa. Oletan et hän asuu kotona. Millasista asioista te riitelette?
 
kultapieni89harmaana
Meillä on ollut aina huonot ja riitaisat välit, ovat vieläkin vaikka mulla on jo kaksinkappalein lapsia.
yli vuorokautta ei pystytä olemaan samassa tilassa.
 

Yhteistyössä