Te joilla oma asunto

  • Viestiketjun aloittaja Neuvoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti
Neuvoa kaipaava
Oliko pankeissa eroja lainan saannin suhteen?
Laina määrässä?
Ensi viikolla tarkoitus mennä pankkiin kyselee asuntolainaa.
Kaveri vaan sanoi että asunnon hinnasta tietyn prosentin voi saada lainaa mutta loppu pitäs olla joko säästöjä, tai muuta vastaavaa. Jos ei takaajaa ole.
Ja mitähän mahtaa yksin saada lainaa?
 
vieras
Lainan saanti on ihan sidonnainen tuloihin, ei siihen onko yksi vai kymmenen sitä hakemassa ja ellei sulla ole takaajaa eikä säästöjä niin voit mahdollisesti saada valtion takauksen ja loppu pitää ottaa sitten jostain muualta. Valtion takaus on joku tietty prosenttiosuus, muttei kata koko osuutta mitä asunto ei takaa.
 
Takaaja tai säästöt, niistä jompikumpi kattamaan sen 75%(muistaakseni)
Pankeissa on eroja, toiset ei anna ja toiset antaa helpostikkin, kannattaa siis kysellä ja kilpailuttaa kaikki mahdolliset pankin mitä on.
 
Oli eroja. Samalle lainamäärällä ja yhtä pitkällä maksuajalla toisessa pankissa olisi joutunut maksamaan 100 euroa enemmän kuukaudessa!!! Olen kuullut myös sukulaisiltani, että toisesta pankista on saanut enemmän lainaa samoilla tuloilla....
Valtio takasi ainakin ensiasunnon ostajille 4 vuotta sitten (muistaakseni) 80%, meillä lisäksi pankki takasi 10% ja omat takaajat oli lopulle 10%. Tietääkseni on sellasiakin lainoja, joissa ei takaajaa tartte, mutta takaisinmaksuturvat mahtaa tehdä paaljon lisäkuluja...

muoks... vai oliko se se 75% valtion takausta... en muista.
 
Nordea, Säästöpankki ja Sampo ois antanut ilman takaajia. Säästöpankista meillä hetken olikin joku tosi kallis omatakaus systeemi. Nordeasta meille sitten tosi kiva pankkitäti neuvottelikin ihan normilainan ilman takaajia. :) Kannattaa mennä vaan kysyy ja vertailee!
 
ap
Mietin vaan kun soitin aikaa sinne niin tarkoitus ottaa vaan toisen nimiin, toisella luottotietomerkintä. Mutta katsovat kuulma plussana ne toisetkin tulot.
Siihenkö mitä saa, ei vaikuta moniko ottamassa, vaan tulojen määrä?????
osuuspankin sivulla laskuri mutta kysyy toisenkin lainanhakijan tietoja, ei antanut yhden tiedoilla laskea :(
 
Meillä on oma takaus eli maksettiin pankille jotain 1400?, niin ei tarvinnut sotkea takaajia. Onhan se tylsä maksaa lainasta noin, mutta ei olla ainakaan kellekkään tilivelvollisia raha-asioistamme. Ja toisekseen mun vanhemmat suhtautui jotenkin nihkeesti takaukseen, joten ei viitsitty ruinata enempää ja miehen vanhemmilla ei ole mahdollisuutta tulla takaajiksi kiitos 90-luvun kultaisen lama-ajan..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin vaan kun soitin aikaa sinne niin tarkoitus ottaa vaan toisen nimiin, toisella luottotietomerkintä. Mutta katsovat kuulma plussana ne toisetkin tulot.
Siihenkö mitä saa, ei vaikuta moniko ottamassa, vaan tulojen määrä?????
osuuspankin sivulla laskuri mutta kysyy toisenkin lainanhakijan tietoja, ei antanut yhden tiedoilla laskea :(
Juu meillä on miehen nimissä laina, olin opiskelija silloin. Kyllä ne menot laski ja vähensi tuloista ja että riittää menoihin sen jälkeen kun lainan lyhennys on otettu pois. Ja tottakai tulot vaikuttaa, toisella on tuloja 1000 ja toisella 15000 niin kumpikahan on varmempi takaisin maksaja? Oli niitä 1000e tienaajia vaikka kymmenen sitä lainaa ottamassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Herqules:
Meillä on oma takaus eli maksettiin pankille jotain 1400?, niin ei tarvinnut sotkea takaajia. Onhan se tylsä maksaa lainasta noin, mutta ei olla ainakaan kellekkään tilivelvollisia raha-asioistamme. Ja toisekseen mun vanhemmat suhtautui jotenkin nihkeesti takaukseen, joten ei viitsitty ruinata enempää ja miehen vanhemmilla ei ole mahdollisuutta tulla takaajiksi kiitos 90-luvun kultaisen lama-ajan..
jos saan kysyy niin mistä pankista laina, vai onko tuo oma takaus kaikissa?
1400 ? vaan siitä että saa lainaa, isonkin summanko??? mielellään maksettas tuo, koska tosiaan 90 luvun lama vei meiltäkin toisen luottotiedot :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin vaan kun soitin aikaa sinne niin tarkoitus ottaa vaan toisen nimiin, toisella luottotietomerkintä. Mutta katsovat kuulma plussana ne toisetkin tulot.
Siihenkö mitä saa, ei vaikuta moniko ottamassa, vaan tulojen määrä?????
osuuspankin sivulla laskuri mutta kysyy toisenkin lainanhakijan tietoja, ei antanut yhden tiedoilla laskea :(
Juu meillä on miehen nimissä laina, olin opiskelija silloin. Kyllä ne menot laski ja vähensi tuloista ja että riittää menoihin sen jälkeen kun lainan lyhennys on otettu pois. Ja tottakai tulot vaikuttaa, toisella on tuloja 1000 ja toisella 15000 niin kumpikahan on varmempi takaisin maksaja? Oli niitä 1000e tienaajia vaikka kymmenen sitä lainaa ottamassa.
Miten isot pitää olla yhden tulot että saa asuntoa varten lainaa?
 
Keittiönoita
Asiat ovat varmaan parissa vuodessa muuttuneet. Mutta 2 vuotta sitten oli kyllä lainan määrissäkin eroja. Esim Sampopankki olisi antanut mulle lainan, joka olisi ollut aivan järjetön. Siis tuplaten sen, mitä olin jatellut lainaa ottaa. Kilpailutin tuolloin Sampon, Nordean ja OP:n. 2 vuotta sitten OP teki mun kannaltani parhaimman tarjouksen. Samposta olisin saanut lainaa paljon enemmän, mutta huomattavasti huonommin ehdoin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Asiat ovat varmaan parissa vuodessa muuttuneet. Mutta 2 vuotta sitten oli kyllä lainan määrissäkin eroja. Esim Sampopankki olisi antanut mulle lainan, joka olisi ollut aivan järjetön. Siis tuplaten sen, mitä olin jatellut lainaa ottaa. Kilpailutin tuolloin Sampon, Nordean ja OP:n. 2 vuotta sitten OP teki mun kannaltani parhaimman tarjouksen. Samposta olisin saanut lainaa paljon enemmän, mutta huomattavasti huonommin ehdoin.
Mitä kannattaa huomioida eritoten lainassa??
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä kannattaa huomioida eritoten lainassa??
Kun kyse on asuntolainasta, mn mielestä ihan ekana kannattaa miettiä, mihin ja miten pitkäksi aikaa on valmis sitoutumaan. On nimittäin ihmisiä, jotka ovat valmiita kituuttamaan 10 vuotta maksaakseen lainansa pois mahdollisimman nopeasti. Ja on ihmisiä, jotka makselevat mieluummin pienempää summaa eivätkä pidä kiirettä lainan takaisinmaksulla. Ensin siis on hyvä miettiä, millaista elämää haluaa "pankin talutusnuorassa" elää :)

Lainassa kannattaa huomioida se, miten hyvin se laina ja sen takaisinmaksu vastaa sitä mielikuvaa, minkä itse olet luonut itsellesi asuntovelallisena, mutta siltikin mieleistäsi elämää elävänä. Korot vaihtelee ja pankitkin vaihtelee ehtojaan harva se kuukausi ja ainahan voi kilpailuttaa asuntolainansa uudelleen.

 

Yhteistyössä