te joilla on reuma

  • Viestiketjun aloittaja ei kiva
  • Ensimmäinen viesti
ei kiva
Mikä reuma teillä on? Miten tulette toimeen sen kanssa,syöttekö joka päivä särkylääkkeitä ja meneekö kipu pois niillä? Kertokaa miten pärjäätte.olen aivan alamaissa kun todettiin mulla nivel reuma.nyt ainakin särkee päivittäin niin että kaiket päivät pyörii vaan kivussa. Minkä nimistä lääkettä on teille määrätty? Mikä on teidän ikänne?itse oon 27v Kiitos jos viitsitte vastata :flower:
 
Hei! Olen 31 vuotis ja sairastan hla-b27 seronegatiivista reumaa. Eli mulla oireilee lähinnä polvet, niihin tulee nestettä niin paljon, että kävely ei onnistu oikein, koukkupolvet. Sairastuin jo parikymppisenä ja alkuun söin Salazopyriiniä, mutta jouduin vaihtamaan sen, koska veriarvot menivät "huonoiksi" Nyt syön Trexania +Folvite, minun ei ole onneksi koskaan tarvinnut syödä tautiini kipulääkkeitä, olen pysynyt aikalailla kivuttomana, joskus hetkellisesti saattaa kolottaa povia mutta menee pian ohi itsestään. Lääkkeet onneksi pitävät polveni normaaleina, välillä oireilevat, mutta aina ne on taas saatu kuntoon. Voimia sulle!
 
Olen 33v. koko ikäni kärsinyt vähemmän ja ikää kertyessä enemmän niveltulehduksesta joka on nyt pahentunut tänä talvena todella pahaksi. oma lääkäri puhui että se on nivelreumaa ja teki verikokeet ja röntgen kuvattiin taas.
ja sanoi laittoi lähetteen reumapolille. ja uskon että jokin nivelsairaus diagnoosi sieltä tulla paukahtaa ihan pelottaa. mulla täsmää niin moini oire.
minulla tämä sairaus on sormissa ja päkijöissä.
monta niveltä turvonnut ja kipeät liikuteltaessa. aamujäykkyys kestää yhteen-kolmeen iltapäivällä. mulla ei ole kipua levossa mutta käveltäessä ja jos käsillä tekee jotain sattuu ja ovat jäykät.
lääkitystä vaihettiin n3viikkoa sitten kun edellinen ei enää tehonnut.
lääkkeenä on nyt celebra 200mg 1-2kapselia/vrk.
ja sitä otan kuurina tarvittaessa.
yleensä on riittänyt kun on syönyt 2-3viikon kuurin mutta nyt tänä talvena tää paheni niin olen syönyt tulehduskipulääkkeitä koko talven.
kyl tää elämiseen vaikuttaa masentaa ja välillä olen niin jäykkä etten pysty poikaa kunnolla pukemaan ja se sattuukin käsiin.
helmikuun olin koko kuukauden sairauslomalla.
ja nyt pari viikkoa sitten sain lopultakin vakituisen työpaikan niin nyt on vaan jaksettava ja kyettävä töihin en halua tätä paikkaa menettää.
en osaa lohduttaa mitenkään toivon vaan että pääset sinuiksi sairautesi kanssa ja pystyt elämään mahdollisimman kivutonta elämää.
itselläni on kans paljon painittavaa tän sairauden kanssa ja ei paljon lohduttanut kun oma lääkäri puhui jo siihen malliin kuin oisin kehäraakki hyvä ettei ollut työntämässä työkyvyttömyyseläkkeelle :(
eikä tää ollut moite omaa lääkäriä kohtaan vaan elämää kohtaan kuinka se onkin näin epäoikeuden mukainen.
haluan vielä vuosia tehdä työtä enkä jäädä eläkkeelle kuin joku ikä loppu.
no teen työntäni niin kauan kuin pystyn ja that's it.
voimia sinulle :hug:

unohin ton lääkkeen yhteydessä mainita kun kysyit tehoaako tulehduskipulääkkeet niin ei tehonnu se edellinen ja ei hirveesti tää uusinkaan. onko sit 3vk liian lyhyt aika saada tehoa siitä tai sit se ei vaan tehoa.<br><br>
 
Hei

Mulla todettiin kans nivelreuma pari vuotta sitten. Olin n.8kk aiemmin synnyttänyt vauvan, ja sen jälkeen sit olinkin tosi kipuinen, ennen kuin älysin mennä lääkäriin.
Mulla oli polvet, etenkin toinen, tosi turvoksissa, kyynärpää ja päkiät, ja sormien nivelet. Ihan ekana tuo lääkäri poisti nestettä pahempana olevasta polvesta ja laittoi kortisonia, joka helpotti kyl heti oloa.
Sit sain prednisolonia aluksi ja salazopyriniä sit oon syönyt siitä diagnoosista asti.
Nyt olo on ihan ok, välillä on huonompia päiviä, kun kolottaa enemmän. Kuulemma tää on normaalia.
Niin ja ikää mulla oli 22,kun tää todettiin, olo oli aluksi aika musertunut, ja kun niitä kipujakin oli, tuntui että tämmöistäkö tää on koko loppuelämän. Mutta ei onneksi, kun ne lääkkeet alkoi vaikuttamaan.
 
Kysymys Snowlakelle: Kerroitko jo työnhakutilanteessa sairaudestasi? itse olen juuri tilanteessa, että haen töitä ja tautia ollaan juuri saamassa kuriin. Enkä tykkää puhua tästä, koska olen niin herkkä, että itkuksi aina menee, vaikka itse tauti ei olekaan niin paha minulla, että tarttisi itkua siitä vääntää. En haluaisi kertoa siksikään heti koska epäilen, että eivät mielellään ota töihin mielellään sairasta henkilöä. Sehän tietää heille ongelmia, kun toinen aina välillä sairaslomalla. Nyt olenkin hieman odotellut, että tauti olisi täysin kurissa ja sitten haen töitä tosissani. minulla lääkkeet vaikuttavat veriarvoihini, lähinnä leukosyytit laskevat liian matalalle. Sekin mietityttää, nyt ovat jo alkaneet laskea alaspäin, jos vain vielä vähän laskevat, niin täytyy lääkitys jätää tauolle ja oireethan alkavatkin sitten heti taas. Tsemmpiä vain muillekin oireileville1
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2007 klo 18:18 lumiukko kirjoitti:
Kysymys Snowlakelle: Kerroitko jo työnhakutilanteessa sairaudestasi? itse olen juuri tilanteessa, että haen töitä ja tautia ollaan juuri saamassa kuriin. Enkä tykkää puhua tästä, koska olen niin herkkä, että itkuksi aina menee, vaikka itse tauti ei olekaan niin paha minulla, että tarttisi itkua siitä vääntää. En haluaisi kertoa siksikään heti koska epäilen, että eivät mielellään ota töihin mielellään sairasta henkilöä. Sehän tietää heille ongelmia, kun toinen aina välillä sairaslomalla. Nyt olenkin hieman odotellut, että tauti olisi täysin kurissa ja sitten haen töitä tosissani. minulla lääkkeet vaikuttavat veriarvoihini, lähinnä leukosyytit laskevat liian matalalle. Sekin mietityttää, nyt ovat jo alkaneet laskea alaspäin, jos vain vielä vähän laskevat, niin täytyy lääkitys jätää tauolle ja oireethan alkavatkin sitten heti taas. Tsemmpiä vain muillekin oireileville1

En kertonut. enkä kerro.
soitin reumapolillekin etten tule etten menettäs tätä työ mahdollisuutta. ja kerroin heille kyllä miksi.
mutta sieltä sanoivat että tulla ihmeessä että jos sieltä löytyy jotain saadaan hoito päälle. mutta mun ei ole kuulemma pakko kertoa sitä työterveyslääkärille eikä töissä ja he ei anna kuulemma tietoa ulos jos minä sen kiellän. no tottakai kiellän antamasta tietojani ulos ja enkä aio asiasta puhua.
Minä tarviin tän työn. Ja uskon kuitenkin pystyväni tähän työhön vielä kauan.
On tää systemmi niin väärin et tämmösen takia voi menettää mahdollisuuden työpaikkaan vaikka kykenisikin töihin.
Mulla alkaa oireet helpotamaan kun noi pakkaset hellitti. nyt ei tartte vaihteeksi syödä edes tulehduskipulääkettä.
mulla vaikuttaa ilmatilojen vaihtelut varsinkin talvella tähän sairauteen. muut vuoden ajat saa olla melkein kuin sairautta ei olisikaan.
 
Maamu
Hei! Olen 30 vuotias ja mitään varmuutta ei vielä ole siitä mikä reuma minulla on. Koska reuma kokeet eivät ole kertoneet mitään eli kokeet ovat olleet puhtaat. Olen syönyt pariin otteeseen prednison nimistä lääkettä ja se on auttanut aika hyvin kipuihin. Nyt odottelen taas aikaa erikoislääkärille.......saa nähdä meneekö siihen se puoli vuotta.
Kipujen vuoksi en ole pystynyt ottamaan vastaa mitään hirveän raskasta, kylmissä oloissa tapahtuvaa tai pelkästään istuma työtä. Eli aika vaikeaa tämä työnhaku on ollut. Sain työpaikan firmaan, jossa tehtiin fyysisesti raskasta työtä ja palkka oli hyvä. Jouduin lopettamaan kuukauden kuluttua, kun en enää aamuisin päässyt sängystä ylös.
 

Yhteistyössä